Moderator: Redaktörer
Andren skrev:Det är väl samma bolag med nytt namn om jag är rätt informerad.
Harryup skrev:Andren skrev:Det är väl samma bolag med nytt namn om jag är rätt informerad.
Ne. olika tjänster.
/Harryup
Xenod skrev:Men man ser ju vilken utgåva man lyssnar på i Spotify?
Alexi skrev:Jag har bara jämfört gratis Wimp med Spotify, men de har gjort något mysko med Wimp, EQ med höjt mellanregister och avrullad diskant. Inte alls min smak. Men det där kanske är något man kan stänga av om man betalar?
Dear WiMP User,
The WiMP website has been down due to a scheduled maintenance. We are happy to inform you that all our hard work during this time has improved our streaming performance as well as stabilized our websites and clients in order to provide you with an even better service going forward.
We are now back and all functions such as password reset and account management should now work as normal.
We would like to thank you for your patience and apologize for the inconvenience you may have experienced.
Sincerely,
WiMP Music
Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Jag har bara jämfört gratis Wimp med Spotify, men de har gjort något mysko med Wimp, EQ med höjt mellanregister och avrullad diskant. Inte alls min smak. Men det där kanske är något man kan stänga av om man betalar?
Ditt påstående är väääldigt svårt att lita på om du inte förmedlar någon form av bevis. Jag tror helt enkelt inte på detta.
music4ever skrev:Det låter inte bra att det finns "drop-outs", får hoppas det blir bättre. Hur är det med musikutbudet mellan Spotify och Tidal när vi talar om populärmusik? Och finns det även olika utgåvor av samma skivor likt Yello på Spotify?
music4ever skrev:Det låter inte bra att det finns "drop-outs", får hoppas det blir bättre. Hur är det med musikutbudet mellan Spotify och Tidal när vi talar om populärmusik? Och finns det även olika utgåvor av samma skivor likt Yello på Spotify?
FBK skrev:http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20552649.ab
Känns ganska skönt att vara "gammalmodig" nu och fortfarande köpa och lyssna på CD-skivor även om jag också lyssnar på Spotify som alla gör, men CD-skivor är inte så dumma
Morello skrev:Tidal verkar inte finnas för windows! Vilket djävla junk.
Perka skrev:Morello skrev:Tidal verkar inte finnas för windows! Vilket djävla junk.
Fungerar väl på Windows OS via Google Chrome ?
//Per
Morello skrev:Perka skrev:Morello skrev:Tidal verkar inte finnas för windows! Vilket djävla junk.
Fungerar väl på Windows OS via Google Chrome ?
//Per
Webbaserat mög är helt ointressant.
Det gäller såväl musikspelare som mail.
Morello skrev:Har wimp någon programvara för windows-PC?
Empa skrev:Morello skrev:Har wimp någon programvara för windows-PC?
Japp, https://wimpmusic.se/wweb/download/.
Märkligt dock att inte Tidal har en programvara
hifikg skrev:Känner att jag snart måste fixa lite bredband i lyssningsrummet. Kanske något mobilt. Fast jag är egentligen sorten som köper CD och delar med polare i lagom omfattning. Å andra sidan använder jag de flesta plastbitar bara en enda gång och sen blir de liggande. Mina CD-skåp är fulla, ska jag skaffa fler eller bara arkivera skivorna i flyttkartonger? Är det omoraliskt att rippa o sedan sälja? Jo, antagligen. Köpte en handfull skivor förra veckan, en del gav jag bort medan övriga bara rippades och "arkiverades". Ungdomar i min närhet ser konstigt på mig *s*
Morello skrev:Vem har talat om mobila enheter?
Jag ville installera Tidal på en bärbar, riktig dator med windows 7, men det finns ingen programvara för detta OS.
Dessutom använder jag inte google chrome.
Nä, det är CD som gäller.
Morello skrev:Har wimp någon programvara för windows-PC?
Perka skrev:Morello skrev:Vem har talat om mobila enheter?
Jag ville installera Tidal på en bärbar, riktig dator med windows 7, men det finns ingen programvara för detta OS.
Just nu är verkar den vara nere för Maintenance men i övrigt ska det inte vara några problem att köra appen på W7 enligt Tidal's hemsida
//Per
Alexi skrev:Jämförde lite Spotify mot Tidal, via denna playlist, som man inte behöver konto för att prova:
http://tidal.com/playlist/7379ae99-6731 ... d87a219c09
Jag tyckte mig uppleva en liten skillnad till Tidals fördel. Wimp som jag också jämfört med tidigare via https://play.wimpmusic.com/playlist/eb6 ... ff1aefbe41
tycker jag låter som om de EQ:at ljudet. Så gillar inte alls Wimp
RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:Jämförde lite Spotify mot Tidal, via denna playlist, som man inte behöver konto för att prova:
Jag tyckte mig uppleva en liten skillnad till Tidals fördel. Wimp som jag också jämfört med tidigare via https://play.wimpmusic.com/playlist/eb6 ... ff1aefbe41
Fast det stämmer inte med de jämförelser mellan Spotify Premium och Wimp Hifi jag har lagt upp på faktiskt tidigare, det där med EQ. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fy%20Wimp/ Det var heller ingen som gissade rätt på vilken fil som var vilken... Skillnaden mellan dem var extremt liten.
RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:Jämförde lite Spotify mot Tidal, via denna playlist, som man inte behöver konto för att prova:
Fast det stämmer inte med de jämförelser mellan Spotify Premium och Wimp Hifi jag har lagt upp på faktiskt tidigare, det där med EQ. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fy%20Wimp/ Det var heller ingen som gissade rätt på vilken fil som var vilken... Skillnaden mellan dem var extremt liten.
Morello skrev:Perka skrev:Morello skrev:Vem har talat om mobila enheter?
Just nu är verkar den vara nere för Maintenance men i övrigt ska det inte vara några problem att köra appen på W7 enligt Tidal's hemsida
//Per
Det är möjligt att dom gör underhåll (som det heter på svenska). Jag kunde i alla fall inte hitta någon programvara för windows på PC.
TIDAL har med stor framgång lanserats i USA, Kanada och Storbiritannien samt i över 20 andra länder, och nu kommer WiMP gå över till att bli TIDAL. Därför är det inte längre möjligt att skapa ett nytt WiMP konto.
Precis som WiMP är TIDAL en musikstreamingtjänst som fokuserar på redaktionellt innehåll och lossless ljudkvalitet.
andyman_se skrev:Min gamla lärare i digital musikdistrubution Daniel Johansson har vettiga åsikter som vanligt
http://www.musikindustrin.se/2015/03/31/tidal-spelar-hogt/
Perka skrev:Konsolideringsracet har bara börjat! Wimp lär försvinna som egen tjänst och Spotify testar just nu lossless streaming för fulla muggar! Apple och andra blue chip bolag lär vilja vara med och skapa monopol eller åtminstone oligopol och har dessutom pengar att göra det!
Utspelet igår var väl just det - ett utspel, oklart exakt hur detta kommer påverka andra streamlösningar på lite sikt och som sagt - the game is on!
//Per
Perka skrev:Morello skrev:Perka skrev:
//Per
Det är möjligt att dom gör underhåll (som det heter på svenska). Jag kunde i alla fall inte hitta någon programvara för windows på PC.
Tack för lektionen...har fundera ett tag på betydelsen av ordet, men nu vet jag.
Hur orkar du upprätthålla din sagolikt otrevlig ton i allt du skriver?
// Per
Morello skrev:Tidal är väl icke snålkodad audio till skillnad från spotify?
Rätta mig om jag har fel!
Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.
Dock känns det lite tveksamt att sponsra en hip/hop-artist.
Objektivisten skrev:Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.
Hur skitnödig får man vara, det är ju bara installera chrome och köra. En fristående spelare lär komma. Visst f-n låter Tidal HiFi bättre än Spotify, åtminstone hemma hos mig. Detta är framtiden mina herrar.
Morello skrev:Objektivisten skrev:Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.
Hur skitnödig får man vara, det är ju bara installera chrome och köra. En fristående spelare lär komma. Visst f-n låter Tidal HiFi bättre än Spotify, åtminstone hemma hos mig. Detta är framtiden mina herrar.
Fungerar den lika dåligt som spotifys eller wimps webspelare så är det inte intressant även om det är gratis.
Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.
Objektivisten skrev:Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.
xeizo skrev:Objektivisten skrev:Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.
Du vet att TIdal spelar med högre utnivå än Spotify va? Det är troligen därför du tror att det låter "bättre" ...
Objektivisten skrev:xeizo skrev:Objektivisten skrev:
Du vet att TIdal spelar med högre utnivå än Spotify va? Det är troligen därför du tror att det låter "bättre" ...
Okej, eller att det är färgat av Dolby.
xeizo skrev:Objektivisten skrev:xeizo skrev:
Okej, eller att det är färgat av Dolby.
Kärt barn har många namn, Creative hade ju sitt "Crystalizer" som kom för några år sen som skulle få allt att låta bättre, sluta pilla på musiken säger jag
Ronny10 skrev: Kanske att wimp var lite roligare men Tidal verkar ju helt klart ett mycket dåligt exempel på hur man presenterar musiken. Rörigt och ointressant. Grått och tråkigt
hcl skrev:Linn har native stöd för Tidal i sina nätverksspelare. Eftersom spelarna själva drar data från servern och därigenom kan stå för klockningen helt utan behov av synkronisering med extern klocka så får man också bästa möjliga kvalitet utan de kompromisser som följer med PLL:er.
> länk <
Xenod skrev:hcl skrev:Linn har native stöd för Tidal i sina nätverksspelare. Eftersom spelarna själva drar data från servern och därigenom kan stå för klockningen helt utan behov av synkronisering med extern klocka så får man också bästa möjliga kvalitet utan de kompromisser som följer med PLL:er.
> länk <
Du menar alltså att fördelen är att samma enhet tar emot dataströmmen samt gör DA-konvertering och att det därför bara finns en klocka? Och detta då till skillnad från en lösning där en pryttel tar emot dataströmmen och sedan skickar man den digitalt till en annan pryl som gör DA-konverteringen?
Rätta mig gärna om jag har fel men finns det inte buffring inbyggt i typ alla digitala överföringsprotokoll vilket gör att enheten som gör DA-konverteringen plockar ur data ur sin mottagningsbuffert enbart med hjälp av sin egen klocka? Eller skulle dataströmmen ha blivit korrupt redan under överföringen mellan dessa två pryttlar menar du?
Mangenot skrev:Stilling ledig for medlemmer på faktiskt:
http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?f ... rough=true
AndreasArvidsson skrev:Jag hoppas ni stödjer de stackars artisterna bakom tidal.[ YouTube ]
Martin_Dewens skrev:Spännande att se om AC/DC hakar på, eller som jag misstänker, konsekvent fortsätter att vägra.
Fast de verkar ju inte ha några bekymmer att sälja fysiska album ändå.
Bill50x skrev:Martin_Dewens skrev:Spännande att se om AC/DC hakar på, eller som jag misstänker, konsekvent fortsätter att vägra.
Fast de verkar ju inte ha några bekymmer att sälja fysiska album ändå.
Konservativa hårdrockare (de flesta?) kör ändå med vinyl
/ B
eljulio skrev:Går det att köra Tidal via squeezbox touch?
Mvh
petersteindl skrev:Ja, nu ryker de anställda. Det skall bli spännande att följa forstättningen.
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Å andra sidan, om man ser deras film "lossless explained", så blir man förvånad.
Materialet låter ganska illa - oavsett "upplösning".
Någon har ju valt just detta, vilket är märkligt.
petersteindl skrev:
Väldigt intressant artikel. Tackar.
Förresten, vars ä Morello?Hans semester är väl över, eller?
Mvh
Peter
Objektivisten skrev:Verkar som ljudet blivit ännu bättre på Tidal senaste veckan, som säkert är inbillning iof.
Objektivisten skrev:Verkar som ljudet blivit ännu bättre på Tidal senaste veckan, kan ju va inbillning iof.
Objektivisten skrev:Verkar som ljudet blivit ännu bättre på Tidal senaste veckan, kan ju va inbillning iof.
Ogjort skrev:https://soundcloud.com/ogjort/vad-ar-det-som-later
murgatroyd skrev:...och Tidal är numera förbjudet i Danmark... nä, det var Tid*lag....![]()
Objektivisten skrev:...bättre upplägg...
Objektivisten skrev:murgatroyd skrev:...och Tidal är numera förbjudet i Danmark... nä, det var Tid*lag....![]()
Men faktum kvarstår, det är bättre ljud än spotify, bättre upplägg, samt väldigt mkt musik.
anjora skrev:Objektivisten skrev:murgatroyd skrev:...och Tidal är numera förbjudet i Danmark... nä, det var Tid*lag....![]()
Men faktum kvarstår, det är bättre ljud än spotify, bättre upplägg, samt väldigt mkt musik.
Det är trevligt med flac men de har missat mycket, sidan är värdelös om man vill hitta ny bra musik som inte är söndermastrad. Sidan verkar vara gjort för att passa artisterna som är delägare och dess fans medan de verkar ha missat oss som inte lyssnar på den skiten.
Objektivisten skrev:Men skärpning, typisk faktisktparanoia. Varför inte omfamna istället för att slå?
Objektivisten skrev:http://www.di.se/artiklar/2015/4/27/jay-z-svingar-mot-tidal-kritik/
Objektivisten skrev:Kan det vara så att så många är kritiska mot Tidal för att Jay-Z är svart? Afroamerikaner är ju knappast överrepresenterade bland hifi-nördar. Jag vet inte?
FBK skrev:Objektivisten skrev:Kan det vara så att så många är kritiska mot Tidal för att Jay-Z är svart? Afroamerikaner är ju knappast överrepresenterade bland hifi-nördar. Jag vet inte?
Du är ute fiskar på djupt vatten nu...... och är tokfel ute.
Objektivisten skrev:Grabben kan tydligen köra Tidal på sin iPhone samtidigt som jag lirar på laptopen. Tidal - Spotify 10-0
Objektivisten skrev:Grabben kan tydligen köra Tidal på sin iPhone samtidigt som jag lirar på laptopen. Tidal - Spotify 10-0
Kevin_Mitnick skrev:Objektivisten skrev:Grabben kan tydligen köra Tidal på sin iPhone samtidigt som jag lirar på laptopen. Tidal - Spotify 10-0
Det kanske beror på att din grabb är svart som det funkar så bra?
nissling skrev:Verkar vara samma masters som på Spotify...
nissling skrev:Nej, konstigt är det inte. Men bara det påvisar hur meningslös hela tjänsten är i min mening.
nissling skrev:Jag tycker absolut inte att det är meningslöst att betala för musik, då jag gör det själv i flera olika former. Men situationen ser ut så här:
1. Spotify kostar 50 kronor i månaden för unlimited och 100 kr för premium. Masters är generellt dåliga men i slutändan duger de för priset.
2. TiDAL kostar 100 kronor i månaden för standard och 200 kr för Hi-Fi. Det är samma masters som på Spotify och låter fortfarande skit, trots en högre prislapp.
Komprimeringen från förlustfri till ogg påverkar ljudet i en mycket mindre utsträckning än att ljudteknikerna har fått något hårt i huvudet, alltså är de stora problemen fortfarane kvar när man går över till TiDAL. Vad är det då, när det gäller ljudåtergivning, som rättfärdigar att betala det högre priset som TiDAL begär? Enligt mig ingenting.
anjora skrev:Man kanske skulle testa qobuz någon gång? (verkar vara betydligt bättre).
Mangenot skrev:Den absoluta fördelen med Tidal, är jag ges möjligheten att upptäcka nya artister som jag i vanliga fall inte hade uppmärksammat.
Jag sitter just nu och lyssnar på senaste skivan till saxofonisten Marius Neset.
Garanterat okomprimerat!
murgatroyd skrev:Mangenot skrev:Den absoluta fördelen med Tidal, är jag ges möjligheten att upptäcka nya artister som jag i vanliga fall inte hade uppmärksammat.
Jag sitter just nu och lyssnar på senaste skivan till saxofonisten Marius Neset.
Garanterat okomprimerat!
Finns även på Spotify..http://open.spotify.com/artist/2hG8VlQmj1un8dl8fbRPQi
nissling skrev:Jag kan sätta min hatt på att det är samma master. Har dock inte lyssnat på albumet. Och hur mycket av det skivbolaget från av TiDAL tror du går till artisten?
Som sagt, tycker man att det är värt 200 kr i månaden att lyssna på samma idiotmasters som man kan få för 50 kr i månaden så kan man gå över till TiDAL. Jag tycker inte att det är värt det.
RogerGustavsson skrev:Skivbolaget ACT tillhör dessvärre de som brukar dynamikkomprimera rejält. Tog upp detta på Sweetspot då Ultimate Sound sålde ACT-skivor och Jörgen Nilsson (heter han väl?) hade påtalat detta för bl.a. Nils Landgren som ofta förekommer på ACT. En låt från Neset ser ut så här om man kör den i MasVis:
[ Bild ]
Mangenot skrev:murgatroyd skrev:Mangenot skrev:Den absoluta fördelen med Tidal, är jag ges möjligheten att upptäcka nya artister som jag i vanliga fall inte hade uppmärksammat.
Garanterat okomprimerat!
Finns även på Spotify..http://open.spotify.com/artist/2hG8VlQmj1un8dl8fbRPQi
Garanterat komprimerat och 0,005 öre till artisterna.
nissling skrev:Mangenot: Provade länkade spår och tyckte inte att produktionen var så pjåkig men jag lyssnade med mina datorhörlurar också.Har hört bättre, och helt klart mycket sämre.
Dock bör man ta citatet du hänvisade till med en nypa salt. Troligtvis går pengarna i första hand till producenten som i sin tur delar upp summan enligt avtal. Vad det avtalet nu säger skiljer sig förstås mellan olika producenter, skivbolag och definitivt artister. Men artisten i fråga lär inte få merparten av summan skulle jag vilja hävda.
Bill50x skrev:Varför valde vi inte den finska stavningen "hän" som ju har samma betydelse? Det hade varit en fin gest mot våra bröder i öst.
/ B
ante_77 skrev:Vi kan inte ta ord från ett folk som inte är politiskt korrekta och lika genusfixerade som vi själv.Bill50x skrev:Varför valde vi inte den finska stavningen "hän" som ju har samma betydelse? Det hade varit en fin gest mot våra bröder i öst.
Nej, hedningar är vad dom är och sådana vill vi inte efterlikna.
BORIS skrev:Trodde att både de som har stort behov av hävda sin intellektuella status genom att trotsigt motsätta sig det mesta och de mest insnöade lantisarna hade slutat ojja sig över "hen" vid det här laget
ante_77 skrev:Då tar du fel.
Hen är bara en konstruktion för att vi har skapat ett problem som inte finns.
Men det är klart, när man har slut på riktiga problem och inte klarar av de problem som man eventuellt har kvar, då konstruerar man ett problem som man kan lösa.
Och vipps, så har man varit flinka.
Harryup skrev:Som trådskapare vill jag påminna att vi är på faktiskt.
Efter 6 sidor så är det OT att hålla sig till ämnet.
mvh/Harryup
BORIS skrev:Trodde att både de som har stort behov av hävda sin intellektuella status genom att trotsigt motsätta sig det mesta och de mest insnöade lantisarna hade slutat ojja sig över "hen" vid det här laget
RogerJoensson skrev:Javisst, är lantisar och åsiktsmotståndare dumma i huvudet och klarar inte att tänka själv. Därför ska stadsbor och de som anslutit sig till den enda rätta läran bestämma hur det ska vara. Det är riktig demokrati.
RogerJoensson skrev:Javisst, är lantisar och åsiktsmotståndare dumma i huvudet och klarar inte att tänka själv. Därför ska stadsbor och de som anslutit sig till den enda rätta läran bestämma hur det ska vara. Det är riktig demokrati.
BORIS skrev:Antingen tar du bort kommat eller så får du flytta "är". Nu ser det bara ut som om en lantis som inte kan tänka själv försökt något hen inte klarar av
RogerJoensson skrev:...BORIS skrev: (halvt onödig språkpolisiär verksamhet)
Kommat som du anmärker på sattes dit för att illustrera hur jag skulle uttryckt det muntligt, med vikt på det första ordet genom att göra en fördröjning till efterkommande ord. Jag kunde kanske använt ett halvfyrkantsminus* eller tre punkter istället, men nu gjorde jag inte det.
*"Halvfyrkantsminus" är ett helt fantastiskt lustigt ord som jag lärde mig förra veckan.
RogerJoensson skrev:BORIS skrev:Antingen tar du bort kommat eller så får du flytta "är". Nu ser det bara ut som om en lantis som inte kan tänka själv försökt något hen inte klarar av
Språkpolisen rycker ut i brist på argument i sak. -Tut, tut. Lite mobbing känns väl fint så här på förmiddagen, kan jag tänka.
Språkpolisen själv skulle kanske kunnat avsluta den sista meningen med punkt och lagt in ett komma för att göra den sista meningen lite mer läslig...
Kommat som du anmärker på sattes dit för att illustrera hur jag skulle uttryckt det muntligt, med vikt på det första ordet genom att göra en fördröjning till efterkommande ord. Jag kunde kanske använt ett halvfyrkantsminus* eller tre punkter istället, men nu gjorde jag inte det.
*"Halvfyrkantsminus" är ett helt fantastiskt lustigt ord som jag lärde mig förra veckan.
Tarzan skrev:Alltså, det är inte det att du inte får göra pauser var du vill. Det är det att folk inte gör det när meningen kan få en annan betydelse än den tänkta - som i ditt fall*. Ingen som lärt sig svenska som barn gör det, utom kanske medvetet för att jävlas med mottagaren.
* Om du gör en paus mellan javisst och är tolkas det första som en egen sats och är som början på en ny. Satsen som börja med är får då samma ordföljd som en fråga, och vips skapas det förvirring om intonationen inte är som en frågas. Hade ordet som du flyttade till fundamentet inte varit ett ord som kan tolkas som en egen sats hade du kunnat göra en paus utan risk för förvirring hos mottagaren.
Harryup skrev:Är det någon som jämfört ljudkvalité och kanske även kvalité på inspelningarna på respektive tjänst?
/Harryup
RogerJoensson skrev:Om Wimp=Tidal är helt identiska med cd, så borde man alltså lika gärna kunna jämföra Spotify mot cd, om man hittar samma utgåva?
Så rätt mycket av ev skillnader kommer att handla om utgåvor, kan man gissa? -Förutsatt att Spotify i bästa läget inte är ett problem?
RogerJoensson skrev:För att kunna spela in signalen utan apparatpåverkan krävs att man kan spela upp den i datorn. Kan man det så går det att spela in den digitala signalen utan extra hårdvarufärgning, annars blir det svårare naturligtvis. Sen kan man inte till 100% veta om appar och annat påverkar. -Men. -Om det visar sig att det låter lika på en och samma apparat så är det i alla fall något.
arkman skrev:Jag har tidigare gjort en "null-test" mellan wimp och cd. Jag kontrollerade att det var samma master så långt som jag kunde, men när jag gjorde testen genom att spela in signalen från datorn så fanns det skillnader. Jag spelade sedan in signalen via en Sonos spelare och då blev det inga skillnader i null-testen. Jag fick aldrig tid att gå djupare in på varför det blev skillnader då jag jämförde med inspelad signal från datorn. Någon gång i framtiden får jag undersöka saken närmare
Harryup skrev:arkman skrev:Jag har tidigare gjort en "null-test" mellan wimp och cd. Jag kontrollerade att det var samma master så långt som jag kunde, men när jag gjorde testen genom att spela in signalen från datorn så fanns det skillnader. Jag spelade sedan in signalen via en Sonos spelare och då blev det inga skillnader i null-testen. Jag fick aldrig tid att gå djupare in på varför det blev skillnader då jag jämförde med inspelad signal från datorn. Någon gång i framtiden får jag undersöka saken närmare
Ungefär som jag skulle gissat. Ju mer man testar ju mer märker man att man kan hitta saker som kanske ändrar sig över tiden. Nya firmware och kanske skillnader är borta igen, eller kanske har uppstått.
/Harryup
hifikg skrev:På måndag får vi veta hur bra det egentligen går att göra en strömmande musiktjänst. Då ska jag överväga att prenumerera på en. Den.
sprudel skrev:Prövar nu Tidal, inspirerad av Harryup.![]()
Föredrar Tidal ljudmässigt på de låtar jag lyssnat på.
ninecats skrev:sprudel skrev:Prövar nu Tidal, inspirerad av Harryup.![]()
Hmm är det inte samma teknik och mjulvarulösning på tidal å wimp? Jag tänker att det borde låta samma?
En fundering: finns det möjlighet att mäta frekevens eller upplösning på det som strömmas? Alltså det som verkligen strömmas. Jag kan i ärlighetens namn inte höra nämnvärd skillnad på spotify och wimp. Det leder mig till misstanken att det som faktiskt kommer ut är ganska så likvädigt, i alla fall för dessa två öron
sprudel skrev:Då tycker jag du ska lyssna på Lana del Rays senaste skiva. Det är stor skillnad på Tidal och Spotify.
ninecats skrev:sprudel skrev:Prövar nu Tidal, inspirerad av Harryup.![]()
Hmm är det inte samma teknik och mjulvarulösning på tidal å wimp? Jag tänker att det borde låta samma?
En fundering: finns det möjlighet att mäta frekevens eller upplösning på det som strömmas? Alltså det som verkligen strömmas. Jag kan i ärlighetens namn inte höra nämnvärd skillnad på spotify och wimp. Det leder mig till misstanken att det som faktiskt kommer ut är ganska så likvädigt, i alla fall för dessa två öron
Harryup skrev:Sprudel, vad tycker du om att köra Tidal via Roon?![]()
Jag gillar det starkt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:ninecats skrev:sprudel skrev:Prövar nu Tidal, inspirerad av Harryup.![]()
Samma intryck för mig, Spotify eller Wimp är inte lika bra, de är lika dåliga.
Tidal har jag inget emot alls. Ser extra kostnaden som motiverad pga. bättre ljud och en hel del live konserter och videosar.
mvh/Harry
Harryup skrev:Tidal är 16/44 om folk finner att det låter likdant ifrån Wimp är ju bra för dom, det blir ju billigare. Personligen har jag spotify som bakgrundsmusik under fördrinkar. Faktiskt helt sant. Jag har aldrig tyckt att det varit samma känsla som att spela CD eller att streama musik ifrån egen server i CD-kvalité.
Kan det vara därför folk roar sig med masvisa skivor, felen blir ännu mer hörbara om man lyssnar på kassa källor?
Tidal visar f.ö. en digitalorm som visar utstyrningen relativt den digitala nollan hela tiden då man spelar musiken.
Jag kan fortfarande komma på mig att tycka när jag hör en låt att jamen, det låter ju egentligen bra om Spotify. Men efter 5 låtar har jag tappat intresset. Kan det vara att det är så att det är ganska ojämn kvalité på låtar som är snålkodade ifrån olika artister och bolag jämfört med om det är full CD-kvalité.
Med Tidal så får man en enorm skivsamling, med Wimp så får man en massa musik som man kan spela i bakgrunden medans man pratar med gäster.
Med Roon så får man som en redaktion som letar igenom ens samling och skriver lite artiklar om olika inspelningar man har och väver dessutom in Tidal så att när man söker så är det både i ens skivsamling och på Tidal.
/Harryup
RogerGustavsson skrev:Det är samma låt inspelad från resp. tjänst. Det är Lana del Rey's ”Music to watch boys to”, en låt som Sprudel tyckte lät olika från Spotify och Tidal. Tidal skulle visst låta som CD:n. Här är det Wimp Hifi, Tidal Hifi och Spotify Premium i obekant ordning. CD:n har jag inte.
petersteindl skrev:På Windows, använd foobar eller asio.
Mvh
Peter
Harryup skrev:Och nu finns Tidal med som en app i Oppo efter senaste firmwareuppgradering.
Michael skrev:Ursäkta, vilket bullshit. Han tar förgivet att alla dac'ar i hela världen har felakigheter som han tror sig kan trolla bort. Förfärligt att de kan lura folk så där.
//Michael
Objektivisten skrev:Michael skrev:Ursäkta, vilket bullshit. Han tar förgivet att alla dac'ar i hela världen har felakigheter som han tror sig kan trolla bort. Förfärligt att de kan lura folk så där.
//Michael
Han har ju rätt, alla dacar låter lika, alla kablar låter lika, alla förstärkare låter lika, med bra material (ljudkälla). Det är bara högtalare som är distburk. Alla högtalare i hela världen färgar ljudet (även Ino).
Harryup skrev:Kan tänka mig att detta inte är helt ointressant heller.
Tidal Highres Streaming
Gör spåttifaj ännu mera ointressant.
Och Roon ytterligare intressant.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster