Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Chord Hugo är det va?
sprudel skrev:Har haft både den och Qutest. Kom väl fram till det som du gör via lyssning också.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:Har haft både den och Qutest. Kom väl fram till det som du gör via lyssning också.
Men inte varför?
Vad bidde det istället då?
Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
xeizo skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Anpassning mellan olika delar i signalkedjan skulle jag säga, olika saker driver andra saker olika bra oavsett interna specs. Man får inget ljud utan en hel kedja.
sprudel skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Har du lyssnat via Hugo2 hemma hos dig?
Tell skrev:xeizo skrev:Tell skrev:Sånt där låter mest som mumbo jumbo i mina öron, speciellt när det handlar om digitala prylar.
Tell skrev:xeizo skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Anpassning mellan olika delar i signalkedjan skulle jag säga, olika saker driver andra saker olika bra oavsett interna specs. Man får inget ljud utan en hel kedja.
Sånt där låter mest som mumbo jumbo i mina öron, speciellt när det handlar om digitala prylar.sprudel skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Har du lyssnat via Hugo2 hemma hos dig?
Nej, men jag vet att det skulle låta sämre då jag skulle vara tvungen att köra utan min MiniDSP. Jag behöver min EQ för att det ska låta precis som jag vill du vetMen visst, hade min MiniDSP haft en digital ut hade jag kunnat testa kanske, men nu har den tyvärr inte det.
Tangband skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Inte så konstigt att de hör skillnad, de enda två dacar som diskuteras i tråden som LTS inte haft nån synpunkt på är sentec Diana i F/E test. Chord mojo kunde inte heller detekteras.
Några av de övriga dacarna tex Lavry har väl testats och kunde detekteras.
sprudel skrev:Tangband skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Inte så konstigt att de hör skillnad, de enda två dacar som diskuteras i tråden som LTS inte haft nån synpunkt på är sentec Diana i F/E test. Chord mojo kunde inte heller detekteras.
Några av de övriga dacarna tex Lavry har väl testats och kunde detekteras.
Hugo har väl inte diskuterats men väl Hugo 2. Är den prövad av LTS?
Är Lavry da 10 testad?
Strmbrg skrev:Jag begriper - som jag inledningsvis skrev - inte varför en viss DAC ger en påtagligt mer detaljerad återgivning än en annan. Så mycket anar jag dock, att det inte handlar om huruvida nivån år spikrak upp till 20kHz eller om den faller någon dB på toppen. Jag hör inte högre frekvenser än 16kHz för övrigt.
Chord själva talar om transienter, dvs uppstarten av diskreta toner från instrument. Jag förmodar att det inte alls bara handlar om begynnelsen av tex ett cymbalanslag utan om alla diskreta ljuddetaljer. Med andra ord om "allt ljud" från orkestern, svaga som starka.
AndersP skrev:Yamaha WXC-50 passerade väl f/e lyssningen i MOLT utan klagomål. Nåågot billigare än Hugo2?
JM skrev:Försökspersonerna/lyssnarna är i min värld en svag länk. Ingen detektion av skillnad innebär bra resultat.
10 döva försökspersoner ger ingen detektion och således godkänt mätobjekt.
Floyd och Olive på Harman använder perfekt hörande försökspersoner. Floyd Toole medgav att hans hörsel inte längre uppfyllde kraven för att få vara försöksperson.
JM
Morello skrev:Definiera "perfekt hörande".
bassman skrev:Med det avses ju att äldre personer som nästan utan undantag har en hörselnedsättning.
JM skrev:Ingen detektion av skillnad innebär bra resultat.
Tangband skrev:JM skrev:Försökspersonerna/lyssnarna är i min värld en svag länk. Ingen detektion av skillnad innebär bra resultat.
Floyd och Olive på Harman använder perfekt hörande försökspersoner. Floyd Toole medgav att hans hörsel inte längre uppfyllde kraven för att få vara försöksperson.
JM
Ja, fast det hindrar ju inte Lts testpanel att höra fel på de flesta D/A omvandlare de testat, inklusive Chord 2qute och Oppo sonica.
Båda dessa mätte jättebra men lät inte helt ofärgat trots det.
Chord Mojo , Benchmark dac2 ( inte 1:an ) samt Yamaha wxc50 är några av de få som klarat testen odetekterat.
Tell skrev:Tangband skrev:JM skrev:Försökspersonerna/lyssnarna är i min värld en svag länk. Ingen detektion av skillnad innebär bra resultat.
JM
Ja, fast det hindrar ju inte Lts testpanel att höra fel på de flesta D/A omvandlare de testat, inklusive Chord 2qute och Oppo sonica.
Båda dessa mätte jättebra men lät inte helt ofärgat trots det.
Chord Mojo , Benchmark dac2 ( inte 1:an ) samt Yamaha wxc50 är några av de få som klarat testen odetekterat.
Beskriver LTS även vad för eventuella fel dom hör? Alltså om det är brusgolv, dist, avvikande frekvensgång eller vad det nu kan vara? O beskriver dom hur mycket o om det ens är en bra eller dålig skillnad? Jag menar, om dom råkar höra att det är typ 0,5dB lägre vid 15khz så antar jag att den anses som detekterbar och inte passerar deras test godkänt, men i praktiken så är den skillnaden försumbar för dom allra allra flesta o nånting som dom inte ens skulle märka om dom själv inte hade nånting att direkt jämföra med.
Tangband skrev:Tell skrev:Beskriver LTS även vad för eventuella fel dom hör? Alltså om det är brusgolv, dist, avvikande frekvensgång eller vad det nu kan vara? O beskriver dom hur mycket o om det ens är en bra eller dålig skillnad? Jag menar, om dom råkar höra att det är typ 0,5dB lägre vid 15khz så antar jag att den anses som detekterbar och inte passerar deras test godkänt, men i praktiken så är den skillnaden försumbar för dom allra allra flesta o nånting som dom inte ens skulle märka om dom själv inte hade nånting att direkt jämföra med.
Jo, i fallet Sonos och 2qute var det i basregistret det kunde höras, skrev dom. Det bästa är att du tar dig till närmsta stora bibliotek och läser
Att något inte kan detekteras i ett F/E test innebär inte att apparaten är transparent. Bara att lyssningspanelen inte lyckade höra någon skillnad före och efter objektet.
Tell skrev:O beskriver dom hur mycket o om det ens är en bra eller dålig skillnad?
Nattlorden skrev:Tell skrev:O beskriver dom hur mycket o om det ens är en bra eller dålig skillnad?
Alla skillnader är dåliga.
Tell skrev:Nattlorden skrev:Tell skrev:O beskriver dom hur mycket o om det ens är en bra eller dålig skillnad?
Jovisst är det såklart så ur ett rent objektivt perspektiv. Men sen har vi det där med den praktiska skillnaden som jag nämnde som i slutändan är mer intressant imo. Dock blir den ju desto intressantare när man också sett det från ett objektivt perspektiv
Tell skrev:Tangband skrev:Tell skrev:Beskriver LTS även vad för eventuella fel dom hör? Alltså om det är brusgolv, dist, avvikande frekvensgång eller vad det nu kan vara? O beskriver dom hur mycket o om det ens är en bra eller dålig skillnad? Jag menar, om dom råkar höra att det är typ 0,5dB lägre vid 15khz så antar jag att den anses som detekterbar och inte passerar deras test godkänt, men i praktiken så är den skillnaden försumbar för dom allra allra flesta o nånting som dom inte ens skulle märka om dom själv inte hade nånting att direkt jämföra med.
Jo, i fallet Sonos och 2qute var det i basregistret det kunde höras, skrev dom. Det bästa är att du tar dig till närmsta stora bibliotek och läser
Att något inte kan detekteras i ett F/E test innebär inte att apparaten är transparent. Bara att lyssningspanelen inte lyckade höra någon skillnad före och efter objektet.
Närmaste biblotek här i Oslo har nog tyvärr inte nån LTS-tidning, annars hade jag gärna läst.
Varför skulle en pryl inte vara transparent om man inte hör nån skillnad mellan den och en referensapparat?
Nattlorden skrev:Tell skrev:Nattlorden skrev:
Jovisst är det såklart så ur ett rent objektivt perspektiv. Men sen har vi det där med den praktiska skillnaden som jag nämnde som i slutändan är mer intressant imo. Dock blir den ju desto intressantare när man också sett det från ett objektivt perspektiv
Så frågan gäller således om skillnaden är harmlös eller katastrofal.
Tell skrev:Jomen precis, harmlös och bra nog
Harryup skrev:Tell skrev:Jomen precis, harmlös och bra nog
Eller i värsta fall kränkande dålig om man tolkar samma på ett annat sätt.
/Harry Up
Tell skrev:Harryup skrev:Tell skrev:Jomen precis, harmlös och bra nog
/Harry Up
Jovisst, finns ju en del som inte accepterar några fel även om felet i praktiken bara märks om man kan direkt jämföra det med en referens. Alla är olika, även om jag tycker vissa kan balla ur lite väl ibland.
JM skrev:Försökspersonerna/lyssnarna är i min värld en svag länk. Ingen detektion av skillnad innebär bra resultat.
JM
goat76 skrev:Tell skrev:Harryup skrev:
/Harry Up
Jovisst, finns ju en del som inte accepterar några fel även om felet i praktiken bara märks om man kan direkt jämföra det med en referens. Alla är olika, även om jag tycker vissa kan balla ur lite väl ibland.
Tell, har du aldrig köpt exempelvis ett par hörlurar som du till en början tyckt låta riktigt bra, men med tiden upptäcker du någon egenhet/karaktär i ljudet du inte är störtförtjust i och detta till synes lilla problem börjar tillkalla din uppmärksamhet mer och mer tills det växt till ett för dig stort problem?
På så vis kan något som lät riktigt bra till en början vända till en så enerverande grej att du till slut inte alls är speciellt nöjd med ljudet.
xeizo skrev:Kortfattat, låter musiken övertygande så är det bra. Tyvärr inte alltid helt enkelt att få till det just så, bara att titta på alla trådar här hur man bygger om hela rum, vad är en simpel DAC i det stora hela ...
xeizo skrev:Kortfattat, låter musiken övertygande så är det bra. Tyvärr inte alltid helt enkelt att få till det just så, bara att titta på alla trådar här hur man bygger om hela rum, vad är en simpel DAC i det stora hela ...
sprudel skrev:xeizo skrev:Kortfattat, låter musiken övertygande så är det bra. Tyvärr inte alltid helt enkelt att få till det just så, bara att titta på alla trådar här hur man bygger om hela rum, vad är en simpel DAC i det stora hela ...
En hel del faktiskt, det beror på vad man värderar, och hur mycket.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster