Moderator: Redaktörer
Twilighter skrev:Är det någon som har någon erfarenhet av denna?
Kankse ett LTS objekt då den påstås ha så låg distorstion och dyl. ?

Alexi skrev:... så är den ointressant eftersom den rullar av så kraftigt i diskanten.
Bill50x skrev:Alexi skrev:... så är den ointressant eftersom den rullar av så kraftigt i diskanten.
0,75 dB vid 20 kHz? Hur mycket har dina högtalare tappat där?
/ B
Bill50x skrev:Alexi skrev:... så är den ointressant eftersom den rullar av så kraftigt i diskanten.
/ B
Alexi skrev:Synd för det skulle vara en snygg kompetent micro-anläggning.
[ Bild ]

Alexi skrev:Bill50x skrev:Alexi skrev:... så är den ointressant eftersom den rullar av så kraftigt i diskanten.
/ B
0,75dB mer om jag kör med dessa än nästan vilket annat välkonstruerat slutsteg som helst.
AndersP skrev:Bästa mätdata för köpbart slutsteg ever?
Morello skrev:Alexi skrev:Bill50x skrev:0,75 dB vid 20 kHz? Hur mycket har dina högtalare tappat där?
/ B
0,75dB mer om jag kör med dessa än nästan vilket annat välkonstruerat slutsteg som helst.
Snarast cirka 0,2 dB. Inte så mycket att orda om kan tyckas.

shifts skrev:Mycket snygg tillsammans med DAC:en! Lite synd på den blaffiga loggan, men det är en skönhetsfläck. Dock för dyr kombo för mig.

Alexi skrev:shifts skrev:Mycket snygg tillsammans med DAC:en! Lite synd på den blaffiga loggan, men det är en skönhetsfläck. Dock för dyr kombo för mig.
I svart tycker jag loggan fungerar bättre:
[ Bild ]

ante_77 skrev:Alexi skrev:shifts skrev:Mycket snygg tillsammans med DAC:en! Lite synd på den blaffiga loggan, men det är en skönhetsfläck. Dock för dyr kombo för mig.
I svart tycker jag loggan fungerar bättre:
[ Bild ]
Men då var det det röda kluddret som förstörde.
shifts skrev:Ja, där fungerade det mycket bättre.
Morello: Ja jo, din länkade bild visar ju en helt fantastisk snygg papparat, det där är högklassiskt. Benchmarken har ju en något annan framtoning minst sagt, men har själv inget emot industrilooken som de höga skruvarna ger.
Morello skrev:ante_77 skrev:Alexi skrev:I svart tycker jag loggan fungerar bättre:
[ Bild ]
Men då var det det röda kluddret som förstörde.
Jämte skruvskallarna.

Morello skrev:Detta är också en elegant apparat tycker jag:

AndersP skrev:Morello skrev:Detta är också en elegant apparat tycker jag:

sprudel skrev:AndersP skrev:Morello skrev:Detta är också en elegant apparat tycker jag:
Enormt fina saker!
När vi ändå är igång, gå på det bästa:
[ Bild ]
Bill50x skrev:
Finns det inte redan en tråd där man lägger in bilder på läckra macho-steg (paa - hjälp!)?
Denna handlar väl om Benchmark AHB2 förstärkaren? Fick vi det utrett huruvida frekvensgången i diskanten vid höga effektuttag har betydelse eller ej?
/ B
Morello skrev:Vi kom väl fram till att formgivningen är ett avsevärt större problemet än det minimala diskantfallet om 0,2 dB.![]()
![]()
![]()
![]()
Bill50x skrev:Morello skrev:Vi kom väl fram till att formgivningen är ett avsevärt större problemet än det minimala diskantfallet om 0,2 dB.![]()
![]()
![]()
![]()
Med så mycket vassa distade moderna komprimerade album så är väl ett tapp på 0,2 dB snarare något att välkomna? Men, vem fan hör detta?
/ B
Morello skrev:Jag som trodde att du lyssnade på gles, högdynamisk mäss-jazz medelst rörhäckar.Bill50x skrev:Morello skrev:Vi kom väl fram till att formgivningen är ett avsevärt större problemet än det minimala diskantfallet om 0,2 dB.![]()
![]()
![]()
![]()
Med så mycket vassa distade moderna komprimerade album så är väl ett tapp på 0,2 dB snarare något att välkomna? Men, vem fan hör detta?
))%20-%20Kannon/Sunn%200)))%20-%20Kannon,%20Pt.%202.spotify-pymasvis.png)

Under gynnsamma förhållanden så hör jag det vid en F/E-lyssning och därför tycker jag att det är konstigt att flera här är så imponerade av parametrar som är bortom hörselgränsen, men ignorerar ett hörbart fel, som Benchmark lätt borde ha kunnat undvika.Bill50x skrev:Morello skrev:Vi kom väl fram till att formgivningen är ett avsevärt större problemet än det minimala diskantfallet om 0,2 dB.![]()
![]()
![]()
![]()
/ B
Alexi skrev:Under gynnsamma förhållanden så hör jag det vid en F/E-lyssning och därför tycker jag att det är konstigt att flera här är så imponerade av parametrar som är bortom hörselgränsen, men ignorerar ett hörbart fel, som Benchmark lätt borde ha kunnat undvika.Bill50x skrev:Morello skrev:Vi kom väl fram till att formgivningen är ett avsevärt större problemet än det minimala diskantfallet om 0,2 dB.![]()
![]()
![]()
![]()
/ B
Alexi skrev:Under gynnsamma förhållanden så hör jag det vid en F/E-lyssning och därför tycker jag att det är konstigt att flera här är så imponerade av parametrar som är bortom hörselgränsen, men ignorerar ett hörbart fel, som Benchmark lätt borde ha kunnat undvika.Bill50x skrev:Morello skrev:Vi kom väl fram till att formgivningen är ett avsevärt större problemet än det minimala diskantfallet om 0,2 dB.![]()
![]()
![]()
![]()
/ B
sprudel skrev:Alexi skrev:Under gynnsamma förhållanden så hör jag det vid en F/E-lyssning och därför tycker jag att det är konstigt att flera här är så imponerade av parametrar som är bortom hörselgränsen, men ignorerar ett hörbart fel, som Benchmark lätt borde ha kunnat undvika.Bill50x skrev:Med så mycket vassa distade moderna komprimerade album så är väl ett tapp på 0,2 dB snarare något att välkomna? Men, vem fan hör detta?
/ B
Kan det bero på hur felen gestaltar sig?
Harryup skrev:Finns det någon house-curve när ni F/E-testar?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Alexi skrev:Men jag skulle gissa att det mäter psykoakustiskt rakt mellan 16 Hz till 20 kHz.
Morello skrev:Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Syftar du på genren "house"?
Alexi skrev:Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Hm jag förstår inte kopplingen till varken F/E eller Benchmark slutsteget. Men jag skulle gissa att det mäter psykoakustiskt rakt mellan 16 Hz till 20 kHz.
Det finns ingen bedömning av om F eller E är bättre eller sämre bara om man lyckas detektera en skillnad.
music4ever skrev:Synd den inte hade mer effekt.
music4ever skrev:Synd den inte hade mer effekt.
Hur mäter den?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Huvudsakligen irrelevant för F/E-lyssning.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Huvudsakligen irrelevant för F/E-lyssning.
Spelar roll?
Jag frågar för att jag är intresserad av hur det mäter när man spelar som vanligt.
Morello skrev:Alexi skrev:Men jag skulle gissa att det mäter psykoakustiskt rakt mellan 16 Hz till 20 kHz.
Här behövs två saker:
1. En strikt definition av "psykoakustiskt rak"
2. Toleransen för "rak"
petersteindl skrev:music4ever skrev:Synd den inte hade mer effekt.
Den går väl att brygga.
Har du ställt om klockan?![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Vem sitter på svaren?
Harryup skrev:Morello skrev:Vem sitter på svaren?
Är det ingen som vet eller? Bara undrar.
/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Alexi skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Vem sitter på svaren?
/Harryup
Ingvar och Claes är nog de enda två som kan visa upp en exakt mätkurva från studion, det var dock rätt länge sedan den byggdes så inte säkert att de har kvar mätningarna.
MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Alexi skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Vem sitter på svaren?
/Harryup
Ingvar och Claes är nog de enda två som kan visa upp en exakt mätkurva från studion, det var dock rätt länge sedan den byggdes så inte säkert att de har kvar mätningarna.
Morello skrev:Så till att börja med behöver vi definiera "pyskoakustiskt rak frekvengång".
Nattlorden skrev:Är det inte © Ino Audio på det?
Morello skrev:MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Det ger knappast svar på vad "psykoakustiskt rak tonkurva" är.
Nattlorden skrev:Är det inte © Ino Audio på det?
Jag var medvetet tillräckligt luddig för att försöka att inte ge ett felaktigt svar. Du har väll mätt på någon Ino-diskant. Hur mycket har de fallit on-axis vid 20kHz? Även om du kanske inte mätt på just Ino-T11hMorello skrev:Vi andra talar om definition av "psykoakustiskt rak tonkurva", som Alexander använde som svar på en fråga.
Morello skrev:Vad som menas är dock ganska självklart, men hur verifierar man att ett system motsvarar en psykoakustiskt rak frekvensgång (alltså en frekvensgång inne i örat som är ekvivalent med ett hypotetisk akustiskt skeende - tex en konsert.
paa skrev:Morello skrev:Vad som menas är dock ganska självklart, men hur verifierar man att ett system motsvarar en psykoakustiskt rak frekvensgång (alltså en frekvensgång inne i örat som är ekvivalent med ett hypotetisk akustiskt skeende - tex en konsert.
Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
MagnusÖstberg skrev:Morello skrev:MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Så sant, likväl torde väl det vara en faktor?
Det jag menar, är att sådan kompensation förts fram som del i det.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Är det inte © Ino Audio på det?
Det skulle betyda att det är att betrakta som marknadsföringsploj, då det är ett påstående som inte avses att visas och nagelfaras av andra.
Nu har ju IÖ haft genomgångar och föreläsningar där han förklarat tankegångarna - men någon exakt kurva har jag aldrig sett, bara förklaringar och storleksordningar.
Morello skrev:Så till att börja med behöver vi definiera "pyskoakustiskt rak frekvengång".
Piotr skrev:paa skrev:Morello skrev:Vad som menas är dock ganska självklart, men hur verifierar man att ett system motsvarar en psykoakustiskt rak frekvensgång (alltså en frekvensgång inne i örat som är ekvivalent med ett hypotetisk akustiskt skeende - tex en konsert.
Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
Klart det är psykoakustik.. som naturligtvis innefattar audiologi.
Frångår härmed mina principer och hänvisar till wiki.
paa skrev:Piotr skrev:paa skrev:Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
I vilket fall så betyder inte psykoakustiskt rak frevensgång samma sak som rak frevensgång på något specifikt ställe i örat.
paa skrev:Piotr skrev:paa skrev:Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
I vilket fall så betyder inte psykoakustiskt rak frevensgång samma sak som rak frevensgång på något specifikt ställe i örat.
JM skrev:Vi hör inte med örat. Örat är bara en ffa kemisk-sensor som förmedlar signaler till hjärnan där vi kan uppleva en rak frekvensgång.
Piotr skrev:JM skrev:Vi hör inte med örat. Örat är bara en ffa kemisk-sensor som förmedlar signaler till hjärnan där vi kan uppleva en rak frekvensgång.
Man kan tänka sig att bredda beskrivningen till en akusto-mekano-kemisk sensor. Och kanske tom. baka in något med elektricitet där också..
Hur vet du det när du inte vet vad som menas?Piotr skrev:MagnusÖstberg skrev:Morello skrev:
Hörkurvorna (enligt ISO 226:2003) är något helt annat.
MagnusÖstberg skrev:Hur vet du det när du inte vet vad som menas?Piotr skrev:MagnusÖstberg skrev:
Hörkurvorna (enligt ISO 226:2003) är något helt annat.
MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om du någonsin kommer förstå om jag skall vara lite ärligt syrlig
MagnusÖstberg skrev:Inlägget ligger rakt under ett annat inlägg, det innehåller inte något citat alls vilket betyder att det är en direkt replik till min goda kamrat Harryups inlägg precis ovan mitt.
Det han efterfrågar har han helt enkelt fått förklarat för sig otaliga gånger, vilket var min enda poäng. Och den förstod han säkert med all tänkvärd tydlighet.
hammarn_2 skrev:MagnusÖstberg skrev:Inlägget ligger rakt under ett annat inlägg, det innehåller inte något citat alls vilket betyder att det är en direkt replik till min goda kamrat Harryups inlägg precis ovan mitt.
Det han efterfrågar har han helt enkelt fått förklarat för sig otaliga gånger, vilket var min enda poäng. Och den förstod han säkert med all tänkvärd tydlighet.
Skulle du kunna hänvisa till en sådan existerande förklaring kanske? Jag tänker att det också skulle tjäna din poäng men vara snäppet trevligare än "du är för trög för att förstå". Samtidigt skulle det kunna gynna övriga läsare.
hammarn_2 skrev:MagnusÖstberg skrev:Inlägget ligger rakt under ett annat inlägg, det innehåller inte något citat alls vilket betyder att det är en direkt replik till min goda kamrat Harryups inlägg precis ovan mitt.
Skulle du kunna hänvisa till en sådan existerande förklaring kanske? Jag tänker att det också skulle tjäna din poäng men vara snäppet trevligare än "du är för trög för att förstå". Samtidigt skulle det kunna gynna övriga läsare.
Piotr skrev:Jag tror jag förstår Harryup och är isf 100% enig med det han tar upp.
Svante har ju nyligen berättat om att dom inte säkerställt att det (åtminstone vid ett tillfälle) har varit just 0.2dB vid 20kHz dom hört, men att apparaten i fråga varit detekterbar av någon anledning och råkade ha denna avvikelse vid 20kHz.
Hoppas jag minns rätt här, och att inte Svante garderade sig i att han själv kanske mindes fel ang. detta.
MagnusÖstberg skrev:...Det tar säkert två-tre veckor att gå igenom forumet, men finns tillräckligt stort intresse gör man det. Det var det första jag gjorde innan jag gjorde mitt första inlägg.
paa skrev:Jag tycker det låter som ett intressant förslag att försöka isolera bort den "linjära distorsionen", så man kan koncentrera sig på den olinjära distorsionen samt förstås brum och brus.
Frågan är om det finns någon eq som är tillräckligt bra för ändamålet?
Harryup skrev:Piotr skrev:Jag tror jag förstår Harryup och är isf 100% enig med det han tar upp.
Svante har ju nyligen berättat om att dom inte säkerställt att det (åtminstone vid ett tillfälle) har varit just 0.2dB vid 20kHz dom hört, men att apparaten i fråga varit detekterbar av någon anledning och råkade ha denna avvikelse vid 20kHz.
Hoppas jag minns rätt här, och att inte Svante garderade sig i att han själv kanske mindes fel ang. detta.
Ja precis. Flera ggr har det ju varit uppe att det mesta kan ses i frekvensgångsskillnader. Och nu är jag inte längre medlem i LTS och det man läser här så är ju bara fragment av det som skrivs i MoLT men det är väldigt vanligt att man kan läsa här att man har detekterat något objekt och det har sedan har visat sig ha fallit 0,5dB vi 6 Hz eller 0,2 dB vid 20kHz.
Så min fundering är egentligen hur ofta är den hörbara skillnaden direkt kopplat till frekvensgångsskillnaden som rimligen borde ligga utanför det hörbara området.
Och går den hörbara skillnaden att få att försvinna med hjälp av en eq?
Almen skrev:Harryup skrev:Piotr skrev:Jag tror jag förstår Harryup och är isf 100% enig med det han tar upp.
Ja precis. Flera ggr har det ju varit uppe att det mesta kan ses i frekvensgångsskillnader. Och nu är jag inte längre medlem i LTS och det man läser här så är ju bara fragment av det som skrivs i MoLT men det är väldigt vanligt att man kan läsa här att man har detekterat något objekt och det har sedan har visat sig ha fallit 0,5dB vi 6 Hz eller 0,2 dB vid 20kHz.
Med gången har ju ofta varit enligt följande:
1. Ett objekt detekteras (t.ex. Brystons diskantsänkning eller 1090s bassänkning).
2. Undersökning görs och trolig orsak hittas (mätningar + schemakontroll).
3. Orsaken åtgärdas.
4. Detektion enligt (1) kan inte längre göras.
Då känns det jävligt långsökt att hävda att det ena inte har med det andra att göra.Så min fundering är egentligen hur ofta är den hörbara skillnaden direkt kopplat till frekvensgångsskillnaden som rimligen borde ligga utanför det hörbara området.
Aldrig - eftersom om det inte är hörbart så går det inte att detektera. Men en angiven gränsfrekvens innebär inte ett oändligt brant knä.Och går den hörbara skillnaden att få att försvinna med hjälp av en eq?
Ja, en eq som inte i sig introducerar nya (ej till önskad frekvensgång relaterade) hörbara förändringar. Till exempel moddar enligt (3) ovan.
Bill50x skrev:Det händer ju här att det diskuteras saker som är hörbara - eller inte. Och frågan är då, hur hör man en -0,2dB vid 20kHz?
Att ett frekvensomfång långt över 20 kHz är vettigt eftersom anomalier högre upp kan påverka längre ner i det hörbara området, det har jag förstått. Tex om skillnadsprodukter uppstår.
Jag tror mig veta att de allra flesta människor hör något vid 20k överhuvudtaget,
jag tror att det är mycket sällsynt med musik som innehåller nåt som man kan höra vid den frekvensen.
Att man har ett brant filter som kapar allt över tex 22 kHz tror jag däremot kan ha en påverkan eftersom detta filter i sig skapar problem i lägre frekvenser.
Piotr skrev:Bill50x skrev:Jag tror de flesta kan höra 20kHz men de flesta har inte anläggningar som kommer upp i nödvändig SPL på lyssningsplats.Jag tror mig veta att de allra flesta människor hör något vid 20k överhuvudtaget,
Bill50x skrev:Sorry, felskrivet av mig. De flesta människor hör INTE något vid 20kHz. Det är bara när man är ung och frisk. Kolla här tex:
http://illvet.se/fysik/horseltest-kolla ... din-aalder
Att höra till 20 kHz är då tyvärr ganska få som gör. Därutöver, att kunna detektera ett nivåfall på 0,2 dB vid 20 kHz är det ännu färre som klarar, om då inte detta orsakar större problem i det område där man verkligen hör något.
/ B

FBK skrev:Du får vänta tills LTS eventuellt testar,ingen vågar köpa innan det är godkänt då det är dyrt. Sitta med slutsteg som kanske färgar, herre min gud det går ju inteTror inte det blir testat heller, för få watt och allt för dyra.
Nattlorden skrev:FBK skrev:Du får vänta tills LTS eventuellt testar,ingen vågar köpa innan det är godkänt då det är dyrt. Sitta med slutsteg som kanske färgar, herre min gud det går ju inteTror inte det blir testat heller, för få watt och allt för dyra.
För dyrt, ja.... annars hade jag haft ett redan... LTS-test eller ej.
FBK skrev:Men när man ser priserna på de nya så blir jag lätt mörkrädd, särskilt när folk knappt hör skillnad mellan de nyaste (några här har väl sådana har jag sett) och den gamla Dac1.
FBK skrev:Det borde vara mest logiskt att investera pengen man har där de gör störst upplevd och förbättrad skillnad och det intrycket får jag inte alltid när man ser på hur folk lägger pengarna på sina anläggningar, märkligt tycker jag då. Har även sett sådant på det här forumet och det förvånar mig.
shifts skrev:Tittar man på två som får agera monoblock börjar det bli intressant tycker jag, men då är priset uppe kring 65000 kr vilket ju är en redig hög pengar.
shifts skrev:Precis och för de människor som lägger sådana pengar på slutsteg blir det då en intressant kandidat. Men 34000 kr för 100 W känns lite halvintressant. Lite mer headroom vill jag allt ha för pengarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster