Kul att Holographic-grejorna verkar göra sitt jobb!
Jag har inte möjlighet att jämföra med dom, min jämförelse var ju med en 16 år gammal Sony 2-kanalare och där är Yamaha bättre på allt. Störst skillnad i basen som Yamaha gör riktigt bra, jag kör med en liten sub eftersom jag har grejorna i ett litet rum och subben är delad vid 40Hz den spelar alltså ingen musik utan återger bara sånt som inte högtalarna klarar längst ner. Jag har kört tonsvep på högtalarna och dom hänger med i nivå till ca 35Hz och vid 30Hz har nivån minskat rejält så delat vid 40Hz blir det lagom imho.
Största fördelen med RX-A2050 är enligt mig att den faktiskt inte låter speciellt bättre i "pure direct", det aktiva digitala försteget låter egentligen lika bra och då får man tillgång till en mängd digitala finesser som inte är fel. Tex High-res uppsamplingen till 24/192 låter trevligt tom när man spelar FM-radio från en extern tuner.
Jag är fullt medveten om att en receiver vilken den vara månde inte är sista ordet i ultimat upplösning, den här hobbyn går att driva nästan hur långt som helst, men:
1. Hög uteffekt för pengarna, slipper köpa slutsteg som ändå kostar lika mycket. 2x180W kontinuerligt med låg dist är inte billigt i någon form.
2. Basåtergivningen är verkligen riktigt bra, basgångar är hur lätta som helst att följa och inget boomar. Den sk "slag i bröstet basen" i midbasen hörs tom på låg nivå, aldrig varit med om förut utan det har alltid låtit tamare.
3. Stereobilden är löjligt fast, inget fladdrar någonstans i ljudbilden.
4. Diskanten är också riktigt bra, men inte så att man reagerar som med bas/mellanregister, utan mer att om lyssnar nogrannt så är verkligen allt tingel-tangel och swisch i låten på plats och man kan zooma in med hörseln på varje liten diskanteffekt den är där och exakt återgiven. Med andra ord I mina öron ofärgad och naturlig diskant med låg dist som inte är överdriven någonting.
5. Överlag återges allt med låg dist, man kan med öronen skala av lager på lager i en låt och alla detaljer finns där, alla stämmor, alla instrument och allt hörs tydligt.
6. Jag älskar streaming-funktionerna, Spotify och Plex tex har aldrig varit smidigare att använda som musikuppspelare.
7. Mest chockad är jag över att phono-steget faktiskt är bra, finns inget att anmärka på hur vinyl låter, det låter ungefär likadant som alla andra källor plus eventuellt knaster från skivan. Nivån behövde trimmas, tur då att det här är en maskin där nivån på alla ingångar går att ställa manuellt, +6dB på Phono så blev den i nivå med övriga källor.
Så, visst finns det bättre grejor därute, men jag är mest ute efter att kunna höra allt som finns i en mix ofärgat och rent och det fixar Yamahan, renare bas har jag aldrig hört hemma. Som musiklyssnarverktyg högsta betyg enligt mig, annan utrustning kan möjligen höja nivån över verktyg till något annat men jag är nöjd med att hammaren är hel och slår hårt

Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300