Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev: Att hela instrument skulle försvinna av snålkodning har jag lite svårt att tro.
Ogjort skrev:Men då kanske jag ska förtydliga...
Jag hade lyssnat på videoversionen ungefär 47 ggr (minst) INNAN jag testade FLAC-varianten. Dessutom väldigt analytiskt,
eftersom jag höll på att ta ut arrangemanget. Alltså - följa varje instrument, från start till mål.
Magnuz skrev:Att hela instrument skulle försvinna av snålkodning har jag lite svårt att tro.
Svante skrev:
Men som du säger, det är svårt att tro. Och även om jag har stor tro på Ogjorts förmåga att lyssna analytiskt så känns ändå den där uppmärksamhetsfaktorn som en troligare förklaring, speciellt som han hörde instrumenten i den snålkodade varianten när uppmärksamheten på dem var väckt.
Ogjort: har du koll på om den snålkodade har kaskadkodats? Och om det är samma mix. Det är ju viktiga inparametrar.
Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
För en privatperson nej, men pratar vi om bolag som spotify och apple så skulle det kosta en hel del extra att strömma okomprimerat. Så jag förstår varför de gör som de gör, men det är tråkigt för oss musikentusiaster.
Morello skrev:Äh, det är ju bara att köpa fonogrammen.![]()
Egentligen känns hela idén om att transportera datat från en avlägsen server till konsument rätt så befängd - varför inte tanka ned datat en gång för alla så slipper vi lasta infrastrukturen i onödan?
Ett annan problem med spotift, som jag tycker är ett avsevärt mycket större problem än snålkodningen per se, är att det oftast är senast "re-master" som finns tillgänglig.
Så den som lyssnar på litet äldre populärmusik (som hunnits remastras) måste ändå köpa riktiga fonogram!
Ett tredje problem är att albumm kommer och album går, vaarför man måste köpa det man verkligen vill ha.
Summa summarum är spotify och liknande ett jädra okynne som jag hellre sett inte excisterat.
Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
JB skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
Tänk på att dom flesta har begränsad månadssurf på sina mobiler, kan vara allt från 2 till 30 gb / månad, och har man då bara tex 2 GB/mån så skulle dom ta slut väääääldigt snabbt om man lyssnade på lossless, dessutom hör 99% (min uppskattning) av Sveriges befolkning ingen skillnad mellan lossless och 320 kbps OGG (som Spotify kör med) ändå.
Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Svante skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Det är nog bara att inse att för de flesta betyder tillgång till "allt" omedelbums så billigt som möjligt mycket mer än lossless och äga filer.
JB skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
Tänk på att dom flesta har begränsad månadssurf på sina mobiler, kan vara allt från 2 till 30 gb / månad, och har man då bara tex 2 GB/mån så skulle dom ta slut väääääldigt snabbt om man lyssnade på lossless, dessutom hör 99% (min uppskattning) av Sveriges befolkning ingen skillnad mellan lossless och 320 kbps OGG (som Spotify kör med) ändå.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Det är nog bara att inse att för de flesta betyder tillgång till "allt" omedelbums så billigt som möjligt mycket mer än lossless och äga filer.
Jovisst, men då kan man ju inte gnälla över att det blir mycket trafik över internet.
Bill50x skrev:JB skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
Lossless när man springer på stan är bara slöseri med bandbredd. Men om man är hemma och och via sitt bredband strömmar telefonen till stereon, då kan det vara idé med lossless.
/ B
Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
chrisss skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Med betalverisonen av Spotify kan man lagra lokalt och spela utan tillgång till internet.
Jag har det mesta inställt som tillgängligt off-line.
Morello skrev:chrisss skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Med betalverisonen av Spotify kan man lagra lokalt och spela utan tillgång till internet.
Jo, men problemet med remastrade utgåvor och snålkodning kvarstår, så för den som söker riktigt god och pålitlig återgivning återstår att köpa fonogrammen.
Piotr skrev:Håller annars med om att väl utförd snålkodning på 320kbit/s är mycket bra och knappt märkbart för de flesta med det mesta i musikväg.
Piotr skrev:[...]
Sådär, sjyssta garderingar va?
Morello skrev:Bill50x skrev:JB skrev:
Lossless när man springer på stan är bara slöseri med bandbredd. Men om man är hemma och och via sitt bredband strömmar telefonen till stereon, då kan det vara idé med lossless.
Spara datat i telefonen motsv.
chrisss skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Svante skrev:chrisss skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
...med nackdelen att när du slutar betala Spotify så kan du inte längre lyssna på filerna.
AndreasArvidsson skrev:Ja nu är ju Spotify en strömningstjänst och inte en "köpa filer" tjänst. Tänk om man hade kunnat betala för en enstaka månad och under den månaden ladda ned hur mycket musik man vill till disk för permanent lagring. Det hade skivbolagen inte tyckt om.
RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja nu är ju Spotify en strömningstjänst och inte en "köpa filer" tjänst. Tänk om man hade kunnat betala för en enstaka månad och under den månaden ladda ned hur mycket musik man vill till disk för permanent lagring. Det hade skivbolagen inte tyckt om.
Det går ju att spela in när man lyssnar om något önskas säkrat för framtiden. Det går också att köpa filer men då verkar det vara endast i snålkodat format. Det är ett otyg att många artister/låtar plockas bort. Har flera favoriter som inte längre är spelbara. Det andra otyget är som redan nämnts att det nästan alltid är de senaste remastrade utgåvorna som tillhandahålls.
RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja nu är ju Spotify en strömningstjänst och inte en "köpa filer" tjänst. Tänk om man hade kunnat betala för en enstaka månad och under den månaden ladda ned hur mycket musik man vill till disk för permanent lagring. Det hade skivbolagen inte tyckt om.
Det går ju att spela in när man lyssnar om något önskas säkrat för framtiden. Det går också att köpa filer men då verkar det vara endast i snålkodat format. Det är ett otyg att många artister/låtar plockas bort. Har flera favoriter som inte längre är spelbara. Det andra otyget är som redan nämnts att det nästan alltid är de senaste remastrade utgåvorna som tillhandahålls.
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja nu är ju Spotify en strömningstjänst och inte en "köpa filer" tjänst. Tänk om man hade kunnat betala för en enstaka månad och under den månaden ladda ned hur mycket musik man vill till disk för permanent lagring. Det hade skivbolagen inte tyckt om.
Hur gör man enklast för att spara ned datat som spotify levererar. Givet kan man ju tex plocka ut det via SPDIF och sedan kopppla den signalen tillbaka till SPDIF, men den kopplingen borde man kunnat göra i windows på någe vis.
Har vi någon sådandäringa windows- tillika ADB-expert här?
Morello skrev:Ett annan problem med spotift, som jag tycker är ett avsevärt mycket större problem än snålkodningen per se, är att det oftast är senast "re-master" som finns tillgänglig.
Så den som lyssnar på litet äldre populärmusik (som hunnits remastras) måste ändå köpa riktiga fonogram!
Ett tredje problem är att albumm kommer och album går, vaarför man måste köpa det man verkligen vill ha.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Lossless när man springer på stan är bara slöseri med bandbredd. Men om man är hemma och och via sitt bredband strömmar telefonen till stereon, då kan det vara idé med lossless.
Spara datat i telefonen motsv.
Nä, jag menade nog att man strömmar från tex Tidal, via telefonen, till stereon. HUR man får över det från telefonen till stereon är en annan sak. analogt via hörlursuttaget är väl knappast optimalt, hur får man över cd-kvalitet (eller högre) digitalt?
/ B
Piotr skrev:Det coola med den digitala mediarevolutionen är att en modern telefon (eller motsvarande som iPod, surfplatta etc.) kan ges prestanda man fick betala tiotusentals kronor för i CD-spealre för inte många år sedan.
Här iPhone 6:
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... asurements
Dvs. med en sådan telefon framstår mycket av det som finns - i from av HiFi och proffsprylar - som skräp.
AndreasArvidsson skrev:Om du tycker avsaknaden av taktil återkoppling är ett problem på en musikspelare så växlar du musik för ofta. Sätt på en platta och ta det lugnt
Piotr skrev:I hear you.. det är ju stor skillnad i handhavande. Själv är jag flexibel.
Piotr skrev:Det där hittar man väl på nätet?
PerStromgren skrev:Det kan finnas många (lagliga) anledningar att kopiera en bitström, så visa på, du!
Cortado skrev:Piotr skrev:Det där hittar man väl på nätet?
Mjo, det gör man garanterat.. några få ord (två räcker) i Google så blir man visare!
Men för den late så finns Audacity på http://www.audacityteam.org. Spotify kan man hitta på.... http://www.spotify.com!
Morello skrev:
Jo, men själva handhavandet går över huvud taget inte att jömfröra med en riktig, dedikerad CD-maskin eller mostvarande. Jag blir galen på dessa små leksaker som saknar riktiga, knappar, ratar, tangentbord och skärmar!
Det fungerar i nödfall på en fest med en Marschall hanwell tex. Då jag kan acceptera bristerna med en telefon.
Plugga in en 10" laptop istället och du har en produkt som går att använda och som dessutom kostar mindre än leksakerna fårn Apple.
Piotr skrev:Cortado skrev:Piotr skrev:Det där hittar man väl på nätet?
Mjo, det gör man garanterat.. några få ord (två räcker) i Google så blir man visare!
Men för den late så finns Audacity på http://www.audacityteam.org. Spotify kan man hitta på.... http://www.spotify.com!
Var man hittar Audacity och Spotify vet nog de flesta redan. Var inte riktigt det jag syftade på.
Cortado skrev:Piotr skrev:Cortado skrev:
Var man hittar Audacity och Spotify vet nog de flesta redan. Var inte riktigt det jag syftade på.
Hehe..
Såhär gör jag:
(Jag kör Windows, vet inte hur man gör med mac.)
(Se Audacity-skärmdumpen i tidigare inlägg och det inramade fältet, så går det nog att förstå vad jag skriver nedan..)
1) Ställer in "audio host" till Wasapi. Eftersom jag nånstans fått för mig att det skall vara bitkorrekt och yaddi-yada. Om jag har fel här så tar jag tacksamt emot tips.
( Tekniskt mumbojumbo jag inte förstår: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dd371455(v=vs.85).aspx )
2) Välja vilken enhet jag spelar in på, detta gör jag med dropdownen brevid mikrofon-symbolen. Bäst resultat får man om man väljer rätt enhet, vilket bör vara den enhet man valt i Windows att spela upp ljud med.
3) Kontrollerar och ställer in så att jag spelar in i stereo, eftersom jag föredrar två kanaler framför en.
4) Trycker på röda-boll-knappen för att påbörja inspelning.
(Det går att ställa in så att den triggar på inkommande ljud, om man har lust att fippla lite)
(Nu kommer steg jag/hen gör utanför Audacity)
5) Trycker på framåt-triangelknappen i program/websida jag vill spela in ifrån.
6) När jag fått nog stoppar jag både in och uppspelning.
Svante skrev:Hmm, jag undrar om det där garanterar bitperfekthet. Eller det gör det inte, garanterat. Inte om det som strömmas till det uppspelande programmet är snålkodat, du får ju en uppackad bitström inte det snålkodade. Vill du snålkoda igen så blir det kaskadkodat.
Svante skrev:Men det är väl (?) också så att ditt val av WASAPI inte garanterar att det uppspelande/uppackande programmet spelar med WASAPI. Eventuellt är det så att det kan ligga omsamplingar och volymkontroller emellan innan det kommer in i WASAPI. Fast jag är inte säker, någon kanske vet?
Cortado skrev:
Gällande det snålkodade, vet inte om jag förstår dig rätt där, menar du att det som strömmas till mig inte är liksom "bitperfekt" mot det som är källan på Spotifys servrar?
Piotr skrev:
Tror Svante menar att:
Det som strömmas till dig är det snålkodade och ihop-packade som kommer från servern, men det du kör ut genom spdif är uppackat. Du får då antingen spara det som wav/aif/FLAC eller acceptera ytterligare en snålkodning om du vill spara ner strömmen som mp3/aac/ogg.
AndreasArvidsson skrev:Du behöver fånga strömmen från spotify innan den avkodas. På spdif utgången så är det redan PCM. Komprimerad du denna igen så får du kaskadkodning. Du vill ha ogg vorbis datan direkt från spotifys servrar.
joakimfors skrev:Gissar det är Wireshark som gissar fel, det är felangett i någon header eller så ljuger Spotify om att de skulle använda Vorbis-kodning.
Edit: Ah, verkar som Webbspelaren kör med MP3.
joakimfors skrev:Borde väl gå att kolla vad RTMP endpointen är i WS och eventuella parametrar/"kakor" och sen dumpa med rtmpdump.
Cortado skrev:joakimfors skrev:Borde väl gå att kolla vad RTMP endpointen är i WS och eventuella parametrar/"kakor" och sen dumpa med rtmpdump.
Kanske är lite enklare att leta fram ett färdigt program som streamar ner filen så man kan MasVisa den.
Ogjort skrev:I mitt radioprogram om snålkodning, talar jag med Morten Remmer, dåvarande WiMp.
Där säger han: "Det finns instrument som du inte ens HÖR, om du lyssnar till snålkodat".
Ja, ja, tänkte jag. Det var väl ändå en viss överdrift - men du vill ju marknadsföra er musiktjänst.
Men nu ger jag honom faktiskt rätt - efter en egen trestegstest är jag förvånad.
(Kolla gärna själva - om ni håller med)
1.
Jag fick en videolänk av en kompis som medverkar på inspelningen.
Snarky Puppy - I Asked : http://aodp.itunes.apple.com/apple-asse ... XKq97G8%3D
Kodningen på videon är troligen hygglig - det låter hyfsat. I all fall bättre än vanligt.
2.
På kul jämförde jag med FLAC-varianten som finns på Tidal.
Va! Körinpasset som jag trodde kom EN gång tidigt i låten, visade sig ligga kvar, upprepat i bakgrunden, redan tidigt.
3.
Då testade jag också att gå förbi datorns hörlursutgång och kopplade in min ECHO Audiofire 2 DAC
Framför allt ändrades kanalseparationen, antar jag, eftersom alla instrument fick en tydligare rumsplacering.
Vilket gjorde kören än mer tydlig - och... Nu hörde jag även pianot.
Det här var överraskande. Det är ju inte ens en usel kodning i första fallet. Och ändå!
Tyvärr kan jag ju inte backa bakåt och efterkolla en gång till, för nu när jag VET att ljuden finns där, så hör jag ju dem även i första videovarianten.
Men det här blev verkligen en aha-upplevelse.
Kanske har jag med beskrivningen redan sabbat möjligheten till samma upptäckter för andra.
Men det kan vara intressant med synpunkter, ändå.
PerStromgren skrev:Piotr skrev:Håller annars med om att väl utförd snålkodning på 320kbit/s är mycket bra och knappt märkbart för de flesta med det mesta i musikväg.
Har du något exempel där de verkligen märks, då? Jag har själv inte undersökt noggrannt, men min känsla är att jag inte hör skillnad på mina CD och samma skiva återgiven av Spotify (Premium).
Chaconne skrev:Jag läste någonstans att spotify lägger på en limiter/kompressor på musiken också, stämmer det?
Piotr skrev:Mumma när en digital ljudkälla kan vara stor som en smartphone med dess pekskärm och 1TB minne.
Chaconne skrev:Jag läste någonstans att spotify lägger på en limiter/kompressor på musiken också, stämmer det?
Mvh
JB skrev:Chaconne skrev:Jag läste någonstans att spotify lägger på en limiter/kompressor på musiken också, stämmer det?
Mvh
Nej det är varken en kompressor eller limiter, den räknar bara ut medelvolymen på alla låtar du spelar för att gamla okomprimerade mixar ska låta lika högt som moderna mixar (smidigt om du spelar upp en playlist tex), så du kommer att få lägre volym om du har funktionen aktiverad (iaf med brickwallad musik), vilket kan vara till nackdel om du lyssnar analogt med tex ett inbyggt ljudkort eftersom du då hör mer brus och störningar från grafikkort osv.
Chaconne skrev:Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.
Mvh
Morello skrev:Chaconne skrev:Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.
Mvh
Som vadå tex?
Senast jag kollade fanns hela DIre Straits-katalogen på CD.![]()
Har bara hört talas om motsatsen. Spotify är inte stort i ett internationellt perspektiv - CD regerar ännu.
JB skrev:Morello skrev:Chaconne skrev:Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.
Mvh
Som vadå tex?
Har bara hört talas om motsatsen. Spotify är inte stort i ett internationellt perspektiv - CD regerar ännu.
Här i Sverige säljs inte mycket CD-skivor längre iaf, år 2015 så stod bara fysisk media (dvs både CD och vinyl) för 12% av försäljningen och digitalt (streaming och digital nerladdning) för 88%
Chaconne skrev:Alla lyssnar inte på Dire Straits....
Chaconne skrev:Alla lyssnar inte på Dire Straits....
Morello skrev:Chaconne skrev:Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.
Mvh
Som vadå tex?
Jansson skrev:Morello skrev:Chaconne skrev:Ja om det ändå var så enkel, mycket musik släpps inte ens på fysiska format idag.
Mvh
Som vadå tex?
Nej, cd regerar inte alls.
Det gör vinyl.
darkg skrev:Jansson skrev:Morello skrev:
Som vadå tex?
Det gör vinyl.
En så kallad minoritetsregering.
Jansson skrev:darkg skrev:Jansson skrev:
Det gör vinyl.
Majoriteten har inte alltid rätt.
darkg skrev:Jansson skrev:darkg skrev:
Majoriteten har inte alltid rätt.
Att regera och att ha rätt implicerar inte varandra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster