http://www.buchardt-audio.com/products/s300-walnut
Funderar på att växla mina ESL 63 mot något att ha i arbetsrummet, vad tror sakkunskapen om ett par danskar?
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.
[ Bild ]
Funderar på att växla mina ESL 63 mot något att ha i arbetsrummet, vad tror sakkunskapen om ett par danskar?
Kevin_Mitnick skrev:hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.
[ Bild ]
Nej, danskarna kan inget om högtalare.
Kevin_Mitnick skrev:hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.
[ Bild ]
hifikg skrev:Kevin_Mitnick skrev:hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.
[ Bild ]
Dåså, då hoppar jag över de här
paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?
Perfector skrev:paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?
Det kanske är deras tanke om hur man kan styra, dvs. belasta konen.
Min är att räkna fram ett rör som gör det automatiskt, så som jag tidigare blivit motsagd att det skulle fungera vilket det ju faktiskt gör.
ante_77 skrev:Perfector skrev:paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?
Det kanske är deras tanke om hur man kan styra, dvs. belasta konen.
Min är att räkna fram ett rör som gör det automatiskt, så som jag tidigare blivit motsagd att det skulle fungera vilket det ju faktiskt gör.
Hmm,
Du räknar ju inte ens....
paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?
FBK skrev:Lovorden bara haglar in hifikg, hur ska du kunna avstå ett köp ?(om du nu inte bara hade tid över och ville starta en tråd som görs ibland när folk har tråkigt
)
Inte ofta som en icke erkänd produkt här får sådan beröm, kul för ovanlighetens skull och de förtjänar verkligen en bra försäljning.
Ps. Såg att dem fått mycket beröm av många tidningar, bla. din och min favvo tidning. https://www.buchardt-audio.com/pages/hifi-musik *missat den testen*
gflar skrev:Jag lade in en pre-order på ett par vita S400 innan nyår. Men det dröjer några veckor innan jag får dem.
gflar skrev:Fick en "sneak peak" på en aktiv golvare (S50A) som är på G.
sladdbarn skrev:gflar skrev:Jag lade in en pre-order på ett par vita S400 innan nyår. Men det dröjer några veckor innan jag får dem.
Nåååå?
jinithin skrev:gflar skrev:Fick en "sneak peak" på en aktiv golvare (S50A) som är på G.
Jäklar va läckrakanske ska avvakta med att fixa ett par S400 och vänta på dessa istället
gflar skrev:jinithin skrev:gflar skrev:Fick en "sneak peak" på en aktiv golvare (S50A) som är på G.
Jäklar va läckrakanske ska avvakta med att fixa ett par S400 och vänta på dessa istället
Ingen aning om prislapp på ett par sådana.De lär ligga en stund in i framtiden.
Annars tycker jag Buchardt har hyfsade priser på sina stativare.
nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.
Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.
Henrik
FBK skrev:nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.
Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.
Henrik
För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.
Nattlorden skrev:FBK skrev:nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
med en stor nypa salt.
Henrik
För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.
+1
FBK skrev:nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
med en stor nypa salt.
Henrik
ante_77 skrev:FBK skrev:nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
med en stor nypa salt.
Henrik
Precis
Och då är det ju synd att dom skapar ”inflation” i deras tester.
FBK skrev:ante_77 skrev:FBK skrev:För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.
Precis
Men det är inte hela sanningen att Ljud och Bild tokhyllar allt, jag har sett många grejer genom åren som bara få sådär intryck. Gäller för övrigt Hifi &Musik och Hembiotidningen, allt är inte bra jämnt även om en del hävdar det. Men Jag har också läst de Svenska genom alla år så man lär sig att läsa "igenom" testerna så det kan vid en första anblick se bra ut men läser man mellan raderna så är det inte så bra. Men Buchardts högtalare är bra shit oavsett vad som står i någon tidning! De förtjänar verkligen framgång.
90 POINTS & MORE Really EXCEPTIONAL whiskies. (So, that's a very small minority of maybe 1 or 2%.)
85-89 POINTS The HIGHLY RECOMMENDABLE whiskies, usually saved for special occasions.
80-84 POINTS The RECOMMENDABLE whiskies, perfect as a 'daily dram' if the price is right.
75-79 POINTS Whiskies that are (BETTER THAN) AVERAGE - compared to other malt whiskies.
70-74 POINTS Whiskies that are BELOW AVERAGE - compared to other (single) malt whiskies.
LESS THAN 70 Very good for a blended whisky, but NOT VERY GOOD for a (single) malt whisky.
FBK skrev:ante_77 skrev:FBK skrev:För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.
Precis
Men det är inte hela sanningen att Ljud och Bild tokhyllar allt, jag har sett många grejer genom åren som bara få sådär intryck. Gäller för övrigt Hifi &Musik och Hembiotidningen, allt är inte bra jämnt även om en del hävdar det. Men Jag har också läst de Svenska genom alla år så man lär sig att läsa "igenom" testerna så det kan vid en första anblick se bra ut men läser man mellan raderna så är det inte så bra. Men Buchardts högtalare är bra shit oavsett vad som står i någon tidning! De förtjänar verkligen framgång.
med en stor nypa salt.
Henrik
genstruktur skrev:Hörde dem igen nu på mässan i Jönköping. Tror det var en ny modell. Lät bättre än jag minns. Dvs skitbra. Tror att jag gillade dem bäst. Speciellt eftersom de inte kostar som en ny bil.
sladdbarn skrev:genstruktur skrev:Hörde dem igen nu på mässan i Jönköping. Tror det var en ny modell. Lät bättre än jag minns. Dvs skitbra. Tror att jag gillade dem bäst. Speciellt eftersom de inte kostar som en ny bil.
Det verkar som att alla gillar dom, börjar bli sugen på ett par...
adagio skrev:Har lyssnat hos Buchardt några år i rad. De brukar ha rummet bredvid oss. Det är för priset välljudande lådhögtalare men jag har ett frågetecken. De spelar alltid samma 5-6 låtar, låtar som är producerade på ett sätt som får syrrans kompaktaanläggning från JVC att låta hiend? Stockfisk och liknande, låter ju lika dant i princip alla anläggningar.
Man undrar bara stilla, hur låter de utanför sin comfort zone? Sen är det ju alltid imponerande när små högtalare spelar högt o djupt, men man förstår ju att man på något sätt gör våld på fysikens lagar. Ofta låter små högtalare....små på låg volym. Det är först vid en viss nivå de expanderar och spelar ut. Innan dennna gräns är de totalt ointressanta att lyssna på. Buchart spelar alltid rejält högt, de borde lära sig stänga dörren på mässor när de krämar på tycker jag.
Prissättningen blir ju låg när man säljer direkt till kund och förlägger tillverkning i fjärran östern ,host kina host.
Därför ska man nog jämföra Buchardt med högtalare som kostar 60-70 procent mer, ännu mer om tillverkningen sker i tex Sverige. Bra för konsumenter iofs men att säga en dansk produkt är att överdriva lite. Engineered in Danmark built in China kanske är mer rätt.
FBK skrev:Som det är idag så är det inte bra då olika smakriktningar lyser med sin frånvaro hos de flesta utställarna. Och en del utställare kör med samma musik stil jämnt, mässa efter mässa. Jag tror att det är ett medvetet val då de inte vill sätta anläggningarna under för stora provningar
Kralle skrev:Tyckte precis du hade synpunkter på Buchardts val av musik.
Syftade på piaggios inläggFBK skrev:Kralle skrev:Tyckte precis du hade synpunkter på Buchardts val av musik.
Jag har inte haft några synpunkter på Buchardts val av musik, de har inte spelat mässjazz när jag hört dem och det har varit skönt.
mhr1229 skrev:Jag har spelat Buchardt Audio S300 hemma hos mig och de lät utmärkt. Harmoniska och välbalanserade. Bra bas för storleken. För priset är de nog mycket svårslagna bland kommersiellt tillverkade färdigbyggda högtalare.
jansch skrev:SB element får oftast bra omdömen och bra mätresultat.
Tangband skrev:Verkar vara denna bas, 625:- på hifikit. En Sb acoustics 6:a med polycone. Verkar prisvärd
Visst ser det ut som ett 24 db filter på bilden ovan ?
DanNorman skrev:Klassiskt felkonstruerad 6"/1"-högtalare, där spridningen ökar massor över delningsfrekvensen. Dessutom kraftig diffraktion i diskanten och i det hela knepig tonkurva.
Edit: Enligt mina preferenser givetvis.
Kraniet skrev:
edit: utifrån tonkurvan förstår jag varför folk tycker de låter så bra. Ser verkligen ut att göra det.
Däremot visar ju båda högtalarna på energidipp runt delningen. Är det en artefakt av 4e ord L/R?
RogerGustavsson skrev:Är inte säkert att Guru har den kurvan i den rekommenderade uppställningen i lyssningsrummet. Den är ju nära släkt med Ino piP och den har inte den kurvan som visas heller.
Tangband skrev:Vad säger DanNorman ?
tomasgbg skrev:Den minskade bas kapaciteten har med storleken på lådan att göra.
S400 är betydligt mindre än s300.
Vad gäller instrument placering så är nog s400 av en mer avsköljande karaktär helt enkelt.
DanNorman skrev:Hur har han konstruerat in tydligare instrumentseparation? Och varför valt en sämre baskapacitet i en dyrare högtalare?
Tangband skrev:DanNorman skrev:Hur har han konstruerat in tydligare instrumentseparation? Och varför valt en sämre baskapacitet i en dyrare högtalare?
Kanske imponatorfaktorn för s400, liten låda och trots det bas tack vara slaven ? Dyrare än basreflex...
Jag tycker s400 i smoked oak är skitsnygg. ( blev bilden rättvänd ?)
Glebster skrev:Det finns många recensioner på nätet (youtube) och mina åsikter avviker inte nämnvärt.
Högtalarnas främsta egenskap är avsaknaden på direkta svagheter. Det märks att tidigare Dynaudioanställda varit involverade och scanspeakbasen behöver väl inte någon närmare presentation. För att sammanfatta styrkorna; basen, stereobilden, breeed sweetspot, frånvaron av dist och som delvis redan nämnts, helhetsbilden! Man kan mangla på bra och även tråkiga inspelningar och dåliga produktioner är inga problem utan man sitter glatt kvar och lyssnar vidare även vid bra ljudtryck.
Negativt då? Tja, det är ingen fysiskt liten stativhögtalare och är du ute efter någon överanalytisk historia som får öronen att blöda redan vid moderata ljudnivåer, gör dig inget besvär. Någon recensent nämnde att man behöver lite ljudtryck för att högtalaren ska vakna och jag kan inte annat än hålla med. En annan sak jag lagt märke till är att de definitivt behöver längre inspelningstid än tidigare högtalare jag haft.
Frågor på det?
Glebster skrev:Helt missat frågan.
Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.
Tangband skrev:Glebster skrev:Helt missat frågan.
Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.
Goat76:
Den där ” återhållsamheten ” beror nog inte enbart på den lilla dippen i midden på A400 som en del recensenter skrivit om, utan är nog ett kännetecken för hur det ofta låter med en waveguide . Mina jbl 530 ( som har en stor waveguide ) och Hybriddist slänger inte fram detaljerna mot lyssnaren utan snarare ” bär ” fram ljudet . Det är svårt att förklara hur ljud låter, men min lilla erfarenhet av waveguides är att den speciella karaktären , att inte kasta detaljer mot lyssnaren utan istället bära fram detaljerna, är ganska vanebildande på ett positivt sett vid akustiska inspelningar , men det kan upplevas som att ljudet är ” lite för snällt ” och saknar detaljer och häftighet med rock/pop och musik som processats mycket.
Den där SB 17 NBAC-4 som både S400 och Revel m106 verkar använda är, om man får tolka mätningarna , en av de bästa 6-tummarna oavsett pris.
http://www.audioexcite.com/?page_id=7311
Glebster skrev:Helt missat frågan.
goat76 skrev: S400 verkar dock aningen hajpad, Buchardt "hänga med i tiden" och verkar veta precis hur man går till väga för att bygga upp försäljningen genom att förse alla trendiga recensenter på Youtube med ett exemplar.![]()
Nattlorden skrev:goat76 skrev: S400 verkar dock aningen hajpad, Buchardt "hänga med i tiden" och verkar veta precis hur man går till väga för att bygga upp försäljningen genom att förse alla trendiga recensenter på Youtube med ett exemplar.![]()
Nu tycker jag du är en aning hård. Jag kände inte till dem ett dugg första mässan jag sprang på dem då - så det klarar det utmärkt att tala för sig själva.
Nattlorden skrev:Du menade alltså (i min tolkning) egentligen att de är i takt med tiden på hur man bör marknadsföra sig 2020, snarare än att man hajpar (vilket i min bok betyder att man framställer något bättre dager än vad det är)?
goat76 skrev:Som sagt, jag tror dessa är bra högtalare, dock var inte Amir på audiosciencereview speciellt imponerad. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/
Glebster skrev:goat76 skrev:Som sagt, jag tror dessa är bra högtalare, dock var inte Amir på audiosciencereview speciellt imponerad. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/
?
"EDIT: on further reflection, I think I did not do a good job of highlighting what the Buchardt S400 does well. And that is excellence in a lot of the objective measurements. Indeed its performance there is better than some speakers I have liked and recommended! As usual, objective data is much more reliable than any subjective impressions I have of a speaker. So I would say put the S400 on your target list of speakers to evaluate as it certainly passes the bar of being objectively good."
goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter.
Griff skrev:goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter.
Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Eller finns där andra alternativ?
Glebster skrev:Beställ hem ett par och prova istället för att läsa vad andra tycker, vetja.
goat76 skrev:Glebster skrev:Beställ hem ett par och prova istället för att läsa vad andra tycker, vetja.
Japp, får väl göra det istället för att hålla på och svamla så här!
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Du menade alltså (i min tolkning) egentligen att de är i takt med tiden på hur man bör marknadsföra sig 2020, snarare än att man hajpar (vilket i min bok betyder att man framställer något bättre dager än vad det är)?
Ja, jag menar det mer på det sättet du beskriver det, ordet hajp kan nog klinga onödigt negativt.![]()
Om jag säger så här, jag blir aningen skeptisk när marknadsföringsknep verkar överrösta "vanliga" användares rekommendationer.
goat76 skrev:Griff skrev:goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter.
Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Bara Linn-högtalare, vart har du fått det ifrån?![]()
Takt & Ton är en hyfsat stor butik med hela 5 demo-rum och ett relativt stort sortiment av allehanda fabrikat, kolla in deras hemsida om du vill. https://taktoton.com/om-butik
En bra butik med trevlig personal.
Jag har dock fått för mig att jag vill ha ett par ATC-högtalare och de har tyvärr en ganska gles skara återförsäljare i landet, bara tre stycken.
Tangband skrev:goat76 skrev:Griff skrev:Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Bara Linn-högtalare, vart har du fått det ifrån?![]()
Takt & Ton är en hyfsat stor butik med hela 5 demo-rum och ett relativt stort sortiment av allehanda fabrikat, kolla in deras hemsida om du vill. https://taktoton.com/om-butik
En bra butik med trevlig personal.
Jag har dock fått för mig att jag vill ha ett par ATC-högtalare och de har tyvärr en ganska gles skara återförsäljare i landet, bara tre stycken.
Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14519/
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.
Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.
Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/
Tangband skrev:Goat76:
Den där ” återhållsamheten ” beror nog inte enbart på den lilla dippen i midden på A400 som en del recensenter skrivit om, utan är nog ett kännetecken för hur det ofta låter med en waveguide . Mina jbl 530 ( som har en stor waveguide ) och Hybriddist slänger inte fram detaljerna mot lyssnaren utan snarare ” bär ” fram ljudet . Det är svårt att förklara hur ljud låter, men min lilla erfarenhet av waveguides är att den speciella karaktären , att inte kasta detaljer mot lyssnaren utan istället bära fram detaljerna, är ganska vanebildande på ett positivt sett vid akustiska inspelningar , men det kan upplevas som att ljudet är ” lite för snällt ” och saknar detaljer och häftighet med rock/pop och musik som processats mycket.
Tangband skrev:Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.
Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.
Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
Han lyssnar inte i ett garage - han kör en automatiserad mätutrustning i garaget. Samma för alla. Skulle ditt påstående vara korrekt så skulle samtliga sakna bas, så det är inte det som är problemet här.
Ja, han är ärlig med sin bias till skillnad från många andra. Men jag kan lova dig att hans tankesätt och målsättning är mycket mer åt LTS-hållet än det är att promota eget. ( Speciellt som att 99% av alla som kollar hans reviews inte skulle handla lokalt av honom ändå! )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster