Spotify, CD, LP etc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur anskaffar ni ny musik?

CD
21
19%
Spotify, Tidal och motsv
61
55%
Nedladdningh, PIRAT
11
10%
Nedladdning, KÖPT
4
4%
LP
13
12%

Antal röster : 110

Användarvisningsbild
Morello

Spotify, CD, LP etc

Inläggav Morello » 2016-01-28 16:12

Jag har funderat lite på hur folk skaffar ny musik idag. Jag köper CD och ibland LP.
Ibland nyttjas Spotify och jag ahr även några köpta, nedladdade album.
Men jag har ju förstått att jag tillhör "gubbarna" och att det folk lirar från datorn snarare än "riktiga" fonogram.
Rippar ni köpta CD eller hur gör ni?

Har jag glömt något i listan?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Spotify, CD, LP etc

Inläggav Fostex » 2016-01-28 16:23

Finns det möjlighet till flervalssvar med kanske 2 alternativ? Jag tror att många använder fler metoder, men det kanske är det folk främst väljer som är intressant i frågan?

För egen del hittar jag ny musik via streamingtjänster, men om jag väl köper den är det uteslutande på Vinyl.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-28 16:28

Intressant, varför köper du uteslutande vinyl?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-28 16:29

Jaa, jag använder bara eller nästan bara spotify, men planen är att spela cd, i separat rum. Menlöst, men det är planen, och jag värnar om mina planer. Inte så pass att jag omsätter dem i handlingsberedskap, men det skänker mig en känsla av koherens att ha planer.

Jag har en del rippat och stulet på hårddisk, men i praktiken är det sällan som jag bryr mig om den samlingen. Så skivan som skiva får återkomma i tidernas fullbordan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-28 16:53

Samtliga alternativ, både anskaffning och lyssning. Lyssnar huvudsakligen på strömmande (från NAS) och vinyl men även CD.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-28 17:09

N som laddar ned, var ifrån laddar ni ned?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-28 17:13

Bill50x skrev:Samtliga alternativ, både anskaffning och lyssning. Lyssnar huvudsakligen på strömmande (från NAS) och vinyl men även CD.

/ B

Jo, jag förstår att de flesta har olika källor, men jag syftade på den huvudsakliga källan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-01-28 17:13

Morello skrev:Intressant, varför köper du uteslutande vinyl?

Främst för att jag tycker att vinylavspelning är ett väldigt trevligt och lite mojo-aktigt* sätt att avnjuta musik på i vardagen. Sedan gillar jag att det är rejäla konvolut som får skivomslaget att framträda som det konstverk det faktiskt kan vara. Ytterligare en fördel jag ser är att skivan går på utan att man själv eller andra frestas av att byta låtar hela tiden.

Gäller det finlyssning använder jag dock uteslutande digital musik, om inte från CD eller Spotify så är det från FLAC-rippar jag själv gjort eller laddat ned/köpt på nätet. Spotify ligger nog först, men jag ser inte det som att köpa musik.

* Värt att nämna är att jag tillhör generationen som aldrig växt upp med vinylskivor som ett naturligt musikmedium.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2016-01-28 17:24

Fram till för nåt drygt år sen var huvudkällan CD som rippades. Därefter har det mest varit Tidal Hifi. Köper ibland downloads, oftast 24-bitars, från t ex HD Tracks, Qobuz.com, Hiresaudio.com mm.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-28 17:49

Morello skrev:
Bill50x skrev:Samtliga alternativ, både anskaffning och lyssning. Lyssnar huvudsakligen på strömmande (från NAS) och vinyl men även CD.

Jo, jag förstår att de flesta har olika källor, men jag syftade på den huvudsakliga källan.

Det jag köper är huvudsakligen vinyl och högupplösta filer på nätet. Det slinker med någon CD ibland om den är intressant förpackad. Mycken musik fultankas från tex Pirate Bay, Demonoid och Extratorrent, det mesta slängs dock efter genomlyssning. Så gjorde jag inte tidigare och jag har nu en grannlaga uppgift att rensa undan allt jag inte vill ha :-)

/ B

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-28 17:50

Huvudsakligen streamingtjänster, men det händer några gånger per år att det köps CD eller vinyl.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-01-28 17:59

Spelar så gott som enbart Spotify nu. Jag har gjort så många jämförelser jag kunnat mellan CD-Spotify och Lp-Spotify men kan aldrig eller sällan höra någon skillnad (den skillnad som ytterst sällan finns, är inte självklart till LP/CD´s fördel.
Jag har Spotify premium med ljudkvalitet vald som "Extrem" som streamas via iPad eller Iphone via Apple TV till Bladelius förstärkare med inbyggd DAC av bättre kvalitet. Däremot låter Spotify något lite sämre via Macbook pro, varför vet jag inte.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2016-01-28 18:07

Spotify för min del också. Det ska väldigt mycket till för att jag ska köpa en CD numer, men jag har absolut inget emot själva företeelsen.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2016-01-28 18:18

Köper en hel del CD, nästan uteslutande begagnat men ibland någon ny CD från audiofilbolag (Analogue Productions eller MFSL). Finlyssnar streamet från hårddisk hemma. Bakgrundslyssnar ibland på Spotify när familjen vill lyssna på något (modernt) som inte finns på hårddisken. På jobb lyssnar jag bara på Spotify.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-28 18:18

Mats skrev:Fram till för nåt drygt år sen var huvudkällan CD som rippades. Därefter har det mest varit Tidal Hifi. Köper ibland downloads, oftast 24-bitars, från t ex HD Tracks, Qobuz.com, Hiresaudio.com mm.

Samma här. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-28 19:06

Tvekade lite eftersom endast ett alternativ kunde väljas.

Mest lyssnas det numera via Wimp/Tidal, ibland Spotify, betalar för båda tjänsterna. Dessa tjänster tjänar även som "inköpsredskap". Klassisk musik är det lite tunnt med där och sökfunktionerna duger inte för det heller. Dessutom är det störande när det blir klick/uppehåll mellan olika spår på klassisk musik som egentligen ska hänga ihop. Köper fortfarande CD men aldrig LP. Vore trevligt att oftare kunna köpa CD som nedladdning. Dessvärre får man ofta leta efter tidigare/bättre utgåvor av många fonogram på piratsidor, de finns inte i handeln helt enkelt. Köpa CD i butik är numera dött/på utdöende.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-28 19:20

Jag slutade i princip pirata musik när jag skaffade betalspotify. Om jag köper någon skiva någon gång blir det på vinyl, mest för att det känns bättre att ha köpt någonting fysiskt som inte går att ladda ner digitalt och för att formatet är så mycket mer tilltalande med stora omslag.

Det var egentligen först i slutet på min piratperiod som jag började ladda ner hela album från piratebay. Innan dess var det enstaka låtar från DC++ som gällde, dels på grund av dålig internet uppkoppling och dels på grund av litet utrymmet på mp3-spelaren jag hade.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-01-28 19:20

Majoritet LP.
Minoritet cd.

Spotify när jag vill lyssna på musik jag inte äger, men även till fest och slölyssning samt som mobilt medium.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-28 19:21

Fler alternativ. I slutändan det jag tror erbjuder bäst mastringskvalitet, vilket i fjol innebar mest LP, som blev min röst (trist nog eftersom digitala filer är så mycket mer bekvämt).

Ny musik hittar jag via Tidal och tidningar, som jag sen köper på bästa tillgängliga format - helst digital fil av bekvämlighet och utrymmesskäl. Jag föredrar att äga min musik, för jag litar inte på att Tidal kommer finnas kvar i all framtid.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-28 19:44

matssvensson skrev:Jag föredrar att äga min musik, för jag litar inte på att Tidal kommer finnas kvar i all framtid.

Japp, det kan jag hålla med om. Strömmartjänsterna går inte att lita på. Rätt vad det är saknas en del av favoriterna.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-01-28 20:22

Jag använder mestadels Spotify men den musik som är riktigt riktigt bra köper jag på fysisk media.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-01-28 20:26

Om jag hör något jag gillar brukar jag ta ner några låtar från plattan i fråga och se om fler passar min smak.
I så fall går jag till Ginza.se och beställer skivan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-01-28 20:54

Använder Tidal endast till att upptäcka och hitta ny musik. Hittar jag något så vill jag köpa albumet. Kollar först om det finns att hitta på HDTracks, eller liknande, och sparar den på min NAS som jag då och då dessutom säkerhetskopierar till en USB disk av bättre kvalitet. Hittar jag inte albumet för nedladdning så köper jag skivan från CDON, Ginza eller Amazon om de svenska företagen inte har skivan. Den musik jag gillar vll jag äga.

/Lasse

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-28 21:01

Köper en hel del klassiska boxar och en del pop som CD. Köper en del blu-ray audio skivor för skoj skull. Köper en del high-res filer som downloads. Har också Tidal som jag lyssnar en del på men lyssnar också på streamande ifrån egna diskar.
Spotify kör jag i princip aldrig utom som bakgrundsmusik på låg nivå om vi har gäster.

/Harryup

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2016-01-28 21:32

Spotify som streamare och LP på vinyl som taktlil musikprodukt

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-01-28 22:16

RogerGustavsson skrev:
matssvensson skrev:Jag föredrar att äga min musik, för jag litar inte på att Tidal kommer finnas kvar i all framtid.

Japp, det kan jag hålla med om. Strömmartjänsterna går inte att lita på. Rätt vad det är saknas en del av favoriterna.

Ja, detta är den stora nackdelen. Oron att favoriterna ska försvinna. Undrar hur de artister resonerar som tar bort album eller enstaka låtar. Lyssnaren blir ju bara förbannad! Då går man knappast o köper samma musik igen! Eller tror de att man ska tänka: ja, va bra att låtarna försvann (från t ex Spotify), nu ska jag istället betala en gång till för det jag redan betalat för. Nädu. Möjligen fulladdning och vem gynnar det? Knappast artist eller skivbolag.
Så klantigt! De biter sig själva i svansen. -Shit nu blev jag förbaskad!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-01-28 23:48

Jag lyssnar främst på spotify och filer jag har på datorn.
När jag köper så blir det bara vinyl för ny musik. Även äldre musik blir det oftast vinyl men kan även bli CD om det är en klart bättre mastering. Min tanke att köpa ny musik på vinyl, även om den inte är masterad bättre än CD versionen, är att vinylen är roligare att äga och jag kan alltid lyssna på musiken från spotify/filter på datorn.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-01-29 02:01

Oftast Spotify, men när jag vill köpa något blir det flac härifrån: https://se.7digital.com/
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-01-29 02:33

Nylon.

Jag menar vinyl. Åtminstone sista sådär 400-500 skivorna jag skaffat. Innan dess köpte jag nog någon CD också :D .

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-29 06:24

Det är en lite blandad mix:

- Handlar mestadels CD och då från CDON men också Ginza, Amazon, Discogs eller "audiofil-versioner" från Svalander eller så. CD-skivorna rippas till en NAS i FLAC. Lyssning kanske 50/50 mellan från NAS:en eller direkt från fysiska skivan.
- SACD eller BluRay Audio kan det ju också bli om albumet finns i de formaten. Lyssning direkt från skivan då.
- Ibland vinyl (kanske 1 på 5 jämfört med CD/SACD) med Ginza/CDON som hovleverantörer. Rippar inte vinylerna utan spelar direkt.
- Lika ofta/sällan som jag köper en vinylplatta kan det bli nedladdning (FLAC) från HDTracks, 7digital eller liknande. Lyssning från NAS

Har Spotify Family (premium) och lyssnar mest till & från jobbet i lurar (från mobil eller surfplatta), men även slö- och partylyssning hemma (eller för att kolla in nåt nytt). Sällan "finlyssning" på Spotify.

Spotify hemma avnjutes via Spotify Connect på receivern eller via Blåtand från mobil/surfplatta till en liten högtalare (TDK A33).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-29 09:53

Vinylcalle skrev:Nylon.

Jag menar vinyl. Åtminstone sista sådär 400-500 skivorna jag skaffat. Innan dess köpte jag nog någon CD också :D .

Mvh Carl

Jag hade inte förväntat mig något annat av någon med signaturen "VINYLcalle" :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-29 10:00

Helst CD. Nej allra helst Blu-Ray. Steven Wilson t.ex. släpper en hel del på multikanal och gärna i något format med 24-bitar och 48 kHz eller högre. Även Opeth och Dream Theater släpper/ har släppt på liknande format de senaste åren. Sen har man väl Spotify ändå som komplement. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-29 11:30

Sedan inköpet av ny receiver och Spotify-connect i den, så används det nästan uteslutet. Det är så fruktansvärt smidigt att ligga och dj:a med telefonen i soffan :).
Köper och äger dock en hel del cd-skivor som jag lyssnar på ibland.

Skulle egentligen vilja ha ett lossless-alternativ för streaming känner jag med bra masters.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-01-29 13:43

Känns snävt att bara begränsa sig till en källa. Använder samtliga utom köpt nedladdning (om man inte räknar nedladdning av mp3-version som man får med vissa nya vinylutgåvor).
Hör på radion eller hos vänner - kollar upp på Spotify eller Piratbukten - är det intressant så införskaffas det på Vinyl eller CD eller Bluray beroende på humör och vad som finns tillgängligt.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-29 13:45

Först lyssnar jag på Spotify. Om det tål ett par lyssningar, beställer jag på CD.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-01-29 13:59

Det mesta av musik som jag vill ha tag i finns inte på CD (mitt favoritformat). Så jag fåt helt enkelt använda dom metoder som finns: Nedladdning "pirat enligt klassisk modell" med torrents, rippning från Spotify eller annat.
Finns det en CD att få tag i, med acceptabel kvalitet så köper jag den. Men det blir allt mer ovanligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-01-29 14:11

Jag spelar in på kassettband från Tidal.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-29 14:42

Köper sällan CD numera då kvaliteten på nyutgivet verkar vara kass överlag(ids inte ens kopiera vänners
då jag sällan eller aldrig finner nöje i att lyssna på skiten). :evil:

Skulle tro att åtminstone 80% av mitt aktiva musiklyssnande sker medels vinyl . . .typ.
(Därru Svante . . . :D ).

Ps. Ett prima inspelat kassettband skall dock ej förringas.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2016-01-29 23:32

I princip bara Spotify, men händer att jag köper begagnat CD men då bara klassiskt av någon anledning.
Ang. vinyl så är jag jag stolt att jag numera har hela skivsamlingen framme och vinylsvarven väl inkopplad men skulle inte köpa något nytt på vinyl.
Överväger dock att köpa sista Bowie på CD ny men är inte gjort.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2016-01-29 23:41

Laila skrev:Ps. Ett prima inspelat kassettband skall dock ej förringas.

O.T. men du har rätt, hade ett Nakamichi CR-7 till för bara några år sedan och det lät alldeles jäsingen bra faktiskt.
Jag hade t.o.m. tänkt dra ihop en blindlyssning med lite folk, mest för at visa att den gamla tekniken kunde vara rätt ok, men dessvärre ballade någon elektronik ur i däcket så att det inte startade längre.

Fast du kanske var ironisk :-)
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-29 23:47

Zeeall skrev:Jag använder mestadels Spotify men den musik som är riktigt riktigt bra köper jag på fysisk media.

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-30 00:52

BellsnWhistles skrev:
Laila skrev:Ps. Ett prima inspelat kassettband skall dock ej förringas.

O.T. men du har rätt, hade ett Nakamichi CR-7 till för bara några år sedan och det lät alldeles jäsingen bra faktiskt.
Jag hade t.o.m. tänkt dra ihop en blindlyssning med lite folk, mest för at visa att den gamla tekniken kunde vara rätt ok, men dessvärre ballade någon elektronik ur i däcket så att det inte startade längre.

Fast du kanske var ironisk :-)

Inte alls . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

kusling

Inläggav kusling » 2016-01-30 02:08

Jag laddar hem pirat alternativt hittar på streamingtjänsters gratisversioner.
Det jag gillar försöker jag köpa på CD, men nån gång har det blivit laglig nerladdning (om jag slipper DRM och om albumet "finns tillgänglig i min region" och om jag slipper massa jävla jidder. Förlåt, jag blir arg av att bara tänka på't...) :evil:

Jag gillar CD. Vart ledsen när Bengans på drottninggatan i Sthlm nu halverade sin butik till förmån för ett sketet apotek.
Med det sagt så lirar jag säkert 90% av musiken via en hembyggd musikstreamer från en NAS. CD är mer för det fysiska handhavandet samt att jag vill betala för musiken jag lyssnar på.

Så jag röstade på pirat, men omröstningen är ju gravt missvisande i mitt fall.
:)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-30 15:23

Har hört att det inte är tillåtet att diskutera olagligheter på faktiskt.se, och fått inlägg raderat med den motiveringen

Med tanke på blotta existensen av denna tråden (bland andra) får man förmoda att det bara var ett utslag av den enskilde moderatorns hyckleri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-31 13:29

Å Boris, hur anskaffar du musik?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:30

Jag saknar fler alternativ...

Jag köper CD (mestadels beggat) och lyssnar på Spotify :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-01-31 13:31

Morello skrev:Å Boris, hur anskaffar du musik?

Han borrar ett hål i väggen till grannen och spelar in i smyg som han sedan lyssnar på i hemlighet :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-01-31 13:45

Jag har i stort sett helt och hållet övergått från CD till Spotify.
Till en början uppfattade jag Spotify-ljudet som "lite smådassigt", men jag har ändrat mig.
Spotifys nackdel är att jag frestas att "zappa" istället för att lyssna klart. Typ: "Hm, låter inte den där Brahms-tvåan lite tjock?.. Fel konsertsal kanske?.." Söka-söka...
Fördelen är nog främst att jag slipper ägandet, köpandet och fokus på konvolut, omslag, apparatur och annat som bara tar uppmärksamhet från det väsentliga.

Ljudmässigt ser jag inga problem med de musikgenrer jag spisar via Spotten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:49

Strmbrg skrev:Jag har i stort sett helt och hållet övergått från CD till Spotify.
Till en början uppfattade jag Spotify-ljudet som "lite smådassigt", men jag har ändrat mig.
Spotifys nackdel är att jag frestas att "zappa" istället för att lyssna klart. Typ: "Hm, låter inte den där Brahms-tvåan lite tjock?.. Fel konsertsal kanske?.." Söka-söka...
Fördelen är nog främst att jag slipper ägandet, köpandet och fokus på konvolut, omslag, apparatur och annat som bara tar uppmärksamhet från det väsentliga.

Ljudmässigt ser jag inga problem med de musikgenrer jag spisar via Spotten.

Jag har löst problemet med zappande genom att lägga in hela skivor i spellistan och sedan låta dom spela genom att inte välja enstaka låtar :)
Blir mer som att sela CD då och man frestas inte lika lätt att hetsa vidare till nästa låt ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-01-31 13:55

Ja, det kan ju funka. Nu lyssnar jag ganska sällan på låtar utan oftast på en symfoni, en (s)tråkkvartett eller en fiolkonsert.
Om jag inte fjärrstyr den uppspelande datorn via surfingbrädan, från lyssningsplats, så blir'e lite bättre disciplin på spisandet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:57

Strmbrg skrev:Ja, det kan ju funka. Nu lyssnar jag ganska sällan på låtar utan oftast på en symfoni, en (s)tråkkvartett eller en fiolkonsert.
Om jag inte fjärrstyr den uppspelande datorn via surfingbrädan, från lyssningsplats, så blir'e lite bättre disciplin på spisandet.

Ja då är det än enklare, då har du ju en följd som är helt naturlig mellan spåren och lägg in 1 hel skiva och lägg ifrån dig datorn ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-31 14:20

Nya skivor på LP om möjligt. CD köps begagnat här och där, liksom LP

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-31 15:51

BORIS skrev:

Nya skivor på LP om möjligt. CD köps begagnat här och där, liksom LP

Samma här, men tvärs om. Jag köper oftast CD, men även LP då det är förbannat trevligt med LP.
-Innehar F-skattsedel-

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2016-01-31 16:16

Köper numer endast vinyl samt lyssnar på tidal fast då jag också har möjlighet att använda en cd transport till en nyinköpt dac så letar jag febrilt efter en bra transport, finns det kanske förslag på en bra transport för cd och SACD ? :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-31 21:56

Till er som kör spotify och liknande - är det en kostnadsfråga som ligger bakom valet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-31 22:01

Bekvämt att streama var som helst, denna jättejukebox. Lätt att spela med iphone med lurar eller via chromecast och sterjon. Lätt att spela hem hos kompisar bara man har en 3,5 -> phono. Bra att ha. Det låter tillräckligt bra också, tycker jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-31 22:09

Jag avskyr smartphones så jag tycker det är rätt irriterande när folk har fest och spelar från en så kallade "smartphone".

En riktigt dator med tangentbord etc tycker jag i alla fall man kan kosta på sig när man streamar.
-Innehar F-skattsedel-

niclas

Inläggav niclas » 2016-01-31 22:14

Morello skrev:En riktigt dator med tangentbord etc tycker jag i alla fall man kan kosta på sig när man streamar.

Det tycker jag känns extremt överflödigt, men det är min åsikt. :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-31 22:21

Jag har ju förvisso två nya pc-datorer som är kompetenta. Men jag har nog blivit en soffstreamare med iphone från att ha varit en typ napster-piratspelare via pc. Det var roliga tider förresten. :-) Men andra fördelar med smartphone vad gäller streaming är ju i bil (bluetooth, brukar låta ruttet), promenader, jogging, mtb-cykling. :-) Den har sina fördelar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-31 22:40

mrGaskill skrev:Jag har ju förvisso två nya pc-datorer som är kompetenta. Men jag har nog blivit en soffstreamare med iphone från att ha varit en typ napster-piratspelare via pc. Det var roliga tider förresten. :-) Men andra fördelar med smartphone vad gäller streaming är ju i bil (bluetooth, brukar låta ruttet), promenader, jogging, mtb-cykling. :-) Den har sina fördelar.

Jo visst som nödlösning kan jag acceptera en smartphone, men hemma förstår jag inte varför man vill använda en "dator" utan tangentbord och rimllig skärm.

I bilen har jag en hög CDR.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-31 22:54

Lyssnar på Spotify framför datan, hör jag något som jag gillar så utforskar jag det lite mer och om det är bra så blir det ofta Ginza, CDON slutar jag nog att handla hos snart då de är mycket snabba med räkningen, men grejerna tar klart längre tid att leverera numera och för ofta så har de inte plattor hemma som man först får veta när de skickar det som fanns, resten kommer någon gång i framtiden, som ligga låååångt fram i tiden :evil:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-31 22:55

Morello skrev:
mrGaskill skrev:Jag har ju förvisso två nya pc-datorer som är kompetenta. Men jag har nog blivit en soffstreamare med iphone från att ha varit en typ napster-piratspelare via pc. Det var roliga tider förresten. :-) Men andra fördelar med smartphone vad gäller streaming är ju i bil (bluetooth, brukar låta ruttet), promenader, jogging, mtb-cykling. :-) Den har sina fördelar.

Jo visst som nödlösning kan jag acceptera en smartphone, men hemma förstår jag inte varför man vill använda en "dator" utan tangentbord och rimllig skärm.

Eftersom jag använder en Squeezebox Classic måste jag ha datorn igång även när jag spelar från Spotify. Men oavsett om jag spelar från Spotify eller strömmar från min dator så använder jag smartphonen som fjärrkontroll. Men jag kan inte strömma från telefonen, till det krävs andra grejor.

/ B

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-31 23:03

Morello skrev:

Jag är böjd att hålla med om att en laptop (för att inte tala om en stationär) är trevligare och lättare att använda än en smartphone som har ganska klunkigt gränssnitt, jobbigt tangentbord sim är långsamt att skriva på och som saknar mus, samt att skärm på 4-5" är litet. Men en laptop har ofta inte heller så bra tangentbord. Styrplattoena brukar vara rejält dåliga. Men det finns ju mus. :-) Sen ska man ha plats på soffbordet. Men, tja, varför inte egentligen? :-)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2016-01-31 23:10

Morello skrev:Till er som kör spotify och liknande - är det en kostnadsfråga som ligger bakom valet?

Nej, det har liten betydelse. Det handlar om att t ex Tidal Hifi med direkt integration mot streamer ger mycket god kvalitet i kombination med att det, med tex iPad som kontrollpunkt, på ett lättnavigerat sätt ger tillgång till ett riktigt stort musikbibliotek. (Spotify går dock för mig bort pga sämre kvalitet + handhavande.)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-31 23:49

Jag förstår tjusningen med Tidal etc, men kan inte upphöra att förvånas över att folk står ut med att använda en smartphone som "fjärrkontroll".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-31 23:57

Morello skrev:Jag förstår tjusningen med Tidal etc, men kan inte upphöra att förvånas över att folk står ut med att använda en smartphone som "fjärrkontroll".

En iPad då?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-01 00:10

+1, jag har ingen smartphone men en liten surfplatta som, efter en viss tillvänjningstid, verkligen fungerar bra som musikgränssnitt (Spotify).

Jag skulle dock vilja ha en bättre lösning för att fjärra volymen.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-02-01 02:30

Jag använder mej av alla allternativ förutom CD. Jag köper visserligen CD-skivor ibland men jag har inte någon cd-spelare så rippar jag dom till hårddisk.
Rippade skivor och nedladdad musik spelar jag upp genom Roon Labs programvara som är installerad på en dator som är kopplad till min stereo. Jag styr uppspelningen med en surfplatta. Genom Roon Labs streamar jag också musik från Tidal.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-02-01 08:25

Har hört gott om Roon förut och funderar på att undersöka om det är något för mig. Letar just nu efter en värdig ersättare till iTunes som jag varit otroligt nöjd med, men som efter de senaste versionerna helt enkelt inte fungerar längre. Köpte Swinsian nyligen för att testa och ger mig i kast med den programvaran innan jag provar Roon.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 08:30

Strömmande tjänster har en fördel i det stora utbudet, dock är det ju lite klent och svårletat när det gäller klassisk musik. Det är ofta endast de senaste "remastrade" utgåvorna av äldre album tillgängliga. Har också upplevt att många album är spärrade även om det finns listade. Skulle vilja ha mera information om albumen i Spotify/Wimp/Tidal, samma som i CD-höljet. Inköpsställen för CD håller på att försvinna och exempelvis CDON listar många album som de inte har. Smartphone använder jag inte för strömning, har inte ens provat, trivs inte med de små displayerna. Även iPad:ens skärm tycker jag ofta är i minsta laget, använder hellre en Tablet-PC med pennstyrning.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-01 10:33

Morello skrev:Jag förstår tjusningen med Tidal etc, men kan inte upphöra att förvånas över att folk står ut med att använda en smartphone som "fjärrkontroll".

Det beror väl lite på telefonen också antar jag. Vilken storlek, hur snabb den är etc.

Själv föredrar jag telefonen framför datorn för att styra Spotify Connect i min receiver.

Sen tycker jag också det är skillnad på att köra Connect mot vanliga klienten i en dator till exempel, och koppla kablar mellan dator och förstärkare.

Angående cd-skivor så köper jag oftast begagnat via Amazon.uk :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-01 10:56

Morello skrev:Jag avskyr smartphones så jag tycker det är rätt irriterande när folk har fest och spelar från en så kallade "smartphone".

En riktigt dator med tangentbord etc tycker jag i alla fall man kan kosta på sig när man streamar.

Menar du att datorn är själva mediaapparaten, eller att du styr en annan annan med den?

Jag gillar att styra mina Squeezeboxar med pekplattor, men riktiga tangentbord är mycket bättre att skriva på, det har du helt rätt i.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 11:34

Jag menar att en smartphone inte fungerar som "fjärr" då den saknar tangentbord och riktig skärm.

Visst kan det duga någon enstaka gång när man tar med en aktiv högtalare (har en sådan där Marschall), en telefon och en balja vin och har fest i en stuga i skogen,.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 11:38

Har Tidal utvecklat egen programvara eller är man fortfarande hänvisad till webben?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 11:39

Jag tycker att mobiletelefon eller platta fungerar mycket bra att styra musik och film med, men allt hänger på att gränssnittet är väldesignat. En dålig applikation kan driva en till vansinne.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 11:43

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att mobiletelefon eller platta fungerar mycket bra att styra musik och film med, men allt hänger på att gränssnittet är väldesignat. En dålig applikation kan driva en till vansinne.

Har du väldigt små fingrar eller väldigt stor skärm på din telefon? Eller rentav en kombination av dessa faktorer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 11:47

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att mobiletelefon eller platta fungerar mycket bra att styra musik och film med, men allt hänger på att gränssnittet är väldesignat. En dålig applikation kan driva en till vansinne.

Har du väldigt små fingrar eller väldigt stor skärm på din telefon? Eller rentav en kombination av dessa faktorer.

Kombination tror jag är närmast sanningen. Jag tycker dock precis som du att pekskärmar är dåliga att skriva på, men skriva gör jag ganska sällan när jag lyssnar på musik. Större delen musik spelar jag från min egna samling och då är allt sorterat efter artist. Spelar jag via spotify så finns det färdiga spellistor och vill jag lyssna på något annat så behöver man ju bara skriva när man byter artist. Det gör jag inte var minut sas.

Jag skriver betydligt mer sms pch eposter från telefonen än vad jag skriver artistnamn. Så avsaknaden av ett riktigt tangentbord har jag aldrig tyckt vara ett problem vid musikuppspelning. Dåliga appar däremot *brr*.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-02-01 11:49

Apple Music, iPad mini, Apple TV. Klart och betalt.
Fast jag har Spotify också.
Fick faktiskt lov att köpa ett fonogram via iTunes nyligen också, då jag inte hittade det på strömtjänsterna.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-01 11:51

Det sämsta med Spotify är ju att det saknas en massa skivalbum. King Crimson har jag köpt några plattor av t.ex. och någon livevideo. Så Spotify är bra till mycket, men inte allt. :-)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-01 12:05

Tycker inte heller att jag saknar riktigt tangentbord och skärm när jag använder mobiltelefonen och Spotify. Så ofta skriver jag inte så att det känns som ett problem, oftast behöver man inte ens slå in hela artisten namn innan man får förslag heller :).

Precis som Andreasarvidsson skrev, så skriver jag mycket mer på min mobil i olika chatappar än när jag använder Spotify.

Men det är en smaksak det där, märks här i tråden om inte annat :).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-01 12:32

En potentiell effekt av en viss sorts medium eller gränssnitt är att det kan forma beteendet på gott och ont. Jag lyssnar ofta på hela album, men särskilt i sällskap är det lite för lätt att zappa med Spotify, jämfört med skivor. Eller konserter! Det är inte nödvändigtvis alltid så att det faktum att det går att göra "som man vill" innebär att man gör så, helt enkelt, så ett tuktande format kan visa sig vara upplevelseöverlägset.

Folk med tilltro till sin självdisciplin förstår inte riktigt hur jag tänker här, kanske. Är man som jag bör man för maximerad lycka använda en hel del av sin frihet till att välja dess ramar :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 12:44

Morello skrev:Har Tidal utvecklat egen programvara eller är man fortfarande hänvisad till webben?

Hur menar du? Webben är alltid inblandad för en strömmande tjänst.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-01 12:51

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Har Tidal utvecklat egen programvara eller är man fortfarande hänvisad till webben?

Han menar nog via webläsare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-01 12:53

RogerGustavsson skrev:

... och DÄR kom definitionsdebatten igång! :D

Allvarligt talat, att kalla internet för webben är ju inte helt självklart. Men viss, om det menar allt som strömmas via ett hhtp-protokoll så har du ju i våss mån rätt. Jag tror att Hr Morello avsåg "hänvisad till webbläsare".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-02-01 13:42

Svar ja.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-01 14:00

darkg skrev:En potentiell effekt av en viss sorts medium eller gränssnitt är att det kan forma beteendet på gott och ont. Jag lyssnar ofta på hela album, men särskilt i sällskap är det lite för lätt att zappa med Spotify, jämfört med skivor. Eller konserter! Det är inte nödvändigtvis alltid så att det faktum att det går att göra "som man vill" innebär att man gör så, helt enkelt, så ett tuktande format kan visa sig vara upplevelseöverlägset.

Folk med tilltro till sin självdisciplin förstår inte riktigt hur jag tänker här, kanske. Är man som jag bör man för maximerad lycka använda en hel del av sin frihet till att välja dess ramar :D

Jo visst är den risken större med spotify dj:andes från soffan, än med LP eller CD etc. Jag byter nog låt och skiva oftare när jag lirar Spotify än med CD.
Samtidigt så lägger jag till hela album på Spotify oftast och ej spellistor med enstaka låtar, så det är inte bara snuttifiering som gäller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 14:09

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Allvarligt talat, att kalla internet för webben är ju inte helt självklart. Men viss, om det menar allt som strömmas via ett hhtp-protokoll så har du ju i våss mån rätt. Jag tror att Hr Morello avsåg "hänvisad till webbläsare".

Har ingen aning om huruvida webbläsaren är inblandad men det fungerar i varje fall i såväl PC, Mac och Android.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 14:10

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Har ingen aning om huruvida webbläsaren är inblandad men det fungerar i varje fall i såväl PC, Mac och Android.

Du vet väl om du når Tidal via en webbläsare eller ett fristående program?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 15:22

PappaBas skrev:
RogerGustavsson skrev:

Han menar nog via webläsare.

Exakt så.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 16:24

AndreasArvidsson skrev:Du vet väl om du når Tidal via en webbläsare eller ett fristående program?

Nja, webbläsaren startas inte upp och då används väl inte den? Alla de tre nämnda tjänsteoperatörerna har sina program som man laddar ner och ibland kommer uppdateringar (i regel mera frekvent för Spotify).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 16:26

RogerGustavsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Du vet väl om du når Tidal via en webbläsare eller ett fristående program?

Nja, webbläsaren startas inte upp och då används väl inte den? Alla de tre nämnda tjänsteoperatörerna har sina program som man laddar ner och ibland kommer uppdateringar (i regel mera frekvent för Spotify).

Nepp det bör den inte göra, men det var ju precis det Morello frågade om: Finns det ett fristående program för Tidal? Jag brukar själv inte tjänsten så jag vet ej om de fixat någon vid detta lag eller om man fortfarande måste spela genom webbläsaren. Jag tolkar ditt svar som att det nu mera finns ett fristående program för tidal.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2016-02-01 16:36

Finns numera rätt många olika sätt att använda Tidal på: http://tidal.com/se/download

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 16:38

Wimp och Tidal har på min jobbdator dessa genvägar:

"C:\Program Files (x86)\WiMP\WiMP.exe"
"C:\Program Files (x86)\TIDAL\TIDAL.exe"

För Spotify ser det ut så här:
C:\Users\gusog\AppData\Roaming\Spotify\Spotify.exe

Har även Fidelify:
"C:\Program Files (x86)\Fidelify\Fidelify.exe"

Om de hänger ihop med webbläsaren vet jag inte. Hur kollar man det?

Har i varje fall inte kört Tidal via Chrome.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 16:41

Roger nu missförstår du. De programmen hänger inte ihop med webbläsaren, men tidigare så fanns det inget program för tidal. Du valde och spelade musik genom tidals hemsida. Det morello ville veta var om det nu mera finns en desktop/pc applikation till tidal, vilket det alltså gör. Fanns tom till osx, ios, android mm enligt deras hemsida.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 16:42

Jaha, då har jag aldrig spelat Tidal via deras hemsida.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 16:44

Nej det behöver man ju inte om man har programmet installerat.

Det är iaf denna jag pratar om:
http://listen.tidal.com/

Även spotify har en webbspelare som de flesta nog vet om:
https://play.spotify.com/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 16:50

AndreasArvidsson skrev:Roger nu missförstår du. De programmen hänger inte ihop med webbläsaren, men tidigare så fanns det inget program för tidal. Du valde och spelade musik genom tidals hemsida. Det morello ville veta var om det nu mera finns en desktop/pc applikation till tidal, vilket det alltså gör. Fanns tom till osx, ios, android mm enligt deras hemsida.

Tack, det var precis det jag undrade över.

Funderar på att skaffa en liten PC (utan flälkt) att ha vid musikanläggningen. Till denna ansluts trådlös skärm och tangentbord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-02-01 16:53

Du ska köra Tidal via Roon Labs.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-01 16:54

Morello skrev:Funderar på att skaffa en liten PC (utan flälkt) att ha vid musikanläggningen. Till denna ansluts trådlös skärm och tangentbord.

Bra idé! Berätta gärna vad det blev och hur det funkar, när du är klar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 16:55

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Roger nu missförstår du. De programmen hänger inte ihop med webbläsaren, men tidigare så fanns det inget program för tidal. Du valde och spelade musik genom tidals hemsida. Det morello ville veta var om det nu mera finns en desktop/pc applikation till tidal, vilket det alltså gör. Fanns tom till osx, ios, android mm enligt deras hemsida.

Tack, det var precis det jag undrade över.

Funderar på att skaffa en liten PC (utan flälkt) att ha vid musikanläggningen. Till denna ansluts trådlös skärm och tangentbord.

Välkommen till den mörka sidan! :D

En compute stick eller liknande kanske? Du får bara kolla upp vilka modeller som har fläkt eller inte. Det har jag inte i huvudet.
http://www.intel.com/content/www/us/en/compute-stick/intel-compute-stick.html

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-01 17:46

ottovonkopp skrev:https://sites.google.com/site/picoreplayer/home

Coolt! En Squeezbox när det inte längre finns att köpa på annat sätt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-02 00:02

Kör sonos och det styr jag över med en ipad. Funkar bra.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-02 00:41

Köper fortfarande på tok för mycket CD-skivor. Har aldrig fallit för vinyl (även om jag köpt en del sånt också). Till vardags är det dock tillgänglighet och enkelhet som prioriteras. På jobbet blir det Spotify i hörlurar och hemma säkert 70 procent Sonos/Spotify.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-02 18:49

Jag köper fortfarande cd-skivor, främst begagnade på Tradera, men lånar även på biblioteket.
Digitala filer köper jag här:

bleep.com

Stort sortiment av elektronisk musik, alla vanliga format finns att tillgå.

prestoclassical.co.uk

Mycket stort sortiment av klassiskt i alla vanliga format.

bandcamp.com

Lite av nya myspace, där även etablerade artister släpper sina alster, billigt och väldigt roligt att hitta nya artister.

Alla genrers men kanske främst pop, elektroniskt och metal (earache bakkatalog tex). Alla vanliga format.

beatport.com

Stort sortiment av eletronisk musik.

junodownload.com

Stort utbud av elektronisk musik men även funk, soul och pop. Många bolag har släppt sina bakkataloger här, en riktig treat om man gillar engelsk indie ; )

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-10 11:54

Tramsient skrev:Köper fortfarande på tok för mycket CD-skivor. Har aldrig fallit för vinyl (även om jag köpt en del sånt också). Till vardags är det dock tillgänglighet och enkelhet som prioriteras. På jobbet blir det Spotify i hörlurar och hemma säkert 70 procent Sonos/Spotify.

Hur upplever TRAMSientreponsen på spotify? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-10 21:28

Objektivisten skrev:Du ska köra Tidal via Roon Labs.

Ja, så är det!

/Harryup

Återgå till Generellt om hifi