Tonkontroller, tabu eller ok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Tonkontroller, tabu eller ok?

Inläggav Manni76 » 2016-10-19 07:54

Jag måste väcka en fråga eller ett påstående.
Hur många är så anti att använda era tonkontroller för att göra det där lilla extra med ljudet som gör att ni upplever det som bra och framför allt, trevligt?
Många hifi produkter idag har ju inga kontroller så då antar jag att ni lägger hiskeligt med pengar på kablar, högtalare, rum etc för att få till en något så när ljudbild.
Jag kan känna att mitt hifi intresse är på en sån nivå att pengar styr mkt i vad jag kan ha och då blir det ju klart med den effekten att man då och då vrider till diskant eller bas något för att få till den där illa extra runda diskanten eller kanske t.o.m minska basen något.
Kul att höra hur ni andra tänker. :D

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Tonkontroller, tabu eller ok?

Inläggav jonaz81a » 2016-10-19 08:04

Tonkontroller i form av en basratt och en diskantratt ser jag lite som tumvantar. Känner man att man behöver pilla så har man nytta av en equalizer.

Sjäv kör jag till 99% med tonkontrollerna förbikopplade om möjligt, annars med dessa pekandes på klockan 12.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-19 09:42

Tonkontroller är precis som all annan elektronik inget som låter likadant oavsett hur dom är konstruerade eller oavsett tillverkare.
Med en baskontroll och en diskantkontroll och ett rum som inte är optimerat för högtalarlyssning så är det trubbigt. Däremot så fungerar tonkontroller uppfattningsvis annorlunda om det mesta i anläggning-rum fungerar bra. DÅ kan man justera för inspelningar och inte inriktat på rumsproblem och skillnader i inspelningar.
Så för min del så finns det inget absolut svar på frågan, annat än det beror på.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-19 09:44

Inga tonkontroller här.
Line direct på min reciever är intryckt.
Högtalarna ska vara så jämna att det inte behövs. (Personlig åsikt)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-19 09:47

Jag använder själv inga traditionella tonkontroller på försteget, men jag kan ställa nivå på topparnas basregister, nivå och Q på basarna samt nivå och frekvens på infra vilket gör att den nedre delen av registret kan jag forma mycket väl efter egna behov.

Jag är inte alls emot några former av eletriska ingrepp i signalen så länge resultatet blir bättre av det. I min värd så finns det inga sådana tabu.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-19 09:51

Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.

Bild
Tonbalanskontroll ("Tilt") på en Quad 34
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-10-19 10:09

Bypass 99 fall av 100, men tycker inte att det är tabu med tonkontroller eller eq. i vissa fall kan det hjälpa till. Finns både hopplösa rum och inspelningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-19 10:21

Perfector skrev:Högtalarna ska vara så jämna att det inte behövs. (Personlig åsikt)

Ändrar sig högtalarna efter fonogrammet som spisas eller rummet vari så sker?

För det är väl en sak att tycka att fint inspelad och mastrad musik inte skall behöva ändras i det avseendet, och en annan att anpassa sig till verkligheten vad gäller många inspelningar (och rum).

Själv använder jag det när jag tycker det behövs (och när jag orkar (vilket jag sällan gör)). För SACD har jag ett 50 kHz LP-filter ständigt aktiverat.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-10-19 10:22

Manni76 skrev:Jag måste väcka en fråga eller ett påstående.
Hur många är så anti att använda era tonkontroller för att göra det där lilla extra med ljudet som gör att ni upplever det som bra och framför allt, trevligt?
Många hifi produkter idag har ju inga kontroller så då antar jag att ni lägger hiskeligt med pengar på kablar, högtalare, rum etc för att få till en något så när ljudbild.
Jag kan känna att mitt hifi intresse är på en sån nivå att pengar styr mkt i vad jag kan ha och då blir det ju klart med den effekten att man då och då vrider till diskant eller bas något för att få till den där illa extra runda diskanten eller kanske t.o.m minska basen något.
Kul att höra hur ni andra tänker. :D

Har inget emot tonkontroller men om man bygger sina egna högtalare kan man utforma dem med den tonkurva man själv föredrar. Då faller lite av behovet av tonkontroller. Sedan kan det även skilja mellan olika inspelningar och där kan absolut ett behov finnas. Har dock inte tillgodosett detta för egen del. En granulär equalizer skulle kunna funka här.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-19 10:24

Hade tonkontroller för länge sedan, skruvades alldeles för mycket på - glad över att inte ha några idag. Tror många skulle tjäna av att bli av med störmomentet att med- eller undermedvetet fundera på om de skulle behöva röras på eller ej.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 10:28

Almen skrev:
Själv använder jag det när jag tycker det behövs (och när jag orkar (vilket jag sällan gör)). För SACD har jag ett 50 kHz LP-filter ständigt aktiverat.

Har du försteg med in- och urkopplingsbart lågpassfilter?

Man kanske borde skaffa sig en SACD-maskin.
Kan man föresten spela SACD i en windows-PC med rätt mjukvara?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-19 10:37

Morello skrev:
Almen skrev:

Ja. Njaee.. Nej, det måste vara i spelaren.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-19 11:28

PerStromgren skrev:Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.

[ Bild ]

Att det bara är QUAD som fattat detta. Far hade QUAD och oj vad man saknar dessa funktioner idag.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-19 11:45

Det händer att jag skulle vilja sänka diskanten lite. Vissa produktioner är väl skarpa i klangen.

T.ex Cumbia Villera (Sydamerikansk slum-musik) på YouTube eller modern hit-musik.

Tyvärr så är tonkontrollerna begravd i menyer på bio-receivers.
Det är för omständligt så det blir inte av.
Spelar lite svagare och står ut för att musiken är bra.

Mina högtalare är definitivt inte vassa i klangen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-19 11:49

Körde under ungefär 25 år utan tonkontroller. Nu med en hel del strömmat från Tidal och den stora andelen tokmastrade låtar har jag börjat använda tonkontroller igen, equalizern i t.ex. Airfoil kan vara av stor nytta i en del fall. Tyvärr går det inte att återställa avsaknad av dynamik.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-19 11:55

Tonkontroller använder jag bara i bilen, när jag lyssnar på P4 Extra med Erik Blix. Finns det inte någon här på Forat som känner ljudteknikerna på P4 och som kan tipsa om att något är fel på hans mik eller att tonkurvan måste fixas!? Något obehagligt händer runt 100Hz när han pratar; det dånar och mullrar så man får huvudvärk!

Annars är väl med tonkontroller som med Amerikanska presidentkandidater, vissa hatar man och vissa älskar man och det är väl ok så länge man behåller sin åsikt för sig själv och respekterar andras :) .

För egen del använder jag inga traditionella tonkontroller, men har lagt mycket möda på att tjuna EQ och filter till ett ljud som jag är nöjd med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-19 11:59

sportbilsentusiasten skrev:
PerStromgren skrev:Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.

[ Bild ]

Att det bara är QUAD som fattat detta. Far hade QUAD och oj vad man saknar dessa funktioner idag.

Inte bara, men nästan. Sonab R3000 hade en lågbaskontroll och en tiltkontroll som påminde om Quad 34:ans. Några gillade den, de flesta inte och sa sig sakna trad. diskantkontroll.

Tilt_Sonab.png

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-19 12:01

Jag har inte tonktroll i någon form. Har inget principiellt emot det men tycker inte att jag behöver någon.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 12:03

AndreasArvidsson skrev:Jag använder själv inga traditionella tonkontroller på försteget, .

Betyder det att du använder tonkontroll med hjälp av tex. frugan? Alltså att du ber henne att justera klangbalansen efter dina direktiv.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-19 12:30

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag använder själv inga traditionella tonkontroller på försteget, .

Betyder det att du använder tonkontroll med hjälp av tex. frugan? Alltså att du ber henne att justera klangbalansen efter dina direktiv.

Ja exakt. Helt rätt tolkat.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-10-19 12:45

Morello skrev:
Almen skrev:

Ja men din optiska enhet på datorn läser inte sacd lagret, vad jag vet finns det inte heller. Folk rippar sacd med ps3 eller oppo-spelare
http://www.computeraudiophile.com/f11-software/sacd-ripping-using-oppo-or-pioneer-yes-its-true-29251/

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-19 12:47

Många tonkontroller är för trubbiga att användas tycker jag. Det går inte att justera det register man vill - om man nu vill. EQ av bas via cr80s är väl typ som en tonkontroll kan man väl säga och där har har jag ju pillat massor men nu är det kalibrerat så då rör jag den inte. Traditionella tonkontroller skruvas det på mycket mer. Är glad att jag inte har dessa och det är inget som behövs för tillfället heller. Blir också knepigt om man höjer och sänker volymen för då måste man ändra på tonkontrollerna. Nä det är för mycket av ett störmoment.

Undantag är när jag höjde basen i receivern för att kunna spela in i32s lite snabbare. Då är det värdefullt. Men som sagt begravt djupt ner i menysystemet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 12:52

bootstrap skrev:
Morello skrev:
Almen skrev:

Ja men din optiska enhet på datorn läser inte sacd lagret, vad jag vet finns det inte heller. Folk rippar sacd med ps3 eller oppo-spelare
http://www.computeraudiophile.com/f11-software/sacd-ripping-using-oppo-or-pioneer-yes-its-true-29251/

Alright, vi tackar för informationen!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 12:52

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:

Det låter helfestligt. :mrgreen:

"200Hz, Q=0,5, 3dB - VERKSTÄLL"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-19 12:59

Morello skrev:
bootstrap skrev:Ja men din optiska enhet på datorn läser inte sacd lagret, vad jag vet finns det inte heller. Folk rippar sacd med ps3 eller oppo-spelare

Alright, vi tackar för informationen!

Note to Morello: "Var inte så snål, köp en SACD-spelare!"
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 13:04

Jag kanske borde börja med att köpa ett SACD(uttalas "suck-D")-fonogram? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-10-19 13:11

Var nog ganska beredd på olika uppfattningar. Jag kan medge att tonkontroller är bra för att klara av att lyssna på viss musik. Sen beror det kanske även på ens öron och dess egenskaper hur man uppfattar ljud.
Sen är frågan om hur styrd man är av hur exakt man vill återge originalet eller ej. Jag erkänner att en fredag dras basen upp något för att få lite bättre driv i musiken. Sen kan man undra hur vissa skivor är mastrade, lät det verkligen så dovt på inspelningen??? . Jaja, man får helt enkelt göra som man vill.
Men det jag även vill ha lite output från min första fråga var om ni hellre laborerar med dyr elektronik och högtalare än att röra tonkontrollerna?

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2016-10-19 13:13

Jag har en sådan här:
Bild
Den står nerpackad i en kartong i källaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-19 13:16

philipbtz skrev:Många tonkontroller är för trubbiga att användas tycker jag. Det går inte att justera det register man vill - om man nu vill.

Nu får man skilja på tonkontroller som används för att justera fonogrammens klang med och tonkontroller som används för att räta ut/eller justera anläggningens frekvensgång. I fallet med t.ex. slutna lådor som behöver hjälp för att återge den lägsta basen ser jag inte det som en tonkontroll utan mera som en del av den valda principen av högtalare.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-19 13:21

I så fall så är svaret på frågan att jag inte använder tonkontroll och tycker inte det ger något :) Tycker inte största problemet med inspelningar är att de låter för vassa eller för basiga utan snarare att det är så otroligt dålig dynamik. Och det kan inte en tonkontroll fixa.

Edit:
Om man vill använda en tonkontroll är upp till var och en. Tycker inte man skall vara rädd att använda en om man tycker att det låter bättre. Det är ett personligt val. Men om man t.ex. alltid har en ratt uppskruvat eller nerskruvad så kanske man skall ta en funderare på ifall det finns någon annan förändring man kan göra med systemet för att få den återgivningen man vill ha.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-10-19 14:13

Jag vet dom som ständigt har sina tonkontroller på "kl 14.00". Inte för att det hörs någon skillnad utan för att det "ser bra ut och känns bra". När jag köpte en förstärkare så saknade jag tonkontroller (eller blev lite nervös, trots att jag aldrig använde dom). Försäljaren sa själv att han inte vågade köpa den här apparaten för just saknaden av tonkontroller. Salig Stig Carlsson propagerade ju för "tonvippa" á la Quad. Och det hittade man ju på vissa modeller. Kan ibland sakna en sån när jag kör lite ljusa inspelningar, men till 99% så saknar jag inte möjligheten att höja bas eller diskant (dessutom funkar ju tonkontroller så olika sätt på dom flesta förstärkare).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-19 14:33

Den handlar inte bara om att just justera bas eller diskant i mitt fall. Ofta är det i "presens" (ca 3-4 kHz) eller "värmeområdet" (ca 100-300 Hz) jag gör ingrepp och det klarar man inte vidare bra med konventionella bas- och diskantkontroller.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-10-19 15:33

Manni76 skrev:Var nog ganska beredd på olika uppfattningar. Jag kan medge att tonkontroller är bra för att klara av att lyssna på viss musik. Sen beror det kanske även på ens öron och dess egenskaper hur man uppfattar ljud.
Sen är frågan om hur styrd man är av hur exakt man vill återge originalet eller ej. Jag erkänner att en fredag dras basen upp något för att få lite bättre driv i musiken. Sen kan man undra hur vissa skivor är mastrade, lät det verkligen så dovt på inspelningen??? . Jaja, man får helt enkelt göra som man vill.
Men det jag även vill ha lite output från min första fråga var om ni hellre laborerar med dyr elektronik och högtalare än att röra tonkontrollerna?

Lödkolven får jobba lite i högtalarfiltren ibland. :oops:
Hur man gör när man laborerar med dyr elektronik vet jag inte. Inte heller vilken dyr elektronik som avses.
Kopplar, i samband med ommöbleringar, etc, in en ultracurve för att checka läget. Men den kan knappast räknas som "dyr" elektronik.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-19 16:06

[ Bild ]

Mitt Krellförsteg hade den typen av tonkontroll... eller var det balansen... ha ha... en vippa var det i varje fall
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-19 16:14

Jag tycker nog tonkontroller mest är en nödlösning. Men även nödlösningar kan ju användas. Jag tycker att de tonkontroller som finns (typ bas/diskant) typiskt griper in vid för hög/låg frekvens. Baskontrollen borde inte ändra nedre mellanregistret och diskankontrollen borde inte ändra övre mellanregistret. När jag byggde själv satte jag två omkopplare utöver potarna så att man kunde ändra frekvensen där de började verka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-19 16:32

Svante skrev:Jag tycker nog tonkontroller mest är en nödlösning. Men även nödlösningar kan ju användas. Jag tycker att de tonkontroller som finns (typ bas/diskant) typiskt griper in vid för hög/låg frekvens. Baskontrollen borde inte ändra nedre mellanregistret och diskankontrollen borde inte ändra övre mellanregistret. När jag byggde själv satte jag två omkopplare utöver potarna så att man kunde ändra frekvensen där de började verka.

NAD hade valfritt på minst en modell:
Bild
Kanske inte bra nog, men likfullt...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 16:59

Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-10-19 18:03

Varför skulle det vara tabu att använda tonkontroller, är ju bara korkat att påstå att det är tabu. Folk får väl göra som de vill som det gör med allt annat, eller blir man lite extra kliad på ryggen om man säger att det är tabu :P för att det är politiskt korrekt att inte använda dem. Sedan kan det vara stor skillnad på tonkontroller och tonkontroller, en del bara grötar ihop allt, andra kan vara riktigt användbara.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-19 18:04

Morello skrev:Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband. :mrgreen:

Det är ju bra, men det krävs väl bara en?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-19 19:15

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband. :mrgreen:

Du gör förstås två kopior. Alltid. Backup!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-19 20:05

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:

Det låter helfestligt. :mrgreen:

"200Hz, Q=0,5, 3dB - VERKSTÄLL"

Det finns klara fördelar med att vara gift !

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-10-19 20:16

Jag minns att jag tyckte tonkontrollen på Quad 44 var okey men efter den har jag inte haft någon bas/diskantratt på något av mina försteg. Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud :D Idag kan jag på rak arm inte komma på något bättre försteg som ens har tonkontroller.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-10-19 20:17

Jag använder inte tonkontroller.
Inte pga hänsyn till några tabun, utan för att jag aldrig tyckt att de tillfört något positivt.
Jag accepterar dåliga inspelningar om musiken är tillräckligt medryckande 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-19 20:26

Panelguy skrev:Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud :D

Ja, vi var nog ganska många som började så, då. Hur man börjar sin tonkurvefärd genom livet idag vet jag inte men troligen har effektsökeriet med åldern att göra, max av allt i början.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-10-19 20:40

Nästan alla tonkontorller (bas + diskant-ratt) är tämligen oanvändbara på grund av att brytfrekvenserna ligger fel.

Med vettiga brytfrekvenser så är tonkontorller väldigt trevligt att ha. Men då tvingas man antingen köpa något gamalt technics försteg från 80-talet, Accuphase eller McIntosh (som har vettiga tonkontroller).
Många hemmabio-förstärkarre har väl inbyggd parametrisk EQ och då kan man göra några program att välja på som avhjälper dom vanligaste avarterna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-19 21:05

Lite nostalgi: i mitt barndomshem fanns en Luxor Dirigent 2x7G. En dag när jag "lekte" lite med den råkade jag dra ut volymratten - och vad hände då? Jo det var loudness-kontrollen. I mina oskuldsfulla öron var det en slags turboknapp, Kanske var det där och då jag fastnade i Hifi-träsket på allvar :) .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-19 21:39

Kalejdokom skrev:Lite nostalgi: i mitt barndomshem fanns en Luxor Dirigent 2x7G. En dag när jag "lekte" lite med den råkade jag dra ut volymratten - och vad hände då? Jo det var loudness-kontrollen. I mina oskuldsfulla öron var det en slags turboknapp, Kanske var det där och då jag fastnade i Hifi-träsket på allvar :) .

Jag kan själv känna hur du kände det :-)

Elegant lösning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 22:11

Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2016-10-19 23:28

Morello skrev:Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.

På ingen av de förstärkare jag har haft har loudnessfunktionen fungerat. Teoretiskt helt rätt och borde kunna ersätta simpla tonkontroller men uppenbarligen inte lätt att realisera. En korrekt loudnessfunktion måste ha återkoppling via mic i lyssningspositionen för fungera någorlunda.
Finns detta?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-19 23:54

Om man har råd och ork tycker jag att man först ska åtgärda utrustning och rumsakustik så att välgjorda inspelningar låter bra och lika (eller förvånansvärt hyfsat även från 78-varvare) från alla medier man kan spela.

Om vissa inspelningar sedan låter diskantfattigt, vasst, för basigt eller tunt så att det stör min musikaliska upplevelse trots att musiken i sig är hörvärd är det dags att laborera med tonkontrollerna.
Tyvärr är de så dåligt implementerade på många förstärkare att de gör lika mycket skada som nytta.
För en tid sedan hade jag ett McIntosh C50 försteg till låns, i första hand för att utvärdera den inbyggda DACen, men den hade även en 8-bands tonkontroll/EQ. Redan med alla kontroller nollade grumlades återgivningen märkbart när jag tryckte bort Tone Defeat. På mitt helanaloga rörbestyckade C2300-försteg finns bara bas-och diskantkontroller, men de hörs inte alls när de är aktiverade, mer än att de gör sitt jobb.
Dessutom kan jag justera dem från fjärrkontrollen!
Trots det använder jag dem bara på ca 10% av alla skivor jag spelar, mest på vinyl,
fast alltid för att emulera anti-RIAA för 78-varvarna.
DACen i C50 var inte så tokig, men resten av det försteget var en besvikelse.
Bästa återgivningen av digitala källor fick jag genom att ansluta tape out från C50 till en ledig ingång på C2300.
Relativt sett verkar det som man får vad man betalar för "inom familjen", mitt försteg kostade ca. 50% mer UTAN DAC än vad C50 kostade MED DAC.

Bild

Jag tycker mina bas- och diskantkontroller ger de justeringsmöjligheter jag behöver och även om 8-bands EQ'n hade varit transparent, hade den varit för komplex att "pilla" med och hade sannolikt inte kunnat emulera anti-RIAA heller.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2016-10-20 00:30

JM skrev:
Morello skrev:Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.

På ingen av de förstärkare jag har haft har loudnessfunktionen fungerat. Teoretiskt helt rätt och borde kunna ersätta simpla tonkontroller men uppenbarligen inte lätt att realisera. En korrekt loudnessfunktion måste ha återkoppling via mic i lyssningspositionen för fungera någorlunda.
Finns detta?

JM

Yamaha CX-100 (och säkert andra Yamahaer ifrån samma tid) har en steglös Loudness som sänker volymen.
Tanken är att man ställer in stora volymen på ens "referens nivå" sedan sänker man ljudet med lounessen, med ökad "loudness faktor" ju mer man sänker.

On topic, ja, jag använder tonkontroller, både fast för att korrigera rumsproblem (på landet får högtalarna en liten knuff i lägsta basen för att kompensera ett bristande basstöd i den öppna planlösningen) och även för att i vissa fall korrigera dåliga inspelningar. Förförstärkaren på landet har förutom förut nämnda bashöjning, diskant och bas med tre valbar brytfrekvenser och en tilt-funktion.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-20 06:31

Nej.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2016-10-20 09:01

Man borde nog inte förvänta sig att lyssningsrummet har likvärdiga akustiska förutsättningar och att ens egna högtalare motsvarar inspelningsstudion och monitorhögtalare. Alltså det låter inte likadant "hemma" som i studion t.ex. Det spelar ju då ingen roll hur bra grejor man har.
Det vore ju snarare en tillfällighet att det lät likadant!

Därför känns det för mej helt naturligt att använda tonkontroller.
Tyvärr påverkar "vanliga" tonkontroller mest där dom oftast inte behövs.

Exempel:
Om man sitter en eller två personer i en soffa (knappt en halv meters avstånd) och lyssnar påverkar man varandras ljudupplevelse. Den ena personen "stör" den andra personens upplevda frekvensgång (och tvärt om givetvis). T.ex. området ca 300 - 1000 Hz kommer att dämpas mer.
Tyvärr är det ju inte så lätt att åtgärda då man inte, utan att mäta, vilken "tonkontroll" man behöver för att åtgärda problemet.
(Är det någon som justerar frekvensgången för antalet personer i lyssningsrummet och var dom befinner sig i rummet?)

Så mitt svar på frågan är: tonkontroller är helt nödvändiga om man vill uppnå korrektare återgivning. Olika inställningar för varje inspelning.
MEN! vem faen orkar med det!

PS. Min baskontroll är sänkt med 2-3 dB vid 100Hz - en bra kompromiss för mitt lyssningsrum och mina högtalare och detta trots att ja lyssnar med olika volym utan någon loudness korrigering...DS

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-20 09:11

lennartj skrev:[ Bild ]

SFB tillbaka på sin plats i bokhyllan! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-10-20 09:41

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Du gör förstås två kopior. Alltid. Backup!

Hade ett Sansuiförsteg som hade 3! 8O

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-20 10:27

Flint skrev:
Panelguy skrev:Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud :D

Ja, vi var nog ganska många som började så, då. Hur man börjar sin tonkurvefärd genom livet idag vet jag inte men troligen har effektsökeriet med åldern att göra, max av allt i början.

Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)
Jag kör mitt CR80 på 10dB+ ibland, det är lite pubertalt ball när man har en 18" sub :mrgreen:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-20 10:29

sprudel skrev:Nej.

Du hade sparat hela två knapptryckningar genom att svara "Ja". :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-20 11:12

sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha.

Jag håller med om att tonkontroller vore bra att ha om jag ville spela/lyssna som i tonåren och dessutom kanske även själv spela gitarr på rundgångsnivå till. Däremot tillåter inte boendet sådana utsvävningar av hänsyn till grannarna. Därför är det lika bra att även sakna de tekniska förutsättningarna, utifall att... :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-20 12:01

Nu går det inte längre att låta bli att tänka på salig Lektor Carl Munthe och hans grammofoner, t.ex. den här (välkänd och ofta länkad, men ack så underhållande). Individuella toninställningar för varje fonogram och fjärrstyrd pickup :) :

https://youtu.be/xB0de9K1Jq0

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-20 12:05

sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)

Nja, de flesta verkar tycka "det är väl bra men jag orkar inte.". Jag kan bara se en person som rent principiellt tagit entydigt avstånd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-20 12:42

Flint skrev:

Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)

Frekvensgång heter det. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-20 12:43

Almen skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)

Nja, de flesta verkar tycka "det är väl bra men jag orkar inte.". Jag kan bara se en person som rent principiellt tagit entydigt avstånd.

Mjae! När man svarar nej på en eller-fråga så vete tusan. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2016-10-20 13:48

Bild
Detta är den gamla sanningen till varför en korrigering av tonkurvan behövs för erhålla ekvivalent upplevd tonkurva vid olika ljudtryck.
De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således att höra en variabelt orak tonkurva.

JM
Senast redigerad av JM 2016-10-20 14:35, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-20 13:54

JM skrev:[ Bild ]
Detta är den gamla sanningen till varför en korrigering av tonkurvan behövs för erhålla ekvivalent upplevd tonkurva vid olika ljudtryck.
De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således en variabelt orak tonkurva.

JM

Programmaterialet är med största sannolikhet redan korrigerat enligt gällande tradition.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 13:57

De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således en variabelt orak tonkurva.

JM

En traditionell tonkontroll hjälper ju knappast här. Man behöver framförallt ett väl tilltaget bassystem som är ordentligt EQ:at. Beroende på volym jag spelar här hemma så kan +6dB och +10dB på cr80s vara användbara. Men oftast spelar jag på en sådan volym att jag kan lämna den i kalibrerat läge. Faktiskt till 99% i kalibrerat läge. Kalibrerar man mot den volym man brukar spela så är det ju sällan man behöver justera kurvan. Så länge man ofta lyssnar på den volymen.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-10-20 14:03

I köket används både tonkontroller och loudness knapp flitigt.
I vardagsrummet skruvar jag gärna upp basen om jag har besök. Det är trevligt att höra basen fast man har låg volym.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-20 15:08

philipbtz skrev:En traditionell tonkontroll hjälper ju knappast här. Man behöver framförallt ett väl tilltaget bassystem som är ordentligt EQ:at.

Nja, det beror ju på vilken musik man lyssnar på. I princip är det inte så väldans mycket bas under ca 50-60 Hz i majoriteten av musikutbudet. Vi som har varit med ett tag och har lyssnat mycket på 60- och 70-tals populärmusik (kanske mera det som kallas rock idag?) har nog en lite annan referens. Möjligen var det även vinylmediet som satte en spärr för hur mycket bas det fanns registrerat? Vi får även skilja på kvantitet och kvalitet. Jag förvånas över att ni med hembio ska ha så mycket bas. Jag och hela min bekantskapskrets utanför "audiofilvärlden" är också mest irriterade över dånande bas i filmsammanhang. Jo, jag undvek filmdemon på Göteborgsmässan....

Så började det även diskuteras loudnesskontroller. Har inte haft någon sådan sedan 1982 och har inte saknat den. Det står en liten Yamaha-förstärkare i garaget som har deras loudnesskontroll och den är bättre. Om man inte vill störa och spelar lite tyst och kopplar in loudness tycker jag vitsen försvinner, då stör man igen eftersom det i regel är basen som letar sig in till angränsande rum/grannar. Om man tycker sig behöva loudness för att få ett fetare ljud, tror jag något är galet i resten av anläggningen.

Flexibla tonkontroller för att framförallt justera klangen från källorna tycker jag inte man ska skämmas för. EQ för att justera anläggningens frekvensgång är i en del fall en nödvändighet, i andra fall behövs det inte. Fanns några rum på Göteborgsmässan som lät väldigt bra rakt av, var inte ens delade system.

JM

Inläggav JM » 2016-10-20 15:34

Flint skrev:

JM

Programmaterialet är med största sannolikhet redan korrigerat enligt gällande tradition.

En i programmaterialet korrigerad tonkurva kan fungera för ett i lysningspositionen givet ljudtryck. Övriga ljudtryck kommer att höras som oraka map tonkurva.

JM

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-20 15:50

PerStromgren skrev:

SFB ???
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-10-20 16:03

De som inte gillar att korrigera tonkurvan för olika ljudtryck föredrar således att höra en variabelt orak tonkurva.

JM

Hur tänker du här? I verkliga livet (live) så kommer upp också uppleva dessa skillnader. Så genom att trixa för olika ljudtryck hemma, så kommer det inte låta som du upplever samma sak live.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-20 16:25

lennartj skrev:
PerStromgren skrev:

SFB ???

Sorry, NFB, menade jag (Nordisk FamiljeBok)...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 17:11

RogerGustavsson skrev:
philipbtz skrev:En traditionell tonkontroll hjälper ju knappast här. Man behöver framförallt ett väl tilltaget bassystem som är ordentligt EQ:at.

Nja, det beror ju på vilken musik man lyssnar på. I princip är det inte så väldans mycket bas under ca 50-60 Hz i majoriteten av musikutbudet. Vi som har varit med ett tag och har lyssnat mycket på 60- och 70-tals populärmusik (kanske mera det som kallas rock idag?) har nog en lite annan referens. Möjligen var det även vinylmediet som satte en spärr för hur mycket bas det fanns registrerat? Vi får även skilja på kvantitet och kvalitet. Jag förvånas över att ni med hembio ska ha så mycket bas. Jag och hela min bekantskapskrets utanför "audiofilvärlden" är också mest irriterade över dånande bas i filmsammanhang. Jo, jag undvek filmdemon på Göteborgsmässan....

Så började det även diskuteras loudnesskontroller. Har inte haft någon sådan sedan 1982 och har inte saknat den. Det står en liten Yamaha-förstärkare i garaget som har deras loudnesskontroll och den är bättre. Om man inte vill störa och spelar lite tyst och kopplar in loudness tycker jag vitsen försvinner, då stör man igen eftersom det i regel är basen som letar sig in till angränsande rum/grannar. Om man tycker sig behöva loudness för att få ett fetare ljud, tror jag något är galet i resten av anläggningen.

Flexibla tonkontroller för att framförallt justera klangen från källorna tycker jag inte man ska skämmas för. EQ för att justera anläggningens frekvensgång är i en del fall en nödvändighet, i andra fall behövs det inte. Fanns några rum på Göteborgsmässan som lät väldigt bra rakt av, var inte ens delade system.

Hade skrivit ett långt och fint svar till detta där jag förklarade hur jag tänkte men så hängde sig datorn innan jag hann trycka skicka..Min poäng var bara egentligen att för att uppfylla en sådan kurva som postades så räcker nog inte en vanlig tonkontroll för att få det jämnt och fint. Själv följer jag ingen sådan kurva.

Hur som helst är du välkommen hem till mig och lyssna på mitt system. Hade varit mycket spännande att höra din åsikt om ifall du tycker det är för basigt eller inte. Går även att ändra på 1 sekund till att spela fullregister där det bara finns bas till 50Hz ungefär. Så går det ganska lätt att höra om man saknar något. Iof skulle jag tro att du gillar 50Hz mer när basarna spelar det än med i32s fullregister..mycket jämnare och finare. Med 200ms efterklang och utan peakar i basen går det att dra på oväntat mycket innan man tycker det blir basigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-20 17:49

Kommer gärna och lyssnar vid tillfälle! Är ju numera oftare i Göteborg än tidigare. Ska ner i slutet av november men är nog totalt uppbokad av familjen då (är tyvärr ofta så).

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 19:28

RogerGustavsson skrev:Kommer gärna och lyssnar vid tillfälle! Är ju numera oftare i Göteborg än tidigare. Ska ner i slutet av november men är nog totalt uppbokad av familjen då (är tyvärr ofta så).

Har också det rätt fullbokat men det är bara att kolla av lite och då så hittar vi nog en tid.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-21 06:52

music4ever skrev:

JM

Hur tänker du här? I verkliga livet (live) så kommer upp också uppleva dessa skillnader. Så genom att trixa för olika ljudtryck hemma, så kommer det inte låta som du upplever samma sak live.

Jag reagerade på samma sätt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-21 07:46

philipbtz skrev:Hade skrivit ett långt och fint svar till detta där jag förklarade hur jag tänkte men så hängde sig datorn innan jag hann trycka skicka.

Det har ju hänt oss alla, men det slog mig att det är så likt det Pierre Fermat skrev i marginalen på en bok angående ett svårlöst matematiskt problem:

Jag har ett i sanning underbart bevis för detta påstående, men marginalen är alltför trång för att rymma detsamma.

Eller som han egentligen skrev det:
Cuius rei demonstrationem mirabilem sane detexi. Hanc marginis exiguitas non caperet.

:D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 10:38

Fermat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 10:39

Morello skrev:Fermat?

Ja. Och?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-21 10:40

Morello skrev:Fermat?

Fransk matematiker. Fermats teorem har du nog hört talats om.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 10:43

Nähä? :)

Jag kommer dock inte ihåg om citatet ovan var Fermats eller någon annans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-21 10:46

Morello skrev:Nähä? :)

Ja det var Fermat som skrev det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 10:52

Almen skrev det i sitt inlägg, vilket är helt korrekt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 10:53

PerStromgren skrev:

Almen skrev det i sitt inlägg, vilket är helt korrekt.

Jaha, nu ser jag - då frågan helt irrelavant.
Jag har för övrigt skickat e-post till dig. (tror jag)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-21 11:25

sprudel skrev:
music4ever skrev:

JM

Jag reagerade på samma sätt.

Nu tror jag att ni har missuppfattat meningen med loudness-kompensering.
Live är live och det kan ju inte kompenseras och behövs inte heller.
Ett exempel är större kyrkokonserter, där skillnaden är jättestor mellan att sitta på första bänk, nästan i knät på orkestern, och hamna på allra bakersta bänkraden.
Åtminstone för en van lyssnare bidrar synintrycket till att kompensera den upplevda tonbalansen, men lyssnar man på en inspelning på låg nivå finns inget synintryck. Då kan loudness-kompensering vara på sin plats. Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 11:34

Att det låter väldigt annorlunda längst bak i en kyrka beror nog snarast på att rumsradien är ohyggligt liten, varför mängden reflekterat ljud i relation till direktljudet längst bak i en kyrka är mycket stort.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-10-21 11:54

lennartj skrev:Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.

Du har en poäng här. Själv är jag van vid att basen blir lägre vid låg volym. Inte så mycket med hänsyn till lyssningsavstånd etc utan helt enkelt för att "så är det".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 12:27

Morello skrev:Jag har för övrigt skickat e-post till dig. (tror jag)

Nej, du har skickat till faktiskt. Vi behandlar det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 12:44

PerStromgren skrev:

Aha, det såg ut som din eller kanske din sons domän. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 12:47

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.

Du har en poäng här. Själv är jag van vid att basen blir lägre vid låg volym. Inte så mycket med hänsyn till lyssningsavstånd etc utan helt enkelt för att "så är det".

/ B

Mja, alltså att fjärma sig en ljudkälla ger inte samma effekt som att sänka nivån och behålla avståndet, eftersom relationen mellan reflekterat ljud och direktljud förändras.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 12:56

Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Aha, det såg ut som din eller kanske din sons domän. :)

Det är min domän som jag lånad ut till faktiskt, så din kommentar är fullt rimlig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 13:01

Morello skrev:Att det låter väldigt annorlunda längst bak i en kyrka beror nog snarast på att rumsradien är ohyggligt liten, varför mängden reflekterat ljud i relation till direktljudet längst bak i en kyrka är mycket stort.

Jag håller helt med! Att bara likna lägre volym vid "längre avstånd" är att förminska den vane lyssnaren! På långt avstånd är inte bara tonkurvan förändrad (pga FM-kurvan) utan också - och kanske framför allt - efterklangen i förhållande till direktljudet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-21 14:30

Jag misstänker att; De som ogillar tonkontroller har som referens smärtsamma upplevelser av dåligt implementerade tonkontroller på dåliga japanska förstärkare.
De som ogillar eq har i regel inte använt en parametrisk eq som varit inmätt utan att man kanske lattjat med en 5 bands eq i nån gammal förstärkare.
Samt att man redan innan har på lyssningsplats haft ett hyfsat dåligt ljud upplevelsemässigt. Om då det ljudet innehållit ett väldigt resonant beteende med höga pucklar och djupa dippar så har när man försökt fylla på med t.ex. toppen som bummlar runt slagit i taket för vad anläggning och rum tål. Försöker man dra ner en störande puckel så blir det tunt istället då kontrollen verkar på ett för stort område. Som jag ser det så funkar tonkontroller av snitt bas och diskant endast för att kompensera dålig inspelningar på en i övrigt väl fungerande anläggning. För min personliga del gärna använda en blandning av så långt som möjligt akustikbehandlat rum ( med valfri metod) och en välgjord peq korrekt injusterad.
Det där med att man tror att man kommer hålla på och justera med tonkontroller och eq hela tiden är nog kopplat till att man lyssnar på ljud istället för musiken.
Jag har personligen alla möjligheter att justera med digitalt filter och tonkontroller och har mätt in det men rör det inte sedan.
Olika inspelningar låter olika, är inspelningen förstörd dynamikmässigt så kan inte tonkontroller rädda den.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-21 16:01

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Mja, alltså att fjärma sig en ljudkälla ger inte samma effekt som att sänka nivån och behålla avståndet, eftersom relationen mellan reflekterat ljud och direktljud förändras.

Det är en rolig demo man kan göra i tex Reaper; man tar ett närmikat ljud och lägger på reverb på det. Så minskar man "dry" men låter "wet" stå kvar. Det ger en hygglig approximation av hur det låter när man fjärmar sig från en ljudkälla i ett rum. Både styrkan på direktljudet minskar och förhållandet mellan direktljud och efterklang minskar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 16:44

Annars kan man göra det i den analoga domänen med ett plåtreverb och ett analogt mixerbord. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-21 16:56

Morello skrev:Annars kan man göra det i den analoga domänen med ett plåtreverb och ett analogt mixerbord. :mrgreen:

Man kan göra det i större skala än så. Lodis visade mig en gång att tyskarna hade gruvvagnar där man hade högtalaren och sedan en fast mick under torgen för massmöten på 30-40-talet så att man kunde lägga på lagom fördröjning för olika högtalare på olika ställen på torgen för att få en bra timing så alla hörde (typ 1 miljon) vad som sades på mötet. Skulle A.Hitler anlitat samma firma som har gjort ljudet på Friends Arena så skulle aldrig andra världskriget ha uppkommit.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-21 22:23

Morello skrev:Annars kan man göra det i den analoga domänen med ett plåtreverb och ett analogt mixerbord. :mrgreen:

Pff... :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-10-22 09:01

Jag använder tonkontroller i bilen. Annars låter det väldigt tunt och skrikigt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-22 09:20

mx skrev:Jag använder tonkontroller i bilen. Annars låter det väldigt tunt och skrikigt.

Me2, men det beror på att bilens fabriksljud inte är avsett användas när man kör :-)
Alltför små basar (5") kan aldrig ge den knuff som finns normalt.
Men hemma?
Aldrig vid min fot.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-22 17:38

Jag har möjlighet att koppla in EQ och bypassa. Vid lyssning av inspelningar där något står ut eller saknas som vassa elaka Sss-ljud eller trummor som borde låta boom boom men låter putt putt EQar jag gärna så att de blir njutbart att lyssna på. Men på bättre upptagen musik så står EQn oanvänd, nästan.. Jag har ju faktiskt EQat det lägsta basområdet för att få en neutral tonkurva/rakare bas under ca 30hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-22 20:44

Jag har möjligheten att boosta basen med cr80s och att koppla in Carvers holografiprocessor på tapeloopen.

Återgå till Generellt om hifi