Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger till

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger till

Inläggav distad » 2016-03-04 17:04

Eftersom forumet har gott om elektronik kunnigt folk som har lite större hjärna än jag och som gillar att skruva och pilla i elektronik så tänkte jag att den här frågorna kunde få tydliga och raka svar.
Så här det det ofta ut på baksidan av subbar, de har en R & L ingång, så varför är det då alltiden en SUB ut ifrån Hemmbiostärkare. :?: Och det säljs ofta sådana här kablar för den uppgiften (Numera finns det Biostärkare med två utångar för koppling av TVÅ subbar i stereo) Men om man nu sitter med ett vanligt 2-kanalsförsteg och vill koppla in en sub, så är du ju alltid R & L out på försteget och vilken ska man då koppla till en subbens enda ingång om det bara finns en ingång :?: eller två :?: för det blir ju inte stetreo ändå då det bara är en sub

I mitt fall så ska jag koppla ifrån ett 2-kanalsförsteg till ett slutsteg som där det utrycklingen står så här INPUT jacks (Channels A, B) Two jack types are provided for each channel. Note that if you are using BRIDGE or PARALLEL mode, only the Channel A jacks are effective. Så skall alltså använda channel A in till slusteget eftersom jag kommer köra det bryggat till DIY subben. Och det gör väl detsamma vilken av L & R som jag använder på mitt 2kanals-försteg som signal till slutsteget. :?: :?:
MEN vad skulle hända om jag använde en sådan där kabel som jag länkade bild på och kopplade den ifrån mitt 2-kanalsförsteget till slutstegets Chanel A blir det blixt och dunder en massa trasig elektronik :evil: :roll:

Bild Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Re: Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger t

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 17:29

Jag förstår inte hur du tänkt koppla?
Kan du inte rita upp?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 17:48

Kan inte sådant, du vet hjärnan är för liten. Tycker jag har skrivit så tydligt så jag bara kunde. Får väl lägga samma fråga på Hififorum.nu om ingen kan det här.
Senast redigerad av distad 2016-03-04 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 17:52

FBK skrev:Kan inte sådant, du vet hjärnan är för liten.

Rita på papper? Ta bild?

Speciellt i det andra stycket förstår jag inte var subben skall in och var ditt slutsteg skall in?

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2016-03-04 18:01

Frågan är om FBK kan använda en sk "sub-kabel" (som har höger+vänster lågnivå i ena änden och en lågnivå anslutning i andra änden) mellan sitt försteg och det slutsteg som ska driva subben.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 18:06

Skulle vara enklare att svara på frågan om han angav vad det är för apparater han har som ska kopplas ihop.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 18:12

Bild på baksidan av försteget.
Bild
Och bild på manicken som ska kopplas mellan dem
Bild

Och bild på slusteget som ska driva subben
Bild
Och slutsteget ska köras bryggat så där jag ska använda de två röda högtalarutgångarna till subben
Frågan är då om jag ska på signalsidan där Yamaha säger att man bara ska använda ingång A om du ska göra bryggat och om jag då ska använda en kabel ifrån någon av L eller R utgångarna ifrån försteget till DSPeaker eller en sådan där kabel som jag länkade till ovan sätta och använda både L och R ifrån försteg in i DSPeaker och sedan en kabel vidare till slutstegts A-ingång :?: Tydliga än så kan jag inte beskriva det... :?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 18:16

Får väl se i morgon om jag få något svar ifrån någon kunnig eller om jag blivit idiotförklarad som förr. :roll:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-04 18:48

Jag skulle bara koppla in en kanal, inte försöka koppla ihop höger och vänster.
Svarar det på din fråga?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 19:25

Har du två subutgångar från förförstärkaren?
Vad står det i manualen för de?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 20:00

"JAG HAR TRE HELT VANLIGA PREOUT" utgångar som man kan koppla vanlig slutsteg eller subbar till.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:05

PappaBas skrev:Har du två subutgångar från förförstärkaren?
Vad står det i manualen för de?

Tror knappast en Linn Kolektor har LFE out (utan att ha läst manualen). ;)

RCA Y-kabel (stereo till mono RCA) bör man nog inte använda utan göra som Alexi sa och dra en enkel mono RCA från ena kanalen bara och sen hoppas basen är mixad i mono. :D Annars finns det väl prylar som kan summera två kanaler till en mono också om man söker lite.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-03-04 20:11

Blandas det inte samman lågnivå och högnivå?

/undrar en john utan att förstå riktigt vad som menas

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:12

Innan Perfector hittar hit kan jag ju länka http://www.monacor.se/produkter/splitte ... nr/211930/ :mrgreen:

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-04 20:18

Vad händer om man "splittar ihop" höger o vänster kanal till en kanal, varför är det obra?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:21

Så summa summarum

Kod: Markera allt
[Linn Kolektor|line out]>===RCA-stereo===>[Monacor stereo/mono låda]>---RCA-mono--->[anslutning A, phono/XLR in|Yamaha P7000S i bridge-läge|bridge-paret-högnivå ut]>---lampsladd--->[sub] 

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:23

gflar skrev:Vad händer om man "splittar ihop" höger o vänster kanal till en kanal, varför är det obra?

Odefinerade saker händer, men man kortsluter ju höger och vänster kanal om man kopplar ihop utgångarna med en Y-kabel. Andra hållet går fint, d.v.s. spjälka en mono utgång till två m.h.a. Y-kabel.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 20:48

joakimfors skrev:Så summa summarum

[Linn Kolektor|line out]>===RCA-stereo===>[Monacor stereo/mono låda]>---RCA-mono--->[anslutning A, phono/XLR in|Yamaha P7000S i bridge-läge|bridge-paret-högnivå ut]>---lampsladd--->[sub] 

Skulle väl in en DSPeaker också :) Bara lägga den mellan utgången från Monacor lådan och ingången på förstärkaren.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:52

PappaBas skrev:
joakimfors skrev:Så summa summarum

Skulle väl in en DSPeaker också :) Bara lägga den mellan utgången från Monacor lådan och ingången på förstärkaren.

Så sant, minnet är kort när man sitter och ritar ASCII art och håller reda på småbarn samtidigt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 21:06

Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen, men det är ju inte heller några Ino pryttlar, kan ju var en orsak. Får väl skylla på MÖ som sade att subben var bra skit. Om inte annars så kanske den duger till att köra enbart som Biosubba och koppla ihop den med Hemmabiostärkaren, med en 18" tummare lär ju man få lite tryck i grejerna.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 21:11

Varför skulle det inte bli lyckat och wtf har Ino med det här att göra?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-04 21:48

Kör med bara en kanal så länge. Bas är ofta ändå mixad i mono.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 22:58

FBK skrev:Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen, men det är ju inte heller några Ino pryttlar, kan ju var en orsak. Får väl skylla på MÖ som sade att subben var bra skit. Om inte annars så kanske den duger till att köra enbart som Biosubba och koppla ihop den med Hemmabiostärkaren, med en 18" tummare lär ju man få lite tryck i grejerna.

Förstår inte heller varför du skriver så? Det är väl så här man brukar koppla in det. Det enda lite speciella är ju att du har två kanaler ut och bara en kanal in på förstärkaren och antimoden. Denna model av antimode är avsedd för att användas tillsammans med en hemmabioreceiver (därför den heter cinema).
Det finns en annan modell av antimode där det finns dubbla ingångar (8033 S II). Så det krävs en liten grunka om du vill vara säker på att du får med båda kanalernas bas men som det föreslås kommer du säkert inte märka någon skillnad om du bara kopplar in ena kanalen.
DSPeaker säljer själva en kabel avsedd för för att summera två kanaler från preout till en enda på den modellen av antimode. Kolla om den är billigare än Monacor?

Här är kopplingsexempel från DSPeakers hemsida:
http://www.dspeaker.com/en/technology/a ... ples.shtml

Manualen till Antimoden:
http://www.dspeaker.com/fileadmin/datas ... aSIIen.pdf

Länk till original stereo till monokabeln:
http://webstore.vlsi.fi/epages/vlsi.sf/ ... 5444210%22
Senast redigerad av PappaBas 2016-03-04 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-04 23:01

FBK skrev:Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen...

Ja alltså att få ljud ur subben är nog inget problem. Kör med en kanal bara och blanda inte ihop L och R. Du har väl bara en DSPeaker, en kanal på det bryggade slutsteget och en subbas? Men jag undrar hur du ska hantera högpass-delningen mot L/R-högtalarna? Är tanken att köra dessa ofiltrerat?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 23:17

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-05 08:34

Conan skrev:
FBK skrev:Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen...

Ja alltså att få ljud ur subben är nog inget problem. Kör med en kanal bara och blanda inte ihop L och R. Du har väl bara en DSPeaker, en kanal på det bryggade slutsteget och en subbas? Men jag undrar hur du ska hantera högpass-delningen mot L/R-högtalarna? Är tanken att köra dessa ofiltrerat?

Jepp, hade tänkt testa det, stativarna går väl ner runt 40hz så jag tänkte låta suben ta över där så får man se hur det blir, har man tur då blirrdet lyssningsbart, otur så är projektet i soptunnan
Har alltid haft köpe subbor förr och det har funkat till film men man har inte fått ståfräs av musikljudet så jag tänkte testa något nytt,blir det pannkaka av det så får någon annan mer kunnig köpa pryttlarna då jag vet att det ska finnas mer grunkor, någon minidsp har jag hört talas om. Men åter i igen så är min hjärna för liten för att orka lära sig att ställa in en sådan med en massa grafer osv så då återgår jag kanske till köpesub igen

Ps. Lite synd skulle det vara för jag har byggt en egentillverkad audio bänk för just det här projektet så subben blev integrerad i bänken, bild nedan. Ska stå i det stora hålet-
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-03-05 09:28

Klanka inte ner på dig själv och ta inte ut någon förlust i förskott nu. Kan fortfarande bli bra det där. Snygg bänk är det också!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-05 10:11

Jag tror säkert vi har någon på forumet som inte bor allt för långt ifrån dig, som kan hjälpa dig med att kalibrera in subben. Jag tycker inte du ska ge upp om det inte blir bra direkt. Speciellt eftersom jag tolkar dig som att du aldrig blivit helt nöjd med någon tidigare sub heller?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-05 10:38

Ingen sub som jag har haft tidigare har funkat riktigt bra till musik, men ingen har heller haft rumskorrigering Enda subbor som jag hört hemma hos olika personer och som helt har funkat till 100&% med olika toppar är Velodyne DD och Ino, köpesubbor är svåra att få till till musik om de inte kostar mycket eller massor och har rumskorrigering, men den där lilla DSPeaker har jag inte testat tidigare och ska ju vara enklare modell av det som tar hand om de allra värsta så vi får se.
Ps. Var och lyssnade på en Studiosubb förr året men ilsknade till när de höjde priset några dagar efter jag lyssnat med nästan 3000kr, bad om några dagars betänketid och sedan när jag hörde av mig för en beställning så var det helt omöjligt att ge mig det gamla priset.... :evil:

Kan tillägga att det är det här aset i en 160L sluten låda som är subben http://stereointegrity.com/product/ht18-18-subwoofer/

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-05 11:00

Ser ut att vara ett riktigt bra element! Så borde gå att få till om man hittar en placering i rummet som fungerar med en ensam sub.
Jag tror att alla gånger du hört det fungera bra för musik så har det varit i ett system där man även aktivt delat av topparna, så som exempelvis görs i Ino's delningsfilter.
Något sådant här skulle kanske vara värt att prova:
http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm?sid=5b06c2120ddf11333c98a2ac0d4b7d60

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-05 21:30

Prövar först som Alex har sagt så får vi se hur det blir.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-05 22:37

Kör på och berätta hur det gick :)

Du kanske inte vinner så mycket headroom men nyfiken på hur antimoden kommer att konfigurera subbasen. Förhoppningsvis för att fylla ut topparna.
Testa lite olika arbetsfrekvenser för den. Du skrev någonstans om 40Hz och jag tror det är alldeles för lågt. Jag skulle börjat med 80-100Hz som övre gräns för arbetsområde för antimoden.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-05 22:44

Spännande FBK. Jag har samma erfarenhet ang subbasar. Har en B&W i vår hemmabio som funkar fint men varken den eller någon annan jag har testat har funkat bra i musikrummet där jag endast kör 2-kanaligt. Har dock inte testat Velodyne DD som du nämner. Den ska vara bra men kostar en slant.
Lycka till, hoppas att det bli bra.

/Lasse

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-05 22:57

Min erfarenhet var att när jag skaffade subbasar så var det en blandad upplevelse också. Visst blev det djupare bas men samtidigt så tydliggjordes problem med rummet som inte märkts tidigare pga mina gamla högtalares mer begränsade kapacitet.

Började med två basar, byggde två till. Ordnade med bättre delning och PEQ. Nu är jag supernöjd :) Rätt intrimmad ger den musiken en extra dimension. Man märker att något saknas utan det.
Men jag tror många gånger inte det är just fabrikatet på subbasen som spelar så stor roll utan just att det som jag erfor att möjligheten att spela djupare kommer exponera problem i rummet som man måste hantera.
Tror den där antimoden kan göra ett bra jobb med just det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-06 00:14

FBK, som några andra är inne på rekommenderar jag starkt att du högpassfiltrerar topparna. Då kommer du kunna spela avsevärt starkare och kunna få bättre integration. Nu har väl dina toppar inbyggda högpassfilter! Det har i alla fall den nya mk III modellen (60 eller 80 Hz).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-15 21:37

Alexi skrev:Ser ut att vara ett riktigt bra element! Så borde gå att få till om man hittar en placering i rummet som fungerar med en ensam sub.
Jag tror att alla gånger du hört det fungera bra för musik så har det varit i ett system där man även aktivt delat av topparna, så som exempelvis görs i Ino's delningsfilter.
Något sådant här skulle kanske vara värt att prova:
http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm?sid=5b06c2120ddf11333c98a2ac0d4b7d60

Här går det ultra sakta då det är mycket annat just nu så jag har inte hunnit testa något ännu,ska bla. testa att låta subben ta vid 40hz,60hz och 80hz eftersom mina Dynaudio har inbyggda högpassfilter som Johan skrev . Men om man köper den där hur fanken ska man koppla in den i systemet ?
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-18 21:43

Ja alltså i High kopplar du in slutstegen till topparna och i kanal ett low kopplar du in bassteget och i input kopplar du från försteget.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-27 09:07

Här går det uuuuuuuuullltttrra sakta
Även med svaret till dig DVD-ai :oops: om du läser detta För att citera mig själv så har inget hänt, men någon av dessa dagar skall jag väl kunna lyssna lite för att kolla hörseln lite, väntar på DBX-223XS som nog kommer nästa vecka
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-27 09:24

FBK, tänk på att du behöver (om du inte redan har), kablar för XLR till RCA.
På baksidan, så står det "Not used" på vissa in och utgångar ser jag nu, det kan du behöva titta i manualen för att se vad de menar med det? Edit: ah det verkar vara om man använder den som trevägs monofilter.

Jag skulle börja med att ställa alla gain-rattar på 0dB, Low Cut avstängd, delningen ställd till 80Hz på båda kanalerna. Sedan köra frekvenssvep 20-300Hz och sänka gain på basen till det låter rakt med örat. Sedan mäta med en dB mätare i telefonen, för att se vad den säger. Tänk också på att ha alla andra delningsfilter och slutstegens volymkontroller avstängda. Knapparna på baksidan ska vara i Low/High läge, Stereo och LF Summed.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-27 10:24

FBK: Det går ju ändå framåt och det är ju det viktiga :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-27 15:57

Alexi skrev:FBK, tänk på att du behöver (om du inte redan har), kablar för XLR till RCA.
På baksidan, så står det "Not used" på vissa in och utgångar ser jag nu, det kan du behöva titta i manualen för att se vad de menar med det? Edit: ah det verkar vara om man använder den som trevägs monofilter.

Jag skulle börja med att ställa alla gain-rattar på 0dB, Low Cut avstängd, delningen ställd till 80Hz på båda kanalerna. Sedan köra frekvenssvep 20-300Hz och sänka gain på basen till det låter rakt med örat. Sedan mäta med en dB mätare i telefonen, för att se vad den säger. Tänk också på att ha alla andra delningsfilter och slutstegens volymkontroller avstängda. Knapparna på baksidan ska vara i Low/High läge, Stereo och LF Summed.

Där här är ett fiasko,jag har inte tillgång till grejer som ni har, inte ens en modern telefon, skulle aldrig börja jönsa runt med sådant här då det inte är min grej, jag lägger nog ner det då jag är för rädd att pajja övriga grejer i riggen, skulle vara en total ekonomisk katastrof .... :cry: vet inte i fanken om jag ens vågar koppla in skiten och det står ju längst till höger Stereo 2way/mono 3-way Crossover Jag fattar inte heller det med not used på den ena ingången och inte den andra, likadant på input?:
Ska titta i bruksen, men finns det inga bilder som förklarar en del, stoppar jag projektet , är allt för rädd att paja något och visst finns det en plan b men den kosta över 20K, och sambon kommer gå i taket och troligtvis inte gå med ett byte om jag ska byta frontar igen.. :evil: :twisted:
Ps.var det inte någon på forumet som använde detta filtret, har läst det någonstans. Sökte men hittade ingen positivt, snarare det motsatta.

FBK: Det går ju ändå framåt och det är ju det viktiga :D
Det här projektet går åt helvete på ren svenska. Ingen ide att mixtra med sådant som man inte fattar har jag lärt mig idag och jag som tänkte mixtra lite med det jag har som jag beskrivit tidigare i tråden, men så blir det när man inte lär sig läxan att inte mixtra med sådant som man inre förstår, då jag inte ens vet att det här filter funkar. För mycket ? och den är något som jag är allergiskt emot, fan vad less jag blir på det här. Hobbyn när den är som sämst.
Och försök inte övertala mig, jag är för rädd om grejerna jag har idag och har ingen möjlighet att köpa nytt om jag förstör riggen som jag har idag så jag öppnar och kollar bruksanvisningen när den kommer och klarnar det inte då så blir inget av detta alls.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-27 21:35

Not used verkade som sagt bara vara vägledande om man använder den som trevägs mono.
Jag ser väldigt liten risk att du ska ha sönder något så länge som du kopplar in allt avstängt och inte har för hög utnivå på försteget.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-28 13:05

Nu har jag fatta lite mer, här är bild på baksidan
Bild
Och en Google översättning, blir osäker på bruks på engelska.

Om du använder ditt system i stereo 2-vägs eller 3-vägs läge, behövs delningsfrekvensen
kan vara högre än 960 Hz, vilket gör det nödvändigt att ställa in x10 omkopplaren i aktivt läge.
Detta ändrar driftsområdet av frekvensväljaren 45-960 Hz till 450 Hz till
9,6 kHz. Alla andra frekvensväljare förblir desamma.
När du använder x10 switch, ALLTID
se till att förstärkarna matar alla högtalarsystem är avstängda eller att ingångsförstärkningen
kontroller av effektförstärkare tackade innan du ändrar inställningen av x10
växla. Inte gör det kan skicka en falsk signal till utgångarna från crossover när x10
brytaren inkopplad och kan skada högtalarsystem som drivs vid tidpunkten för
falsk signal.
polaritetsswitch
Varje utgång är försedd med en polaritet (Ø) omkopplaren på frontpanelen. när högtalarna
är inte "i fas", frekvenssvaret hos systemet äventyras, särskilt
i de låga frekvenserna. Av fassignaler kan också orsaka "kam-filtrering" i hög
frekvenser. Polariteten switch är mycket användbart för fininställning ditt ljudsystem för topp
prestanda. En lysdiod aktiveras när utgångs polariteten reverseras.
Lågfrekvent summer
Den andra funktionen nås på baksidan är "lågfrekventa summering". Detta är användbart
med system som använder mono basar. Aktivera LF summa switch "summor" låg
frekvenser av både vänster och höger ingångar. Summan sänds till kanal ett s låg utsignal
märkt "LF SUM", medan kanal två låga produktionen inte används, och kanalisera två fas
invertera lysdioden är inaktiverad, vilket indikerar att det inte är i drift i "LF Sum" -läge. Den summerade låg
frekvenser representerar alla de låga frekvenserna för både vänster och höger ingångar, och sedan dalar
är i allmänhet icke-riktad ändå kommer det inte förringa den äkta stereobild av
källmaterial.

Detta som är understrykt blir jag vilsen kring, för som jag tyder det så ska alla knappar[u] ej vara intryckta [/u]
Utan allt ska vara inkopplad till vad som står över ingångarna och alla knappar ska ej vara intryckta enligt vad jag fått fram ifrån bruksanvisningen http://dbxpro.com/en/products/223xs och subben ska vara inkopplad till channel one
Ps. Utan att nu veta om detta kommer fungera så blir jag lite förbryllad över vreden Low output och High output, hoppas det händer något innan man kommer till o
Bild

Ja då är bara att vänta på lådan och se om den gör under i anläggningen annars är den till salu för en låg peng.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-29 10:22

Hej FBK

Jag anar, av denna tråd och din medlemspresentation, en viss frustration över befarad oförmåga att få till det när ditt filter anländer inom kort. Men ta det lugnt. Luta dig tillbaks, ta ett djupt andetag och kamma till dig. Vi ska lösa det här :) .

Först en uppdatering av maskinparken. Har vi uppfattat det här korrekt?:
Du har ett Linn försteg med tre par L/R Line out.
Ett DBX 223xs är på ingående.
Du tänker använda Yamahasteget bryggat för att driva en passiv sub (det är alltså inte din sub som visas på bilden i första posten?).
Du har en DSPeaker som du vill använda till subben.

Lite följdfrågor:
Du skriver att du har toppar med inbyggda delningsfilter. Är det aktiva toppar, med inbyggda slutsteg eller har du ett separat slutsteg till dem? Vilken typ i så fall?
Du skriver om hemmabio och det ligger en högtalare under TV:n på bilden. Hur går det ihop med Linn-försteget som väl inte är en bioförstärkare?
Ingår det någon mer utrustning som du tänker koppla in (förutom signalkälla)?

Svara på ovanstående så ska vi nog få till en instruktion som går att följa, även om man har en liten hjärna :) .

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-29 15:12

FBK skrev:... tyder det så ska alla knappar ej vara intryckta

Du vill ha X1 och inte X10 så alla knappar ska vara uttryckta förutom LF SUM, för du vill summera basljudet eftersom du kör med en ensam sub.
LOW-output är nivån till basen och HIGH-output är nivån till topparna. Om du kör båda på läget 0, så kommer signalen gå igenom oförändrad i nivå från försteget, dvs. bara förstegets volymkontroll som påverkar nivån.
Såhär:
Bilagor
223.png
223.png (292.13 KiB) Visad 6275 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-29 16:47

Och nu i efterhand så tvekar jag verkligen på att 6db ökning är tillräckligt för filmtittande. När jag kopplade subben och steget till min Hembioreceiver och styrde volymen med den så var det helt annat tryck i 18"-tummaren 8O Så den lila ratten stjälper allt skulle jag tro. Få se hur det låter när den kommer, inte hela världen om projektet inte blev som jag tänkt, det finns b-planer också.
Ps. Kalejdokom, du har rätt i nästan allt, jag har aktiva studiohögtalare högtalare och linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-29 16:53

FBK skrev:Och nu i efterhand så tvekar jag verkligen på att 6db ökning är tillräckligt för filmtittande. När jag kopplade subben och steget till min Hembioreceiver och styrde volymen med den så var det helt annat tryck i 18"-tummaren 8O Så den lila ratten stjälper allt skulle jag tro. Få se hur det låter när den kommer, inte hela världen om projektet inte blev som jag tänkt, det finns b-planer också.
Ps. Kalejdokom, du har rätt i nästan allt, jag har aktiva studiohögtalare högtalare och linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Nja du har egentligen oändligt med ökning. Eftersom du inte ska höja den källan som är svagast, utan sänka den källa som är starkast, så jag tror att LOW-OUTPUT Gain kommer du få sänka minst till -10, eftersom jag tror du har högre känslighet i basen än i topparna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-29 18:38

FBK skrev:linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Det där förstår jag inte. Vad har du för hemmabioreceiver/-förstärkare? Hur kopplar du ihop den med Linn-burken? I min värld låter det som att Linn-burken är överflödig i en hemmabiosetup om du redan har en hemmabioreceiver.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-30 19:31

Kalejdokom skrev:
FBK skrev:linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Det där förstår jag inte. Vad har du för hemmabioreceiver/-förstärkare? Hur kopplar du ihop den med Linn-burken? I min värld låter det som att Linn-burken är överflödig i en hemmabiosetup om du redan har en hemmabioreceiver.

I min värld är den inte alls överflödig, för det första så låter den bättre som än min hemmabioreceiver Denon AVR-3310 som försteg (låter även bättre än Nad 162) och så har den unity gain input, även kallad ht-bypass/hembioingång.
Att alla skriverier genom åren här att Linn är skit (mer eller mindre) fick mig så nyfiken så jag köpte ett begagnat för 1500kr och konstaterade att det var ett fynd för pengen så nu har jag även ett i extra stereon i datorrummet med ett LK85 slutsteg. Det är kul när skit låter så bra som den här skiten gör och är överkomlig på begagnat marknaden och så har den tonkontroller som jag upplever som bättre än några tonkontroller jag har hört på försteg/integrerade förstärkare de senaste 25åren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-30 23:21

Jag vet inget om Linn - har aldrig sett eller hört något från Linn IRL. Själv har jag lite olika prylar från Marantz, Denon, NAD och Behringer och bara hemmabyggda högtalare. Jag har inga (förutfattade) meningar om andra märken, men försöker bara förstå vad du menar när du säger att du kopplat ihop dina prylar. Tyvärr har jag ingen aning om vad "unity gain input", eller "ht-bypass/hembioingång" är för något. Är det HDMI eller RCA/Analogt och vilka kanaler/signaler talar vi om? Jag hade bara en förhoppning om att kunna hjälpa till - därav mina frågor. Jag använder själv ett aktivt filter för liknande ändamål och har rätt bra koll på hur det skall anslutas.

Edit: jag googlade lite och nu förstår jag nog hur du kopplar dina prylar, om det är detta som avses:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Unity_Gain

Återkom när du fått ditt filter så ritar jag gärna upp ett kopplingsschema om det är till någon hjälp :) .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-31 07:30

Kalejdokom skrev:Jag vet inget om Linn - har aldrig sett eller hört något från Linn IRL. Själv har jag lite olika prylar från Marantz, Denon, NAD och Behringer och bara hemmabyggda högtalare. Jag har inga (förutfattade) meningar om andra märken, men försöker bara förstå vad du menar när du säger att du kopplat ihop dina prylar. Tyvärr har jag ingen aning om vad "unity gain input", eller "ht-bypass/hembioingång" är för något. Är det HDMI eller RCA/Analogt och vilka kanaler/signaler talar vi om? Jag hade bara en förhoppning om att kunna hjälpa till - därav mina frågor. Jag använder själv ett aktivt filter för liknande ändamål och har rätt bra koll på hur det skall anslutas.

Edit: jag googlade lite och nu förstår jag nog hur du kopplar dina prylar, om det är detta som avses:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Unity_Gain

Återkom när du fått ditt filter så ritar jag gärna upp ett kopplingsschema om det är till någon hjälp :) .

Inget ont alls mot dig Kalejdokom, tycker bara att det så jäkla kul att hitta en sådan produkt som det här Linn försteget och konstatera att det låter ju inte alls så illa som hävdas. Det är ungefär som när man rullar en snöboll i snön, den blir bara större och större när folk skriver ner grejer och sådant händer ibland och så har jag upplevt när det gäller skrivirierna angående linn genom åren. Om jag förstår rätt nu så din länk rätt, det är så att en ingång på Linn försteget som blir ställd på max volym som kan kopplar pre out kanalen ifrån Av-receivern in på och då styr volymen på till frontarna med Av-receivern, mycket praktiskt finnes. Jag återkommer när filtret kommer så får vi se hur ansiktet kommer se ut. :| :? :( 8O :o :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-31 14:06

Var lite lättare än vad jag trodde och jag har verkligen testat allt och vridit på alla ratar för att höra vad som händer osv. Ja vad ska man säga, visst OM man bara körde det till musik så skulle jag använda det :) , men när man kopplar in subben som vanligt utan filtret (helt urkopplat) så är det mer tryck i subben, det känns..... Missförstå nu inte och tro att det är dåligt drag med filtret inkopplat, för det är det inte utan jag har nog blivit lite bortskämd med det där massiva trycket som subben presterar utan filter inkopplad :D och jag upplever också att filmljudet blir renare utan filter(får den känslan) och jag har kopplat och testat till och ifrån idag och intrycken blir det samma. Så jag får fundera lite hur jag ska göra då det finns andra tankar också om och hur jag ska kunna förbättra anläggningen, för jag är inte missnöjd egentligen men det finns alltid men som kan vara värt att tänka kring.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-31 14:15

Har du provat att trycka in INV knappen på Low output? För att testa att vrida fas på basen? Vilken delningsfrekvens körde du med?
Inget hindrar dig från att ha filtret för musik och utan filtret för film vida Denon. Så då får du bästa av båda världar? :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-31 15:53

Om du kör front left och right ut ur receivern och in i kolektorn och sen vidare till delningsfilter och sub så bör du se till att LFE inte skickas ut via receiverns LFE utan att det körs via FL/FR.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-31 16:14

FBK skrev:Var lite lättare än vad jag trodde och jag har verkligen testat allt och vridit på alla ratar för att höra vad som händer osv.

Att bara testa och vrida på alla rattar är inte rätt väg. Du behöver ha koll på hela kedjan för att inte riskera några fallgropar längs vägen. Som joakim och Alexi påtalar är det viktigt att alla inställningar är rätt, även i biostärkaren och dina aktiva toppar. Plus att alla kablar sitter i rätt hål och med rätt typ av kabel.
Ha inte för bråttom att döma ut filtret. Eller har du redan en annan setup i tankarna som gör att detta steg redan är passerat?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-31 19:12

Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet...... :evil: Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry. :( Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-04-01 19:49

FBK skrev:Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet...... :evil: Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry. :( Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.

He-he, FBK, du har rätt. Alexi tänkte nog inte så långt som att fundera på kablaget. Det kan gå att lösa med en kopplingsdosa, men det blir en yxig lösning. Jag tror att det bör gå utmärkt att endast köra men subbwåffern lågpassfiltrerad som det är tänkt, och alltså även ge bäst ljud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-03 20:49

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet...... :evil: Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry. :( Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.

He-he, FBK, du har rätt. Alexi tänkte nog inte så långt som att fundera på kablaget. Det kan gå att lösa med en kopplingsdosa, men det blir en yxig lösning. Jag tror att det bör gå utmärkt att endast köra men subbwåffern lågpassfiltrerad som det är tänkt, och alltså även ge bäst ljud.

Och jag har inte orkat mecka/lyssna mer varit helt slut, får se om det blir i morgon eller på Tisdag, då de finns intressenter på mina Dynaudio och jag har lovat ge dem besked denna vecka som kommer nu om de får köpa eller ej, beror på eventuellt högtalarbyte.
Ps. stod om bla om det i mailet som katten förstörde, men han är redan förlåten. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-03 21:04

Jaha, det var något på gång, då :) . Fast de där Dynaudio-monitorerna skulle jag själv vara sugen på. Tråkigt om du upplever att de inte funkar hos dig. Vad har du tänkt dig istället?

Jag vet inte vilken storlek du har på Dynaudios:arna, men det kan ju vara så att de gör sig bäst för närfältslyssning i studio (eller som exklusiva datorhögtalare). Det är inte säkert att en monitor som funkar för närfält ger samma ljud i större rum och på längre avstånd.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-04 06:54

Kalejdokom skrev:Jaha, det var något på gång, då :) . Fast de där Dynaudio-monitorerna skulle jag själv vara sugen på. Tråkigt om du upplever att de inte funkar hos dig. Vad har du tänkt dig istället?

Jag vet inte vilken storlek du har på Dynaudios:arna, men det kan ju vara så att de gör sig bäst för närfältslyssning i studio (eller som exklusiva datorhögtalare). Det är inte säkert att en monitor som funkar för närfält ger samma ljud i större rum och på längre avstånd.

Visst kan det vara så, men mina funkar utmärkt på 3m/a och jag har till och med frågat tillverkaren av de som jag är intresserad av vad han hade rekommenderade, om jag byter så gör jag det för att jag tycker helt enkelt att det är det bästa man kan få under 10K/styck så det är lite av drömhögtalare för min del. Jag är uppenbart förvånad över att inte fler kör med studiohögtalare när de ändå bor trångt, man får så mycket mer välljud per krona och man måste inte ha kraftig slutsteg + Av-receiver för att få ur det bästa högtalarna. Sedan så skiljer jag mig ifrån massa på det sättet att jag måste inte ha den djupaste basen vid musiklyssning, (för min del är mellanbasen viktigare) och det innebär oftast en massa akustikpyssel dom tar plats för att det bli bra, stativare är enklare att få till enligt mina erfarenheter.
Men jag skall lyssna lite mer innan jag tar beslut då mina Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-04 18:06

FBK skrev:Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

Näst efter INO då... :wink:

Nej, men Dynaudio gör verkligen bra grejer. Själv lyssnar jag dagligen på dessa hemmabyggen i mitt arbetsrum:

Bild

Hela byggtråden finns här: viewtopic.php?f=3&t=31531

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-05 21:16

FBK skrev:
Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

När det gäller studiomonitorer under 10K ja, tex. Genelec som många gillar är ju inte alls lika prisvärda utan snarare riktigt dyra. Har hört mycket som låter bra genom åren, men med begränsad plånbok så rekommenderar jag starkt att verkligen lyssna på Studiomonitorer ifrån Dynaudio och Adam audio, mycket prisvärda grejer jämfört emot Hifi för samma pengar.
Lite mer provtestande kommer ske i morgon bla det där Alexi skrev om och kanske då med andra filmer än Johan Falk Nr13 som jag sett några gånger nu, särskilt när de spränger BMW:n :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-05 21:27

FBK skrev:
FBK skrev:
Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

När det gäller studiomonitorer under 10K ja, tex. Genelec som många gillar är ju inte alls lika prisvärda utan snarare riktigt dyra. Har hört mycket som låter bra genom åren, men med begränsad plånbok så rekommenderar jag starkt att verkligen lyssna på Studiomonitorer ifrån Dynaudio och Adam audio, mycket prisvärda grejer jämfört emot Hifi för samma pengar.
Lite mer provtestande kommer ske i morgon bla det där Alexi skrev om och kanske då med andra filmer än Johan Falk Nr13 som jag sett några gånger nu, "särskilt när de spränger BMW:n" :D

Ps. Och eftersom jag skrev att Dynaudio och Adam är det bästa under 10K/st så är ju inte gissningarna på vad det kan bli istället för Dynaudio så svårt. :oops:
En sak till är ju att Dynaudio och allt utom F -serien ifrån Adam tillverkas i hemländerna och inte i Kina och ändå så låter de så bra, nästan alla inom Hifi-branchen tillverkar väl grejerna i Kina numera och borde ju kunna spotta ur sig klart bättre grejer när kostnaderna är på en helt annan nivå.... men har någon märkt att Hifi pryttlarna är så mycket bättre idag än för 10-15 år sedan, undantaget kraftiga slutsteg som nog kostar mindre numera än förr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-06 22:24

Dynaudio gör inte lådorna i Danmark längre vad jag vet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-04-06 23:41

Lite allmänt skitsnack:

Jag frågar mig också varför studiohögtalare inte är mer poppis i hemmiljö och på lite kortare avstånd. Kanske har det att göra med att det inte är så gångbart inom "HiFi-maffian" och att många som inte kan så mycket hämtar all sin kunskap från hifi & musik?

Håller med om att Genelec är överprissatta, men det beror nog på att det blivit något av en "studiostandard". Folk vill kunna jämföra inspelningar på olika ställen tex. Genelec är dessutom föredömliga så till vida att dom har samma "sound" (klang) oavsett modell. Det som skiljer är hur starkt man kan spela med dom. För hemmabruk är nog inte sånna egenskaper så viktiga tror jag dårå.

Adam tycker jag är lite sådär, men Dynaudio har jag alltid tyckt om och det är kanske det fabrikat jag själv skulle ha satsat på om jag inte haft behov av stora golvare.

Vore man lite mer prestigelös kunde man ge Behringers aktiva monitors en chans. B2030A och B2031A är ju rena rama plagiaten av Genelecs förra generation; Den med normala, rektangulära lådor.

Jag håller med tidigare talare om att du verkligen inte ska ge upp utan ta det lugnt och gå systematiskt till väga. Någon sa nåt om att skillnaden mellan bra och dåligt ljud mycket väl kan bero på fasläget och eftersom du har knappar och rattar för detta är det förstås en självklar grej att testa.
Delade system (typiskt ino-uttryck) är typiskt bökigare att ställa in än normala stereosar och det hjälper mycket om man råkar vara tekniknörd och tycker att själva processen är jättespännande.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-11 00:38

Ge inte upp FBK, jag vill ju se min gamla subb på bild och spelandes åtminstone!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-12 12:05

bergggren skrev:Ge inte upp FBK, jag vill ju se min gamla subb på bild och spelandes åtminstone!

Tjena på dig!

Ja du hade ju någon specialinkoppling på den när jag hämtade och när jag sedan testade den första gången hemma med slutsteg direkt ifrån sub-utgången på Hemmabiostärkaren så kan jag säga att den imponerade starkt, är så fysisk och kontrollerad så jag kommer aldrig ha råd att köpa färdig köpe-sub i samma klass i vanliga handeln så jag hoppas att jag inte kommer få överkänsliga grannar någon gång. Kommer dock byta finish på den i sommar tror jag. Har även bytt frontar och annat här hemma så jag kommer bara köra den till film så länge och jag är toknöjd med den. Sedan när jag får tid och ork någon gång igen så ska jag koppla in DBX 223 Xs igen viewtopic.php?f=4&t=63247&start=30 och försöka få det att funka, men det verkar var väldigt knepigt så man får se när man orkar ta i den biten.

Mvh

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 14:02

FBK skrev:Tjena på dig!

Ja du hade ju någon specialinkoppling på den när jag hämtade

Mvh

Hej! Ja jag var tvungen att sätta minidspn innan båda förstärkarna för man kan inte koppla in sig emellan för&slutsteg på en integrerad Naim utan att ha en till låda (som jag ännu inte har köpt..) Problemet blir att man måste styra volymen från källan (PC) och inte i Naimen i mitt fall. Kopplar man in en annan källa i dspn blir det fullt fräs (läs Xbox eller liknande). Kontentan var att man får inte röra volymen på varken Naimen eller TA2400 för då blev det skit.

Jag har läst runt på din andra tråd och det verkar som om du gör det lite krångligare än vad det är. En minidsplösning är strålande, så länge man har en förstärkare med delat för och slutsteg. Jag tvivlar inte en sekund på att någon på forumet som bor nära kan komma hem till dig för en liten snabbkurs i dspn mot en öl eller så. Nu har du ju redan köpt ett annat filter som verkar lite mysko men det ska väl ordna sig med!

Vilken finish hade du tänkt dig och vilka frontar har du fyndat?

Återgå till Generellt om hifi