Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Vad är låg WAF egentligen, varför tycker frun att högtalarna är fula? Frun tycker väl också om musik.
Det är helt OK att ha ett stort blaffigt asfult badkar. Är det inte mer pinsamt att fördriva tiden med att bada än att lyssna på musik?
Perfector skrev:kodapa skrev:Vad är låg WAF egentligen, varför tycker frun att högtalarna är fula? Frun tycker väl också om musik.
Det är helt OK att ha ett stort blaffigt asfult badkar. Är det inte mer pinsamt att fördriva tiden med att bada än att lyssna på musik?
Wife Acceptance Factor
kodapa skrev:Perfector skrev:kodapa skrev:Vad är låg WAF egentligen, varför tycker frun att högtalarna är fula? Frun tycker väl också om musik.
Wife Acceptance Factor
Jag vet, men varför...
Bill50x skrev:En annan fråga är förstås om orangemålade bastorn utan elementskydd och en hög 19" 208:or kan anses som snyggt
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att det finns betydligt mindre snygga saker som verkar vara mer accepterat i hemmen om man säger så.
Perfector skrev:kodapa skrev:Perfector skrev:Wife Acceptance Factor
Jag vet, men varför...
Kvinnor har kanske ett högre estetiskt sinne.
Min tex. gillar inte tanken på 160 Liter med 15" i vardagsrumemt då dom är 40x40x85 cm och tar en jäkla plats i ett litet vardagsrum
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att det finns betydligt mindre snygga saker som verkar vara mer accepterat i hemmen om man säger så.
Perfector skrev:Instämmer.
Det är inte fult med synliga högtalare.
Iofs. kan dom ha låg WAF men det är inte skäl nog att gömma dom.
Ett par väl fungerande högtalare är en njutning för båda ögat och örat.
sportbilsentusiasten skrev:Perfector skrev:Instämmer.
Denna åsikt delas inte av de flesta idag.
Inte ens av män...
HIFI som syns är helt ute.
DQ-20 skrev:Jag tycker de flesta nuförtiden högtalare är rejält fula. Sannolikt för att jag är i permanent otakt med de senaste designtrenderna inom hifi. Snyggast är de högtalare som ser ut som högtalare. Mitt huvudproblem är dock att jag tycker högtalarna stör illusionen av ljudbilden. Om man inte ser ljudkällorna blir stereoillusionen mer "illusorisk". Tycker jag. Fast jag är inte dogmatisk. Hifi är ju trots allt en materialsport.
/DQ-20
PS. MINA högtalare är givetvis snygga...
DQ-20 skrev:Mitt huvudproblem är dock att jag tycker högtalarna stör illusionen av ljudbilden. Om man inte ser ljudkällorna blir stereoillusionen mer "illusorisk". Tycker jag.
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:Mitt huvudproblem är dock att jag tycker högtalarna stör illusionen av ljudbilden. Om man inte ser ljudkällorna blir stereoillusionen mer "illusorisk". Tycker jag.
Varför blundar du inte när du lyssnar?
Martin_Dewens skrev:Hej Kodapa, länge sen!?
kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Perfector skrev:Instämmer.
Denna åsikt delas inte av de flesta idag.
Inte ens av män...
Jupp, varför är det så?
Perfector skrev:Så sant som skrivet.
Dessa öronpluggar har förstört hela högtalarmarknaden.
Och redan på tidigt 70-tal varnade man för att hörselskador av hörlurar på hög volym var en riskfaktor.
Se'n att man inte kan gunga hela rummet med gosig bas i lurar gör inte lureländet bättre.
sportbilsentusiasten skrev:Perfector skrev:Så sant som skrivet.
Dessa öronpluggar har förstört hela högtalarmarknaden.
Och redan på tidigt 70-tal varnade man för att hörselskador av hörlurar på hög volym var en riskfaktor.
Se'n att man inte kan gunga hela rummet med gosig bas i lurar gör inte lureländet bättre.
Ja man tappar en hel del upplevelse med lurar. Man vill ju känna basen i kroppen eller hur?
hörselskador av hörlurar -detta blir en hög kostnad för samhället om några decenieroch olägenhet för alla drabbade.
sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Denna åsikt delas inte av de flesta idag.
Inte ens av män...
Jupp, varför är det så?
För att alla lyssnar på sin egen musik med sin iPhone. Förr lyssnade man tillsammans. Eller såg på TV tillsammans.
ljungberg_Sthlm skrev:Snyggare högtalare får man leta efter..
Nattlorden skrev:ljungberg_Sthlm skrev:Snyggare högtalare får man leta efter..
Inte speciellt långt.![]()
[ Bild ]
ljungberg_Sthlm skrev:Det finns faktiskt 2 högtalare som man skulle komma undan med när det gäller frun.
Focal och MBL. Snyggare högtalare får man leta efter.
ljungberg_Sthlm skrev:Det finns faktiskt 2 högtalare som man skulle komma undan med när det gäller frun.
Focal och MBL. Snyggare högtalare får man leta efter..
darkg skrev:Hm, manligt och kvinnligt... jag tänker att högtalare på flera sätt är stereotypt maskulina enheter. De är tekniska, representerar investeringar, låter/tar plats och utstrålar i regel någon form av hårdhet, stramhet eller tvärhet. Den stereotypt feminina motpolen blir en icke-högtalare. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin.
I inredningssammanhang ses det ibland som givet att "tekniken" är ful och ska gömmas, glömmas och kompromissas bort. Oklart varför, egentligen, för annat som i grunden är praktiska anordningar (skåp, belysning) betraktas inte på samma sätt.
Och audiotekniken finns ju i många olika stilar. Det borde strängt taget inredningsmänniskor ta fasta på! Men, för att sluta cirkeln, så är kanske faktiskt variationerna i design och uttryck ändå begränsande - antingen tydligt oblygt och stereotypt maskulint, och i så fall endera pojkrum eller italiensk miljardär, eller gömma-maskera se-inte-ut-som.
shifts skrev:Håller med kodapa här, det är ju mycket intressantare att försöka komma underfund med varför en "normal" högtalare inte längre är godkänd i hemmet. Att de manshöga rymdskapelser som visats hitills inte får komma in i några hem förvånar mig föga…
----------
Försöker lite långsamt hjälpa mina föräldrar hitta ett par högtalare och det är banne mig inte lätt. De ska vara bra, inte kosta så mycket (1500-3000 kr) och inte få plats någonstans. Ja, det sista gör det till en omöjlig uppgift. I deras fall så ville de ha högtalarna, men jag inte hitta en plats de kan ställas på som ens gör de en uns av rättvisa. De ska helst stå mitt på ett skrivbord som står mitt i rummet där de sitter mittemot varandra.![]()
Har ännu inte lyckats rekommendera något - alls.
celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa
om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp att riktiga formgivare med gedigen kunskap och känsla, jag kallar dom konstnärer, så skulle vi slippa se så här mycket skit
Goldfinger skrev:Jag gillar designen på gamla Snell, tex AIII, men de måste vara välvårdade i fanéren.
[ Bild ]
Nattlorden skrev:darkg skrev:.. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin. ..
Dessa då?
[ Bild ]
darkg skrev:Nattlorden skrev:darkg skrev:.. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin. ..
Dessa då?
[ Bild ]
Ser inte ut som högtalare juh!
Bill50x skrev:Nu tjatar jag om Linn igen
Men, (de aktiva) högtalarna Akudorik och tillhörande försteg/streamer är snygga tycker jag. Minimalt med grejor, ett otroligt bra ljud - borde platsa nästan var som helst. Eftersom det är digital överföring till högtalarna handlar det bara om en enkel nätverkskabel. Systemet kostar knappt 200 tusen.
[ Bild ]
/ B
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Nu tjatar jag om Linn igen
Men, (de aktiva) högtalarna Akudorik och tillhörande försteg/streamer är snygga tycker jag. Minimalt med grejor, ett otroligt bra ljud - borde platsa nästan var som helst. Eftersom det är digital överföring till högtalarna handlar det bara om en enkel nätverkskabel. Systemet kostar knappt 200 tusen.
[ Bild ]
/ B
[ Bild ]
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Nu tjatar jag om Linn igen
[ Bild ]
/ B
[ Bild ]
Du med?
markusA skrev:Imho så blir en sån här diskussion ofta lite snedvriden då vi är hifi-nötter som diskuterar. Vi gillar våra hifi-prylar och är ofta stolta över dem. Klart man vill visa upp sina skatter då...
Jag skulle föreslå att man börjar i en annan ända, hur högtalare smälter in i resten av bohaget. Är de möblerbara? Blir det ett hifi-altare där rummets fokus blir högtalarna? Är de så stora att hela rummet tippar mot dem? Hur passar de in färgmässigt?
Högtalare som dominerar rummet blir nog ofta mötta med viss skepsis.
Nattlorden skrev:celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa
om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp att riktiga formgivare med gedigen kunskap och känsla, jag kallar dom konstnärer, så skulle vi slippa se så här mycket skit
Åter en punkt Stig hade full koll på.
lennartj skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa
Åter en punkt Stig hade full koll på.
Hipster eller nörd?
[ Bild ]
Geometriska figurer, trianglar, rektanglar och cirkel i svart-vitt - stelt eller estetiskt?
celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa
petern skrev:Oa 52...grymma:) Vita:)
/Peter
AndreasArvidsson skrev:Lennarts högtalare är riktigt snygga, men jag är inte helt förtjust i det icke nedsänkta baselementet och de synliga terminalerna. utöver det så är de kanon
kodapa skrev:Jag tycker också att Lennarts högtalare är snygga.
Jag tror också att man måste uppskatta högtalare för att upskatta dem.
Så åter till huvudfrågan, varför uppskattas inte riktiga högtalare längre?
Jag kan ärligt talat inte förstå det, högtalare borde uppskattas tycker jag!
Är de så att en trådlös högtalare som plockas fram vid behov låter tillräckligt bra för svensson?
Perfector skrev:kodapa skrev:Så åter till huvudfrågan, varför uppskattas inte riktiga högtalare längre?
Svensson har inget musiköra, det säger urvalet.
Annars skulle det inte finnas så mycket skräp på marknaden.
Så länge paradvapnet är pengar så kommer medelsvensson att köpa till lägsta pris, oavsett hur det låter.
Det är vi som lyssnar med örat och inte plånboken som håller liv i marknaden.
Bill50x skrev:Perfector skrev:kodapa skrev:Så åter till huvudfrågan, varför uppskattas inte riktiga högtalare längre?
Svensson har inget musiköra, det säger urvalet.
Annars skulle det inte finnas så mycket skräp på marknaden.
Så länge paradvapnet är pengar så kommer medelsvensson att köpa till lägsta pris, oavsett hur det låter.
Det är vi som lyssnar med örat och inte plånboken som håller liv i marknaden.
Jodå, Svensson har ofta ett musiköra. Dvs tycker om musik, sjunger själv, trakterar instrument, är konsertbesökare osv. MEN är inte lika känslig för taskigt ljud som många av oss andra. Det är inte längre status att ha en stereo-anläggning, det är inget nytt att bräcka grannar/kompisar med. Dessutom kan man bara lyssna hemma. Å så är det en massa jobb att få det låta riktigt bra.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster