Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-21 17:10

Hej alla Faktisar!

Holographic Audio skall utveckla en ny RIAA (som kommer att ersätta RIAA TWO). Saken kom dock upp lite hastigt då det visade sig att vi hade slut på lager av RIAA TWO (saldofel i vårt system).
Inför produktion av ny batch så tänkte vi passa på att uppgradera. Vi har förstås egna tankar och idéer som har kommit upp via feedback från kunder genom åren, men vill gärna ha mer input.
Vad har ni för önskemål om funktioner (tänker tex på funktioner såsom mono/stereo, subsonic filter, gain, MM/MC, kapacitans, antal ingångar, RCA/XLR, mute etc.) ?
Motivera gärna era önskemål!
Vi kan förstås inte realisera alla önskemål, men vi lovar att läsa och beakta alla inlägg i denna tråd.

Vi har nu läst och begrundat samtliga inlägg, stort tack till er alla som har tyckt till!
Vi har under tiden sedan första inlägget jobbat med elschema och funktionalitet på nya RIAA Two. Såhär ser specen ut för närvarande (senast uppdaterad 2017-09-23):

Fullbreddslåda (bredd 440mm) med höjd 44mm, djup 300mm.
MM-ingång.
RIAA noggrannhet; +-0,01dB
Distorsion: <0,001% (bw 20kHz)
S/N: >95dB (ingången kortsluten)

Funktioner:

Power
Omkopplare med två lägen; Off / On (triggeringång på baksidan för fjärraktivering).

Input
Omkopplare med två lägen; Ingång 1 / Ingång 2.

Impedance
Omkopplare med tre lägen; 43k / 47k / 51k Ohm.

Capacitance
Omkopplare med tre lägen; 100pF / 150pF / 200pF.

Gain
Omkopplare med tre lägen; 42dB / 48dB / 54dB.

Subsonic filter
Omkopplare med tre lägen; Off / Std subsonic / Progressive mono subsonic (filter "designed by" Ingvar Öhman).

Mode
Omkopplare med tre lägen; Mono / Stereo / Stereo reverse.

Funktionalitet är i dagsläget inte 100% spikat vilket innebär att specen kan komma att ändras något (det finns alltså fortfarande utrymme för mindre justeringar baserat på väl underbygda argument :wink: ).
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2017-09-23 15:10, redigerad totalt 5 gånger.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav Nattlorden » 2017-01-21 17:33

Analog/Digital/blandat?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-21 17:50

Nattlorden skrev:Analog/Digital/blandat?

Hur menar du, RIAA med inbygd DAC eller...?
I så fall, varför då (för vår del så är motiveringen lika viktig som önskemålet)? ;-)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-21 17:50

Inbyggd DAC.

8)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-21 17:53

Varför ska man ha en D/A omvandlare från en analog signal? A/D omvandling vore smartare i så fall.
Men annars att den hade anpassningskurvor för 78-varvare vore nog en rejäl sales point för vissa.
Senast redigerad av paa 2017-01-21 17:56, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-21 17:56

Elfsberg skrev:Inbyggd DAC.

8)

Skrev först +1 :D , men inser ju att jag menar AD omvandlare som Paa påpekade.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-21 18:04

I vilket pris läge skall Riaa't ligga? Annars verkar de flesta Riaa rikta sig till ungefär samma mål grupp. Medans om man söker eq som även stödjer äldre format än riaa det finn ju som jag förstått det ganska många så finns det väldigt få alternativ.

edit. Fick man drömma fritt och kostnaden inte var ett alternativ ja då skulle jag villa ha... Digitalt kontrollerade inställningar med till hörande mobil app där man i mobilen kunde välja Tonhuvud Skiva Förstärkare Kabel typer etc ur en databas och Riaa sedan anpassade inställningar optimalt. Fast förstås med möjlighet till manuella finjusteringar... AD omvandling med Cast & Airplay funktion kan jag tänka mig att vissa önskar...
Senast redigerad av dewpo 2017-01-21 18:39, redigerad totalt 1 gång.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-21 18:34

paa skrev:Varför ska man ha en D/A omvandlare från en analog signal? A/D omvandling vore smartare i så fall.
Men annars att den hade anpassningskurvor för 78-varvare vore nog en rejäl sales point för vissa.

Anpassningskurvor för 78-varvare ställer till det lite då vi i så fall måste lägga in olika filter för olika skivbolag.
Försäljningen av vinylskivor gick förbi 78-varvarna redan under 50-talet och de sista 78:orna såg sitt ljus nån gång under 60-talet (även om det finns undantag så sent som under 70-talet). Så frågan är hur vanligt/viktigt det är.
Hur som helst, vi skall funder mer på detta.
Tack för din input!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-21 18:43

Det som är klurigt med att göra en RIAA med inbyggd efterföljande ADC är att nivåerna behöver matcha i varje fall ganska bra för att det inte skall bli pannkaka av alltihopa.

En ADC som klipper i de starkaste passagerna är ingen bra ide, och en som inte kommer ens i närheten av full utstyrning är ju också en dålig ide. Inte bara av brus- och distorsionsskäl, utan även på grund av att signalen blir svåranvänd i ett senare skede om utstyrningen är svag.

Så min uppfattning är nog att en ADC alltid bör ha ingångskänslighetsreglage och signalnivåmätare dessutom. Och det om något tycker jag talar för att bygga en ADC som en separat produkt i så fall. Det gör ju också att den kan användas för även andra analoga källor som man vill ha digital signal ifrån.

Frågan jag ställer mig är dock vad man skall ha den till? Vid realtidsspelning verkar det ju rätt så dumt att i onödan köra signalen genom ADC och DAC. Om det inte är för att man vill skicka ut signalen via bluetooth eller wifi vill säga...

- - -

Min uppfattning är nog att finesser som specialgjort subsonicfilter (eventuellt med integrerad bas-monokoppling), gain-justerbarhet, valbar ingångsimpedans, plugg in-MC-kort, och kanske valbar eq för att kunna spela även äldre fonogram*, är vettigare finesser.

Personligen skulle jag nog till och med vilja ha en kanalbalanstrimmer som bygger på en differentialavkodning av skivan med tröskeldetaktor. Alltså en diod som blinkar då inte kanalerna är överens, och en trimpotentiometer som man kan trimma till minsta möjliga blinkande när man spelar en monoskiva. Det kanske låter som en konstig finess, men jag har stött på så många pickuper med dålig kanalbalans att jag tycker det är en genuint bra finess. Speciellt idag då så många förstärkare saknar kanalbalanspot. Även med sådan kanalbalanspot på förstärkaren gillar jag att ha trimbarheten i RIAA-steget, eftersom det känns så fel att behöva vrida kanalbalanspoten snett vid vinylspelning.

Jag tycker att "vinylriggen" (skivspelare, tonarm, pickup och RIAA-steg) skall leverera en rätt balanserad utsignal helt enkelt.

Vh, iö

- - - - -

*Och nej, man behöver faktiskt inte ha en massa olika kurvor, det är väldigt enkelt att förse ett RIAA-steg med kontinuerligt justerbar EQ. Då blir de olika avspelningskurvorna bara olika lägen på potentiometrerna. Det täcker inte in riktigt alla kurvor, men de flesta.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-01-21 18:45

Är vi fortfarande i brainstormstadiet?

A/D del med wifi och lossless överföring till app.
Därifrån kan man streama till dac eller motsvarande.
Rippa, eqa, justera volym, variabel subsonic etc.

Det skulle jag vilja ha.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-21 18:46

dewpo skrev:I vilket pris läge skall Riaa't ligga? Annars verkar de flesta Riaa rikta sig till ungefär samma mål grupp. Medans om man söker eq som även stödjer äldre format än riaa det finn ju som jag förstått det ganska många så finns det väldigt få alternativ.

Prisläget är inte klart, först måste vi bestämma oss för funktionalitet.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-01-21 18:51

ADC följt av någon form av streaming vore toppen. Just nu kan jag inte avända min skivspelare pga att den inte får plats brevid stereon. Kanske bluetooth, jag tror den senaste bluetoothstandarden klarar rätt hög överföring*. Misstänker dock att det inte kommer hända :)

*2Mbps, efter lite googlande.
Häpp!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-21 19:29

Det där med AD-omvandlare kan vara bra om man vill digitalisera vinyler som mankanske inte vill slita på. Att streama tycker jag verkar lite knas. Blir lika bra att spara ner fonogrammen och streama.

Jag testade denna. Den har en nivåkontroll innan AD-omvandlaren. Fick den inte att fungera riktigt, mono och för låg nivå. Körde därför en extern AD-omvandlare.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-01-21 19:52

Isf är det ju lika onödigt att ha en cd-spelare. Det går ju bara att rippa skivorna och spela från datorn, enl. den logiken.
Häpp!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-21 19:53

Jag kan tycka att Vinylspelning + RIAA + ADC + spreaming + DAC + förstärkare + högtalare + lyssna, verkligen ger det sämsta av alla världar. Slitage av skivan OCH degradationen från digitaliseringen OCH en massa extra kostnader...

Att gå över "digitalisering, streaming, analogisering" för att slippa dra en sladd för några tior, känns ju helt snurrigt.

Jag menar, man vinner ju inte ens poängen att slippa slita på skivan när man kör en sådan kedja i realtid! Att digitalisera för att lagra och sedan spela upp från filen är något annat - det har ju en poäng.

Men, men. Jag har förstått att världen ser ut på så vis att det är just sådana apparater som folk vill ha idag. För lagring skulle jag dock vilja ha en mera kvalificerad ADC som gör att dititaliseringen hamnar på vettig nivå. Då känner det, tycker jag, bättre att den blir en produkt för sig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-21 19:58

HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:Analog/Digital/blandat?

Hur menar du, RIAA med inbygd DAC eller...?
I så fall, varför då (för vår del så är motiveringen lika viktig som önskemålet)? ;-)

Inte DAC utan ADC.
Tja, att kunna ta digitalt in i datorn för vidare digital lagring är en poäng. Mitt pyttiga NAD-riaa har det. Sen om man väljer att sampla först, så kan man ju göra RIAA-konversionen i den digitala domänen, vilket kanske har sina fördelar.
Men vill man ha analogt ut i så fall så åker man på en DAC också. Eller att implementera RIAA antingen före ADC eller parallellt med.
Sen kanske användarn sitter på en bra DAC med fint utgångssteg som gärna nyttjas... Säg en full dCS-rigg med uppsamplare och allt?

Därav frågan om vilken sorts RIAA det tänktes...

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-01-21 20:05

IngOehman skrev:Jag kan tycka att Vinylspelning + RIAA + ADC + spreaming + DAC + förstärkare + högtalare + lyssna, verkligen ger det sämsta av alla världar. Slitage av skivan OCH degradationen från digitaliseringen OCH en massa extra kostnader...

Att gå över "digitalisering, streaming, analogisering" för att slippa dra en sladd för några tior, känns ju helt snurrigt.

Jag menar, man vinner ju inte ens poängen att slippa slita på skivan när man kör en sådan kedja i realtid! Att digitalisera för att lagra och sedan spela upp från filen är något annat - det har ju en poäng.

Men, men. Jag har förstått att världen ser ut på så vis att det är just sådana apparater som folk vill ha idag. För lagring skulle jag dock vilja ha en mera kvalificerad ADC som gör att dititaliseringen hamnar på vettig nivå. Då känner det, tycker jag, bättre att den blir en produkt för sig.

Vh, iö

Det är inte sladdens kostnad jag vill undvika, kan vi ju föra till protokollet.
Och att sätta mig och digitalisera hela vinylsamlingen är jag ej jättesugen på.
Häpp!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-21 20:09

Så det är... sladdens snubbeltrådskapacitet det handlar om? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-01-21 20:12

Mycket riktigt
Häpp!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-21 20:18

IngOehman skrev:Jag kan tycka att Vinylspelning + RIAA + ADC + spreaming + DAC + förstärkare + högtalare + lyssna, verkligen ger det sämsta av alla världar. Slitage av skivan OCH degradationen från digitaliseringen OCH en massa extra kostnader...

Vh, iö

Jag skulle personligen vilja ha ett digitalt interface via mobil så man slapp justera gain etc manuellt om man kunde välja komponenterna man har tex ange att man har en Grado Red Pickup och vad man i övrigt har för komponenter och så ställde Riaa'n automatiskt in rätt gain, ingångs rätt impedans etc. Valde jag högtalare i databasen så justerades lowcut osv det vore smidigt. Sen så skulle man förstås om det finns eq för äldre format vilja ha dubbla ingångar för två skivspelare...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-21 21:21

En MC-riaa med digital ut vore inte helt fel i min setup
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-21 21:24

IngOehman skrev:...Frågan jag ställer mig är dock vad man skall ha den till? Vid realtidsspelning verkar det ju rätt så dumt att i onödan köra signalen genom ADC och DAC. ...

Mitt "försteg" har bara digitala ingångar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-01-21 23:39

Jag inser förstås att den produkt jag beskrev inte är den ultimata rent återgivningsmässigt!
Invändningarna till lyssningskedjan var väntade.

fördelarna ligger i att, som nämnts, vinylspelaren kan placeras oberoende av övrig utrustning.
Lyssnaren får anledning att pilla på inställningarna i mobilen.
Sannolikt kan data rörande uppspelningen redovisas, såsom hastighet, svaj, dynamiskt
Omfång mm mm. En tillräckligt smart algoritm varnar för fel nåltryck.
Du kan pausa, höja sänka volymen och spela om föregående låt...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-21 23:49

Och allt detta via RIAA-steget?

Något överoptimistiskt kanske. ;)

Det låter mera som om du tänker dig en komplett skivspelare.

Men framförallt tycker jag det är konstigt att se det som en fördel att anläggningens olika delar kan placeras på olika ställen. Man vill ju ha dem på samma ställe, just för att de skall kunna hanteras (de som behöver hanteras) på samma ställe. Att behöva springa omkring i rummet för att byta från en CD till en LP verkar ju helt snurrigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-01-21 23:56

Nej. Självklart i appen. Riiat skickar bara lämpligt format över wi-fi.

Men jag har ingen prestige i detta! Tänker oss att vi är i brainstorming-stadiet, som jag nämnde!

PS. Här är det snurrigt...
Bild
(Just nu Donna fargo, best of.) 8) :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-22 00:07

hifikg skrev:En MC-riaa med digital ut vore inte helt fel i min setup

Håller med.
MM och MC, med analog och digital optiskt ut.
Då kan man själv välja.
Även hos mig står skivspelaren bäst en bra bit ifrån resten av anläggningen.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-22 00:11

Riaa't skulle kunna levras med en inställningsskiva som fungerade ihop med appen, Appen skulle kunna ha en autosync funktion så om något som inte finns i Databasen spelas så Rippar den automatiskt. Man skulle kunna A B växla mellan Lp CD version i DataBasen för riktiga Nördsessioner, Med en wifiljudström vore möjligheterna oändliga...
Senast redigerad av dewpo 2017-01-22 00:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:27

dewpo skrev:Riaa't skulle kunna levras med en inställnings skiva som fungerade ihop med appen, Appen skulle kunna ha en auto sync funktion så om något som inte finns i Databasen spelas så Rippar den automatiskt. Man skulle kunna A B växla mellan Lp CD version i Data Basen för riktiga Nörd sessioner, Medwifi ljud vore möjligheterna oändliga...

Var vänlig förklara* vad "inställnings skiva", "auto sync funktion", "Data Basen", "Nörd sessioner"
å "wifi ljud" betyder så bjussar jag på ena pilsner nästa gång vi träffas . . . typ. :wink:

*En gammel en, som inte allti förstår särskrivningarne . . . :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-22 00:27

Hej!

jag skulle vilja ha ett försteg som har:
- två phonoingångar MM/MC
- ställbar gain/kapacitans
- två (åtminstone) line ingångar
- XLR
- fjärr

Lycka till :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:32

Sorry CODY, men härvaräförstegåenbartförsteg som gällde . . . typ. :evil:

8)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-22 00:36

Laila skrev:
dewpo skrev:Riaa't skulle kunna levras med en inställnings skiva som fungerade ihop med appen, Appen skulle kunna ha en auto sync funktion så om något som inte finns i Databasen spelas så Rippar den automatiskt. Man skulle kunna A B växla mellan Lp CD version i Data Basen för riktiga Nörd sessioner, Medwifi ljud vore möjligheterna oändliga...

Var vänlig förklara* vad "inställnings skiva", "auto sync funktion", "Data Basen", "Nörd sessioner"
å "wifi ljud" betyder så bjussar jag på ena pilsner nästa gång vi träffas . . . typ. :wink:

*En gammel en, som inte allti förstår särskrivningarne . . . :?

8O Bättre NU :!:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:39

:?:

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-01-22 00:49

@holographicaudio, inser att jag flummar om en annan produkt än ni tänker er.
Tankar kring ett wifi-riia får väl lyftas ut till en parallell tråd om någon är hugad,
Så kan diskutionen här fortsätta kring mera jordnära funktioner!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-22 00:50

Laila skrev:Sorry CODY, men härvaräförstegåenbartförsteg som gällde . . . typ. :evil:

8)

OK! Trodde att han ville att amerikanerna skulle bilda en ny inspelningsindustrisammanslutning. :P
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:53

:mrgreen:

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-22 11:44

KentLindqvist skrev:@holographicaudio, inser att jag flummar om en annan produkt än ni tänker er.
Tankar kring ett wifi-riia får väl lyftas ut till en parallell tråd om någon är hugad,
Så kan diskutionen här fortsätta kring mera jordnära funktioner!

Njae, vi tar åt oss av all input så det var inte flum. Men visst, vi hade nog tänkt oss att hålla oss inom de analoga domänerna när det gäller uppgraderingen av RIAA TWO.
Tanken med WiFi mm är intressant men gör sig nog bäst i en separat produkt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-22 11:45

WhereNextColumbus skrev:

Vh, iö

Det är inte sladdens kostnad jag vill undvika, kan vi ju föra till protokollet.
Och att sätta mig och digitalisera hela vinylsamlingen är jag ej jättesugen på.

Jag har heller inga planer på att digitalisera hela vinylsamlingen men en hope som jag helst inte vill slita på och som inte finns på CD ligger mera i min linje. Bara tanken på hur mycket tid en digitalisering av samlingen skulle ta gör att det känns mindre kul. CD-rippning till lagring är heller inget som har tilltalat mig. Digitaliserade en mängd kassettband för några år sedan och då fick man en tankeställare, fast banden har ju ingen vidare hållbarhet jämfört med vinyl eller CD.

En tanke är att göra RIAA-modulen i ett format som kan monteras inuti skivspelaren. Jag har en sådan skivspelare idag.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-01-22 12:02

Vill bara säga att jag är helpeppad på ett nytt riaa ifrån Holographic Audio. Jag skulle vilja ha ett phonosteg med inställningsmöjligheter, impedans och kanske lite olika korrigeringar, inte bara riaa.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-22 13:21

CODY skrev:Hej!

- XLR
- fjärr

Tack för din input.
Nu blir det tyvärr inte ett RIAA integrerat i vårt försteg. Men skulle du ändå kunna utveckla vad du menar med "ställbar gain / Kapacitans"? Vilka nivåer på gain önskar du? Hur många och vilka värden på kapacitansen? Du får hemskt gärna motivera ditt svar (typ "jag kör med en Ortofon 2M Black och den trivs bäst med en impedans om 47 kOhm + 200pF).

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-22 14:04

DorreN skrev:Vill bara säga att jag är helpeppad på ett nytt riaa ifrån Holographic Audio. Jag skulle vilja ha ett phonosteg med inställningsmöjligheter, impedans och kanske lite olika korrigeringar, inte bara riaa.

Tack för din input "DorreN".
Kul att du är peppad, det är vi också. :wink:
Saken kom dock upp lite hastigt då det visade sig att vi hade slut på lager av RIAA TWO (saldofel i vårt system). Inför produktion av ny batch så tänkte vi passa på att uppgradera. Vi har förstås egna tankar och idéer som har kommit upp via feedback från kunder genom åren, men vill gärna ha mer input.
Du får gärna utveckla ditt svar, hur många och vilka impedansen skulle du vilja se? Vad menar du med inställningsmöjligheter? Vilka fler korrigeringar?
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2017-01-22 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-01-22 14:16

Kanske går det att förbereda för expansionsmoduler (ADC tex)?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 15:26

Jag tycker det vore bra om ingångsimpedansen kunde väljas med två fyrlägesomkopplare, en för resistiv och en för kapacitiv last.

De fyra lägena skulle vara tre olika "rimliga" (klokt valda för sin trolighet att passa alltså) laster samt ett fjärde läge som hette custom, som skulle koppla in det som man valt att löda in på en plint för detta inuti RIAA-steget. På så vis kan man skapa ett läge som passar väldigt, väldigt exakt för den aktuella pickupen. Alltså mer exakt än standardvärden på komponenter medger, och då åsyftar jag förstås kapacitansen främst.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-22 17:03

Skruvplintar eller något liknande vore kanske en idé som skulle locka alla som vill nyttja det, men som inte skulle våga sig ned med en lödkolv i en köpt produkt, eller över huvud taget? Eller i alla fall se till att lödområdet är överdimensionerat åt amatörer.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-01-22 18:52

Inget digitalt i varje fall - det blir bara en massa bök med nivåer och gränssnitt så det är bättre att ha i en egen apparat.

IngOehman skrev:Personligen skulle jag nog till och med vilja ha en kanalbalanstrimmer som bygger på en differentialavkodning av skivan med tröskeldetaktor. Alltså en diod som blinkar då inte kanalerna är överens, och en trimpotentiometer som man kan trimma till minsta möjliga blinkande när man spelar en monoskiva. Det kanske låter som en konstig finess, men jag har stött på så många pickuper med dålig kanalbalans att jag tycker det är en genuint bra finess. Speciellt idag då så många förstärkare saknar kanalbalanspot. Även med sådan kanalbalanspot på förstärkaren gillar jag att ha trimbarheten i RIAA-steget, eftersom det känns så fel att behöva vrida kanalbalanspoten snett vid vinylspelning.

Håller med, men man får informera bara om att kanalbalanstrimmern ska tas till först när man är säker på att kanalobalansen har sitt ursprung inne i pickupen och inte i dess inställning.

IngOehman skrev:Jag tycker det vore bra om ingångsimpedansen kunde väljas med två fyrlägesomkopplare, en för resistiv och en för kapacitiv last.

De fyra lägena skulle vara tre olika "rimliga" (klokt valda för sin trolighet att passa alltså) laster samt ett fjärde läge som hette custom, som skulle koppla in det som man valt att löda in på en plint för detta inuti RIAA-steget. På så vis kan man skapa ett läge som passar väldigt, väldigt exakt för den aktuella pickupen. Alltså mer exakt än standardvärden på komponenter medger, och då åsyftar jag förstås kapacitansen främst.

Bra ide det också! Har man "custom-lasten" på ett instickskort finns det ju dessutom en eftermarknad med att sälja instickskort uppmätta för olika pickupmodeller. Vill man mäta och löda själv kanske man också vågar om det bara är ett instickskort som riskeras.

Annars tänker jag på om möjlighet till balanserad överföring från in- till utgång skulle vara nåt, men vet egentligen för lite för att säga om det skulle ge några direkta fördelar?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 19:44

MM: Ingångskapacitanser: 33 pF, 100 pF, 150 pF, 330 pF samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Ingångsresistanser: 33 kOhm, 47 kOhm, 68 kOhm, 100 kOhm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Förstärkning: 40 dB å 50 dB.

MC: Ingångsresistanser: 30 ohm, 100 ohm, 390 ohm 1 kohm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Förstärkning: 60 dB å 67 dB.

Monoknapp, samt om möjligt, balanskontroll.

Motivering: Med ovan skulle samtliga mina nuvarande, samt troligen även ev. framtida, puppar
enkelt kunna få en någorlunda optimal belastning å injusteringsmöjlighet. . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-22 19:57

Laila skrev:MM: Ingångskapacitanser: 33 pF, 100 pF, 150 pF, 330 pF samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Ingångsresistanser: 33 kOhm, 47 kOhm, 68 kOhm, 100 kOhm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.

MC: Ingångsresistanser: 30 ohm, 100 ohm, 390 ohm 1 kohm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.

Motivering: Med ovan skulle samtliga mina nuvarande, samt troligen även ev. framtida, puppar
enkelt kunna få en någorlunda optimal belastning å injusteringsmöjlighet. . . typ.

En monobaskoppling som LTS-RIAA är inte dumt som väl redan föreslagits.

danfra

Inläggav danfra » 2017-01-22 22:53

-Subsonicfilter
-Monobaskoppling ala LTS RIAA
-Ställbar gain (Ett par lägen)
-Justerbar ingångimpedans enligt IÖ´s förslag (lödning kan ersättas med en hylslist där komponenterna kan stoppas ned)
-Lägre brus (minst lika bra som Sentec PP9)
-MM som standard
-MC plug-in kort

Skulle dessa funktioner/egenskaper implemeteras så skulle i vart fall jag lägga en order omgående!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-01-22 23:32

Ett subsonic-monobas-filter som är så ohörbart som möjligt är nog det jag saknat mest på mina tidigare RIAA-steg.
Buckliga skivor finns det gott om och dessutom bra som en liten försäkran om man har gäster (fest) då det kanske kan gå lite oaktsamt till.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2017-01-23 01:18

IngOehman skrev:Jag tycker det vore bra om ingångsimpedansen kunde väljas med två fyrlägesomkopplare, en för resistiv och en för kapacitiv last.

Vh, iö

Mycket bra Ide, så har vi det på O&G RIAA't (fast 4 fasta versioner + Custom), vi har t.om döpt det sista steget till Custom. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 19:04

HolographicAudio™ skrev:
CODY skrev:Hej!

- XLR
- fjärr

Tack för din input.
Nu blir det tyvärr inte ett RIAA integrerat i vårt försteg. Men skulle du ändå kunna utveckla vad du menar med "ställbar gain / Kapacitans"? Vilka nivåer på gain önskar du? Hur många och vilka värden på kapacitansen? Du får hemskt gärna motivera ditt svar (typ "jag kör med en Ortofon 2M Black och den trivs bäst med en impedans om 47 kOhm + 200pF).

Angående inställningar för olika pickupper, säger jag som laila några inlägg upp - det verkar tillräckligt för att ta om hand om de flesta pickupper. Det vore lajbans att inte vara begränsad av sitt försteg då man valde pickupp.

Det finns jättemånga ganska bra Riaa-steg för någon tusenlapp. Ert riaa är enligt vad jag kan förstå bättre än så men för att kunna nå ut även till vinylentusiaster (med det menar jag sådana som snöat in), tror jag att det är värdefullt att erbjuda något mer - t ex två ingångar så man kan ha två spelare.

Och i vart fall jag vill ha så få burkar som möjligt och skulle välkomna ett "integrerat" försteg. Jag tro att de som satsar på bra tvåkanalssystem nästan utan undantag i vart fall har en skivspelare och därför skulle kunna tänka sig ett försteg med riaa kompensation.

:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-24 19:52

Nja, i Holographics fall med halvbreddsenheter så spelar det lite mindre roll. Och ska det inte designas ett nytt försteg, så finns ju detta redan i sortimentet och hemma hos folk. Det blir då ett separat val om man vill ha RIAA eller inte... och de som köper nytt försteg och inte behöver RIAA slipper betala för det... och de som har försteg och vill ha RIAA slipper betala för ett nytt försteg... och det blir ändå inte större än ett normal fullbredds. Och ser man på pengarna, så kan man dela upp det i två köp som vart och ett kommer i budget vid sin tidpunkt... mot ett större som man kanske aldrig kommer att tycka sig ha råd med. (Och personligen ser jag inte att alla seriösa 2-kanalare har vinyl - jag körde vinylfritt fram tills 2016 och har typ 5 LP so far...)

Alternativet vore annars att anamma något som NADs MDC modulkoncept... men att begära att Holographic ska sätta sig och dra ihop en generell och framtidssäker audiobuss för modulbruk är nog lite over the top...

Men ska man snöra ihop anläggningen med (t.ex.) Monsters dyraste kablar - DÅ förstår jag att man helst kör integrerat. :mrgreen:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 20:27

Nattlorden skrev:Nja, i Holographics fall med halvbreddsenheter så spelar det lite mindre roll. Och ska det inte designas ett nytt försteg, så finns ju detta redan i sortimentet och hemma hos folk. Det blir då ett separat val om man vill ha RIAA eller inte... och de som köper nytt försteg och inte behöver RIAA slipper betala för det... och de som har försteg och vill ha RIAA slipper betala för ett nytt försteg... och det blir ändå inte större än ett normal fullbredds. Och ser man på pengarna, så kan man dela upp det i två köp som vart och ett kommer i budget vid sin tidpunkt... mot ett större som man kanske aldrig kommer att tycka sig ha råd med. (Och personligen ser jag inte att alla seriösa 2-kanalare har vinyl - jag körde vinylfritt fram tills 2016 och har typ 5 LP so far...)

Alternativet vore annars att anamma något som NADs MDC modulkoncept... men att begära att Holographic ska sätta sig och dra ihop en generell och framtidssäker audiobuss för modulbruk är nog lite over the top...

Men ska man snöra ihop anläggningen med (t.ex.) Monsters dyraste kablar - DÅ förstår jag att man helst kör integrerat. :mrgreen:

Jojo men de mest populära DVD-spelarna här på forumet har ju inbyggt försteg. Det kan bero (beror) ju på kabelsnålhet bland digitalljudsentusiaster. Som man känner sig själv känner man andra och du vet bäst i den av dig väckta frågan.

Ontopic: En annan grej vore ju att man skulle kunna slippa ifrån väggbulan, som finns på försteget i vart fall, i fall man sampackade phonoförstärkaren och line förstärkare i en låda med gemensam intern strömförsörjning. Om man är vuxen och är framgångsrik med en snygg fru och duktiga barn, som jag, känns det lite korvigt med två väggbulor.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-24 21:46

Ja, blir det många Holographic Audio-produkter i hyllan med bulor, så kanske en separat enhet för strömmen kunde vara en produkt? Vore ju långt ifrån första märket som gör något sådant. Naim, och de där runda tuberna kommer i tankarna t.ex.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-25 00:25

Kanske skulle man bygga ihop produkterna i samma låda? Det är ju knappast elektroniken som är dyr utan lådan och produktifieringen. Ett försteg med RIAA och korsmatning för lurarna. Tre-i-en, tre till priset av två, typ. Och så digitalingångar så behövs det bara ett slutsteg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-25 00:43

Nattlorden skrev:Ja, blir det många Holographic Audio-produkter i hyllan med bulor, så kanske en separat enhet för strömmen kunde vara en produkt? Vore ju långt ifrån första märket som gör något sådant. Naim, och de där runda tuberna kommer i tankarna t.ex.

Det finns en väldig poäng med att INTE göra så.

Genom att ha separata bulor för varje apparat slipper man nämligen helt ifrån de jordslingor som bildas när man använder gemensam nätdel. En trafo för varje apparat gör dessutom dimensioneringen exakt. Man behöver inte chansa på hur belastningen kommer att se ut. Bulor har även den stora fördelen (framför hur de flesta apparater är konstruerade) att man slipper ha en transformator I själva hifi-apparaten. Det betyder att man slipper AC-magnetläckfältet praktiskt taget fullständigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-25 01:59

. . . samt mindre problem vid CE-godkännande. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-25 04:24

RogerGustavsson skrev:En monobaskoppling som LTS-RIAA är inte dumt som väl redan föreslagits.

Det minskar distorsionen en hel del, väl?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-25 09:40

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:Ja, blir det många Holographic Audio-produkter i hyllan med bulor, så kanske en separat enhet för strömmen kunde vara en produkt? Vore ju långt ifrån första märket som gör något sådant. Naim, och de där runda tuberna kommer i tankarna t.ex.

Det finns en väldig poäng med att INTE göra så.

Genom att ha separata bulor för varje apparat slipper man nämligen helt ifrån de jordslingor som bildas när man använder gemensam nätdel. En trafo för varje apparat gör dessutom dimensioneringen exakt. Man behöver inte chansa på hur belastningen kommer att se ut. Bulor har även den stora fördelen (framför hur de flesta apparater är konstruerade) att man slipper ha en transformator I själva hifi-apparaten. Det betyder att man slipper AC-magnetläckfältet praktiskt taget fullständigt.

Vh, iö

Sätt bulorna i en strömlist inne i en låda... problem solved. 8)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-25 13:26

Jag känner till många produkter där phonosteg, line-förförstärkare och t o m effektförstärkare finns i en och samma låda och utan någon väggbula.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-25 18:56

CODY skrev:Jag känner till många produkter där phonosteg, line-förförstärkare och t o m effektförstärkare finns i en och samma låda och utan någon väggbula.

Problemet gäller endast om man har flera lådor som kopplas ihop med kablar - som i Holographics fall. Sitter allt i samma låda är det inget problem. Gör man en integrerad förstärkare så har man inget annat val än att bygga in trafon och betala för CE-märkning. Har man en apparat där väggbula räcker kan man som liten tillverkare spara mycket pengar genom att endast väggbulan innehåller nätspänning och den är redan CE-märkt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-25 23:28

Jo. Tänk om man skulle försöka klämma in även radio och hörlursförstärkare i samma låda som, phono-, line- och effektförstärkare :lol: Men så tokig är nog ingen.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-26 01:09

CODY skrev:Jo. Tänk om man skulle försöka klämma in även radio och hörlursförstärkare i samma låda som, phono-, line- och effektförstärkare :lol: Men så tokig är nog ingen.

Jag råder att skilja på massproducerade produkter kontra produkter som sätts ihop i liten skala. Dessutom är troligtvis kundkretsen så beskaffad att ingen är intresserad att lägga ut pengar på ingående delar som inte används. En annan nackdel är om apparaten i någon del går sönder. Lämnas den in på service, så kan ingen del användas under tiden.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-26 08:19

Den som stör sig på antalet burkar kan väl göra ett gemensamt hölje? Som här med grejor från Quad.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-26 11:04

CODY skrev:Jo. Tänk om man skulle försöka klämma in även radio och hörlursförstärkare i samma låda som, phono-, line- och effektförstärkare :lol: Men så tokig är nog ingen.

Då skulle det, precis som du förstår, bli en receiver, och sådana finns det väl tillräckligt många av på marknaden?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-26 23:25

MM och MC med separata phonokontaktpar för detta samt en omkopplare på fronten för att välja mellan dem.

Jag har en skivspelare med MC pickup och en med MM, smidigt om man på sin Riaa med en knapp väljer vilken man skall spela från.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-01-27 08:22

RogerGustavsson skrev:Den som stör sig på antalet burkar kan väl göra ett gemensamt hölje? Som här med grejor från Quad.

Det där var ju ingen dum ide alls! Jag har tre lådor från HA och en tuner i halvbredd från Cyrus som står på varandra 2 + 2, och det skulle nog se snyggare ut med ett sånt hölje.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-01-28 19:32

Önskemål:
Ställbar kapacitans och last. Helst byta kompnonenter enkelt.
Monoswitch
Subsonic med monokoppling bas under 150 Hz.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-29 03:44

Thomas_A skrev:Önskemål:
Ställbar kapacitans och last. Helst byta kompnonenter enkelt.
Monoswitch
Subsonic med monokoppling bas under 150 Hz.

+1 på detta och lägga till
-En enkel omkopplare mellan MM och MC så man kan ha två skivspelare kopplad till den samtidigt.
-Måste kontakterna sitta så nära varandra? Om inte, varför inte lite space mellan RCA kontakterna?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-08 13:28

Jamen då är vi överens då om att det ska vara två ingångar som är för MC och/eller MM varav en är ställbar. Jag skulle behöva en nu, typ :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-02-13 09:06

Snegla lite på den här men förbättrad och skippa digitaliseringen?

http://www.ljudochbild.se/test/mcintosh-mp100

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2017-02-18 12:14

Variabel ingångsimpedans i ett antal steg. Dvs ingångsresistans och ingångskapacitans separat ställbara.

MM skulle räcka för mig. Men två ingångar! I mittfall skulle den ena vara en normal OM40 eller så, och den andra en 78-varvsingång.

Ev justering av korrektionkurvan skulle då kunna väljas per ingång.

IÖs idé om en ingångsbalanskontroll är bra, det där är ett riktigt problem, och den bör eventuellt vara implementerad som en frekvensbandsindelad balans med en huvudbalanskontroll.
Egentligen räcker det nog med en huvudkontroll med en ytterligare trimmer för balansen i basen. Men det där är jag lite osäker på.

Nåt slags möjlighet att fjärrstyra ALLA justeringsmöjligheter.
Helst mha en app.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-09-23 14:08

Vi har nu läst och begrundat samtliga inlägg, stort tack till er alla som har tyckt till!
Vi har under tiden sedan första inlägget jobbat med elschema och funktionalitet på nya RIAA Two.
För att enkelt kunna följa status så finns nu en sammanställning av specen i vårt första inlägg, vi kommer alltså att framöver uppdaterar alltså vårt första inlägg allt eftersom projektet fortlöper.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-09-23 19:46

Missar jag något i det nyuppdaterade förstainlägget eller är det bara ett phonoförsteg för MM-pickup?

/David

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-09-24 12:41

DorreN skrev:Missar jag något i det nyuppdaterade förstainlägget eller är det bara ett phonoförsteg för MM-pickup?

/David

Hej David!
Det är helt korrekt uppfattat, detta är ett RIAA steg optimerat för MM-pickup.

Med vänlig hälsning,
Lars

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-24 13:32

Låter som en lysande idé att välja en filosofi och optimera efter den.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-09-24 13:51

Nattlorden skrev:Låter som en lysande idé att välja en filosofi och optimera efter den.

Tack! Tanken är att göra denna version optimerad för de förutsättningar som gäller för MM-pickuper.
Vi gissar att ca 80-90% kör med MM-pickup. Skulle det visa sig att det blir efterfrågan även på en MC-version, så blir det i så fall en separat enhet med justeringsmöjligheter optimerade för MC-pickup.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-24 14:35

Med en så stor låda tillgänglig vore det kanske passande med att klämma ett försteg också?

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-09-24 15:48

HolographicAudio™ skrev:
DorreN skrev:Missar jag något i det nyuppdaterade förstainlägget eller är det bara ett phonoförsteg för MM-pickup?

/David

Hej David!

Med vänlig hälsning,
Lars

Okej, bra att optimera för försteget för den principen men för oss andra som inte kör proletär-varianten lär då vända sig till en annan tillverkare?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-09-24 16:18

Jag tycker nog att Hr Öhman sammafatter det alldeles korrekt : ett riaa steg med justermöjligheter (punkt)
All annan funktionalitet hör hemma någon annan stans.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-09-24 19:05

RogerGustavsson skrev:Med en så stor låda tillgänglig vore det kanske passande med att klämma ett försteg också?

Vi håller på mer ett nytt försteg också, dock inte i samma låda. ;-)
Men du har en poäng, vi skall undersöka om vi kan få in RIAA't i en halvbreddslåda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-24 19:23

Jag är förespråkare för att ha RIAA-steget i skivspelaren. En stapel med lådor tilltalar mig inte. Förr i tiden hade man möjligen ett försteg, radiodel och effektförstärkare. Nu kan stapeln bli utökad med DAC, hörlursförstärkare, aktivt delningsfilter och mångkanalprocessor etc.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2017-09-24 21:18

Jag har ett Sentec PP9, det har utbytbara moduler för MM- respektive MC-pickuper. Är det en möjlighet?

Själv har jag en Denon DL-103R (MC-pickup) och skulle kunna vara intresserad av ett nytt Riaa som funkar även med MC. Mindre intresserad av att behöva ytterligare en låda med step up-steg mellan skivspelare och ett Riaa som bara är gjort för MM.

Fast jag vill inte bara ha MC, man vill ju kunna byta till en MM-pickup utan att behöva köpa ett nytt Riaa.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-09-24 22:36

RogerGustavsson skrev:Jag är förespråkare för att ha RIAA-steget i skivspelaren. En stapel med lådor tilltalar mig inte. Förr i tiden hade man möjligen ett försteg, radiodel och effektförstärkare. Nu kan stapeln bli utökad med DAC, hörlursförstärkare, aktivt delningsfilter och mångkanalprocessor etc.

Håller med dig, det absolut bästa vore ju att skivspelaren hade inbygd förstärkare (med filter) så att den utkommande signalen kunde kopplas direkt in till ett försteg eller integrerad förstärkare.
Nu avser via dock inte att tillverka några skivspelare (med eller utan inbyggd RIAA) så vi får nöja oss med att tillverka ett externt RIAA.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-09-24 22:41

tobm skrev:Jag har ett Sentec PP9, det har utbytbara moduler för MM- respektive MC-pickuper. Är det en möjlighet?

Jo, det är ett alternativ som vi har övervägt (i form av extra instickskort för MC) men det för även med sig en del svårigheter när det gäller manövrering av alla inställningsmöjligheter.
Vi lovar dock att klura lite å detta.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-09-24 23:54

HolographicAudio™ skrev:Impedance
Omkopplare med tre lägen; 43k / 47k / 51k Ohm.

Capacitance
Omkopplare med tre lägen; 100pF / 150pF / 200pF.

Jag blir nyfiken, vilken MM-pickup reagerar hörbart på så små resistansvariationer som mindre än 10 %?
Laila skrev:MM: Ingångskapacitanser: 33 pF, 100 pF, 150 pF, 330 pF samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.

För övrigt tycker jag att Lailas förslag är så bra att jag "köper" det rakt av, med ett tillägg;
Ett enkelt "universalläge" för 78-varvare med en omkopplare som helt enkelt kopplar bort RIAA-standardens diskantsänkning och i stället har rak frekvensgång över 1 kHz, men behåller bashöjningen. Så är det gjort på phonosteget JEC TC-778 som t.ex. Svalander säljer och det fungerar hyfsat bra i praktiken.
Jag antar att Holographic Audio inte har ambitionen att bygga ett specialiserat phonosteg i stil med Sentec EQ10 och EQ11.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/9897-en-uppackningstr%C3%A5d/&do=findComment&comment=155869
Rogers önskemål att kunna bygga in phonosteget i skivspelaren är logiskt och både en anpassning till nutiden och en återblick till forntiden då förstärkarna inte inte heller hade någon MM-ingång som standard (men vanligen en ingång för kristall-pickup). Marknaden skulle dock krympa betydligt och avskräcka många eftersom förutsättningarna för bygga in ett phonosteg varierar väldigt mellan olika skivspelare även om det nog skulle kunna byggas i kreditkortsstorlek med ytmonterade komponenter. Dessutom är vi ju många som vill ha monoknapp, 78-varvs EQ mm.
Bibehåll halvbredd och nätbula, inte minst för att hålla ner priset.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 22:52

Jag vet inte hur insatt i fysiken som bestämmer tonkurvan för en pickup/ingångsstegs-kombination du är, men det du skriver får mig att tro att du inte är insatt.

Så låt mig gå igenom den lite snabbt. En pickup är INTE en förstärkare med spänningsgenerator-egenskaper. I själva verket så är en pickup som regel vid låga frekvenser att betrakta som en generator med några hundra ohms utimpedans, för att sedan vid högre frekvenser domineras helt av induktansen.

I diskanten kan man nästan se den som en strömgenerator. Än värre blir det när man kontemplerar den kapacitiva lasten som blir en del av överföringsfunktionen. Vid frekvensen då induktans och kapacitans resonerar med varandra så blir impedansen extremt hög, och nästan ENDAST lastresistansen bestämmer nivån!

Så varierar man mellan 43 kohm, 47 kohm och 51 kohm så ger det KLART hörbara skillnader i diskanten, typ 1 dB per steg. Om pickupen sedan är konstruerad för 47 kohm och inte konstruktören är helt genomklantig, så är 43 kohm, 47 kohm och 51 kohm vettiga steg. Det är inte förnuftigt att tro att större avvikelser från 47 kohm är en vettig ide.

Stegen blir så stora (någon dB) att en pickup som behöver mera avvikelser än så nog är så usel att den inte bör användas alls.

Att erbjuda 33 kOhm, 47 kOhm, 68 kOhm och 100 kOhm är i praktiken att erbjuda EN användbar lastimpedans och tre helt oanvändbara.

- - -

När det gäller kapacitansen så ligger det annorlunda till. Där finns dels en grundkapacitans i kabeln, så ingångskapacitansen som diskuterats är bara den extra, men det som verkar är summan. Så stegen är proportionellt mindre än det kan verka för den som inte känner till den kapacitiva grundlasten.

Dessutom verkar den med roten ur kvoten när det gäller förskjutning av resulterande resonansfrekvens. Så om kabeln står för 100 pF och man väljer 100 pF fast det borde ha varit 150 pF, så blir det 200 pF istället för 250 pF och frekvensfelet blir sqr(250/200) = 1,118, alltså 11,8% fel. Typ att resonansfrekvensen hamnar vid istället för 29 kHz istället för 26 kHz.

Samma storleksordning som resistansstegen ger.

- - -

Kort sagt - de skisser på lastimpedanser som HA visat är vettiga.

Den som vill lära sig mera föreslår jag läser den gamla MoLt-artiken där ett Sentec-RIAA-steg specialanpassas till Ortofon OM40. Den innehåller även flera mätningar som visar hur tonkurvan påverkas av små variationer i lasten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-09-26 23:27

"MoLt-artiken där ett Sentec-RIAA-steg specialanpassas" ?

Kan den postas här ? Eller var kan man hitta den ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-26 23:29

HolographicAudio™ skrev:

/David

Hej David!

Med vänlig hälsning,
Lars

Även om de flesta använder MM så gissar jag att de som använder MC är mer benägna att slanta upp för ett riktigt bra RIAA.
Dessutom så är det väl så att många som har MC också har en och annan MM som de vill kunna spela, helst utan att skaffa en stor burk till.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-09-26 23:34

Man skulle kunna montera en d-sub ( 15 polig ?) i baken på riaa, då kan användaren montera sin custom
R och C utan att behöva öppna lådan i en motsvarande kontakt. Man kan även byta kontakt ( ha en för 78 varvare
och en annan för LP pickupen ). På så sätt kan man ha några fasta switchbara R och C men även erbjuda användare
med andra önskemål att enkelt kunna gör custom anpassningar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 23:41

Huga!

Jag tycker det är självklart hur bästa lösningen skall se ut: Impedansens resistiva och induktiva del väljs såsom HA beskrivit det, men sen finns även ett läge till (av var sort) och en tom plats på kretskortet där man kan koppla in egna värden. För finsmakaren helt enkelt.

Det vill säga det blir väl i praktiken för den som har specialkunskap om exakt vilken last den egna pickupen vill ha, snarare än något för finsmakare. De som finns är nog vad finsmakare vill ha.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-09-27 00:27

IngOehman skrev:Huga!

Jag tycker det är självklart hur bästa lösningen skall se ut: Impedansens resistiva och induktiva del väljs såsom HA beskrivit det, men sen finns även ett läge till (av var sort) och en tom plats på kretskortet där man kan koppla in egna värden. För finsmakaren helt enkelt.

Det vill säga det blir väl i praktiken för den som har specialkunskap om exakt vilken last den egna pickupen vill ha, snarare än något för finsmakare. De som finns är nog vad finsmakare vill ha.

Vh, iö

Hur är det med MC-puppar, är det enbart 1 resistans(typ 100 Ohm, som ju brukar vara vanligti MC-RIAA) +- 10% som gäller enligt daj, eller ä dä mer "flexibelt" där . . . typ ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-27 03:12

Bra fråga. Rent generellt är det vanligare med dimensioneringar som inte tar hänsyn till lasten i MC-världen, och att en resistiv last är typiskt önskemålet. Det finns faktiskt MC-pickuper som levererar tveklöst bäst i så låg lastimpedans som bara några tiotal ohm.

Sen finns förstås högnivå-MC-pickuper också, och då gäller MM-liknande lastbetingelser.

Det kan nämnas att det inte finns några fundamentala skillnader mellan en MM- och en MC-pickups konstruktion - huvudsskillnaden är att det är spolen som rör sig och inte magneten i en MC-pickup. Så i princip skulle man kunna tänka sig att även MC-pickupers utimpedanser lät sig påverkas av lastkapacitansen, men saken är den att det på grund av den låga impedansen hos flertalaet MC-pickuper inte märks något av t ex kabeln.

En kapacitans som skulle märkas blir ju ofantligt mycket större än de kanske 100 pF kapacitans från kabeln. Så att konstruera MC-pickuper avsedda att lastas kapacitivt har aldrig varit aktuellt. Det vore bara en dum ide. Med en MM-pickup är märkbarhet från kabelns kapacitans däremot oundviklig, och därför försöker man dimensionera pickuperna således att optimal kapacitiv last blir lite mera än det som kommer från kabeln.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-09-27 10:36

Redan i början av 80-talet hade jag "snöat in" på MC-pickuper och skummade bara artikeln om OM40-optimering i MoLT och konstaterade då att det var onödigt vetande för mig.
På 70-talet, när jag byggde egna RIAA-steg och använde MM-pickuper hade LTS ett antal artiklar om optimering av pickup-last i Musikrevy och då handlade det om grövre steg för belastningsresistansen, men på den tiden tror jag att olika pickupfabrikat var mindre noga med att optimera sina konstruktioner för 47 kOhm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-27 11:00

lennartj skrev:Redan i början av 80-talet hade jag "snöat in" på MC-pickuper och skummade bara artikeln om OM40-optimering i MoLT och konstaterade då att det var onödigt vetande för mig.
På 70-talet, när jag byggde egna RIAA-steg och använde MM-pickuper hade LTS ett antal artiklar om optimering av pickup-last i Musikrevy och då handlade det om grövre steg för belastningsresistansen, men på den tiden tror jag att olika pickupfabrikat var mindre noga med att optimera sina konstruktioner för 47 kOhm.

Grado-pickuperna ( i alla fall de billigare) ville ha 13 kOhm belastning om jag minns rätt. Det fixades med ett par motstånd som löddes på kabelanslutningarna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-27 18:11

Det är riktigt, och kanske skall jag förtydliga vad jag menar.

Förstå och främst, jag tror vi får ge äran till att få Gradopickupen att fungera optimalt inte till Grado utan till Larsgöran Hedström, som gjorde jobbet att se till så den fick optimala arbetsbetingelser.

Så visst kan hjältar göra insatser för att få saker som är felgjorda att fungera bra. Väldigt bra till och med när det gäller den billiga Gradopickupen.

Men igen då: Då belastningsresistansen behöver vara inom ganska få procent för att tonkurvan skall bli inom ganska få tiondels dB rätt, så behöver stegen vara små, om man nu tycker att 10% är smått. Och skälet är alltså att påverkanseffekten blir i stort sett proportionell då pickupen vid höga frekvenser påminner mest om en strömgenerator, och då blir påverkan enligt ohms lag:

P = 20 LOG(R*I/Rref*I)

Eftersom U = R*I

Så om Rref = 47 000 ohm och R = 42 000 ohm så blir påverkan 20LOG(42/47) = -0,977 dB.

- - -

Så även om det finns fall då en pickup behöver lastas med 13 kohm för att klinga bra så kan man inte bygga ett RIAA-steg med 13 kohm, 47 kohm... För stegen blir för grova. 20LOG(13/47) = -11,16 dB!

Därav mitt förslag:

1. 47 kohm eftersom det är standard,

2. lite mindre och lite mera än så för att det är rimliga avvikelser hos pickuper som är gjorda enligt standard,

3. Ett läge för att kunna skapa en gravt avvikande belastning, för de pickuper som kräver det för att fungera bra.

Skulle man ha alla rimligt tänkbara värden på ett vred så blev det många värden... Typ 9,7k, 10,9k, 12,2k, 13,6k, 15,2k, 17,1k, 19,1k, 21,4k, 23,9k, 26,8k, 30k, 33,5k, 37,5k, 42k, 47k, 52,6k, 58,9k, 65,9k, 73,7k, 82,5k, 92,3k, 103,3k, 115,6k, 129,3k, 144,7k, 162k, 181k, 203k, 227k, 154k...

Det blir inte rimligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-27 22:40

IngOehman skrev:Förstå och främst, jag tror vi får ge äran till att få Gradopickupen att fungera optimalt inte till Grado utan till Larsgöran Hedström, som gjorde jobbet att se till så den fick optimala arbetsbetingelser.

Ja, det kanske var ett tips i LTS som fick mig på spåret. Den billiga Gradon hade sin potential med det var mycket jobb. Bland annat slipade jag hela ovansidan i vinkel för att nålarmen skulle hamna i rätt vinkel (rekommenderat var att lägga shims under pickupskalets främre del), jag tog bort det mesta av höljet och fixerade spolarna med lim. Mycket jobb bara att hitta rätt lim med tanke på vikt och vridstyvhet. Med tanke på pickup'ens inköpspris var det ändå värt allt jobb, det lät väsentligt bättre än originalet.

Lite OT, sorry. Visst är det bra att ett RIAA har en massa inställningsmöjligheter, men en typ av feature kunde vara färdiga insticksmoduler/kort att stoppa in, anpassade för givna pickuper. Och kanske ett dummy-kort för den som vill leka själv.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-09-30 14:53

Det har förslagits justeringsmöjligheter till RIAA steg, och det har föreslagits att man skall lämna en
kombination "för egen customisering".

Jag föreslår att man gör precis så, och låter anslutningar för det customiserade steget ansluta via en d-sub kontakt
i bakändan på lådan.
Till denna d-sub kan man ansluta egen d-sub där man monterar komponenter alternativt säljer man en
anpassningsmodul med anslutningat. Ett exempel hittade jag på ebay :
http://www.ebay.com/itm/D-SUB-DB15-Fema ... Sw3gJZMYsT

Nu är det möjligt att man behöver skärma av komponenterna för att hindra brum och radiostörningar att leta sig in
i RIAA burken, då får man antingen använda D-SUB hölje i metalliserad plast ( om man får plats med komponenterna)
eller ha ett metallhölje till oven nämnda eller motsvarande anpassningsmodul. Ingendera blir särskilt dyr
eller komplicerad att göra men kan vara ett mycket användbart stycke modulär komponent.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-30 15:11

peterh skrev:Det har förslagits justeringsmöjligheter till RIAA steg, och det har föreslagits att man skall lämna en
kombination "för egen customisering".

Jag föreslår att man gör precis så, och låter anslutningar för det customiserade steget ansluta via en d-sub kontakt
i bakändan på lådan.

En liten modul med kontakt och plats för enstaka små komponenter kan få plats i en ficka bakpå apparaten, om det sen utanpå sitter en plåt som lock så är skärmning och estetik i mål!

För lösa moduler är nog bra, så kan alla som inte vill fixa sånt själva få en färdig custom modul av leverantör eller kompis. Snarare än öppna och dona inuti apparaten.

Ett steg till är att samtliga lägen är moduler... Varför inte? :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-10-02 00:32

Spelar verkligen de som köper en dyr separat Riaa, till 80%, med en MM pick-up? Min uppfattning är snarare omvända, att vid dyrare pick-uper så är det MC som främst säljs.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-10-02 11:37

music4ever skrev:Spelar verkligen de som köper en dyr separat Riaa, till 80%, med en MM pick-up? Min uppfattning är snarare omvända, att vid dyrare pick-uper så är det MC som främst säljs.

Det beror ju som sagt på prislappen i detta fall, fast du skriver dyr så ditt påstående stämmer nog.

Vad är ett dyrt phonoförsteg för en brukare med en MM-pickup med nypris på 2500:-? Hen kanske har tonarm och verk för samma pengar också. Kan bara minnas på rakt arm att många som kostar på sina Linn Sondek LP12 flera tiotusentals kronor men monterar på en billigare pickup, ofta MM-varianten. Har aldrig sett en Rega P3 med en lågnivå MC-pickup för 15000:- till exempel.

Så hamnar Holographic Audio phonoförsteget på 4000-6000:- kanske det passar in i hens budget men blir prislappen på 10000-15000:- så kanske det blir som du befarar music4ever.

Esset i rockärmen är ifall detta phonosteg blir grymt, att alla vill ha det osv, så finns det ingen begränsning för val av pickup då man kan sätta en Step-up trafo emellan phonosteget och pickupen.

Blir spännande i vilket fall.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-10-02 12:21

Tror få köper en Riaa för 5000kr och har en MM pickup för 2-3000kr.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-02 14:13

music4ever skrev:Spelar verkligen de som köper en dyr separat Riaa, till 80%, med en MM pick-up? Min uppfattning är snarare omvända, att vid dyrare pick-uper så är det MC som främst säljs.

Tja, du kan ju kolla in t.ex Soundsmith:s(eller Garrott Brothers finare) mm/mi puppar
. . . typ.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-10-02 14:17

Laila skrev:

Tja, du kan ju kolla in t.ex Soundsmith:s(eller Garrott Brothers finare) mm/mi puppar
. . . typ.

Så gick mina tankar faktiskt då jag hörde att det endast skulle bli för MM. Började kika runt på MI-pickuper. Finns flera fina i prisklass runt 5000:-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-02 14:36

Å avsevärt uppåt . . . typ. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-02 15:41

Soundsmith har ju MM-pickuper som ligger en bra nit över 5000 kr. Någon för 3000 USD... MM behöver måste inte vara speciellt billigt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-02 18:03

Decca-Pickuperna (som numera heter London) kostar ju från 6.000 SEK till över 30.000 SEK.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-10-02 19:09

Det går ju att leta upp en MC-pickup ifrån Lyra eller Clearaudio för 100000:- också.

Tror själv att dom flesta som lägger 5000:- eller uppåt på en pickup väljer MC-variant och oftast låg utnivå så ett MM-pickupanpassat phonoförsteg inte är tillräckligt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-02 21:01

Ja, mina inlägg i den här tråden har handlar om vad jag anser vara rimligt att kräva av ett RIAA-steg inte får kosta över 5.000 kr men ska vara betydligt bättre än de som brukar kosta ca. en tusenlapp.

Vad jag har valt för egen del framgår under strecket och det uppfyller väl summan av alla önskelistor tidigare i tråden med råge förutom att belastningsresistansen på MM-ingången är fast på 47 kOhm, men kapacitansen kan justeras från fjärren under pågående spelning, på MC-ingången är det i stället resistansen som kan justeras på samma sätt.
Givetvis får man inte detta och ett komplett försteg med balanserade och obalanserade in- och utgångar samt tonkontroller som också kan justeras från fjärren mm. för några 5.000 kr.
En helanalog förförstärkare med inbyggt RIAA-steg anser jag vara en mogen produkt som knappast blir omodernare med tiden.
Tyvärr har McIntosh slutat att bygga några förförstärkare utan inbyggd DAC för några år sedan och ersatt min C2300 med C2500 vars DAC redan är föråldrad så den ersattes förra året av C2600 till det facila priset 95.000 kr. Anlogdelen påstås fortfarande vara densamma.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-04-13 13:46

Blev det inget av med RIAA steget?

Återgå till Generellt om hifi