Moderator: Redaktörer
paa skrev:Tvärt om igen, bor inte i närheten, men kommer antagligen att gå i alla fall!
makesrain skrev:Hade gärna gått men de skriver att det är slutsålt.
http://highendmassan.se/2020/massan-ar- ... ch-battre/
paa skrev:makesrain skrev:Hade gärna gått men de skriver att det är slutsålt.
http://highendmassan.se/2020/massan-ar- ... ch-battre/
Dom menar väl att rummen för utställarna är slut, inte att att biljetterna för besökarna är slut?
makesrain skrev:Jag tänkte ta mig dit på egen hand imorgon, och på söndag med en kollega. Några tips för en förstagångsbesökare?
DVD-ai skrev:Jo men jag kommer nog att var där idag, från ca 14-14:30 och framåt antagligen
Strmbrg skrev:Nej.
Mässor är jobbiga. Speciellt hifimässor. Man blir bara trött.
Det är trångt, dålig akustik, jobbig musik.
Omöjligt att bedöma produkterna under de omständigheterna.
RogerGustavsson skrev:Jag har fått utställarna att spela medhavd musik bl.a. orkestermusik. Gick hur bra som helst när Hifiklubbens norska chef demade B&W av dyrare slag (det lät väldigt bra!):
[ Bild ]
Det finns en hel del välljudande musik som ofta spelas men som inte säger så mycket hur väl det liknar något "verkligt", alltså något som man kan höra/lyssna på utan högtalare. En dansk utställare tittade lite förvånat och sa: "ojdå har var det dynamiskt musik". De flesta verkar välja något som ger en "städad" återgivning, gärna rätt dynamiskt komprimerat som låter mycket.
MagnusÖstberg skrev:Jag åker kanske och köper ett 36 år gammalt slutsteg istället....
Strmbrg skrev:Vad väger det?
petersteindl skrev:Har du köpt en Krell?
Kalejdokom skrev:Sansui B-2201
Strmbrg skrev:Hah! Mitt väger 38 kilo.
NADifierad skrev:Jag vet.
Dock inte vikten...
RogerGustavsson skrev:En dansk utställare tittade lite förvånat och sa: "ojdå har var det dynamiskt musik".
BellsnWhistles skrev:Det enda värt att nämna enligt mig på HEM 2020:
* JBL HDI-1600, mindre modell i deras nya serie med 6.5" bas och horn. Lät bra och fyllde upp ett stort rum på ett imponerande sätt.
* Genelec 8361, den största modellen i deras ones-serie. Lät ok, inte mycket mer men kul att se. Fula som stryk. För 2 år sedan hörde jag lillebror 8351 på mässan och blev mycket imponerad, lät väldigt bra. Sen dess har jag hört dessa vid flera olika tillfällen både i hemmiljö och i studio men inte blivit impad igen. Inte heller denna gång även om det inte lät dåligt.
* Robert från Audo concept och deras Bayz Audio Counterpoint 2.0. Man kan tycka vad man vill om Audio concept, deras filosofi och produkter men på mässor sticker de alltid ut med bra ljud, ibland skyhögt över resten. Dessa lät mycket bra av det jag hörde. Det bli en annorlunda ljudpresentation med såna här rundstrålande högtalare, precis som MBL. Även MBL:s mindre stativare fanns i ett annat rum och det lät också finfint.
* B&W tyckte jag lät tråkigt denna gång men kanske passerade vid en tråkig tid.... Kul dock att se ett exemplar av deras mytomspunna Nautilus, dessa hade jag velat höra.
Sunde skrev:RogerGustavsson skrev:En dansk utställare tittade lite förvånat och sa: "ojdå har var det dynamiskt musik".
Kommer du ihåg vad det kan tänkas vara för stycke som spelades då?
AndersP skrev:I bortre byggnaden på andra sidan kungsbron famns en kille i ett stort rum med egengjorda brandgula dipolhögtalare. Bästa jag hörde på mässan iaf.
AndersP skrev:I bortre byggnaden på andra sidan kungsbron famns en kille i ett stort rum med egengjorda brandgula dipolhögtalare. Bästa jag hörde på mässan iaf.
BellsnWhistles skrev:AndersP skrev:I bortre byggnaden på andra sidan kungsbron famns en kille i ett stort rum med egengjorda brandgula dipolhögtalare. Bästa jag hörde på mässan iaf.
Ja det var kul att se hans högtalare och trevlig var han också, mycket ödmjuk och jordnära.
Men det lät verkligen inget vidare när jag var där, nasalt och påträngande. Men svag som jag är för dipoler så var jag imponerad ändå av konstruktionerna, kanske en delningsfilterjustering...
Max_Headroom skrev:Spelades det någon fet rock på mässan?
Någon som spelade någon BoOgiE wOoGiE? Finns inga ursäkter att inte göra det, tänk på det nästa gång du skall dema på mässa.
Max_Headroom skrev:Spelades det någon fet rock på mässan?
Någon som spelade någon BoOgiE wOoGiE? Finns inga ursäkter att inte göra det, tänk på det nästa gång du skall dema på mässa.
JWE skrev:Max_Headroom skrev:Spelades det någon fet rock på mässan?
Spelades Cradle Of Filth hos Audio Note UK, lät som skit men roligt att de vågar
Bill50x skrev:JWE skrev:Max_Headroom skrev:Spelades det någon fet rock på mässan?
Spelades Cradle Of Filth hos Audio Note UK, lät som skit men roligt att de vågar
Tyvärr är det väl så att man prioriterar att spela pling-plong/mässjazz där grånade herrar sitter och lyssnar efter detaljer i trianglarna så då blir det väl så att annan musik får stryka på foten.
Skulle varit kul att lyssna på Rammstein hos "Kristinebergarn" men jag missade den önskan och bad om Iris Bergccrantz istället...
Det lät fö väldigt bra, men jag är undrande över hur dessa högtalare fungerar i mindre rum.
/ B
Tangband skrev:BellsnWhistles skrev:Ja det var kul att se hans högtalare och trevlig var han också, mycket ödmjuk och jordnära.Men det lät verkligen inget vidare när jag var där, nasalt och påträngande. Men svag som jag är för dipoler så var jag imponerad ändå av konstruktionerna, kanske en delningsfilterjustering...AndersP skrev:I bortre byggnaden på andra sidan kungsbron famns en kille i ett stort rum med egengjorda brandgula dipolhögtalare. Bästa jag hörde på mässan iaf.
Jag tror att du och AndersP har olika märken på era högtalare hemma...era referenser är olika.
Inget konstigt med det, och heller ingen värdering i det hela .
AndersP skrev:Det var mycket hissad, vass diskant när jag gick runt och lyssnade. Dynaudio var värst. Eller börjar jag få tinnitus?
Tangband skrev:Detdär tror jag har en naturlig förklaring. I stereophile kan man läsa att många moderna högtalare verkar ha en peak vid 10 KHz på 2-4 dB eller mer.AndersP skrev:Det var mycket hissad, vass diskant när jag gick runt och lyssnade. Dynaudio var värst. Eller börjar jag få tinnitus?
Troligen för att det säljer bättre. Nyare B/W är bara ett exempel.
En ganska tråkig utveckling, kan låta imponerande med mycket detaljer till en början men blir snabbt tröttande.
AndersP skrev:Det var mycket hissad, vass diskant när jag gick runt och lyssnade. Dynaudio var värst. Eller börjar jag få tinnitus?
AndersP skrev:Kanske försöker man kompensera medelålders mäns bristande hörsel i diskantregistret med denna diskanthöjning?
Bill50x skrev:AndersP skrev:Kanske försöker man kompensera medelålders mäns bristande hörsel i diskantregistret med denna diskanthöjning?
I så fall är det klantigt tänkt. Min bristande hörsel i diskanten gäller ju inte bara när jag lyssnar på hifi, den gäller ju även när jag lyssnar live. Och vill jag att det ska låta live hemma så är det rak kurva som gäller(alltså med de eventuella begränsningar/korrigeringar som normalt görs för att kompensera för stereosystemfel, rumspåverkan osv).
/ B
Harryup skrev:Kan jag inte tänka mig eftersom den diskanthöjningen ligger så långt upp att man kommer ändå inte höra den.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Kan jag inte tänka mig eftersom den diskanthöjningen ligger så långt upp att man kommer ändå inte höra den.
Min erfarenhet från mässan var att ganska många högtalare hade ett fräsigt ljud med pregnant diskant. På många lät kvinnliga röster extra hesa och distade. Det KAN ju naturligtvis ha med de valda fonogrammen att göra, men även de jag kände igen lät klart höjda jmf med hemma.
Frågan är fortfarande, varför gör de så här?
/ B
juanth skrev:Det som också verkar gå en trend i sedan länge är att så långt det är möjligt undvika fullregister i stativhögtalare och även i golvhögtalare som iaf de med lätthet borde gå att konstruera för bas ned mot 20 Hz.
Rättar sig tillverkarna efter vad folk efterfrågar eller varför?
Är det för att undvika rumsproblem i dagens sterila hem? Eller för att sälja subwoofers?
juanth skrev:Kyrkorglar= minst en gång i veckan.
paa skrev:juanth skrev:Kyrkorglar= minst en gång i veckan.
Nu är det väl så att de flesta kyrkorglar inte har någon 32 fots stämma som kan ge 16 Hz, men du kanske brukar lyssna på någon större katedralorgel?
Kalejdokom skrev:Ja, ungefär som att säga att den 6:e växeln på bilen inte behövs, för att jag kör mest i stan och sällan på landsväg...
Det räcker att lyssna på jinglarna på SVT (typ inför start av TV-program kl 20) för att inse att man behöver stöd neråt 20-30Hz. Ibland ser jag på TV med "normalt" ljud och inser hur mycket man missar i de lägre registren.
Eller Göteborgs symfonikers fantastiska SACD-serie med alla Tchaikovskys symfonier (med Neeme Järvi). Man kan ligga i soffan och slölyssna en halvtimma in i verket och tycka att det är lite tunt i botten - tills slagverkaren plötsligt vaknar till liv och drämmer i stora pukan - och jösses vad man vaknar till när parketten vibrerar så det kittlar upp i soffan. Då blir man påmind om att man visst behöver 20 Hz!
gcs skrev:Jag har sedan många år ett flervägs helt aktivt med slutna lådor och laddat med bl.a fyra 15" basar som är delade till en Velodyne D18. Jag vill påstå att ljudet låter som jag tycker bättre en verkligheten. Vad mera kan man begära?
RogerGustavsson skrev:Mikrofoner strax intill dirigentpulten ger snarast ett ljud som påminner om en bra plats på parkett. Mikrofoner måste vara närmare än vad som är normalt lyssningsavstånd. Få inspelningar av symfoniorkester är gjorda med bara ett par rundtagande mikrofoner, de finns men det är sällsynt. Det är i regel en kombination av rundtagande och riktade mikrofoner. Det fanns en tid när det stod mängder med mikrofoner även vid inspelning av en symfoniorkester. Många gånger spelar man inte in i sin ordinarie konsertsal utan i utvalda lokaler som tydligen lämpar sig bättre för inspelning. En annan sak är att det låter väldigt olika för dig som lyssnare i olika konsertsalar. Även extremt beroende på var man sitter.
Strmbrg skrev:Det är väl inte meningen att det skall låta neutralt och naturligt på en mässa? Det handlar väl snarare om att det skall låta häftigt och imponerande.
Det är ju prylarna som är i fokus, inte musiken. Den senare är väl mest bara ett sätt att lyfta fram produkterna?
Eller har jag fattat fel?
PS
Hur låter popmusik naturligt?
Fostex skrev:Hur såg det ut i år, demonstrerades några anläggningar i prisklasser som passar yngre människor (i säg 25-årsåldern)?
Bill50x skrev:Fostex skrev:Hur såg det ut i år, demonstrerades några anläggningar i prisklasser som passar yngre människor (i säg 25-årsåldern)?
Om du är spelutvecklare och sålt ditt företag för en miljard så fanns det gott om anläggningar
Men det var typ 75 tusen som var en undre gräns för vad som lät anständigt. Men ska dock komma ihåg att det ofta demades i ganska stora rum, hög volym osv, vilket ställer extra höga krav. De flesta anläggningar jag lyssnade på (med några undantag) skulle jag kunna leva med hemma efter lite tillvänjning. Bland annat ett par små JBL stativare för typ 12 tusen (om jag minns rätt).
/ B
Fostex skrev:Hur såg det ut i år, demonstrerades några anläggningar i prisklasser som passar yngre människor (i säg 25-årsåldern)?
Fostex skrev:Trist att spännvidden inte kan vara större tycker jag, men vissa år har jag sett några lovande exempel. Tänker på t.ex. Kef LS50, Buchardt S400 och Dynaudio Evoke. Mer utrustning i den prisklassen tror jag skulle göra gott för intresserade besökare som är <30 år gamla. Speciellt kul är det att de tre nämnda högtalarna har presterat väldigt bra, trots prismässig konkurrens.
Nåväl, nu är de kanske inte vad tråden ska handla om.
Fostex skrev:Trist att spännvidden inte kan vara större tycker jag, men vissa år har jag sett några lovande exempel. Tänker på t.ex. Kef LS50, Buchardt S400 och Dynaudio Evoke. Mer utrustning i den prisklassen tror jag skulle göra gott för intresserade besökare som är <30 år gamla. Speciellt kul är det att de tre nämnda högtalarna har presterat väldigt bra, trots prismässig konkurrens.
Nåväl, nu är de kanske inte vad tråden ska handla om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster