Moderator: Redaktörer
xcisum skrev:Hoppas på en livlig debatt!!!
Vee-Eight skrev:Det beror ju helt på vem som gjort de två mastringarna och vad som använts som råmaster. MOFI-versionen av Dark Side Of The Moon är i mitt tycke överlägsen originalet, som ett exempel.
PekkaJohansson skrev:Det har kostat mig mycket tid och pengar att korrigera felköp genom åren.
PekkaJohansson skrev:Problemet är väl att DVD-Audioformatet, åtminstone i de ynka två exempel jag lyssnat närmare på, verkar åtföljas av nya hyss.
I Elvis-fallet framhålls att man letat reda på originaltaperna. Ändå har man fläskat på ordentligt vid remasteringen. Förstautgåvorna låter, trots förmodligen högst varierande källmaterial, mycket sannare. Tre korta snuttar på DVD-Audioskivan med jämförelser mellan masterband och remastrat talar för sig själva.
På Beach Boys "Pet Sounds" har man, trots uppenbart goda avsikter (ett långt avsnitt i det medföljande häftet behandlar ljudaspekterna av alla PS-utgåvor), kört de nya digitala kopiorna genom någon gammal rörkonsol från 60-talet. Anledningen är att man vill efterlikna ljudet på LP-skivan! Totalintrycket är förvisso bra ändå, men den första cd-utgåvan från 1990 står sig mycket väl vid en jämförelse.
PekkaJohansson skrev:Ett önskemål är förstås en kombination av ett högupplöst format (DVD-Audio) och oförvanskade band. Vilket skivbolag blir först med att lansera detta eminenta och sorgligt revolutionerande koncept?
soderberg skrev:Men det stödjer ju min tes om sunkiga A/D-omvandlare! 1990 hade man haft ung. 10 år på sig att fundera ut hur man ska bygga en bra A/D. Att sedan bra apparater aldrig hindrat skivbolagen att "förbättra" inspelningar är ett annan sak.
PekkaJohansson skrev:Jag kan också nämna att vi (Ingvar och jag) just nu är i färd med att ringa ihop ett gäng intressanta deltagare till en paneldebatt om mastering. Mer detaljer kommer senare!
Margaux skrev:Inte mycket till debatt här. Vem röstade för att remastring låter bättre? Motiv?
PekkaJohansson skrev:Hmm, är "mastring" vedertaget på något vis? I mina öron låter det som något som sitter på en båt...
jag har muddy waters folksinger i 200 g vinyl i en fantastisk utgåva och jag har även ett antal andra remastringar som låter skit så jag är kluven det beror på vem som gjort den och om det är remastring på vinyl eller cd som avses
Är det MoFi remaster? Det är en enorm skillnad på Mofi som är en ren omastrad utgåva och följdaktligen ingen remaster egentligen!OlA-68 skrev:jag har muddy waters folksinger i 200 g vinyl i en fantastisk utgåva och jag har även ett antal andra remastringar som låter skit så jag är kluven det beror på vem som gjort den och om det är remastring på vinyl eller cd som avses
Det här är något jag väldigt gärna skulle vilja att LTS jobbade med, dvs om inte annat organiserar och försöker se till att den håller en viss kvalitet. I övrigt tänkte jag att alla (Sic!) skulle få uppdatera den - jag ser framför mig en Wikimedia-baserad databas.
Krav skulle då gälla inspelningsutrustning,
inspelningsteknik, mastring , dynamik m.m.
PekkaJohansson skrev:Tyvärr verkar det bli än svårare att köpa skivor, eftersom man inte vet vilka av alla de olika masteringarna man använder på nya utgåvor. Tidigare stod några småbolag för de värsta exemplen. Nu börjar också de stora bolagen att synda. Det gör att det t ex blir svårt att rekommendera nya samlingar för den som vill ha en överblick av t ex något 60-talsband. Gemene man har ju inte tid eller intresse att springa på loppmarknader, i second hand-butiker eller på skivmässor för att hitta t ex den första Byrdssamlingen.
E skrev:Vill även passa på att flika in en språkfråga till IÖ ang. hans signatur: Hur motiverar du pluralformen hemmabiosar framför hemmabior? TyckE*r inte att hemmabiosar ser så seriöst ut och det antyder väl också att det i singular heter hemmabios (Har du någon hemmabios, Ingvar?). Anar motiveringen, men vill gärna se den ...
Svante skrev:BIOSar är väl såna som sitter i datorer? Eller är det biografer ni pratar om?
Morello skrev:Svante skrev:BIOSar är väl såna som sitter i datorer? Eller är det biografer ni pratar om?
Pecis. En biograf , flera biografer heter det väl?
IngOehman skrev:Jag ogillar -r (o blir -or) som pluralis ändelse på ord som slutar på o.
IngOehman skrev:Tycker vidare att ordets ursprung är av betydelse för vilken ändelse som är lämplig att använda.
IngOehman skrev:Violoncell som förkortas cello heter i min värld celli när de blir flera, eftersom ursprunget är italienskt. Enligt svenska akademiens ordlista skall det (nuförtiden godbevars...) heta en cello flera cellor.Förfärligt är det!
IngOehman skrev:Frågan jag skulle vilja ställa är, varför vill E använda en massa stora E i sina texter och ofantliga mängder meningslösa asterisker?
Det är ju liksom ett stulet epitet. Tillhör A. Onödighetsaspekten kan anföras även mot A, men där finns ju i varje fall originaliteten.
E skrev:  Varför inte homage, lån eller inspiration.![]()
IngOehman skrev:Jag repeterar:
Skall man vara noga (och det kan man gott vara ibland) kommer bio från grekiskans βίος - så visst är det logiskt att kalla det för biosar, om man vill undslippa långversionen biografer.
Inlagda argument (t ex det ovanstående) som lämnas till synes ohörda/lästa illustrerar mera att den eller de som invänder för andra gången inte har läst argumenten, än att den som invänds emot har fel.![]()
Vh, iö
i skrev:Hörru E, varför har du " V" (t ex) både här och där ?
Försöker du lägga in "& nbsp;" (non-breaking space, om man tar bort den blanka efter &) ?
E skrev:Vad? Ja! Fungerar det inte hos dig? Det fungerar här!
 2 st nbsp är ganska lagom för ett indrag. Enklare och
mycket snabbare är förvisso att göra ...
. Såhär! (Men inte lika snyggt.)
Mvh E*
OlA-68 skrev:kan ni inte återgå till ämnet jag tyckte det var ganska intressant innan fajten började
mats skrev:Högfrekvent skräp är vad jag förstår lättare att få in med sacd, men har inte bolagen filter så att Sacd blir lika bra ändå?
Nagrania skrev:Det är mycket vanligt att modern popmusik är utstyrt till klippgränsen men frågan är om det hörs...jag menar om det verkligen distar.
Nagrania skrev:Det är mycket vanligt att modern popmusik är utstyrt till klippgränsen men frågan är om det hörs...jag menar om det verkligen distar.
mats skrev:Hej skrev ett Pm till IÖ om nedanstående, men Darth IÖatt jag skriver det här istället.
Ingvar skrev:
"Utgåvan på SACD är ju flerkanalig, men CD-spåret på den är avsevärt mycket likare originalet än den sunkiga söndermastrade urprungliga CD-utgåvan. (Fast det är synd att SACD-människorna inte klarat av en så enkel sak som att hålla koll på nivåerna. Verkligen amatörmässigt. Att man skall behöva köpa fonogram som ligger och klipper på inspelningsmediets 0-nivå är ju trist.) "
Vadå klipper, jag har inte märkt att den klipper, men du kanske menar när man spelar olidligt högt??
Mats skrev:Och vad anser du om detta?
Högfrekvent skräp är vad jag förstår lättare att få in med sacd, men har inte bolagen filter så att Sacd blir lika bra ändå?
IngOehman skrev:1. Tack E för neddragning av antal E* i texten. Blev mycket trevligare att läsa så. Finns städpotential ytterligare dock...![]()
IngOehman skrev:2. Tror ursprunget till alltihopa (biosar) är geniet Thomas Funk. Hans visa med textraden "vi är sotisar vi, och är svarta", eller något liknande, är ju genialisk och så upplyftande att man med glädje tar till sig ändelsen -sar.
IngOehman skrev:Det närapå helsvenska ordet studio (bildat ur studera) är dock enligt min uppfattning, liksom den liknande konstruktionen video, lämpliga att förse med r på slutet vid pluralisering. Alla regler har ju undantag.![]()
IngOehman skrev:Däremot kan förstås anläggningen själv klippa därutöver, men när jag skriver att inspelningen klipper menar jag just detta, och ingenting annat. Jag menar i själva verket alltid det jag skriver.![]()
E skrev:IngOehman skrev:Däremot kan förstås anläggningen själv klippa därutöver, men när jag skriver att inspelningen klipper menar jag just detta, och ingenting annat. Jag menar i själva verket alltid det jag skriver.![]()
Vad menar du förresten egentligen när du säger att inspelningen
klipper?![]()
Menar du med att inspelningen klipper, att:
1.
det finns en eller flera samplingar som ligger på 0 dBFS.
2.
det finns samplingar, som efter D/A resulterar i signal ovanför 0:an.
Tror alltså att det är stor skillnad mellan 1 och 2. Kanske bara fått
det om bakfoten?
Svante skrev:Jag var inne på detta i nåt annat inlägg för nåt år sen. Om en inspelning klipper (dvs en signal har blivit tillpålattad så att flera sampel i rad ligger på det högsta binära talet som systemet kan lagra (32767 för 16-bit 2-komplement (som CD))) så funkar det bra med det gamla stuket där man hade en noga kalibrerad 16-bitars D/A-omvandlare och ett analogt antivikningsfilter. Men idag har man översampling och digitala lågpassfilter. Eftersom signalen efter filtret ska ha en översläng (om filtret är nära idealt och den digitala signalen är klippt) så kommer filtret också att klippa, i det digitala fallet. Här finns det potential att olika filter klipper olika och att D/A-omvandlarna därmed låter olika eller åtminstone olikt det gammaldags analoga filtret (som ju inte klipper).
Detta är något att fundera på när man styr ut en digital inspelning fullt. Kanske bör man lägga sig 1 á 2 dB under så kanske alla D/A-omvandlare kommer att låta lika?
En överstyrd skiva kan alltså vara "avslöjande" när man försöker skilja D/A-omvandlare åt tex med lyssning. Om det sen egentligen är inspelningens eller D/A-filtrets fel kan ju diskuteras, men jag tror att det är en oundviklig konsekvens av att dagens D/A-omvandlare är översamplade.
Johan_Lindroos skrev:Svante skrev:Jag var inne på detta i nåt annat inlägg för nåt år sen. Om en inspelning klipper (dvs en signal har blivit tillpålattad så att flera sampel i rad ligger på det högsta binära talet som systemet kan lagra (32767 för 16-bit 2-komplement (som CD))) så funkar det bra med det gamla stuket där man hade en noga kalibrerad 16-bitars D/A-omvandlare och ett analogt antivikningsfilter. Men idag har man översampling och digitala lågpassfilter. Eftersom signalen efter filtret ska ha en översläng (om filtret är nära idealt och den digitala signalen är klippt) så kommer filtret också att klippa, i det digitala fallet. Här finns det potential att olika filter klipper olika och att D/A-omvandlarna därmed låter olika eller åtminstone olikt det gammaldags analoga filtret (som ju inte klipper).
Detta är något att fundera på när man styr ut en digital inspelning fullt. Kanske bör man lägga sig 1 á 2 dB under så kanske alla D/A-omvandlare kommer att låta lika?
En överstyrd skiva kan alltså vara "avslöjande" när man försöker skilja D/A-omvandlare åt tex med lyssning. Om det sen egentligen är inspelningens eller D/A-filtrets fel kan ju diskuteras, men jag tror att det är en oundviklig konsekvens av att dagens D/A-omvandlare är översamplade.
Bra att du tog upp detta. Det blir ännu värre med signaler nära 0 dBFS som ska MPEG-1 Layer II- eller II-kodas, med alla sina psykoakustiska filter och liknande. För att den kodningen ska bli klippningsfri har jag gjort lite experiment fram- och tillbaka och kommit fram till att man behöver ha en digital insignal till kodaren som är mindre än omkring -2,5 dBFS, kanske -3 dBFS för att vara på säkra sidan. Det beror också på vilket spektral innehåll som musiksignalen har, en del musik klarar sig med högre innivå.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 35 gäster