Moderator: Redaktörer
Något jag naturligtvis märker är ju förkärleken för att allt går att mäta och att saker som inte tydligt går att mäta eller förklara med enkla tekniska förklaringar inte fungerar.
Ser framemot en snabbeskrivning av F/E test
Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?
Hur bra det i slutändan låter beror först och främst på inspelningskvaliteten på skivan.
StefanB skrev:Något jag naturligtvis märker är ju förkärleken för att allt går att mäta och att saker som inte tydligt går att mäta eller förklara med enkla tekniska förklaringar inte fungerar.
StefanB skrev:Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?
Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)
Ser framemot att få ta del av vad som är viktigt för Er här på Faktiskt.
Ranefjord skrev:Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep.Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.
De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma.
Det är klart att en kund som inte accepterar den vanliga BS krängarharangen är en besvärlig kund
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint, 7 g närmare bestämt!
Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint, 7 g närmare bestämt!
Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.
Hur stor volym Melittamåttet rymmer vet jag inte. Men generellt skulle man kunna säga att för espresso, så ska man fylla med kaffe upp till kanten som man stryker av. När man sedan pressat kaffet med "tamparen" så ska ytan på "kaffepucken" hamna precis under "gallret där vattnet kommer ut". Om malningen är olika grov så komprimeras kaffepulvret olika mycket, så det gäller att hitta den perfekta malningen/trycket/mängden. Men det brukar lösa sig rätt så enkelt med bara ett fåtal experiment. Så själva vikten på kaffet har egentligen ingen större betydelse, det viktiga är att kaffet är malt med rätt kornstorlek och pressat med rätt tryck så att flödesmotståndet ger en halv espressokopp på 20 - 30 sekunder. Sedan måste kaffet vara färskrostat också, med gammal kaffe blir flödesmotståndet mycket lägre fast man har samma kvarniinställning. Men trots det brukar man säga att en espresso ska göras på 7 g kaffe och gör man med dubbelfiltret så har man 14 g. Fast till min espressomaskin så har jag filter för 6 g, 7 g, 8 g, 12 g, 14 g, 16 g, 18, och 21 g (trippel). Eftersom filtren är olika djupa så måste man inte fylla dem lika mycket. I 21 g-filtret så kan man t.ex. fylla det med en rågad topp, och på så sätt få i lagom mycket. Till slut blir det så många variabler att hålla reda på att man får nog kalla det för konst istället. Men när man kan kontrollera varje variabel så har man större möjligheter att påverka slutresultatet. Det går men kräver en viss inkörningsperiod varje gång, beroende på luftfuktigheten, vilken kaffeblandning man har, o.dyl. Komplicerat detta med espresso...
StefanB skrev:Kan det vara så, och här kanske min poäng kommer, att vissa produkter kan man inte mäta på samma traditionella vis som man mäter andra produkter? Det kanske inte är produkten som är dålig utan mätmetoden?
Jag hade en gång ett Rotel RB-991. Ett slutsteg som mäter väldigt bra, i alla fall enligt Hifi & Musik och so låter helt ok. Då jag bytte bort det mot ett Copland CTA-505 som säkerligen på alla parametrar mäter sämre, blev det ändock så mycket roligare att lyssna på musik.
Sitter nu med ett par rörmonoblock och ett Ice Power ASP 1000 och funderar vad jag tycker bäst om. Jag vill nog påstå att båda är väldigt kompetenta förstärkare, men de låter väldigt olika. Här har jag ingen nytta av någon mätning utan här kommer mina öron och min uppfattning av musiken att fälla avgörandet för vilket som får spela och vilket som hamnar i garderoben.
StefanB skrev:Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint, 7 g närmare bestämt!
Är det enligt Melitta?
Jag har ett sånt' mått.
Hur stor volym Melittamåttet rymmer vet jag inte. Men generellt skulle man kunna säga att för espresso, så ska man fylla med kaffe upp till kanten som man stryker av. När man sedan pressat kaffet med "tamparen" så ska ytan på "kaffepucken" hamna precis under "gallret där vattnet kommer ut". Om malningen är olika grov så komprimeras kaffepulvret olika mycket, så det gäller att hitta den perfekta malningen/trycket/mängden. Men det brukar lösa sig rätt så enkelt med bara ett fåtal experiment. Så själva vikten på kaffet har egentligen ingen större betydelse, det viktiga är att kaffet är malt med rätt kornstorlek och pressat med rätt tryck så att flödesmotståndet ger en halv espressokopp på 20 - 30 sekunder. Sedan måste kaffet vara färskrostat också, med gammal kaffe blir flödesmotståndet mycket lägre fast man har samma kvarniinställning. Men trots det brukar man säga att en espresso ska göras på 7 g kaffe och gör man med dubbelfiltret så har man 14 g. Fast till min espressomaskin så har jag filter för 6 g, 7 g, 8 g, 12 g, 14 g, 16 g, 18, och 21 g (trippel). Eftersom filtren är olika djupa så måste man inte fylla dem lika mycket. I 21 g-filtret så kan man t.ex. fylla det med en rågad topp, och på så sätt få i lagom mycket. Till slut blir det så många variabler att hålla reda på att man får nog kalla det för konst istället. Men när man kan kontrollera varje variabel så har man större möjligheter att påverka slutresultatet. Det går men kräver en viss inkörningsperiod varje gång, beroende på luftfuktigheten, vilken kaffeblandning man har, o.dyl. Komplicerat detta med espresso...
StefanB skrev:Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?
jonasz skrev:Hur många LTS medlemmar hade egentligen suttit med sina Nad 208, Pioneer 668 och övriga LTS komponenter om inte någon talat om för dem att det var just dessa de skulle/borde/måste ha för att njuta av musik? Om LTS istället skulle rekommendera ett Vincent steg och en Sony cd så nog skulle samma personer slaviskt använda dessa och lika övertygande hävda dessas suveränitet jämfört med andra komponenter. Har en känsla av att LTSare följer med i ledet (liksom folk gjort i diverse historiska händelser genom årtusenden) för de VET ju att de får det bästa...![]()
Jonas
matte skrev:Viktigast är ljudåtergivningen,iallafall i mitt fall!![]()
Jag använder min anläggning främst till att lyssna,såklart!
However...kabeldåre som man ärblir det ju alltid lite omkopplingar samt efterföljande (omedvetna) tester!
Tycker mina Cyrus har sån fantastiskt ofärgat ljudåtergivning,
så de förtjänar det bästa.(inom min budget,då)
Nya kablar förresten,Van den Hul såklart!Kolla min fotosida,ni hittar den under min presentation.
Kommentarer välkomnas
dimitri skrev:Trådens titel:
"Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)"
jag hade gärna svarat om titeln var:
"Vad är viktigt för Oss på Faktiskt? (om musikåtergivning)"
Ordmärkeri? Nej, det tycker jag inte. Du (StefanB) är ju uppenbarligen medlem här. För övrigt många bra svar som jag sympatiserar med.
D
Ranefjord skrev:Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep.Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.
De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma.
Mr_Ekan skrev:Kan inte någon go´Göteborgare ge StefanB en mangling med pi60(s) och 208 så att karln kommer på rätsida?
mats skrev:Kanske men det finns också bättre. Det är dags att sluta tjata om 208 an hela hela tiden.
Naqref™ skrev:mats skrev:Kanske men det finns också bättre. Det är dags att sluta tjata om 208 an hela hela tiden.
Visst finns det battre! Rotel rb1090 ju!
jonasz skrev:Själv gillar jag ju Liverpool oavsett om de spelar som krattor...![]()
jonasz skrev:LTS'are köper det som rekommenderas utan att bilda sig en egen uppfattning först.
nl1970 skrev:jonasz skrev:LTS'are köper det som rekommenderas utan att bilda sig en egen uppfattning först.
Det tror inte jag. Tror att LTSare är väldigt medvetna om vad dom köper. En anledning att ett flertal som är med i LTS köper det som rekomenderas är att dom grejorna levererar det ljud som efterfrågas.
Det är ganska bra om en förening som förespråkar det ljud som man själv testar apparater så att medlemmarna slipper själva gå igenom dom alla apparater på marknaden om man ska köpa nytt eller uppgradera.
Nattlorden skrev:Man kan ju göra som jag också... bli nyfiken på vad det är för "skrot" som LTS propagerat för, testa själv, bli frälst på egen hand och därefter gå med i LTS.
Sanny_X skrev:Sen gick jag med i LTS och insåg att jag kan väldigt lite, jag ska nog inte hålla på och bygga egna högtalare och absolut inte utsätta andra för det jag byggt.
StefanB skrev:Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)
Ser framemot att få ta del av vad som är viktigt för Er här på Faktiskt.
pingvinlakrits skrev:Ja Mats, det har du helt rätt i - stil efter stil och don efter person...
Håller också till fullo med om att det finns BRA alternativ till de ständigt återkommande rekommendationerna...
...dock finns det en förståelse från min sida när det gäller dem eftersom de i sin prisklass ÄR svårslagna och har man, som jag, betat av flera av alternativen och bedömt dem som sämre så måste man ju instämma i kören som prisar de ständigt återkommande produkterna...
Självklart är jag för mångfald istället för enfald.
En ny bekant som var ute efter ett helt nytt system började beta av högtalare i rask takt vid provlyssning och det som var lite lustigt var att han gick igenom precis samma modeller som jag (Dynaudio A42, Quad 11L, B&W etc...) innan han kom hem till mig och provlyssnade piP direkt efter att vi tillsammans provlyssnat Dynaudio Contour s1.4 (20.900kr) med "tung"Krellelektronik. Ja, han tyckte ju faktiskt att det som han hörde hemma hos mig var bäst hittills, klart bäst.
Han klippte till på piP, färdigbyggda i Ekfanér ca 7000kr dvs 1/3 av ljudmässigt "närmaste" konkurrenten (och som ju finns att få för så pass blygsam penning i monteringssats i rå mdf, ca4000kr, att man inte annat än kan hålla dem för de mest prisvärda stativarna på marknaden - någon som inte håller med? Motivera!).
Så piP framstår som ett av de sällsynta klippen utan större svagheter bland stativarna och då är det ju lätt att, slentrianmässigt kan tyckas, dra till med dem som köpråd.
Själv är jag grymt nyfiken på att höra Thiel högtalarna (de något större golvarna 2.4) som i designfilosofi och specar ser mycket mycket lovande ut - någon som lyssnat?
dawen skrev:mats, några anfall handlar det väl ändå inte speciellt ofta om?
Att rekommendera något som är riktigt bra, det är väl inte fel?
pingvinlakrits skrev:Att sitta och debattera huruvida en signal/högtalarkabel för 6000kr/m kan hjälpa eller stjälpa en anläggning känns som flumesoterik. Speciellt när det inte är ett uns tankar kring rumsakustik med i bilden.
dawen skrev:mats: Hör placebo gör man inte, upplever gör man dock! Du kan säkert höra skillnad på kablarna dock, om den är tillräckligt stor.
Det tror jag inte dock, för både sworden är ply:n ska vara välkonstruerade kablar
StefanB skrev:En diskussion fortgår just nu på Hifi Forum om Wilson Watt är bra högtalare. Där finns en inlägg som jag citerar:
” jag har aldrig dömt ut den jag har skrivit i princip varenda inlägg att jag tror säkerligen att den ljuder väldigt underhållande...men pga mätningar jag hört om så ska dom inte vara "transparanta"”
Det är väl detta jag vill belysa och fundera kring i denna tråd. För det första får man väl förmoda att en så stor tillverkare som tar så bra betalt för sina högtalare som Wilson också har tillgång till bra mätutrustning och att de själva mäter sina högtalare. (???) Därefter kanske man kan förmoda att de sedan valt att av någon anledning (kanske vid lyssningar) valt att göra en högtalare som inte mäter så som vissa uppfattar som bra.
Hursomhelst så verkar de flesta som hört Wilson väl uppställda anse att de låter bra. De upplever dem inte ha dålig transparens, osv. Och vad spelar i sådana fall en mätning som skulle visa något annat för roll????? Jag kan förstå att om man upplever dem som dova, instängda, obalanserade, bumliga, osv, osv, osv, då kan man analysera och mäta för att se bristerna. Men om man inte hör några fel eller brister, varför då inte lita på det man hör och strunta i om mätningarna inte ser ut som de brukar?
StefanB skrev: Men om man inte hör några fel eller brister, varför då inte lita på det man hör och strunta i om mätningarna inte ser ut som de brukar?
StefanB skrev:En diskussion fortgår just nu på Hifi Forum om Wilson Watt är bra högtalare. Där finns en inlägg som jag citerar:
” jag har aldrig dömt ut den jag har skrivit i princip varenda inlägg att jag tror säkerligen att den ljuder väldigt underhållande...men pga mätningar jag hört om så ska dom inte vara "transparanta"”
Det är väl detta jag vill belysa och fundera kring i denna tråd. För det första får man väl förmoda att en så stor tillverkare som tar så bra betalt för sina högtalare som Wilson också har tillgång till bra mätutrustning och att de själva mäter sina högtalare. (???)
Därefter kanske man kan förmoda att de sedan valt att av någon anledning (kanske vid lyssningar) valt att göra en högtalare som inte mäter så som vissa uppfattar som bra.
Hursomhelst så verkar de flesta som hört Wilson väl uppställda anse att de låter bra.
De upplever dem inte ha dålig transparens, osv. Och vad spelar i sådana fall en mätning som skulle visa något annat för roll?????
Jag kan förstå att om man upplever dem som dova, instängda, obalanserade, bumliga, osv, osv, osv, då kan man analysera och mäta för att se bristerna. Men om man inte hör några fel eller brister, varför då inte lita på det man hör och strunta i om mätningarna inte ser ut som de brukar?
IngOehman skrev:*Fast det beror på vilket perspektiv man tittar från. Hörseln är ju fantastisk såtillvida att den alldeles samtidigt analyserar allt som händer - klang, renhet, perspektiv, dynamik... Och detta med hjälp av musiksignaler! Det klarar inget mätinstrument. Idag.
Nattlorden skrev:Hetsporren - vad är rätt kringutrustning till Wilson? ( Krell funkar i alla fall inte... )
Hetsporren skrev:Nattlorden skrev:Hetsporren - vad är rätt kringutrustning till Wilson? ( Krell funkar i alla fall inte... )
Krell (350-blocken) funkar perfekt.
mats skrev:Kolla Pjotres anläggning (mumma säger jag bara, det ser ut som det låter bra, snyggt i alla fall)
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41682
Han har Meridian som kringutrustning
Hetsporren skrev:mats skrev:Han har Meridian som kringutrustning
Och?
mats skrev:Hetsporren skrev:mats skrev:Han har Meridian som kringutrustning
Och?
Vad var det för kommentar? Nattlorden frågade om rätt kringutrustning och jag länkade på vad Pjotre hade för Kringutrustning till Wilson, inget annat.
Trist att man skall få sådan kommentarer. , men du känner dig väl tuff nu
Nattlorden skrev:mats skrev:Hetsporren skrev:mats skrev:Han har Meridian som kringutrustning
Och?
Vad var det för kommentar? Nattlorden frågade om rätt kringutrustning och jag länkade på vad Pjotre hade för Kringutrustning till Wilson, inget annat.
Trist att man skall få sådan kommentarer. , men du känner dig väl tuff nu
Men det var väl inga Wilson han hade? Det var väl Marin Logan, så det var kanske inte så konstigt att han inte förstod din post?
mats skrev:Herregud går jag på droger??? Nej jag gör inte det.
sztation skrev:Med tanke på alla bilder, allt prat om pris och om hur olika saker ser ut att låta bra på hififorum så undrar jag egentligen vad som är viktigast för "dom" på hififorum.
Placebo-effekten? Som en drog?
mats skrev: Tror knappast att placebo effekt är viktigast för flesta av dom där.
sztation skrev:Med tanke på alla bilder, allt prat om pris och om hur olika saker ser ut att låta bra på hififorum så undrar jag egentligen vad som är viktigast för "dom" på hififorum.
Placebo-effekten? Som en drog?
Harryup skrev:[Tror nog att jag törs påstå att det pratas mer pris här i den bemärkelsen att nästan allt är för dyrt och då är det något fuffens med i det hela också. Visst är det kul att hitta billiga grejor som låter bra, men en sak som kostar en hel del pengar behöver ju inte vara dyr i allas ögon. Här skall juh om man hårddrager det; ingen kabel kosta mer en EKK, inget slutsteg mer än ett beg 208, ingen DVD mer än 668, ingen låt via nätet för mer än 2 kr. Så att prata pris tycker jag inte gör något om det tilllför diskussionen något.
sztation skrev:Flint skrev:Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?
Klart dom kan få det.
dimitri skrev:Flint skrev:
"Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?"
Javisst kan de få det. Inget hot i det. Men finns det ett hot i att tala om det för dem?
D
dimitri skrev:Flint skrev:
"Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?"
Javisst kan de få det. Inget hot i det. Men finns det ett hot i att tala om det för dem?
D
Harryup skrev:Men hur många familjer har råd att gå på särskilt många konserter. Med biljetter lite resa och lite mat kanske det är 3-4000 kr avbrända på 2 timmar.
Jorma skrev:Om du vill ha bästa möjlga återgivning så får du det inte gratis.
Det är helt klart att det kostar en slant att utveckla dessa prylar och det är helt klart att dom allra flesta inte har råd att köpa dom bästa produkterna, men om man skulle ta hänsyn till detta så skulle utvecklingen ta stopp. Att enbart ta fram grejer för massorna är inget som man kan överleva på i detta land.
Men att ta fram grejer för dom som har råd idag kan ge grejer framöver till dom som inte vill eller kan vara med och betala kostnaderna för detta idag.
Sen är det alla dom som vill åka snålskjuts på detta.
Släng av fripassagerarna är det enda jag kan säga om dessa personer.
Det är helt klart att det kostar en slant att utveckla dessa prylar och det är helt klart att dom allra flesta inte har råd att köpa dom bästa produkterna, men om man skulle ta hänsyn till detta så skulle utvecklingen ta stopp. Att enbart ta fram grejer för massorna är inget som man kan överleva på i detta land.
Men att ta fram grejer för dom som har råd idag kan ge grejer framöver till dom som inte vill eller kan vara med och betala kostnaderna för detta idag.
Bra återgivning är mycket riktigt inte gratis. Har någon påstått det? Vidare är det ju beklagligt att folk försöker plagiera dina kablar, instämmer. I övrigt tycker jag inlägget genomsyras av BS och översittarfasoner. Skulle bra ljudåtergivning endast vara förunnat den eller de med övergenomsnittliga tillgångar? Knappeligen. Man kan med häpnadsväckande små medel nå häpnadsväckande bra resultat. Endast någon med ekonomiska intressen i att sälja dyr-fi kan motstrida det faktumet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster