Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Den delen kändes inte lika viktig som priset, när nyheten handlade om att få företaget tillbaka på rätt ekonomiska köl igen. Däremot tekniskt mycket intressantare förstås och roligare att senare kunna diskutera.
Nattlorden skrev:De har dock brukat satsa lite snett... Dvs. inte hålla kvalité rakt genom alla led. Hoppas man gjort det denna gången och kan ställa ett skåp på allvar... Men spännande dellösningar har man haft länge... Om det så varit aktiva högtalare, lösningar för många rum, ovanligt snygga cd-fack, spridningslinser, klass-D, inbyggd mätmick i högtalare eller tangentialarm...
Nattlorden skrev:Wow. Synd där inte är något som ger en uppfattning om storleken.
Nattlorden skrev:Wow. Synd där inte är något som ger en uppfattning om storleken.
petersteindl skrev:...Här kan ni ladda ner instruktionsmanualen![]()
http://www.bang-olufsen.com/da/customer-service/product-support/loudspeakers/beolab-90
hifikg skrev:petersteindl skrev:...Här kan ni ladda ner instruktionsmanualen![]()
http://www.bang-olufsen.com/da/customer-service/product-support/loudspeakers/beolab-90
Verkar himla komplicerad, inte bara ställa/hänga in och lyssna liksom
bakerman22 skrev:Den som lyckas klämma in flest element i ett konstigt kabinett vinner!![]()
Skit samma hur det låter. Det är ju häftigt med många element.
Kraniet skrev:väldigt udda högtalare alltså
[ Bild ]
Roligt med nåt helt annorlunda. Skulle vara kul att lyssna på.
Fostex skrev:Sitter det 32W4878t00 snett framåtvinklade längst ned tror ni? Det ser nästan ut som det. Och en framåtriktad 26w/4558t00, samt en trave 12MU/8731T-00.
"Since we have control of those extra drivers, we can make them whatever we want," says Martin. One tweeter, one midrange and one woofer are played like a typical 3-way loudspeaker. The extra drivers arranged on the side and back absorb sound or send more energy. This gives the listener incredibly precise control of the speakers' directivity (via the app or even the B&O television) for different scenarios: a narrow beam width when listening to your favorite album alone (recreating that recording environment to near-perfection) or a wider beam width when multiple individuals are watching a movie (which sacrifices some depth in the recording to make a similar experience for everyone).
SPEAKER DRIVERS
Tweeter
7 x Scan-Speak Illuminator 30 mm
Midrange
7 x Scan-Speak Illuminator 86 mm
Woofer
3 x Scan-Speak Discovery 212 mm
Front Woofer
1 x Scan-Speak Revelator 260 mm
MagnusÖstberg skrev:Jag gillar dem
mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag gillar dem
Klart du gör.
MagnusÖstberg skrev:mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag gillar dem
Klart du gör.
Ja, jag gillar ju ditt boende med. Konstig smak.
Kraniet skrev:Undra om en skulle kunna hålla sig från att ständigt experimentera eller om en bara skulle köra med samma läge hela tiden.
Nattlorden skrev:Annars om man vill ha konstant bandbredd så kan man ju gå på dessa
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
[ Bild ]
paa skrev:Nattlorden skrev:Annars om man vill ha konstant bandbredd så kan man ju gå på dessa
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
[ Bild ]
Den där har konstant spridning endast i vertikal ledd, inte horisontellt!
paa skrev:Kommer dom att demas på någon mässa i Stockholm i vår?
Tack för länken
pinnen skrev:Fast jag förstår inte varför det skrivs inlägg om högtalare när dom bästa som gjorts och som någonsin kommer att göras heter Ino audio pi60 ??
Dom kan ha ett s eller i eller nåt efter sig också och då vara lite flådigare men ämnet som sådant är ju helt uttömt skönt nog. Gött att slippa valmöjlighet menar jag. Tar bara energi.
Fast iofs finns ju Guru som en möjlighet om man vill ha en annan och kanske mer färdig finnish. Det är väl same same but different.
P.S: Jag tycker att dom (pi60) verkligen är grymma om nu någon inte tror det. D.S
pinnen skrev:... när dom bästa som gjorts och som någonsin kommer att göras heter Ino audio pi60 ??
Han lär inte hålla med mig om så mycket kanske men om inte så borde väl ett par bättre gjorts?. Av samma konstruktör också då grundkonstruktionen är vad jag förstått från 70-talet.Tror jag inte ens konstruktören håller med om.
pinnen skrev:OA52 spelar i div 2 jämfört med pi60. Det är dock min högst personliga uppfattning så nu ingen tror att jag försöker hävda en slags allmän sanning. Bara min egen sanning. Jag gillar att lyssna på klassisk musik till OA52 men till Metallica funkar dom inte.
Han lär inte hålla med mig om så mycket kanske men om inte så borde väl ett par bättre gjorts?. Av samma konstruktör också då grundkonstruktionen är vad jag förstått från 70-talet.Tror jag inte ens konstruktören håller med om.
Har det helt ärligt talat hänt särskilt mycket vad gäller högtalarkonstruktioner sedan 70-talet?
Mångfald är såklart trevligt om man har en massa olika behov av sina högtalare. En del kanske ska vara vattentäta, funka bäst i en lokal typ Globen osv osv. Jag pratar om helt vanlig tvåkanal i ett vanligt vardagsrum eller ett dedikerat lyssningsrum
Bill50x skrev:B&O's egna lösningar är jag ofta lite tveksam till. De använder gärna förbilligande lösningar, de sparar in på element och material och låter designen styra för mycket.
/ B
Bill50x skrev:De B&O som refererats till i denna tråd har jag tyvärr inte hört men de står högt på min (lyssnings-)lista. Mest för att "lyssna-av" själva principen, B&O's egna lösningar är jag ofta lite tveksam till. De använder gärna förbilligande lösningar, de sparar in på element och material och låter designen styra för mycket.
Nattlorden skrev: Är det något man kan vara lite orolig över så är det nog förstärkarna man bör oroa sig över om de är transparenta nog.
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev: Är det något man kan vara lite orolig över så är det nog förstärkarna man bör oroa sig över om de är transparenta nog.
Just det är nog ett av de mest perifiera potentiella problemen, särskilt med hänsyn till hur konstruktionen ser ut som sådan.
Hur den där konstruktionen upplevs föreslår jag till största del beror på hur man lyckats med elementintegration/spridningsegenskaper.
Även de gör prestigemodeller som håller mycket hög klass. Annars är det nog få som har haft högre slutpris kontra elementkostnad än Bose för 15 år sedan. Kunde lätt vara 10 000 gånger elementkostnadenBill50x skrev:De B&O som refererats till i denna tråd har jag tyvärr inte hört men de står högt på min (lyssnings-)lista. Mest för att "lyssna-av" själva principen, B&O's egna lösningar är jag ofta lite tveksam till. De använder gärna förbilligande lösningar, de sparar in på element och material och låter designen styra för mycket.
/ B
matssvensson skrev:Yes! Då var det bokat.
matssvensson skrev::( typiskt. Bara för att du är i branschen. Jag kommer hacka inställningarna och låsa dem på lounge mode. Så kan du ha din ensamlyssning bäst du vill.
Är det föresten någon som listat ut vilket håll som egentligen är fram på högtalaren med högtalartyget på? Dom är gräsligt fula tycker jag. Ska bli spännande att se dem live.
/m
Doofus skrev:Jag ser också att flera klagar på formgivningen, personligen tycker jag den var utsökt.. lite Twisting Torso kombinerat med en kräftmjärde..
hifikg skrev:Den kommer på HEM i februari... http://highendmassan.se/high-end-massan/bang-olufsen/
Morello skrev:Glada tillrop i all ära, men finns det några oberoende mätdata på dessa missfoster?
Jag har mycket svårt se att man har lyckats integrera utstrålningen från alla dessa element på ett rimligt sätt. Dessutom ser det ut som att lådvolymen är ohyggligt liten givet den icke försumbara nettoarean hos baselementen.
Vi får väl ta en titt på missfostren vid tillfälle.Morello skrev:Glada tillrop i all ära, men finns det några oberoende mätdata på dessa missfoster?
Jag har mycket svårt se att man har lyckats integrera utstrålningen från alla dessa element på ett rimligt sätt. Dessutom ser det ut som att lådvolymen är ohyggligt liten givet den icke försumbara nettoarean hos baselementen.
matssvensson skrev:Imponerande och kul! Spenderade halvannan timme med Beolab 90 på mässan idag. Svårt att uttala mig i detalj om ljudet eftersom det mesta som spelades var obekant musik för mig. Men 25 minuter Mahler (tror jag) från en besökare gav mersmak (på musiken) och ibland tydlig kontakt med inspelningslokalen, tyckte jag. Spontant lät de rent på imponerande starka nivåer i ett stort rum.
Roligast var omkopplingarna mellan narrow och wide, naturligtvis B&O snyggt designade med lysdiodringen på högtalartoppen. Narrow gav en hifimässig precision i ljudbilden när du satt i sweetspot (märkte inga problem med integrationen av 18 element som spelade med lite olika fördröjning), men kantrade som normalt så fort du flyttade dig lite närmare ena högtalaren. B&O personerna sa att det inte skulle vara så stor skillnad i det stora rummet, men nog tyckte jag det var väsentlig skillnad i presentationen. Kanske blir det ännu tydligare skillnad i mindre rum. Jag föredrog faktiskt wide mode när det var inkopplat i detta rum.
Men stora är de. Med säregen design. Och mycket pengar är det. Jag sitter nöjd här hemma. Kanske om jag bodde på ett slott...
Någon annan med fler intryck?
mvh, mats
mx skrev:Jag är sugen på att höra en recension från bassman och tuffe Viktor som varit och lyssnat på dessa i helgen.
Harryup skrev:Oavsett hur de kan låta med bättre inställningar eller med annan placering eller i ett annat rum, men jag tyckte de lät för feta i övre basen just där och då vi några olika tillfällen. Uppåt inte så tokigt.
/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Vi får väl ta en titt på missfostren vid tillfälle.Morello skrev:Glada tillrop i all ära, men finns det några oberoende mätdata på dessa missfoster?
STDI skrev:645 000 kr har jag för mig att B&O-handlaren i Helsingborg sa när jag var där i förra veckan.
600 000 kr säger Hifi&Musik http://www.hifi-musik.se/nyhet/2015/10/Med-BeoLab-90/
660 000 kr (riktpris) säger ljudochbild.se http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/beolab-90-banbrytande-hogtalare-fran-bo
Doofus skrev:STDI skrev:645 000 kr har jag för mig att B&O-handlaren i Helsingborg sa när jag var där i förra veckan.
600 000 kr säger Hifi&Musik http://www.hifi-musik.se/nyhet/2015/10/Med-BeoLab-90/
660 000 kr (riktpris) säger ljudochbild.se http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/beolab-90-banbrytande-hogtalare-fran-bo
39,990 dollar enligt amerikanerna, men dollar är iofs stark nu..
matssvensson skrev:Harryup skrev:Oavsett hur de kan låta med bättre inställningar eller med annan placering eller i ett annat rum, men jag tyckte de lät för feta i övre basen just där och då vi några olika tillfällen. Uppåt inte så tokigt.
/Harryup
Det kan jag hålla med om. Men det ska ju gå att ställa in. Så jag fäste inte så stor vikt vid just det. Om jag hörde rätt från B&O:s representanter hade de inte utnyttjat något av de möjligheterna nu. Klart att med 2 st 10 tum plus en 12a och ett par tusen watt finns det en del att tygla.
mvh, mats
petersteindl skrev:Doofus skrev:STDI skrev:645 000 kr har jag för mig att B&O-handlaren i Helsingborg sa när jag var där i förra veckan.
39,990 dollar enligt amerikanerna, men dollar är iofs stark nu..
Dollarpriset är per styck.
sportbilsentusiasten skrev:
Är bättre att istället undvika de verkliga problemen imho!!
Callisto skrev:Extrem lösning för att lösa problem med reflexer. Betvivlar att det går att få till på ett riktigt bra sätt på elektrisk väg mha computers. För de pengarna är det nog bättre att köpa ett bra system och sedan lägga en hel del på att få till akustiken istället. Det kommer man långt med för en halv mille.
sportbilsentusiasten skrev:Ja verkligen!
Det är nu mode i att digitalt korrigera för saker man skulle kunna lösa på "naturlig" väg.
Är bättre att istället undvika de verkliga problemen imho!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster