Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav xeizo » 2016-08-09 18:30

Det var ett hett debatterat ämne på faktiskt för några år sedan, någon Denon-modell hade blivit betraktad som transparent och var gängse förstärkeri för många. Sen hittade alla en massa begagnade NAD 208:or och det var tillbaka till separata delar för finstereon, starkt förenklat historieperspektiv, jag tror det är Bryston som gäller nu. Receivern får dock ofta vara kvar som försteg.

Nåväl, min gamla Sony-förstärkare som jag köpte för 200Kr på Blocket glappar emellanåt betänkligt och jag har tyckt att basen freebasar lite väl mycket ibland. Så jag har hållit utkik efter en rejält kraftfull 2-kanalare att ersätta med, men dom har blivit så löjligt dyra numera så även jag fnulade lite på Hemmabio-vägen även fast det är stereo som gäller för min del.

Jag såg att Yamahas näst värsta receiver, RX-A2050 Aventage, hade sjunkit till 12.500Kr vilket är ungefär vad dom lite bättre 2x100W 2-kanalarna kostar. Men man får så mycket mer med Yamahan, alla sorters streaming via både Bluetooth och WiFi och dedikerade appar för olika uppgifter. Dubbla ESS 32-bits high-end DAC:ar är ju också smutt samt att dom nya Yamaha-stärkarna är erkända för att låta extremt neutralt vilket passar mig.

Och effekten då? 2x178W kontinuerligt i 8Ohm med full bandbredd och max 0.1% dist är en hel del högre effekt än vad motsvarande integrerade förstärkare kan ge, nätdelen är minst sagt rejäl men så skall den också orka driva 9+2 högtalare i en hemmabio-setup. Så, mycket watt för pengarna, och extremt mycket finesser för pengarna. Ingenting att tveka över imho så jag slog till.

Bild

Bild

Och efter lite initial lystning i "pure direct", ja, allt är i ett järngrepp. Högtalarna låter löjligt tighta jämfört med innan, det verkar försiktigtvis som jag satsat på rätt häst 8O Några synpunkter, är jag helt galen som kör en monster bioreceiver - den är väldigt stor rent fysiskt - som stereoförstärkare :twisted:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-09 18:32

Låter det bra så låter det bra. Jag tycker inte alls att du är tokig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-09 18:44

Helt rätt val med den tycker jag.
Jag kör en 5kanalig som 2-kanals stereo och där saknas inte mycket.
Det kanske är så att dom är extra potenta som 2-kanals jämfört med att köra alla kanalerna?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-08-09 20:32

Jag har använt min Anthem MRX till tvåkanal och tyckte den funkade riktigt bra. men med bättre extern DAC lyfte ljudet en bit till.
Rumskorrektionen i den är riktigt bra och kan enkelt kopplas i och ur om man så vill.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-09 20:44

Jag kör med den några år äldre rx-a3030 som försteg till frontarna och som förstärkare till surroundet. Jag är extremt nöjd med vad den presterar ljudmässigt. Jag har haft något enklare modeller från Denon och Onkyo tidigare, som jag inte var lika nöjd med. (Kanske§ är deras toppmodeller lika bra som Yamaha?) Du har hur som helst gjort ett gott och prisvärt val. :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-09 21:34

Tack för kommentarerna! Ja, det känns bra, måste säga att det som omedelbart sticker ut på denna är

1. Basen = total kontroll, allt bummel är helt borta.
2. Röster = sångare/sångerskor går verkligen att pinpointa i luften, så att man kan sticka ut handen och klia dom i ansiktet, alltså total kontroll även i mellanregistret.

Resten sticker väl inte ut utan är mer som förväntat, rent och klart och fin stereo. Jag har bara lyssnat i "pure direct" med analoga källor än så länge. Det finns hur mycket som helst att utforska med den här manicken, jag är nog inte helt på det klara med allt förrän framåt jul ungefär ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-09 22:24

Nackdelen torde vara det ofta pyramidalt krångliga handhavandet samt tafflig känsla i reglage etc - samt kanske inte prestanda i den yttersta toppklassen,
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-09 22:42

Morello skrev:Nackdelen torde vara det ofta pyramidalt krångliga handhavandet samt tafflig känsla i reglage etc - samt kanske inte prestanda i den yttersta toppklassen,

Allt är så klart relativt, men är man litet tekniskt bevandrad tycker jag inte att den är särskilt krånglig - tvärtom går det att göra massa trevliga inställningar som man sedan kan nå med en knapptryckning. Reglagen känns premium för mig - Yamaha är inte så dumma på detta när de sätter den sidan till. Jag vet inte hur mycket bättre det hörbart kan bli, men det som imponerade på mig med A3030 är att den inte bara låter alldeles utmärkt i Pure Directläget, utan även när jag använder inbyggda delningsfiltret till subben och till och med när jag använder den inbygda EQn för att ta ner en jobbig topp vid 30 Hz. Det är den första receiver jag hört som inte degraderar ljudet i förhållande till Pure Direct. På min Denon kändes musiken botoxad när jag inte körde Pure Direct och på Onkyon kändes den lobotomerad. Jag anser att Yamaha verkligen har lyckats med sin Avantageserie. Men som sagt - allt är relativt. :)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-08-09 22:48

I beg to differ!

Jag tycker moderna biorecievers har ett lättöverskådligt och snyggt menysystem som är enkelt att navigera i.
Ska man bara använda den för 2-kanalslyssning så är det ju i princip plug and play när du inte behöver ställa in avstånd och fördröjning för alla kanaler. Du får ju dessutom inbyggd dac, hdmi-växel och extra slutsteg som kan driva andra zoner i hemmet om man nu är lagd åt det hållet.

Visst känslan i vreden på min Denon är nog inte jämförbar med ett försteg för 50000kr, men den är så in i norden mycket mer användbar och känslan är tillräckligt bra för att jag inte aka kräkas dom få gånger jag vrider på dom istället för att använda fjärren. Och handen på hjärtat, hur ofta sitter ni egentligen och vrider på rattarna och tänker på hur det känns... :wink:

Hur en bioreciever presterar i jämförelse med en dedikerad 2-kanalare väntar vi på att få se!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-09 23:00

-Palle- skrev:I beg to differ!

Jag tycker moderna biorecievers har ett lättöverskådligt och snyggt menysystem som är enkelt att navigera i.
Ska man bara använda den för 2-kanalslyssning så är det ju i princip plug and play när du inte behöver ställa in avstånd och fördröjning för alla kanaler. Du får ju dessutom inbyggd dac, hdmi-växel och extra slutsteg som kan driva andra zoner i hemmet om man nu är lagd åt det hållet.

Visst känslan i vreden på min Denon är nog inte jämförbar med ett försteg för 50000kr, men den är så in i norden mycket mer användbar och känslan är tillräckligt bra för att jag inte aka kräkas dom få gånger jag vrider på dom istället för att använda fjärren. Och handen på hjärtat, hur ofta sitter ni egentligen och vrider på rattarna och tänker på hur det känns... :wink:

Hur en bioreciever presterar i jämförelse med en dedikerad 2-kanalare väntar vi på att få se!

Jag tallar på min Pioneer SX-1250s rattar dagligen, hur den låter är inte det viktigaste så länge den låter bra nog. Viktigt är däremot hur den ser ut, känns och hur den får mig att känna mig, d.v.s som ett barn på julafon! :)

Klick, klick, klick låter det om reglagen och känslan är den samma som när man växlar en magiskt bra växellåda, fram kommer man i en Corolla årsmodell 1993 också.

Om det inte vore för det välbefinnande en riktigt välbyggd maskin ger så skulle vilken transistorförstärkare som helst på minst 2x30W med låg dist egentligen troligen duga för mig då jag bor i lägenhet, i hus skulle jag vilja ha 200W för att kunna spela lite högre.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-09 23:03

Jag håller med Palle. Menyerna kunde vart lite mer intuitiva, men annars så tycker jag att moderna receivers ger väldigt mycket för pengarna och som sagt vem sitter och rattar framme på apparaten? Jag ser inte ens mina prylar så det är ljudet och fjärren som är det verkligen intressanta bitarna för min del.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-09 23:15

Nu är det ju så att Aventage-serien är riktigt välbyggd, tjock front i aluminium, dom enda två rattarna är i metall och feta, chassiet är förstärkt och vibrationsdämpat, det sitter en jättetrafo och jättekondingar i, det är symmetrisk dual mono rakt igenom och digitaldelen har en egen trafo, displayen är stor tydlig och informativ, tom dom stora kylflänsarna är vibrationsdämpat, allting är snyggt och prydligt på insidan och med premiumkomponenter. Den mycket höga kontinuerliga uteffekten tycker jag också talar lite för sig själv. Inga snåla strömbegränsningskretsar här. Det är feelgood :)

Och Vintage är säg Vintage 1975, detta är Vintage 2016 med samtida high-tech. Aventage, A Vintage.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-09 23:24

xeizo skrev:Nu är det ju så att Aventage-serien är riktigt välbyggd, tjock front i aluminium, dom enda två rattarna är i metall och feta, chassiet är förstärkt och vibrationsdämpat, det sitter en jättetrafo och jättekondingar i, det är symmetrisk dual mono rakt igenom och digitaldelen har en egen trafo, displayen är stor tydlig och informativ, tom dom stora kylflänsarna är vibrationsdämpat, allting är snyggt och prydligt på insidan och med premiumkomponenter. Den mycket höga kontinuerliga uteffekten tycker jag också talar lite för sig själv. Inga snåla strömbegränsningskretsar här. Det är feelgood :)

Och Vintage är säg Vintage 1975, detta är Vintage 2016 med samtida high-tech. Aventage, A Vintage.

Men då så!

Jag skulle inte diskvalificera en maskin bara för att den råkar ha lite extra slutsteg, jag lyssnade länge med mitt ADCOM GFA-6000 5-kanals-steg, försteget GTP-550 saknande dock den magiska känslan i reglagen så man kunde lika gärna använda fjärkontrollen...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-10 01:25

Tänkte bara säga följande, vill du sälja din Technics MC step up. Hör av dig :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 09:29

Vinylcalle skrev:Tänkte bara säga följande, vill du sälja din Technics MC step up. Hör av dig :mrgreen:

MvH Carl

Är det den där med rätt hög matningsspänning?
I så fall har Douglas Self skrivit några rader om sagda steg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 09:37

AndreasArvidsson skrev:Jag håller med Palle. Menyerna kunde vart lite mer intuitiva, men annars så tycker jag att moderna receivers ger väldigt mycket för pengarna och som sagt vem sitter och rattar framme på apparaten? Jag ser inte ens mina prylar så det är ljudet och fjärren som är det verkligen intressanta bitarna för min del.

Å fjärren får man anta är det vanliga plastböset med gummitangenter?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 10:10

Morello skrev:
Vinylcalle skrev:Tänkte bara säga följande, vill du sälja din Technics MC step up. Hör av dig :mrgreen:

MvH Carl

Den har ingen matningsspänning, den är helt passiv, amorphous core den är astung. Problemet är att den inte matchar väl med Ortofon MC, fördelen är att den är totalt brumfri, tystaste trafo jag hört, och att den matchar mycket väl med Japanska MC. Jag körde AT-1000, AT-37E och AT-OC9 med extrem behållning på den tiden det begav sig och jag hade dyrstereo.

Den fanns inbyggd i Technics värsta försteg som dom någonsin byggde. Rätt kultig pryl, jag skulle vilja prova den med en Denon 103 om jag ramlar över någon lämplig svarv någon gång.

Jag kanske kontaktar Calle ändå och ljuger lite HiFi, vi får se :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 10:12

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag håller med Palle. Menyerna kunde vart lite mer intuitiva, men annars så tycker jag att moderna receivers ger väldigt mycket för pengarna och som sagt vem sitter och rattar framme på apparaten? Jag ser inte ens mina prylar så det är ljudet och fjärren som är det verkligen intressanta bitarna för min del.

Stämmer, ingen ball fjärr, å andra sidan finns appar så man kan använda en ball smartphone istället :p

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:20

xeizo skrev:
Morello skrev:Å fjärren får man anta är det vanliga plastböset med gummitangenter?

Stämmer, ingen ball fjärr, å andra sidan finns appar så man kan använda en ball smartphone istället :p

Om man använder sin anläggning för att lyssna på istället för att smeka/ratta/visa upp så anser jag att det inte är ett problem och så länge som anläggningen är funktionell så bryr jag mig faktiskt inte om det finns plast på den, men sen så är jag också en person som anser att funktion och pris går före fläd och bling. Jag är nog på botten av pöbel/snobb skalan . :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:22

Det ena utesluter ju inte det andra kan man tycka. Klart att prestanda och funktion är viktigast (för oss hifi-gubbar), men en snygg fjärr är väl en kul bonus? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:25

xeizo skrev:
Morello skrev:

Jag har som sagt en emaljerad skylt i vardagsrummet med texten "Var god stäng av er mobiltelefon".
Alltså, att justera tex volymen via en leksaksdator utan knappar känns helt knasigt.
1. "swipe to unlock"
2. Slå in en djävla kod
3. Starta rätt program
4. Ändra volym

LÅter smidigt tycker jag. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:29

Morello skrev:Det ena utesluter ju inte det andra kan man tycka. Klart att prestanda och funktion är viktigast (för oss hifi-gubbar), men en snygg fjärr är väl en kul bonus? :)

Utan tvekan. Kan jag få det så är det ju ett plus, men jag tycker inte att det är värt att betala en massa extra för det. Det är ju nästan bara volym jag justerar och det inte speciellt ofta.

Sen är ju fjärrkontrollen på receivers väldigt bra vad gäller funktionalitet tycker jag; du kan ju styra allt. Många mer exklusiva apparater har ju ganska begränsade fjärrkontroller där man faktiskt ibland måste gå fram och ratta.

Vad gäller plastknappar så tänker jag på datorerna som jag spenderar många timmar om dagens skrivandes på, de har tangenter av plast så jag är van :D

Nä jag tycker inte att plastfjärrar är något problem alls om de är av vettig kvalité. Knapparna måste ju svara bra och ha någon vettig taktil återkoppling, men att de är i plast reflekterar jag inte över i biomörkret. Kvalite är viktigt, men fläd och hög prislapp är det inte för mig.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 10:35

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:

Jag har som sagt en emaljerad skylt i vardagsrummet med texten "Var god stäng av er mobiltelefon".
Alltså, att justera tex volymen via en leksaksdator utan knappar känns helt knasigt.
1. "swipe to unlock"
2. Slå in en djävla kod
3. Starta rätt program
4. Ändra volym

LÅter smidigt tycker jag. :mrgreen:

Beror på hur van smartphone användare man är, jag väcker telefonen med en gest, inte speciellt jobbigt. Men ska jag bara ändra volym fungerar det fint att gå fram och vrida på den stora tunga metallratten :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:42

xeizo skrev:Beror på hur van smartphone användare man är, jag väcker telefonen med en gest, inte speciellt jobbigt. Men ska jag bara ändra volym fungerar det fint att gå fram och vrida på den stora tunga metallratten :)

Hehe ja vissa är ju bättre på att hantera modern elektronik än andra. En del appar kan man tom justera volymen på mha mobilens yttre volymknappar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:42

Jag har för övrigt praktiskt taget slutat använda min "smartphone" till annat än att ringa och skicka SMS. Min Nexus gick sönder och fick då låna flickvännens gamla telefon - en iphone 5S. I samma ögonblick tröttnade jag på dessa leksaker. Är jag hemma ringer jag med den riktiga PSTN-telefonen istället. Ljudkvaliteten är OHYGGLIGT mycket bättre och luren ligger skönt (gäller såväl den moderna knapptelefonen i kontoret som dialogen med nummerskiva i vardagsrummet) i handen till skillnad från iphone-missfostrets kantiga form.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:44

AndreasArvidsson skrev:
xeizo skrev:Beror på hur van smartphone användare man är, jag väcker telefonen med en gest, inte speciellt jobbigt. Men ska jag bara ändra volym fungerar det fint att gå fram och vrida på den stora tunga metallratten :)

Hehe ja vissa är ju bättre på att hantera modern elektronik än andra. En del appar kan man tom justera volymen på mha mobilens yttre volymknappar.

Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.
Detta mina vänner gör det till ett sant nöje att ratta in rätt nivå på nolltid!
Inga lösenord, inga gester, bara riktiga taktila knappar!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:44

Morello skrev:Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.

Har du ingen ratt? 8O
Nej nu blev jag besviken ;)

Dubbla uppsättningar knappar låter dock som en bra idé för att snabbare nå den nivå man vill.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-10 10:52

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.

Jobbigt. Jag har en vippknapp istället. Vippa uppåt - ljudet blir starkare. Vippa nedåt - ljudet blir svagare. Tyärr inte trådlös fjärris (ännu, men det går att ordna). Vippströmbrytaren på fjärrisen styr direkt motorn på volymkontrollen. "Old school" så det räcker!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 11:00

Jag gillar relävolymkontroller - prestanda i oöverträffad klass och trevlig återkoppling vid volymjustering.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 19:34

Morello skrev:Jag gillar relävolymkontroller - prestanda i oöverträffad klass och trevlig återkoppling vid volymjustering.

Rent tekniskt mycket bra, men bäst känsla har en traditionell volymkontroll som ju växlar upp ljudet helt steglöst. Med Alps bästa potentiometer och en volymratt med kameralins-precision skulle jag vara nöjd.

Nu får jag ju vänja mig vid helt digital volym även om det finns en ratt, men det är bara en fråga om anpassning :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-10 23:13

Morello skrev:Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.

Har du någon display på försteget också, som talar om nivån?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-11 01:12

xeizo skrev:
Morello skrev:

MvH Carl

Den har ingen matningsspänning, den är helt passiv, amorphous core den är astung. Problemet är att den inte matchar väl med Ortofon MC, fördelen är att den är totalt brumfri, tystaste trafo jag hört, och att den matchar mycket väl med Japanska MC. Jag körde AT-1000, AT-37E och AT-OC9 med extrem behållning på den tiden det begav sig och jag hade dyrstereo.

Den fanns inbyggd i Technics värsta försteg som dom någonsin byggde. Rätt kultig pryl, jag skulle vilja prova den med en Denon 103 om jag ramlar över någon lämplig svarv någon gång.

Kul att du haft en AT-1000, hade jag gärna provat. Har en AT-37E som jag precis lyckades sabba under montering (första jag lyckats med).

Kan tänka mig att göra något byte med någon trevlig ny Ortofon, Benz eller Sumiko pickup t.ex. :mrgreen:

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 07:51

Vinylcalle skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Är det den där med rätt hög matningsspänning?

Kul att du haft en AT-1000, hade jag gärna provat. Har en AT-37E som jag precis lyckades sabba under montering (första jag lyckats med).

Kan tänka mig att göra något byte med någon trevlig ny Ortofon, Benz eller Sumiko pickup t.ex. :mrgreen:

Mvh Carl

Ajdå, tråkigt med din AT-pickup, AT-37E hade riktigt bra mellanregister/diskant vad jag minns. AT-OC9 hade bättre bas det enda den var bättre på. AT-1000 trumfade båda men den var för dyr att behålla någon längre tid. Trevligaste basregister hade Ortofon SPU med SME S2 arm och Ortofons egen trafo.

Jag skall fundera på ditt erbjudande, dyker det inte upp någon trevlig svarv av kultigare snitt jag blir sugen på kan jag lika gärna byta bort trafon Vi får se 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-08-11 09:14

De allra flesta hembireceivrar har analoga volymkontrollkretsar. Det är bara styrningen som sköts med digitalteknik.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 09:42

Johan_Lindroos skrev:De allra flesta hembireceivrar har analoga volymkontrollkretsar. Det är bara styrningen som sköts med digitalteknik.

Det är möjligen så, men känslan är digital, inte som med en helt gammaldags volymkontroll.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 11:22

xeizo skrev:
Johan_Lindroos skrev:De allra flesta hembireceivrar har analoga volymkontrollkretsar. Det är bara styrningen som sköts med digitalteknik.

Det är möjligen så, men känslan är digital, inte som med en helt gammaldags volymkontroll.

Probelemt med biomaskinerna är att inkrementen är för små i relation till upplösningen i själva ratten.
Vinkelavkodaren är inte sällan riktigt mög med 24 pulser/varv. Kombinera detta med inkrement om 0,25 eller 0,5 dB och vi har volymkontroll som tarvar 5-10 varv för att gå från minimum till maximum.

Prisskillanden mellan en sådan vinkelgivare och en riktig, optisk dito som ger runt 100 pulser/varv är cirka en faktor 100! Sådant ryms inte i budgeten flör en biomaskin av typisk sort, men återfinns i vissa exklusiva, tvåkanaliga försteg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 11:30

xeizo skrev:
Morello skrev:Jag gillar relävolymkontroller - prestanda i oöverträffad klass och trevlig återkoppling vid volymjustering.

Rent tekniskt mycket bra, men bäst känsla har en traditionell volymkontroll som ju växlar upp ljudet helt steglöst. Med Alps bästa potentiometer och en volymratt med kameralins-precision skulle jag vara nöjd.

Nu får jag ju vänja mig vid helt digital volym även om det finns en ratt, men det är bara en fråga om anpassning :)

Ja, en riktig pot har fin - till och med overträffad- känsla, men är tekniskt dålig. reläer är bäst - thats it. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 11:31

paa skrev:

Har du någon display på försteget också, som talar om nivån?

Givetvis. I absoluta termer dessutom.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-11 13:14

Termer? Visar den flera termer?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 13:17

paa skrev:Termer? Visar den flera termer?

Nej, bara i absoluta termer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-11 13:24

Nästa förstärkare jag bygger skall ha volymkontroll som går till 11.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 13:31

Max_Headroom skrev:Nästa förstärkare jag bygger skall ha volymkontroll som går till 11.

11 dB i absoluta termer?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-11 14:17

Morello skrev:

Du menar nog absoluta tal?
Men var har du valt referenspunkten 0 dB?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-11 14:31

paa skrev:
Morello skrev:

Gain 1 skulle jag gissa.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-11 14:37

Morello skrev:Probelemt med biomaskinerna är att inkrementen är för små i relation till upplösningen i själva ratten.
Vinkelavkodaren är inte sällan riktigt mög med 24 pulser/varv. Kombinera detta med inkrement om 0,25 eller 0,5 dB och vi har volymkontroll som tarvar 5-10 varv för att gå från minimum till maximum.

Nu blev jag nyfiken på hur volymkontrollen på min Yamaha funkar (använder alltid fjärrkontrollen). Snurrar jag långsamt, ändras volymen med 0,5 dB i taget. Snurrar jag snabbt, tar det ett vrid (obs inte varv - utan vrid med handleden) för att komma från maxvolym +16,5 dB ner till -80 dB och mute. Börjar jag i stället i muteläget, krävs det 2 vrid för att komma upp till +16,5 dB. Första vridet tar största klivet. Jag gissar att de gjort detta för att minska risken att man blåser högtalarna. Ju långsammare jag vrider, desto mindre kliv. Min uppfattning är att receivern är full av denna typ av genomtänkta små detaljer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 14:59

Rydberg skrev:
paa skrev:
Morello skrev:

Gain 1 skulle jag gissa.

Helt riktitg, helt korrekt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 20:41

MichaelG skrev:
Morello skrev:Probelemt med biomaskinerna är att inkrementen är för små i relation till upplösningen i själva ratten.

Nu blev jag nyfiken på hur volymkontrollen på min Yamaha funkar (använder alltid fjärrkontrollen). Snurrar jag långsamt, ändras volymen med 0,5 dB i taget. Snurrar jag snabbt, tar det ett vrid (obs inte varv - utan vrid med handleden) för att komma från maxvolym +16,5 dB ner till -80 dB och mute. Börjar jag i stället i muteläget, krävs det 2 vrid för att komma upp till +16,5 dB. Första vridet tar största klivet. Jag gissar att de gjort detta för att minska risken att man blåser högtalarna. Ju långsammare jag vrider, desto mindre kliv. Min uppfattning är att receivern är full av denna typ av genomtänkta små detaljer.

Utväxlingen för volymen samt max och min osv går att ställa in med webinterfacet på min, skitsmutt, den har en inbyggd webserver med ALLA inställningar som man kan kontrollera från en vanlig webläsare. Samtliga parametrar för varje enskild högtalare. Jag kör trådlöst och det fungerar klockrent, fått till ett riktigt bra analogt stereoljud nu :)

Apparna fungerar också jättebra, men eftersom jag sitter i datorrummet och lyssnar är ju datorn smidigast att använda för att styra receivern. Multicast är ju kul, kan ha trådlösa högtalare på olika ställen som alla kan styras individuellt. Går även att spela upp olika källor samtidigt på dom. Allt går att styra från en app, eller datorn. Fjärrkontrollen är nästan helt onödig.

Det är en maskin att växa i med 8xHDMi in, 2xut, 9 högtalare, dubbla subwoofers, 4 zoner, multicast osv samt HDMI 2.0 och HDCP2.2 med 4K, Dolby Atmos och DTS-X mm mm Den hittade också min Plex-server helt automatiskt, bara bra skit rakt igenom när man väl lärt sig hur man styr allt.

Phono-ingången är helt ok, den var lite låg i nivå jämfört med andra källor, men även det går att trimma i webinterfacet. S/N på -95dB för Phono är en respektabel siffra, även på den tiden det var Phono som gällde, men det är ju en ganska dyr apparat så de hade nog råd att slänga in en hyfsad Phono-del. Lyssnar på Larry Carlton på skivspelaren nu, det låter jättebra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 20:49

En biomaskin med phonosteg med SNR om 95dB - under vilka förutsättningar och relativt vad?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 21:14

Morello skrev:En biomaskin med phonosteg med SNR om 95dB - under vilka förutsättningar och relativt vad?

Jag saxar ur manualen:

Bild

Otroligt, faktiskt, och ja det låter bra. Inga problem att återge plattan Alone but Never Alone på svarven, lät övertygande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 21:27

Jag tror inte på någon av dessa SNR-data; i synnerhet inte phono-delen.
Egentligen säger inte specen någonting eftersom man inte anger referensnivån, men man får väl anta att den är fåtalet dBu och då blir 110 dB på linjeingångarna extraordinärt bra.

Finns det obereonde testdata för maskinen?

Som jag skrev förut, jag måste låna en biomaskin och mäta på ordentligt!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 21:33

Morello skrev:Jag tror inte på någon av dessa SNR-data; i synnerhet inte phono-delen.
Egentligen säger inte specen någonting eftersom man inte anger referensnivån, men man får väl anta att den är fåtalet dBu och då blir 110 dB på linjeingångarna extraordinärt bra.

Yamaha brukar inte ange glädjesiffror, se tex uteffekten som är angiven till 2x140W i 8 Ohm i Stereo men som vid oberoende test i första inlägget är 2x178W 8 Ohm kontinuerligt vid 0.1% dist. VId 1% dist är uteffekten hela 2x200W i 8 Ohm, kontinuerligt. Peak vid 2 Ohm är angivet till 405W, men även där är det antagligen tilltaget i underkant. Trafon i receivern är faktiskt imponerande stor till omfånget så det ser inte ut som luftsiffror.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-11 21:38

Köpte en Marantz nyligen och den låter på alla sätt väsentligt bättre än en Denon 4308. I synnerhet disten i surroundkanalerna är utan missljud som var normalt med den äldre apparaten. Har bara kört båda apparaterna som försteg. Att köra gamla bioapparater som 2-kanalsförsteg känns inte som lika bra som att köra nyare apparater.

/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:04

Harryup skrev:Köpte en Marantz nyligen och den låter på alla sätt väsentligt bättre än en Denon 4308. I synnerhet disten i surroundkanalerna är utan missljud som var normalt med den äldre apparaten. Har bara kört båda apparaterna som försteg. Att köra gamla bioapparater som 2-kanalsförsteg känns inte som lika bra som att köra nyare apparater.

/Harryup

Förstegen i Yamaha skall vara bra, ser att många bara använder det inbyggda slutsteget till atmosfärkanalerna och har något exotiskt dyrt slutsteg till front/rear med uppenbarligen uppgraderad ljudkvalitet som följd, Soundandvision säger också detsamma, att försteget i Yamahas nyare Aventage är väsentligt bättre än slutsteget, så det finns möjlighet att växa i setupen. Nu pratar vi folk som använder rena high-end högtalare i fulla surround riggar, så ja, försteget ser det inte ut att vara något fel på.

Skall man bara köra stereo med normalt lättdrivna högtalare räcker såklart det inbyggda slutsteget alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-11 22:08

Audioholics testade och mätte på den första i avantage 30-serien - A3000. Efterföljarna (den senaste heter A3060) är i princip samma apparat med smärre nyheter varje modellbyte. Audioholics var i vart fall imponerade av såväl distorsion, brusvärden och linearitet i deras mätning.

Sound&vision testade också A3000 och de var imponerade av resultatet av deras mätningar. Ett citat: Better still, on all tests that examined digital-to-analog performance (linearity, noise, excess noise), the Yamaha equaled or came vanishingly close to theoretically perfect results. Bravo!
Read more at http://www.soundandvision.com/content/t ... Drz8Pma.99

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-11 22:11

Nu börjar jag snart känna mig som en Yamaha-fanboy. :roll: :P

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2016-08-11 22:15

Nej.

Ps. Beroende på vilka kompromisser en kan acceptera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 22:18

xeizo skrev:
Morello skrev:Jag tror inte på någon av dessa SNR-data; i synnerhet inte phono-delen.

Yamaha brukar inte ange glädjesiffror, se tex uteffekten som är angiven till 2x140W i 8 Ohm i Stereo men som vid oberoende test i första inlägget är 2x178W 8 Ohm kontinuerligt vid 0.1% dist. VId 1% dist är uteffekten hela 2x200W i 8 Ohm, kontinuerligt. Peak vid 2 Ohm är angivet till 405W, men även där är det antagligen tilltaget i underkant. Trafon i receivern är faktiskt imponerande stor till omfånget så det ser inte ut som luftsiffror.

Som sagt, 110 dB SNR A-vägt för ett försteg är extraordinärt bra. Bara ett fåtal apparater tangerar sådana nivåer. Jag vet ungefär vad för prylar som sitetr i biomaskiner och det hela bär inte sannolikhetens prägel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:20

Eargasm skrev:Nej.

Det lär inte vara några problem att få ett ännu bättre stereoljud än med en hemmabioreceiver, men då drar priset iväg. Och även hemmabioreceivern kan utrustas med bättre slutsteg, klass A osv.

Poängen med hemmabioreceivern är att förstegsdelen har ultimat mycket finesser, och man får hela paketet till ett relativt lågt pris.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:25

Morello skrev:
xeizo skrev:

Som sagt, 110 dB SNR A-vägt för ett försteg är extraordinärt bra. Bara ett fåtal apparater tangerar sådana nivåer. Jag vet ungefär vad för prylar som sitetr i biomaskiner och det hela bär inte sannolikhetens prägel.

Till skillnad från många HiFi-märken så är Yamaha världens största tillverkare av musikintrument och av proffsljud. Man gör också många kretsar/kompnenter själv, även det till skillnad från många andra.

Jag har en Yamaha-mixer som har mycket bättre S/N än så, för proffsljud är det ingen märklig siffra.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-11 22:30

MichaelG skrev:Nu börjar jag snart känna mig som en Yamaha-fanboy. :roll: :P

Haha, ja, man försvarar sina val såklart. Dock när man letar Yamaha-trådar i av-forumen är det påfallande lite klagomål, det enda folk frågar är hur dom ska koppla in saker och sen är det bra med det typ :D

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2016-08-11 22:39

xeizo skrev:
Eargasm skrev:Nej.

Det lär inte vara några problem att få ett ännu bättre stereoljud än med en hemmabioreceiver, men då drar priset iväg. Och även hemmabioreceivern kan utrustas med bättre slutsteg, klass A osv.

Poängen med hemmabioreceivern är att förstegsdelen har ultimat mycket finesser, och man får hela paketet till ett relativt lågt pris.

Är det funktioner och bekvämlighet som är i fokus så står sig stereoförstärkaren sig slätt alla dagar, är dessutom pengar en avgörande faktor är det spiken i kistan, jag håller fullständig med.

Men struntar en i hur anläggningen går att integrera i vardagen med HDMI-växlar, Airplay, lågpassfilter, blutooth mottagare osv och endast vill lyssna på musik via två högtalare anser jag att gå old-school ger mest behållning när det gäller att lyssna på musik.

Men livet handlar för majoriteten av oss om kompromisser.., det svåra är att göra dem som passar en själv bäst just nu. Och märk väl att jag lägger ingen värdering i hur andra väljer att göra sina, behov och önskemål förändras också över tid..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-11 23:10

Jag använder ett 2-kanalsförsteg med separata slutsteg som driver frontarna när jag lyssnar på musik. Vid film har en ingång på försteget med volume-pass-through. För att spela musik kanske Marantzen duger, Denonen gjorde det inte.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-08-11 23:15

Morello skrev:
xeizo skrev:

Hittade inte mätningarna på Yamahan på Sound & Visions hemsida trots att dom själva skriver att dom ska finnas där?
http://www.soundandvision.com/content/y ... pH1q7mo.97

Såhär mäter iaf Denon 4310:

Sound & Vision skrev:The signal-to-noise ratio with 2.83 volts driving an 8-ohm load from 10 Hz to 24 kHz with “A” weighting was –112.28 dBrA.

Länk: http://www.soundandvision.com/content/d ... 9vyMzPV.97
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 10:28

Här är ett test av systermodellen RX-A3050 som har nästan identiska specs:

http://hometheaterhifi.com/reviews/rece ... er-review/

Sammanfattningsvis är den enligt deras åsikt den bästa A/V-receivern någonsin, med ljudkvalitet nära mycket dyrare separata delar. Även i stereo.

Lyssnar just nu på en tyskpressad Philips-utgåva av Nursery Cryme från mitten på 70-talet och hör detaljer jag inte hört förut, fylligt och stabilt ljud, ingen sibilans, pinpoint stereo, bra perspektiv och bra släpp från högtalarna. Absolut inget som helst fel på Phono-ingången, trots att det är en A/V-receiver.

edit. Kansas "Song for America", hollandspressning från 1975, låter också helt fläckfritt. Jättebra ljud :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 12:25

Den inbyggda Spotify-klienten fungerar också klockrent, jag har Premium så den väljer högre kvalitet på strömmen, klangmässigt låter den i princip identiskt som mitt Xonar ST med bytta OP(och omdiskuterad HiFI-cable/ASIO). Men det är lite mer punch i basen, vilket kanske inte är så konstigt eftersom man slipper kablar. ESS-dacarna låter i alla fall uppenbarligen finfint.

Dream Theater "The Astonishing" låter just nu magnifikt med inbyggd Spotify :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 12:58

Om jag tolkar den lätt förvirrrade texten så anges ett A-vägt SNR relativt 2,83 V om 112 dBA.
Nej, jag tror inte en sekund på det. Inte en chans! Bland det tystaste jag sett i slutstegsväg (observera att detta inte inkluderar försteg) är styva 90dBA, vilket är toppklass!
Jag har tittat snabbt på SNR på två biomaskiner och där erbjöd förstegsdelen cirka 60-70 dBA. (vilket är mycket sämre än ett top of the line-försteg)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-12 13:03

Morello: Du får väl helt enkelt ordna dig ett exemplar av sagda apparat och mäta på. För antingen så är den ju fenomenalt bra eller så är det något som inte stämmer med specifikationerna.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 13:20

Morello skrev:Om jag tolkar den lätt förvirrrade texten så anges ett A-vägt SNR relativt 2,83 V om 112 dBA.
Nej, jag tror inte en sekund på det. Inte en chans! Bland det tystaste jag sett i slutstegsväg (observera att detta inte inkluderar försteg) är styva 90dBA, vilket är toppklass!
Jag har tittat snabbt på SNR på två biomaskiner och där erbjöd förstegsdelen cirka 60-70 dBA. (vilket är mycket sämre än ett top of the line-försteg)

Då måste mitt Tanbergsteg TPA 3006 A från 1985 anses vara ok med 96dBA(1W/8 Ohm) å
118dBA vid 150W/8 Ohm . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 13:28

Morello skrev:Om jag tolkar den lätt förvirrrade texten så anges ett A-vägt SNR relativt 2,83 V om 112 dBA.

Aventage är Yamahas high end-serie inom A/V, inte deras vanliga receivers. Yamaha gör/har gjort utmärkta separata delar genom åren. Finns ingen anledning för dom att inte använda lite av den kunskapen även idag.

Så, Morello, handsken är kastad bara att köpa/låna ett dylikt och mäta på. Dock finns det bortåt en miljard inställningar så chansen att ratta bort sig är påtaglig. Tänk på att du har chansen till att få göra en totalsågning, vilket är en skön känsla, tveka inte :twisted:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-12 13:45

Tror inte heller en sekund på det! Mina 28B-SST är verkligen tysta, med ingången kortsluten hör man typ ingenting även om man lägger örat mot elementen på högtalarna.

"The unweighted, wideband signal/noise ratio (ref. 1W into 8 ohms) was an excellent 81.5dB, this improving to 93.6dB when A-weighted.
Read more at http://www.stereophile.com/content/brys ... PGDoJRo.99"

Som sysnes bra mycket sämre än vad Yamahamaskinen påstås klara

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 14:36

Litet brum kunde jag höra ped örat mot en pip med ditt steg, men Brystonstegen är mycket tysta!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-12 14:42

Rydberg skrev:Tror inte heller en sekund på det! Mina 28B-SST är verkligen tysta, med ingången kortsluten hör man typ ingenting även om man lägger örat mot elementen på högtalarna.

"The unweighted, wideband signal/noise ratio (ref. 1W into 8 ohms) was an excellent 81.5dB, this improving to 93.6dB when A-weighted.
Read more at http://www.stereophile.com/content/brys ... PGDoJRo.99"

Som sysnes bra mycket sämre än vad Yamahamaskinen påstås klara

Frågan kanske är - vad är det där 'r':et ? Det är inget skrivfel, för de har samma i alla testerna.

Här från test av 9B SST²:
The signal-to-noise ratio with an 8-ohm load from 10 Hz to 24 kHz with “A” weighting was –105.13 dBrA using the RCA input and –111.10 using the XLR input.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 14:46

dBr anger att det är en relativ mätning utan vedertagen referens ungefär.
Helt onödigt att skriva så dB per se är en relativ, logaritmisk storhet utan entydig referens.

Slutsteg relateras ofta till 2,83V. Försteg till 1 V.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-12 14:50

Marantz AV7005 Prepro:
The signal-to-noise ratio with “A” weighting was –121.49 dBrA.
Read more at http://www.soundandvision.com/content/m ... 263CURW.99

(Marantz AV7005 är i grunden samma som Denon 3311 utan slutsteg )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 14:54

Nattlorden skrev:Marantz AV7005 Prepro:
The signal-to-noise ratio with “A” weighting was –121.49 dBrA.
Read more at http://www.soundandvision.com/content/m ... 263CURW.99

(Marantz AV7005 är i grunden samma som Denon 3311 utan slutsteg )

Vilken är referensnivån?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-12 14:59

Man kan väl gissa att det var samma nivå hela vägen

The analog THD+N is less than 0.023 percent at 1 kHz with a 100-millivolt input and the volume control set to –4.0. Crosstalk with a 100-mV input was –87.87 dB left to right and –87.25 dB right to left. The signal-to-noise ratio with “A” weighting was –121.49 dBrA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 15:07

Referensnivån framgår, därav frågan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 15:11

Av någon mystisk anledning mätte inte Atkinsson SNR på Bryston 9B

http://www.stereophile.com/content/brys ... BWP5UYW.97
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 15:53

A/V-utrustning synes inte så dålig vs dyrstereo som ryktats, i alla fall inte vad gäller specs ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 16:23

Det finns frågetecken runt mätningarna samt inkonsekvens. Referensnivå saknas tex.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 16:30

xeizo skrev:A/V-utrustning synes inte så dålig vs dyrstereo som ryktats, i alla fall inte vad gäller specs ...

Du kan vara helt säker på att ett Bryston 9BST inte uppvisar ett SNR om runt 120 dB rel 2,83 V - inte ens med A-vägning.

Vidare är det kalrt suspekt att SNR ökar från cirka 90 med hela 30 dB nr A-vägningsfiltret kopplar in.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 16:32

Morello skrev:Det finns frågetecken runt mätningarna samt inkonsekvens. Referensnivå saknas tex.

Det måste finns någon på Faktiskt som har mätutrustning och som kan grilla några moderna receivers, gärna vs high-end separata enheter, det skulle vara mycket intressant!

Längtar nästan tillbaka till 70-talet när tidningarnas tester var proppfulla med S/N, slew rate, THD+IM, bandbredd och en massa fina kurvor. Alla slogs om zero distorsion. Nu skriver man mest bara hur det låter, vilket iofs är det viktigaste, men det är inte lika nördigt :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 16:38

Om någon kör hem en biomaskin till mig så lovar jag att göra ett nätrepotage! Jag har all utrustning som behövs.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-12 17:02

Morello skrev:Om någon kör hem en biomaskin till mig så lovar jag att göra ett nätrepotage! Jag har all utrustning som behövs.

Synd att du inte bor i Partilletrakten. Då kunde vi klämt en pizza med något gott att dricka till. :)
(Yamaha specar för övrigt bruset i min A3030 till "Signalbrusförhållande (IHF-A nätverk) Autdio 2 osv till högtalarutgång (kortsluten ingång 250 mV) 100 dB eller högre". Jag begriper inte så mycket av det, men det ser avancerat och förtroendeingivande ut.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 22:31

Vore intressant med en kontrollerad blindtest av en hygglig AVR å en bättre försteg/slutstegs -kombo* . . . är inte helt säker på att utfallet blir, som flera i tråden stolta ägare av separata apparajter verkar vara så totalt övertygade om . . . typ. :)

* Avseende på vad låter bäst . . å kan vi skilja AVR:en mot dä separata superduperhajfajet.
(Allt detta med "normalsvår" last/högisar av prima kvalisort).

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-13 18:24

Aventage in action :D

Nu är allt inställt, subwoofer och alla källor, Spotify, Plex osv fungerar och låter kalas!

(mobilbilder, låg kvalitet)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-13 19:36

SL-3210 :D
Vilka minnen. Kul.

Tråden i sig är högintressant och skulle lätt lånat ut men 2313 eller vad det nu är jag har. :roll: om jag bott lite nära Täby.
Hopps det hela blir av.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-13 19:55

PickePock skrev:SL-3210 :D
Vilka minnen. Kul.

Tråden i sig är högintressant och skulle lätt lånat ut men 2313 eller vad det nu är jag har. :roll: om jag bott lite nära Täby.
Hopps det hela blir av.

Ja, eventuellt att jag volonterar framöver, men jag måste smälta lite först. Såg för övrigt en sida, hometheaterreference eller nåt sånt, som mätt på den mindre och äldre 1040 och den hade 114dB S/N A-vägt över RCA och 108dB ovägt när dom mätte. Dessa saker mäter nog rätt bra, det är för övrigt en gammal paradgren hos Yamaha eftersom det var dom som pushade mest för zero distorsion när det begav sig på 70-talet.

SL-3210, ja det är nostalgi, mitt exemplar räddades från sopbingen den såg bedrövlig ut och alla kablar var klippta men allt gick att fixa och den fungerar som om den vore splitter ny. Dessa direktdrivna verk är löjligt pålitliga.

Jag har en förkärlek för gamla Technics för att en skolkompis fick en SL-2000, den första billiga direktdrivna spelaren. runt 1974-75 nångång och jag var avundsjuk. Jag har haft en massa Thoréns, AR, HK, Yamaha mm mm spelare sen dess med dyra exotiska pickuper men Technics var the shit. Jag hade ingen svarv i flera år men när jag såg den där i bingen var det kärlek :)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-13 20:17

xeizo skrev:
SL-3210, ja det är nostalgi, mitt exemplar räddades från sopbingen den såg bedrövlig ut och alla kablar var klippta men allt gick att fixa och den fungerar som om den vore splitter ny. Dessa direktdrivna verk är löjligt pålitliga.

Jag har en förkärlek för gamla Technics för att en skolkompis fick en SL-2000, den första billiga direktdrivna spelaren. runt 1974-75 nångång och jag var avundsjuk. Jag har haft en massa Thoréns, AR, HK, Yamaha mm mm spelare sen dess med dyra exotiska pickuper men Technics var the shit. Jag hade ingen svarv i flera år men när jag såg den där i bingen var det kärlek :)

Technics SL-3210 var en riktigt snygg skivspelare! Att hitta en sådan i sopbingen kan inte känts fel även om personen som slängde den definitivt gjorde fel! :evil:

Yamaha kan sina saker, diskussionen om huruvida SNR-värdena är korrekta eller ej håler jag mig dock utanför... :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-13 21:03

Laila skrev:Vore intressant med en kontrollerad blindtest av en hygglig AVR å en bättre försteg/slutstegs -kombo* . . . är inte helt säker på att utfallet blir, som flera i tråden stolta ägare av separata apparajter verkar vara så totalt övertygade om . . . typ. :)

* Avseende på vad låter bäst . . å kan vi skilja AVR:en mot dä separata superduperhajfajet.
(Allt detta med "normalsvår" last/högisar av prima kvalisort).

Ja hade varit kul. Jag har två hemmabio receivrar, en Denon AVR 3805 (2005) och en Marantz SR-7010 (2015), båda kostade runt 12-15000 nya. Det är ju inte top of the line men inte heller de billigaste. Båda låter helt ok men upp till nivån till mina separata delar har de ganska långt kvar. Tyvärr bor jag ju väldigt "off side" annars hade vi kunnat anordna en träff här.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-13 22:27

Rydberg skrev:Det är ju inte top of the line men inte heller de billigaste. Båda låter helt ok men upp till nivån till mina separata delar har de ganska långt kvar.

Jag har haft en instegsreceiver från Onkyo. Den användes som fullförstärkare och lät inget vidare. Redan vid måttlig volym lät den påtagligt ansträngd, platt och komprimerande. Jag har en mellanklass Yamahareceiver (RX-V765) en bättre Denonreceiver (X4000) och har haft en halvvärsting till Onkyoreceiver (tx-nr1007). Jag har använt samtliga som förförstärkare till mina huvudhögtalare och som fullförstärkare till surroundhögtalarna. Så egentligen är det som förförstärkare jag har en klar uppfattning om dem. Yamahan lät fint och trevligt, men saknade litet finess. Denonen och Onkyon lät bra i Pure directläget (eller vad det kan ha hetat) men ljudet degraderades litet när jag lämnade Pure direct för att exempelvis använda delningsfiltrena till subbasen.

Det stora lyftet med min nuvarande Yamahareceiver (A3030 som var Yamahas värsting för några år sedan och till stora delar är samma apparat som nuvarande 3060) är att den låter utmärkt som förförstärkare i Pure direct, men inte lider av någon för mig hörbar degradering när jag använde delningsfilter, eller den inbyggda PEQ:n. Totalt sett helt enkelt en bättre apparat än mina tidigare.

Innan min första Yamahareceiver RX-V765 hade jag ett separat tvåkanalsförsteg (Harmony Design). Vid direkta jämförelser dem emellan, saknade Yamahan som sagt litet finess, men lät på det stora hela väldigt trevligt. Subjektivt sett är klivet minst lika stort upp med min nuvarande receiver (A3030) som klivet var ner från tvåkanalaren.

Hur de skulle stå sig som fullförstärkare har jag egentligen ingen aning om. Däremot tillåter jag mig dra slutsatsen att åtminstone Yamaha och Onky har bättre ljudkvalitet hos sina större receivrar jämfört med sina små och mellanstora.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-13 23:36

Jag är i alla fall nöjd med ljudet hos RX-A2050 som var den näst biffigaste den gångna säsongen, nu ersatt av RX-A2060. Och nöjd med det nedsatta utförsäljningspriset. Den nya modellen kostar 18.000Kr vilket i alla fall är en hel del mer pengar. RX-A3060 kostar 25.000Kr, det är över min psykiska gräns.

Ett gott omen som jag redan uppskattar är att den låter likadant på låg nivå som när man drar på, den är alltså hörbart linjär, riktig bra för nattlyssning faktiskt för den mejslar ut detaljer i alla register fint även då. Och den rättade till det största felet med min förra förstärkare, den aningen boomiga basen som nu är ersatt av en helt fast bas. Också nöjd med att det nu är streaming som är designat som den primära ljudkällan i tänket, för så är det. Jag tvivlar på att jag hade kunnat göra ett bättre val för den budgeten, trots att jag bara använder en bråkdel av alla funktioner(för filmtittande i vardagsrummet duger en betydligt enklare Sony-receiver hur bra som helst, jag är inte Cineast) :)
Senast redigerad av xeizo 2016-08-13 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-13 23:43

Tack för era tyckande om era recievers.
Dock är det en del pengar. 18 eller 25 k för en processor egentligen. Skulle vara kul att få kunskap om skillnaden mellan dessa och halva beloppet sett till ljudkvaliteten. Hoppas någon orkar dra i detta :)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-08-13 23:49

Morello skrev:Om någon kör hem en biomaskin till mig så lovar jag att göra ett nätrepotage! Jag har all utrustning som behövs.

Hur länge skulle du behöva ha den?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-14 00:04

PickePock skrev:Tack för era tyckande om era recievers.
Dock är det en del pengar. 18 eller 25 k för en processor egentligen. Skulle vara kul att få kunskap om skillnaden mellan dessa och halva beloppet sett till ljudkvaliteten. Hoppas någon orkar dra i detta :)

Det är nog ingen jätteskillnad i processordelen, förutom antalet kanaler till förfogande, även om en hel del komponenter förmodligen är ersatta med billigare "likvärdiga".

Största skillnaden är i slutstegsdelen, det som naturligt kostar mest med stor trafo osv, som på de båda största i Yamahas serie ungefär motsvarar en integrerad förstärkare eller ett rent slutsteg i samma prisklass sett till effekt. Ser man det så, så får man processordelen gratis, men det beror mest på att separata förstärkare blivit väldigt dyra och inte så prisvärda.

Ett annat alternativ är att köpa Vintage, då får man mycket mer för pengarna, men man får kanske inte alltid tag i exakt det man vill ha och man kan råka ut för att behöva restaurera för dyra pengar. Avancerade streamingmöjligheter finns bara på helt nya apparater.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-14 07:35

Jag och en kompis gjorde ett jämförande lyssningstest förra sommaren som var rätt intressant. Hade tänkt köpa en hemmabioreceiver som komplement till den dåvarande uppsättningen för att kunna köra 7.1 samt få tillgång till Airplay, Spotify Connect, ARC från TV:n och FM-radio smidigt. Tanken var att låta receivern driva bakhögtalarna och sen koppla in den på en av ingångarna till försteget (Signature 1.0) och ha ett "fast läge" på volymratten när det skulle spelas flerkabal.

Hittade då ett par år gammal äldre Yamaha-receiver till fyndpris (skyltex RX-V775 för 3 000:-) och slog till. Väl hemma kopplade jag och kompisen in Yamahan från PRE OUT till en ingång på försteget, matade Yamahan via HDMI från en Oppo BDP-95, och analogt ut från Oppon gick in i en annan ingång. Kunde nu med volymratten på Yamahan ställa in samma nivå som den analoga ut. Lyssningen gjordes alltså mellan:

Ingång CD: Oppo BDP 95 analogt ut --> Signature 1.0 --> slutsteg & högtalare

Ingång AUX: Oppo BDP 95 HDMI ut --> Yamaha RX-V775 (DAC + Försteg analogt ut PRE OUT) --> Signature 1.0 --> slutsteg & högtalare

Försteget Signature 1.0 sköter växlingen mellan ingångar helt sömlöst, och vi kunde nu jämföra "CD" med "AUX". Ingen skillnad! Körde väl ett tiotal låtar och växlade av i sweetspot kontra sitta med örat mot ena högtalaren (den av oss som satt vid försteget och växlade ingång) men ingen hörde någon som helst skillnad; det var som att musiken bara fortsatte spela obehindrat. Receivern var i läge Pure Direct. I läget Straight kunde vi höra en viss påverkan i basen, men receivern kom ju direkt från butiken och jag såg ju sen när jag gick igenom inställningarn att dom varit inne och pillat där. Kör i dag Pure Direct när det ska lyssnas i 2-kanal.

Sen vart det ändå ett byte av receiver i samma veva eftersom ett annat Yamaha-skyltex i samma butik gnagde på mig. En RX-A1030 i deras finare Aventage-serie förhandlades ner till 4 000:- och en kollega köpte den provlyssnade RX-V775 för samma 3 000:- som jag hade gett en vecka tidigare. Men det återstår ju faktiskt, om man ska vara kinkig, att höra om den finare RX-A1030 är lika "ohörbar" som den enklare RX-V775... :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-14 09:11

Imtressant story, Conan, det bekräftar ungefär den bild jag fått av att plöja en massa forum. Det ser ut som att inte många hittar något speciellt att kritisera på just Yamahas receivrar, och är det kritik så har det inte med ljudkvaliteten att göra. Vissa tycker inte om att Yamaha inte använder Audyssey, men å andra sedan föredrar en del YPAO, så där är det jämnt skägg imho. Och en del behöver högre effekt, men då är det bara att hänga på fler slutsteg.

Ser man på kommentarer från folk som uppger sig för att vara branschfolk så verkar Yamaha ha lägst felfrekvens av alla, och det är heller inga kina-maskiner. Dom är byggda i Malaysia :P

Tänker man på det ljudingenjörsmässigt så har film de mest högupplösta formaten idag, och en receiver är byggd för att hantera flera kanaler simultant och flera olika typer av högtalare, film innehåller också högre peaknivåer i form av explosioner mm än annat programmaterial. Det kräver en viss nivå på konstruktionen för att över huvud taget fungera. En konstruktör av 2-kanal kan vara latare, om hen vill.

Det var ett riktigt bra pris du lyckades få där, jag förstår att du slog till, även om det inte går att höra någon skillnad mot den enklare serien så är byggkvaliteten såpass mycket högre att det är värt en del i feelgood :)

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-14 10:34

@Conan, @xeizo

Vi måste mäta, detta är faktiskt Faktiskt.se. Vi kan inte bara lita på vad folk tycker. Fattar ni väl? :P
Vad skall vi med Morello till annars? :mrgreen:

Men seriöst:
Självklart har jag genom åren testat också och jag skall erkänna att jag i "Pure Direct" - läget haft svårt att skilja på olika hyfsat moderna maskiner.
Ibland tror jag man vill höra skillnad bara för att. Svårt. Därför vore det kalas med en mätning som kan konstatera att Yamaha är bättre än Denon.
För det är väl vad denna tråd handlar om så vi får en ny standard här på Faktiskt :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-14 11:43

blixten_no1 skrev:

Hur länge skulle du behöva ha den?

En kväll
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-08-17 03:57

Kan ta med Denon 3312 när jag kommer hem till dig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-21 19:58

Ahrmmm... hej.... eeeehh... jag trillade dit lite och beställde en PRE25 Remote från Holographic Audio... :oops:

Jag vet, jag vet... hade det egentligen bra med min Yamaha RX-A1030 som "försteg" även för 2-kanal och jag och kompisen hade ju lyssnat & allt och det var inte skillnad när den (eller den enklare RX-V775) var i signalvägen, så jag borde ju sitta nöjd & glad. Men nu hade jag ju redan 2st HA-apparater i anläggningen (Ear One och RIAA Two) och det skulle ju bli en snygg "stapel" där... och man kunde ju skicka tillbaka den om man inte vart nöjd...

Den dök upp i fredags, in med den i systemet med Oppon och vinylriggen in på analoga ingångar tillsammans med pre out från Yamman (beställde PRE 25:an med en prick på förstärkning 1,0 X så att ljudet ut från receivern är precis som förut).

Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Sitter bara förundrad över vad som kan vara sån skillnad; placebo visst...kanske... nåt i signalvägen trots "pure direct" på receivern eller kan det vara förmågan att driva slutsteget & kablaget (den grejen testade vi faktiskt inte vid vår lyssning eftersom den gick tillbaka in i dåvarande försteg). Ja ja, skitsamma... jag har fått ett avsevärt bättre ljud just nu och orkar jag gräva vidare i vad skillnaden består av så får det bli en senare historia. Just nu måste jag bara få lyssna vidare! :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-21 22:22

Conan skrev:Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Sitter bara förundrad över vad som kan vara sån skillnad; placebo visst...kanske... nåt i signalvägen trots "pure direct" på receivern eller kan det vara förmågan att driva slutsteget & kablaget (den grejen testade vi faktiskt inte vid vår lyssning eftersom den gick tillbaka in i dåvarande försteg). Ja ja, skitsamma... jag har fått ett avsevärt bättre ljud just nu och orkar jag gräva vidare i vad skillnaden består av så får det bli en senare historia. Just nu måste jag bara få lyssna vidare! :D

Jaha, alltså precis det jag skrev till dig för nån vecka sedan! ;) Kul att du fått bättre återgivning där hemma! :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 06:14

Rydberg skrev:Jaha, alltså precis det jag skrev till dig för nån vecka sedan!

:) Jo... men det är fortfarande lite skumt att det skulle vara sån skillnad. Kan det som sagt vara drivförmågan som är den största boven i dramat?

Rydberg skrev:Kul att du fått bättre återgivning där hemma!

Det viktigaste och roligaste såklart. Våndades en del inför beställningen av PRE25 eftersom den ju i princip var "onödig" ljudmässigt men det fick jag ju käka upp. Var ska detta sluta; är det läge att lägga en beställning på shaktistenar och kvantumrenare också..? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 06:33

Samma ögonöppnare som mig alltså... :lol:

Det slutade med att jag köpte Ino cr80es delningsfilter :roll:
Där gjorde jag inte några nogrannare jämnförelser och kan inte svära på att jag hörde någon större skillnad mot cr80s.
Men bättre slutsteg blev det också, trots att ej effekten var den centrala och nog fan är det skillnad där så det står härliga till ! 8O

Helt otroligt och min värld vändes lite upp och ner både av försteget och slutsteget...
filtret är väll redan så oerhört bra i signatur version att es ej kan vara nämnvärt bättre, men känns bra i alla fall ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-22 07:11

Conan skrev:Ahrmmm... hej.... eeeehh... jag trillade dit lite och beställde en PRE25 Remote från Holographic Audio... :oops:

Jag vet, jag vet... hade det egentligen bra med min Yamaha RX-A1030 som "försteg" även för 2-kanal och jag och kompisen hade ju lyssnat & allt och det var inte skillnad när den (eller den enklare RX-V775) var i signalvägen, så jag borde ju sitta nöjd & glad. Men nu hade jag ju redan 2st HA-apparater i anläggningen (Ear One och RIAA Two) och det skulle ju bli en snygg "stapel" där... och man kunde ju skicka tillbaka den om man inte vart nöjd...

Den dök upp i fredags, in med den i systemet med Oppon och vinylriggen in på analoga ingångar tillsammans med pre out från Yamman (beställde PRE 25:an med en prick på förstärkning 1,0 X så att ljudet ut från receivern är precis som förut).

Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Kul att höra. :D
Hur upplever du ljudbilden, 3D-perspektiv? Några förbättringar där?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-22 09:06

Rydberg skrev:
Conan skrev:Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Jaha, alltså precis det jag skrev till dig för nån vecka sedan! ;) Kul att du fått bättre återgivning där hemma! :)

Min uppfattning också då det gällt min gamla Denon 4308. Har alltid kört 2-kanalskällor till mitt försteg efter 4308:an sen jag köpte det. Bytte dock Denonen till en Marantz 7010 pga för lite ingångar och den låter väsentligt bättre än min gamla Denon och dessutom har överlägsen bildbehandling. Så pass bra att min nyvunna erfarenhet säger mig äldre biorecievers är verkligen inte bra ens som biorecievers.

/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 10:43

Kul att Holographic-grejorna verkar göra sitt jobb!

Jag har inte möjlighet att jämföra med dom, min jämförelse var ju med en 16 år gammal Sony 2-kanalare och där är Yamaha bättre på allt. Störst skillnad i basen som Yamaha gör riktigt bra, jag kör med en liten sub eftersom jag har grejorna i ett litet rum och subben är delad vid 40Hz den spelar alltså ingen musik utan återger bara sånt som inte högtalarna klarar längst ner. Jag har kört tonsvep på högtalarna och dom hänger med i nivå till ca 35Hz och vid 30Hz har nivån minskat rejält så delat vid 40Hz blir det lagom imho.

Största fördelen med RX-A2050 är enligt mig att den faktiskt inte låter speciellt bättre i "pure direct", det aktiva digitala försteget låter egentligen lika bra och då får man tillgång till en mängd digitala finesser som inte är fel. Tex High-res uppsamplingen till 24/192 låter trevligt tom när man spelar FM-radio från en extern tuner.

Jag är fullt medveten om att en receiver vilken den vara månde inte är sista ordet i ultimat upplösning, den här hobbyn går att driva nästan hur långt som helst, men:

1. Hög uteffekt för pengarna, slipper köpa slutsteg som ändå kostar lika mycket. 2x180W kontinuerligt med låg dist är inte billigt i någon form.
2. Basåtergivningen är verkligen riktigt bra, basgångar är hur lätta som helst att följa och inget boomar. Den sk "slag i bröstet basen" i midbasen hörs tom på låg nivå, aldrig varit med om förut utan det har alltid låtit tamare.
3. Stereobilden är löjligt fast, inget fladdrar någonstans i ljudbilden.
4. Diskanten är också riktigt bra, men inte så att man reagerar som med bas/mellanregister, utan mer att om lyssnar nogrannt så är verkligen allt tingel-tangel och swisch i låten på plats och man kan zooma in med hörseln på varje liten diskanteffekt den är där och exakt återgiven. Med andra ord I mina öron ofärgad och naturlig diskant med låg dist som inte är överdriven någonting.
5. Överlag återges allt med låg dist, man kan med öronen skala av lager på lager i en låt och alla detaljer finns där, alla stämmor, alla instrument och allt hörs tydligt.
6. Jag älskar streaming-funktionerna, Spotify och Plex tex har aldrig varit smidigare att använda som musikuppspelare.
7. Mest chockad är jag över att phono-steget faktiskt är bra, finns inget att anmärka på hur vinyl låter, det låter ungefär likadant som alla andra källor plus eventuellt knaster från skivan. Nivån behövde trimmas, tur då att det här är en maskin där nivån på alla ingångar går att ställa manuellt, +6dB på Phono så blev den i nivå med övriga källor.

Så, visst finns det bättre grejor därute, men jag är mest ute efter att kunna höra allt som finns i en mix ofärgat och rent och det fixar Yamahan, renare bas har jag aldrig hört hemma. Som musiklyssnarverktyg högsta betyg enligt mig, annan utrustning kan möjligen höja nivån över verktyg till något annat men jag är nöjd med att hammaren är hel och slår hårt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-22 17:10

Oavsett vilket så kommer du ju inte undan att ha en hemmabioreceiver för biobruk, och att göra en bypass för stereolyssning är inte helt trivialt som jag uppfattat det...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 17:12

Det är trivialt - man ser till att micropellen ställer volymen på 0dB då den specifika ingången väljs. Den möjligheten har jag i min förstegsprototyp som jag kör emd just nu.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-22 17:16

Morello skrev:Det är trivialt - man ser till att micropellen ställer volymen på 0dB då den specifika ingången väljs. Den möjligheten har jag i min förstegsprototyp som jag kör emd just nu.

Vad är en micropelle?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 17:56

Nattlorden skrev:Oavsett vilket så kommer du ju inte undan att ha en hemmabioreceiver för biobruk, och att göra en bypass för stereolyssning är inte helt trivialt som jag uppfattat det...

Om man kör "Pure direct" släcks allt det digitala ner, inklusive display, så det är "genomkopplat". Fördelen är ju som sagt att det låter ungefär lika bra även när det digitala ÄR igång, bra digitalkretsar.

Hemmabion kör jag i ett annat rum, med en annan receiver(Sony), så det är inget problem. Jag har ingen 4k TV ännu så jag behöver inte senaste receivern för det, film är heller ingen prio för mig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-22 17:57

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Det är trivialt - man ser till att micropellen ställer volymen på 0dB då den specifika ingången väljs. Den möjligheten har jag i min förstegsprototyp som jag kör emd just nu.

Vad är en micropelle?

Mikrokontroller

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-22 18:19

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:

Vad är en micropelle?

Mikrokontroller

Aj f-n, skulle gissat på kattunge jag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 18:28

Eller en dator del ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 19:52

sprudel skrev:Hur upplever du ljudbilden, 3D-perspektiv? Några förbättringar där?

Njae... inte jättemycket. Möjligen att det är "ett ½ kliv framåt" för alla ljud. Reagerade på nån låt att det var ljud långt utanför högtalarna (tror det var nåt blipp-blopp med Yello) som jag inte kommer ihåg att det lät tidigare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 19:58

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:

Vad är en micropelle?

Mikrokontroller

Vad säger man riktig svenska?
Heter det inte mikroprocessor?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 20:00

Nattlorden skrev:Oavsett vilket så kommer du ju inte undan att ha en hemmabioreceiver för biobruk, och att göra en bypass för stereolyssning är inte helt trivialt som jag uppfattat det...

Yamahan är kvar för biobruk (& allt annat: Spotify Connect, Airplay, ARC från TV:n, FM-radio) och "bypass" på PRE25 är i form av en markering på fronten för förstärkning 1,0X. Pricken på volymratten mot pricken på fronten och PRE25 är i "bypass".

Pre out från Yamman är inkopplad på ingång "5" i andra ändan av lägena för CD & Vinyl på ingångarna "1" & "2" för att minska risken att jag drar igång en CD med volymen på "bypass" för då blir det ett jäkla liv. 8O

Tror det kommer att funka bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 20:02

Conan skrev:

Yamahan är kvar för biobruk (& allt annat: Spotify Connect, Airplay, ARC från TV:n, FM-radio) och "bypass" på PRE25 är i form av en markering på fronten för förstärkning 1,0X. Pricken på volymratten mot pricken på fronten och PRE25 är i "bypass".

Pre out från Yamman är inkopplad på ingång "5" i andra ändan av lägena för CD & Vinyl på ingångarna "1" & "2" för att minska risken att jag drar igång en CD med volymen på "bypass" för då blir det ett jäkla liv. 8O

Exakt som jag har gjort, så långt från varandra som bara möjligt, så att man ska hinna inse sitt misstag och avbryta innan det drabbar en :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 20:12

DVD-ai skrev:
Conan skrev:

Exakt som jag har gjort, så långt från varandra som bara möjligt, så att man ska hinna inse sitt misstag och avbryta innan det drabbar en :mrgreen:

Ingen fru får komma i närheten av knapparna, eller? :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 20:30

Jag har en tendens att hålla potentiella fruar på så pass behörigt avstånd så dom alls slipper blir det, och därmed har ej än någon fru haft förmånen att pilla på min stereo. :roll: :lol: :|

Men en dag så ska säkerligen en fru få pilla på den, men frun kommer inte undan att lära sig handhavandet väl !
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-22 22:30

Gillar skarpt att ni provar med bättre elektronik och blir nöjdare med ljudet. Det är som sagt inte enbart effekten som spelar roll, det finns annat också. Grattis till mer välljud. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 22:32

@ DVD-ai, Nåväl, lycka till med kommande fru/fruar :D

Jag upptäckte en bra sak till med denna Yamaha-receiver, hörlursuttaget är riktigt bra! Det driver utan problem mina AKG K612 Pro så att dom låter så bra som dom ska låta. Det är relativt anmärkningsvärt, eftersom det är en av dom mest svårdrivna lurarna på marknaden, dom låter mesiga utan kapabel drivning men med Yamahan låter dom redigt fylliga.

Detta är trevligt eftersom det är bland dom mest bekväma lurar man kan hitta, och för att dom bjuder på ett helt annat typ av sound än mina Sennheiser HD-600 vilket är skönt som omväxling. AKG-lurarna, när dom drivs korrekt, låter mycket större i ljudbilden och har en markant renare djupbas än Sennheiser. HD-600 har andra fördelar, men som alla lurar är dom inte universella.

Rätt stor som DAC/hörlursförstärkare, men den gör verkligen det jobbet också 8)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 22:40

sprudel skrev:Gillar skarpt att ni provar med bättre elektronik och blir nöjdare med ljudet. Det är som sagt inte enbart effekten som spelar roll, det finns annat också. Grattis till mer välljud. :)

Absolut, en maffig Yamaha är ett steg på vägen, en signalväg med bara Holographic Audio är en annan, en vacker dag sitter man kanske med Nelson Pass-prylar eller Mcintosh men bara man är nöjd så :D

Apropå Nelson Pass så har jag faktiskt haft en av hans produkter, Nakamichi Stasis PA7, mitt omdöme då var att Sansui B-2301 var märkbart bättre. Men Nelson är fortfarande i farten och Sansui har lagt ner för länge sen så NP igen ligger helt klart närmare. Förutom ekonomiskt då.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-22 22:49

xeizo skrev:Apropå Nelson Pass så har jag faktiskt haft en av hans produkter, Nakamichi Stasis PA7, mitt omdöme då var att Sansui B-2301 var märkbart bättre. Men Nelson är fortfarande i farten och Sansui har lagt ner för länge sen så NP igen ligger helt klart närmare. Förutom ekonomiskt då.

Jag har haft slutstegen X250 och X350 samt försteget XP10 från Pass Labs och jag kan inte säga att jag är sådär jätteimponerad av prestandan.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 23:08

Rydberg skrev:
xeizo skrev:Apropå Nelson Pass så har jag faktiskt haft en av hans produkter, Nakamichi Stasis PA7, mitt omdöme då var att Sansui B-2301 var märkbart bättre. Men Nelson är fortfarande i farten och Sansui har lagt ner för länge sen så NP igen ligger helt klart närmare. Förutom ekonomiskt då.

Jag har haft slutstegen X250 och X350 samt försteget XP10 från Pass Labs och jag kan inte säga att jag är sådär jätteimponerad av prestandan.

Intressant. Han fick i alla fall göra Sonys anniversary Vfet-slutsteg och har släppt en rätt så kraftfull integrerad nyligen som fått fina recensioner. Oavsett, ligger man på dom prisnivåerna handlar det mest om matchning rum -> högtalare -> vad driver just detta bäst? Förstärkeri väljer man typ sist efter aktuella krav.

Personligen får jag mest habegär av Mcintosh-prylar, de ser dyra ut, har vackra mätare och lyser mysigt blått. Och så har de kraftfulla rörslutsteg som glöder trivsamt. Med obegränsad ekonomi skulle de i alla fall avverkas på vägen :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-22 23:32

Rydberg skrev:

Har enbart lyssnat på xa30.5, det gillade jag, men för lite kraft. XP 10 i kombo med det gjorde varken till eller från.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 08:19

Tror man måste skilja på å ena sidan slutsteg som Bryston etc och å andra sidan Pass. De är uppenbart att konstruktörerna haft oilika målsättning. Detta sagt utan någon värdering, men det går inte att bortse från.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 11:19

Jo, beror helt på vad man vill uppnå och med vilka förutsättningar, som med mycket annat finns det heller inget perfekt slutsteg. Annat än i teorin.

Nu när Morello ändå är inne och kommenterar

Bild

Schysst konstruktion? Eller?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 11:24

Tillbaka till Yamaha-receivern, gårdagens eldprov var att hörlurssteget i den är riktigt bra, lyssnade på K612 Pro till två på natten ....

Idag kan jag konstatera att FLAC-streamingen också är riktigt bra, Fleetwood Mac "Rumours" i FLAC över Plex låter brutalt bra just nu, bredd, höjd, djup, pinpoint, luft, ingen dist, avgrundsdjup bas, inget är hårt och inget är luddigt och Yamahas app(Music Cast) är riktigt smidig faktiskt - enklare att navigera i den än i Plex egen app. Full poäng där Yamaha!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-23 12:27

xeizo skrev:
Idag kan jag konstatera att FLAC-streamingen också är riktigt bra, Fleetwood Mac "Rumours" i FLAC över Plex låter brutalt bra just nu, bredd, höjd, djup, pinpoint, luft, ingen dist, avgrundsdjup bas, inget är hårt och inget är luddigt och Yamahas app(Music Cast) är riktigt smidig faktiskt - enklare att navigera i den än i Plex egen app. Full poäng där Yamaha!

Det är förbannat bra musik också, ett av de finaste album som gjorts. Konkurrerar med Supertramp "Crime of the century" och Roger Waters "Amused to death" om förstaplatsen. Går att njutas av i bilstereon också, så bra är de.
Men i en delikatess-anläggning så är det så nära ljud-Nirvana man kan komma. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 12:43

sprudel skrev:
xeizo skrev:

Det är förbannat bra musik också, ett av de finaste album som gjorts. Konkurrerar med Supertramp "Crime of the century" och Roger Waters "Amused to death" om förstaplatsen. Går att njutas av i bilstereon också, så bra är de.
Men i en delikatess-anläggning så är det så nära ljud-Nirvana man kan komma. :)

Absolut, musiken är förstklassig, Fleetwood Mac peakade där. Håller med om de andra albumen också. Just Rumours är perfekt att lyssna efter om det finns några fel i ljudbilden, samspelet mellan Stevie Nicks och Christine Mc Vie lead/back up, de annorlunda gitarrkompen av Lindsey Buckingham, de perfekt inspelade trummorna, den torra fasta elbasen, den djupa och breda stereobilden, lätt att höra om något är komprimerat eller smetar ihop eller om det finns störande resonanser.

Nu rullar Beck "Sea Change" i Pony high-res, låter mycket bra det också, just den skivan kan verkligen lätt bli boomig i basen. Inte nu, helt acceptabel bas efter rumsliga förhållanden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 12:53

xeizo skrev:Jo, beror helt på vad man vill uppnå och med vilka förutsättningar, som med mycket annat finns det heller inget perfekt slutsteg. Annat än i teorin.

[ Bild ]

Oberklasse! Jag har en El Primero i min samling.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 13:45

Morello skrev:
xeizo skrev:Jo, beror helt på vad man vill uppnå och med vilka förutsättningar, som med mycket annat finns det heller inget perfekt slutsteg. Annat än i teorin.

[ Bild ]

Oberklasse! Jag har en El Primero i min samling.

Trevligt, eftersom det är min dinka på bilden, använder dock billig Casio till vardags :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 13:55

Casio? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 13:57

Så såg min ut innan jag bytte rem:

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 14:01

Morello skrev:Casio? 8O

High tech, soldriven, finns inget batteri. Chronograph. Vattentät. Snorbillig. Ful som stryk. Perfekt vardagsdinka :lol:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 14:02

Morello skrev:Så såg min ut innan jag bytte rem:

[ Bild ]

Snygg! Man kan säga att den här tråden har nått sitt zenith ...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-23 14:44

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:
Vad är en micropelle?

Mikrokontroller

Vad säger man riktig svenska?

Min uppfattning är att en microcontroller är en "enchipsdator", dvs en mikroprocessor med integrerade periferifunktioner. Mikroprocessorn är en datorkomponent, microkontrollern är datorn i en apparat. Typ.

Edit: "micropelle" gav följande träffar ;-):
Bilagor
2016-08-23 14_45_48-micropelle - Sök på Google.png
2016-08-23 14_45_48-micropelle - Sök på Google.png (114.36 KiB) Visad 3953 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-23 14:49

Morello skrev:Vad säger man riktig svenska?

Mikrokontroller säger man på korrekt svenska. Mikroprocessor är också ett korrekt svenskt ord, men dessa är inte synonymer så det beror på vad man syftar på. Jag gissar på att det är en mikrokontroller som du syftade på att du brukar i ditt försteg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikroprocessor

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 15:17

"Kontroller" är svengelska. Kontrollant heter det på svenska och ingen säger "mikrokontrollant".

Jag föreslår att vi säger "mikorpelle" eller "mikroprofesssor". :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-23 15:34

Morello skrev:"Kontroller" är svengelska. Kontrollant heter det på svenska och ingen säger "mikrokontrollant".

Jag röstar för pyttekontrollant, de ä la oedig swoenschka dä.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-23 15:36, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-23 15:35

Morello skrev:"Kontroller" är svengelska. Kontrollant heter det på svenska och ingen säger "mikrokontrollant".

Ja är det något vi behöver så är det mer "fikonspråk" :wink:

Jag håller mig till vedertagen nomenklatur även i fortsättningen tror jag 8)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-23 15:37

AndreasArvidsson skrev:Ja är det något vi behöver så är det mer "fikonspråk" :wink:

Tråkmåns :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-23 15:39

jonaz81a skrev:Tråkmåns :D

Jag vet. Visst är det skoj? 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-23 15:40

AndreasArvidsson skrev:

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 16:06

AndreasArvidsson skrev:

Såg på wikipedia: "enchippdator"

Så heter det i mina gamla elektronikböcker jag fick av pappa tidigt 1980-tal!

(alltså processor, minne etc integrerat i en krets)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 16:08

xeizo skrev:
Morello skrev:Casio? 8O

High tech, soldriven, finns inget batteri. Chronograph. Vattentät. Snorbillig. Ful som stryk. Perfekt vardagsdinka :lol:

Min El primero ligger oftast i kassaskåpet, men man behöver ju inte sänka sig till Casio-nivå bara för att det är vardag. :wink:
Rolex är en bra vardagsklocka - robusta och pålitliga klockor!
:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 16:16

Själver så nöjer jag mig med ett arméur av fabrikat Seiko.
Vid högtidligare tillfällen blir det en Bullova . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 16:28

Laila skrev:Själver så nöjer jag mig med ett arméur av fabrikat Seiko.

Bullova emd stämgaffelverk?
Jag gillar verkligen stämgaffelverk! Inga andra verk har en så elegant gång hos sekundvisaren!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 16:34

Morello skrev:
Laila skrev:Själver så nöjer jag mig med ett arméur av fabrikat Seiko.

Bullova emd stämgaffelverk?
Jag gillar verkligen stämgaffelverk! Inga andra verk har en så elegant gång hos sekundvisaren!

Njaäe, tror mer att det är en självuppdragande sak i gulddoublé från slutet av femtiotalet.
Kan välja mellan stållänk å Alligator . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 17:09

Den här tråden går som ett urverk, wunderbar!

Tillbaka till receivrar, köpte en optisk till min gamm-CD-spelare idag så jag kan jämföra Sony anno 2000 med en modern Ess Sabre-DAC. NIvån skilde men jag lyckades identifiera det till att optisk behövde +3dB vilket ordnades. Som sagt schysst att sånt går att ställa in i moderna receivrar.

Så till ljudet, bara över högtalare än så länge, det låter fruktansvärt lika. All cred till Sony som hade såpass bra digitalljud redan för 16 år sen, men det finns små skillnader. Sonyn är lite poppigare med aningen mer sväng i basen om det är korrekt vete tusan, den är också aningen mörkare och aningen mer luddig, jätteliten skillnad men ESS Dac:en är mikroskopiskt mer transparent och transient. På Sonyn går det att ändra digitalfilter, jag körde med filter 1 som sägs ska motsvara en Wadia-DAC. Jag använder en mycket dyr Monster Cable CD-kabel på 0.5m till CD-spelaren. Och körde Steely Dan såklart.

ESS vinner, med mycket liten marginal, men Sony CDP-XB930 svänger bra redan i original - en riktig rock 'n roll CD-spelare! :D

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 17:29

xeizo skrev:Den här tråden går som ett urverk, wunderbar!
....
ESS vinner, med mycket liten marginal, men Sony CDP-XB930 svänger bra redan i original - en riktig rock 'n roll CD-spelare! :D

Har en sådan Sony men har aldrig varit riktigt nöjd trotts div. modifieringar. Först när jag för några år sedan köpte en snorbillig BLU-RAY-spelare, Sony BDP-S370. blev jag för första gången här hemma, å är fortfarande, riktigt nöjd med CD-avspelningen . . . typ. Så dä kan va. :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 17:33

Laila skrev:
xeizo skrev:Den här tråden går som ett urverk, wunderbar!
....

Har en sådan Sony men har aldrig varit riktigt nöjd trotts div. modifieringar. Först när jag för några år sedan köpte en snorbillig BLU-RAY-spelare, Sony BDP-S370. blev jag för första gången här hemma, å är fortfarande, riktigt nöjd med CD-avspelningen . . . typ. Så dä kan va. :D

Beror nog mycket på synergi i anläggningen, smak och vilken musik man föredrar. Jag har en Sony BDP-S570, storebror till din, och jag kan säga att den definitivt inte låter bättre än Sony CD-spelaren. Jag lyssnar mest på progressiv rock och BDP-S570 saknar den rätta tyngden i ljudet, låter aningen spretigt och lite kyligt, men det är en bra blu-ray spelare. Streamar dock nästan bara Netflix och Viaplay så det blir inte många blu-rays :)

CDP-XB930 kan karakteriseras som "varm" i ljudet, vilket jag gillar, uppenbarligen låter Yamahan också "varm" eftersom de låter snarlikt, jag kan tänka mig att diskantknarkare kan bli missnöjda eller sådana som har redan mörka högtalare.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-23 23:58

xeizo skrev:
sprudel skrev:Gillar skarpt att ni provar med bättre elektronik och blir nöjdare med ljudet. Det är som sagt inte enbart effekten som spelar roll, det finns annat också. Grattis till mer välljud. :)

Absolut, en maffig Yamaha är ett steg på vägen, en signalväg med bara Holographic Audio är en annan, en vacker dag sitter man kanske med Nelson Pass-prylar eller Mcintosh men bara man är nöjd så :D

Apropå Nelson Pass så har jag faktiskt haft en av hans produkter, Nakamichi Stasis PA7, mitt omdöme då var att Sansui B-2301 var märkbart bättre. Men Nelson är fortfarande i farten och Sansui har lagt ner för länge sen så NP igen ligger helt klart närmare. Förutom ekonomiskt då.

Nu ska man dock ha klart för sig att Nakamichis Stasis apparater inte verkar ha haft mer med Nelson Pass och göra än att man fick använda Stasis teknologin och namnet Stasis. (åtminstone mitt minne av att ha läst hans egna berättelser på diyaudio). Nakamichi var dessutom distrubutör för Threshold i Japan.

Jämför man Threshold med samtida Nakamichi Stasis så verkar dom inte särskilt lika. Threshold var dessutom betydligt dyrare.

Har själv ett par Threshold SA/11m (bland annat), SA/10e för den tyska marknaden.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-15 16:40

Hur går det med stärkaren? Fortfarande lika nöjd med den? Jag överlägger ett köp själv.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Återgå till Generellt om hifi