Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Bra att slippa lurendrejeriet MQA.
Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Är det verkligen så få som bryr sig om att kunna streama i bra kvalitet? Det skulle ställa till det en del för undertecknad som tack vare Tidal kunnat gå med på att strömma musik.
Fralle skrev:Michael skrev:Bra att slippa lurendrejeriet MQA.
Fast är det ett jätteproblem att de valt att ha vissa av sina album i båda mqa? Alla dessa finns ju i vanlig losseless också. För mig är det ett större problem att alternativet Spotify endast erbjude skitkvalitet rakt igenom.
music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Är det verkligen så få som bryr sig om att kunna streama i bra kvalitet? Det skulle ställa till det en del för undertecknad som tack vare Tidal kunnat gå med på att strömma musik.
Bra kvalité? Betvivlar någon skulle höra någon som helst skillnad på Tidal och Spotify's ogg, om det var exakt samma filer.
Fralle skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Bra kvalité? Betvivlar någon skulle höra någon som helst skillnad på Tidal och Spotify's ogg, om det var exakt samma filer.
Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.
music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Rydberg skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är losslessFiler som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
Rydberg skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är losslessFiler som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
Fralle skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.
Morello skrev:Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.
Tyvärr verkar det vansinneskomprimerade skräpljudet ha blivit normen även bland så kallade "audiofilerna" - om inte så skulle skräpify/tidal med alla remasters aldrig vunnit popularitet bland de som påstår sig värna om välljud.
Fralle skrev:Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.
music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern.![]()
Svante skrev:music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern.![]()
Jag håller med om att kompassen för olika förvrängningars storlek är helt off för många, men att vinyl är mer troget mastern brukar jag inte höra så ofta. Däremot säger många att vinylmastrarna är bättre, vilket KAN vara sant, men inte nödvändigtvis är det.
music4ever skrev:Svante skrev:music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern.![]()
Jag håller med om att kompassen för olika förvrängningars storlek är helt off för många, men att vinyl är mer troget mastern brukar jag inte höra så ofta. Däremot säger många att vinylmastrarna är bättre, vilket KAN vara sant, men inte nödvändigtvis är det.
Om du är på andra forum så är det väldigt många som anser vinyl är mer troget än CD. Även 24/96 är inte tillräckligt bra, då ljudet blir "digitalt" då. Folk klagar på vinylskivor som är graverade från en rak 24/96 överföring från original masterbandet, då ljudet blir sämre än en ren analog gravering.
Svante skrev:Alltså, jag tror du missar invändningen. "Mer troget mastern" innebär att mediet är bättre. Att "vinylmastern är bättre" säger att man lägger bättre saker på vinylskivor.
Att folk säger att vinyl är bättre sådär i allmänhet utan att ha koll på varför, det vet jag om. Utan att hålla med.
music4ever skrev:Svante skrev:Alltså, jag tror du missar invändningen. "Mer troget mastern" innebär att mediet är bättre. Att "vinylmastern är bättre" säger att man lägger bättre saker på vinylskivor.
Att folk säger att vinyl är bättre sådär i allmänhet utan att ha koll på varför, det vet jag om. Utan att hålla med.
Väldigt många tror att vinylen är mer korrekt, mer troget originalet, då den är analog. Digitalt, även 24/96, försämrar ljudet mer än vad vinyl gör, enligt dess.
Fralle skrev:Rydberg skrev:music4ever skrev:
+1
music4ever skrev:Svante skrev:Alltså, jag tror du missar invändningen. "Mer troget mastern" innebär att mediet är bättre. Att "vinylmastern är bättre" säger att man lägger bättre saker på vinylskivor.
Väldigt många tror att vinylen är mer korrekt, mer troget originalet, då den är analog. Digitalt, även 24/96, försämrar ljudet mer än vad vinyl gör, enligt dess.
hcl skrev:Fralle skrev:Rydberg skrev:Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är losslessFiler som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
+1
+1
(Spotify verkar försämra musiken mer än normal förlustbehäftad kodning. Vad de gör och varför kan man ju undra.)
shifts skrev:Det är väl en inställning vanligare på andra forum än här.
Svante skrev:music4ever skrev:Svante skrev:Alltså, jag tror du missar invändningen. "Mer troget mastern" innebär att mediet är bättre. Att "vinylmastern är bättre" säger att man lägger bättre saker på vinylskivor.
Ja, och de finns de som tror på Gud också. Båda vilar på ungefär samma kunskapsbas.
Svante skrev:Morello skrev:Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.
Tyvärr verkar det vansinneskomprimerade skräpljudet ha blivit normen även bland så kallade "audiofilerna" - om inte så skulle skräpify/tidal med alla remasters aldrig vunnit popularitet bland de som påstår sig värna om välljud.
Fast... Jag ser det som en möjlighet. Både Spotify och Tidal jobbar med att medelnivånormera det som streamas. De är inte framme ännu, men det går åt rätt håll, tror jag. Om majoriteten konsumenter streamar sina fonogram är incitamentet för loudness race borta.
I mina mest optimistiska stunder ser jag en tioårsperiod framöver när majoriteten streamas medelnivånormerat och när några upptäcker att de kan få med transienterna om man bara låter bli kompressorn och så uppstår ett "nytt" ideal med oförstörda transienter.
Och som jag ser det är den medelnivånormerade kanalen en förutsättning för det.
Cortado skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Deezer
Enligt Wiki så är premiumvarianten mp3 320k, sen har de Hifi-varianten (dubbla månadskostnaden) där man får tillgång till Flacversioner där det är tillgängligt. Har inte hittat något om vad de gör med loudnesswar-grejjen, de har volymnormalisering enligt vad folk verkar skriva på nätet.. men har inte hittat någon djupare information än. Sen vet jag inte hur det ser ut med vilka remasters de erbjuder..
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.
Fast... Jag ser det som en möjlighet. Både Spotify och Tidal jobbar med att medelnivånormera det som streamas. De är inte framme ännu, men det går åt rätt håll, tror jag. Om majoriteten konsumenter streamar sina fonogram är incitamentet för loudness race borta.
I mina mest optimistiska stunder ser jag en tioårsperiod framöver när majoriteten streamas medelnivånormerat och när några upptäcker att de kan få med transienterna om man bara låter bli kompressorn och så uppstår ett "nytt" ideal med oförstörda transienter.
Jag träffade gamla kompisar från förr i onsdags på julöl och ämnet kom upp - ingen av dessa är dock audiofiler. Samtliga hade "volymnormering" påslagen i spotify-programvaran i telefonen (Skräpify skriver förvisso volymnormalisering....). Är denna påslagen kan en kompressor/limiter i förekommande fall användas för att öka nivån på sådant som är "för svagt". Skräpify ser jag ingalunda som en seriös aktör. Jag skulle applådera deras undergång faktiskt, vilket torde vara en tidsfråga mot bakgrund av de enorma förlsuterna kvartal efter kvartal, år efter år.![]()
Morello skrev:Trots detta vansinne med ljudkvaliteten vill jag tillönska alla mina forumkompisar en riktigt god jul!
icko skrev:Inte alls min erfarenhet. Hur många anger detta som skäl till att de spelar vinyl exempelvis i tråden "Vinyl vs cd" ?
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.
Jag träffade gamla kompisar från förr i onsdags på julöl och ämnet kom upp - ingen av dessa är dock audiofiler. Samtliga hade "volymnormering" påslagen i spotify-programvaran i telefonen (Skräpify skriver förvisso volymnormalisering....). Är denna påslagen kan en kompressor/limiter i förekommande fall användas för att öka nivån på sådant som är "för svagt". Skräpify ser jag ingalunda som en seriös aktör. Jag skulle applådera deras undergång faktiskt, vilket torde vara en tidsfråga mot bakgrund av de enorma förlsuterna kvartal efter kvartal, år efter år.![]()
Trots detta vansinne med ljudkvaliteten vill jag tillönska alla mina forumkompisar en riktigt god jul!
Morello skrev:Jag träffade gamla kompisar från förr i onsdags på julöl och ämnet kom upp - ingen av dessa är dock audiofiler. Samtliga hade "volymnormering" påslagen i spotify-programvaran i telefonen (Skräpify skriver förvisso volymnormalisering....). Är denna påslagen kan en kompressor/limiter i förekommande fall användas för att öka nivån på sådant som är "för svagt". Skräpify ser jag ingalunda som en seriös aktör. Jag skulle applådera deras undergång faktiskt, vilket torde vara en tidsfråga mot bakgrund av de enorma förlsuterna kvartal efter kvartal, år efter år.
hcl skrev:Spotify verkar försämra musiken mer än normal förlustbehäftad kodning. Vad de gör och varför kan man ju undra.
Kan inte nån med bra uppspelning från dator göra lite kontrollerade lyssningsjämförelser mellan Spotify, Tidal och FLAC-filer och skriva om det här?
Conan skrev:Kan inte nån med bra uppspelning från dator göra lite kontrollerade lyssningsjämförelser mellan Spotify, Tidal och FLAC-filer och skriva om det här?
Svante skrev:CD-mediet är toppvärdesnormerat och det är hela orsaken till loudness war.
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Kan inte nån med bra uppspelning från dator göra lite kontrollerade lyssningsjämförelser mellan Spotify, Tidal och FLAC-filer och skriva om det här?
Det har lagts upp sådana filer som kan blindtestas. När det gäller strömmade tjänster finns det en del som möjligen kan hända på vägen till högtalarna. Det är förmodligen inte svart-vitt bara för att det är digitalt. Inte minst kan det vara svårt att veta om de olika tjänsteleverantörerna tillhandhåller samma ursprungsmaterial eller om de själva står för någon processning.
Morello skrev:Svante skrev:CD-mediet är toppvärdesnormerat och det är hela orsaken till loudness war.
Jag skulle inte kalla det normera och det är definitivt inte något som tvingar skivbolagen att vansinneskomprimera. Så skedde tex inte mellan 1982 och cirka 1992.
Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Kan inte nån med bra uppspelning från dator göra lite kontrollerade lyssningsjämförelser mellan Spotify, Tidal och FLAC-filer och skriva om det här?
Det har lagts upp sådana filer som kan blindtestas. När det gäller strömmade tjänster finns det en del som möjligen kan hända på vägen till högtalarna. Det är förmodligen inte svart-vitt bara för att det är digitalt. Inte minst kan det vara svårt att veta om de olika tjänsteleverantörerna tillhandhåller samma ursprungsmaterial eller om de själva står för någon processning.
Ja jo, men det är ju som du säger mycket som kan hända mellan dataströmen och högtalarna.
Är det lätt att höra skillnad mellan CCDA och bra kodat 320 kb/s Ogg Vorbis under kontrollerade former? Förmodligen inte alls.
Om jag rippar ner dataströmmen från Spotify till en FLAC-fil och jämför med CD, är det lätt att höra skillnad om det är samma musikfil från början och nivåmatchat? Förmodligen inte.
Låter Spotify lika bra som en CD på min anläggning? Nej.
Så vad är det då som gör att Spotify låter sämre än CD eller Tidal? Vad är det som behövs för att Spotify ska låta lika bra som CD eller Tidal?
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:CD-mediet är toppvärdesnormerat och det är hela orsaken till loudness war.
Jag skulle inte kalla det normera och det är definitivt inte något som tvingar skivbolagen att vansinneskomprimera. Så skedde tex inte mellan 1982 och cirka 1992.
Tror du på det själv?
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Kan inte nån med bra uppspelning från dator göra lite kontrollerade lyssningsjämförelser mellan Spotify, Tidal och FLAC-filer och skriva om det här?
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
Tror du på det själv?
Vad föranleder dig att ställa retoriska frågor? Tror på vad?
Det är ett faktum att loudnesswar började cirka 10 år efter att CD såg dagens ljus och det dröjde ytterlighare 10 år innan nivåkriget var fullskaligt.
Om du tror något annat så har du helt enkelt fel.
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Kan inte nån med bra uppspelning från dator göra lite kontrollerade lyssningsjämförelser mellan Spotify, Tidal och FLAC-filer och skriva om det här?
Jag börjar känna mig tjatig - det stora problemet med skräpify, tidal etc är INTE eventuell snålkodning, utan problemet är att tjänsterna endast erbjuder de senaste och sämsta utgåvorna. Det går tex inte att lyssna på popmusik producerad före cirka 1990 och dessutom remastrad efter 1990 via skräpify eftersom sagda tjänst då "erbjuder" den remastraed=vansinneskomprimerade skräpversionen.
Därtill är tjänsterna opålitliga då låtar och/eller hela album ibland försvinner - det är CD som står för kvaliteten även 2018 och sannolikt många år till framöver.
hcl skrev:Fralle skrev:Rydberg skrev:Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är losslessFiler som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
+1
+1
(Spotify verkar försämra musiken mer än normal förlustbehäftad kodning. Vad de gör och varför kan man ju undra.)
Svante skrev:Fast det är väl ett bakvänt resonemang. Ny musik är så förstörd att det inte lönar sig att göra den oförstörd. Typ.
Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Zeeall skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
Tror du på det själv?
Vad föranleder dig att ställa retoriska frågor? Tror på vad?
Det är ett faktum att loudnesswar började cirka 10 år efter att CD såg dagens ljus och det dröjde ytterlighare 10 år innan nivåkriget var fullskaligt.
Tangband skrev:Zeeall skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).
Jag skulle inte våga lita på det.
Tangband skrev:Zeeall skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Zeeall skrev:Tangband skrev:Zeeall skrev:
http://blog.szynalski.com/2009/11/an-au ... sta-and-7/
Man får väl hoppas.
Svante skrev:
Det vore intressant om det fanns någon testsignalsskiva på Spotify som man kunde leka med.
Men helt säker är jag inte.
Svante skrev:Conan skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja jo, men det är ju som du säger mycket som kan hända mellan dataströmen och högtalarna.
Är det lätt att höra skillnad mellan CCDA och bra kodat 320 kb/s Ogg Vorbis under kontrollerade former? Förmodligen inte alls.
Om jag rippar ner dataströmmen från Spotify till en FLAC-fil och jämför med CD, är det lätt att höra skillnad om det är samma musikfil från början och nivåmatchat? Förmodligen inte.
Så vad är det då som gör att Spotify låter sämre än CD eller Tidal? Vad är det som behövs för att Spotify ska låta lika bra som CD eller Tidal?
Kanske ett nivåmatchat blindtest?
Alltså, jag menar inte att dryga mig, men när något förefaller orimligt så måste man leta efter rimliga förklaringar och det finns ruskigt mycket psykologi inblandat i sådana här jämförelser.
Jag säger heller inte att det ÄR psykologin som ger förklaringen, men den måste vara med. Om den inte elimineras med blindtest.
Conan skrev:Svante skrev:Conan skrev:
Kanske ett nivåmatchat blindtest?
Alltså, jag menar inte att dryga mig, men när något förefaller orimligt så måste man leta efter rimliga förklaringar och det finns ruskigt mycket psykologi inblandat i sådana här jämförelser.
Jag säger heller inte att det ÄR psykologin som ger förklaringen, men den måste vara med. Om den inte elimineras med blindtest.
Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.
Conan skrev:Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.
music4ever skrev:Conan skrev:Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.
Jag anser det är två frågor.
1. Kan man höra en skillnad mellan den kodningen premie-spotify har och Tidal? Dvs, du använder korrekt program och omvandlar ett par wav och sen kör ABX-test.
2. Kan man höra en skillnad mellan musik från spotify och Tidal. Här jämföra man titlar rakt av, utan veta om det är annorlunda mastering, om denna titeln är omvandlad från en sämre källa (t ex gjort om en 160 kbps ogg till "full" 320 kbps). Här finns det nog så många möjligheter som det finns låtar på tjänsterna.
För mig är fråga 1 mest intressant.
Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.
De har inget egenintresse egentligen... deras intresse är att leverera en god tjänst.... och att behöva justera datamängden i de fall överföringen inte hinner med är definitvt i deras intresse... men så länge du har en betald premiumtjänst och en bra uppkoppling, så har de inget incitament att inte skicka det bästa de kan.
Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Morello skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Ja, så var det i alla fall förut - inget stöd för vare sig ASIO eller WASAPI.
Tror Tidal har stöd för WASAPI!
Morello skrev:Märkligt att inte Spotify fixat en sådan trivial sak.
Att data går raka vägen från applikationen till ljudenhetens är A&O.
Rydberg skrev:Till vem talar du Tell? För egen del tycker ja de flesta datorer är för högljudda för att platsa i ett lyssningsrum. Byggde en helt passivt kyld dator till en polare för ett par år sedan som dessutom hade en SSD, den var i princip helt tyst.
Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?
Svante skrev:Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?
Jag förstår att det är ett i princip olösbart problem om man vill kunna spela ljud från flera källor samtidigt och de ska kunna ha olika samplingsfrekvens. Jag förstår också att genomsnittskonsumenten vill att det ska kunna komma ett mail-pling samtidigt som man lyssnar på Spotify, man skulle tro att något vore trasigt om mailplinget inte kom. Alltså måste åtminstone den ena ljudkällan samplas om ifall de har olika samplingsfrekvens, eftersom en DAC bara kan gå med en samplingsfrekvens. Och det logiska sättet att lösa det ur ett funktionellt perspektiv är att låta DACen gå med en hög samplingsfrekvens och sampla om allt som inte råkar ha den höga samplingsfrekvensen. Och eftersom omsampling är ganska beräkningskrävande så snålar man, och då får sådant "som ingen kommer att höra" passera.
I ljudkortens barndom så kunde bara ett program i taget använda dem, och omsamplingen kom som en lösning på det problemet. Men som så ofta brydde man sig inte om sådant som passerade under radarn för de flesta. Ljud i Windows blev inte hifi, typ, och det brottas vi fortfarande med.
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?
Jag förstår att det är ett i princip olösbart problem om man vill kunna spela ljud från flera källor samtidigt och de ska kunna ha olika samplingsfrekvens. Jag förstår också att genomsnittskonsumenten vill att det ska kunna komma ett mail-pling samtidigt som man lyssnar på Spotify, man skulle tro att något vore trasigt om mailplinget inte kom. Alltså måste åtminstone den ena ljudkällan samplas om ifall de har olika samplingsfrekvens, eftersom en DAC bara kan gå med en samplingsfrekvens. Och det logiska sättet att lösa det ur ett funktionellt perspektiv är att låta DACen gå med en hög samplingsfrekvens och sampla om allt som inte råkar ha den höga samplingsfrekvensen. Och eftersom omsampling är ganska beräkningskrävande så snålar man, och då får sådant "som ingen kommer att höra" passera.
I ljudkortens barndom så kunde bara ett program i taget använda dem, och omsamplingen kom som en lösning på det problemet. Men som så ofta brydde man sig inte om sådant som passerade under radarn för de flesta. Ljud i Windows blev inte hifi, typ, och det brottas vi fortfarande med.
Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.
Svante skrev:Tell skrev:Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.
Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.
Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.
Vad innebär "heltalsimplementation"? Om man översätter det till grafiksnack, är det omsampling utan interpolering eller liknande, att det blir "pixligt" o jävligt?
Hur ofta hör DU att det är ett problem med omsampling?
Svante skrev:Tell skrev:Svante skrev:
Vad innebär "heltalsimplementation"? Om man översätter det till grafiksnack, är det omsampling utan interpolering eller liknande, att det blir "pixligt" o jävligt?
Heltalsimplementation innebär kort sagt att man har en fix upplösning på de tal som behandlas (minsta steget är 1) och en fix övre gräns (32767 för 16-bitstal). När man bygger ett interpolationsfilter innebär det många multiplikationer ock additioner och på vägen är det väldigt svårt att hålla koll på nivåerna, vilket lätt gör att man får problem med avrundningsfel eller överstyrning. Med flyttalsberäkningar behöver man inte hålla koll på detta på samma sätt.
Jag stöter ofta på problem med omsampling, men det är inte primärt i hifisammanhang utan i enklare sammanhang när man tar en standardPC med defaultinställningar. Då hör jag ofta det där högfrekvensfnisslet och det försvinner efter omställning i control panel.
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:
Heltalsimplementation innebär kort sagt att man har en fix upplösning på de tal som behandlas (minsta steget är 1) och en fix övre gräns (32767 för 16-bitstal). När man bygger ett interpolationsfilter innebär det många multiplikationer ock additioner och på vägen är det väldigt svårt att hålla koll på nivåerna, vilket lätt gör att man får problem med avrundningsfel eller överstyrning. Med flyttalsberäkningar behöver man inte hålla koll på detta på samma sätt.
Jag stöter ofta på problem med omsampling, men det är inte primärt i hifisammanhang utan i enklare sammanhang när man tar en standardPC med defaultinställningar. Då hör jag ofta det där högfrekvensfnisslet och det försvinner efter omställning i control panel.
Ah nu är jag med. Är van vid engelska termernaDock så är nog själva matten för avancerad för mig att försöka förstå, även fast jag gärna skulle vilja förstå. Men hur ofta menar du att den här snåla versionen av omsampling används? Har du nån inblick i hur exakt Windows, Apple, Android osv gör?
Har du förresten ett exempel på nån låt/ljudfil som man kan försöka framkalla det här felet med? Är nyfiken på hur det låter.
Svante skrev:Jag ska fundera på saken, jag satt nyss och lekte med testsignaler på laptoppen med Win 7 jag har med mig nu och lyckades inte få den att bete sig uppenbart illa (genom laptophögtalarna...). Det går nog inte att säga hur vanligt det är, det finns så många sätt det kan bli fel på och det är nog bättre numera. De kan ju ha uppdaterat detta.
Det blir bara fler och fler frågor...
Conan skrev:Fast egentligen är nog fråga 1 redan besvarad. Det är extremt svårt att höra skillnad på wav och en bra snålkodad fil i 320 kb/s oavsett om det är mp3 eller ogg/vorbis. För normal musikkonsumtion (även på audiofilnivå) är det i princip omöjligt.
Så då landar vi de facto direkt i fråga 2 - är det ljudkvalitetsskillnad på musik uppspelad direkt på Spotify kontra Tidal, CDDA eller FLAC, och vad beror den skillnaden i.s.f. på?
Trots detta vansinne med ljudkvaliteten vill jag tillönska alla mina forumkompisar en riktigt god jul!
Belker skrev:Är det verkligen så? Att normaliseringen ibland går in och höjer nivån? Jag trodde i min enfald att den bara sänkte nivån (och i värsta fall höjde) helt linjärt. Kan du, Morello eller någon annan peka på källa till detta?
Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.
Nä... det är bara att göra det BÄTTRE än R. 128 och marknadsföra att man är bäst.
music4ever skrev:Dock så får man icke förglömma att normalisera går att stänga av.
music4ever skrev:Kompressorn som går in när man normaliserar i spotify låter helt fruktansvärt. Den är helt oanvändbar (om de inte har ändrat den på sistone).
music4ever skrev:Kompressorn som går in när man normaliserar i spotify låter helt fruktansvärt. Den är helt oanvändbar (om de inte har ändrat den på sistone).
Belker skrev:The limiter's ceiling used to be set at -0.04 dBFS, but we have now changed it to -1.0 dBFS. That change was made in May when they lowered the loudness level.
We have discussed True Peak limiting, and it is obvious that it's needed. We should measure True Peak levels, and we should make the limiter True Peak sensitive.
Both of these points are unfortunately not high on the "To-do-list", so I don't think it will happen all too soon.
Now, so far, we have decided to go with the limiter - but we think it's more important that we balance the volume / loudness with no limiter... especially as we've lowered the level so fewer songs will be limited.
You can turn off the loudness adjustment completely, if you really want to get rid of the limiter.
So, yes... for time being at least, then there is a limiter in the chain but it's actually very rare that it's working. On the material that I know for sure it has affected then I didn't hear any negative affects of it, but like with all audio processing ... results are program dependent
That's it.... I hope this helps.
Svante skrev:
Man kan ju bli vansinnig för mindre. De visar ingen respekt alls för konstverken de distribuerar. Och ingen respekt för att det finns folk som kan det där som redan har löst problemet med R.128. Arrrgh.
music4ever skrev:icko skrev:Inte alls min erfarenhet. Hur många anger detta som skäl till att de spelar vinyl exempelvis i tråden "Vinyl vs cd" ?
Världen är större än Faktiskt. Testa och gå in på Steve Hoffmans forum, eller några av de andra stora hifi forumen.
Harryup skrev:shifts skrev:Det är väl en inställning vanligare på andra forum än här.
Inte min erfarenhet alls, om du menar Euphonia så tycker jag att man är mycket väl medvetna om vinylens tekniska fel och problem. Snarare är det upplevelsen som det pratas om som många föredrar.
/Harryup
Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.
icko skrev:Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.
Problemet Spotify / Tidal har ju redan framkommit, att det kommer vara en massa telefoner / blåtandshögtalare som inte kan öka utnivån tillräckligt. Att implementera R.128 rakt av kommer generera enormt antal klagomål map låg volym. Mängden klagomål avseende R.128 är försvinnande få i jämförelse. Deras mål är ju att tjäna pengar, överleva som företag. Inte att tillfredsställa ett fåtal audiofiler där många inte ens använder tjänsten. gör du?
För mig är den stora vinsten med Spotify att hitta ny musik, exempelvis via spellistan "Discover Weekly".
Nattlorden skrev:icko skrev:Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.
Problemet Spotify / Tidal har ju redan framkommit, att det kommer vara en massa telefoner / blåtandshögtalare som inte kan öka utnivån tillräckligt. Att implementera R.128 rakt av kommer generera enormt antal klagomål map låg volym. Mängden klagomål avseende R.128 är försvinnande få i jämförelse. Deras mål är ju att tjäna pengar, överleva som företag. Inte att tillfredsställa ett fåtal audiofiler där många inte ens använder tjänsten. gör du?
För mig är den stora vinsten med Spotify att hitta ny musik, exempelvis via spellistan "Discover Weekly".
Svaret är väl enkelt - "köp en bättre telefon" ?
Tell skrev:O hur lätt är det att hitta telefoner som är kapabla att lira tillräckligt högt om det skulle implementeras?
icko skrev:Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.
icko skrev:Stevehoffman.com hade jag aldrig hört talas om, ska läsa lite där. Tack för tipset.
Morello skrev:Telefon - pratar vi inte om musikanläggningar här?
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Telefon - pratar vi inte om musikanläggningar här?
Vi är på ett forum för högvärdig återgivning och jag tycker du har rätt. Personligen kör jag inte vare sig Spotify eller Tidal i mobiltelefonen, det är ju när man kör i mera stationära anläggningar då en del knasigheter i återgivningen blottas.
Tell skrev:Nattlorden skrev:icko skrev:
Svaret är väl enkelt - "köp en bättre telefon" ?
O hur lätt är det att hitta telefoner som är kapabla att lira tillräckligt högt om det skulle implementeras? Antaligen inte alls, speciellt inte när man oftast har andra krav på en telefon också.
Alltså dom har implementerat en standard som funkar bra för det absolut mesta o flesta. O för min del som inte lyssnar på populärmusik där det finns trehundrafemton olika mastrar utan bara en så spelar det ingen roll varifrån min musik kommer. Inte heller 320kbps ogg är ett problem, så enligt mig är spotify bra skit. Med undantag för deras appar då där funktionalliteten inte alltid är direkt hundra..
O Morello, du beter dig som en liten tonåring med ditt spotify-smeknamn. Väx upp.
ottovonkopp skrev:icko skrev:Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.
I min lur finns en massa "ljudförbättrare", tex basförstärkning, diskantförstärkning o loudness. Borde räcka tycker jag.
Testade att slå på loudness en gång samtidigt som det spelades One Direction (Spotify). Hörlurarna ballade ur direkt.
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.
De har inget egenintresse egentligen... deras intresse är att leverera en god tjänst.... och att behöva justera datamängden i de fall överföringen inte hinner med är definitvt i deras intresse... men så länge du har en betald premiumtjänst och en bra uppkoppling, så har de inget incitament att inte skicka det bästa de kan.
.....Och i Spotify fall är det bara 256 kbit via connect, tyvärr. Men det har de inte skyltat med.
Belker skrev:Googlade True Peak limiter och tror jag fattar nu. Det Spotify skriver om detta behöver inte betyda att de tillämpar höjning. Det har snarare, åter igen, att göra med inkompetent musikindustri, där mastringstekniker tycker att det är en bra idé att maxa alla reglage till 11, med påföljande klippning vid DA-konvertering.
music4ever skrev:Belker skrev:Googlade True Peak limiter och tror jag fattar nu. Det Spotify skriver om detta behöver inte betyda att de tillämpar höjning. Det har snarare, åter igen, att göra med inkompetent musikindustri, där mastringstekniker tycker att det är en bra idé att maxa alla reglage till 11, med påföljande klippning vid DA-konvertering.
Ja, det jag menar. Och det låter därefter.
darkg skrev:...och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?
RogerGustavsson skrev:darkg skrev:...och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?
Hur menar du nu? Det är ju förvånansvärt liten skillnad mellan DAC:ar. Den kvalitetsförsämring som volymmaxandet medför är ju magnituder större.
Svante skrev:Morello skrev:...
Ok, min syn på utvecklingen är så här. -82 kom CD-mediet. Till en början var det inte många som hade spelare, det tog till kanske -87 innan gemene man hade en CD-spelare. Produktionstiden på ett album var säkert ett år, man hade inte ljudredigeringsprogram, utan såg de digitala inspelningsapparaterna på samma sätt som gamla sortens bandspelare och spelade in med 6 dB headroom trots att det inte behövdes. Jag såg min första ljudeditor 1988, som var skriven för det obskyra tillägget till DOS som hette Windows. Hårddiskarna var då på 40 MB. Det är inte alls konstigt att det tog tio år innan loudness war tog fart. Jag är för min del helt övertygad om att den hårda toppklippningen, och att man har så stor överstyrningsreserv i diskanten har stimulerat till kompression och diskanthöjning. Det låter ju starkare då och folk fattar inte att man ska jämföra nivåkalibrerat, inte heller musikproducenter.
Tokmastering har inte uppkommit för att folk är dumma. Den har uppkommit för att habitatet för musikproduktioner är toppvärdesbegränsat.
Talspolen skrev:Tangband skrev:Nattlorden skrev:
.....Och i Spotify fall är det bara 256 kbit via connect, tyvärr. Men det har de inte skyltat med.
Även med Spotify via Chromecast Audio är det max 256kbit som gäller, upptäckte jag idag...
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Telefon - pratar vi inte om musikanläggningar här?
Vi är på ett forum för högvärdig återgivning och jag tycker du har rätt. Personligen kör jag inte vare sig Spotify eller Tidal i mobiltelefonen, det är ju när man kör i mera stationära anläggningar då en del knasigheter i återgivningen blottas.
Är det en negation för mycket? Jag är inlärd att: vare sig A eller B betyder ingetdera av A eller B d v s samma som varken A eller B. Men vad betyder: inte vare sig A eller B? Betyder det bådadera? Betyder det antingen A eller B? Jag har dock sett att många skriver så där, så det verkar inte vara ovanligt.
För övrigt fungerar väl en mobiltelefon alldeles utmärkt som en streamingmottagare i en musikanläggning, eller? Jag frågar därför att jag inte ännu börjat med streaming och har funderat på just detta.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerGustavsson skrev:darkg skrev:...och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?
Hur menar du nu? Det är ju förvånansvärt liten skillnad mellan DAC:ar. Den kvalitetsförsämring som volymmaxandet medför är ju magnituder större.
darkg skrev:Jaha.. men det är Spotify-limitern du har synpunkter på, mastrings- och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?
hcl skrev:Svante skrev:Morello skrev:...
Ok, min syn på utvecklingen är så här. -82 kom CD-mediet. Till en början var det inte många som hade spelare, det tog till kanske -87 innan gemene man hade en CD-spelare. Produktionstiden på ett album var säkert ett år, man hade inte ljudredigeringsprogram, utan såg de digitala inspelningsapparaterna på samma sätt som gamla sortens bandspelare och spelade in med 6 dB headroom trots att det inte behövdes. Jag såg min första ljudeditor 1988, som var skriven för det obskyra tillägget till DOS som hette Windows. Hårddiskarna var då på 40 MB. Det är inte alls konstigt att det tog tio år innan loudness war tog fart. Jag är för min del helt övertygad om att den hårda toppklippningen, och att man har så stor överstyrningsreserv i diskanten har stimulerat till kompression och diskanthöjning. Det låter ju starkare då och folk fattar inte att man ska jämföra nivåkalibrerat, inte heller musikproducenter.
Tokmastering har inte uppkommit för att folk är dumma. Den har uppkommit för att habitatet för musikproduktioner är toppvärdesbegränsat.
Det ligger säkert en hel del i det du skriver, men ett visst mått av dumhet har nog också spelat in (NPI). Om inte CD-mediet varit så på gränsen hade hela detta problem kunnat undvikits, säg till ca. 20 bit och 75 kHz (och senare mer översampling för att medge enkel filtrering). Fullt tillräcklig dynamik för distribution och vettig marginal både uppåt och nedåt (typ. R128).
music4ever skrev:darkg skrev:Jaha.. men det är Spotify-limitern du har synpunkter på, mastrings- och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?
Va? Det spotify gör, med normaliseringen på, är påverka ljudet på redan masterade skivor. Är inte alls samma sak.
darkg skrev:music4ever skrev:darkg skrev:Jaha.. men det är Spotify-limitern du har synpunkter på, mastrings- och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?
Va? Det spotify gör, med normaliseringen på, är påverka ljudet på redan masterade skivor. Är inte alls samma sak.
Antingen misslyckas jag att förstå dig eller Belker, eller du mig eller Belker. Jag släpper det.
Morello skrev:Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?
Morello skrev:Ibland undrar jag hur höga anspråk folk här i kanalen har - nu ombeds man att visa exempel på när limitering kan utgöra ett problem. Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?
Belker skrev:I feel you, darkg! Kan inte music4ever eller Morello slänga upp ett exempel på normaliseringens problem? End of discussion i så fall! Hittills har jag bara hört inte helt konstruktiva klagomål.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?
Svar ja. Det tolkas som ett "musikaliskt uttryck" att det skall låta så.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?
Jag börjar tro det tyvärr. Jag tror det skulle vara uppfriskande att de som lyssnat på popmusik via Spotify i några år helt sonika plockar fram tidiga CD-utgåvor, stänger ned datorn och sedan enbart lyssnar på dynamiska utgåvor i några månader. Sedan slår man igång spotify och lyssnar på samma album.
music4ever skrev:Belker skrev:I feel you, darkg! Kan inte music4ever eller Morello slänga upp ett exempel på normaliseringens problem? End of discussion i så fall! Hittills har jag bara hört inte helt konstruktiva klagomål.
Om du inte hör någon påverkan av normaliseringen så kan du väl använda det.
music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?
Belker skrev:music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?
Att döda loudness war!
Nattlorden skrev:Morello skrev:Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?
music4ever skrev:Vad är det du menar? Att en limiter aldrig påverkar ljudet?
Jag märkte av detta för flera år, hur mycket sämre viss musik lät. Fann inställningen, stängde av den och problemet var löst.
Har inte brytt mig sedan dess och förstår fortfarande inte varför man överhuvudtaget skall använda normaliseringsfunktionen. Vad är poängen?
music4ever skrev:Belker skrev:music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?
Att döda loudness war!
Nej.
music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?
Morello skrev:music4ever skrev:Vad är poängen med normaliseringen?
Att pressa upp nivån på material som låter "för svagt" - tydligen har Spotify-generationen svårt att traktera en volymkontroll!
Det anmärkningsvärda är att kompressorn är atktiverad efter installation.
Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.
Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.
petersteindl skrev:Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.
Man limiterar topparna. Sedan trycker man ihop resten i en kompressor. Då blir det starkare och mer ljud för pengarna.
Tell skrev:Fast den inställningen ska ju normalt sett inte påverka musik negativt alls. Det skulle isf vara den musiken där nivån höjs pga normaliseringen, men det har vi väl fortfrande inget bevis för att den skulle göra?
Belker skrev:Igen, normaliseringen (utan limiter, kompressor eller nivåhöjning- såsom Tidal och Youtube har implementerat det) är en metod att avsluta loudness war.
Förstår inte varför ni ger er på streamingtjänsterna här. De är ju lösningen på ett problem som främst (kommersiell) radio skapat senaste 20 åren, där det gäller att låta högst i bullriga miljöer.
music4ever skrev:Tell skrev:Fast den inställningen ska ju normalt sett inte påverka musik negativt alls. Det skulle isf vara den musiken där nivån höjs pga normaliseringen, men det har vi väl fortfrande inget bevis för att den skulle göra?
Jag föreslår att du söker på forumet. Det har flera gånger tagits upp tidigare.
music4ever skrev:Belker skrev:Igen, normaliseringen (utan limiter, kompressor eller nivåhöjning- såsom Tidal och Youtube har implementerat det) är en metod att avsluta loudness war.
Förstår inte varför ni ger er på streamingtjänsterna här. De är ju lösningen på ett problem som främst (kommersiell) radio skapat senaste 20 åren, där det gäller att låta högst i bullriga miljöer.
För jag har något som kallas volymkontroll.
Svante skrev:Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.
Svante skrev:Det där med true peak är väl det som tas hänsyn till i EBU R.128, dvs att om man har en fullt utstyrd digital signal så kan den ge toppar i den analoga världen som är högre än vad motsvarande digitala sampel är. Vi hade en lång tråd om det för några år sedan där vi hade en mindre fruktsam diskussion om huruvida det skulle heta Gibbs fenomen eller inte, men vi diskuterade också hur stor marginal man måste ha för att undvika klippning i DACen. Vi kom fram till att det inte finns någon sådan garanterad marginal, givet ett perfekt rekonstruktionsfilter finns det ingen teoretisk övre gräns för hur stor överslängen kan bli. Givet ett visst reellt rekonstruktionsfilter finns det dock en sådan gräns som varierar med filterlösning, och det givna stället för en sådan överstyrningsmarginal är alltså på det ställe där rekonstruktionsfiltret sitter, dvs i DACen, eller om det rör sig om omsampling, i omsamplaren (som alltså måste sänka nivån lite).
I praktiken är dock detta finlir som får långt mycket mindre konsekvenser än de andra saker som diskuteras i tråden. Överslängarna drabbar worst-case-signaler som knappast finns i vanlig musik, utom möjligen tokmastrat, vrålklippt material, och det låter ju inget vidare från början. Välinspelat programmaterial får väldigt sällan några överslängar över full utstyrning alls.
Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.
JB skrev:Svante skrev:Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.
Är väl inte riktigt så enkelt... först måste man ju isåfall ändra på EU lagen som kräver volymbegränsning på alla mobila enheter, och hur stor skulle inte volymskillnaden bli om man lyssnade på en låt med R.128 i tex Spotify och sedan startade en annan musikapp som inte har någon normalisering som helt plötsligt spelar upp en låt som peakar vid +-0 dB, skulle nog finnas stor risk för att folk fick hörselskador då.
Känns som att mobiltelefonerna isåfall skulle behövt normalisering direkt i operativsystemet eller i hårdvaran isåfall, men det går ju inte utan kompressor när det gäller filer där man ej kan scanna igenom filen innan uppspelning och läsa av en medelnivå (tex om man tittar/lyssnar på en livestream)
Så enkelt är det knappast =P
darkg skrev:Svante skrev:Det där med true peak är väl det som tas hänsyn till i EBU R.128, dvs att om man har en fullt utstyrd digital signal så kan den ge toppar i den analoga världen som är högre än vad motsvarande digitala sampel är. Vi hade en lång tråd om det för några år sedan där vi hade en mindre fruktsam diskussion om huruvida det skulle heta Gibbs fenomen eller inte, men vi diskuterade också hur stor marginal man måste ha för att undvika klippning i DACen. Vi kom fram till att det inte finns någon sådan garanterad marginal, givet ett perfekt rekonstruktionsfilter finns det ingen teoretisk övre gräns för hur stor överslängen kan bli. Givet ett visst reellt rekonstruktionsfilter finns det dock en sådan gräns som varierar med filterlösning, och det givna stället för en sådan överstyrningsmarginal är alltså på det ställe där rekonstruktionsfiltret sitter, dvs i DACen, eller om det rör sig om omsampling, i omsamplaren (som alltså måste sänka nivån lite).
I praktiken är dock detta finlir som får långt mycket mindre konsekvenser än de andra saker som diskuteras i tråden. Överslängarna drabbar worst-case-signaler som knappast finns i vanlig musik, utom möjligen tokmastrat, vrålklippt material, och det låter ju inget vidare från början. Välinspelat programmaterial får väldigt sällan några överslängar över full utstyrning alls.
Så, det är som sagt väldigt enkelt, Spotify och de andra behöver bara mäta LUFS på alla låtar, alternativt album, justera ner nivån så att den inte ligger över -23 dB LUFS och sen är det klart. Möjligen kan man tänka sig att de bedriver ett långsiktigt arbete för att sänka nivån med 1 dB varannan månad över ett par år för att mobiltillverkarna ska komma ikapp och för att folk som inte bryr sig ska kunna köpa nya telefoner.
Bra, då verkar jag ha fattat det rätt med dacen.
Om man som Spotify gör stannar vid -14 dB LUFS, är det då, tycker du, klokt eller oklokt att de använder limiter?
Belker skrev:Morello skrev:Du får gärna förklara varför man behöver in limiter - i den digitala domänen.
Spotify hävdar att det behövs, se citat tidigare i tråden. De andra aktörerna använder inte limiter.
RogerGustavsson skrev:Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?
Vilka låtar är det egentligen som kan tänkas drabbas av ev. volymutjämning påslagen i Spotify?
Testade med ett spår som hamnade på crest 23 dB i MasVis. Med volymutjämning reduceras crest till drygt 19 dB. I Tidal blir det 23 dB. Ingen av dem går upp till 0 dBFS.
Vilka låtar är det egentligen som kan tänkas drabbas av ev. volymutjämning påslagen i Spotify?
Testade med ett spår som hamnade på crest 23 dB i MasVis. Med volymutjämning reduceras crest till drygt 19 dB. I Tidal blir det 23 dB. Ingen av dem går upp till 0 dBFS.
[ Bild ]
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?
Lysande exempel på pyramidalt klumpigt implementerad nivånormering! Bojkotta skräpet!
[ Bild ]
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?
Lysande exempel på pyramidalt klumpigt implementerad nivånormering! Bojkotta skräpet!
JB skrev:Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Vilken musik är det som slår i det digitala taket 0 dBFS?
Vad spelar det för roll?
Dom flesta bryr sig inte speciellt mycket om ljudkvalitet utan vill helt enkelt bara slippa ändra volymen mellan låtarna, och dom lämnar normaliseringen aktiverad och skiter fullständigt hurvida dynamisk musik tappar några dB i crest eller inte,
och dom som bryr sig om ljudkvalitet brukar sällan ha något emot att fippla med volymkontrollen mellan låtar, och stänger därmed av normaliseringen för att slippa en extra "volymkontroll" som försämrar ljudkvaliten (ja även på Tidal och andra streamingstjänster även fast dom inte limiterar signalen)
Kan förstå att det hade varit problem om normaliseringen alltid var aktiverad oavsett om man vill det eller ej, men när den går att stänga av så ser jag inte riktigt hur den kan vara ett problem? för det är väl knappast någon här på forumet som använder den ändå?
Svante skrev:Ok, en lite mer komplett lösning skulle se ut så här:
Soptify och gänget ökar headroom genom att sänka medelnivån till -23 dB LUFS på allt. Produktioner som redan ligger under -23 dB LUFS får ligga kvar. Myndigheterna avskaffar toppvärdesbegränsningen och inför en LUFS-mätt norm i stället. Telefontillverkarna inför de nya normerna, och har de svårt att göra förstärkare som kan leverera tillräcklig toppeffekt så sätter de in limiter som toppvärdesbegränsar när man höjer volymen "för högt".
Med det systemet finns incitament att börja producera musik utan tokmaximering, man kan börja tävla med välljud i stället.
Tell skrev:Sätt den på -23dB så skulle det bli ramaskri på riktigt. Folk skulle klaga på för låg volym typ överallt. Som det är nu räcker ju gott o väl, bara dom skippar att höjja nivån på dom där jättetysta grejerna ni lyssnar på så blir det bra.
Conan skrev:Svante skrev:Ok, en lite mer komplett lösning skulle se ut så här:
Soptify och gänget ökar headroom genom att sänka medelnivån till -23 dB LUFS på allt. Produktioner som redan ligger under -23 dB LUFS får ligga kvar. Myndigheterna avskaffar toppvärdesbegränsningen och inför en LUFS-mätt norm i stället. Telefontillverkarna inför de nya normerna, och har de svårt att göra förstärkare som kan leverera tillräcklig toppeffekt så sätter de in limiter som toppvärdesbegränsar när man höjer volymen "för högt".
Med det systemet finns incitament att börja producera musik utan tokmaximering, man kan börja tävla med välljud i stället.
Borde det i dagens läge inte gå att lösa med att appen "Spotify" meddelar operativet att den jobbar med LUFS-normering så att toppvärdesbegränsningen slås av? Om ev. toppar i musiken inte kan hanteras av enhetens förstärkare så löser det väl sig själv? En TV-apparat t.ex. kan ju knappast hantera dynamiken i en actionrulle på Bluray fullt ut, men hur låter det?
Svante skrev:hcl skrev:Svante skrev:
Det ligger säkert en hel del i det du skriver, men ett visst mått av dumhet har nog också spelat in (NPI). Om inte CD-mediet varit så på gränsen hade hela detta problem kunnat undvikits, säg till ca. 20 bit och 75 kHz (och senare mer översampling för att medge enkel filtrering). Fullt tillräcklig dynamik för distribution och vettig marginal både uppåt och nedåt (typ. R128).
Nej, jag tror inte alls att större bitdjup eller högre samplingsfrekvens hade hindrat loudness war. Man hade inte "vunnit" mindre på att tokmastra för ett sådant medium. Orsaken är att man kan få det att låta starkare om man sabbar ljudet. Och ljudstyrkan har vunnit över ljudkvaliteten. Någon sade att ljudnivåkriget är över, kanske är det det, och ljudkvaliteten är död. Tänker jag ibland i mina mörkare stunder.
Tell skrev:Sätt den på -23dB så skulle det bli ramaskri på riktigt. Folk skulle klaga på för låg volym typ överallt. Som det är nu räcker ju gott o väl, bara dom skippar att höjja nivån på dom där jättetysta grejerna ni lyssnar på så blir det bra.
Morello skrev:Det finns tillräckligt mycket bra musik som inte är vansinneskomprimerad för att tiden ändå inte skall räcka till.
Rydberg skrev:Morello skrev:Det finns tillräckligt mycket bra musik som inte är vansinneskomprimerad för att tiden ändå inte skall räcka till.
Är man reaktionär fungerar naturligtvis detta förhållningssätt
Morello skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:Det finns tillräckligt mycket bra musik som inte är vansinneskomprimerad för att tiden ändå inte skall räcka till.
Är man reaktionär fungerar naturligtvis detta förhållningssätt
![]()
![]()
Kanske bör tilläggas att detta förhållningssätt kan begränsas till populärmusiken; kontemporär konstmusik och jazz lider ju inte på samma sätt av ljudnivåkriget!
Morello skrev:Smyglyssnade (via tjejens Spotify-konto) på det nyare albumet - fruktansvärt olyssningsbart mög, vilket tabellen förvisso skvallrar om.
Rydberg skrev:Morello skrev:Smyglyssnade (via tjejens Spotify-konto) på det nyare albumet - fruktansvärt olyssningsbart mög, vilket tabellen förvisso skvallrar om.
Är böjd att hålla med dig, fattar inte att de gör sådär!
Tangband skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:Smyglyssnade (via tjejens Spotify-konto) på det nyare albumet - fruktansvärt olyssningsbart mög, vilket tabellen förvisso skvallrar om.
Är böjd att hålla med dig, fattar inte att de gör sådär!
Angående trådens huvudrubrik, lägger TIDAL ned 2018?
Tjänsten kostar trots allt 199:- mån och det motsvarar ju många köp av RIKTIGA skivor under ett år. Varför är det 100% dyrare än Spotify premium att köra okomprimerat ?
Spotify premium lurar visserligen kunderna med connect ( 256 Kbit ) men kan köra 320 Kbit via smartphones. Den tjänsten kostar bara hälften och kanske upplevs som lika bra som TIDAL ?
petersteindl skrev:Vad skulle hända om både Tidal och Spotify stängde och upphörde 1 januari 2018? Skulle streaming i så fall upphöra? Skulle efterfrågan på CD skivor börja öka?
petersteindl skrev:Vad skulle hända om både Tidal och Spotify stängde och upphörde 1 januari 2018? Skulle streaming i så fall upphöra? Skulle efterfrågan på CD skivor börja öka?
Tangband skrev:petersteindl skrev:Vad skulle hända om både Tidal och Spotify stängde och upphörde 1 januari 2018? Skulle streaming i så fall upphöra? Skulle efterfrågan på CD skivor börja öka?
Intressant fråga.
Och om inga alternativ till dessa fanns ?...
Nedladdningen av FLAC på obskyra hemsidor skulle kanske öka lavinartat av rena rips av cd- skivor. Kanske ljudkvaliteten skulle höjas ? Många har ju redan nu flera terrabyte av musikmaterial från egna och lånade skivor så det utbytet skulle säkert öka bland entusiasterna sinsemellan.
Streaming för konsumenten är väl det som används idag och några cd-skivor orkar folk nog inte beställa tyvärr. Jag tror cd-skivan är död.
Eller sagt på ett annat sätt- streamningtjänster används väl numera av 95 % och de övriga 5% som använder cd-skivor är alldeles för få för att kunna påverka utvecklingen.
Jag är dock säker på att också andra intressenter än TIDAL/Spotify skulle starta nya streamningstjänster och det skulle bli stor efterfrågan på dessa, och de tjänster som överlever skulle nog max kosta 99:- mån och inte mer.
Drömmen skulle väl vara högupplöst 24 bit/192kHz på alla artister för den summan.
Streamingshastigheten och lika hög datamängd på Netflix (bilden ) är ju inget problem , så varför skulle musiken vara så kostsam och krånglig att förmedla ?
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:Vad skulle hända om både Tidal och Spotify stängde och upphörde 1 januari 2018? Skulle streaming i så fall upphöra? Skulle efterfrågan på CD skivor börja öka?
Intressant fråga.
Nedladdningen av FLAC på obskyra hemsidor skulle kanske öka lavinartat av rena rips av cd- skivor. Kanske ljudkvaliteten skulle höjas ? Många har ju redan nu flera terrabyte av musikmaterial från egna och lånade skivor så det utbytet skulle säkert öka bland entusiasterna sinsemellan.
Streaming för konsumenten är väl det som används idag och några cd-skivor orkar folk nog inte beställa tyvärr. Jag tror cd-skivan är död.
Eller sagt på ett annat sätt- streamningtjänster används väl numera av 95 % och de övriga 5% som använder cd-skivor är alldeles för få för att kunna påverka utvecklingen.
Jag är dock säker på att också andra intressenter än TIDAL/Spotify skulle starta nya streamningstjänster och det skulle bli stor efterfrågan på dessa, och de tjänster som överlever skulle nog max kosta 99:- mån och inte mer.
Drömmen skulle väl vara högupplöst 24 bit/192kHz på alla artister för den summan.
Streamingshastigheten och lika hög datamängd på Netflix (bilden ) är ju inget problem , så varför skulle musiken vara så kostsam och krånglig att förmedla ?
Är du medveten om att om att extremt lite musik är inspelad i 192 kHz samplingsfrekvens? Somliga sajter som erbjuder s.k. högupplöst musik har bara gjort samplingsfrekvensomvandling av vissa alster från exempelvis filer som har 44,1 kHz samplingsfrekvens. Detta är alltså ren båg och fyller bara upp din hårddisk med mer onödig data.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:Vad skulle hända om både Tidal och Spotify stängde och upphörde 1 januari 2018? Skulle streaming i så fall upphöra? Skulle efterfrågan på CD skivor börja öka?
Intressant fråga.
Är du medveten om att om att extremt lite musik är inspelad i 192 kHz samplingsfrekvens? Somliga sajter som erbjuder s.k. högupplöst musik har bara gjort samplingsfrekvensomvandling av vissa alster från exempelvis filer som har 44,1 kHz samplingsfrekvens. Detta är alltså ren båg och fyller bara upp din hårddisk med mer onödig data.
Tangband skrev:Jo, jag vet att den högsta ” vanliga samplingsfrekvensen ” i de flesta moderna studios är 20 bit 96 kHz eller 88,2 kHz.
hcl skrev:Tangband skrev:Jo, jag vet att den högsta ” vanliga samplingsfrekvensen ” i de flesta moderna studios är 20 bit 96 kHz eller 88,2 kHz.
Idag är 24/192 tillgängligt i de flesta (alla?) interface (A/D-D/A burk) och en modern dator fixar lätt att hantera mååånga kanaler med den datatakten inkl. "in the box" pluggar etc så frågan är vad du menar med "vanliga samplingsfrekvensen"?
Trist nog är skillnaden (nyttan!?) med 24/192 jämfört med t.ex. 16/48 är dock extremt liten jämfört med skadan orsakad av all processning som görs i samband med inspelning, mixning och mastring idag. Precis som de flesta här påpekar så utgör det mesta som görs och är relaterat till nivåmaximering en överväldigande del av orsaken till att 24/192 inte behövs. När (om?) samfundet någon gång kommer över nivåmaximeringsruset så kan t.o.m. 24/192 bli efterfrågat...
Får man avsluta 2017 med en önskan om att EBU R128 skall införas på bred front under 2018?
petersteindl skrev:Digitaaaalt? sånt skräp. Vinyl ska're va.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-foretaget-rider-pa-lp-trenden
Svante skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Jo, jag vet att den högsta ” vanliga samplingsfrekvensen ” i de flesta moderna studios är 20 bit 96 kHz eller 88,2 kHz.
Idag är 24/192 tillgängligt i de flesta (alla?) interface (A/D-D/A burk) och en modern dator fixar lätt att hantera mååånga kanaler med den datatakten inkl. "in the box" pluggar etc så frågan är vad du menar med "vanliga samplingsfrekvensen"?
Trist nog är skillnaden (nyttan!?) med 24/192 jämfört med t.ex. 16/48 är dock extremt liten jämfört med skadan orsakad av all processning som görs i samband med inspelning, mixning och mastring idag. Precis som de flesta här påpekar så utgör det mesta som görs och är relaterat till nivåmaximering en överväldigande del av orsaken till att 24/192 inte behövs. När (om?) samfundet någon gång kommer över nivåmaximeringsruset så kan t.o.m. 24/192 bli efterfrågat...
Får man avsluta 2017 med en önskan om att EBU R128 skall införas på bred front under 2018?
Mja, det finns idag inga AD-omvandlare vad jag vet som fixar ett SNR som motsvarar 24 bitar. Däremot finns det gott om AD-omvandlare som spottar ur sig 24 bitar per sampel. Men det gör inget, 20 bitar är liksom tillräckligt. Det är lite samma sak med 192 kHz samplingsfrekvens, visst spottar omvandlarna ur sig 192000 sampel per sekund, men signalen mellan 48000 och 96000 är ofta rätt förorenad. Många omvandlare beter sig bättre vid 96 kHz än vad de gör i 192 kHz sampllingsfrekvens.
Skulle jag producera något seriöst idag skulle jag välja att göra det i 24/96. Det är lite olyckligt att okunnigt folk (konsumenterna) bestämmer så mycket inom audio. Det är så lätt att tro att högre siffror är bättre, och det gäller samplingsfrekvens, bitdjup , dynamik, bitrate etc. Det finns ofta saker som gör det hela mer komplicerat än det som går lätt att mäta, och de sakerna kommer lätt i skymundan. Som mikrofonplacering, rumsakustik, mastering etc, sådant som det är svårt att sätta siffror på.
petersteindl skrev:+1 på Svantes inlägg. De inspelningstekniker jag känner spelar in 24/96. Där har deras professionella utrustning bäst data.
Det är inte så lätt att få till det med högre samplingsfrekvens över 96 kHz, men det går.
Mvh
Peter
hcl skrev:petersteindl skrev:+1 på Svantes inlägg. De inspelningstekniker jag känner spelar in 24/96. Där har deras professionella utrustning bäst data.
Det är inte så lätt att få till det med högre samplingsfrekvens över 96 kHz, men det går.
Mvh
Peter
Ja, där kanske majoriteten av utrustningen fortfarande ligger, men vad gäller A/D-omvandling så är 96 kHz väldigtlångt från någon som helst gräns. Hur mycket högre som det kan finnas poäng att gå är också en fråga.
Det finns f.ö. utrustning som låter bäst vid 44.1 kHz eller 48 kHz... eller någon annan samplingsfrekvens. Min poäng och jag skulle förespråka är dock att man testar detta ordentligt innan man låser fast vid något på dogmatiska grunder.
hcl skrev:Tja. SNR motsvarande 24 bitar är nog inte ens önskvärt med 24 informationsbärande bitar. Det totala bruset (analogt + digitalt) bör i allmänhet ligga en komfortabel bit över det digitala (faktiska d.v.s. inte bara det teoretiska), men vist -120 dBFS är kanske lite i överkant.
hcl skrev:Vilket format man jobbar med bör dock bestämmas utifrån hur aktuell utrustning faktiskt presterar, vilket ju är vad du är inne på, men av någon anledning "väljer" du att ta ställning för 24/96?
hcl skrev:Av någon anledning nämner du rumsakustik och mastring, men inte mixning, som givetvis har (eller bör ha) mycket större påverkan på resultatet än f.f.a. mastring.
petersteindl skrev:Digitaaaalt? sånt skräp. Vinyl ska're va.
Morello skrev:petersteindl skrev:Digitaaaalt? sånt skräp. Vinyl ska're va.
En helt bedrövlig utveckling som övergår mitt förstånd. Varför efterfrågar inte folk CD, DVD-audio eller till och med SACD istället?
music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda.
Morello skrev:Det stora problemet är dock inte formatet per se, utan "loudness war".
Hur kan vi bidra till att få ett slut på detta elände?
På begäran av en kompis så inledde vi det nya året med "sultans of swing" på en tidig CD-utgåva och riktigt ordentligt uppskruvad volym.![]()
http://turnmeup.org/index.shtml
Morello skrev:music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda.
Denna är ganska kaxig:
[ Bild ]
petersteindl skrev:+1 på Svantes inlägg. De inspelningstekniker jag känner spelar in 24/96. Där har deras professionella utrustning bäst data.
Mvh
Peter
Morello skrev:music4ever skrev:Ska försöka finna en CD-spelare som är "kul" att använda.
Denna är ganska kaxig:
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster