Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Hur får man en nytändning? Jag gillar ju hifi och musik (dock inte tidningen) och vill hitta tillbaka.
RogerJoensson skrev:BPM skrev:Hur får man en nytändning? Jag gillar ju hifi och musik (dock inte tidningen) och vill hitta tillbaka.
Leta efter musik som är intressant, lyssna på denna och bry dig inte om grejorna.
Tarzan skrev:Så tråkigt att höra.
Testa att låta bli att lyssna på anläggningen (eller musik över huvud taget) ett litet tag. Några dagar kanske. Tillslut borde du ju få lite abstinens och gå och tänka på vilken skiva du vill ska bli den första efter uppehållet.
Hehe det här är ett litet omvänt sätt att tänka på. I vanliga fall brukar man ju vilja komma ifrån ett beroende, inte hitta sätt att trigga det.
hifikg skrev:Jag tror med andra ord att du är helt normal
celef skrev:Det är nog helt normalt att intresset går upp och ner, men om man känner sig stressad för det så kanske anläggningen är i obalans, tar för mycket fokus, kanske är för stor, tar för mycket plats, är för dyr i förhållandet till utbytet man får, eller nåt helt annat
BPM skrev:Hur får man en nytändning? Jag gillar ju hifi och musik (dock inte tidningen) och vill hitta tillbaka.
BPM skrev:Jag försöker ta lyssnandet i små doser nu. Men det blir ointressant fort. Men att undvika det helt är kanske ingen dum idé.
BPM skrev:Märker att jag har hamnat i en konstig period i ljudintresset.. Prylarna är helt ok, rent av så bra att de nog kan kallas bra, men ändå är det något konstigt.. Ingenting låter liksom bra, ingen musik får igång blodet som det brukar och de stunder jag får till enskild, aktiv lyssning väljer jag att istället använda till annat. Det känns nästan, hemska tanke, som att jag lika gärna kunnat ha en köksradio och lyssna på P4 Kalmar som fin musik i en bra anläggning.
Tidigare kunde jag spendera dagar med att bara lyssna och justera högtalare, basar, skjuta soffan fram och tillbaka, lägga ut och ta undan mattor och anpassa tjockleken på dämp bakom högtalarna. Nu känns sådan extremt främmande, kanske mest för att det inte känns så viktigt med resultatet.. Sakerna står där de står och spelar nästan enbart tv-ljud.
Hur får man en nytändning? Jag gillar ju hifi och musik (dock inte tidningen) och vill hitta tillbaka.
Visst har jag haft upp och ner-perioder tidigare men inte till den milda grad att jag inte bryr mig ett dugg om prylarna eller musiken de spelar upp. Jag har t.o.m funderat på att kränga grejerna, köpa ett allt-i-ett hembiosystem för 3k och sedan helt enkelt ägna mig åt annat.
Har fler upplevt liknande perioder? Långvariga? Lösning?
markusA skrev:Äsch, du är nog bara lite trött och sliten i största allmänhet. Var glad över att du har en anläggning där du inte stör dig på bristerna och njut av musik/film utan att fokusera på maskineriet.
Förr eller senare får du säkert en idé om nåt du vill ändra på och då är du igång igen.
sportbilsentusiasten skrev:Kan det kanske bero på att något gnager i anläggningen? Något man saknar?
Så är det för mig ivarjefall.
När man varit 100% nöjd med återgivningen blir det inget man tröttnar på.
RogerJoensson skrev:Jag misstänker att BMP har svår Raymond-Scott-brist.
Här är mitt recept. Avlyssnas minst två gånger dagligen. Gärna före, efter och under måltid:
Twilight in Turkey:
https://www.youtube.com/watch?v=4D_yDbSynqw
Dinner Music for a Pack of Hungry Cannibals (Bästa låttiteln någonsin):
https://www.youtube.com/watch?v=JVBYDZrQqyM
War Dance for Wooden Indians:
https://www.youtube.com/watch?v=dG9Zn68jT5o
The Penguin:
https://www.youtube.com/watch?v=wo0JrbbiavI
-Om det inte hjälper. -Dubbla dosen. -Om det inte hjälper. -Dubbla dosen. -Om det inte hjälper. -Dubbla dosen...
och ta Nattis råd om D-vitamin.
adagio skrev:Tröttnar gör jag inte men allt går i vågor. Intresset brukar dock peaka när jag har någon ny pryl eller skiva att lyssna på.
Jag tror att den så kallade lättillgängliga streamade musiken i längden inte känns lika viktig/dyrbar/värdefull. De fysiska skivorna kopplas till mer minnen av platser omständigheter mm. Jag får minnesbilder och känslor av en fysisk skiva ungefär när och var jag köpte den i samma stund jag plockar fram den, jag minns hur mitt liv var då.....
Det blir inte lika dant när jag letar upp en fil.
Tillfällena blir också mer värdefulla när jag inte längre har tid spontanlyssna hela tiden. Barn, jobb mm. Min sambo uppskattar tystnad över allt och därför blir det nästan aldrig bakgrundsmusik och "skvalmusik" här hemma. Några kvällar i veckan är hon dock alltid o tränar och vår son sover då kan det bli en timme eller två. Likaså måste det bli några tillfällen varje helg.
Men jag tror att när man förlorar sin känslomässiga koppling till anläggningen/den fysiska skivsamlingen så blir intresset mer abstrakt. Så med en billig anonym ljudlimpa och endast nätmusik blir intresset lika med noll, ändå konsumeras musiken som en dövande ljudmatta, ett brus. Ev låtval görs som man konsumerar tuggummi, intensiv smak när det är nytt och sen spottar man ut och kastar bort när intensiteten minskar.
Tillgången är enorm, vilket gör att det inte värdesätts.
Det är iaf vad jag tror
BPM skrev:Jag har inte ens en cd-spelare längre. Varför skulle jag? 99% av all musik jag spelar är via Spotify
Någon skrev att befrielsen kommer när man är 100% nöjd.
Asch.. Nu bara gnäller jag. Det låter som att livet är eländigt men såklart finns mycket annat än detta. Jag får helt enkelt byta hobby ett tag. Att sitta och analysera "problemet" är ju raka motsatsen till att försöka avdramatisera situationen..
ottovonkopp skrev:I höstas gav jag upp och sålde av allt (utom nedanstående då). Skaffade en ljudlimpa (Philips 4.1) till film\tv och ett par aktiva golvare (Audio Pro T20) till musik och sitter nöjd med det.
Insåg att jag aldrig skulle få råd, plats och tid att hålla på att leka och lyssna som jag vill.
Men så för några veckor sedan så kom jag över ett par Netgear HomePlug och kom att tänka på ena dotterns rum står i stort sett tomt, jag hade en Raspberry och en JVC mikro-stereo med AUX liggandes.
In med hela rasket i rummet och kopplade ihop det. Körde igång piCoreplayer och vips hade jag en liten anläggning att leka med. Tanken är att jag bara ska uppgradera med billiga men bra beg prylar som säljs i närområdet, typ Brik DAC med hjälp av blocket.
Vad vill jag ha sagt med detta? Vem vet?
BPM skrev:ottovonkopp skrev:I höstas gav jag upp och sålde av allt (utom nedanstående då). Skaffade en ljudlimpa (Philips 4.1) till film\tv och ett par aktiva golvare (Audio Pro T20) till musik och sitter nöjd med det.
Insåg att jag aldrig skulle få råd, plats och tid att hålla på att leka och lyssna som jag vill.
Men så för några veckor sedan så kom jag över ett par Netgear HomePlug och kom att tänka på ena dotterns rum står i stort sett tomt, jag hade en Raspberry och en JVC mikro-stereo med AUX liggandes.
In med hela rasket i rummet och kopplade ihop det. Körde igång piCoreplayer och vips hade jag en liten anläggning att leka med. Tanken är att jag bara ska uppgradera med billiga men bra beg prylar som säljs i närområdet, typ Brik DAC med hjälp av blocket.
Vad vill jag ha sagt med detta? Vem vet?
Jag ger också upp nu. Alla prylar ryker. Jag har länge haft en bild av hur jag vill att hifin ska se ut och det involverar en hel del byggande. Prylarna säljs (alternativt byts mot något som är förenligt med projektet) och får finansiera ett projekt som dels kommer ge mig vad jag så länge varit ute efter när/om intresset återkommer och dels kommer det nog ta en månad eller två att färdigställa. Det blir en period av total avhållsamhet, och nystarten sedan med nya prylar kan vara precis vad som behövs för att det ska bli roligt igen. Att stå i garaget och på verkstaden på jobbet after hours och pula med grejerna kan nog vara lite terapi med. Samtidigt ger jag hälsan en chans att s.a.s komma ifatt, då jag tror att mitt konstiga tolkande av ljud jag hör nu har en fysisk (eller mental) förklaring. Ingen hifi på ett tag alltså, men ändå är det just hifi och musiklyssning som är poängen med arbetet som ska läggas ner under avhållsamheten..
Fan va skadad man är ändå..*s*
Perfector skrev:Är jag ovanlig?
Jag har den anläggning jag vill ha och är helt nöjd.
Inga planer på att bygga nytt eller byta ut.
Musiken låter toppen och jag mår bra.
BPM skrev:Perfector skrev:Är jag ovanlig?
Jag har den anläggning jag vill ha och är helt nöjd.
Inga planer på att bygga nytt eller byta ut.
Musiken låter toppen och jag mår bra.
Du har nog inte läst hela tråden, alternativt inte riktigt förstått vilken problematiken är. Det handlar inte om anläggningen.
Men jag är såklart glad att du är nöjd och mår bra
Perfector skrev:Hellre överviktig än skitviktig
BPM skrev:Märker att jag har hamnat i en konstig period i ljudintresset.. Prylarna är helt ok, rent av så bra att de nog kan kallas bra, men ändå är det något konstigt.. Ingenting låter liksom bra, ingen musik får igång blodet som det brukar och de stunder jag får till enskild, aktiv lyssning väljer jag att istället använda till annat. Det känns nästan, hemska tanke, som att jag lika gärna kunnat ha en köksradio och lyssna på P4 Kalmar som fin musik i en bra anläggning.
Tidigare kunde jag spendera dagar med att bara lyssna och justera högtalare, basar, skjuta soffan fram och tillbaka, lägga ut och ta undan mattor och anpassa tjockleken på dämp bakom högtalarna. Nu känns sådan extremt främmande, kanske mest för att det inte känns så viktigt med resultatet.. Sakerna står där de står och spelar nästan enbart tv-ljud.
Hur får man en nytändning? Jag gillar ju hifi och musik (dock inte tidningen) och vill hitta tillbaka.
Visst har jag haft upp och ner-perioder tidigare men inte till den milda grad att jag inte bryr mig ett dugg om prylarna eller musiken de spelar upp. Jag har t.o.m funderat på att kränga grejerna, köpa ett allt-i-ett hembiosystem för 3k och sedan helt enkelt ägna mig åt annat.
Har fler upplevt liknande perioder? Långvariga? Lösning?
DVD-ai skrev:1200vinyler är mysigt
Har du dom sådär super trevligt uppraddade i en snygg hylla i vardagsrummet ?!
Xenod skrev:Hehe jag gillar höjdkanalernaÄr de inkopplade?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster