Om man har råd och ork tycker jag att man först ska åtgärda utrustning och rumsakustik så att välgjorda inspelningar låter bra och lika (eller förvånansvärt hyfsat även från 78-varvare) från alla medier man kan spela.
Om vissa inspelningar sedan låter diskantfattigt, vasst, för basigt eller tunt så att det stör min musikaliska upplevelse trots att musiken i sig är hörvärd är det dags att laborera med tonkontrollerna.
Tyvärr är de så dåligt implementerade på många förstärkare att de gör lika mycket skada som nytta.
För en tid sedan hade jag ett McIntosh C50 försteg till låns, i första hand för att utvärdera den inbyggda DACen, men den hade även en 8-bands tonkontroll/EQ. Redan med alla kontroller nollade grumlades återgivningen märkbart när jag tryckte bort Tone Defeat. På mitt helanaloga rörbestyckade C2300-försteg finns bara bas-och diskantkontroller, men de hörs inte alls när de är aktiverade, mer än att de gör sitt jobb.
Dessutom kan jag justera dem från fjärrkontrollen!
Trots det använder jag dem bara på ca 10% av alla skivor jag spelar, mest på vinyl,
fast alltid för att emulera anti-RIAA för 78-varvarna.
DACen i C50 var inte så tokig, men resten av det försteget var en besvikelse.
Bästa återgivningen av digitala källor fick jag genom att ansluta tape out från C50 till en ledig ingång på C2300.
Relativt sett verkar det som man får vad man betalar för "inom familjen", mitt försteg kostade ca. 50% mer UTAN DAC än vad C50 kostade MED DAC.

Jag tycker mina bas- och diskantkontroller ger de justeringsmöjligheter jag behöver och även om 8-bands EQ'n hade varit transparent, hade den varit för komplex att "pilla" med och hade sannolikt inte kunnat emulera anti-RIAA heller.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]