PerStromgren skrev:Men igen:
Jag skulle vilja att diskussioner kunde föras som Isidor, Svante, Morello och Anders J gör i till exempel den här tråden:
viewtopic.php?f=10&t=3140&full=1….
Håller ni med eller inte?
Lätt att hålla med, - den tråden är ju kanske ATH om man tänker på teknikkunnande, förståelse, bemötande etc. (Jag tyckte att den och några liknande var så bra att jag hade kontakt med Isidor runt 2004 ang intervju men den blev inte av och vet ej sen var han tog vägen). Det finns ju också mycket annat klokt som skrivits på Faktiskt och nivån är ju dess styrka.
Men frågan i tråden rör väl kanske mer samtalsklimat och öppenhet och det kan ju vara lite tudelat att ta en sådan tråd som måttstock: Den kan ju inspirera men även sätta ribban väldigt högt, vilket gör att frågor "på lägre nivå" kanske inte tas upp i samma utsträckning? Iofs är det väl himla bra att saker reds ut ordentligt och att svar finns, istället för att uppfinna hjulet igen, men det gäller då att diskutera nya saker. Typ. Det är väl förnyelse som kanske alltmer blir en utmaning ju längre tiden går?
Sen detta med samtalsklimat, missförstånd och det Strmbrg skrev:
Strmbrg skrev:… Det blir i mitt tycke alldeles för mycket koncentration på metoder och detaljer och ältanden utan att det motiveras av den faktiska nyttan ljudmässigt av det.
Åtminstone som jag ser det.
Jag är inte särskilt intresserad av att påstå saker utan är mer lagd åt att dela med mig av funderingar och reflektioner.
Det synkar väl inte alltid så där jättebra med hur trådarna ofta utvecklar sig.

På senare tid har jag kommit mig för att intressera mig för begreppet mentalisering, som är ett svårt men användbart psykologisk begrepp. Många missförstånd, "att prata förbi varandra", suboptimeringar och frustrationer kan komma ur att mentaliseringsförmågan inte bara varierar mellan människor, den varierar över tid och utifrån stress och även inom olika domäner för varje individ.
En del av mentalisering är kopplat till empati, men mentalisering är så mycket mer, - det är förmågan att förstå andra och sig själv. Här är några enkla förklaringar.
(Stereo) typiska sammanfattningar är:
* ”holding mind in mind”,
* ”understanding misunderstandings”,
* ”seeing yourself from the outside and others from the inside”
Att vara medveten om detta skulle möjligen kunna bidra till ett bättre samtalsklimat med mindre missförstånd och hårklyverier? Eller vad tror ni? Eller är detta perspektiv irrelevant?
Det har ju annars funnits liknande trådar:
viewtopic.php?f=15&t=59832&hilit=Isidor