Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det kan tilläggas att man behöver en jämkare som utsätts för samma F/E-lyssning, för att kunna använda skalan lika varje gång, och det fanns en sådan högtalare med, som som utgångspunkt definierades som 50 på tryffelskalan.
Så saknas då samband mellan pris och prestanda?
Nej, så är det inte enligt min uppfatting: spjutspetsprestanda kostar nämligen - men vad värre är: kostnad garanterar inte spjutspektspretanda!
Margaux skrev:Men det borde i alla fall vara lättare att tillverka något bra som är dyrt än något bra som är billigt.
Så statistiskt borde sannolikheten att något är bra vara större när något är dyrt än när något är billigt. I alla fall om man köper av seriösa tillverkare.
IngOehman skrev:Men å andra sidan - om jag skall konsultera mina erfarenheter - är det med den definitionen skrämmande vanligt med tillverkare som inte är seriösa...
Sampix skrev:Rydberg skrev:Inspelningen av högtalare dröjer minst 1000 timmar!
Nää nu är du ute och cyklar Rydberg, det var kablaget som tog 1000-2000 timmar att spelas in ordentligt
IngOehman skrev:Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.
Så frågan blir: Varför gör inte alla det då?
Vh, iö
Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.
Svante skrev:IngOehman skrev:Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.
För att de inte är man nog?
Alltså, bara för att man kan så kan inte alla.
IngOehman skrev:Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.
Vh, iö
dimman skrev:Ranefjord har hört Ino högtalare i hemmiljön. Jag vet det för jag var med.
BTW de lät alldeles strålande. (alltså inte strålande bokstavligt, får jag väl tillägga)
D
Han är ju en hyvens snubbe Ranefjord.
Ranefjord skrev:Nej, det har jag inte, än...Någon gång så.
Men dina högtalare ska väl trots allt fungera även utanför hemborgen?
Om jag föredrar R3A med ASL eller Audion framför tex Carlsson med Sentec PA9 eller McIntosh... eller Dynaudio C2 med BOW, Quad eller McIntosh eller 'den där Denon receivern' till Ino... etc etc... Hur stor är egentligen chansen att jag skulle föredra @ Öhman framför mitt nuvarande ideal? Antagligen kommer jag att tycka det låter bra, men samtidigt inget jag kommer att dreggla efter. Bra på mycket, sämre på annat. Precis som allt annat man hört.
dimitri skrev:Ranefjord har hört Ino högtalare i hemmiljön. Jag vet det för jag var med.
BTW de lät alldeles strålande. (alltså inte strålande bokstavligt, får jag väl tillägga)
D
markih skrev:dimitri skrev:Ranefjord har hört Ino högtalare i hemmiljön. Jag vet det för jag var med.
D
Här får jag väl tillägga en skämmig sak, för jag antar att det var hemma hos mig för nära två år sedan?: Jag vet att Anders klagade på dålig bas och jag vill minnas att du Dimitri tyckte att de lät bättre hemma hos Bosse. Jag trodde då att det var rummet (som jag var ovan vid) och placeringen i min nyinflyttade och trånga och då odämpade lägenhet som var orsaken. Tex hamnade en av högtalarna nära en sido vägg och en mer centralt i rummet, vilket jag trodde gav ett dåligt stereoperspektiv och taskig bas pga av placering utanför rumsellips. Men det var det inte (bara)! Jag hade tidigare kollat fasen på högtalarna men mina bananisars höljen lossar alltför lätt och jag hade någon gång vid flytten växlat rött och svart hölje. Detta upptäckte jag någon månad efter ni hade varit på besök, när jag kollade upp fasen igen.
Numera, efter rätt fas men även mer möbler och lite draperier, låter det klart bättre.
Bara ett lite tillägg för att visa andra faktorers betydelse![]()
![]()
För övrigt är jag inte alls säker på att Ranis skulle digga Ino lika mycket som andra kan göra. I mina ögon verkar han ha ett ljudideal som skiljer sig från mitt egna (då vi hade ganska olika åsikter om tex Ocelia högtalaren på senaste Arken, vilken var ett tydligt exempel på annorlunda ljudpresentation mot mkt annat).
Men säker är jag inte och egentligen är det bara lite längre tids lyssning under riktigt bra förutsättningar (med till- eller avvänjning) som kan ge svar på denna fråga. Lyssnare tycks fokusera olika och dessutom blir man van vid ett visst ljudideal, varför förändringar inte alltid uppfattas positivt, verkar det som.
Ranefjord skrev:Öhman:
Jag gillar att spekulera.så, se det så här istället. När jag kommer på besök (när det nu blir), så är jag inte förprogramerad åt att gilla det jag hör...
Ranefjord skrev:eftersom jag tar diverse tech-spec och 'hypar' med en klackspark. Jag går definitivt inte i den tekniska fällan och känner inte mig heller inte mentalt tvingad att gilla något bara för att det mäter på ett visst sätt. Kalla mig gärna objektiv!
markih skrev:Oj, det var ju tråkigt att göra dig besviken Mayro. Om du tänker efter, eller läser mitt föregående inlägg noggrannare
, så innebär en flytt ett nytt okänt rum, vilket har en mkt stor påverkan på ljudet. Alltså en hel del svårigheter att avgöra vad som påverkar vad. Eftersom jag hade kollat fasen tidigare och jag inte kunde tänka mig att jag hade begått det misstaget, trodde jag att anledningen till ljudpresentationen var det nya rummet och placering av högtalare. Det var ju, trodde jag, den enda skillnaden mot tidigare lyssningar i andra rum.
Det var alltså inte att jag inte noterade skillnaden, som du av någon anledning läste in fast jag inte skrev det, utan att jag gissade på fel orsak.
Hoppas att mitt inlägg var tillräckligt tydligt skrivet, för att inte missförstås. (För det ogillar jag av någon anledning väldigt mkt)
IngOehman skrev:Att ha höga förväntningar är lika illa, till och med värre! Det leder aldrig någonsin till att någon tycker att något är BÄTTRE än det är. Snarare tvärtom.
Pinnick skrev:IngOehman skrev:Att ha höga förväntningar är lika illa, till och med värre! Det leder aldrig någonsin till att någon tycker att något är BÄTTRE än det är. Snarare tvärtom.
hur ska man veta att man tycker något är bättre än det verkligen är i fallet hifi?
markih skrev:Fint MayroBra att du klargjorde. Det uppskattar jag!
IngOehman skrev:Man har gjort försök med att hypa en film i förväg för vissa, respektive att låta andra se den utan förväntningarna upptrissade. De med upptrissade förväntningar tycker i snitt sämre om filmen och har alltså större benägenhet att bli besvikna.
Men, statistik är alltid statistik. Jag, tillexempel, låter mig ju inte påverkas...![]()
IngOehman skrev:Då och då träffar man på apparater som klarar F/E-lyssningen bättre än vanligt (alltså att det är mycket svårt att höra apparatens färgningar, t ex så svårt att vi inte lyckades, den gången). Tittar man på prislappen varje gång det sker, så ser man att det inte verkar finnas något ordentligt samband.
Att HELT KLARA en F/E-lyssning är lite svårt att definiera vad det betyder.
Att klara är ju att "inte märka" färgningen. Det finns inget sätt att vetenskapligt lägga någon sorts tröskel för hur vårt det skall vara att hitta något, för att man skall kunna påstå att det man letar efter INTE finns.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster