Etik mot "lurade" audiofiler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling

Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav nissling » 2018-01-21 22:38

OK, kanske en lite väl opassande titel, men till saken är den att jag stod inför ett dilemma tidigare i veckan som jag tycker blev lite spännande...

I en diskussion med en kollega sa hon att hon nyligen hade spenderat lite drygt 100 000 kr på sin ljudanläggning. Började ana att det var i högsta laget men blev förstås nyfiken på hur uppdelningen var. Högtalarna var ett par Dynaudio Special Forty för cirka 30K. Förstärkaren var en Moon Neo Ace, även den för 30k. CD-spelaren var också någon Moon för 25k. Och sist högtalarkablar för 15k, vilka jag inte minns märket på. Utan att kolla upp vad CD-spelaren eller förstärkaren hade att erbjuda blev jag direkt nyfiken på varför högtalarkablarna var så dyra och fick då förklarat för mig...

"Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Detta är ju en rätt vanlig upplevelse tror jag, med reservation för minskat knaster (något sånt har jag aldrig hört talas om såvida de inte tvättade pressningarna). Men som gammal elektriker stod jag fast vid att säga att jag föredrar EKK, även om jag i dagsläget kör namnlösa högtalarkablar för kanske 25-40kr/m (har glömt bort exakt pris). Lika snabbt får man det klassiska svaret "Ja men vill man ha ut så bra ljud som möjligt måste man ha kablar som är av ren koppar och har tillräckligt bra isolering". De andra som satt vid bordet kunde ingenting om högtalarkablar och jag är rädd för att de litade för mycket på det hon sa.

Jag har ju tillräckligt med kunskaper för att motbevisa hennes teser, men kände att det inte var någon vidare bra idé. Inte för att jag ogärna sprider kunskap, utan för att vi nu pratar om ett läge där skadan redan är skedd och att då sabotera hennes bild av att de dyra högtalarkablarna gjorde en jättestor skillnad i ljudåtergivningen vore ju om något otrevligt gjort mot henne. Men samtidigt tycker jag inte om när personer som saknar information tar till sig osanningar, vilket det förmodligen gjorde i den omgivningen som jag befann mig i. Ljudupplevelser kanske inte alltid handlar fullt ut om fakta och fysik, lite fantasifull mentalitet får man väl ändå ha kan jag tycka om det får personen att känna sig mer nöjd. Men när det kommer till högtalarkablar för 15 000 kr vill man ju nästan gråta...

Hur tänker ni som har varit i liknande situationer? Eller hur tror ni att ni skulle agera om ni saknar erfarenheten?
Senast redigerad av nissling 2018-01-22 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-21 23:02

Skulle aldrig bry mig om vad folk har valt om dom inte ber om råd eller en utvärdering av deras val. Finns ingen poäng att rädda någon när dom redan har handlat.

/Harryup

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-01-21 23:15

Kan köpa hela min anläggning 4 gånger för det. :|
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2018-01-21 23:21

Nuförtiden försöker jag hålla mig så neutral som möjligt.
De flesta som frågar om råd har redan bestämt sig, mystik och fräcka material smäller högre än fysikprat hos de flesta.......

Min mest "lyckade" rådgivning var till en kollega som ville byta sin subwoofer pga "klen bas".
Precis som "generalrådet" här på faktiskt rådde jag honom att testa lite olika placeringar. Han verkade mycket skeptisk men lovade att testa.
Dagen efter kom han tillbaka med ett stort leende på läpparna och pratade vitt o brett om hur stor skillnaden var och hur bra det blev! :)
.....

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-21 23:53

Måste väl gå att lämna tillbaka kablarna om de nyligen köptes. Särskilt eftersom hon verkar ha utsatts för en riggad demo. Det här bekräftar alla mina fördomar om fin-hifihandlare.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2018-01-22 00:32

Jag har också slutat med att ge råd om jag inte är tillfrågad. Eftersom musikupplevelser är just upplevelser borde en eventuell placeboeffekt kanske kunna vara av godo?
Polarn har handlat Nordostkablar för fantasibelopp och han upplevde en klar skillnad till det bättre tom när han bytte nätverkskabeln från routern...
En sån kille snackar jag inte kablar med lilsom.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-22 01:22

AndersP skrev:Jag har också slutat med att ge råd om jag inte är tillfrågad. Eftersom musikupplevelser är just upplevelser borde en eventuell placeboeffekt kanske kunna vara av godo?
Polarn har handlat Nordostkablar för fantasibelopp och han upplevde en klar skillnad till det bättre tom när han bytte nätverkskabeln från routern...
En sån kille snackar jag inte kablar med lilsom.

Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2018-01-22 01:34

darkg skrev:Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.

Det senaste som hände i det hushållet var att vägguttagen byttes till rhodiumbelagda. Inte lätt att hålla truten då.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-01-22 01:47

100 k! Och endast 30 procent på högtalare! Det är ju landsvägsröveri! För 100000 kan man köpa state of the art högtalare som Dutch & Dutch 8C, till exempel, eller man kan spara pengar och köpa jättebra högtalare som Linkwitz LX521 (eller andra bra saker). Men Dynaudio Special 40 har ju nestan ingen kapacitet i basen, och en off-axis respons som inte alls är bra (mätningar här: http://www.soundstage.com/index.php?opt ... Itemid=153 )

Till frågan: jag hade kollat om hon har möjlighet att göra om köpet av kablarna till exampel. Då kan du kanskje säga nåt. Jag vet inte om Sverige har någon lag mot vilseledance marknadsföring i butik, slik man har i Norge? Om det här hade hänt i Norge hade jeg gått strakt till affäran och sagt at jeg ville ta saken inför "forbrukerombudet" om de inte tok tillbaks kablarna på direkten.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-22 01:54

AndersP skrev:
darkg skrev:Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.

Det senaste som hände i det hushållet var att vägguttagen byttes till rhodiumbelagda. Inte lätt att hålla truten då.

:(

I teorin är det lättare än i praktiken att hitta förhållningssätt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-22 03:17

För min egen del så får folk köpa precis vad dom vill för sina pengar. Mår folk bra av att köpa något så ser jag det inte som min uppgift att försöka få folk att må sämre.
Finns inte många som skulle vilja ha sin bil kritiserad av sin granne och dessutom så en dyr stereo är vad en bättre bil förlorar i värde första året. Skall man påpeka för nöjda bilköpare att det är idiotiskt att inte åka buss och försöka få dom att lämna tillbaka bilen?
Ligg lågt och gör inte folk missnöjda som inte redan är det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-22 07:26

Harryup skrev:För min egen del så får folk köpa precis vad dom vill för sina pengar. Mår folk bra av att köpa något så ser jag det inte som min uppgift att försöka få folk att må sämre.
Finns inte många som skulle vilja ha sin bil kritiserad av sin granne och dessutom så en dyr stereo är vad en bättre bil förlorar i värde första året. Skall man påpeka för nöjda bilköpare att det är idiotiskt att inte åka buss och försöka få dom att lämna tillbaka bilen?
Ligg lågt och gör inte folk missnöjda som inte redan är det.

/Harryup

Kunde inte sagt det bättre själv!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-22 10:03

Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-22 10:09

Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?

Man har absolut inte utifrån berättelser i 3:e, 4:e hand en aning om vad som hände. Och kanske knastret försvann när man bytte till en bättre digitalkabel eller vad som helst. Kanske det inte ens var knaster i bemärkelsen skivknaster utan något annat som beskrev som det.

SÅ nej, finns inga bevis för att kunden verkligen är lurad. Just lurad är ju bara sant om handlaren medvetet vet om att det inte är sant. Många handlare må tro på märkliga saker men man blir inte rik på hifi och i synnerhet om man luras och får det ryktet. Hifi skiljer sig fortfarande ifrån bensinmacksförsäljning av högtalare.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-22 10:13

Att handlaren själv tror på skiten står på inget vis i motsats till att även kunden blir lurad.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-22 10:14

Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?

Att säljaren påpekade att knastret försvann? Där kanske inte var något innan heller, så om man inte bytte tillbaka igen för att verifiera att det kom tillbaka så är det lätt att bli lurad.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-22 10:18

Jag vill inte göra något köpare missnöjd om de redan är nöjda. Men denna typ av säljare gör mig riktigt förbannad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-22 10:53

Testa att ställ er bakom disken en dag i en HiFi-affär. Hälften av de som kommer tillbaka och och har synpunkter har helt missuppfattat saker och ting eftersom de helt enkelt inte kommer ihåg vad som sagts eller blandar ihop saker och ting. Eller det är inget fel utan att kunden förstår sig inte på apparaterna. Och det lär ju särskilt drabba alla inställningar i en hembioreceiver.
Det finns inget i denna berättelse som upprör mig innan man hört båda sidornas versioner.
3:e eller 4:e generationens sanning är nödvändigtvis inte lika med första generationens.

/Harryup

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-22 11:07

Harryup skrev:

Man har absolut inte utifrån berättelser i 3:e, 4:e hand en aning om vad som hände. Och kanske knastret försvann när man bytte till en bättre digitalkabel eller vad som helst. Kanske det inte ens var knaster i bemärkelsen skivknaster utan något annat som beskrev som det.

SÅ nej, finns inga bevis för att kunden verkligen är lurad. Just lurad är ju bara sant om handlaren medvetet vet om att det inte är sant. Många handlare må tro på märkliga saker men man blir inte rik på hifi och i synnerhet om man luras och får det ryktet. Hifi skiljer sig fortfarande ifrån bensinmacksförsäljning av högtalare.

/Harryup

Självklart finns inga bevis här. Jag säger bara, som svar på nisslings dilemma, att jag inte skulle kunna tiga om jag fick höra en sådan historia. Jag skulle ställa följdfrågor, även om det kränker någons ”religion”.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2018-01-22 11:38

Hur nu kablarna tar bort knaster från vinylen, kan man nog tänka på.
Ett jävla filter i den kabeln. Den måste ju dessutom filtrera bort en hel del annat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Etik mot

Inläggav Harryup » 2018-01-22 11:53

ante_77 skrev:Hur nu kablarna tar bort knaster från vinylen, kan man nog tänka på.
Ett jävla filter i den kabeln. Den måste ju dessutom filtrera bort en hel del annat.

Eller så har kunden fattat helt fel och blandar ihop saker.
Inte ens en måndag morgon kan detta uppröra mig då man inte vet om det är sant eller missförstånd eller dåligt minne etc.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-22 12:40

nissling skrev:Hur tänker ni som har varit i liknande situationer? Eller hur tror ni att ni skulle agera om ni saknar erfarenheten?

Jag undviker nog att kommentera, men om det blir diskussion säger jag min syn på saken. Det är en balansgång mellan att såra och att upplysa. Det trista med undvikandet är att personen i fråga antagligen sprider myterna vidare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-22 12:47

Pick your battles. Kanske dumt att få nån på dåligt humör när man sitter på en trevlig middag med sina vänner :) Själv brukar jag vara väldigt försiktig vid dom tillfällena som dykt upp o vara lagom diplomatisk o inte lägga mer än en liten liten stund på den topicen.
Men det har ju hänt att jag försökt övertala min chef att hans kompis har slösat enorma summor när han hade köpt kabel för 200kkr. Speciellt som när han "uppgraderat" från en kabel som bara kostat 100kkro som nu ligger o samlar damm istället.
Oavsett så är det ändå väldigt svårt att övertala folk om sånt, inte många som vågar erkänna ens för sig själva att man kanske gjort ett felköp när det handlar om flera månadslöner.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-22 13:37

Det finns ju olika sätt att uttrycka saker på också. Man kan prata i allmänna ordalag, och det är ju nästan alltid så att man inte har gjort ett seriöst lyssningstest på just den kabeln som man diskuterar. Man kan ju också väcka tanken att om man hör skillnad när man byter kabel så beror det antingen på att man har en dålig förstärkare eller att det är placebo... Eller inte :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2018-01-22 14:44

Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.

Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.

Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-22 14:53

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-22 15:37

JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.

Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.

JM

Vinstmarginal har inget med kriminalitet att göra, inte heller med etik.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-22 15:46

petersteindl skrev:
JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.

JM

Med vänlig hälsning
Peter

Och girighet har aldrig varit, är inte och kommer aldrig vara en av de sju dödssynderna :lol:
https://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna

Ps Jag är inte religiös detta är bara ett försök att belägga att girighet historiskt sett setts som ett oetiskt/omoraliskt sätt att vara/agera.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

JM

Inläggav JM » 2018-01-22 15:49

petersteindl skrev:

JM

Med vänlig hälsning
Peter

Knappast någon förmildrande omständighet.
Lurar du på nån att köpa något som du vet är bluff och tjänar massa pengar - finns en kriminell uppsåt driven av pengabegär.
Självklart har mina förtag i slutändan en rimlig vinstmarginal.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2018-01-22 15:56

Kanske var det så att hon faktiskt upplevde skillnad på kablarna?

Jag förstår inte riktigt ni som tycker det är lurendrejeri och att personer blir lurade. Jag håller inte med där alls. Hade någon försökt "tjata" på mig att mina kablar är lurendrejeri och att jag borde spara pengarna hade jag nog blivit lite putt. Det är upp till var och en att avgöra och de flesta människor behöver inte någon som avgör om de blivit lurade eller ej. Sen brukar 99% av alla seriösa butiker vara väldigt snälla med öppet köp på kablar :)

Man kan alltid i all välmening säga att man själv inte tror det gör någon skillnad. Men att trycka på och då använda "vetenskapen" som slagträ för att få en att lyssna hade bara gjort en sjukt grinig.

Jag har själv hört skillnader flertalet gånger både under blindtest och utan blindtest. Ibland små skillnader man är osäker på om de verkligen finns där eller ej och ibland stora skillnader. Jag har dock inget intresse av att spendera dyra pengar på kablar då jag hellre lägger det på annat.

Det innebär dock inte att jag inte skulle vilja ha bättre kablar. Men tycker jag det är värt det? njae. Kommer jag tala om för folk att dyra kablar inte är värt det och att de tänker helt fel? Nä de får de avgöra själva :)

Så mao nej det är inte din uppgift att tala om för henne och de andra vad DU anser gäller :)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2018-01-22 16:00

Efter att ha läst era inlägg och funderat vidare så känner jag lite såhär, för att dela upp det i två enskilda punkter:

1. Det är tämligen menlöst att förstöra någons lycka, såvida man inte kan vinna något på det själv. Att då i det sammanhanget upplysa den personen om hur grundlurad den är och ta fram bevis för det känns inte rätt.
2. Om hon däremot hade påstått att min tes var felaktig, alltså att det går lika bra med exempelvis EKK eller en lampsladd, så hade jag absolut övervägt att prata lite mer om fysik och visat hur jag resonerar. För även om det inte finns skäl att bry sig om att någon är nöjd tycker jag absolut att det finns skäl att bry sig om att någon påpekar att man har fel.

Med det sagt vill jag ju heller inte påpeka att någon har fel i syfte att påbörja en argumentation. Det känns isf som att man bara är ute efter att bråka i syfte att vinna. Odiskutabelt dock att säljaren i det här fallet tycks ha handskats väldigt fult med sin kund.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-22 16:11

nissling skrev:Efter att ha läst era inlägg och funderat vidare så känner jag lite såhär, för att dela upp det i två enskilda punkter:

1. Det är tämligen menlöst att förstöra någons lycka, såvida man inte kan vinna något på det själv. Att då i det sammanhanget upplysa den personen om hur grundlurad den är och ta fram bevis för det känns inte rätt.
2. Om hon däremot hade påstått att min tes var felaktig, alltså att det går lika bra med exempelvis EKK eller en lampsladd, så hade jag absolut övervägt att prata lite mer om fysik och visat hur jag resonerar. För även om det inte finns skäl att bry sig om att någon är nöjd tycker jag absolut att det finns skäl att bry sig om att någon påpekar att man har fel.

Med det sagt vill jag ju heller inte påpeka att någon har fel i syfte att påbörja en argumentation. Det känns isf som att man bara är ute efter att bråka i syfte att vinna. Odiskutabelt dock att säljaren i det här fallet tycks ha handskats väldigt fult med sin kund.

Din kollega fick själv lyssna på olika kablar vad jag förstått. Hon sa då: "Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Om hon tyckte det så är det så. Det måste till mer info för att jag skall anse att säljaren i det här fallet skulle ha handskats väldigt fult med sin kund. Fult hade det varit om säljaren trots kundens subjektiva intryck försökt ändra hennes valet till något annat, exempelvis EKK, eller?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-22 16:17

Är inte detta ett exempel på felöversättningen/missförståndet "Survival och the fittest"="Den starkastes överlevnad"?

Alltså, man tror ibland att marknadsekonomin ska ordna så att det bästa alternativet överlever. Här är det uppenbart att det är det alternativ som folk vill köpa.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-22 16:42

petersteindl skrev:Om hon tyckte det så är det så. Det måste till mer info för att jag skall anse att säljaren i det här fallet skulle ha handskats väldigt fult med sin kund. Fult hade det varit om säljaren trots kundens subjektiva intryck försökt ändra hennes valet till något annat, exempelvis EKK, eller?

Med vänlig hälsning
Peter

Nä. En bilsäljare behöver knappast gå med på att bilen plötsligt går snabbare för att man byter styrkablar till bränsleinsprutningen. Vad är det som är så svårt med att säga "nu tror jag allt du inbillar dig"?

Något blir inte sant bara för att man tror det, även om vad vederbörande tycker upplevs som äkta för personen i fråga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-22 17:23

jonasp skrev:
petersteindl skrev:Om hon tyckte det så är det så. Det måste till mer info för att jag skall anse att säljaren i det här fallet skulle ha handskats väldigt fult med sin kund. Fult hade det varit om säljaren trots kundens subjektiva intryck försökt ändra hennes valet till något annat, exempelvis EKK, eller?

Med vänlig hälsning
Peter

Nä. En bilsäljare behöver knappast gå med på att bilen plötsligt går snabbare för att man byter styrkablar till bränsleinsprutningen. Vad är det som är så svårt med att säga "nu tror jag allt du inbillar dig"?

Något blir inte sant bara för att man tror det, även om vad vederbörande tycker upplevs som äkta för personen i fråga.

Jag anser att du har helt fel i ditt resonemang. Personen har själv lyssnat och kommit fram till resultat av upplevelse. Du jämför äpplen med päron då du tar bilexemplet. Det du ifrågasätter är upplevelsen, inte kabeln. Jag ifrågasätter inte upplevelsen men jag kan ifrågasätta kabeln om jag själv har annan upplevelse. Det man istället som säljare kan göra är att ha öppet köp och låna ut en alternativkabel så att kunden kan lyssna i lugn och ro hemma.

Själv skulle jag aldrig handskas med en människa/kund på det sättet du säger. Jag ser det som ett inkräktande på en annan människas personliga integritet. Jag skulle skämmas. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-22 17:31

Svante skrev:Är inte detta ett exempel på felöversättningen/missförståndet "Survival och the fittest"="Den starkastes överlevnad"?

Alltså, man tror ibland att marknadsekonomin ska ordna så att det bästa alternativet överlever. Här är det uppenbart att det är det alternativ som folk vill köpa.

Ja, hon ville köpa det som hon ansåg vara det bästa alternativet för henne och det skedde efter att hon lyssnat på produkten. Vad är problemet? Problemet är inte kabeln. Problemet är inte priset. Problemet är att hennes upplevelse åsidosätts. Det kan/bör man inte göra som jag ser det. Är man förmyndare över den personen så kan man ju ägna sig åt sådant. Bättre är att ge personen en vettig chans att lyssna mer och kunna erbjuda alternativ som personen i lugn och ro och utan påtryckning kan testa och själv avgöra vad som passar.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-22 17:58

petersteindl skrev:
jonasp skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jag anser att du har helt fel i ditt resonemang. Personen har själv lyssnat och kommit fram till resultat av upplevelse. Du jämför äpplen med päron då du tar bilexemplet. Det du ifrågasätter är upplevelsen, inte kabeln. Jag ifrågasätter inte upplevelsen men jag kan ifrågasätta kabeln om jag själv har annan upplevelse. Det man istället som säljare kan göra är att ha öppet köp och låna ut en alternativkabel så att kunden kan lyssna i lugn och ro hemma.

Själv skulle jag aldrig handskas med en människa/kund på det sättet du säger. Jag ser det som ett inkräktande på en annan människas personliga integritet. Jag skulle skämmas. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet.

Med vänlig hälsning
Peter

Helt fel, jag ifrågasätter inte upplevelsen. I bilexemplet upplever man kanske att bilen går fortare. Man upplever också att jorden ser typ platt ut eftersom man inte serhorisontens krökning. När man då vet att det inte kan förhålla sig på detta vis är det inte svårt att påpeka detta. Ett påpekande som kan göras på ett artigt vis - om man har integritet. Varför skulle man skämmas för att anmäla en avvikande uppfattning?

JM

Inläggav JM » 2018-01-22 18:03

Samma dam går in i en hälsokostbutik och köper en burk med tabletter för en större summa pengar. Enlig säljaren som är mycket övertygande botar tabletterna alla cancerformer. Damen får stort förtroende för säljaren och hans argumentering.
Damen råkar ha spridd bröstcancer och traditionella cancerbehandlingen upplevs som århundrandets värsta baksmälla. Hon avbryter sjukhusets behandling och mår genast mycket bättre.

Hur blir din omedelbara reaktion när hon berättar för dig i förtroende vad hon gjort?
Likheter och olikheter med kabeldamen?

Damen avlider efter 2 veckors hälsokostbehandling.

JM
Senast redigerad av JM 2018-01-22 18:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-22 18:04

JM, till vem är frågan riktad?

JM

Inläggav JM » 2018-01-22 18:09

Den som vill svara. Jag ser flera kommersiella, etiska och moraliska beröringspunkter.

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-22 21:05

JM skrev:Samma dam går in i en hälsokostbutik och köper en burk med tabletter för en större summa pengar. Enlig säljaren som är mycket övertygande botar tabletterna alla cancerformer. Damen får stort förtroende för säljaren och hans argumentering.
Damen råkar ha spridd bröstcancer och traditionella cancerbehandlingen upplevs som århundrandets värsta baksmälla. Hon avbryter sjukhusets behandling och mår genast mycket bättre.

Hur blir din omedelbara reaktion när hon berättar för dig i förtroende vad hon gjort?

JM

Jag tänkte själv försöka hitta på någon liknande analogi, men lyckades inte. Problemet med den är att man knappast avlider av en högtalarkabel.

Det största problemet är som jag ser är inte det enskilda fallet, utan att det är desinformation och att den hindrar vettig information att nå fram, och den sprider sig till andra. Till slut så fyller desinformationen hela internet och det blir omöjligt för den som vill att hitta riktig information. Vi är nästan där idag. Det går inte idag som okunnig att söka på nätet och hitta kunskap om hifi. Bruset är för starkt.

Jag tror att det beror på att hörseln är ett så svagt sinne och att vi därmed blir väldigt lättlurade. Om en person som vi tror på säger något så tror vi hellre på det än det vi hör. "Han borde ju veta."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-22 21:45

jonasp skrev:
petersteindl skrev:
jonasp skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Helt fel, jag ifrågasätter inte upplevelsen. I bilexemplet upplever man kanske att bilen går fortare. Man upplever också att jorden ser typ platt ut eftersom man inte serhorisontens krökning. När man då vet att det inte kan förhålla sig på detta vis är det inte svårt att påpeka detta. Ett påpekande som kan göras på ett artigt vis - om man har integritet. Varför skulle man skämmas för att anmäla en avvikande uppfattning?

Ok, du anser således att hennes lyssningsupplevelse var korrekt. Vad är i så fall problemet? Eller? Antingen anser du att hennes lyssningsupplevelse var korrekt eller inkorrekt.

Om hon istället tyckt att hon inte kunde höra skillnad på kablarna och därför tar den billigaste/snyggaste kabeln, Hade du ansett att hennes lyssningsupplevelse varit inkorrekt då? Antingen var lyssningsupplevelsen en korrekt eller en inkorrekt iakttagelse.

Du frågar gällande integritet och att skämmas: Jo, det har att göra med att varje människa har ett samvete, nämligen sitt eget. Samvetet är en slags inre vägledare och domare hos var och en över vad man ämnar säga och/eller göra, eller säger och/eller gör eller kan komma att säga och/eller göra. (Past, present and future). Vägledaren tillhör present and future. Domarens domän är var och ens Past. Ibland vet man inte om det är rätt eller fel, inte ens i valet att göra något eller att avstå att göra detsamma. Ibland kan man tycka att det är fel vad man än väljer att göra. Pest eller kolera?

Domen beror på var och ens inre måttstock som beror på värderingar och på kunskap eller brist på kunskap. Det den enes samvete tycker är fel kan den andres samvete tycka är rätt. Om var och en gör det dens samvete tycker är rätt så är det rätt även om två människor väljer skilda vägar i en och samma fråga. Att inkräkta på annans integritet är att försöka få den andre att göra något eller säga något mot dennes samvete vid den tidpunkten. Man kan ändra värderingar beroende på ökad kunskap och då får man lättat samvete för framtida eller nutida göromål, men möjligtvis tyngt samvete för tidigare göromål. Det har även att göra med ansvar och hur kunskapsökning ändrar ansvar.

Du hanterar en fråga på ett sätt enligt ditt samvete, jag hanterar frågan enligt mitt samvete. Ditt samvete är inte bättre eller sämre än mitt samvete. Det som skiljer kan vara att ditt samvete genom åren förebrår dig för dina överträdelser eller missade mål och i mitt fall att mitt samvete genom åren förebrår mig för mina överträdelser eller missade mål.

Då det går överstyr är då exempelvis om ditt samvete anklagar mitt eller någon annans samvete eller vice versa. Då har vi människor blivit varandras anklagare och domare. Då har vi i så fall överskridit en gräns och den gränsen kallar jag för integritet.

Frågan är om kunden har dåligt samvete för att köpa eller att ha köpt kabeln? Om inte så kan man fundera på hur man hanterar saken efter sitt eget samvete. Du hanterar på ditt sätt, jag hanterar på mitt sätt.

Sedan finns det i samhället lagar och förordningar som reglerar vad som är tillåtet och vad som är överträdelse av lag.

Då det gäller kabeln, skulle jag råda en kund att ta hem alternativ och prova. Det är dock inte alla kunder som vill det eller anser sig ha tid till det. Det är tillfället som bjuder på olika lösningar och då får man agera såsom man själv tycker är bäst. Det är därför jag skrev: "Jag skulle skämmas över att tillrättavisa hennes lyssningsupplevelse. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet." Du må alltså ha din åsikt utan att den behöver vara fel. Men det du bygger din åsikt på kan jag måhända tycka vara ologiskt. Då påtalar jag det. Den springande punkten är i det här fallet om kunden hört korrekt eller inkorrekt. Jag låter kunden avgöra det själv. Jag kan dock ge viss vägledande information till kunden inför kundens eget beslut.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-22 21:48

JM skrev:Samma dam går in i en hälsokostbutik och köper en burk med tabletter för en större summa pengar. Enlig säljaren som är mycket övertygande botar tabletterna alla cancerformer. Damen får stort förtroende för säljaren och hans argumentering.

JM

Samma dam berättar om skidresan till Val dÍsere. Hur underbart väder det var, vilken härlig pudersnö dom åkte i och hur god mat sällskapet åt på kvällarna. Hon är stålande glad efter semestern...

Du säger då: "Äh... Val dÍsere... vilket jävla skitställe. Dyrt och dålig service är det överallt. Här har du en artikel i senaste numret av Åka Skidor. Kolla här... nästan alla fick diarré också av maten på nästan alla ställen! Du skulle ha lagt pengarna på en resa i Sverige istället. Mycket mer prisvärt. Kolla här - du skulle fått samma upplevelse av en vecka i Sälen och hur mycket billigare hade det inte varit!? Val dÌsere tycker bara folk om som inte egentligen vet nåt om skidåkning... ".

Vad har du för rätt eller skyldighet att förstöra damens upplevelse av skidresan eller kablarna, nu när resan/köpet redan är gjort?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-22 21:56

Liknelserna blir bara bättre och bättre :twisted:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2018-01-22 22:17

Svante skrev:

JM

Jag tänkte själv försöka hitta på någon liknande analogi, men lyckades inte. Problemet med den är att man knappast avlider av en högtalarkabel.

Det största problemet är som jag ser är inte det enskilda fallet, utan att det är desinformation och att den hindrar vettig information att nå fram, och den sprider sig till andra. Till slut så fyller desinformationen hela internet och det blir omöjligt för den som vill att hitta riktig information. Vi är nästan där idag. Det går inte idag som okunnig att söka på nätet och hitta kunskap om hifi. Bruset är för starkt.

Jag tror att det beror på att hörseln är ett så svagt sinne och att vi därmed blir väldigt lättlurade. Om en person som vi tror på säger något så tror vi hellre på det än det vi hör. "Han borde ju veta."

Nja, inga problem att hitta kunskapen på nätet.
Blankpolerad optisk kabel för tre ministerlöner ordnar biffen och tar bort allt ”brus”

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2018-01-22 22:19

Conan skrev:Vad har du för rätt eller skyldighet att förstöra damens upplevelse av skidresan eller kablarna, nu när resan/köpet redan är gjort?

Men för att gå tillbaks till mitt exempel så var hon väldigt tydlig med att hennes högtalarkablar minsann hade isolering och tillräckligt ren koppar för att återge ljudet bättre än någon namnlös kabel i en betydligt lägre prisklass. Vilken rätt har hon att göra det när det inte kan backas upp?

Vad jag vet så är all koppar i elektronik ren till minst 99.9%. Den sista tusendelen kan jag nog leva utan. Utöver det har så gott som alla kablar med 1.5-2.5mm^2 tillräckligt bra isolering för att undvika förluster i så gott som alla någotsånär realistiska miljöer hos konsumenter (och även i mer professionella sammanhang för det mesta). Det gör ju hennes påstående till ett direkt argument mot detta, men då jag själv inte var särskilt sugen på att starta en argumentation så gjorde jag det inte. Därför startade jag tråden istället.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-22 22:36

petersteindl skrev:
jonasp skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Ok, du anser således att hennes lyssningsupplevelse var korrekt. Vad är i så fall problemet? Eller? Antingen anser du att hennes lyssningsupplevelse var korrekt eller inkorrekt.

Om hon istället tyckt att hon inte kunde höra skillnad på kablarna och därför tar den billigaste/snyggaste kabeln, Hade du ansett att hennes lyssningsupplevelse varit inkorrekt då? Antingen var lyssningsupplevelsen en korrekt eller en inkorrekt iakttagelse.

Du frågar gällande integritet och att skämmas: Jo, det har att göra med att varje människa har ett samvete, nämligen sitt eget. Samvetet är en slags inre vägledare och domare hos var och en över vad man ämnar säga och/eller göra, eller säger och/eller gör eller kan komma att säga och/eller göra. (Past, present and future). Vägledaren tillhör present and future. Domarens domän är var och ens Past. Ibland vet man inte om det är rätt eller fel, inte ens i valet att göra något eller att avstå att göra detsamma. Ibland kan man tycka att det är fel vad man än väljer att göra. Pest eller kolera?

Domen beror på var och ens inre måttstock som beror på värderingar och på kunskap eller brist på kunskap. Det den enes samvete tycker är fel kan den andres samvete tycka är rätt. Om var och en gör det dens samvete tycker är rätt så är det rätt även om två människor väljer skilda vägar i en och samma fråga. Att inkräkta på annans integritet är att försöka få den andre att göra något eller säga något mot dennes samvete vid den tidpunkten. Man kan ändra värderingar beroende på ökad kunskap och då får man lättat samvete för framtida eller nutida göromål, men möjligtvis tyngt samvete för tidigare göromål. Det har även att göra med ansvar och hur kunskapsökning ändrar ansvar.

Du hanterar en fråga på ett sätt enligt ditt samvete, jag hanterar frågan enligt mitt samvete. Ditt samvete är inte bättre eller sämre än mitt samvete. Det som skiljer kan vara att ditt samvete genom åren förebrår dig för dina överträdelser eller missade mål och i mitt fall att mitt samvete genom åren förebrår mig för mina överträdelser eller missade mål.

Då det går överstyr är då exempelvis om ditt samvete anklagar mitt eller någon annans samvete eller vice versa. Då har vi människor blivit varandras anklagare och domare. Då har vi i så fall överskridit en gräns och den gränsen kallar jag för integritet.

Frågan är om kunden har dåligt samvete för att köpa eller att ha köpt kabeln? Om inte så kan man fundera på hur man hanterar saken efter sitt eget samvete. Du hanterar på ditt sätt, jag hanterar på mitt sätt.

Sedan finns det i samhället lagar och förordningar som reglerar vad som är tillåtet och vad som är överträdelse av lag.

Då det gäller kabeln, skulle jag råda en kund att ta hem alternativ och prova. Det är dock inte alla kunder som vill det eller anser sig ha tid till det. Det är tillfället som bjuder på olika lösningar och då får man agera såsom man själv tycker är bäst. Det är därför jag skrev: "Jag skulle skämmas över att tillrättavisa hennes lyssningsupplevelse. Men det är jag. Andra få ha sin uppfattning som är deras integritet. Var och en har sin integritet." Du må alltså ha din åsikt utan att den behöver vara fel. Men det du bygger din åsikt på kan jag måhända tycka vara ologiskt. Då påtalar jag det. Den springande punkten är i det här fallet om kunden hört korrekt eller inkorrekt. Jag låter kunden avgöra det själv. Jag kan dock ge viss vägledande information till kunden inför kundens eget beslut.

Med vänlig hälsning
Peter

Ojojoj vad du snurrar till det. Det här var inte en siffra rätt, tycker jag, men jag får be stt återkomma vid tillfälle. Jag kan dock konstatera att du tydligt skriver att ditt samvete tillåter att sälja dyra kablar som inte gör någon som helst nytta. Det gör inte mitt.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2018-01-22 22:58

Det ligger i tiden, äkta fake news har stort genomslag.
Kablarna var välsignade med ett högt pris, då måste de väl vara bättre än alla kablar som kostar mindre än en hundradel av den fina kabeln.

Att det sedan kommer en sur ingenjör och försöker sänka euforin över att ha köpt så fina kablar blir ju bara tragiskt.

Tyvärr värderas inte yrkeskunskap och vetenskapliga metoder särskilt högt numera.

Bo-Erik

JM

Inläggav JM » 2018-01-22 23:15

Nu gäller bara alternativa sanningar. Sanna sanningar är passe. I synnerhet sanningar i böcker är knappt sannolika.

JM

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-22 23:20

nissling skrev:
Conan skrev:Vad har du för rätt eller skyldighet att förstöra damens upplevelse av skidresan eller kablarna, nu när resan/köpet redan är gjort?

Men för att gå tillbaks till mitt exempel så var hon väldigt tydlig med att hennes högtalarkablar minsann hade isolering och tillräckligt ren koppar för att återge ljudet bättre än någon namnlös kabel i en betydligt lägre prisklass. Vilken rätt har hon att göra det när det inte kan backas upp?

Vad jag vet så är all koppar i elektronik ren till minst 99.9%. Den sista tusendelen kan jag nog leva utan. Utöver det har så gott som alla kablar med 1.5-2.5mm^2 tillräckligt bra isolering för att undvika förluster i så gott som alla någotsånär realistiska miljöer hos konsumenter (och även i mer professionella sammanhang för det mesta). Det gör ju hennes påstående till ett direkt argument mot detta, men då jag själv inte var särskilt sugen på att starta en argumentation så gjorde jag det inte. Därför startade jag tråden istället.

Ja det är ju rätt gjort tycker jag; le & vinka bara till nån nöjd kabelköpare i bekantskapskretsen hade nog jag också gjort. En rent teknisk diskussion hade hennes resonemang såklart inte hållit för, men varför förstöra den goda stämningen och hennes nöjdhet på köpet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-22 23:29

En viktig fråga i sammanhanget är väl om det var hon själv som tyckte att knastret försvann, eller om det var säljaren som först påpekade det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-01-22 23:33

petersteindl skrev:

JM

Med vänlig hälsning
Peter

Och jag blir ännu en gång förvånad över att en del blir upprörda över andras val när det finns sååå mycket ANNAT där ute att verkligen bli upprörd över. Låter det bättre i deras öron så lät det göra det utan att bli upprörd för det finns inget att bli upprörd över om det nu inte är upprörande att folk njuter mer av sin musk med valhalla.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

JM

Inläggav JM » 2018-01-22 23:39

Conan skrev:
nissling skrev:

Ja det är ju rätt gjort tycker jag; le & vinka bara till nån nöjd kabelköpare i bekantskapskretsen hade nog jag också gjort. En rent teknisk diskussion hade hennes resonemang såklart inte hållit för, men varför förstöra den goda stämningen och hennes nöjdhet på köpet?

I kabelfallet hade jag sannolikt upplevt situationen som extremt jobbig och troligen klämt fram någon vit oetisk lögn typ "kul att du nöjd".

I hälsokostfallet hade jag reagearat på studs "fattar du inte att du tar livet av dig?"
Här inte något etiskt rum för vita lögner.
Hade hon svarat "jag vill dö nu". Då är det bara att acceptera och respektera hennes beslut .

JM

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-23 00:21

petersteindl skrev:Ja, hon ville köpa det som hon ansåg vara det bästa alternativet för henne och det skedde efter att hon lyssnat på produkten. Vad är problemet? Problemet är inte kabeln. Problemet är inte priset. Problemet är att hennes upplevelse åsidosätts. Det kan/bör man inte göra som jag ser det. Är man förmyndare över den personen så kan man ju ägna sig åt sådant. Bättre är att ge personen en vettig chans att lyssna mer och kunna erbjuda alternativ som personen i lugn och ro och utan påtryckning kan testa och själv avgöra vad som passar.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag tycker att flera av åsikterna i tråden konvergerar till det som jag uppfattar att Peter skriver (nyanserat om): det är inte min cirkus, och det är inte mina apor. Problemet är att kunden har mycket svårt att göra ett "fritt val" när en försäljare medvetet eller omedvetet manipulerat* hennes upplevelse under beslutsprocessen. I en marknadsekonomi finns sällan "fria val" i annan mening än att den marknadsekonomiska dogmen om "caveat emptor" lägger hela ansvaret hos kunden. Det är en praktisk och nödvändig regel för att marknadsekonomin skall fungera, men det går inte att komma runt den filosofiska/etiska frågan om försäljarens ansvar med att "det är ett fritt land". Försäljaren är en försäljare och inte jourhavande medmänniska även om han eller hon kanske vill framstå som det. Vi har ju flera är på forumet som i tidigare liv krängt hifi inklusive redig high end och jag har svårt att tro att man inte uppfattat att man kunnat styra kundens val via olika strategier. Människor förhåller sig olika till att utnyttja sin förmåga att påverka andra människor för egna syften och det gäller också försäljare, men den grundläggande premissen gäller samtliga. Möjligheterna att mecka med kognitionen är legio hos den klassiska hifi-handlaren (gott om tid för kunden, stort kunskapsmässigt övertag). Stolpar man in på en bar där det står "Strip club" i röd neon ovanför dörren så kan jag nog gå med på att man får anses veta vad man ger sig in på. Om man går till en "hifi-handlare" och, typ, inte är har hängt på faktiskt.se (mild ironi), tycker jag att man som kund har mindre ansvar för vad som sedan händer.

Jag tycker (värdeomdöme) att den inledande berättelsen är mycket trist läsning, men det drabbar sannolikt ingen fattig.

/DQ-20

*) I en neutral mening av ordet
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 00:27

paa skrev:En viktig fråga i sammanhanget är väl om det var hon själv som tyckte att knastret försvann, eller om det var säljaren som först påpekade det?

Jag uppfattade det som att det var hon själv som tyckte det.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-23 00:36

Morello skrev:https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

jag tänker på den låten varje gång jag går förbi plastkorvarna med risgrynsgröt i matbutiken. Det som Olrog liksom hans publik tyckte var en fullständigt befängd idé är det idag ingen som reagerar på. Jag menar, vem har inte klämt i sig en Risifrutti?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 00:46

jonasp skrev: Ojojoj vad du snurrar till det. Det här var inte en siffra rätt, tycker jag, men jag får be stt återkomma vid tillfälle. Jag kan dock konstatera att du tydligt skriver att ditt samvete tillåter att sälja dyra kablar som inte gör någon som helst nytta. Det gör inte mitt.

Tänk gärna en gång till och begrunda. Du lägger till en värdering som jag anser inte vara sanningsenlig. Det här är hennes statement: "Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Att de inte skulle göra någon som helst nytta är ju att ringakta det hon säger. Det har jag skrivit tidigare. För henne, i den lyssningen, gjorde det bevisligen nytta. Hon vittnar om det själv men du förkastar det precis som om hon inte existerade.

Bättre då att låta henne göra om lyssningsexperimenten hemma i lugn och ro och där man kan ha gett viss vägledning t.ex. över fysikaliska egenskaper. Är det så att hon efter mer lyssning hemma vidhåller sin ståndpunkt då anser i alla fall jag att ditt påstående inte stämmer överens med hennes lyssningsupplevelse. Skall du då gå in och förbjuda henne att köpa kabeln eller att lyssna på kabeln, eller hur har du tänkt?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-01-23 01:02

[quote="DQ-20"]....
Vi har ju flera är på forumet som i tidigare liv krängt hifi inklusive redig high end och jag har svårt att tro att man inte uppfattat att man kunnat styra kundens val via olika strategier. Människor förhåller sig olika till att utnyttja sin förmåga att påverka andra människor för egna syften och det gäller också försäljare, men den grundläggande premissen gäller samtliga. Möjligheterna att mecka med kognitionen är legio hos den klassiska hifi-handlaren (gott om tid för kunden, stort kunskapsmässigt övertag). för vad som sedan händer.
.....
/DQ-20

Bra där DQ-20 . . . jag var på 80-talet med om att en då välrenommerad hifi-handlare demade en, som jag vill minnas, Japansk remdriven(med silkessnöre) skivspelare med
argumentet att det gick att starta spelaren när puppen låg på skivan utan att tonarmen
"hoppade till" . . . mitt intresse för spelaren å handlaren avtog . . . trots att jag vid
tillfället ägde, å fortfarande äger, en Linn Sondek som inte, pga sin fjäderupphängning
kunde startas med puppen på skivan utan att tonarmen "hoppade till" . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-23 01:39

Var genuint intresserad. Fråga henne hur det är möjligt och be om att få lyssna själv. Medtag EKK. Fråga om du får jämföra med dina billiga kablar för att höra skillnaden. Då kanske hon uppfattar att skillnaden är obefintlig och kanske, kanske, räddar du en själ från ormoljeträsket. Förhoppningsvis har hon öppet köp på sladdarna. Å andra sidan kanske hon fick dem "på köpet" med noggrant angivande av ett "värde" och det är det hon återger och njuter av den feelgood det ger att äga dem.

Själv fick jag en svindyr USB-kabel när jag köpte min DAC. Jag fick den på prov utan att betala för den och meddelade senare att jag inte hörde någon skillnad (förutom på en låt!!) och fick då veta att jag fick behålla den ändå. Färgen är fin och ibland berättar jag för icke invigda om det "verkliga" meterpriset på den kabeln, det brukar leda till en diskussion om huruvida kablar har någon avgörande påverkan eller inte. Och det har de ju. Trasiga och/eller för korta kablar kan bli riktigt illa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2018-01-23 09:16

Vad krävs för att konsumenter (eller kunnig) ska få rätt mot säljare av Ormoljeprodukter?
Hur mäter man Klyvninghastigheten på säljarnas tungor?
Hävda att magin i produkten gått sönder!
Bilda paraplyorganisation!

Shatterer of words

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 09:55

DQ-20 skrev:Jag tycker (värdeomdöme) att den inledande berättelsen är mycket trist läsning, men det drabbar sannolikt ingen fattig.

Det sista där är sannolikt sant, men jag tror samtidigt att det finns fall där en person köper sig självförtroende via dyra högtalarkablar. Jag tror också att de personerna sist av allt vill skylta med sin dåliga ekonomi. Det är två saker som passar som hand i handske och leder till affär. En person som har överflöd av pengar kan förstås köpa vad hen vill och det skadar inte personen själv och kan kanske tom ses som biståndsverksamhet till en tynande hifibransch. Men de fall där man säljer "självförtroende" till folk som har ont om pengar tycker jag är djupt stötande.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 10:00

DQ-20 skrev:
Morello skrev:https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

jag tänker på den låten varje gång jag går förbi plastkorvarna med risgrynsgröt i matbutiken. Det som Olrog liksom hans publik tyckte var en fullständigt befängd idé är det idag ingen som reagerar på. Jag menar, vem har inte klämt i sig en Risifrutti?

/DQ-20

:D

Nu har jag väl alltid tänkt på "konserverad gröt" som gröt i en konservburk, konserverad som konserver konserveras. Det är inte riktigt samma sak som dagens plastförpackningar med begränsad hållbarhet. Men visst, det vore intressant om en husmor från 40-talet skulle gå en vända i dagens stormarknader och kommentera :) .

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2018-01-23 10:57

Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.

(Sedan bör naturligvis de ingående komponenterna i en hifi anläggning väljas med tanke på helheten, tillvalen på bilen väljas med omsorg och inte kryssas i uppifrån och ner så man missar något viktigt på sista raderna om pengarna tar slut tidigare)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 11:25

pingvinen skrev:Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.

(Sedan bör naturligvis de ingående komponenterna i en hifi anläggning väljas med tanke på helheten, tillvalen på bilen väljas med omsorg och inte kryssas i uppifrån och ner så man missar något viktigt på sista raderna om pengarna tar slut tidigare)

Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar. Jag är dock inte främmande för att det finns andra egenskaper än de ljudliga som kan motivera ett pris som är högre än så. Jag har tex svårt att invända mot rent estetiska argument, eller att handhavandet av olika apparater kan vara väldigt olika. Jag har full förståelse för om man värderar högt att en CD-spelare startar 10 s efter att man har laddat skivan i stället för efter 30 s. Jag har också förståelse för att man i inredningssammanhang vill ha en snygg kabel till sin anläggning.

Men.

Det jag tycker illa om är när dyrkablarna/apparaterna marknadsförs med argument om att ljudet blir dramatiskt mycket bättre och att det är därför man måste köpa dem.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-01-23 11:57

Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-23 13:02

pingvinen skrev:Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.

Ett medlemskap i det här forat lönar sig verkligen :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-23 13:09

rajapruk skrev:Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?

Beror på. När jag besökte butiken på Karlavägen fick jag känslan av att killarna där var ordentligt "hjärntvättade" och trodde på allt Ivor sades ha sagt. Somliga tyckte att vi som jobbade med Apples produkter på den tiden var... eh... ja... men vi var naturligtvis bara hängivna och ville göra världen bättre. Idag verkar vem som helst få kränga Appleprylar, ingen ordning alls. Mina första högtalare köpte jag av en hifihandlare som mötte en ung man med fickorna fulla av sedlar (små valörer...) och sugen på att köpa något stort och flådigt, med många element och såna där metallgrejor (i plast) framför så det skulle se riktigt tufft ut, men han kände mig lite och tyckte att jag skulle satsa på bra ljud istället och rekommenderade OD 11. Inte såååå imponerande att se på när man är 17 år... men jäklar vad rätt han hade. Och pengar blev det över. Så nog finns det både skojare och seriösa handlare i branschen, men de ska överleva de också och räknar man på vad som blir kvar efter en (för kunden) stor affär på 15.000 så ger det kanske en säljare lön för den dagen och inte så mycket mer.

Edit: om de som kränger svarta pyramider på mässorna tror på det de håller på med, då borde de få akut hjälp. Jag tror inte att de tror på ett ord av vad de själva säger. Och jag hoppas att publiken är än mer skeptisk. Men det är lite underhållningsvärde i deras "show". Som att se en bra magiker. Vi vet alla att vi blir lurade. Magikern också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 13:13

rajapruk skrev:Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?

Jag känner ingen säljare som inte tror på det de säljer. Jag försöker tänka tillbaka och jag hittar ingen. Det var vid ett tillfälle jag kom i kontakt med en person som sålde Sonab OA-5 kopior där han skippade både dämpmaterial och delningsfilter för att tjäna mer pengar per såld högtalare. Det var kring 1974/75/76.

I en butik finns inköpsavdelning och säljavdelning. Inom hifihandeln är det oftast samma personer på inköp och sälj eller så har man gemensam genomgång på vad som bör prioriteras vid inköp. Då lyssnar inköp på sälj. När det är större kedjor eller varuhus blir det svårare. Jag vet dock hur det fungerade på NK på den tiden då det begav sig. Då sålde säljarna det de kände för och vissa produkter som inköp valt blev stillastående och reades till slut eller slängdes. Ja, det fanns faktiskt sådana produkter. Där hade säljarna makt att säga ifrån då administrativa inköpsavdelningen gjorde grodor.

I Ljudbutiken som jag hade på 80-talet valde vi själva vad vi ville sälja. Mycket fanns inte i Sverige så jag handplockade produkter utomlands som jag bedömde var bra och prisvärda i respektive prisklass. Dessa produkter importerade jag. Oftast ville jag ha dessa hemma själv i min egen anläggning.

Vi hade lyssningsrum i Ljudbutiken där kunder kunde vara själv och lyssna och jämföra. Oftast valde konsumenterna själva vad de ville lyssna på och jämföra med. Vi hade våra preferenser. Då låten var slut gick vi in och frågade vad de tyckte. De flesta av våra kunder var rätt medvetna.

Ofta ville kunderna ha öppet köp för att kunna lyssna på sakerna hemma, men jag föredrog att låna ut produkterna d v s våra demoex. Då kunderna ville lyssna hemma. Det vi sålde ville jag skulle vara nytt och ouppackat. Jag visste att de som sålde på öppet köp fick tillbaka apparater lite då och då och dessa såldes återigen som nya. Själv hatar jag att köpa något nytt som jag upptäcker är begagnat eller åtminstone inte helt nytt fräscht. Därför hade vi demoanläggning som man fick prova hemma. Denna princip funkade bra.

Det svåra var inbyten. Inbyten fick i princip vara som en avdelning för sig där konsument kunde plocka själv. Vissa produkter som vi ansåg att vi inte ville sälja tog vi inte i inbyte.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-23 14:14

Svante skrev:Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar.
Jag köpte precis nya högtalarkablar, 20m NYM-O 2,2,5mm2 och fick betala hela 23,90€ 8O , mao mer än dubbel så mycket som vad du tycker är rimligt, vad för bös använder du själv egentligen? :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-23 14:17

För övrigt kan jag förstå att många i tråden uttrycker sin bestörtning men samtidigt verkar ju majoriteten av forumets aktiva medlemar tyckar att ljudkvaliteten Spotify lämnar duger. I rest my case 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 15:57

En hundring räcker inte då åtta labbproppar av hög kvalitet kostar mer än så.
Ett kablage färdigt för användning är ju faktiskt såväl kabeln som don!

Rydbergs kabel kostar cirka 10 kr per meter.I en typisk installation med ett stereosteg mellan burkarna åtgår cirka 3 meter, vilket tillsammans med åtta kvalitetsdon gör cirka 150-200 kr. Dyrare än så är inte ett kvalitetskablage!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 16:06

Morello skrev:En hundring räcker inte då åtta labbproppar av hög kvalitet kostar mer än så.
Ett kablage färdigt för användning är ju faktiskt såväl kabeln som don!

Rydbergs kabel kostar cirka 10 kr per meter.I en typisk installation med ett stereosteg mellan burkarna åtgår cirka 3 meter, vilket tillsammans med åtta kvalitetsdon gör cirka 150-200 kr. Dyrare än så är inte ett kvalitetskablage!

I materialkostnad om man löder det själv. Ok, jag beställer nog 10000 kablar av dig färdiglödda och förpackade för din materialkostnad. Du skall personligen själv löda kablarna. 8)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 16:08

Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen. 8)
Alterantivt köper man don som inte behöver lödas!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 16:14

Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen. 8)

Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-01-23 16:29

Jag har väl historiskt sett varit väldigt dålig på att hålla munn i sådana situationer, tyvärr. Som många andra är inne på dock så har jag lärt mig med tiden att inte lägga mig i. Man kommer inte övertala någon..även innan köp.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 16:32

petersteindl skrev:
Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen. 8)

Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Märlig fråga, Peter. Jag säljer inte kablar - varken till konsument eller distributör!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 16:41

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Märlig fråga, Peter. Jag säljer inte kablar - varken till konsument eller distributör!

Inget konstigt. Du har räknat ut en materialkostnad. Låt oss se vad en färdiglödd kabel skulle kosta i handeln om du skulle tillverka den och sälja den på marknaden via distributör och butik. :)

Eller menar du att butikerna skall sälja produkterna för tillverkarnas materialkostnad?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2018-01-23 17:31

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Inget konstigt. Du har räknat ut en materialkostnad. Låt oss se vad en färdiglödd kabel skulle kosta i handeln om du skulle tillverka den och sälja den på marknaden via distributör och butik. :)

Eller menar du att butikerna skall sälja produkterna för tillverkarnas materialkostnad?

Med vänlig hälsning
Peter

Du måste beställa klisterlappar av Morello att sätta på kablarna också. En där det står Gold, den kabeln köper damen med 100 papp i handväskan för 15 000 kr. En som det står Silver på, den säljs för 10 000 till de som inte är lika rika, och en med texten Bronze som går för 5000 till prismedvetna konsumenter. Sen kan man låta bli att märka upp några kabla och sälja dem för en tusenlapp, och rea ut resten som blir över för en femhundring. Med Pingvinmodellen slipper du räkna på räntor, konkursade kunder, lagerkostnad, vinstmarginal, personalkostnad, lokalkostnad, svinn, risk, alternativkostnader. Garanterat plus i slutändan, men jag kan inte garantera hur mycket 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 17:39

Bra där :) vi har räknat ut priser åt HA som de kan ta för sina kablar så att alla kan bli nöjda. Det verkar som det är mitt i prick med redan befintliga priser. Ändå har HA valt att inte ta lyxpriser. Det var egentligen dit jag ville komma med resonemanget. :)

Mvh
Peter

ante_77

Inläggav ante_77 » 2018-01-23 18:18

Nåja, en kabel hit eller dit.
Själv svindlar jag utav bara fan och har det som yrke.
Kunden känner till den galna prissättningen, men har inget val.
Kunden skiter i vilket, egentligen då dom tjänar mer än nog trots lågt oljepris (som nu har nått 70$ i alla fall)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 18:22

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Med vänlig hälsning
Peter

Lägg ned - jag avser inte tillverka några kablar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 18:51

Rydberg skrev:
Svante skrev:Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar.
Jag köpte precis nya högtalarkablar, 20m NYM-O 2,2,5mm2 och fick betala hela 23,90€ 8O , mao mer än dubbel så mycket som vad du tycker är rimligt, vad för bös använder du själv egentligen? :P

Halva längden ;) .

Alltså, ta det inte bokstavligt, men jag tycker att 1000:- är mycket för högtalarkablar. Långa kablar behöver kosta mer för man behöver större ledararea, så är det förstås.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 18:52

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jag kan köpa dem av Morello om du köper dem av mig för 10 000:- paret. ;)

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-01-23 19:32

En DVD-spelare från elgiganten till 500 kr är ju redan tillräckligt bra ljudmässigt, åtminstone om man använder en separat dac. Med förstärkare är det lite mer klurigt, men jag skulle bli förvånad om personen som har köpt denna anläggningen klarar av att höra skillnad på förstärkaren hon har köpt och en Behringer A500. Om man har budget på 100000 är det mest rationellt att använda 80000-90000 på högtalare och maksimum 10000-15000 på elektronik inkl EQ/rumskorrektion. Alla blindtester som som nånsin har blivit gjorda visar skillnad på högtalare och rum, men de enda blindtestene som visar skillnad på elektronik är de extremt krävande blindtestene som LTS gör. Då kan man ju fundera över var man bör lägga pengarna. Jag blir faktisk lite förvånad över att sådana saker inte är mer självklara på ett rationellt forum som Faktiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-23 19:43

Varför inte få henne att lämna tillbaka alltihopa och påtala för henne att allt annat än spåtify genom hennes telefon är att lura henne.

/Harryup

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-01-23 19:53

Om knastret försvann så tar ju kabeln bort orginal information från signalen 8O . Om nu inte skivorna rengjorts mellan lyssningarna.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-01-23 20:36

När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.
Han kunde absolut ingenting om ljud.
Han hade lyckats spara ihop en budget på 5000 spänn och ville addera en baslåda i sitt pojkrum.

Glad i hågen gick han till den lokala hifihandlaren. Ut kom han med en baslåda för 2500 och en lågnivåkabel för lika mycket...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-01-23 20:58

Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret! :D

På riktigt: Gratulera istället för att gnissla tänder. Hon verkar väldigt nöjd med sitt köp och då finns det ju inte mycket att knorra över.
2021 maj på Spotify

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-23 21:10

När blir man lurad?
Blir man lurad om ett par kablar kostar t.ex. 10.000kr att tillverka och har 15.000kr i slutkundspris?
Eller om kablarna kostar 200kr att tillverka och har 15.000kr i slutkundspris.
Det måste väl alltid vara KUNDEN som beslutar om värdet av kablarna...

"Värdet" - som kunden sätter, behöver inte nödvändigtvis vara relaterat till tekniska prestanda. Jämför med klädindustrin, man kan bevisa 100ggr om att t.ex. Dressman jeans är bättre än "Det berömda Paris märket jeans" men bättre betyder då något som motsvarar Råd o Rön:s preferenser eller något annat man inte bryr sig om.
Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?) Skillnaden i kundpris är mer än 1 på 5.000. Man måste skilja på känsla och verklighet.... och känslor är normalt starkare.
Å andra sidan - jag skulle aldrig köpa kablar för mer än 100 tals kronor. Men det är min åsikt....och mina känslor.
Köper du märkesjeans made in Korea/Kina/vad faen som helst eller från Dressman?
OK då, jag gillar min skjorta från Boomerang, den är lika bra som skjortan i Indisk bomull från Dressmann ...och 3ggr så dyr.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 21:11

shifts skrev:Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret! :D

På riktigt: Gratulera istället för att gnissla tänder. Hon verkar väldigt nöjd med sitt köp och då finns det ju inte mycket att knorra över.

:D Bra där. Precis min uppfattning.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2018-01-23 21:25

bakerman22 skrev:När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.
Han hade lyckats spara ihop en budget på 5000 spänn och ville addera en baslåda i sitt pojkrum.

Glad i hågen gick han till den lokala hifihandlaren. Ut kom han med en baslåda för 2500 och en lågnivåkabel för lika mycket...

Jag ser ingen etisk skillnad mellan att lura den unga grabben och damen med de dyra kablarna.

Det är inte mer etiskt ok att lura en med pengar än grabben som kämpat ihop sina 5000 kr.

Men vi är hjärntvättade sedan barnsben att de som har pengar behandlar vi med andra etiska normer.

JM

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-23 23:43

petersteindl skrev:
shifts skrev:Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret! :D

:D Bra där. Precis min uppfattning.

Med vänlig hälsning
Peter

Håller också med helt å hållet! Låt människan få vara glad och nöjd. Tipsa om lite bra musik, eller ännu hellre, låna ut lite bra, spännande och välljudande skivor så hon får lyssna på i nya anläggningen. Sen kan ni snacka om den bra och välljudande musiken istället för hur blåst du tycker hon vart på kablarna.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2018-01-24 00:14

jansch skrev: Snip ..

"Värdet" - som kunden sätter, behöver inte nödvändigtvis vara relaterat till tekniska prestanda.
Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?) Skillnaden i kundpris är mer än 1 på 5.000. Man måste skilja på känsla och verklighet.... och känslor är normalt starkare. Snip .

Ha! Det där "dilemmat" känner jag igen. Vid kl 22:06 skulle jag tajma av hur mycket klockan på handleden egentligen fortar sig, samtidigt upptäcktes att en sprint gett upp i armbandet. Ren tur att den fortfarande var kvar på handleden och inte låg i rännstenen.

För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-01-24 00:25

jansch skrev:När blir man lurad?

Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?)

Det hela är mycket enkelt och beror på om hon blev itutad att finklockan skulle visa tiden exaktare eller ej. Och risken för det är mycket liten då inga dyrarmbandsurspekulater som tror nått så dumt, och det påstås heller aldrig. Till skillnad från dyrkablar köps de på uttalade status- eller designvärden. Precis som den dyra handväskan är dyr för att den är snygg eller dyr för att den är dyr. Inte för att någon tror att den bättre bär innehållet.

Alltså, hur i hela si-och-så tänkte du att det skulle vara en relevant liknelse?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-24 00:50

Den här tråden kommer ständigt bort från ämnet och problemet. Det handlar inte om att lägga mycket pengar på onödiga saker (där sitter vi nog alla i glashuset), branschens marginaler eller metavärde i statusprodukter. Det handlar om detta:

"Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Den upplevelsen av hur ljudet ändras trodde jag inte var möjlig vid en jämförelse mellan kablar. Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant. Jag vill t.ex veta om hon verkligen menar det så som jag uppfattar det hon sa. Skivknaster försvann?! Jag vill i så fall veta vad det är för superkablar (sådana kan jag tänka mig att betala 15000 för). Jag vill veta hur demon gick till och vem som utförde den, osv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-24 01:42

Belker skrev:"Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Den upplevelsen av hur ljudet ändras trodde jag inte var möjlig vid en jämförelse mellan kablar. Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant. Jag vill t.ex veta om hon verkligen menar det så som jag uppfattar det hon sa. Skivknaster försvann?! Jag vill i så fall veta vad det är för superkablar (sådana kan jag tänka mig att betala 15000 för). Jag vill veta hur demon gick till och vem som utförde den, osv.

Det kan vara så enkelt som att detta är ett paradexempel på att vi inte har något språk att beskriva ljud med. Knaster (inte skivknaster) kanske betyder högfrekvensinformation för henne. Vi kan inte anta något om hur hon uppfattar "knaster", det kan vara hur olikt vår egen uppfattning som helst. I sådana fall är detta också ett paradexempel på hur omedvetna mottagarna (=vi) är om att så är fallet, vi förutsätter automatiskt att vi tänker på samma sak som hon när hon säger "knaster".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 01:55

Finkablar behöver ett gäng såna här också...
Bilagor
sortlift.png
sortlift.png (688.92 KiB) Visad 1783 gånger

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-24 07:35

Belker skrev:Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant.

Men då du ju själv vet svaret på frågan (dvs det finns ingen kabel som kan minska knastret från en vinylskiva samtidigt som den gör allt annat ljud klarare) så vad är det du vill veta från kabelköparen? Jo att/hur hon har blivit blåst på köpet. Det är väl insinuant om nåt, och hon som köpt kablarna lär ju inte bli gladare.

Samma sak med förslaget nån hade om att ta sina egna EKK-sladdar och åka hem till henne för en jämförande lyssning. Den övningen är ju knappast till för att lära sig mer om hennes nyköpta sladdar utan för att skriva henne på näsan att hon gjort ett galet köp.

Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-24 07:40

Precis Svante, det hade varit min första fråga och jag kan inte förstå varför det skulle vara så känsligt att diskutera med henne.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2018-01-24 09:38

Men damen köpte cd spelare och inte vinyl spelare....

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-24 09:50

Förstår inte hur vissa här kan försvara sånt här bedrägeri som damen blivit utsatt för?
"Hon är glad o nöjd så ingen skada skedd!". Pja för dom pengarna hade hon kunnat köpa betydligt roligare saker, typ en ny fina tv-apparat, en semester eller tillomed lite extra ledighet där hon kan sitta o njuta av musiken från en billig kabel istället. Hon hade också kunnat skänka pengarna till nån hjälporganisation där dom gjort mycket mer nytta. Så jo, mycket skada är skedd imo.
I min värld är det kapitalförstöring, vaskning o bara så extremt inneffektivt att slänga så mycket pengar på ingenting. O jag ogillar starkt ineffentivitet.
Men så ja skadan är ju redan skedd, så därför är det kanske dumt att skapa dålig stämning i sitt sällskap genom att förklara för henne vilket felköp hon gjort. Tyvärr :/

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 10:18

Adhoc skrev:För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.

Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja! :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-24 10:49

JM skrev:
bakerman22 skrev:När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.

Jag ser ingen etisk skillnad mellan att lura den unga grabben och damen med de dyra kablarna.

Det är inte mer etiskt ok att lura en med pengar än grabben som kämpat ihop sina 5000 kr.

Men vi är hjärntvättade sedan barnsben att de som har pengar behandlar vi med andra etiska normer.

JM

Jag har lite svårt att föreställa mig hur ditt etiska resonemang ser ut. Deontologi in absurdum? Snor man maten från den som inte har något mer att äta den dagen eller från någon som har kylskåpet fullt så anser de flesta av oss att det första är värre, med eller utan indoktrinering. Härav det gamla uttrycket: det drabbar ingen fattig.

/DQ-20

Edit: Ser för mitt inre hur JM ställer sig framför TV:n på julafton när Robin Hood visas. "Det här får ni inte se! Det bygger på en rutten etik som vi indoktrinerats med. Robin Hood är en simpel tjuv!"
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-24 11:40

Adhoc skrev:
För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.

Adhoc, äldre Submariner är mycket dyra idag. Var rädd om den och använd den inte utan att göra översyn. Har den legat en längre (>10 år) tid finns ingen olja kvar och du verkdelarna slits mycket snabbt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-24 11:43

Rydberg skrev:Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja! :D

Har i princip slutat att ta mot klockor då jag som du känner till jobbar ganska mycket med nya audio-produkter. Därtill har det blivit ohyggligt svårt med reservdelar
Numera tar jag bara mot extra intressanta ur. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-24 12:47

Morello skrev:
Rydberg skrev:Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja! :D

Har i princip slutat att ta mot klockor då jag som du känner till jobbar ganska mycket med nya audio-produkter. Därtill har det blivit ohyggligt svårt med reservdelar

Har du någon konkurrent du kan rekommendera?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 12:55

pingvinen skrev:Men damen köpte cd spelare och inte vinyl spelare....

De bytte kablar och källa samtidigt och drog slutsatsen att knasterfriheten berodde på kabeln :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 13:01

Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.

Jopp, det gäller att rädda folk från att gå ner sig helt i ormoljegropen. En gång är ingen gång, men vem vet vad som händer nästa gång en sådan person kommer in till en samvetslös handlare. Svarta koner... jo jo... o jordlådor... och nätpluggar... o varför inte lite kristaller när vi ändå håller på? Klart vi som är upplysta har ett visst ansvar att hjälpa våra medmänniskor. Tycker du inte det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-24 13:35

DQ-20 skrev:
Morello skrev:

Har du någon konkurrent du kan rekommendera?

/DQ-20

Rob Engström är duktiga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 14:03

Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.
Gratta henne till ett köp som gjort henne nöjd. En kompis som kommer och påpekar saker att man borde vara missnöjd och inte alls njuta av stereon är ingen kompis. Tänk om ni har vänkretsen full av kompisar som vet bättre men alltid i efterhand. Har du köpt vinterdäck på original lättmetallfälgar, du är grundlurad. Går lika bra att köra med plåtfälgar ifrån nån billighetsleverantör etc etc. Va, har du köpt en ny CD-spelare istället för en beggad 668 på blocket, lurad.
Livet är fullt av val och alla man gör kanske inte är kloka i alla aspekter men att ta njutningen ifrån folk är inte ett val jag gör.
Njuter man av att ha original BMW-fälgar och kör i salt och sand så är det upp till den personen att göra det.
OM den dessutom är hennes hörselupplevelse att det ljud som hon beskriver som knastret försvann så kanske det skulle beskrivits annorlunda av nån av oss. Kanske det var nån vass diskant, kanske det inte var högtalarkablarna som byttes utan småsignalkablarna som plockade upp nån störning ifrån en dimmer eller vad som helst.
Det är inte alls säkert att hon hörde fel utan bara beskriver det med lite svårförstådda ord. Och handlaren har ingen skyldighet att ta tillbaka några kablar om inte öppet köp verkligen kommit överens om så chansen är stor att släpar man dit sina EKK och ingen hör skillnad så är den tidigare glada tjejen inte längre glad och EKK-mannen är några vänner fattigare. Hjälp till innan köpet om ni tror att ni är kapabla till det och inte efter. Under de år jag jobbade i affär så var det inte så många tjejer som vågade köpa sin stereo själva. Ofta hade de med en inte sällan mindre begåvad kille som skulle hjälpa till och välja grejor. Tjejer hör bättre än killar, i synnerhet eftersom de inte har nån bias av att ha pluggat märken och modeller som andra killar gillar. De tjejer som kom, valde grejor som lät bra tillsammans i en kombination som passade deras plånböcker. Så kul att hon är nöjd och hoppas hon får fortsatt vara det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 14:04

hifikg skrev:
Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.

Jopp, det gäller att rädda folk från att gå ner sig helt i ormoljegropen. En gång är ingen gång, men vem vet vad som händer nästa gång en sådan person kommer in till en samvetslös handlare. Svarta koner... jo jo... o jordlådor... och nätpluggar... o varför inte lite kristaller när vi ändå håller på? Klart vi som är upplysta har ett visst ansvar att hjälpa våra medmänniskor. Tycker du inte det?

Innan köp ja om man nu verkligen har något att bidra med, efter köp som man är nöjd med, nej.

/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 14:24

Harryup skrev:Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.
Gratta henne till ett köp som gjort henne nöjd. En kompis som kommer och påpekar saker att man borde vara missnöjd och inte alls njuta av stereon är ingen kompis. Tänk om ni har vänkretsen full av kompisar som vet bättre men alltid i efterhand. Har du köpt vinterdäck på original lättmetallfälgar, du är grundlurad. Går lika bra att köra med plåtfälgar ifrån nån billighetsleverantör etc etc. Va, har du köpt en ny CD-spelare istället för en beggad 668 på blocket, lurad.
Livet är fullt av val och alla man gör kanske inte är kloka i alla aspekter men att ta njutningen ifrån folk är inte ett val jag gör.
Njuter man av att ha original BMW-fälgar och kör i salt och sand så är det upp till den personen att göra det.
OM den dessutom är hennes hörselupplevelse att det ljud som hon beskriver som knastret försvann så kanske det skulle beskrivits annorlunda av nån av oss. Kanske det var nån vass diskant, kanske det inte var högtalarkablarna som byttes utan småsignalkablarna som plockade upp nån störning ifrån en dimmer eller vad som helst.
Det är inte alls säkert att hon hörde fel utan bara beskriver det med lite svårförstådda ord. Och handlaren har ingen skyldighet att ta tillbaka några kablar om inte öppet köp verkligen kommit överens om så chansen är stor att släpar man dit sina EKK och ingen hör skillnad så är den tidigare glada tjejen inte längre glad och EKK-mannen är några vänner fattigare. Hjälp till innan köpet om ni tror att ni är kapabla till det och inte efter. Under de år jag jobbade i affär så var det inte så många tjejer som vågade köpa sin stereo själva. Ofta hade de med en inte sällan mindre begåvad kille som skulle hjälpa till och välja grejor. Tjejer hör bättre än killar, i synnerhet eftersom de inte har nån bias av att ha pluggat märken och modeller som andra killar gillar. De tjejer som kom, valde grejor som lät bra tillsammans i en kombination som passade deras plånböcker. Så kul att hon är nöjd och hoppas hon får fortsatt vara det.

/Harryup

Väl talat!

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-01-24 14:32

Men problemet här är ju inte bara denna kvinnan och vad hon får i sitt hem. Problemet är strukturelt. Om man verkligen tycker att god ljud är viktigt, så är det ju en liten tragedi att det är så svårt att hitta god information om detta, och att man inte kan få rationell väglädning om man går till en hifi-affär. Ja, så vill jag säga det: Det är en tragedi. Som Svante skrev i tråden längre upp: "Till slut så fyller desinformationen hela internet och det blir omöjligt för den som vill att hitta riktig information. Vi är nästan där idag. Det går inte idag som okunnig att söka på nätet och hitta kunskap om hifi. Bruset är för starkt".

Det är just så det är. För mig, då jag började med hifi för 4-5 år sedan (innan det var jag bare interesserad av musik, inte av ljudåtergivning i sig), var det nästantill omöjligt att förstå hur jag skulle gå fram. För mig gick det mycket pengar förlorad fördi jag litade på hifi-tidningarna och hifi-säljarna, och försökte att byta på dacar, kablar och förstärkare när jag inte var nöjd. Jag läste om hur slutsteg "lät", och var förvånad när ljudet hos mig var ungefär som förr även efter att jag hade bytat slutsteg. I dag vet jag at problemene jag upplevde berodde på rumsakustik, högtalarplacering och för dåliga högtalare helt enkelt.

För saken är ju att hifi inte är så jättesvårt. 90 procent handlar om saker som är väl belagda i många många psykoakustiske undersökningar. Högtalare betyder klart mest. Det rationella är därför att använda så mycket man kan på at köpa så goda högtalara man har råd till. Det betyder låg dist, god dynamisk förmåga, smooth tonkurva och jamn spridning med frekvens. Sen måste man se till att placera hogtalare och lyssningsposition symmetrisk, både i relation till varandra och i rummet. Och sen måste man ofta göra nåt med basåtergivningen. Om man bare är en lyssnare, kommer man väldigt långt med rums-eq i basen. Om man är ambisiös och har ett rum som tillåter det, kan man börja med passive åtgärder, eventuelt med aktive basfällor. Dom pengarna man har igen efter detta kan man använda på elektronik - källa, slutsteg (om man inte har aktiva högtalare), osv.

Och sen man kan krångla på hifi-forum om vad som är best av olika högtalarprincip (dynamisk/dipol/elektrostat/horn/omni etc), och hur stor skilnad det gör med byte av elektronik.

Men 90 procent av high-fidelity är rätt okomplicerad, skulle jag påstå. Det finns rationella sätt att uppnå det på som inte är särskilt svåra. Men denna informationen är det nästantill omöjlig att hitta på ett enkelt sätt i dom flesta hifi-publikationer eller hos hifi-säljare. Det gör att väldigt många människor har mycket sämre ljud i sina hem än dom annars skulle haft, om hifi-världen bare hade varit präglad av en basal och grundläggande rationalitet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-24 14:42

Harryup skrev:Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.

/Harryup

Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-24 14:52

jonasp skrev:Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?

This! O vad är man för kompis om man bara står o tittar på medans nån slänga hårt injobbade pengar i sjön?
Senast redigerad av Tell 2018-01-24 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-24 14:55

jonasp skrev:Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?

Jag håller helt med. Ärlighet mellan vänner är viktigare än ömma tår enligt mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 14:58

Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-24 15:29

gopnik, Du skrev: "Till skillnad från dyrkablar köps de på uttalade status- eller designvärden".

Menar du då att kunder alltid köper "dyrkablar" för att de har en klar bild av att ljudet i anläggningen kommer bli bättre?

Köpbeteende och och köpbeslut är mycket mer komplext än vad de flesta människor tror. Man (även jag) vill gärna tro att alla köpbeslut är rationella och välmotiverade, främst då med "hårda" fakta t.ex. tekniska specar.
Detta är ju i sig ganska svårt med "dyrkablar" då de sällan är specade!

Det finns massor av undersökningar och studier på köpbeteenden gjorda under de senaste 50 åren och man kan konstatera att köpbeslutet sällan tas på RATIONELLA grunder. Intressant är att trots inköp som är dyra för de flesta människor - typ bilköp är det inte faktabaserade underlag som styr beslutet. Bilar är speciellt intressant då faktaunderlagen ofta är väldigt utförliga.
Selektiv perception och inte minst våra grundläggande prioriteringar/behov (Maslow) styr hårt våra beslut.

Ännu mer komplext blir det när man gör ALLT MAN KAN för att ta ett rationellt beslut. Detta gäller för B2B affärer och främst om LOU krävs (Lagen om offentlig upphandling för Verk och Myndigheter). Det visar sig då att köpbesluten ibland blir SÄMRE, d v s vi har inte förmågan att definiera alla FORMELLA/rationella krav korrekt i form av en helhetsbild. Lite "vanlig känsla" hade räddat många sådana affärer. Alltså typ: "det här känns inte rätt" eller "jag tror mer på..."

Titta gärna på företags affärsideer och produktannonsering (hur dom profilerar) och fråga grannen varför han köpte sin 3:e Volvo. Du kommer få massa "rationella" argument men det var nog inte så beslutet togs. Vi (människor) är fantastiska på att hitta argument för våra köpbeslut i efterhand. Vi läser faktiskt fler t.ex.Volvo annonser/artiklar EFTER köpet och mår då bra av att motivera vårt köp.

Min fru köpte "en klocka som skulle vara hela livet". Jag har ingen aning om detta i praktiken styrde beslutet - intressant att du vet mer om hennes beslut än hon själv och undertecknad ("köps de på uttalade status- eller designvärden")

Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-24 15:48

Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup

Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 15:48

jansch skrev:Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?

Alla seriösa handlare låter dig låna hem kablar och så kan du testa i lugn och ro i din egen anläggning. Jag lånade hem en hel kablar i början av 2000-talet (2000-2005) från Lefflers i Linköping och där var aldrig något köptvång eller liknande. Jag gjorde även blindtester på den tiden (grannen fick vara försökskanin) mellan de olika kablarna men räknade sällan ut signifikanser, jag ville mer har subjektiva uttalanden och sen kunde jag jämföra dessa med mina egna intryck.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 15:50

Tell skrev:

/Harryup

Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.

Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-24 16:05

Dags att ta fram en klassiker?

”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än hon gör, men först och främst förstå det hon förstår. Om jag inte kan det hjälper det inte om jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och vill egentligen bli beundrad av den andra istället för att hjälpa henne. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att härska utan att tjäna. Kan jag inte detta kan jag heller inte hjälpa någon."

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-01-24 16:06

jansch skrev:
Det finns massor av undersökningar och studier på köpbeteenden gjorda under de senaste 50 åren och man kan konstatera att köpbeslutet sällan tas på RATIONELLA grunder. Intressant är att trots inköp som är dyra för de flesta människor - typ bilköp är det inte faktabaserade underlag som styr beslutet. Bilar är speciellt intressant då faktaunderlagen ofta är väldigt utförliga.
Selektiv perception och inte minst våra grundläggande prioriteringar/behov (Maslow) styr hårt våra beslut.

Ännu mer komplext blir det när man gör ALLT MAN KAN för att ta ett rationellt beslut. Detta gäller för B2B affärer och främst om LOU krävs (Lagen om offentlig upphandling för Verk och Myndigheter). Det visar sig då att köpbesluten ibland blir SÄMRE, d v s vi har inte förmågan att definiera alla FORMELLA/rationella krav korrekt i form av en helhetsbild. Lite "vanlig känsla" hade räddat många sådana affärer. Alltså typ: "det här känns inte rätt" eller "jag tror mer på..."

Interessant. Du har jo helt rätt i att köpbeslut som oftast inte är rationella. Her är en enkel artikel om det: https://www.psychologytoday.com/blog/in ... l-consumer
Men just därför måste vi ställa krav på institutionerna och strukturerna, inte på individerna. I Norge har vi lag mot vilseledande marknadsföring, t.ex. Tyvärr har den aldri blivit användt på hifi. Jag förstår inte helt varför. Men målet måste vara att ha ett system som gör at konsumenterna blir lurade i så liten grad som möjligt. Är ju bland annet därför man ställer så många krav till bilproducenter.

Har du någon referens till at köpbeslut kan bli sämre när man försöker att vara rationell?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-24 17:00

Tell skrev:

/Harryup

Men om målet för dig är att hon ska göra ”det perfekta hifi-köpet” så lär vi väl inte stanna vid kablarna. Elektronik från Moon och högtalare från Dynaudio... det kan väl aldrig vara optimalt. Nä lämna tillbaka hela klabbet till handlaren och börja shoppa riktigt prisvärda grejer istället! Du kommer säkert att kunna hitta en anläggning som kostar en tredjedel av vad hon nu betalade och som ger t.o.m. bättre ljud. Och sen frågar du mig om valet och jag kommer ner ytterligare 10 lakan med några begagnade prylar också och det borde ju bli ännu bättre ljud. Nu är hon upplyst ända in till märgen...

Nä, vad som kommer att hända efter hon lämnat tillbaka de nyinköpta prylarna är att hon köper en månads solsemester från alla inskränkta hifi-nördar och tar med sig nya ljudanläggningen också som är en blåtandhögtalare för en femhundring. Det där med hifi var nog inte riktigt hennes grej ändå... :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-24 17:09

/Harryup

Håller absolut med om att man inte ska göra livet surt för andra. Med det sagt kan man ju lägga fram saker på olika sätt - jag föreslår inte att man ska vara otrevlig.

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-24 17:11

Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)

Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?

Conan skrev:
Tell skrev:Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.

Men om målet för dig är att hon ska göra ”det perfekta hifi-köpet” så lär vi väl inte stanna vid kablarna. Elektronik från Moon och högtalare från Dynaudio... det kan väl aldrig vara optimalt. Nä lämna tillbaka hela klabbet till handlaren och börja shoppa riktigt prisvärda grejer istället! Du kommer säkert att kunna hitta en anläggning som kostar en tredjedel av vad hon nu betalade och som ger t.o.m. bättre ljud. Och sen frågar du mig om valet och jag kommer ner ytterligare 10 lakan med några begagnade prylar också och det borde ju bli ännu bättre ljud. Nu är hon upplyst ända in till märgen...

Nä, vad som kommer att hända efter hon lämnat tillbaka de nyinköpta prylarna är att hon köper en månads solsemester från alla inskränkta hifi-nördar och tar med sig nya ljudanläggningen också som är en blåtandhögtalare för en femhundring. Det där med hifi var nog inte riktigt hennes grej ändå... :wink:

Ja klart att det alltid går att få bättre anläggning för resten av pengarna också, men det är ändå en betydligt svårare frågan än skillnaden mellan apdyra placebokablar o ekk från Classes. Tycker det är rätt uppenbart. Men iom att du verkar vara helt okej med bedrägeri så förstår jag att du inte ser det lika uppenbart..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:14

Tell skrev:

/Harryup

Kan aldrig vara oärligt att inte framföra sina egna subjektiva åsikter. Finns fortfarande inget bevis för att hon är lurad, bara att en del nöjer sig med att inte ha fakta och dömmer ändå. Istället så tyder ju allt på att hon är nöjd och det irriterar en del.

Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?
Finns ju inget som säger att alla som vill hjälpa till verkligen har en bättre lösning enligt tjejen. Att alla riddare tror att deras lösningar är både objektivt bättre och att dom absolut skulle uppskattas av tjejen är att kanske ta lite i överkant.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-24 17:16

Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?

Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:19

jonasp skrev:

/Harryup

Håller absolut med om att man inte ska göra livet surt för andra. Med det sagt kan man ju lägga fram saker på olika sätt - jag föreslår inte att man ska vara otrevlig.

Frågan är hur man skall ta upp saken då hon som ägare är nöjd om hon inte har för avsikt att diskutera om hon inte skall vara nöjd.
Jag ser det som att innan man blir tillfrågad så skall man inte säga något, däremot blir man tillfrågad så skall man ju säga precis det man vill säga.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:21

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?

Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?

Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.
Jag tror att kablarna fungerar för annars så hade det varit tyst.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-24 17:28

Harryup skrev:Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.

Så handlaren bara kopplade upp kablarna och frånrådde ett dyrare (bättre?) högtalarköp utan att lova något? Sällan hostar hackspetten!

Kablarna lär bara funka på personen, inte på musikanläggningen. De skall säljas under devisen "köper du dessa så kommer du att tro att det låter bättre".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:44

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.

Så handlaren bara kopplade upp kablarna och frånrådde ett dyrare (bättre?) högtalarköp utan att lova något? Sällan hostar hackspetten!

Kablarna lär bara funka på personen, inte på musikanläggningen. De skall säljas under devisen "köper du dessa så kommer du att tro att det låter bättre".

Jag ser det som att det finns en del här inte skulle kvala in som nämndemän om ni skall lägga till egen information som passar er och sedan hävda att det är på det viset.
Man får nog utgå ifrån den information som finns tillgänglig om man vill diskutera sakligt.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-24 18:03

Nu tycker jag du tar det lite långt. Vi diskuterar en person som de flesta av oss här inte har mött. Det gör resonemanget högst hypotetiskt. Det är rimligen så att i verkligheten blir det lättare att avgöra hur man ska agera. Vi kan väl framföra lite olika synpunkter utan att gå in på våra inbördes lämplighet i olika avseenden? Typ sakfrågan, liksom.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-01-24 18:30

Hmm

Jag gillar kablar som tar bort knaster från vinyl, kanske man kan använda vinyl nu ?!
Vad va det för kablar ? Sådana ska jag ha ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 19:22

Tell skrev:
Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)

Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?

Nä det förefaller helt otroligt, möjligtvis kan upplevelsen av dem ändras genom att andra delar av musiken blir mer framträdande, vad vet jag. Min kommentar avsåg snarare den bombsäkra uppfattning som många verkar ha här på faktiskt, kablar kan inte göra någon skillnad och en digital transport ger samma ljud så länge det är bitperfekt, för att nämna ett par exempel. Uttalanden som dessa visar bara på att man har väldigt dålig koll på sakernas tillstånd. Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-01-24 19:30

jansch skrev:gopnik, Du skrev: "Till skillnad från dyrkablar köps de på uttalade status- eller designvärden".

Menar du då att kunder alltid köper "dyrkablar" för att de har en klar bild av att ljudet i anläggningen kommer bli bättre...

Ja. Ditt eget inlägg är belägg för det. Det som dryftas är eventuella ljudkvalitetsfördelar. Inte övriga, mjuka värden. Se ↓
jansch skrev:Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?

I övrigt, om din fru verkligen trodde att den dyra klockan skulle vara en 'klocka för livet' i betydelsen hålla bättre, länge eller visa tiden mer exakt än en enklare märkesklocka så tänker jag definitivt påstå att hon bedrog sig själv. Eller blev bedragen. Men det var naturligtvis de mjuka värdena som avgjorde. Alltså, vad fan försöker du rättfärdiga egentligen?
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 19:43

Harryup skrev:
hifikg skrev:

Innan köp ja om man nu verkligen har något att bidra med, efter köp som man är nöjd med, nej.

/Harryup

Inte ens om din vän kan befaras ramla ner i ett djupt missbruk av kabellyftare, kristaller och belt-tejp?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-24 20:26

Rydberg skrev:Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.

Med nyttosignalen närvarande (odämpad)?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 21:04

Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 21:07

Rydberg skrev:...Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.

"man" vem då? eller var det han?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-24 21:22

Tell skrev:

Conan skrev:
Tell skrev:Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.

Ja klart att det alltid går att få bättre anläggning för resten av pengarna också, men det är ändå en betydligt svårare frågan än skillnaden mellan apdyra placebokablar o ekk från Classes. Tycker det är rätt uppenbart. Men iom att du verkar vara helt okej med bedrägeri så förstår jag att du inte ser det lika uppenbart..

Varför skulle det vara mer bedrägligt att sälja kablar för 15 000:- än en CD-spelare för 30 000:-? Vem vet, du kanske får samma ljud med en begagnad Rotel från Rehifi för 5 000:-. Då är ju bedrägeriet i pengar räknat större med CD-spelaren än det nånsinn kan bli med kablarna. Och ta Skogaholmslimpan som kostar en tia mer än ICA Basics limpa. För en familj med tre hungriga ungar kanske det blir 30 spänn extra i veckan och över 20 år så blir det ju för tusan över 30 000:-.

Man blir alltså dubbelt så bedragen på limpan som på kablarna. Varför är det ingen som gör nåt åt det här begrägeriet som pågår dagligen i bröddisken!? Så ska vi förbjuda alla högtalarkablar som kostar mer än el-sladd på Classe så får du förbjuda Skogaholmsbröd att tillverka och sälja limpor också!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-24 21:46

Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.

Men det stod inte att kabeln genererade distorsion som låg 80 dB under nyttosignal (väl)?
Vad bestod nyttosignalen av?

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-24 21:56

gopnik - "Alltså, vad fan försöker du rättfärdiga egentligen?" skriver du.

Jag måste vara ruggigt otydlig i vad jag skriver. Jag försöker igen.

Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.
Detta RÄTTFÄRDIGAR ingenting och jag ser heller inget behov av varför det skall rättfärdigas då det är så människan fungerar.

Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.
Dessutom ställde jag en öppna frågor till dej, citat : "Hur tar man beslut.....? och ytterligare en öppen fråga: "eller på något annat sätt?" Jag frågar alltså efter det du kallar "mjuka värden" då alla som är pålästa om köpbeteenden/beslut vet att det påverkar besluten.

När JAG köper kablar FÖRSÖKER jag fokusera på fakta vilket inte alltid styr mitt beslut ... för ett tag sedan köpte jag en röd kabel till en mätmikrofon - den var snyggare tyckte jag än den mörkgråa.
Slutligen - Vad "klocka för livet" betyder för min fru har varken du eller jag aning om och sannolikt har hon färgats av information EFTER köpet (se ovan) så varför spekulera eller gissa och dessutom dra slutsatser utifrån det. Det viktiga att hon är nöjd efter köpet.
Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 22:05

RogerJoensson skrev:
Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.

Men det stod inte att kabeln genererade distorsion som låg 80 dB under nyttosignal (väl)?

Jo det stod det, har rapporten på en annan dator men kan dra ur ett citat imorgon. Nyttsignalen var inte av statisk karaktär som jag förstod det (du får läsa själv helt enkelt).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-24 22:09

Conan skrev:
Varför skulle det vara mer bedrägligt att sälja kablar för 15 000:- än en CD-spelare för 30 000:-? Vem vet, du kanske får samma ljud med en begagnad Rotel från Rehifi för 5 000:-. Då är ju bedrägeriet i pengar räknat större med CD-spelaren än det nånsinn kan bli med kablarna. Och ta Skogaholmslimpan som kostar en tia mer än ICA Basics limpa. För en familj med tre hungriga ungar kanske det blir 30 spänn extra i veckan och över 20 år så blir det ju för tusan över 30 000:-.

Man blir alltså dubbelt så bedragen på limpan som på kablarna. Varför är det ingen som gör nåt åt det här begrägeriet som pågår dagligen i bröddisken!? Så ska vi förbjuda alla högtalarkablar som kostar mer än el-sladd på Classe så får du förbjuda Skogaholmsbröd att tillverka och sälja limpor också!

:mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-24 22:32

Tell skrev:

Pengarna kommer inte in i den fysikaliska ekvationen. Det är dock ingen konst att sätta upp en avspelningskedja där en specifik kabel påverkar det hörbara knastret från vinyl. Om RIAA ingången är känslig för HF-störningar och överstyrs av knaster inklusive dessa så kan verkligen korrekt jordning och bra skärm vara helt avgörande för hur man upplever skivknaster. I ena fallet bryr man sig inte, i andra fallet förstör det musikupplevelsen. RIAA förr i världen som hade filtret i motkopplingen kunde ligga på upp till + 20 dB en bit över 20 kHz och dessa tålde inte knaster speciellt bra. Lägg på HF och du får en kakafoni av knastret. En väl skärmad kabel kan se till att detta inte uppstår. Detta fenomen mätte vi på hos Stig Carlsson på 70-talet. Gammal skåpmat. Jag säger inte detta som exempel på hur caset var i trådämnet. Men jag vill nämna det för att visa på att saker kan vara betydligt mer mångdfacetterade än man först kan tro.

Hur flickebarnet upplevde ljudet och varför är hennes sak. Att saker kan påverka på helt annat sätt än man först trott händer ibland. Att låta en kund lyssna själv i lugn och ro brukar för det mesta räta ut första intryck till att manifestera det eller till att ge nya intryck som kan vara motsatt mot första intryck.

Ett problem uppstår då man försöker omvända nyfrälsta. Ens logiska resonemang förkastas och man missar målet. Det är hon som skall spänna bågen mot tavlan, inte någon annan åt henne. Sen kan man hjälpa till att låta henne spänna bågen själv.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-25 01:58

Nattlorden skrev:

Hunger är en dödlig sjukdom som botas med mat.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2018-01-25 13:12

Svante skrev:
Nattlorden skrev:

Hunger är en dödlig sjukdom som botas med mat.

Inte hunger, men väl svält. Hungern är också en dödlig sjukdom, som inte alltid botas med mat. Det är fler som dör av överätande än av svält.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-25 13:45

petersteindl skrev:...
Hur flickebarnet ...
Mvh
Peter

Oavsett, så tror jag du har fel approach där!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-25 15:00

RogerJoensson skrev:

Hela dokumentet: http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
Bilagor
flerkardelig.JPG
flerkardelig.JPG (110.22 KiB) Visad 1667 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-25 15:13

Det framgår inte att det rör sig om en kabel som orsakar dist 80dB under nyttosignalen. Texten säger inget om nyttosignalen och inget om det rör sig om en kabel som finns att köpa. Inte lätt att veta vad det rör sig om eller om det är relevant vid återgivning av musikmaterial. -Någon som vet?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-25 15:35

Då kanske hon valde bort just en sådan kabel. Kan vi se det som löst?

mvh/Harryup

adagio

Inläggav adagio » 2018-01-25 15:47

Brukar aldrig ge mig in i diskussioner längre men, så mycket skit jag fått här på faktiskt när jag förklarat att jag i mängder av lyssningstester i längden föredragit individuellt isolerade massiva ledare med max 0,8mm/ledare. Det är därför jag tillverkar kablar i solid core, litz isolerade med bomull som har låg dielektrisk konstant (1,3)
Jag blev verbalt krossad och hånad av de här på forumet som ”vet bäst”.
Nåväl ingen är gladare än jag att det finns en bekräftad grund till mina lyssningserfarenheter. Vad händer härnäst? Kanske kommer någon auktoritär person fram till att den dielektriska konstanten visst är hörbar och att filtereffekten pga kapacitans även om den ligger utanför nyttosignalens range degraderar ljudet till viss del........ vem vet?
Eg bryr jag mig inte för jag vet ju vad jag upplever, även om jag inte alltid kan bevisa detta.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-25 15:53

Harryup skrev:Då kanske hon valde bort just en sådan kabel. Kan vi se det som löst?

mvh/Harryup

Inte än... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-25 16:56

paa skrev:
petersteindl skrev:...
Hur flickebarnet ...
Mvh
Peter

Oavsett, så tror jag du har fel approach där!

Fast, jag vet att jag har rätt approach. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-25 17:53

adagio skrev:Jag blev verbalt krossad och hånad av de här på forumet som ”vet bäst”.
Nåväl ingen är gladare än jag att det finns en bekräftad grund till mina lyssningserfarenheter. Vad händer härnäst?
Härnäst? Den där artikeln måste ju vara 10-20 år gammal.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-25 17:59

Artiklen är anekdotisk och saknar relevanta mätningar som styrker hypotesen att "tvärimpedansmodulationen" är ett problem.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-25 21:19

Jo, det är nog rätt mycket information som saknas i den texten och det rör sig nog inte heller om dist som dykt upp 80dB under nyttosignalen (typ hörbara toner eller musik) efter att den passerat en vanlig kabel. Om det var hela texten, så undrar jag var som var poängen med den eller var där mer?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-25 21:22

RogerJoensson skrev:...Om det var hela texten, så undrar jag var som var poängen med den eller var där mer?

Om du klickar på länken så finns hela artikeln där.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-25 21:42

Kan man ens säga att en störning ligger 80dB under nyttosignalen om nu man inte menar vid 0dB relativt något? Är det ljudtrycket ut som menas?
Är störningar garanterat linjära (även de olinjära) så att de alltid lägger 80dB ner oavsett storlek på nyttosignalen?

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-25 21:57

Harryup skrev:Kan man ens säga att en störning ligger 80dB under nyttosignalen om nu man inte menar vid 0dB relativt något? Är det ljudtrycket ut som menas?
Är störningar garanterat linjära (även de olinjära) så att de alltid lägger 80dB ner oavsett storlek på nyttosignalen?

/Harryup

Här bör man bena ut begreppen. Vad är störningar? menar man THD så är det olinjär distorsion. Övertonerna varierar med nivå på testsignal. Varje övertons nivå varierar kraftigt olika mycket. De varierar proportionellt mot insignalen. 2a-ton varierar kvadratiskt. 3e-ton varierar kubiskt, 4e-ton varierar med ^4, 5e-ton varierar med ^5 osv. Högre övertoner i serien övertoner varierar mycket kraftigt med nivåförändring.

Den typ av dist som kablar skulle ge tror jag inte är så lätt att mäta fram. Vi kan särskilja två olika fall. 1.) Disten existerar inte. Då finns inget att mäta. 2.) Disten existerar. Då kan man fundera på någon klurig mätmetod. Vill påpeka att jag ännu inte läst Ingvars artikel.

Olinjär överföringsfunktion skapar dist i form av nya frekvenser som inte finns i insignalen. THD är exempel. Är insignalen flera sinustoner så fås Intermodulationseffekter.

Linjär överföringsfunktion skapar inte nya frekvenser som inte finns i insignalen. Det kan vara ett filter för exempelvis RIAA eller deemphasis.

Med vänlig hälsning
Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-25 21:58

paa skrev:
RogerJoensson skrev:...Om det var hela texten, så undrar jag var som var poängen med den eller var där mer?

Om du klickar på länken så finns hela artikeln där.

:oops:
Ok. Det är alltså hypotetiskt, för vad jag kan se nämns inget exempel på en kabel som faktiskt genererar dist 80dB under "nyttosignalen" (eller mer).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-25 22:04

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Kan man ens säga att en störning ligger 80dB under nyttosignalen om nu man inte menar vid 0dB relativt något?

Det är fråga om 80dB svagare än nyttosignalen och relativt denna (vilket betyder 10000 gånger svagare än och oavsett nyttosignalens nivå).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-25 22:45

Så pass. :)

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-01-25 23:51

jansch skrev:Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.
Detta RÄTTFÄRDIGAR ingenting och jag ser heller inget behov av varför det skall rättfärdigas då det är så människan fungerar.

Vilket är både okontroversiellt och ovidkommande.
jansch skrev:Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.

Det ser jag inte som ett allt annat överordnat mål. Det är bra att inte bli missnöjd med sina inköp. Det betyder inte att man ska undvika detta till varje pris. Särskilt inte om det riskerar att leda till fortsatt dåliga inköp. Det vill säga av mycket dyra produkter som inte har de egenskaper man tror. Vilket man riskerar att upptäcka förr eller senare, och hellre då förr. Innan det kostat för mycket pengar och/eller prestige.
jansch skrev:Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut

Ska vi säga det samma om guldsmycken köpta på bensinmackar eller ska vi upplysa folk om att dessas äkthet är lite tveksam? Vilken är en rätt bra liknelse till magiska kopparsnören, homeopatiska preparat, singlettsyremaskiner eller annat vidskepligt skit som folk luras på stora summor pengar för. Alltså, informationsövertagets motsvarighet är informationsunderläget. Det både kan och bör man göra något åt. Även om det riskerar drabba bilden av ett genomlyckat inköp. Av tveksamma guldarmband, exempelvis.
Så, igen, vad är det för sorts företeelser du skyndar till försvar för, egentligen?
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-26 12:11

Att ha råd att köpa en helt onödig, extravagant, lyxvara som dessutom är ett diskussionsämne som aldrig slår fel, Det kan inte kännas helt fel 8O
Jag är tveksam till att vetskap om sakers faktiska varande skulle förändra människors köpbeteende, Det glest med audiofiler och tätt med strebers :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-26 13:34

gopnik skrev:
jansch skrev:Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.

Vilket är både okontroversiellt och ovidkommande.
jansch skrev:Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.

Det ser jag inte som ett allt annat överordnat mål. Det är bra att inte bli missnöjd med sina inköp. Det betyder inte att man ska undvika detta till varje pris. Särskilt inte om det riskerar att leda till fortsatt dåliga inköp. Det vill säga av mycket dyra produkter som inte har de egenskaper man tror. Vilket man riskerar att upptäcka förr eller senare, och hellre då förr. Innan det kostat för mycket pengar och/eller prestige.
jansch skrev:Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut

Ska vi säga det samma om guldsmycken köpta på bensinmackar eller ska vi upplysa folk om att dessas äkthet är lite tveksam? Vilken är en rätt bra liknelse till magiska kopparsnören, homeopatiska preparat, singlettsyremaskiner eller annat vidskepligt skit som folk luras på stora summor pengar för. Alltså, informationsövertagets motsvarighet är informationsunderläget. Det både kan och bör man göra något åt. Även om det riskerar drabba bilden av ett genomlyckat inköp. Av tveksamma guldarmband, exempelvis.
Så, igen, vad är det för sorts företeelser du skyndar till försvar för, egentligen?

Gopnik, om du skall till London så är den här restaurangen No 1 enligt TripAvisor. Prova, skriv sedan om du rekommenderar restaurangen. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-26 14:35

Underbar film/projekt! :lol:

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-26 19:06

Gopnik - Man måste nog skilja på den insamling av data/information som en köpare gör (som t.ex. "mjuka värden" som du kallar det) och hur du sedan hanterar den informationen. En person kan vara väldigt dålig på att samla information men duktig på att värdera den - eller omvänt.

Du skriver: "Det både kan och bör man göra något åt."
Jag håller med till 100%! Jag har hållit på i över 10år att testa personer (i mitt fall säljchefer, inköpare, projektledare, säljare, marknadschefer, mm) hur bra dom är på att samla in relevant data och ta rätt beslut. Vi byggde upp en verksamhet enligt Assessement Center med licens från AT&T. (man simulerar en miljö och har totalkoll på in och utdata, alltså förutsättningar och beslut).

Du är nog "ute efter" en delmängd av Assessement Center som brukar kallas Watson Glaser test, eller enkelt uttryckt "Varför har folk så förbaskat svårt att kritiskt granska?"
Ett tips om du vill ha ärliga svar, se till att frågan är psykometrisk om det är möjligt.

Nu tänker jag svara på din ledande fråga: "Så, igen, vad är det för sorts företeelser du skyndar till försvar för, egentligen?"
Har man jobbat mycket med och dessutom testat/pressat människor i en miljö där deras förmåga att samla in data och nyttja den på bästa sätt detaljgranskas, och detta blir avgörande om dom får ett jobb eller ej, blir man ganska ödmjuk. Dessutom förutsätter hela arbetsinsatsen att man inte gör personliga värderingar då det inte tillför ett skit.
Mitt mål med mina inlägg har varit att beskriva ett beteende (köpprocess) då det inte är så väl känt hur människor fungerar då.
För att det ska bli tydligare omformulerar jag din ledande fråga till en rak fråga: "Försvarar du någon eller något (i detta sammanhang)?"
Svar: Nej.

Vad har ditt mål varit?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-26 22:32

Den som läser månadens H&M får lära sig att "man får vad man betalar för". Köper man en kabel i 10.000 kronors-klasen så duger den, men en kabel som är tio gånger dyrare är rent magisk... Stortest av kablar med låda på magen. Behöver det inte finnas röster som vänder på den världsbilden?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-27 17:15

Nu har jag läst artikeln och H&M är väldigt tydliga med att mellanpriskabeln, den för knappa 50.000 är helt undermålig den för dryga 100.000, så om tösen tråden handlar om har blivit lurad är det nog för att hon köpt en för billig kabel.

Så här skriver H&M om att byta ner sig från dyrkabeln, till den för bara 50.000:

"Herregud vad dåligt det blev, helt sanslöst!"
"rena rama pannkakan"
"Basen blir bluddrig, till synes/jämförelsevis helt utan styrsel eller kontur. Musiken återges kantigare, hårdare, ja kyligt, på gränsen till vasst"
"ljudbilden faller ihop nära på som ett korthus"
"Skillnaderna är otvetydiga"

Hifi & Musik, 1-2, 2018, s 77

Så akta er för 50.000 kronorskablar, det dubbla krävs för att komma i närheten av audio-nirvana.
Suck. Med sådana artiklar i den enda svenska hifi & musiktidningen är det lätt att förstå att konsumenten gör underliga prioriteringar emellanåt. Eller tittar snett på "audiofiler".

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-27 17:53

hifikg skrev:Nu har jag läst artikeln och H&M är väldigt tydliga med att mellanpriskabeln, den för knappa 50.000 är helt undermålig den för dryga 100.000, så om tösen tråden handlar om har blivit lurad är det nog för att hon köpt en för billig kabel.

Så här skriver H&M om att byta ner sig från dyrkabeln, till den för bara 50.000:

"rena rama pannkakan"
"Basen blir bluddrig, till synes/jämförelsevis helt utan styrsel eller kontur. Musiken återges kantigare, hårdare, ja kyligt, på gränsen till vasst"

Så akta er för 50.000 kronorskablar, det dubbla krävs för att komma i närheten av audio-nirvana.
Suck. Med sådana artiklar i den enda svenska hifi & musiktidningen är det lätt att förstå att konsumenten gör underliga prioriteringar emellanåt. Eller tittar snett på "audiofiler".

Men är dom seriösa? Vad är det för skräptidning egentligen? Eller är dom bara söndermutade av nåt sketet kabelföretag?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-27 17:57

De lyssnar och hör skillnader. Inget konstigt med det. :) Det finns väl 200 hifi-tidningar till som finner ungefär samma resultat.

JM

Inläggav JM » 2018-01-27 18:23

petersteindl skrev:De lyssnar och hör skillnader. Inget konstigt med det. :) Det finns väl 200 hifi-tidningar till som finner ungefär samma resultat.

Klart att alla hör skillnader!
Vanligen hänvisas i nästa steg till att det du hör är det viktigaste!

JM

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-27 18:49

Jag tycker att LTS borde utmana H&M i ett blindtest. Om H&M´s guldöron verkligen kan höra skillnad skulle jag bli djupt imponerad. Nu är jag iofs skeptisk till kablar med låda på magen, de kan innehålla något "fuffens" som skapar skillnader, men det är en påverkan som jag vill vara utan.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-27 19:12

Det är klart det är vansinnigt av hifi-blaskorna att lyfta fram dyrkablar som nirvana och skriva om ljudbilder som faller ihop som korthus när man sätter dit en sladd som kostar bara 50 lakan.

Men det ÄR en annan sak att förstöra en bekants nöjdhet med en sladd hon köpt och är nöjd med. Hade hon frågat innan köpet hade jag pekat på el-sladd på Classe.

Jag ser inte mig själv som riddaren i blank rustning som ska försvara hela världen mot dyra kablar. Som nån skrev tidigare: "Inte min cirkus - inte mina apor".

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-27 19:16

hifikg skrev:Jag tycker att LTS borde utmana H&M i ett blindtest. Om H&M´s guldöron verkligen kan höra skillnad skulle jag bli djupt imponerad. Nu är jag iofs skeptisk till kablar med låda på magen, de kan innehålla något "fuffens" som skapar skillnader, men det är en påverkan som jag vill vara utan.

Varför skulle Hifi & Mystik gå med på det!? Dom har ju väldigt lite att vinna och en hel massa att förlora! Säger inte att det inte vore intressant som tusan, men verkligheten knackar på dörren och då kan det vara bra att öppna... :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-27 19:57

Conan skrev:
hifikg skrev:Jag tycker att LTS borde utmana H&M i ett blindtest. Om H&M´s guldöron verkligen kan höra skillnad skulle jag bli djupt imponerad. Nu är jag iofs skeptisk till kablar med låda på magen, de kan innehålla något "fuffens" som skapar skillnader, men det är en påverkan som jag vill vara utan.

Varför skulle Hifi & Mystik gå med på det!? Dom har ju väldigt lite att vinna och en hel massa att förlora! Säger inte att det inte vore intressant som tusan, men verkligheten knackar på dörren och då kan det vara bra att öppna... :wink:

Räknar inte med att de, eller någon kabeltillverkare eller säljare antar utmaningen. Fast bara genom att tacka nej avslöjar de sig. Tycker jag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-01-27 22:32

hifikg skrev:Nu har jag läst artikeln och H&M är väldigt tydliga med att mellanpriskabeln, den för knappa 50.000 är helt undermålig den för dryga 100.000, så om tösen tråden handlar om har blivit lurad är det nog för att hon köpt en för billig kabel.

"rena rama pannkakan"

Hifi-branchen har spelat upp sig själva på läktaren. Man inriktar sig på en liten, krympande skara. Kanske växer skaran i nya växande ekonomier som Kina och så. Men ändå. Här i skandinavien så blir det inte fler som börjar än som slutar. Själv förlorade jag allt intresse för komeriell Hifi i samma veva som jag började på högskolan och insåg att i princip allt det som stog i HiFi-blaskorna var fel. Lögn, helt enkelt. Vidare försök och intresse kring ljud, ljudteknik och ljudsyntes har ytterligare förstärkt den uppfattningen. Samtidigt har Hifi-branchen om möjligt urartat ännu mer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-27 23:13

När jag var ung och nyintresserad av hifi läste jag H&M för att läsa om prylarna, hårdpluggade Stereo-Hifi-handboken och gjorde tabeller om för- och nackdelar med olika apparater. Musiksidorna kändes mossiga o bläddrades snabbt förbi. Annonserna kunde vara lite intressanta. Idag är det musiksidorna som gör att jag fortsätter läsa H&M :)

Kabeltester och annat trams läser jag som ren underhållning. För varje nummer blir allting mycket bättre och skulle det stämma skulle hifibranschen ha utvecklats något alldeles enormt. Likförbaskat hittar jag sällan något på mässor eller i butiker som övertrumfar mina 80- och 90-tals grejor.

Oavsett tycker jag att det är lite kul att det finns en tidning som har överlevt genom alla år.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2018-01-30 17:13

Jag ger jättegärna råd innan dom köpt något, nästan aldrig efteråt.

Innan kan det låta "jovisst men hur vill du ha det, vad kan du lägga, hur mycket tid vill du plöja ner och kan du tänka dig o bygga lådor själv"
Efteråt "jomenvisst det blir nog najs" när dom struntat i alla råd :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2018-01-30 20:07

Morello skrev:Adhoc, äldre Submariner är mycket dyra idag. Var rädd om den och använd den inte utan att göra översyn. Har den legat en längre (>10 år) tid finns ingen olja kvar och du verkdelarna slits mycket snabbt.

Sent tack för råd. (Har och har haft krånglande modem från Smalbandsbolaget). Lämnar in klockan på Bergströms Ur i GBG så får dom fixa till den.

Återgå till Generellt om hifi