Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Skulle gissa att LTS inte visat något större intresse för klass-D-apparater av den anledningen att de helt sonika är för taffliga.
Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Ser inte riktigt varför det är viktigt med hög verkningsgrad etc i en högklassig, domestisk musikanläggning. Pratar vi portabel audio eller bil, så förstår jag poängen med klass D.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Ser inte riktigt varför det är viktigt med hög verkningsgrad etc i en högklassig, domestisk musikanläggning. Pratar vi portabel audio eller bil, så förstår jag poängen med klass D.
Du får hemskt gärna bygga en hemmabioreceiver med 16 RS2000-kanaler som man behöver en gaffeltruck för att ställa in. Jag föredrar om den går in i tv-bänken...![]()
![]()
Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Tell skrev:Det tycker jag LTS borde göra ja. Är ju själv väldigt nyfiken på hur mina två TPA3118 mono-stärkare som är mindre än ett kreditkort o som jag gav 30 spänn för styck skulle stå sig mot alla dyra klossar på marknaden. Jag kör dom till mina piP o tycker det låter hur bra som helst o tror dom flesta på LTS skulle bli väldigt positivt överraskade.
Morello skrev:Skulle gissa att LTS inte visat något större intresse för klass-D-apparater av den anledningen att de helt sonika är för taffliga.
Ja beror väl på resten av komponenterna i grejen. Finns långa trådar på diyaudio.com där folk köper billiga ebay-stärkare o byter ut delar för att få ut ett betydligt bättre ljud. Just den grejen jag skrev om är dock en av dom som folk är som mest nöjda med i orginalutförande.Laila skrev:Tell skrev:Det tycker jag LTS borde göra ja. Är ju själv väldigt nyfiken på hur mina två TPA3118 mono-stärkare som är mindre än ett kreditkort o som jag gav 30 spänn för styck skulle stå sig mot alla dyra klossar på marknaden. Jag kör dom till mina piP o tycker det låter hur bra som helst o tror dom flesta på LTS skulle bli väldigt positivt överraskade.
Har själv några liknande(TPA3116) men jag tycker inte att de lät bra. Kan iofs bero på att jag kört med switchade nätdelar å med relativt trögdrivna högisar . . . typ.
Tangband skrev:https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm
Dessa vet jag en del ljudtekniker säger inte är helt värdelösa i vart fall. Fläkten är dessutom nästan ljudlös. Vore kul med en test av denna.
Tangband skrev:Morello kanske bara är medveten om de stora bristerna som finns i tekniken ?
Det är fortfarande svårt att göra klass D förstärkare som presterar högklassigt bra i diskantregistret. De smutsar dessutom ned nätet med Hf- skräp.
Det vore förstås jättetrevligt om det kunde finnas någon klass d förstärkare som både är billig och bra.
FBK skrev:Tangband skrev:https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm
Dessa vet jag en del ljudtekniker säger inte är helt värdelösa i vart fall. Fläkten är dessutom nästan ljudlös. Vore kul med en test av denna.
Skulle tro att Crown stegen överlag är bra, har fått de intrycken när man läst om folk som vågat sig på testa. Hade jag haft passiva högtalare så hade jag också testat då Hifi överlag blivit så dyrt. Och blinget är inget viktigt utan prestanda betydligt viktigare.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Tangband skrev:https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm
Skulle tro att Crown stegen överlag är bra, har fått de intrycken när man läst om folk som vågat sig på testa. Hade jag haft passiva högtalare så hade jag också testat då Hifi överlag blivit så dyrt. Och blinget är inget viktigt utan prestanda betydligt viktigare.
Fast det finns en uppsjö Crown-steg och det är skillnad på dem enligt några amerikanska bedömare jag kommunicerat med. Dock är det fortfarande en del som inte tycker de är helt bra i diskanten. Det gäller ju även flera ICE-baserade steg, som Belcanto och PS Audio. Bättre omdömmen har väl några Anaview-steg fått?
Helmut skrev:Dagens moderna biografer kör nästan bara med D- förstärkare och Crown verkar vara poppis i maskinrummet.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Du får hemskt gärna bygga en hemmabioreceiver med 16 RS2000-kanaler som man behöver en gaffeltruck för att ställa in. Jag föredrar om den går in i tv-bänken...![]()
![]()
shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.
Detta inlägg är lite intressant: posting.php?mode=quote&f=9&p=1641241
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.
Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
Förresten så kör ju alla smartphones klass D o det är väl direkt inget dåligt ljud i dom?
oivavoi skrev:Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.
Tangband skrev:Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
Förresten så kör ju alla smartphones klass D o det är väl direkt inget dåligt ljud i dom?
Stämmer det verkligen ?
RogerGustavsson skrev:oivavoi skrev:Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.
Det är väl trots allt folk med en hel del lyssningserfarenhet som gör LTS-lyssningarna? Kan nog finnas de som kan sålla agnar från vetet i förstärkardjungeln. Nu är det inte säkert att det behövs ickedetekterbara slutsteg i alla applikationer, det finns trots allt högtalare som ställer rätt beskedliga krav på drivelektroniken. Den last slutstegen utsätts för är inte alltid aktuell i verkligheten. Många digitala slutsteg får fina distorsionsiffror i och med de lågpassfilter som används vid mätningar på dem.
Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
oivavoi skrev:Det är helt sant. Men även folk med mycket lyssningserfarenhet är utsatta för bias när de lyssnar. Det er därför jag först och främst har förtroende för blind lyssning när det gjälder att veta om ett slutsteg färgar eller inte.
Förresten, finns det nåt ställe man kan läsa mer om hur lågpassfilter påverkar distorsionsiffror när man mäter klasse D?
RogerGustavsson skrev: Filtret tar i princip allt över ca 20 kHz. Det gör att det ser bättre ut vid högre frekvenser. När man kör med vanliga högtalare sitter inte filtret där... https://www.ap.com/analyzers-accessorie ... 7-filters/
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
Detta inlägg är lite intressant: posting.php?mode=quote&f=9&p=1641241
Jag tror däremot att Shifts avsåg utbudet av hembioförsteg, eftersom inlägget kom som svar till inlägget precis ovanför.
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).
Tell skrev:RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
Nja, även i basregistret är det stora variationer oavsett använd teknik. Du menar att telefonernas ljudkretsar, DAC+hörlursteg, är lika bra som motsvarande i t.ex. dedikerade apparater för ljudåtergivning?
Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).
Jo det är väl det jag menar. Med undantag för dåligt med kräm i stärkaren så kan väl nästan vilken telefon som helst låta kungligt med rätt hörlurar inkopplade.
Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).
Jo, jag menar så stora att många knappt tror det är sant, att man misstänker att någon tonkontroll eller annan påverkan ligger bakom. Detta har jag upplevt vid flera tillfällen, inte minst var en del tidiga MOSFET-baserade slutsteg tunna eller okontrollerade i basen. I en del fall finns det synergieffekter mellan högtalare och slutsteg som kan vara positiva. Nu är många förstärkare väldigt svåra att skilja åt men det finns verkligen undantag, tro mig.
oivavoi skrev:RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.
BORIS skrev:Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).
Måste säga att det är skönt med lite friskt blod i dessa diskussioner. Nu kommer det aldrig att förändra någon gammal 40-talist uppfattning om något då de per definition kan, vet och är bäst men det blir iaf något mer uthärdligt för oss andra.
petersteindl skrev:BORIS skrev:Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).
Måste säga att det är skönt med lite friskt blod i dessa diskussioner. Nu kommer det aldrig att förändra någon gammal 40-talist uppfattning om något då de per definition kan, vet och är bäst men det blir iaf något mer uthärdligt för oss andra.
Skönt att man inte tillhör 40-talisterna.
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).
Jo, jag menar så stora att många knappt tror det är sant, att man misstänker att någon tonkontroll eller annan påverkan ligger bakom. Detta har jag upplevt vid flera tillfällen, inte minst var en del tidiga MOSFET-baserade slutsteg tunna eller okontrollerade i basen. I en del fall finns det synergieffekter mellan högtalare och slutsteg som kan vara positiva. Nu är många förstärkare väldigt svåra att skilja åt men det finns verkligen undantag, tro mig.
Ted_B skrev:Finns det några åsikter om NAD C390DD, en digital klass D förstärkare?
Den har vad jag sett fått genomgående bra recensioner och jag äger en själv och vet inte vad som skulle vara dåligt med den ljudmässigt sett.
Allt prat om dåliga klass D förstärkare här på forumet har ändå fått mig att fundera över om jag ska byta även det nu när jag snart får hem ett par pi60s men eftersom jag inte upplever det som dåligt så vore det väl bara dumt att byta förstärkare.
Kan någon förklara vad i detalj som är dåligt med en klass D förstärkare?
Ted_B skrev:Tack för det svaret.
Angående ojämn frekvensgång i diskanten så är det alltså det man försöker kompensera för när man i förstärkaren kan ange vilken impedans högtalarna har?
Jag ska leka lite med den inställningen sedan när jag får hem högtalarna för att se om jag överhuvudtaget kan höra någon skillnad.
Tangband skrev:Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
Stämmer det verkligen ?
paa skrev:Tangband skrev:Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
Stämmer det verkligen ?
Här finns ett par tidigare trådar som diskuterar Klass-D
viewtopic.php?p=1406554
viewtopic.php?p=1715499
momus skrev:Jag var tämligen tveksam till Class D efter att ha läst en massa tester. Lever nu på somrarna med en NAD D 3020 och den låter djävligt bra. Innehåller Hypex class D-steg. Jämförde med en XTZ Class A 100 D3 och hörde knappt nån skillnad. I bägge fallen fick stärkarna driva ett par OD11:or. (Men fjärrkontrollen är tämligen värdelös).
Tangband skrev:momus skrev:Jag var tämligen tveksam till Class D efter att ha läst en massa tester. Lever nu på somrarna med en NAD D 3020 och den låter djävligt bra. Innehåller Hypex class D-steg. Jämförde med en XTZ Class A 100 D3 och hörde knappt nån skillnad. I bägge fallen fick stärkarna driva ett par OD11:or. (Men fjärrkontrollen är tämligen värdelös).
Xtz 100 har väl F/E testats av musik och ljudteknik och om jag inte minns fel kunde det detekteras.
Nad 3020 D har jag ingen uppfattning om.
ICEpower® klass D-tekniken i A2-300 ....
Förutom energiprestanda är också ljudkvaliteten i toppklass, med den senaste ICEpower® Class-D-tekniken som överträffar de traditionella sätten att förstärka. Konstruktionen och hög komponentkvalitet resulterar i ett dynamiskt ljud och en låg förstärkarutgångsimpedans vilket resulterar i exakt baskontroll och mycket låg distorsion, som är överlägsen klass AB.
FBK skrev:Tangband skrev:momus skrev:Jag var tämligen tveksam till Class D efter att ha läst en massa tester. Lever nu på somrarna med en NAD D 3020 och den låter djävligt bra. Innehåller Hypex class D-steg. Jämförde med en XTZ Class A 100 D3 och hörde knappt nån skillnad. I bägge fallen fick stärkarna driva ett par OD11:or. (Men fjärrkontrollen är tämligen värdelös).
Xtz 100 har väl F/E testats av musik och ljudteknik och om jag inte minns fel kunde det detekteras.
Nad 3020 D har jag ingen uppfattning om.
Blir jag inte förvånad över, hade däremot blivit mycket förvånad om den hade klarat det. Har även lyssnat på slutstegsvarianten och den är bättre. Men de har kommit med något nytta som kanske kan vara värt lyssning. https://www.xtz.se/product/edge-series
JB skrev:Har själv en Teac A-H01 (som är en klass-D) till datorn eftersom jag behövde något som tog mindre plats och har både digitala ingångar samt 6,5 mm hörlursutgång (köpte ett demo ex för halva priset)
[ Bild ]
Den låter helt underbart med högtalare, och det lustiga är att det är främst i diskanten jag hör en förbättring (Yamaha AX-492 förstärkaren jag körde med innan är lite mökare i karaktären, och Monitor Audio RS1 högtalarna har ju också en lite mörkare ljudbild, så man ville ofta EQa upp diskanten lite med både mörk förstärkare och mörka högtalare)
Men nu med Teacen så låter högtalarna väldigt neutralt och fint, däremot när det gäller hörlursutgången tycker jag nog att Yamaha'n hade liiite mer OUMPF i basen och kunde spela lite högre (måste vrida upp volymen högre med HD650 lurarna jämfört med högtalare på Teacen, medans outputen blev ungefär samma med både lurar och högtalare vid samma volymnivå med Yamaha'n)
Men krutet räcker och blir över på hörlursutgången såvida man inte vill spela väldigt dynamisk musik väldigt högt.
Men det bästa av allt är att kunna få riktigt bra ljud från inbyggda ljudkortet i datorn genom att köra optiskt och låta förstärkaren D/A omvandla, hade mycket problem med störningar och brus med förra förstärkaren som bara hade analoga ingångar, nu är det knäpptyst när det ska vara tyst
Tangband skrev:[Vilken är bättre av dessa två tror ni? Crown xls 1500 för 4200:- eller Xtz edge för 4700:- ?
Båda har klass D teknik.
Tangband skrev:paa skrev:Tangband skrev:
Stämmer det verkligen ?
Här finns ett par tidigare trådar som diskuterar Klass-D
viewtopic.php?p=1406554
viewtopic.php?p=1715499
Intressant, det verkar som att ingen klass d förstärkare ännu klarat ett F/E test i diskantregistret om jag läser trådarna du länkade till, men att den färgning klass D har ibland upplevs som behaglig.
Vilken är bättre av dessa två tror ni? Crown xls 1500 för 4200:- eller Xtz edge för 4700:- ?
FBK skrev:Ps. Men jag får känslan att LTS inte är intresserad av att testa Class D då det är så många som verkar vara negativt inställda eller är jag ute och cyklar nu.
FBK skrev:Då har ni testat, det var det som jag undrade över. Sedan att ingen hållit måttet än så länge är som det är.
Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Johan_Lindroos skrev:Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."
Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.
Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on!
Johan_Lindroos skrev:Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."
Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.
Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on!
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."
Var det mätresultat och/eller lyssningsresultat som fällde avgörandet? Utan att nämna fabrikat men vilka var de avgörande variablerna mätmässigt/lyssningsmässigt?
JM
oivavoi skrev:Utanför Sverige är typ ALLA objektivistiske audiofile överens om att hypex Ncore är det mest transparente det går an å få tak på nu. Så er det t.ex. bland dom mätnings-orienterade audiofile i mitt hemland Norge.
rajapruk skrev:Frågan är vem som är fel ute, Sverige eller alla andra?.
DQ-20 skrev:rajapruk skrev:Frågan är vem som är fel ute, Sverige eller alla andra?.
Sverige och Sverige... Mig veterligen är det bara LTS som kör F/E-test i Sverige och övriga världen. Men visst - övriga hifi-världen har fel eftersom ingen utom LTS publicerar resultat från F/E-test. <= Det som är riktigt roligt med föregående mening är att jag inte är ironisk för fem öre.
/DQ-20
RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet, är ingen av de som brukar genomföra F/E-lyssningarna ens i närheten av den ålder man brukar ha i PRO!
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet, är ingen av de som brukar genomföra F/E-lyssningarna ens i närheten av den ålder man brukar ha i PRO!
Nej det stämmer verkligen inte.
JM skrev:
Tex med lätt ljudöverkänslighet, sekundärt till långvarig lyssning kring 85 dB, kan en sämre förstärkare föredras med sänkt tonkurva i aktuellt område framför en med rak tonkurva.
JM
Morello skrev:JM skrev:
Tex med lätt ljudöverkänslighet, sekundärt till långvarig lyssning kring 85 dB, kan en sämre förstärkare föredras med sänkt tonkurva i aktuellt område framför en med rak tonkurva.
JM
LTS använder ju FE-test vid utvärdering., dvs det man letar efter skillnader.
Tangband skrev:Om vi vänder på tankesättet istället : de som gillar klass D även i de övre registren gillar uppenbarligen färgningen.
Det är väl bra för dem som vill ha ett sådant ljud ?
Det är väl inte speciellt annorlunda än att föredra den färgning vissa rörförstärkare kan ge ?
philipbtz skrev:Lite för mycket snack om vilken klass D som helst här. Min åsikt är iaf att det princip bara är ett fåtal moduler som ens är intressanta alls. Ncore och Anaview med bra nätdel och filter är väl de jag tänker främst på - iaf ncore verkar vara känslig för utgångsfilter och nätdel så kanske inte vad som helst duger här. Eller finns det även ännu bättre klass D moduler nu för tiden?
Om jag får gissa så har LTS testat någon variant av båda av dessa vid något tillfälle. Med tanke på det som skrevs tidigare i tråden så kanske de inte har varit något att hänga i julgranen då. Men hur dåliga är dom då? Det är intressant. Musik lyssnar jag främst på i 2-kanal och där kör jag säkra kort än så länge men för surround och basar där kanske de duger? Jag har slut på plats i racket..och rummet, så går ju givetvis och hoppas på att det kommer någon klass D som är vass...see what I did there
Användare som besöker denna kategori: nopalfda och 18 gäster