Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.
Nattlorden skrev:Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.
Vad får dig att tro att de lyssnar bara för att de har den på?
Nattlorden skrev:Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.
Vad får dig att tro att de lyssnar bara för att de har den på?
PerStromgren skrev:Så svaret är nej, jag låter inte anläggningen bestämma vad jag lyssnar på, det är omvänt.
Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
Morello skrev:Nej det får du inte, för det finns inte mycket till djupbas i spåret!
Det börjar bli mer och mer uppenbart att din definition av djupbas är avvikande. Riktigt djupbas hittar man i subkontraoktaven (16-32 Hz). Om du lågpassfiltrerar "super trouper" vid 32 Hz (med stor branthet nota bene) kommer du fått något som kan liknas vid tystnad.

RogerGustavsson skrev:Är det livespår 10 på "Super Trooper" som åsyftas?
Från Tidal ser det ut så här:
[ Bild ]
Morello skrev:Nej det får du inte, för det finns inte mycket till djupbas i spåret!
Det börjar bli mer och mer uppenbart att din definition av djupbas är avvikande. Riktigt djupbas hittar man i subkontraoktaven (16-32 Hz). Om du lågpassfiltrerar "super trouper" vid 32 Hz (med stor branthet nota bene) kommer du fått något som kan liknas vid tystnad.
Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Nu är jag förvisso kräsen: Det skall vara en balanserad klang och ett påtagligt orkesterdjup, dvs mycket god tredimensionalitet. Det finns det ju ett - förvisso litet men dock - utbud av i många andra inspelningar av diverse symfonier.
Kanske att gubben Sibelius helt enkelt har orkestrerat sålunda att det blir lite gällt?
Perfector skrev:Ja liven.
Men hur låter det hos er?
Hur det mäter skiter jag i för jag lyssnar med öronen, inte med en mätmik
RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Nu är jag förvisso kräsen: Det skall vara en balanserad klang och ett påtagligt orkesterdjup, dvs mycket god tredimensionalitet. Det finns det ju ett - förvisso litet men dock - utbud av i många andra inspelningar av diverse symfonier.
Kanske att gubben Sibelius helt enkelt har orkestrerat sålunda att det blir lite gällt?
Eller så har du kanske bara provat inspelningar som låter gällt (inget ovanligt). Har du några inspelningar från BIS? Låter de i så fall också gällt?
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Ja liven.
Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Om den basen låter maffigt, så skulle nog inte bastung musik (åt det djupbasiga hållet) funka särskilt väl där.
RogerJoensson skrev:RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Eller så har du kanske bara provat inspelningar som låter gällt (inget ovanligt). Har du några inspelningar från BIS? Låter de i så fall också gällt?
När det diskuterades om Hyperion(?) tidigare här, så snöade jag in på Beethovens 5:e symfoni och gick igenom vad som fanns att hitta på Spotify. Det ena lät värre än det andra. En del lät så trasigt att jag kastade mig på panik-knappen. Det som lät vettigast som jag hittade där var en Naxos-utgåva. Jag har tidigare hör en inspelning från BIS, som lät bra, förmodligen den bästa versionen ljudmässigt som jag hört. Olika inspelningar kan som sagt betyda enorma skillnader.
Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Nä, tänkte väl det.
Hur är det med dig då, Strmbrg? Är det så att viss musik "går bort" för att det är för mycket djupbas, kraftiga transienter och bara gör sig vid riktigt låga ljudtryck?
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Ja liven.
Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Om den basen låter maffigt, så skulle nog inte bastung musik (åt det djupbasiga hållet) funka särskilt väl där.
Vad är bastung musik för dig då?
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Vad är bastung musik för dig då?
Exempel på typ populärmusik med förhållandevis djup/halvdjup bas:
Linda Rinstadt - Straighten up and fly right.
Earth Wind & Fire - Let's groove (från albumet Raise).
Yello, nämndes tidigare. En hel del av deras låtar har rätt fet bas.
Div electronica t ex Hedflux & Grouch albumet Collaborations (T ex förstaspåret Lumination)
osv.
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Vad är bastung musik för dig då?
Exempel på typ populärmusik med förhållandevis djup/halvdjup bas:
Div electronica t ex Hedflux & Grouch albumet Collaborations (T ex förstaspåret Lumination)
osv.
Allt det där spelar jag med bravur utan att förlora något.
Yello har jag själv föreslagit flera gånger
Let's groove är en kanonlåt.
Perfector skrev:Prova "the way old friends do" med ABBA och säg mig om ni får tung och djup botten ur den, för det får jag.
Super trooper spår 10 är det
Strmbrg skrev:Jag borde förtydliga:
Väljer man musik utifrån dess konstnärliga värde?
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.
Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Men musik var ganska trist...
Bill50x skrev:Det är jag (och sambon!) som bestämmer. Men det hindrar inte att ljudkvaliteten omedvetet påverkar såtillvida att man tycket att musiken är dålig när det i själva verket är mastringen som är kass.
/ B
hifikg skrev:En intressant fråga. Kanske en del musik faller ur ramen för att den inte låter bra i det skick som jag, som konsument av fonogram, får den. Jag har varit på skumma klubbar i bl a Prag o diggat musik som jag nog aldrig skulle få för mig att lira hemma i stugan, men det handlar om en totalupplevelse som inte går att återskapa ensam i ett mörkt rum
Kanske undviker jag mycket metal för att min anläggning inte duger till att återge den? Själv hävdar jag förstås att det är för dålig och ointressant musik och föredrar glesare musik som jazz o då gärna vokal jazz som många påstår är det lättaste att återge. Det håller jag inte med om, det är få anläggningar som förmår att leverera ståpäls på allvar. Det gör min. Dock inte alltid, men då beror det (nästan alltid) på min sinnesstämning. Sen finns det de som påstår att hipp-skutt är musik, men det är en helt annan historia.
Filmer... tja... jag tar mig sällan tid till att se på TV-serier och filmer, fast när jag gör det tänker jag alltid att jag borde göra det oftare. Där väljer jag efter genre o inte efter ljud. Bra ljud är en bonus.
Headfi skrev:Perfector skrev:Prova "the way old friends do" med ABBA och säg mig om ni får tung och djup botten ur den, för det får jag.
Vilken utgåva är det? På originalutgåvan av Super Trouper skulle jag snarare beskriva energin som mer "midbassig" när jag precis spelade låten ifråga. Däremot skulle jag inte beskriva den som begåvad med djupbas. Det finns ju diverse olika ABBA-masteringar och jag är personligen ett fan av originalutgåvorna från 80-talet (CD).
Perfector skrev:Headfi skrev:Perfector skrev:Prova "the way old friends do" med ABBA och säg mig om ni får tung och djup botten ur den, för det får jag.
Vilken utgåva är det? På originalutgåvan av Super Trouper skulle jag snarare beskriva energin som mer "midbassig" när jag precis spelade låten ifråga. Däremot skulle jag inte beskriva den som begåvad med djupbas. Det finns ju diverse olika ABBA-masteringar och jag är personligen ett fan av originalutgåvorna från 80-talet (CD).
Det är en märklig värld vi lever i.
Mina högtalare av eget fabrikat, bestyckade med 8" Isophon PSL-203/50 som går under 25 Hz vilket jag kallar ordentlig bas försöker spela den understa tonen i en del av låten men klarar inte den för att det är för djupt.
Den kan ni tydligen inte ens förnimma.
Om jag höjer lite extra så får jag ett fladder av tonen/tonerna men jag kan inte direkt höra den.
Det är inte fråga om rundgång eller pressningsfel på vinylen som är originalutgåvan.
Antingen är er djupbas annorlunda per definition än min eller så har jag byggt något som inte normalt byggs.
Tell skrev:Perfector skrev:Headfi skrev:
Det är en märklig värld vi lever i.
Mina högtalare av eget fabrikat, bestyckade med 8" Isophon PSL-203/50 som går under 25 Hz vilket jag kallar ordentlig bas försöker spela den understa tonen i en del av låten men klarar inte den för att det är för djupt.
Den kan ni tydligen inte ens förnimma.
Om jag höjer lite extra så får jag ett fladder av tonen/tonerna men jag kan inte direkt höra den.
Det är inte fråga om rundgång eller pressningsfel på vinylen som är originalutgåvan.
Antingen är er djupbas annorlunda per definition än min eller så har jag byggt något som inte normalt byggs.
Hur vet du att den går ner under 25 hz? Du mäter väl inte på dina högtalare? Du har väl inte heller ett speciellt optimerat rum där bas lär låter väldigt olika beroende på var man sitter. Jag menar när jag körde med baslådor så lekte jag nångång med att vända fasen på den ena o dra på som fan, basen hördes knappt alls men hela rummet o möbler skakade ändå. Utsläckningar kan göra en hel del lustiga grejer med ljudet serru.
Morello skrev:Det vore intressant att se korrekt utförda mätningar på Perfectors basvidunder - i synnerhet i fråga om frekvensgång och distorsion(vid nivåer som blåser fönsterrutor).
philipbtz skrev:Ibland bestämmer streaming-tjänsten, ibland jagDet jag menar är att om en film är i UHD4K samt har Dolby Atmos kanske jag testar att se den bara för den är i bättre kvalitet. Men senaste tiden har det mest blivit Star Trek på BD som är i 4:3 med 7.1-ljud. Väldigt fin bild i den och jag uppskattar både gammalt och nytt.
Tell skrev:Perfector skrev:Mina högtalare av eget fabrikat, bestyckade med 8" Isophon PSL-203/50 som går under 25 Hz vilket jag kallar ordentlig bas försöker spela den understa tonen i en del av låten men klarar inte den för att det är för djupt.
Hur vet du att den går ner under 25 hz?

RogerJoensson skrev:Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Exempel på typ populärmusik med förhållandevis djup/halvdjup bas:
osv.
Allt det där spelar jag med bravur utan att förlora något.
OK, det säger mig att du är långt tåligare än jag.
RogerJoensson skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Allt det där spelar jag med bravur utan att förlora något.
OK, det säger mig att du är långt tåligare än jag.
Hm. Eller att vi inte talar om samma del av basregistret.
Perfector skrev:Men jag nöjer mig med att spela så lågt jag kan höra.
philipbtz skrev:Skakar inte soffan är det inte djupt nog
Fostex skrev:Perfector skrev:Men jag nöjer mig med att spela så lågt jag kan höra.
Hur lågt är det?
Fostex skrev:Då stämmer ju våra idéer om vad djupbas är väldigt väl överrens! Kul! Men jag hör tyvärr inte så djup bas i ABBA-låten, och då faller mitt system först vid 17 Hz...
Strmbrg skrev:HAA-HA-HAA!!!
Ytterligare en tråd som skevar iväg mot bas-snacket!
Märker ni inte hur patetiskt det är?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:HAA-HA-HAA!!!
Att du påpekar det, eller...?
Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Strmbrg skrev:Beträffande film, så har jag ingen bioanläggning. Sambon kollar via TVn som är ansluten till ett par små Audio Pro One, eller vad sjutton de heter.
Själv kollar jag inte så mycket spelfilm alls. Lite dokumentärer på teman som DDR (Östtyskland alltså), Andra Världskriget, Nazismen, Kommunismen, Nordkorea. Jag ställer min laptop på magen och sätter på mig lurar. På så vis får jag ett hyfsat ljud och en bild som motsvarar en tvåmeters-skärm sittandes på normalt väggavstånd.
Nä, tänkte väl det.
Strmbrg skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Nä, tänkte väl det.
Hur är det med dig då, Strmbrg? Är det så att viss musik "går bort" för att det är för mycket djupbas, kraftiga transienter och bara gör sig vid riktigt låga ljudtryck?
Nej, jag tror inte att jag väljer bort musik som jag egentligen skulle vilja lyssna på om bara anläggningen ”fixade” det. Jag har inte undersökt den saken.
Jag gissar att de flesta begränsas av de inspelningar och anläggningar man lyssnar till och med. Orsaken att jag tror så är att jag noterat att kvaliteten som anläggningen förmår återge musiken påverkar i vilken utsträckning man tar till sig musiken vilket tycks hänga ihop med om man musikintellektuellt förstått musiken. Den enklaste musiken är den man förstått ur ett strukturell perspektiv, t.ex. musik ur en specifik genre man tagit till (lärt) sig. Konsekvensen är att all musik man ännu inte fattat tycke för antingen helt enkelt är sådan man aldrig kommer ta till sig, ännu inte tagit till sig av personliga musikutvecklingsskäl eller inte förmår ta till sig just p.g.a. det du frågar. Den eller de anläggn8ngar man lyssnar med har inte förmått förmedla musiken på ett sådant sätt att man förmått ta den till sig och därmed har anläggningen/anläggningarna påverkat vårt val av den musik vi lyssnar på...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 40 gäster