Moderator: Redaktörer
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten. Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget". Att skapa något som är främmande till verkligheten är bra mycket trevligare än att försöka återskapa verkligheten, tycker jag åtminstone.
Ytterligare exempel: Explosioner i filmer låter inte alls som explosioner i verkligheten. Hur kan de då låta "naturligt"?
nissling skrev:Ja men allvarligt talat, hur många av er har hört en låt eller sett en film som varit "naturlig" i det avseende att det känns "verklighetstroget"? Jag kan inte komma att tänka på en enda och då verkligheten är så fruktansvärt tråkig i jämförelse mot fiktion tycker jag att det är lika bra det, men vad anser ni andra?
Diskussionen har varit uppe på Component, även där skapades tråden av mig.
AndreasArvidsson skrev:Vad gäller film så är det svårare för jag vill inte ha ett verklighetstroget pistolskott som går av vid mitt öra. För att inte prata om explosioner. Det skulle man ju inte överleva i många fall om de var verklighetstrogna
Svante skrev:Frågan är väl vad som ska återges. Anläggningen hemma bör komma så nära det som producenten hörde i studion som möjligt.
Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
KentLindqvist skrev:Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
Om jag har en anläggning som i än högre grad kan återge det som spelades in kan jag väl glädjas åt det?
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten. Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget".
Fostex skrev:Musik kan låta naturligt ibland, helt beroende på inspelning och efterproduktion. Film däremot, njae. Men efter att ha skaffat mig lite insikter i hur man tar fram ljud till film så har jag lärt mig att det mest är kålhuvuden, deg och okokt pasta man lyssnar på under t.ex. en slagsmålsscen. Trots min ringa erfarenhet av slagsmål har jag en uppfattning om att det låter helt annorlunda på film än i verklighet.
Det är är ett rätt kul klipp kring ämnet förresten: https://www.youtube.com/watch?v=OONaPcZ4EAs
PerStromgren skrev:KentLindqvist skrev:Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
Om jag har en anläggning som i än högre grad kan återge det som spelades in kan jag väl glädjas åt det?
Hm, där håller jag inte med. Detta fall borde i princip inte förekomma. Hur ska producenten veta hur det låter hos någon som har bättre återgivning än hen själv? I min värld är producentens återgivning ett slags original, som ska efterliknas. Visst har vi som mål att återge originalljudet, men det jobbet måste rimligen ligga mest på produktionssidan.
PS. Det tyckte tydligen nissling också...
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten. Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget". Att skapa något som är främmande till verkligheten är bra mycket trevligare än att försöka återskapa verkligheten, tycker jag åtminstone.
Ytterligare exempel: Explosioner i filmer låter inte alls som explosioner i verkligheten. Hur kan de då låta "naturligt"?
Bill50x skrev:Det är lite som med smink. Det varierar hur man (oftast kvinnor...) ska sminka/måla sig men ibland ska det vara en naturlig look. Dvs man ska sminka sig så det ser naturligt ut, det ska inte synas att man sminkat sig. Frågan man ställer sig är om det då inte är lika så gott att låta bli sminket helt, det är väl det naturligaste? Om vi fortsätter analogin med ljudet, kanske det är så att man vill göra verkligheten lite bättre, utan rodnader, blemmor, finnar, rynkor och annat som är iofs är naturligt men helst vill slippa. Som när man spelar in en akustisk gitarr, det ska låta som i en riktig lokal men man vill inte ha skräpljuden, fingrar som glider över strängarna, knakande/fnisslande från lådan när den gnider mot kläderna osv.
När man då ändå sminkar sig/spelar in en akustisk gitarr så kan man ju bättra på det hela lite till. Lite mörkare ögonbryn, lite friskare färg på läpparna, lite djupare klang från gitarren osv.
/ B
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten.
nissling skrev:Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget".
nissling skrev:Att skapa något som är främmande till verkligheten är bra mycket trevligare än att försöka återskapa verkligheten, tycker jag åtminstone.
nissling skrev:Ytterligare exempel: Explosioner i filmer låter inte alls som explosioner i verkligheten. Hur kan de då låta "naturligt"?
PerStromgren skrev:KentLindqvist skrev:Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
Hm, där håller jag inte med. Detta fall borde i princip inte förekomma. Hur ska producenten veta hur det låter hos någon som har bättre återgivning än hen själv? I min värld är producentens återgivning ett slags original, som ska efterliknas. Visst har vi som mål att återge originalljudet, men det jobbet måste rimligen ligga mest på produktionssidan.
paa skrev:AndreasArvidsson skrev:Vad gäller film så är det svårare för jag vill inte ha ett verklighetstroget pistolskott som går av vid mitt öra. För att inte prata om explosioner. Det skulle man ju inte överleva i många fall om de var verklighetstrogna
Men på film är det nästan aldrig riktiga pistolskott inspelade, dom låter inte tillräckligt "maffigt" så man lägger på ljudeffekter tills det låter häftigt nog. Till större explosioner kan man ofta lägga på en efterklang av 50 Hz sinus eller något liknande.
hifikg skrev:Fast kan inte producenter lyssna annorlunda än vanliga lyssnare? Jag tänker mig att hen vill kolla att alla spår är med, är synkade och att det inte finns några uppenbara missljud eller andra fel. För det ändamålet kanske ett par hyfsade hörlurar eller små monitorer räcker. Att resten är bra vet en duktig producent, hen har varit med förr. Då vill inte jag att Mahler ska låta som i producentens hörlurar (eller små monitorer), för inspelningen innehåller defacto mycket mer än så. Ibland. Kanske. Eller?
nissling skrev:Jag tycker snarare det är fruktansvärt tråkigt att man som utomstående ser "naturligt" = "bättre" faktiskt. Är det inte bättre att man som upphovsman har möjlighet att skapa det verket man själv vill hellre än att anpassa sig till någon annans preferens? Någon som inte har något med verket att göra inte minst?
Angående det första du citerar så menade jag att det var ovanligt att det slutgiltiga verket försöker eftersträva någon slags "naturtrogenhet" eller verka "verklig", något som jag inte har några problem med. Huvudfrågan i tråden var dock vad ni skulle klassa som "naturligt".
Personligen, som hobbyfotograf, vill jag att mina bilder ser så orealistiska ut som möjligt. Helst drömlika. Är det därav synd att jag inte försöker få dem att framstå som mer "realistiska" eller bara trevligt att jag kan har möjligheten att försöka åstadkomma något helt annorlunda än vad kanske du hade gjort?
nissling skrev:Jag tycker snarare det är fruktansvärt tråkigt att man som utomstående ser "naturligt" = "bättre" faktiskt. Är det inte bättre att man som upphovsman har möjlighet att skapa det verket man själv vill hellre än att anpassa sig till någon annans preferens? Någon som inte har något med verket att göra inte minst?
nissling skrev:Angående det första du citerar så menade jag att det var ovanligt att det slutgiltiga verket försöker eftersträva någon slags "naturtrogenhet" eller verka "verklig", något som jag inte har några problem med. Huvudfrågan i tråden var dock vad ni skulle klassa som "naturligt".
nissling skrev:Personligen, som hobbyfotograf, vill jag att mina bilder ser så orealistiska ut som möjligt. Helst drömlika. Är det därav synd att jag inte försöker få dem att framstå som mer "realistiska" eller bara trevligt att jag kan har möjligheten att försöka åstadkomma något helt annorlunda än vad kanske du hade gjort?
IngOehman skrev:Ja, så kan man se det. Men det finns bättre ord än "naturligt" om man vill kommunicera tydligt.
Speciellt om man vill kunna skilja mellan "illusoriskt" (låter som om det skulle kunna vara verkligt) och "ursprungstroget" (låter som det de facto lät från början).
Båda kan beskrivas med ordet "naturligt".
(massor av text borttaget...)
Om jag t ex tittar på bilder i en bok om Stockholm före rivningen av de fantastiska stadsdelarna där vi idag finner Sergels torg och kulturhuset, så uppskattar jag att bilderna skildrar hur det såg ut, hur det var. Men långt ifrån alla bilder finns ju för att dokumentera något. Så det beror på, tycker jag. Det beror på mycket.
Nattlorden skrev:De äkta inspelade kanonerna i Master & Commander låter rätt maffigt.(I alla fall i den icke basklippta versionen på DVD)
Tarzan skrev:Äh. Är man nöjd med hur det låter är man ju nöjd? Vem bryr sig om naturligt om det inte är någonting i ljudet som irriterar?
DVD-ai skrev:Ljud som via en ljudanläggning återges på ett sätt som upplevs naturligt
naturligt = så som det upplevs i "verkligheten"
tycker jag !
sprudel skrev:Bra David. Jag fick läsa ditt inlägg två gånger, och jag tror att jag förstår vad du vill uttrycka. Jag har stor respekt för det du uttrycker.
Jag kan känna så också, men tycker mig uppfatta fler aspekter av kriterier för att det ska uppfattas "naturligt", eller vad som kanske ger mig större möjlighet att sjunka djupare in i det musikaliska budskapet, uppfatta fler dimensioner av musiken.
Vi måste ta en pilsner och snacka någon gång.![]()
PS. Jag röker inte något konstigt och är helt nykter!
sprudel skrev:
sprudel skrev:Bra David. Jag fick läsa ditt inlägg två gånger, och jag tror att jag förstår vad du vill uttrycka. Jag har stor respekt för det du uttrycker.
Jag kan känna så också, men tycker mig uppfatta fler aspekter av kriterier för att det ska uppfattas "naturligt", eller vad som kanske ger mig större möjlighet att sjunka djupare in i det musikaliska budskapet, uppfatta fler dimensioner av musiken.
IngOehman skrev:Ja, så kan man se det. Men det finns bättre ord än "naturligt" om man vill kommunicera tydligt.
Speciellt om man vill kunna skilja mellan "illusoriskt" (låter som om det skulle kunna vara verkligt) och "ursprungstroget" (låter som det de facto lät från början).
Båda kan beskrivas med ordet "naturligt".
Det är bra att kunna skilja på dessa två saker om man vill kunna diskutera frågans alla aspekter. Fidelitet däremot talar ju om att vara trogen något, det refererar tillbaka på ett ursprung. Så hög fidelitet betyder inte bara illusoriskt, utan att återgivningen faktiskt är god = ursprungstrogen.
....
Vh, iö
DVD-ai skrev:
Naturligt på så vis att min hjärna alls accepterar det ljud som skickas ut i rummet, oavsett ljudets natur och egna inneboende naturtrogenhet.
Jag vill alltså skilja ut naturlighet här som något som anläggningen kan bemästra, alltså att skicka ut ljudet i rummet på ett naturligt vis, alltså så att min hjärna tycker att "Ja men det där mäjkar säns".
Även om ljudet som skickas ut är långt från naturtroget/naturligt i sig självt, det är massor av mindre viktigt, nästan direkt oviktigt pga att helt onaturliga ljud är ju också intressanta att lyssna på (jag har inget självändamål att lyssna på naturtrogna ljud)
Tarzan skrev:Äh. Är man nöjd med hur det låter är man ju nöjd? Vem bryr sig om naturligt om det inte är någonting i ljudet som irriterar?
Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Naturligt på så vis att min hjärna alls accepterar det ljud som skickas ut i rummet, oavsett ljudets natur och egna inneboende naturtrogenhet.
Jag vill alltså skilja ut naturlighet här som något som anläggningen kan bemästra, alltså att skicka ut ljudet i rummet på ett naturligt vis, alltså så att min hjärna tycker att "Ja men det där mäjkar säns".
Även om ljudet som skickas ut är långt från naturtroget/naturligt i sig självt, det är massor av mindre viktigt, nästan direkt oviktigt pga att helt onaturliga ljud är ju också intressanta att lyssna på (jag har inget självändamål att lyssna på naturtrogna ljud)
En tanke jag fick just runt detta är att jag personligen stör mig mycket mindre på dåliga inspelningar med ett stereosystem som jag upplever återger på ett förhållandevis lågförvrängt sätt, än system som jag upplever som det motsatta.
Allting som gör det svårare för hjärnan att uppfatta information har en tröttande effekt, vare sig det kommer från systemet eller fonogrammet.
Att minimera summan av fel, dvs sträva efter att få ljudet så uppfattningsbart som möjligt, det upplever jag gagnar upplevelsen enbart positivt.
Tarzan skrev:sprudel skrev:Bra David. Jag fick läsa ditt inlägg två gånger, och jag tror att jag förstår vad du vill uttrycka. Jag har stor respekt för det du uttrycker.
Angående ditt PS, brukar det som du refererar till som "någonting konstigt" beskrivas som någonting "heeeelt naturligt" av de som är kanske lite för vänligt inställda till just den aktiviteten. Det du syftar till finns ju i naturen – är naturligt. Detta är ju faktiskt relevant eftersom diskussionen handlar om vad som är naturligt och hur det eventuellt skiljer sig från vad som är entydigt "bra", fast i ett annat sammanhang.
IngOehman skrev:Naturligt i betydelsen ursprungstrogen ÄR ju en bättre återgivning. Per definition liksom. Det betyder inte att användandet av ordet "bättre" i det sammanhanget skall ses som en värdering där man säger att ursprungstroget är bäst. Det är upp till var och en att avgöra vad man tycker är bättre, och inget säger heller att det finns ett entydigt svar på frågan. Det beror ju på, menar jag.
IngOehman skrev:Jag tycker det är upp till dig att bestämma vad du vill uppnå när du fotograferar. För mig finns det massor av parallella, fotografi-genrer som förekommer parallellt.
Jag menar att ett fotografi kan vara vad som helst från ett fritt konstverk till en dokumentstion.
Samma som gäller för målningar alltså.
Beroende på vad ett fotografi har för syfte så tycker jag det bör ha olika egenskaper.
Om jag t ex tittar på bilder i en bok om Stockholm före rivningen av de fantastiska stadsdelarna där vi idag finner sergels torg och kulturhuset, så uppskattar jag att bilderna skildrar hur det såg ut, hur det var. Men långt ifrån alla bilder finns ju för att dukumentera något. Så det beror på, tycker jag. Det beror på mycket.
Vh, iö
DVD-ai skrev:Jag är faktiskt väldigt förtjust i inspelningar i Mono, gamalmodigt nog
miaber skrev:Det finns väl inte mycket som är vackrare än att lyssna på en kör i kyrkan, en akustisk gitarr några meter ifrån, eller andra naturliga ljud. Dessa vill jag ska återges 1:1 hemma.
nissling skrev:Men du tycker inte att det blir lite fel då att beklaga över att ytterst få fonogram låter "naturligt" till dina öron om du ändå vill ge upphovsmannen fria händer? Exempelvis är ju musik, liksom film, böcker och TV-spel, en form av fiktion som förbereds och återges för andra att beskåda. Det behöver alltså inte finnas någon som helst koppling mellan det de åstadkommer och vad du skulle höra från en gatumusikant.
nissling skrev:IngOehman skrev:Naturligt i betydelsen ursprungstrogen ÄR ju en bättre återgivning. Per definition liksom. Det betyder inte att användandet av ordet "bättre" i det sammanhanget skall ses som en värdering där man säger att ursprungstroget är bäst. Det är upp till var och en att avgöra vad man tycker är bättre, och inget säger heller att det finns ett entydigt svar på frågan. Det beror ju på, menar jag.
Fast om du då pratar om att ursprungstrogen vore bättre återgivning, varför ansåg du på den tidigare sidan att det som producenten hörde vid kontrollyssning inte var någon referens? Om något torde det vara bra mycket mer ursprungstroget, för just det fonogrammet, än vad du eller någon annan hör i sin vardag. Det är en sak att man lyssnar på det i precis den anläggningen som användes vid masteringen och sedan säger "Ok, det här lät inget vidare tycker jag" och går hem för att fibbla så att man får en bättre upplevelse, men varför vore då det man åstadkommer hemma mer ursprungstroget? Däremot kan man mycket väl väl uppfatta det som en subjektivt bättre ljudupplevelse.IngOehman skrev:Jag tycker det är upp till dig att bestämma vad du vill uppnå när du fotograferar. För mig finns det massor av parallella, fotografi-genrer som förekommer parallellt.
Jag menar att ett fotografi kan vara vad som helst från ett fritt konstverk till en dokumentstion.
Samma som gäller för målningar alltså.
Beroende på vad ett fotografi har för syfte så tycker jag det bör ha olika egenskaper.
Om jag t ex tittar på bilder i en bok om Stockholm före rivningen av de fantastiska stadsdelarna där vi idag finner sergels torg och kulturhuset, så uppskattar jag att bilderna skildrar hur det såg ut, hur det var. Men långt ifrån alla bilder finns ju för att dukumentera något. Så det beror på, tycker jag. Det beror på mycket.
Vh, iö
Ok, där är vi två (på sätt och vis). Men du tycker inte att det blir lite fel då att beklaga över att ytterst få fonogram låter "naturligt" till dina öron om du ändå vill ge upphovsmannen fria händer? Exempelvis är ju musik, liksom film, böcker och TV-spel, en form av fiktion som förbereds och återges för andra att beskåda. Det behöver alltså inte finnas någon som helst koppling mellan det de åstadkommer och vad du skulle höra från en gatumusikant.
Om jag exempelvis skulle ha tagit bilder i Stockholm, på de byggnaderna du pratar om, så hade jag redigerat dem så att slutresultatet på sätt och vis speglar hur jag uppfattar och minns områdena. Säg att hundra fotografer skulle göra så, alla med sina egna visioner, kontra hundra fotografer försöker återge en "naturlig" bild av hur Stockholm såg ut, så skulle det ena laget skapa ett otroligt varierande kollage medan det andra lagets bilder skulle nog bli tråkiga att titta på rätt snabbt. Bägge är fortfarande dokumentationer, från det ena dock främst hur de ser på saken vilket gör det vinklat förstås men det är ok tycker jag. Personligen tycker jag bara att det som sagt är trevligt och finner lika mycket glädje i att musikskapare även har möjligheten att vrida och vända på sina verk så mycket att det till sist passar dem fastän slutresultatet är ytterst surrealistiskt.DVD-ai skrev:Jag är faktiskt väldigt förtjust i inspelningar i Mono, gamalmodigt nog
+1
Innerst inne har jag alltid varit en monomänniska.
Fostex skrev: Trots min ringa erfarenhet av slagsmål har jag en uppfattning om att det låter helt annorlunda på film än i verklighet.
Det är är ett rätt kul klipp kring ämnet förresten: https://www.youtube.com/watch?v=OONaPcZ4EAs
Rollo skrev:Fostex skrev: Trots min ringa erfarenhet av slagsmål har jag en uppfattning om att det låter helt annorlunda på film än i verklighet.
Trailern till Den Senaste Mumien-Filmen råkade publiceras med bara en bråkdel av ljudet den egentligen skulle ha, vilket gör det lätt att lyssna till enstaka ingredienser i stället för hela ljudsoppan:[ YouTube ]
Ljudet i de olika miljöerna är inte ens konsistent över tiden; efterklangen styrs av dramatik, inte akustik.
darkg skrev:Jag håller med både om att det inspelade inte är särskilt illusoriskt
AndreasArvidsson skrev:Det finns några få inspelningar som jag tycker låter verklighetstroget, men större delen gör det inte och det tror jag är mycket medvetet. För inte kan du lägga på en massa "effekter" i studion och fortfarande få det att låta naturligt. Dvs jag anser att det som oftast är inspelningarna/fonogrammen som sätter begränsningen för detta.
Vad gäller film så är det svårare för jag vill inte ha ett verklighetstroget pistolskott som går av vid mitt öra. För att inte prata om explosioner. Det skulle man ju inte överleva i många fall om de var verklighetstrogna
AndreasArvidsson skrev:Det finns några få inspelningar som jag tycker låter verklighetstroget, men större delen gör det inte och det tror jag är mycket medvetet. För inte kan du lägga på en massa "effekter" i studion och fortfarande få det att låta naturligt. Dvs jag anser att det som oftast är inspelningarna/fonogrammen som sätter begränsningen för detta.
AndreasArvidsson skrev:Vad gäller film så är det svårare för jag vill inte ha ett verklighetstroget pistolskott som går av vid mitt öra. För att inte prata om explosioner. Det skulle man ju inte överleva i många fall om de var verklighetstrogna
IngOehman skrev:Fast den där skivan var nog orsaken till bristerna.
Eller anser du att du hade en kass anläggning att spela den på? Isåfall är ju ditt resonemang irrationellt (att den dåliga upplevelsen är ett skäl att INTE skaffa transparent utrustning) så det tror jag inte. Jag tror att inspelningen var huvudproblemet (att den var dålig) inte att anläggningen var god.
- - -
Med en bättre inspelning, väl återgiven, så kommer du mycket närmare ursprungshändelsen.
Jag menar - att någon gjort en kass inspelning är väl inget skäl att skaffa en kass anläggning?
Resonerar man så så får man ju lov att skaffa en kass anläggning för varje kass inspelning man har. För kassa inspelningar är det inte kassa på samma sätt som varandra.
Men en utmärkt anläggning så kommer fonogrammen att låta bättre och bättre ju bättre de är. Och de bästa låter superbt. Istället för att ingen kommer att låta bra som det blir med en kass anläggning.
Vh, iö
Tarzan skrev:Strmbrg: du sätter nästan ord på mina tankar! Tack för att du tog dig tid att skrivaner dem.
När systemet inte längre har några egenskaper som distraherar från musiken blir jag nöjd.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Fast den där skivan var nog orsaken till bristerna.
Eller anser du att du hade en kass anläggning att spela den på? Isåfall är ju ditt resonemang irrationellt (att den dåliga upplevelsen är ett skäl att INTE skaffa transparent utrustning) så det tror jag inte. Jag tror att inspelningen var huvudproblemet (att den var dålig) inte att anläggningen var god.
- - -
Med en bättre inspelning, väl återgiven, så kommer du mycket närmare ursprungshändelsen.
Jag menar - att någon gjort en kass inspelning är väl inget skäl att skaffa en kass anläggning?
Resonerar man så så får man ju lov att skaffa en kass anläggning för varje kass inspelning man har. För kassa inspelningar är det inte kassa på samma sätt som varandra.
Men en utmärkt anläggning så kommer fonogrammen att låta bättre och bättre ju bättre de är. Och de bästa låter superbt. Istället för att ingen kommer att låta bra som det blir med en kass anläggning.
Vh, iö
Det var inte dåligt. För att han uttrycker att han vill ha en illusorisk upplevelse fick du det till att han måste ha en kass anläggning för att få till det?
sprudel skrev:IngOehman skrev:Fast den där skivan var nog orsaken till bristerna.
- - -
Vh, iö
Det var inte dåligt. För att han uttrycker att han vill ha en illusorisk upplevelse fick du det till att han måste ha en kass anläggning för att få till det?
Goldfinger skrev:Dock är jag av den övertygelsen att grava färgningar tröttar i längden, oavsett individ.
lennartj skrev:Jag är inte så petig.
Naturlig återgivning är inte viktig för mig, bara den är illusorisk.
Kul att illusionen kommer på tal igen.
...
Goldfinger skrev:...
Men desto intressantare, begreppet "naturlig upplevelse", det finns ingen standard på det, när gemene man sitter hemma och lyssnar relateras allting ändå till den egna fiktiva verkligheten, den kan vara vad som helst.
Dock är jag av den övertygelsen att grava färgningar tröttar i längden, oavsett individ.
Harryup skrev:Goldfinger skrev:Dock är jag av den övertygelsen att grava färgningar tröttar i längden, oavsett individ.
Absolut, bara det att vad som är grava färgningar kan vara helt olika ifrån individ till individ. Den kundgrupp som vi hade mest spridning inom är musiker. En del var hyperkänsliga och visste precis vad de ville ha. En del kunde absolut inte höra skillnad på någonting oavsett hur de lät, de förlorade sig in i tolkningen direkt och kunde inte höra något annat. Den enda färgning de reagerade på var om jag stängde av musiken.
/Harryup
Goldfinger skrev:Harryup skrev:Goldfinger skrev:Dock är jag av den övertygelsen att grava färgningar tröttar i längden, oavsett individ.
Absolut, bara det att vad som är grava färgningar kan vara helt olika ifrån individ till individ. Den kundgrupp som vi hade mest spridning inom är musiker. En del var hyperkänsliga och visste precis vad de ville ha. En del kunde absolut inte höra skillnad på någonting oavsett hur de lät, de förlorade sig in i tolkningen direkt och kunde inte höra något annat. Den enda färgning de reagerade på var om jag stängde av musiken.
/Harryup
Om du menar vad man upplever som grava färgningar så är jag med, jag tror det kommer an en del på ifall man en gång lokaliserat hur ett specifikt fel yttrar sig ljudmässigt, då kommer acceptansen för just den typen av fel bli mycket lägre än innan, så har det iaf funkat för mig när jag fått saker på pränt.
Men även färgningar som man är omedveten om och som försämrar perceptionen, får en negativ effekt på stimulansen, hjärnan får anstränga sig mer för att tyda innehållet helt enkelt.
Strmbrg skrev:lennartj skrev:Jag är inte så petig.
...
Ja, det tycker jag också var kul. Att den gjorde. Kom på tal igen. Illusionen, alltså.
Jag är emellertid väldigt petig med att en god illusion faktiskt infinner sig.
Dessutom vill jag betona det som jag tycker är viktigt i just illusorisk-sammanhanget:
Illusion av realism kan jag bara uppleva om det är naturliga, fysiska, direkt till luften kopplade instrument i naturliga omgivningar vi talar om.
När det gäller "annan musik", dvs sådan som mer eller mindre MÅSTE processas för att alls höras, så kan jag bara bedöma det hela utifrån ett låter bra - låter dåligt-perspektiv. Inte ett realism-illusoriskt.
Strmbrg skrev:Jag skulle vilja använda rubriken NEUTRAL återgivning.
Naturlig återgivning bör ju snarare vara just den återgivning som föreligger. Dvs just den återgivning som det är naturligt (dvs fysikaliskt givet) att de återgivande komponenterna åstadkommer.
Strmbrg skrev:lennartj skrev:Jag är inte så petig.
...
Ja, det tycker jag också var kul. Att den gjorde. Kom på tal igen. Illusionen, alltså.
Jag är emellertid väldigt petig med att en god illusion faktiskt infinner sig.
Dessutom vill jag betona det som jag tycker är viktigt i just illusorisk-sammanhanget:
Illusion av realism kan jag bara uppleva om det är naturliga, fysiska, direkt till luften kopplade instrument i naturliga omgivningar vi talar om.
- - -
Vh, iö
Strmbrg skrev:Jag skulle vilja använda rubriken NEUTRAL återgivning.
Naturlig återgivning bör ju snarare vara just den återgivning som föreligger. Dvs just den återgivning som det är naturligt (dvs fysikaliskt givet) att de återgivande komponenterna åstadkommer.
Naturligt ljud, upplevelse av naturlighet, är ju helt andra saker...
Med all repsekt för rubriken på tråden men, man kan ju vända lite på funderingarna också:
En mycket starkt avgörande faktor, när jag sitter framför anläggningen är - om jag ägnar mig åt att ta del av MUSIKEN eller om min uppmärksamhet snarare ägnas åt HUR DET LÅTER.
Sitter jag och tänker ganska mycket på hur det låter, så blir det ganska lite uppmärksamhet på musiken och tvärtom.
Jag VILL ha uppmärksamheten på musiken. Inte på ljudet.
Åtminstone vill jag så nuförtiden.
Tycker någon däremot att det är givande - I SIG - att försöka förbättra anläggningen, ja, då kanske denne faktiskt VILL fundera på hur det låter.
Dvs vederbörande kanske INTE vill "komma i mål", egentligen...
Mål eller syfte, och metod:
Mitt mål/syfte är nog EGENTLIGEN inte att ernå neutral återgivning.![]()
Mitt mål är att slippa distraheras av tankar på HUR DET LÅTER!![]()
En mycket lämplig METOD, dock, för att slippa distraktioner, är att eftersträva just en neutral återgivning och använda goda fonogram.
Samtidigt så kan jag självklart distraheras av en massa annat, såsom att jag sitter och tänker på HELT andra saker, tex jobbet; hur jag skall renovera ett fönster; att jag har magknip... Då distraheras musiklyssnandet TROTS att jag inte alls distraheras av tillkortakommanden i anläggningens prestation eller i inspelngens kvalitet.
FBK skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Fast den där skivan var nog orsaken till bristerna.
- - -
Vh, iö
Jag ser vad du skriver jag och jag blir inte förvånad att mitt inlägg skulle ta skruv i en del hjärnor även om det inte var menat så utan det var bara en beskrivning om HUR jag upplever något.
Ps. Läser inte Öhmans inlägg längre även om han inte är satt på ignore funktionen, men det är totalt likriktning ifrån honom i inlägg efter inlägg som en Papegoja, så jag blir inte förvånad *om det* nu är min anläggning som är kass ur hans synpunkt eftersom jag inte beskriver den som transparent eftersom jag inte vill ha någon anläggning som anses vara transparent av massan här. Har suttit med en sådan och då lyssnade jag inte på musik till slut, det fanns ingen som helst musikglädje. Nu har jag hittat tillbaka till just *musikglädjen* och det är en stor avkoppling. Jag kommer aldrig förstå att folk här inne inte förstår att våra hjärnor är inte likriktade, vi är olika individer som upplever saker olika och därmed ljud på olika sätt som allt annat där ute. Skriv inte något mer inlägg som ni vill ha svar på av mig för jag kommer ändå inte läsa mer då det bara är tröttsamt och jag tycker att jag har i alla fall försökt förklara så gott jag kan varför jag gjort gjort dem valen jag gjort.
petersteindl skrev:Är det i den här tråden det gäller att skriva alternativa fakta?
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Är det i den här tråden det gäller att skriva alternativa fakta?
Ja, du får i alla fall inte fara med osanning!
dewpo skrev:PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Är det i den här tråden det gäller att skriva alternativa fakta?
Ja, du får i alla fall inte fara med osanning!
Men i sanningens namn borde det is å fall bli alternativa-sanningar byggda på alternativa-fakta borde det inta? Fast nu tycker inte jag att man ska vara så pretentiös duger alternativa-fakta åt både Trump och Putin så borde det ju duga åt mig! Det vora förmätet av mig att kräva hårda-fakta i en snurrig-Värd! Nu var ju kommentaren inte alls riktad till mig så här sitter jag ock känner mig som en tråd-kapare bäst att tillfället i akt och presentera lite fakta
en gång är ingen gång
två gånger är ett mönster
tre gånger är en vana
så efter som min stereo inte en gång, inte två gånger utan flera gånger lurat mig att det varit någon mer i min lägenhet så anser jag det var konklusivt att min stereo kan återge mänskliga röster på ett sätt som uppfattas som naturligt...
Men slut med skämten, Var inläggen tänkta att påskina att vissa i den debatt inte gjort sitt bästa för att belysa problematiken utan farit med så kallade villfarelser, Medvetet! Nu blir jag Faktiskt både bekymrad och upprördvart är Världen på väg?
nissling skrev:Ja men allvarligt talat, hur många av er har hört en låt eller sett en film som varit "naturlig" i det avseende att det känns "verklighetstroget"? Jag kan inte komma att tänka på en enda och då verkligheten är så fruktansvärt tråkig i jämförelse mot fiktion tycker jag att det är lika bra det, men vad anser ni andra?
roggaro skrev:spela en tritonus på gitarren och värdera självhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Tritonus
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster