Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Jag har också slutat med att ge råd om jag inte är tillfrågad. Eftersom musikupplevelser är just upplevelser borde en eventuell placeboeffekt kanske kunna vara av godo?
Polarn har handlat Nordostkablar för fantasibelopp och han upplevde en klar skillnad till det bättre tom när han bytte nätverkskabeln från routern...
En sån kille snackar jag inte kablar med lilsom.
darkg skrev:Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.
AndersP skrev:darkg skrev:Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.
Det senaste som hände i det hushållet var att vägguttagen byttes till rhodiumbelagda. Inte lätt att hålla truten då.
Harryup skrev:För min egen del så får folk köpa precis vad dom vill för sina pengar. Mår folk bra av att köpa något så ser jag det inte som min uppgift att försöka få folk att må sämre.
Finns inte många som skulle vilja ha sin bil kritiserad av sin granne och dessutom så en dyr stereo är vad en bättre bil förlorar i värde första året. Skall man påpeka för nöjda bilköpare att det är idiotiskt att inte åka buss och försöka få dom att lämna tillbaka bilen?
Ligg lågt och gör inte folk missnöjda som inte redan är det.
/Harryup
Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?
Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?
Harryup skrev:Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?
Man har absolut inte utifrån berättelser i 3:e, 4:e hand en aning om vad som hände. Och kanske knastret försvann när man bytte till en bättre digitalkabel eller vad som helst. Kanske det inte ens var knaster i bemärkelsen skivknaster utan något annat som beskrev som det.
SÅ nej, finns inga bevis för att kunden verkligen är lurad. Just lurad är ju bara sant om handlaren medvetet vet om att det inte är sant. Många handlare må tro på märkliga saker men man blir inte rik på hifi och i synnerhet om man luras och får det ryktet. Hifi skiljer sig fortfarande ifrån bensinmacksförsäljning av högtalare.
/Harryup
ante_77 skrev:Hur nu kablarna tar bort knaster från vinylen, kan man nog tänka på.
Ett jävla filter i den kabeln. Den måste ju dessutom filtrera bort en hel del annat.
nissling skrev:Hur tänker ni som har varit i liknande situationer? Eller hur tror ni att ni skulle agera om ni saknar erfarenheten?
JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.
Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.
Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.
Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.
Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.
JM
Vinstmarginal har inget med kriminalitet att göra, inte heller med etik.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.
Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.
Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.
JM
Vinstmarginal har inget med kriminalitet att göra, inte heller med etik.
Med vänlig hälsning
Peter
nissling skrev:Efter att ha läst era inlägg och funderat vidare så känner jag lite såhär, för att dela upp det i två enskilda punkter:
1. Det är tämligen menlöst att förstöra någons lycka, såvida man inte kan vinna något på det själv. Att då i det sammanhanget upplysa den personen om hur grundlurad den är och ta fram bevis för det känns inte rätt.
2. Om hon däremot hade påstått att min tes var felaktig, alltså att det går lika bra med exempelvis EKK eller en lampsladd, så hade jag absolut övervägt att prata lite mer om fysik och visat hur jag resonerar. För även om det inte finns skäl att bry sig om att någon är nöjd tycker jag absolut att det finns skäl att bry sig om att någon påpekar att man har fel.
Med det sagt vill jag ju heller inte påpeka att någon har fel i syfte att påbörja en argumentation. Det känns isf som att man bara är ute efter att bråka i syfte att vinna. Odiskutabelt dock att säljaren i det här fallet tycks ha handskats väldigt fult med sin kund.
petersteindl skrev:Om hon tyckte det så är det så. Det måste till mer info för att jag skall anse att säljaren i det här fallet skulle ha handskats väldigt fult med sin kund. Fult hade det varit om säljaren trots kundens subjektiva intryck försökt ändra hennes valet till något annat, exempelvis EKK, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
jonasp skrev:petersteindl skrev:Om hon tyckte det så är det så. Det måste till mer info för att jag skall anse att säljaren i det här fallet skulle ha handskats väldigt fult med sin kund. Fult hade det varit om säljaren trots kundens subjektiva intryck försökt ändra hennes valet till något annat, exempelvis EKK, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Nä. En bilsäljare behöver knappast gå med på att bilen plötsligt går snabbare för att man byter styrkablar till bränsleinsprutningen. Vad är det som är så svårt med att säga "nu tror jag allt du inbillar dig"?
Något blir inte sant bara för att man tror det, även om vad vederbörande tycker upplevs som äkta för personen i fråga.
Svante skrev:Är inte detta ett exempel på felöversättningen/missförståndet "Survival och the fittest"="Den starkastes överlevnad"?
Alltså, man tror ibland att marknadsekonomin ska ordna så att det bästa alternativet överlever. Här är det uppenbart att det är det alternativ som folk vill köpa.
petersteindl skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:Om hon tyckte det så är det så. Det måste till mer info för att jag skall anse att säljaren i det här fallet skulle ha handskats väldigt fult med sin kund. Fult hade det varit om säljaren trots kundens subjektiva intryck försökt ändra hennes valet till något annat, exempelvis EKK, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Nä. En bilsäljare behöver knappast gå med på att bilen plötsligt går snabbare för att man byter styrkablar till bränsleinsprutningen. Vad är det som är så svårt med att säga "nu tror jag allt du inbillar dig"?
Något blir inte sant bara för att man tror det, även om vad vederbörande tycker upplevs som äkta för personen i fråga.
Jag anser att du har helt fel i ditt resonemang. Personen har själv lyssnat och kommit fram till resultat av upplevelse. Du jämför äpplen med päron då du tar bilexemplet. Det du ifrågasätter är upplevelsen, inte kabeln. Jag ifrågasätter inte upplevelsen men jag kan ifrågasätta kabeln om jag själv har annan upplevelse. Det man istället som säljare kan göra är att ha öppet köp och låna ut en alternativkabel så att kunden kan lyssna i lugn och ro hemma.
Själv skulle jag aldrig handskas med en människa/kund på det sättet du säger. Jag ser det som ett inkräktande på en annan människas personliga integritet. Jag skulle skämmas. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Samma dam går in i en hälsokostbutik och köper en burk med tabletter för en större summa pengar. Enlig säljaren som är mycket övertygande botar tabletterna alla cancerformer. Damen får stort förtroende för säljaren och hans argumentering.
Damen råkar ha spridd bröstcancer och traditionella cancerbehandlingen upplevs som århundrandets värsta baksmälla. Hon avbryter sjukhusets behandling och mår genast mycket bättre.
Hur blir din omedelbara reaktion när hon berättar för dig i förtroende vad hon gjort?
Likheter och olikheter med kabeldamen?
Damen avlider efter 2 veckors hälsokostbehandling.
JM
jonasp skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:
Nä. En bilsäljare behöver knappast gå med på att bilen plötsligt går snabbare för att man byter styrkablar till bränsleinsprutningen. Vad är det som är så svårt med att säga "nu tror jag allt du inbillar dig"?
Något blir inte sant bara för att man tror det, även om vad vederbörande tycker upplevs som äkta för personen i fråga.
Jag anser att du har helt fel i ditt resonemang. Personen har själv lyssnat och kommit fram till resultat av upplevelse. Du jämför äpplen med päron då du tar bilexemplet. Det du ifrågasätter är upplevelsen, inte kabeln. Jag ifrågasätter inte upplevelsen men jag kan ifrågasätta kabeln om jag själv har annan upplevelse. Det man istället som säljare kan göra är att ha öppet köp och låna ut en alternativkabel så att kunden kan lyssna i lugn och ro hemma.
Själv skulle jag aldrig handskas med en människa/kund på det sättet du säger. Jag ser det som ett inkräktande på en annan människas personliga integritet. Jag skulle skämmas. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet.
Med vänlig hälsning
Peter
Helt fel, jag ifrågasätter inte upplevelsen. I bilexemplet upplever man kanske att bilen går fortare. Man upplever också att jorden ser typ platt ut eftersom man inte serhorisontens krökning. När man då vet att det inte kan förhålla sig på detta vis är det inte svårt att påpeka detta. Ett påpekande som kan göras på ett artigt vis - om man har integritet. Varför skulle man skämmas för att anmäla en avvikande uppfattning?
JM skrev:Samma dam går in i en hälsokostbutik och köper en burk med tabletter för en större summa pengar. Enlig säljaren som är mycket övertygande botar tabletterna alla cancerformer. Damen får stort förtroende för säljaren och hans argumentering.
Damen råkar ha spridd bröstcancer och traditionella cancerbehandlingen upplevs som århundrandets värsta baksmälla. Hon avbryter sjukhusets behandling och mår genast mycket bättre.
Hur blir din omedelbara reaktion när hon berättar för dig i förtroende vad hon gjort?
Likheter och olikheter med kabeldamen?
Damen avlider efter 2 veckors hälsokostbehandling.
JM
Svante skrev:JM skrev:Samma dam går in i en hälsokostbutik och köper en burk med tabletter för en större summa pengar. Enlig säljaren som är mycket övertygande botar tabletterna alla cancerformer. Damen får stort förtroende för säljaren och hans argumentering.
Damen råkar ha spridd bröstcancer och traditionella cancerbehandlingen upplevs som århundrandets värsta baksmälla. Hon avbryter sjukhusets behandling och mår genast mycket bättre.
Hur blir din omedelbara reaktion när hon berättar för dig i förtroende vad hon gjort?
Likheter och olikheter med kabeldamen?
Damen avlider efter 2 veckors hälsokostbehandling.
JM
Jag tänkte själv försöka hitta på någon liknande analogi, men lyckades inte. Problemet med den är att man knappast avlider av en högtalarkabel.
Det största problemet är som jag ser är inte det enskilda fallet, utan att det är desinformation och att den hindrar vettig information att nå fram, och den sprider sig till andra. Till slut så fyller desinformationen hela internet och det blir omöjligt för den som vill att hitta riktig information. Vi är nästan där idag. Det går inte idag som okunnig att söka på nätet och hitta kunskap om hifi. Bruset är för starkt.
Jag tror att det beror på att hörseln är ett så svagt sinne och att vi därmed blir väldigt lättlurade. Om en person som vi tror på säger något så tror vi hellre på det än det vi hör. "Han borde ju veta."
Conan skrev:Vad har du för rätt eller skyldighet att förstöra damens upplevelse av skidresan eller kablarna, nu när resan/köpet redan är gjort?
petersteindl skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:
Jag anser att du har helt fel i ditt resonemang. Personen har själv lyssnat och kommit fram till resultat av upplevelse. Du jämför äpplen med päron då du tar bilexemplet. Det du ifrågasätter är upplevelsen, inte kabeln. Jag ifrågasätter inte upplevelsen men jag kan ifrågasätta kabeln om jag själv har annan upplevelse. Det man istället som säljare kan göra är att ha öppet köp och låna ut en alternativkabel så att kunden kan lyssna i lugn och ro hemma.
Själv skulle jag aldrig handskas med en människa/kund på det sättet du säger. Jag ser det som ett inkräktande på en annan människas personliga integritet. Jag skulle skämmas. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet.
Med vänlig hälsning
Peter
Helt fel, jag ifrågasätter inte upplevelsen. I bilexemplet upplever man kanske att bilen går fortare. Man upplever också att jorden ser typ platt ut eftersom man inte serhorisontens krökning. När man då vet att det inte kan förhålla sig på detta vis är det inte svårt att påpeka detta. Ett påpekande som kan göras på ett artigt vis - om man har integritet. Varför skulle man skämmas för att anmäla en avvikande uppfattning?
Ok, du anser således att hennes lyssningsupplevelse var korrekt. Vad är i så fall problemet? Eller? Antingen anser du att hennes lyssningsupplevelse var korrekt eller inkorrekt.
Om hon istället tyckt att hon inte kunde höra skillnad på kablarna och därför tar den billigaste/snyggaste kabeln, Hade du ansett att hennes lyssningsupplevelse varit inkorrekt då? Antingen var lyssningsupplevelsen en korrekt eller en inkorrekt iakttagelse.
Du frågar gällande integritet och att skämmas: Jo, det har att göra med att varje människa har ett samvete, nämligen sitt eget. Samvetet är en slags inre vägledare och domare hos var och en över vad man ämnar säga och/eller göra, eller säger och/eller gör eller kan komma att säga och/eller göra. (Past, present and future). Vägledaren tillhör present and future. Domarens domän är var och ens Past. Ibland vet man inte om det är rätt eller fel, inte ens i valet att göra något eller att avstå att göra detsamma. Ibland kan man tycka att det är fel vad man än väljer att göra. Pest eller kolera?
Domen beror på var och ens inre måttstock som beror på värderingar och på kunskap eller brist på kunskap. Det den enes samvete tycker är fel kan den andres samvete tycka är rätt. Om var och en gör det dens samvete tycker är rätt så är det rätt även om två människor väljer skilda vägar i en och samma fråga. Att inkräkta på annans integritet är att försöka få den andre att göra något eller säga något mot dennes samvete vid den tidpunkten. Man kan ändra värderingar beroende på ökad kunskap och då får man lättat samvete för framtida eller nutida göromål, men möjligtvis tyngt samvete för tidigare göromål. Det har även att göra med ansvar och hur kunskapsökning ändrar ansvar.
Du hanterar en fråga på ett sätt enligt ditt samvete, jag hanterar frågan enligt mitt samvete. Ditt samvete är inte bättre eller sämre än mitt samvete. Det som skiljer kan vara att ditt samvete genom åren förebrår dig för dina överträdelser eller missade mål och i mitt fall att mitt samvete genom åren förebrår mig för mina överträdelser eller missade mål.
Då det går överstyr är då exempelvis om ditt samvete anklagar mitt eller någon annans samvete eller vice versa. Då har vi människor blivit varandras anklagare och domare. Då har vi i så fall överskridit en gräns och den gränsen kallar jag för integritet.
Frågan är om kunden har dåligt samvete för att köpa eller att ha köpt kabeln? Om inte så kan man fundera på hur man hanterar saken efter sitt eget samvete. Du hanterar på ditt sätt, jag hanterar på mitt sätt.
Sedan finns det i samhället lagar och förordningar som reglerar vad som är tillåtet och vad som är överträdelse av lag.
Då det gäller kabeln, skulle jag råda en kund att ta hem alternativ och prova. Det är dock inte alla kunder som vill det eller anser sig ha tid till det. Det är tillfället som bjuder på olika lösningar och då får man agera såsom man själv tycker är bäst. Det är därför jag skrev: "Jag skulle skämmas över att tillrättavisa hennes lyssningsupplevelse. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet." Du må alltså ha din åsikt utan att den behöver vara fel. Men det du bygger din åsikt på kan jag måhända tycka vara ologiskt. Då påtalar jag det. Den springande punkten är i det här fallet om kunden hört korrekt eller inkorrekt. Jag låter kunden avgöra det själv. Jag kan dock ge viss vägledande information till kunden inför kundens eget beslut.
Med vänlig hälsning
Peter
nissling skrev:Conan skrev:Vad har du för rätt eller skyldighet att förstöra damens upplevelse av skidresan eller kablarna, nu när resan/köpet redan är gjort?
Men för att gå tillbaks till mitt exempel så var hon väldigt tydlig med att hennes högtalarkablar minsann hade isolering och tillräckligt ren koppar för att återge ljudet bättre än någon namnlös kabel i en betydligt lägre prisklass. Vilken rätt har hon att göra det när det inte kan backas upp?
Vad jag vet så är all koppar i elektronik ren till minst 99.9%. Den sista tusendelen kan jag nog leva utan. Utöver det har så gott som alla kablar med 1.5-2.5mm^2 tillräckligt bra isolering för att undvika förluster i så gott som alla någotsånär realistiska miljöer hos konsumenter (och även i mer professionella sammanhang för det mesta). Det gör ju hennes påstående till ett direkt argument mot detta, men då jag själv inte var särskilt sugen på att starta en argumentation så gjorde jag det inte. Därför startade jag tråden istället.
petersteindl skrev:JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.
Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.
Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.
JM
Vinstmarginal har inget med kriminalitet att göra, inte heller med etik.
Med vänlig hälsning
Peter
Conan skrev:nissling skrev:Conan skrev:Vad har du för rätt eller skyldighet att förstöra damens upplevelse av skidresan eller kablarna, nu när resan/köpet redan är gjort?
Men för att gå tillbaks till mitt exempel så var hon väldigt tydlig med att hennes högtalarkablar minsann hade isolering och tillräckligt ren koppar för att återge ljudet bättre än någon namnlös kabel i en betydligt lägre prisklass. Vilken rätt har hon att göra det när det inte kan backas upp?
Vad jag vet så är all koppar i elektronik ren till minst 99.9%. Den sista tusendelen kan jag nog leva utan. Utöver det har så gott som alla kablar med 1.5-2.5mm^2 tillräckligt bra isolering för att undvika förluster i så gott som alla någotsånär realistiska miljöer hos konsumenter (och även i mer professionella sammanhang för det mesta). Det gör ju hennes påstående till ett direkt argument mot detta, men då jag själv inte var särskilt sugen på att starta en argumentation så gjorde jag det inte. Därför startade jag tråden istället.
Ja det är ju rätt gjort tycker jag; le & vinka bara till nån nöjd kabelköpare i bekantskapskretsen hade nog jag också gjort. En rent teknisk diskussion hade hennes resonemang såklart inte hållit för, men varför förstöra den goda stämningen och hennes nöjdhet på köpet?
petersteindl skrev:Ja, hon ville köpa det som hon ansåg vara det bästa alternativet för henne och det skedde efter att hon lyssnat på produkten. Vad är problemet? Problemet är inte kabeln. Problemet är inte priset. Problemet är att hennes upplevelse åsidosätts. Det kan/bör man inte göra som jag ser det. Är man förmyndare över den personen så kan man ju ägna sig åt sådant. Bättre är att ge personen en vettig chans att lyssna mer och kunna erbjuda alternativ som personen i lugn och ro och utan påtryckning kan testa och själv avgöra vad som passar.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:En viktig fråga i sammanhanget är väl om det var hon själv som tyckte att knastret försvann, eller om det var säljaren som först påpekade det?
Morello skrev:https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU
jonasp skrev: Ojojoj vad du snurrar till det. Det här var inte en siffra rätt, tycker jag, men jag får be stt återkomma vid tillfälle. Jag kan dock konstatera att du tydligt skriver att ditt samvete tillåter att sälja dyra kablar som inte gör någon som helst nytta. Det gör inte mitt.
DQ-20 skrev:Jag tycker (värdeomdöme) att den inledande berättelsen är mycket trist läsning, men det drabbar sannolikt ingen fattig.
DQ-20 skrev:Morello skrev:https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU
jag tänker på den låten varje gång jag går förbi plastkorvarna med risgrynsgröt i matbutiken. Det som Olrog liksom hans publik tyckte var en fullständigt befängd idé är det idag ingen som reagerar på. Jag menar, vem har inte klämt i sig en Risifrutti?
/DQ-20
pingvinen skrev:Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.
(Sedan bör naturligvis de ingående komponenterna i en hifi anläggning väljas med tanke på helheten, tillvalen på bilen väljas med omsorg och inte kryssas i uppifrån och ner så man missar något viktigt på sista raderna om pengarna tar slut tidigare)
pingvinen skrev:Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.
(Sedan bör naturligvis de ingående komponenterna i en hifi anläggning väljas med tanke på helheten, tillvalen på bilen väljas med omsorg och inte kryssas i uppifrån och ner så man missar något viktigt på sista raderna om pengarna tar slut tidigare)
rajapruk skrev:Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?
rajapruk skrev:Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?
Jag köpte precis nya högtalarkablar, 20m NYM-O 2,2,5mm2 och fick betala hela 23,90€Svante skrev:Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar.
Morello skrev:En hundring räcker inte då åtta labbproppar av hög kvalitet kostar mer än så.
Ett kablage färdigt för användning är ju faktiskt såväl kabeln som don!
Rydbergs kabel kostar cirka 10 kr per meter.I en typisk installation med ett stereosteg mellan burkarna åtgår cirka 3 meter, vilket tillsammans med åtta kvalitetsdon gör cirka 150-200 kr. Dyrare än så är inte ett kvalitetskablage!
Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen.
Alterantivt köper man don som inte behöver lödas!
petersteindl skrev:Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen.
Alterantivt köper man don som inte behöver lödas!
Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen.
Alterantivt köper man don som inte behöver lödas!
Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Märlig fråga, Peter. Jag säljer inte kablar - varken till konsument eller distributör!
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Märlig fråga, Peter. Jag säljer inte kablar - varken till konsument eller distributör!
Inget konstigt. Du har räknat ut en materialkostnad. Låt oss se vad en färdiglödd kabel skulle kosta i handeln om du skulle tillverka den och sälja den på marknaden via distributör och butik.![]()
Eller menar du att butikerna skall sälja produkterna för tillverkarnas materialkostnad?
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Märlig fråga, Peter. Jag säljer inte kablar - varken till konsument eller distributör!
Inget konstigt. Du har räknat ut en materialkostnad. Låt oss se vad en färdiglödd kabel skulle kosta i handeln om du skulle tillverka den och sälja den på marknaden via distributör och butik.![]()
Eller menar du att butikerna skall sälja produkterna för tillverkarnas materialkostnad?
Med vänlig hälsning
Peter
Rydberg skrev:Jag köpte precis nya högtalarkablar, 20m NYM-O 2,2,5mm2 och fick betala hela 23,90€Svante skrev:Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar., mao mer än dubbel så mycket som vad du tycker är rimligt, vad för bös använder du själv egentligen?
petersteindl skrev:Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen.
Alterantivt köper man don som inte behöver lödas!
Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
pingvinen skrev:Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.
(Sedan bör naturligvis de ingående komponenterna i en hifi anläggning väljas med tanke på helheten, tillvalen på bilen väljas med omsorg och inte kryssas i uppifrån och ner så man missar något viktigt på sista raderna om pengarna tar slut tidigare)
shifts skrev:Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret!![]()
På riktigt: Gratulera istället för att gnissla tänder. Hon verkar väldigt nöjd med sitt köp och då finns det ju inte mycket att knorra över.
bakerman22 skrev:När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.
Han kunde absolut ingenting om ljud.
Han hade lyckats spara ihop en budget på 5000 spänn och ville addera en baslåda i sitt pojkrum.
Glad i hågen gick han till den lokala hifihandlaren. Ut kom han med en baslåda för 2500 och en lågnivåkabel för lika mycket...
petersteindl skrev:shifts skrev:Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret!![]()
På riktigt: Gratulera istället för att gnissla tänder. Hon verkar väldigt nöjd med sitt köp och då finns det ju inte mycket att knorra över.
Bra där. Precis min uppfattning.
Med vänlig hälsning
Peter
jansch skrev: Snip ..
"Värdet" - som kunden sätter, behöver inte nödvändigtvis vara relaterat till tekniska prestanda.
Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?) Skillnaden i kundpris är mer än 1 på 5.000. Man måste skilja på känsla och verklighet.... och känslor är normalt starkare. Snip .
jansch skrev:När blir man lurad?
Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?)
Belker skrev:"Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"
Den upplevelsen av hur ljudet ändras trodde jag inte var möjlig vid en jämförelse mellan kablar. Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant. Jag vill t.ex veta om hon verkligen menar det så som jag uppfattar det hon sa. Skivknaster försvann?! Jag vill i så fall veta vad det är för superkablar (sådana kan jag tänka mig att betala 15000 för). Jag vill veta hur demon gick till och vem som utförde den, osv.
Belker skrev:Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant.
Adhoc skrev:För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.
JM skrev:bakerman22 skrev:När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.
Han kunde absolut ingenting om ljud.
Han hade lyckats spara ihop en budget på 5000 spänn och ville addera en baslåda i sitt pojkrum.
Glad i hågen gick han till den lokala hifihandlaren. Ut kom han med en baslåda för 2500 och en lågnivåkabel för lika mycket...
Jag ser ingen etisk skillnad mellan att lura den unga grabben och damen med de dyra kablarna.
Det är inte mer etiskt ok att lura en med pengar än grabben som kämpat ihop sina 5000 kr.
Men vi är hjärntvättade sedan barnsben att de som har pengar behandlar vi med andra etiska normer.
JM
Adhoc skrev:
För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.
Rydberg skrev:Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja!
Morello skrev:Rydberg skrev:Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja!
Har i princip slutat att ta mot klockor då jag som du känner till jobbar ganska mycket med nya audio-produkter. Därtill har det blivit ohyggligt svårt med reservdelar
Numera tar jag bara mot extra intressanta ur.
pingvinen skrev:Men damen köpte cd spelare och inte vinyl spelare....
Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Rydberg skrev:Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja!
Har i princip slutat att ta mot klockor då jag som du känner till jobbar ganska mycket med nya audio-produkter. Därtill har det blivit ohyggligt svårt med reservdelar
Numera tar jag bara mot extra intressanta ur.
Har du någon konkurrent du kan rekommendera?
/DQ-20
hifikg skrev:Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.
Jopp, det gäller att rädda folk från att gå ner sig helt i ormoljegropen. En gång är ingen gång, men vem vet vad som händer nästa gång en sådan person kommer in till en samvetslös handlare. Svarta koner... jo jo... o jordlådor... och nätpluggar... o varför inte lite kristaller när vi ändå håller på? Klart vi som är upplysta har ett visst ansvar att hjälpa våra medmänniskor. Tycker du inte det?
Harryup skrev:Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.
Gratta henne till ett köp som gjort henne nöjd. En kompis som kommer och påpekar saker att man borde vara missnöjd och inte alls njuta av stereon är ingen kompis. Tänk om ni har vänkretsen full av kompisar som vet bättre men alltid i efterhand. Har du köpt vinterdäck på original lättmetallfälgar, du är grundlurad. Går lika bra att köra med plåtfälgar ifrån nån billighetsleverantör etc etc. Va, har du köpt en ny CD-spelare istället för en beggad 668 på blocket, lurad.
Livet är fullt av val och alla man gör kanske inte är kloka i alla aspekter men att ta njutningen ifrån folk är inte ett val jag gör.
Njuter man av att ha original BMW-fälgar och kör i salt och sand så är det upp till den personen att göra det.
OM den dessutom är hennes hörselupplevelse att det ljud som hon beskriver som knastret försvann så kanske det skulle beskrivits annorlunda av nån av oss. Kanske det var nån vass diskant, kanske det inte var högtalarkablarna som byttes utan småsignalkablarna som plockade upp nån störning ifrån en dimmer eller vad som helst.
Det är inte alls säkert att hon hörde fel utan bara beskriver det med lite svårförstådda ord. Och handlaren har ingen skyldighet att ta tillbaka några kablar om inte öppet köp verkligen kommit överens om så chansen är stor att släpar man dit sina EKK och ingen hör skillnad så är den tidigare glada tjejen inte längre glad och EKK-mannen är några vänner fattigare. Hjälp till innan köpet om ni tror att ni är kapabla till det och inte efter. Under de år jag jobbade i affär så var det inte så många tjejer som vågade köpa sin stereo själva. Ofta hade de med en inte sällan mindre begåvad kille som skulle hjälpa till och välja grejor. Tjejer hör bättre än killar, i synnerhet eftersom de inte har nån bias av att ha pluggat märken och modeller som andra killar gillar. De tjejer som kom, valde grejor som lät bra tillsammans i en kombination som passade deras plånböcker. Så kul att hon är nöjd och hoppas hon får fortsatt vara det.
/Harryup
Harryup skrev:Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.
Gratta henne till ett köp som gjort henne nöjd. En kompis som kommer och påpekar saker att man borde vara missnöjd och inte alls njuta av stereon är ingen kompis. Tänk om ni har vänkretsen full av kompisar som vet bättre men alltid i efterhand. Har du köpt vinterdäck på original lättmetallfälgar, du är grundlurad. Går lika bra att köra med plåtfälgar ifrån nån billighetsleverantör etc etc. Va, har du köpt en ny CD-spelare istället för en beggad 668 på blocket, lurad.
Livet är fullt av val och alla man gör kanske inte är kloka i alla aspekter men att ta njutningen ifrån folk är inte ett val jag gör.
Njuter man av att ha original BMW-fälgar och kör i salt och sand så är det upp till den personen att göra det.
OM den dessutom är hennes hörselupplevelse att det ljud som hon beskriver som knastret försvann så kanske det skulle beskrivits annorlunda av nån av oss. Kanske det var nån vass diskant, kanske det inte var högtalarkablarna som byttes utan småsignalkablarna som plockade upp nån störning ifrån en dimmer eller vad som helst.
Det är inte alls säkert att hon hörde fel utan bara beskriver det med lite svårförstådda ord. Och handlaren har ingen skyldighet att ta tillbaka några kablar om inte öppet köp verkligen kommit överens om så chansen är stor att släpar man dit sina EKK och ingen hör skillnad så är den tidigare glada tjejen inte längre glad och EKK-mannen är några vänner fattigare. Hjälp till innan köpet om ni tror att ni är kapabla till det och inte efter. Under de år jag jobbade i affär så var det inte så många tjejer som vågade köpa sin stereo själva. Ofta hade de med en inte sällan mindre begåvad kille som skulle hjälpa till och välja grejor. Tjejer hör bättre än killar, i synnerhet eftersom de inte har nån bias av att ha pluggat märken och modeller som andra killar gillar. De tjejer som kom, valde grejor som lät bra tillsammans i en kombination som passade deras plånböcker. Så kul att hon är nöjd och hoppas hon får fortsatt vara det.
/Harryup
jonasp skrev:Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?
jonasp skrev:Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?
Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.
Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.
/Harryup
jansch skrev:Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?
Tell skrev:Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.
Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.
/Harryup
Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.
jansch skrev:
Det finns massor av undersökningar och studier på köpbeteenden gjorda under de senaste 50 åren och man kan konstatera att köpbeslutet sällan tas på RATIONELLA grunder. Intressant är att trots inköp som är dyra för de flesta människor - typ bilköp är det inte faktabaserade underlag som styr beslutet. Bilar är speciellt intressant då faktaunderlagen ofta är väldigt utförliga.
Selektiv perception och inte minst våra grundläggande prioriteringar/behov (Maslow) styr hårt våra beslut.
Ännu mer komplext blir det när man gör ALLT MAN KAN för att ta ett rationellt beslut. Detta gäller för B2B affärer och främst om LOU krävs (Lagen om offentlig upphandling för Verk och Myndigheter). Det visar sig då att köpbesluten ibland blir SÄMRE, d v s vi har inte förmågan att definiera alla FORMELLA/rationella krav korrekt i form av en helhetsbild. Lite "vanlig känsla" hade räddat många sådana affärer. Alltså typ: "det här känns inte rätt" eller "jag tror mer på..."
Tell skrev:Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.
Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.
/Harryup
Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.
Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.
Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.
/Harryup
Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad
Conan skrev:Tell skrev:Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.
Men om målet för dig är att hon ska göra ”det perfekta hifi-köpet” så lär vi väl inte stanna vid kablarna. Elektronik från Moon och högtalare från Dynaudio... det kan väl aldrig vara optimalt. Nä lämna tillbaka hela klabbet till handlaren och börja shoppa riktigt prisvärda grejer istället! Du kommer säkert att kunna hitta en anläggning som kostar en tredjedel av vad hon nu betalade och som ger t.o.m. bättre ljud. Och sen frågar du mig om valet och jag kommer ner ytterligare 10 lakan med några begagnade prylar också och det borde ju bli ännu bättre ljud. Nu är hon upplyst ända in till märgen...
Nä, vad som kommer att hända efter hon lämnat tillbaka de nyinköpta prylarna är att hon köper en månads solsemester från alla inskränkta hifi-nördar och tar med sig nya ljudanläggningen också som är en blåtandhögtalare för en femhundring. Det där med hifi var nog inte riktigt hennes grej ändå...
Tell skrev:Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.
Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.
/Harryup
Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.
Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?
jonasp skrev:Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.
Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.
/Harryup
Håller absolut med om att man inte ska göra livet surt för andra. Med det sagt kan man ju lägga fram saker på olika sätt - jag föreslår inte att man ska vara otrevlig.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?
Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?
Harryup skrev:Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.
Jag tror att kablarna fungerar för annars så hade det varit tyst.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.
Jag tror att kablarna fungerar för annars så hade det varit tyst.
Så handlaren bara kopplade upp kablarna och frånrådde ett dyrare (bättre?) högtalarköp utan att lova något? Sällan hostar hackspetten!
Kablarna lär bara funka på personen, inte på musikanläggningen. De skall säljas under devisen "köper du dessa så kommer du att tro att det låter bättre".
Tell skrev:Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad
Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?
jansch skrev:gopnik, Du skrev: "Till skillnad från dyrkablar köps de på uttalade status- eller designvärden".
Menar du då att kunder alltid köper "dyrkablar" för att de har en klar bild av att ljudet i anläggningen kommer bli bättre...
jansch skrev:Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?
Harryup skrev:hifikg skrev:Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.
Jopp, det gäller att rädda folk från att gå ner sig helt i ormoljegropen. En gång är ingen gång, men vem vet vad som händer nästa gång en sådan person kommer in till en samvetslös handlare. Svarta koner... jo jo... o jordlådor... och nätpluggar... o varför inte lite kristaller när vi ändå håller på? Klart vi som är upplysta har ett visst ansvar att hjälpa våra medmänniskor. Tycker du inte det?
Innan köp ja om man nu verkligen har något att bidra med, efter köp som man är nöjd med, nej.
/Harryup
Rydberg skrev:Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.
Rydberg skrev:...Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.
Tell skrev:Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad
Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?Conan skrev:Tell skrev:Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.
Men om målet för dig är att hon ska göra ”det perfekta hifi-köpet” så lär vi väl inte stanna vid kablarna. Elektronik från Moon och högtalare från Dynaudio... det kan väl aldrig vara optimalt. Nä lämna tillbaka hela klabbet till handlaren och börja shoppa riktigt prisvärda grejer istället! Du kommer säkert att kunna hitta en anläggning som kostar en tredjedel av vad hon nu betalade och som ger t.o.m. bättre ljud. Och sen frågar du mig om valet och jag kommer ner ytterligare 10 lakan med några begagnade prylar också och det borde ju bli ännu bättre ljud. Nu är hon upplyst ända in till märgen...
Nä, vad som kommer att hända efter hon lämnat tillbaka de nyinköpta prylarna är att hon köper en månads solsemester från alla inskränkta hifi-nördar och tar med sig nya ljudanläggningen också som är en blåtandhögtalare för en femhundring. Det där med hifi var nog inte riktigt hennes grej ändå...
Ja klart att det alltid går att få bättre anläggning för resten av pengarna också, men det är ändå en betydligt svårare frågan än skillnaden mellan apdyra placebokablar o ekk från Classes. Tycker det är rätt uppenbart. Men iom att du verkar vara helt okej med bedrägeri så förstår jag att du inte ser det lika uppenbart..
Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.
RogerJoensson skrev:Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.
Men det stod inte att kabeln genererade distorsion som låg 80 dB under nyttosignal (väl)?
Vad bestod nyttosignalen av?
Conan skrev:
Varför skulle det vara mer bedrägligt att sälja kablar för 15 000:- än en CD-spelare för 30 000:-? Vem vet, du kanske får samma ljud med en begagnad Rotel från Rehifi för 5 000:-. Då är ju bedrägeriet i pengar räknat större med CD-spelaren än det nånsinn kan bli med kablarna. Och ta Skogaholmslimpan som kostar en tia mer än ICA Basics limpa. För en familj med tre hungriga ungar kanske det blir 30 spänn extra i veckan och över 20 år så blir det ju för tusan över 30 000:-.
Man blir alltså dubbelt så bedragen på limpan som på kablarna. Varför är det ingen som gör nåt åt det här begrägeriet som pågår dagligen i bröddisken!? Så ska vi förbjuda alla högtalarkablar som kostar mer än el-sladd på Classe så får du förbjuda Skogaholmsbröd att tillverka och sälja limpor också!
Tell skrev:Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad
Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?
Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?
Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?
Hunger är en dödlig sjukdom som botas med mat.
petersteindl skrev:...
Hur flickebarnet ...
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.
Men det stod inte att kabeln genererade distorsion som låg 80 dB under nyttosignal (väl)?
Vad bestod nyttosignalen av?
Harryup skrev:Då kanske hon valde bort just en sådan kabel. Kan vi se det som löst?
mvh/Harryup
paa skrev:petersteindl skrev:...
Hur flickebarnet ...
Mvh
Peter
Oavsett, så tror jag du har fel approach där!
Härnäst? Den där artikeln måste ju vara 10-20 år gammal.adagio skrev:Jag blev verbalt krossad och hånad av de här på forumet som ”vet bäst”.
Nåväl ingen är gladare än jag att det finns en bekräftad grund till mina lyssningserfarenheter. Vad händer härnäst?
RogerJoensson skrev:...Om det var hela texten, så undrar jag var som var poängen med den eller var där mer?
Harryup skrev:Kan man ens säga att en störning ligger 80dB under nyttosignalen om nu man inte menar vid 0dB relativt något? Är det ljudtrycket ut som menas?
Är störningar garanterat linjära (även de olinjära) så att de alltid lägger 80dB ner oavsett storlek på nyttosignalen?
/Harryup
paa skrev:RogerJoensson skrev:...Om det var hela texten, så undrar jag var som var poängen med den eller var där mer?
Om du klickar på länken så finns hela artikeln där.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Kan man ens säga att en störning ligger 80dB under nyttosignalen om nu man inte menar vid 0dB relativt något?
jansch skrev:Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.
Detta RÄTTFÄRDIGAR ingenting och jag ser heller inget behov av varför det skall rättfärdigas då det är så människan fungerar.
jansch skrev:Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.
jansch skrev:Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut
gopnik skrev:jansch skrev:Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.
Detta RÄTTFÄRDIGAR ingenting och jag ser heller inget behov av varför det skall rättfärdigas då det är så människan fungerar.
Vilket är både okontroversiellt och ovidkommande.jansch skrev:Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.
Det ser jag inte som ett allt annat överordnat mål. Det är bra att inte bli missnöjd med sina inköp. Det betyder inte att man ska undvika detta till varje pris. Särskilt inte om det riskerar att leda till fortsatt dåliga inköp. Det vill säga av mycket dyra produkter som inte har de egenskaper man tror. Vilket man riskerar att upptäcka förr eller senare, och hellre då förr. Innan det kostat för mycket pengar och/eller prestige.jansch skrev:Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut
Ska vi säga det samma om guldsmycken köpta på bensinmackar eller ska vi upplysa folk om att dessas äkthet är lite tveksam? Vilken är en rätt bra liknelse till magiska kopparsnören, homeopatiska preparat, singlettsyremaskiner eller annat vidskepligt skit som folk luras på stora summor pengar för. Alltså, informationsövertagets motsvarighet är informationsunderläget. Det både kan och bör man göra något åt. Även om det riskerar drabba bilden av ett genomlyckat inköp. Av tveksamma guldarmband, exempelvis.
Så, igen, vad är det för sorts företeelser du skyndar till försvar för, egentligen?
hifikg skrev:Nu har jag läst artikeln och H&M är väldigt tydliga med att mellanpriskabeln, den för knappa 50.000 är helt undermålig den för dryga 100.000, så om tösen tråden handlar om har blivit lurad är det nog för att hon köpt en för billig kabel.
Så här skriver H&M om att byta ner sig från dyrkabeln, till den för bara 50.000:
"Herregud vad dåligt det blev, helt sanslöst!"
"rena rama pannkakan"
"Basen blir bluddrig, till synes/jämförelsevis helt utan styrsel eller kontur. Musiken återges kantigare, hårdare, ja kyligt, på gränsen till vasst"
"ljudbilden faller ihop nära på som ett korthus"
"Skillnaderna är otvetydiga"
Hifi & Musik, 1-2, 2018, s 77
Så akta er för 50.000 kronorskablar, det dubbla krävs för att komma i närheten av audio-nirvana.
Suck. Med sådana artiklar i den enda svenska hifi & musiktidningen är det lätt att förstå att konsumenten gör underliga prioriteringar emellanåt. Eller tittar snett på "audiofiler".
petersteindl skrev:De lyssnar och hör skillnader. Inget konstigt med det.Det finns väl 200 hifi-tidningar till som finner ungefär samma resultat.
hifikg skrev:Jag tycker att LTS borde utmana H&M i ett blindtest. Om H&M´s guldöron verkligen kan höra skillnad skulle jag bli djupt imponerad. Nu är jag iofs skeptisk till kablar med låda på magen, de kan innehålla något "fuffens" som skapar skillnader, men det är en påverkan som jag vill vara utan.
Conan skrev:hifikg skrev:Jag tycker att LTS borde utmana H&M i ett blindtest. Om H&M´s guldöron verkligen kan höra skillnad skulle jag bli djupt imponerad. Nu är jag iofs skeptisk till kablar med låda på magen, de kan innehålla något "fuffens" som skapar skillnader, men det är en påverkan som jag vill vara utan.
Varför skulle Hifi & Mystik gå med på det!? Dom har ju väldigt lite att vinna och en hel massa att förlora! Säger inte att det inte vore intressant som tusan, men verkligheten knackar på dörren och då kan det vara bra att öppna...
hifikg skrev:Nu har jag läst artikeln och H&M är väldigt tydliga med att mellanpriskabeln, den för knappa 50.000 är helt undermålig den för dryga 100.000, så om tösen tråden handlar om har blivit lurad är det nog för att hon köpt en för billig kabel.
Så här skriver H&M om att byta ner sig från dyrkabeln, till den för bara 50.000:
"Herregud vad dåligt det blev, helt sanslöst!"
"rena rama pannkakan"
"Basen blir bluddrig, till synes/jämförelsevis helt utan styrsel eller kontur. Musiken återges kantigare, hårdare, ja kyligt, på gränsen till vasst"
"ljudbilden faller ihop nära på som ett korthus"
"Skillnaderna är otvetydiga"
Hifi & Musik, 1-2, 2018, s 77
Så akta er för 50.000 kronorskablar, det dubbla krävs för att komma i närheten av audio-nirvana.
Suck. Med sådana artiklar i den enda svenska hifi & musiktidningen är det lätt att förstå att konsumenten gör underliga prioriteringar emellanåt. Eller tittar snett på "audiofiler".
Morello skrev:Adhoc, äldre Submariner är mycket dyra idag. Var rädd om den och använd den inte utan att göra översyn. Har den legat en längre (>10 år) tid finns ingen olja kvar och du verkdelarna slits mycket snabbt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster