Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 23:12

Det har jag noterat nu när jag blivit med slutsteg med mätare.
Nålarna slår upp strax över markeringen för 2 Watt, och skalan är gjord för 8 Ohms last, så det blir väl ungefär 5 Watt då.
Mina högtalare är på tämligen stabila 4 Ohm och 86 dB känslighet.

Med andra ord så spelar jag nog ganska svagt, men jag tycker att det känns illusoriskt på den nivån.
Nu skall man väl inte komma ihåg att glömma bort att ljudtrycket från planarerna inte avtar så mycket med lyssningsavståndet.
Men ändå. Särskilt mycket "kräm" handlar det tydligen inte om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Perfector » 2020-05-30 23:16

Jag köpte en gång VU-mätare från HiFi-Kit och noterade att jag sällan spelade över 2 W hemma.
Och då var det ganska bra volym ändå.
Så frågan är hur mycket man egentligen behöver för att spela nöjaktigt högt hemma.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 23:20

Perfector skrev:Jag köpte en gång VU-mätare från HiFi-Kit och noterade att jag sällan spelade över 2 W hemma.
Så frågan är hur mycket man egentligen behöver för att spela nöjaktigt högt hemma.

Tänk på att det kan dundra förbi ett tunnelbanetåg under inspelningslokalen. Eller att det kan råka bli så att Spotify väljer en låtlista åt dig där Tjaikovskis kanoner smäller av. Då kan det vara bra att ha både effekt och infrabas tillhands.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-30 23:28

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:Jag köpte en gång VU-mätare från HiFi-Kit och noterade att jag sällan spelade över 2 W hemma.

Tänk på att det kan dundra förbi ett tunnelbanetåg under inspelningslokalen. Eller att det kan råka bli så att Spotify väljer en låtlista åt dig där Tjaikovskis kanoner smäller av. Då kan det vara bra att ha både effekt och infrabas tillhands.

En högtalare per kanal är mitt motto.
Jag måste ta hänsyn till damen som har tinitus.
Alltså bygger jag nå't som klarar allt jag vill spela.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-31 07:49

Strmbrg skrev:Det har jag noterat nu när jag blivit med slutsteg med mätare.
Nålarna slår upp strax över markeringen för 2 Watt, och skalan är gjord för 8 Ohms last, så det blir väl ungefär 5 Watt då.
Mina högtalare är på tämligen stabila 4 Ohm och 86 dB känslighet.

Med andra ord så spelar jag nog ganska svagt, men jag tycker att det känns illusoriskt på den nivån.
Nu skall man väl inte komma ihåg att glömma bort att ljudtrycket från planarerna inte avtar så mycket med lyssningsavståndet.
Men ändå. Särskilt mycket "kräm" handlar det tydligen inte om.

Nålarna klarar nog inte att registrera peakarna. Du kanske använder 10 watt :wink: .
En typiskt normal högtalare placerad i ett rum med room-gain har väl möjligen en känslighet kring 90 dB per watt på en meters avstånd. Sitter du tre meter från högtalarna blir nivån lägre, men du använder ju 2 högtalare så ljudtrycket blir starkare .
90 dB upplevs som ganska starkt och ändå behövs det bara en watt i ett sånt exempel.

Här finns en mycket djuplodande tråd om effekt:
viewtopic.php?f=9&t=970&p=10607&hilit=Hur+mycket+effekt+behövs+det#p10607

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-31 08:44

Varför skriver alla starkt när det heter högt?
Eller är det nå't nytt som uppstått?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-31 09:07

Perfector skrev:Varför skriver alla starkt när det heter högt?

Högt kan misstolkas för tonhöjd.

Magnepan säger 86 dB/1m/500Hz men det verkar aldrig stämma. Jag tappar 5 dB mot Ino piP i mitt rum på lyssningsplats och piP ligger på 86-87 dB på 1m för 2.82 V. Nu var det ett tag sedan jag gjorde mätningar men jag vill minnas att det gick åt 40 W som mest med dynamiskt inspelad musik, notera mätt i peak utan mer eller mindre tröga visarinstrument och ett lyssningsavstånd på ca 4 m. Med mera vanlig pop långt mindre än så. I teorin skulle mina Magnepan sluka ca 120 W i peak då jag kör med aktivt delningsfilter för basen men jag har inte mätt. Om programmaterialet har liten crest kan man minska med en faktor 10.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 09:52

Såvitt jag har begripit av Accuphases skrivningar, så är mätarna av "peak-hold"-typ. Men visst, det är kanske uppemot 10 Watt det handlar om för vissa, glest förekommande, enskilda ljud i symfonierna.
Vad jag egentligen vill är att fundera fritt över vad som behövs för att ernå en god illusion av realism. Och i just det sammanhanget så måste man självklart fundera över hur olika personer reagerar på en viss given återgivning. Alltså inte bara fundera över återgivningens mätdata i sig självt, och vad dessa mätdata måste uppvisa. Ty, det krävs både en avsändare (fonogrammet, apparaturen, rummet) och en mottagare (nå'n som lyssnar på't) för att illusionen av realism skall kunna infinna sig.
Ty, eftersom avsändaren inte på långa vägar kan påstås fixa till en riktig verklighet, så måste mottagaren associera och hjälpa till, för att illusionen skall uppstå.
Och, här kanske olika personer hjälper till ganska olika mycket. Några vill inte hjälpa till, andra vill verkligen, ytterligare andra vill - men misslyckas. Ibland är vi dessutom inte på topp mentalt och då låter det "päck"...

Vi kommer emellanåt in på detta med hur ljudtrycket förhåller sig till avståndet från ljudkällan. Dvs hur långt ifrån högtalaren sitter vi (punktkälla, linjekälla, dipol...) och lyssnar, och hur påverkar det.
Jag kom att tänka på just detta, fast applicerat på konsertsalen. -Hur långt bort från orkestern sitter jag? Är det på fjärde raden, parkett? Är det uppe på andra balkong? Hur stor skillnad i ljudtryck är det mellan dessa platser? Alldeles bortsett från annat - mer komplext - som hur detta påverkar skillnaden mellan direkt- och reflekterat ljud från de kanske fyrtio instrumenten, dvs hur tydligt det låter.

För min del så tycks det som att scenen med orkestern låter ungefär lika realistisk, fast befinnande sig på olika avstånd, när jag ändrar ljudtrycket.
Jag är medveten om att dessa resonemang och iakttagelser kanske kan vara svåra att samtala kring då vi lyssnar på helt olika slags musik, vilka nog påverkas lite olika av dessa saker, och där det handlar om väldigt stora skillnader i antal instrument samt huruvida musiken spelats in akustiskt i en stor lokal eller på något helt annat sätt.

Beträffande realism, så faller såklart alltsammans om jag lyssnar på exempelvis ett musikstycke som tillverkats i en dator eller om det har spelats in via luften från fysiska instrument. I det första fallet, så blir ju realismen snarare enbart en fråga om ackuratess, dvs att signalen inte skall förvrängas. Dvs jag vet att det här låter som det var tänkt, eftersom min apparatur och rum är så välkonstruerad - men jag har samtidigt inga naturliga referenser till det jag hör, eftersom ljuden inte finns i naturen.
I det andra fallet blir det ju dessutom en fråga om huruvida verklighets-illusionen uppstår eller inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-31 10:03

Tror också det är lite en fråga om hur många som lyssnar. Sitter man själv behövs inte verklighetens ljudnivå (långt därifrån) men är man flera blir det annorlunda. Att ha exakt samma ljudnivå hemmavid som vid en livekonsert är inget jag eftersträvar. Givetvis kan man ha olika referens till verkligheten beroende på var man befinner sig i den lokal där musiken framförs. Alla har nog inte samma favoritplats. Jag vill sitta relativt nära, kanske rad 5-10 på parkett i de flesta konserthus. Min fru sitter gärna bakom orkestern på orgelläktaren. Jazz vill jag också ha nära, inte från rad 20.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-31 10:10

Verklighetens ljud , tex en symfoniorkester har väl ofta väldigt mycket högre akustisk ljudnivå än hemma ?
Ibland kanske uppemot 20 dB .
Eftersom verkligheten låter mycket renare än de bästa högtalare så blir man lite lurad att tro att det inte är speciellt högt då man sitter i orkestersalen.

Prova att sätta en spl mätare framför en flygel eller en flöjtist och mät toppnivån. Jag tror du skulle bli förvånad hur starkt det låter i verkligheten, trots att det inte uppfattas som jättestarkt.

....och så starkt spelar man sällan hemma , ivartfall inte i en lägenhet.

Effektbehovet skiljer sig även mellan aktiva och passiva högtalare. Baffelstegskompensationen som i passiva högtalare måste dämpas för att få till, i vissa fall uppemot 6 dB , är bara ett exempel. Att varje element i en aktiv högtalare spelar färre frekvenser , är ett annat .
Senast redigerad av Tangband 2020-05-31 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 10:16

Tangband skrev:Verklighetens ljud , tex en symfoniorkester har väl ofta väldigt mycket högre akustisk ljudnivå än hemma ?
Ibland uppemot 20 dB .
Eftersom verkligheten låter mycket renare än de bästa högtalare så blir man lite lurad att tro att det inte är speciellt högt då man sitter i orkestersalen.

Prova att sätta en spl mätare framför en flygel eller en flöjtist och mät toppnivån. Jag tror du skulle bli förvånad hur starkt det låter i verkligheten, trots att det inte uppfattas som jättestarkt.

....och så starkt spelar man sällan hemma , ivartfall inte i en lägenhet.

Nä, och så nära sitter man ju inte och lyssnar heller.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-31 10:25

Man bör nyttja ett oscilloskop för denna typ av övning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-05-31 10:51

Morello skrev:Man bör nyttja ett oscilloskop för denna typ av övning.

Hur gör man? Jag har ett gammalt oscillioskop hemma som jag inte använt på årtionden. Är det så enkelt att vem som helst med tummen mitt i handen kan göra det bara man har ett oscillioscop? Finns det någon länk till något standardiserat sätt att mäta och redovisa det här?

Finns det stor risk att ha sönder något?

Edit: fixade stavfel.
Edit2: la till fråga om risk
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 11:04

Vad är det man ska göra med hjälp av oscilloskåpet?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-31 12:01

RogerGustavsson skrev:

Det är riktigt, men det gäller bara här på faktiskt. Har du någonsin utanför detta forum blivit missförstådd när du skriker "spela inte så högt!"? :) Jag tror inte det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-31 12:02

Strmbrg skrev:Vad är det man ska göra med hjälp av oscilloskåpet?

Kontrollera om slutsteget klipper eller inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 12:17

PerStromgren skrev:

Det gör det förhoppningsvis inte vid 5-10 Watt, ens i 4 Ohm.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 12:18

PerStromgren skrev:

Eller se hur mycket spänning (och vidare effekt) det handlare om. -Om trådrubrikens fem Watt kanske är något helt annat mätt med ett instrument som är snabbt nog att avläsa korrekt.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 12:20

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:

Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-31 12:28

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det är riktigt, men det gäller bara här på faktiskt. Har du någonsin utanför detta forum blivit missförstådd när du skriker "spela inte så högt!"? :) Jag tror inte det.

Nej, det gäller inte bara här på faktiskt. I läromedel inom akustik och elektroakustik så använder man ordet "högt" i kombination med ordet "nivå". Man spelar på hög nivå innebär att man har högre SPL som är Sound Pressure Level där Level betyder nivå.

Det är alltså stor skillnad på att säga att man spelar högt kontra att man spelar starkt. Spelar man högt så kan man exempelvis ha gått upp en oktav då man spelar. Man har t.ex. ökat höjden. Spelar man hög nivå så har man ökat nivån med ett antal dB d v s man har ökat styrkan eller ökat höjden på nivån.

Professionella musiker som även är inspelningstekniker reagerade kraftigt då jag på 80-talet i Ljudbutiken använde ordet högt för att beskriva hög nivå. Ordet högt förknippade de med tonhöjd.

I läroböcker används exempelvis ordet ljudtrycksnivå eller ljudtryck eller ljudnivå. Högre ljudtrycksnivå eller ljudnivå mäts i dB, högre ljudtryck mäts i Pa, pascal. Tryck mäts i Pa, nivå mäts i dB. Högre ljud mäts i frekvens Hz. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudniv%C3%A5

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 12:34

Alltså, vad jag vill komma till är inte någon exakt mätning av vad maxeffekten eller ens ljudtrycket är vid mitt spelande av symfonierna. Det är inte den exakta siffran som intresserar mig utan perspektiven på det hela.
Det vill säga: Jag får en god illusion av realism med de ganska blygsamma effekter och ljudtryck jag nyttjar. Det är det som har betydelse för min del.

Yttermera, så är det inte i första hand så "grova" aspekter som ljudtryck eller djupbas-återgivning som är det väsentliga för att jag skall få till den där realismen. Det är i betydligt högre grad upplösningen i de delar av musiksignalen där det väsentliga befinner sig och där flest toner ljuder samtidigt.
Låter det inte trovärdigt i det som lite slarvigt kallas "mellanregistret" så spelar det andra inte någon större roll. Fokus borde - åtminstone för den som är intresserad av "klassisk musik" - ligga på det så kallade "mellanregistret", tycker jag. Självklart inte bara där, för den som ämnade invända.
Lyssna på musik med horn som tutar på: Det blir lätt resonant. Lyssna på när en massa violiner gnisslar loss samtidigt: Det blir lätt gällt och jobbigt.
Men, om man spisar annan slags musik så kanske det är andra aspekter som är viktigare.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-05-31 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-31 12:43

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:

Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.

Det behöver inte vara det. Antingen mäter man effektivvärde eller toppvärde Peak level. Förr i världen på den tiden det begav sig så användes effektivvärde även vid inspelning vilket innebar att man kunde uppnå bandmättnad och klippning även fast effektivvärdet aldrig överskred 0.

Jag förstår inte riktigt att man måste använda oscilloskop. Man vill kunna mäta spänning momentant i tidsdomän. Det kan man göra med oscilloskop, men det ger linjär skala. Bättre är logaritmisk skala. Bra utstyrningsinstrument mäter toppvärde. Då mäter man spänning. Man skulle kunna mäta både ström och spänning för att få toppvärde på effekt. Det man då måste beakta är att ström och spänning inte behöver ligga i fas på grund av att impedanskurvan går upp och ner eftersom lasten inte är resistiv och då kompliceras det att mäta momentan toppeffekt och det kanske inte ens är det väsentliga att mäta.
Det beror på och det beror på mycket.

Jag väljer att ha sista meningen i citat. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-05-31 13:07

Jag både känner igen mig i Strmbrgs resonemang - och inte. För många år sedan hade jag ett par stativare av god kvalitet och en 100 watts förstärkare. Jag bodde då i lägenhet och jag var aldrig i närheten av maximal ljudvolym trots att jag i princip alltid spelade så starkt jag ville. När vi så flyttade till villa, infann sig emellertid tillfällen när jag ville dra på litet mer, men det lät inte bra. Jag förstod inte då att jag hade för litet effekt, utan trodde det berodde på att det distade i öronen på grund av den kraftiga volymen. Detta hade jag nämligen läst i en HiFI-blaska. Så jag var alltså fortfarande fullt nöjd med maximal ljudtryckskapacitet.

Så småningom (bland annat tack vare kamrater här på Faktiskt) förstod jag dock att om det börjar låta illa om ett par stativare drivna av 100 watt, så beror det nog inte på örondistorsion, utan snarare på att anläggningen distar. Efter en resa (som är för lång att gå in på här) sitter jag nu med ett par frontar som tål typ 500 watt vardera och de drivs av varsitt monoblock på drygt 500 watt. De är dessutom delade i djupbasen vilken tas hand om av 5 st aktiva 12 tummare som drivs av ett antal hundratal watt. Detta i ett ganska tätt (typ betongbunker) rum på 23 kvm.

Nu kan jag spela så starkt jag vill på riktigt. Dock är det så att jag i praktiken sällan spelar musik på en medelnivå över 1 watt (snarast betydligt mindre) vilket innebär att toppeffekten i praktiken normalt inte överskrider något tiotal watt även på riktigt dynamisk musik. MEN...

...ibland vill jag dra på så att huset gungar. Och då kan jag det UTAN att jag maxar anläggningen. En stor fördel med ljudtryckskapaciteten är ju att disten är förhållandevis låg trots kraftig volym. Det låter alltså rent och fint trots att det känns som om kroppen går genom en mangel.

Men hur är det med klassisk musik då? Jag då handlar det ju inte alls om dessa ljudtrycksnivåer. Och just symfonisk musik kräver normalt inte jättemånga watt för att låta realistiskt. Men spelar jag en riktigt dynamisk skiva på en som jag uppfattar realistisk nivå, så blinkar nog en tredjedel av slutstegens ljusdioder vid fff. Gissningsvis är detta (tillsammans med sub-basarna som ju drivs via egna förstärkare) bra mycket mer än 20 watt. Så jag skulle överhuvudtaget aldrig överväga att byta ner mig till en anläggning med bara måttlig ljudtryckskapacitet.

Att min sub-bas och ljudtrycksresa initierades av mitt filmintresse är en annan historia. Musik går (i allmänhet) att avnjuta på en måttligt effektstark anläggning. Filmljud kräver få Hz och jättemånga watt! :twisted:

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-31 13:19

Mja det är ju det här med logaritmiska skalor. Det behövs minimalt med effekt för låga volymer, fortfarande lite effekt vid normal volym, vid hyfsat hög volym börjar det ligga på runt 1w o drar man på till väldigt hög volym så krävs det helt plötsligt rätt mycket mer effekt. Alltså det här med känsligheten på högtalare säger väl allt. piP kan lira 87dB när man trycker i en enda watt i dom, o 87dB är ju ändå ganska så hög volym. O som jag förstått det så lyssnar du Strmbrg aldrig på direkt jättehöga volymer heller så :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 13:44

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.

Det behöver inte vara det. Antingen mäter man effektivvärde eller toppvärde Peak level. Förr i världen på den tiden det begav sig så användes effektivvärde även vid inspelning vilket innebar att man kunde uppnå bandmättnad och klippning även fast effektivvärdet aldrig överskred 0.

Jag förstår inte riktigt att man måste använda oscilloskop. Man vill kunna mäta spänning momentant i tidsdomän. Det kan man göra med oscilloskop, men det ger linjär skala. Bättre är logaritmisk skala. Bra utstyrningsinstrument mäter toppvärde. Då mäter man spänning. Man skulle kunna mäta både ström och spänning för att få toppvärde på effekt. Det man då måste beakta är att ström och spänning inte behöver ligga i fas på grund av att impedanskurvan går upp och ner eftersom lasten inte är resistiv och då kompliceras det att mäta momentan toppeffekt och det kanske inte ens är det väsentliga att mäta.

Mvh
Peter

När det gäller återgivning och slutsteg så är det hyggligt intressant att hålla koll på om "det går i taket". Oscilloskop brukar vara bra för det. Att en peak-mätare indikerar 5W behöver inte ge helt relevant information om vilka marginaler som finns tillgängliga (eller om de överskridits) och det har inte mycket med bandmättnad att göra heller.

Vad betyder förresten peak 5W i det här fallet i form av tempoärt max spänningssving?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-31 14:27

Kompendiet till Grundläggande akustik på Lunds Tekniska Högskola säger: "En hel symfoniorkester alstrar högst 10-20 W akustisk effekt".
Har man inte 100% verkningsgrad i högtalarna kan man behöva kompensera lite. Men sen är det förstås rumsstorleken...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-31 15:12

RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.

Mvh
Peter

1. När det gäller återgivning och slutsteg så är det hyggligt intressant att hålla koll på om "det går i taket". Oscilloskop brukar vara bra för det.

2. Att en peak-mätare indikerar 5W behöver inte ge helt relevant information om vilka marginaler som finns tillgängliga (eller om de överskridits) och det har inte mycket med bandmättnad att göra heller.

3. Vad betyder förresten peak 5W i det här fallet i form av tempoärt max spänningssving?

1. Vill man hålla koll på om något går i taket så rekommenderar i vart fall inte jag att ha mätinstrument med linjär nivåskala. Det skall vara logaritmisk skala i dB.

2. Du skriver precis det jag skrev i mitt inlägg som du svarade på.

3. Vill man veta effekten över lasten så kommer lastens impedans in i bilden och den kan vara resistiv eller reaktiv. Lasten sätter strömmen och P = U*I. I reaktiva system kommer inte U och I vara i fas, däremot i resistiva. Högtalare som jag sett kan variera från 1 ohm (Apogee Scintilla)
Bild

till 800 ohm (Sonab OA6 typ 1 med sinusbas _800 ohm och Philips 9710_800 ohm)

Med samma utspänning från slutsteg skiljer sig strömmen med en faktor 800. Det är frekvensberoende.

Så det blir inte så lätt att säga vad peak 5W betyder om man inte vet impedanskurvan och det påtalade jag i mitt förra inlägg.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-31 15:15

petersteindl skrev:Så det blir inte så lätt att säga vad peak 5W betyder om man inte vet impedanskurvan och det påtalade jag i mitt förra inlägg.

Mvh
Peter

Det är ett jävla skit att vi av någon anledning blivit fast med den idiotiska tankekonstruktionen åttaohmswatt i stället för spänning. :|
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-05-31 15:39

paa skrev:Kompendiet till Grundläggande akustik på Lunds Tekniska Högskola säger: "En hel symfoniorkester alstrar högst 10-20 W akustisk effekt"

Hittade en småskojig tabell i Elektroteknisk Handbok från 1959:
Tabell.jpg
Tabell.jpg (116.86 KiB) Visad 5897 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 17:05

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

1. När det gäller återgivning och slutsteg så är det hyggligt intressant att hålla koll på om "det går i taket". Oscilloskop brukar vara bra för det.

2. Att en peak-mätare indikerar 5W behöver inte ge helt relevant information om vilka marginaler som finns tillgängliga (eller om de överskridits) och det har inte mycket med bandmättnad att göra heller.

3. Vad betyder förresten peak 5W i det här fallet i form av tempoärt max spänningssving?

1. Vill man hålla koll på om något går i taket så rekommenderar i vart fall inte jag att ha mätinstrument med linjär nivåskala. Det skall vara logaritmisk skala i dB.

2. Du skriver precis det jag skrev i mitt inlägg som du svarade på.

3. Vill man veta effekten över lasten så kommer lastens impedans in i bilden och den kan vara resistiv eller reaktiv. Lasten sätter strömmen och P = U*I. I reaktiva system kommer inte U och I vara i fas, däremot i resistiva. Högtalare som jag sett kan variera från 1 ohm (Apogee Scintilla)
[ Bild ]

till 800 ohm (Sonab OA6 typ 1 med sinusbas _800 ohm och Philips 9710_800 ohm)

Med samma utspänning från slutsteg skiljer sig strömmen med en faktor 800. Det är frekvensberoende.

Så det blir inte så lätt att säga vad peak 5W betyder om man inte vet impedanskurvan och det påtalade jag i mitt förra inlägg.

Mvh
Peter

1. Om det är klippnivån från ett någorlunda normalt slutsteg man vill hålla koll på så är en linjär skala, som på ett vanligt oscilloskop utmärkt tycker jag. Jag ser inte varför en logaritmisk skala skulle vara tydligare eller mer lättavläst.
2. Jag tyckte att resonemanget runt bandmättand var lätt irrelevant. Det jag var ute efter var att peak level eller peak effekt kan betyda lite vad som helst om man inte vet hur resp instrument fungerar i praktiken.
3. Som sagt, frågan gällde "det här fallet" alltså det aktuella slutsteget. Det hjälper inte att du försöker förklara något jag redan vet...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 18:11

När jag "drar på" högt så låter symfonierna inte realistiska. Någon kan ju hävda att det beror på att anläggningen distar, eller att höronen distar.
Men jag skulle vilja påstå att det dessutom kan handla om att det låter betydligt starkare än vad orkestern låter i verkligheten. Och, nej, jag sitter inte en meter från orkestern i verkligheten, så dB-värden en eller ett par meter från ett instrument är inte relevant i sammanhanget. Det går ju inte ens att sitta en meter, eller ens fem meter från en orkester. Orkestern är ju inte direkt en punkt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-31 18:37

Strmbrg skrev:När jag "drar på" högt så låter symfonierna inte realistiska. Någon kan ju hävda att det beror på att anläggningen distar, eller att höronen distar.
Men jag skulle vilja påstå att det dessutom kan handla om att det låter betydligt starkare än vad orkestern låter i verkligheten. Och, nej, jag sitter inte en meter från orkestern i verkligheten, så dB-värden en eller ett par meter från ett instrument är inte relevant i sammanhanget. Det går ju inte ens att sitta en meter, eller ens fem meter från en orkester. Orkestern är ju inte direkt en punkt.

Testa gärna med en spl mätare i din smartphone och jämför ljudstyrkan live med en riktig symfoniorkester och samma stycke hemma genom anläggningen. Jag tror du kommer bli förvånad hur starkt orkestern spelar i verkligheten, även fast det inte känns speciellt starkt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-05-31 19:49

Jag vågar påstå att det är omöjligt att mäta peak med vridspoleinstrument. Ett undantag var ett kassettdäck på 80-talet jag såg med visare i form av speglar som projicerade en fokuserad ljusstråle upp på en lten skärm. Det är nog ett upplagt jobb för ett oscilloskop dock.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 20:14

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:När jag "drar på" högt så låter symfonierna inte realistiska. Någon kan ju hävda att det beror på att anläggningen distar, eller att höronen distar.

Testa gärna med en spl mätare i din smartphone och jämför ljudstyrkan live med en riktig symfoniorkester och samma stycke hemma genom anläggningen. Jag tror du kommer bli förvånad hur starkt orkestern spelar i verkligheten, även fast det inte känns speciellt starkt.

Så kan det kanske vara. Men eftersom jag endast är ute efter en illusion av realism - och inte realism - så räcker det jättebra med att det verkar realistiskt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 20:35

AndersP skrev:Jag vågar påstå att det är omöjligt att mäta peak med vridspoleinstrument. Ett undantag var ett kassettdäck på 80-talet jag såg med visare i form av speglar som projicerade en fokuserad ljusstråle upp på en lten skärm. Det är nog ett upplagt jobb för ett oscilloskop dock.

Man kan faktiskt ha elektronik som håller (t ex) spänningspeakvärdena så att de hinner visas korrekt på mätarna (men det ofta är lite si och så med det).

Om man har ett slutsteg som är så strömstarkt att spänningsklippgränsen inte påverkas av lasten, så vore möjligt att visa klipp/distgränsen korrekt och det är bara att bortse från den ev. effektangivelsen som målats på skalan. Det "röda" kan då betyda rött alltid och inte bara ibland.
Riktig effektmätning blir annars ... svårt och om den görs oändligt snabb och toppvärdesvisande, vad ska man ha den till?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 21:31

En annan aspekt på det där med realism:
Jag kan tänka mig att det handlar om annat än ljudtryck, basförmåga och upplösning. Nämligen - exempelvis - vilken typ av högtalare som nyttjas.
Med stora dipolhögtalare så låter det "större" än med konventionella högtalare. Det vill säga, jag får lättare en illusion av en stor konsertsal när jag lyssnar via den här högtalartypen än då jag lyssnar via högtalare med avsevärt mindre membranarea.
Jag minns att jag frestades att "dra på" mycket mer på den tiden jag använde vanliga högtalare än vad som är fallet numera. Och, på-dragandet minns jag att jag gjorde just för att försöka uppnå just realismen. Men det ledde mest till att det blev väldigt högt utan att det egentligen blev mer illusoriskt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-31 22:26

Strmbrg skrev:Med stora dipolhögtalare så låter det "större" än med konventionella högtalare. Det vill säga, jag får lättare en illusion av en stor konsertsal när jag lyssnar via den här högtalartypen än då jag lyssnar via högtalare med avsevärt mindre membranarea.

Du har delvis rätt. Jag har haft ett par stora elektrostater, höjd 240cm, bredd 50cm och de gav en mycket stor ljudbild. Underbara för tex körmusik, där det kändes som hela kören stod framför en och man kunde höra varje enskild stämma. Med rätt placering "syntes" inte högtalarna utan hela väggen strålade ut ljudet.

Bild

Men där slutade det roliga. Det fanns ingen "punch" i dem, ingen rock'n'roll. Totalt livlöst även om det var vackert, rent och utsträckt frekvensmässigt. Testade med många olika förstärkare men resultatet var ungefär detsamma.
Sedan jämförde jag med mina Dahlquist DQ10:or och dessa har en mindre ljudbild (men ändå överdrivet stor enligt vissa bedömare här på Faktiskt) men låter stort nog och har ett härligt driv i musiken. Behöver mycket effekt tyvärr, men ändå. DQ10:orna har en förhållandevis stor ljudbild och påminner lite om elektrostater i det avseendet. Inte lika rent dock och inte lika jämnt i basen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-06-01 01:07

Jag vill minnas att Kjell Stensson (?) et al, någon gång på 70-talet ville försöka sig på att spela upp en symfoniorkester i hela dess dynamik via högtalare. Minns inte vilket verk det gällde, men de hade noggrant beräknat och anskaffat de resurser som krävdes. (Tror att det skrevs en snutt om det i Radio och Television också). Resultatet beskrev de sålunda (ur minnet): "Det började som en knappt uppfattbar viskning från en flöjt. Det slutade med att vi måste förflytta oss utomhus för att stå ut med ljudnivån."
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-01 06:47

MacBruce skrev:... "Det började som en knappt uppfattbar viskning från en flöjt. Det slutade med att vi måste förflytta oss utomhus för att stå ut med ljudnivån."

Jag ifrågasätter inte alls att det stod ungefär så som du skriver att det gjorde.

Däremot undrar jag hur det hänger ihop.
I verkligheten, i konsertsalen, så blir det ju aldrig outhärdliga ljudnivåer. 8O
Om de försökte ernå samma dynamik-spann som i verkligheten, så kanske det just blir så som det blev för Stensson.
:?
Men, då blev det ju bara "realistiskt" avseende dynamikspannet - men inte alls realistiskt avseende förutsättningarna att även avnjuta musiken.
8O :D :D
Kanske blir det lätt sådär när man endast fokuserar på de rent tekniska/fysikaliska aspekterna av ljud-reproduktion, men helt glömmer bort de upplevelse-mässiga aspekterna av reproduktionen...

Ty, vad var nu egentligen syftet med alltsammans?..
8) 8) 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-01 09:11

Strmbrg skrev:En annan aspekt på det där med realism:
Jag kan tänka mig att det handlar om annat än ljudtryck, basförmåga och upplösning. Nämligen - exempelvis - vilken typ av högtalare som nyttjas.
Med stora dipolhögtalare så låter det "större" än med konventionella högtalare. Det vill säga, jag får lättare en illusion av en stor konsertsal när jag lyssnar via den här högtalartypen än då jag lyssnar via högtalare med avsevärt mindre membranarea.
Jag minns att jag frestades att "dra på" mycket mer på den tiden jag använde vanliga högtalare än vad som är fallet numera. Och, på-dragandet minns jag att jag gjorde just för att försöka uppnå just realismen. Men det ledde mest till att det blev väldigt högt utan att det egentligen blev mer illusoriskt.

Du saknade basen alltså! 8) :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-01 11:36

Jag "fuskade" lite i min nyfikenhet hur mycket effekt jag gjorde åt. Jag hade en CD-spelare med reglerbar utnivå direkt ansluten till slutsteget. Gick bra att mäta utnivån på CD-spelaren med testskiva. Slutsteget förstärkning var känd. Var bara att multiplicera utnivån från CD-spelaren med slutstegets förstärkning och så hade man utnivån i Volt. Effekten är ju spänningen i kvadrat genom impedansen. Intermittent blir det väl dubbla effekten?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-06-01 13:39

Strmbrg skrev:
MacBruce skrev:... "Det började som en knappt uppfattbar viskning från en flöjt. Det slutade med att vi måste förflytta oss utomhus för att stå ut med ljudnivån."

Jag ifrågasätter inte alls att det stod ungefär så som du skriver att det gjorde.

Däremot undrar jag hur det hänger ihop.
I verkligheten, i konsertsalen, så blir det ju aldrig outhärdliga ljudnivåer. 8O
Om de försökte ernå samma dynamik-spann som i verkligheten, så kanske det just blir så som det blev för Stensson.
:?
Men, då blev det ju bara "realistiskt" avseende dynamikspannet - men inte alls realistiskt avseende förutsättningarna att även avnjuta musiken.
8O :D :D
Kanske blir det lätt sådär när man endast fokuserar på de rent tekniska/fysikaliska aspekterna av ljud-reproduktion, men helt glömmer bort de upplevelse-mässiga aspekterna av reproduktionen...

Ty, vad var nu egentligen syftet med alltsammans?..
8) 8) 8)

Bortsett från att gubbsen ville ha lite roligt (vilket de naturligtvis aldrig skulle erkänna ;-) ) , så var nog syftet pedagogiskt. Vid den tiden började man ju diskutera, om förstärkarmonster på 50 - 100W verkligen "behövdes". De ville väl visa dels hur stort effektspann som "full dynamik" från en symfoniorkester skulle kunna kräva, dels behovet av komprimering av sådana inspelningar på fonogram.
Antropomorfiera mera!

jansch

Inläggav jansch » 2020-06-01 15:42

RogerGustavsson skrev:Jag "fuskade" lite i min nyfikenhet hur mycket effekt jag gjorde åt. Jag hade en CD-spelare med reglerbar utnivå direkt ansluten till slutsteget. Gick bra att mäta utnivån på CD-spelaren med testskiva. Slutsteget förstärkning var känd. Var bara att multiplicera utnivån från CD-spelaren med slutstegets förstärkning och så hade man utnivån i Volt. Effekten är ju spänningen i kvadrat genom impedansen. Intermittent blir det väl dubbla effekten?

Är inte riktigt med på vad du menar......

Om du skall jämförra med traditionell "uteffekt" som mäts med sinusvåg och "kontinuerligt" så är då maximalt spänningssving (Umax) roten ur 2ggr högre.
Alltså för "sinuseffekt" gäller (Umax/roten ur 2) i kvadrat genom R
Om slutstegets matningsspänning är stabil kan du alltså då få ut effekten Umax i kvadrat /R vid fyrkantvåg.

Detta har dock inget att göra med att oreglerade nätdelar ger högre spänning intermittent och kan därför leverera mer effekt under korta perioder, det vi kallar för "musikeffekt". Ju svagare nätdel desto större skillnad mellan "sinuseffekt" och "musikeffekt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-01 16:02

Fördelen med att sitta hemma är att jag kan bestämma hur nära orkestern jag vill sitta.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-01 16:13

Jag tror att vi diskuterar olika saker här.
Jag vill resonera kring vad som låter realistiskt, det vill säga vad som krävs - och vad som inte är nödvändigt - för att illusionen av realism skall uppstå.
Det är det som intresserar mig.
Vill jag ha "äkta realism", det vill säga inte bara en illusion av realism, så får jag masa mig iväg till en konsertsal. Ty den verkliga konsertsalen kan man självklart inte åstadkomma hemma. Det går inte hur man än laborerar med effekter, dynamikomfång, anläggning, högtalare och rum. Det spelar ingen roll hur sakerna mäter, det blir inte som i verkligheten ändå. Det kommer alltid att vara långt ifrån, men såklart olika långt ifrån beroende på metodvalet.
Däremot kan det man avlyssnar hemma ge illusionen av verklighet, om man fixar, funderar och trixar kryddat med lite inlevelseförmåga, fantasi och vilja.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-06-01 16:51

Mja, det är nog (i princip) möjligt idag att komma mycket nära, dvs inkl. reproducera intryck från andra sinnen än hörseln, med lite pigg virtual reality.

Hur illusoriskt det blir och hur illusoriskt man behöver ha det för att uppnå vad man nu eftersträvar är nog komplicerat att bena ut! Många lever sig ju till exempel in i en bok, som alldeles avgjort inte liknar det drama som utspelar sig däruti. Själva föreställningen och även verket kan eventuellt också betraktas som en illusion som man köper eller synar...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-01 17:03

jansch skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag "fuskade" lite i min nyfikenhet hur mycket effekt jag gjorde åt. Jag hade en CD-spelare med reglerbar utnivå direkt ansluten till slutsteget. Gick bra att mäta utnivån på CD-spelaren med testskiva. Slutsteget förstärkning var känd. Var bara att multiplicera utnivån från CD-spelaren med slutstegets förstärkning och så hade man utnivån i Volt. Effekten är ju spänningen i kvadrat genom impedansen. Intermittent blir det väl dubbla effekten?

Om du skall jämförra med traditionell "uteffekt" som mäts med sinusvåg och "kontinuerligt" så är då maximalt spänningssving (Umax) roten ur 2ggr högre.
Om slutstegets matningsspänning är stabil kan du alltså då få ut effekten Umax i kvadrat /R vid fyrkantvåg.

Detta har dock inget att göra med att oreglerade nätdelar ger högre spänning intermittent och kan därför leverera mer effekt under korta perioder, det vi kallar för "musikeffekt". Ju svagare nätdel desto större skillnad mellan "sinuseffekt" och "musikeffekt.

Hrm, om det intermittenta spänningssvinget ökar med roten ur 2, blir det väl dubbla effekten? Skit samma, det var inte svårt att mäta utnivån från CD-spelaren med volymen i det läge som representerade max önskad nivå från högtalarna och sedan multiplicera den med slutstegets förstärkning. Tror jag fick ut 11.32 V, vilket är knappt 26 W sinus i 5 Ohm som var högtalarnas impedans. Det var med fonogram med hög crest.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-01 17:14

RogerGustavsson skrev:
jansch skrev:

Hrm, om det intermittenta spänningssvinget ökar med roten ur 2, blir det väl dubbla effekten? Skit samma, det var inte svårt att mäta utnivån från CD-spelaren med volymen i det läge som representerade max önskad nivå från högtalarna och sedan multiplicera den med slutstegets förstärkning. Tror jag fick ut 11.32 V, vilket är knappt 26 W sinus i 5 Ohm som var högtalarnas impedans. Det var med fonogram med hög crest.

Kan du förklara lite närmare. Vad mäter du med för mätinstrument? Var fick du ut 11,32 volt? Om det är toppvärdet du mäter så är det toppvärdet. Eller är det RMS du mäter från cd-spelaren? Och multiplicerar därefter med spänningsförstärkningen i slutsteget för att få 11,32 volt?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-01 17:16

darkg skrev:Mja, det är nog (i princip) möjligt idag att komma mycket nära, dvs inkl. reproducera intryck från andra sinnen än hörseln, med lite pigg virtual reality.

Hur illusoriskt det blir och hur illusoriskt man behöver ha det för att uppnå vad man nu eftersträvar är nog komplicerat att bena ut! Många lever sig ju till exempel in i en bok, som alldeles avgjort inte liknar det drama som utspelar sig däruti. Själva föreställningen och även verket kan eventuellt också betraktas som en illusion som man köper eller synar...

Det är det jag menar. Det går att komma mycket nära. Fast någon kanske tycker att det där som någon menar är "mycket nära" är ganska långt ifrån.
Vi talar mycket och gärna om tekniken, formler och annat "stumt" som man kan lära sig utantill, eller åtminstone förstå hur man skall använda.
Det påstås saker om vad som krävs i effekt, ljudtryck, dynamiskt spann, frekvensomfång etcetera för att det skall bli riktigt bra. Eller kanske det till och med hävdas vad som krävs för att det skall bli "korrekt"...
Men samtidigt: Riktigt bra för vem? Exempelvis: Någon kanske inte ger sig förrän basen når rakt ner till 10 Hz, men lägger samtidigt inte så stort fokus på djupet i ljudbilden.

Jag har tänker inte så mycket kring det där om mätvärden. Dels för att jag inte har kompetensen, men det är självklart inte alls oväsentligt. Men mitt enkla fokus ligger på huruvida jag upplever realism utan distraherande saker i det jag hör.
Jag konstaterar att jag får en god illusion av realism med den effekt och de högtalare jag har att tillgå.
Det är inte där jag upplever begränsningarna. Snarare handlar begränsningarna som jag störs av om brister i lokalklang, konstig mikning, fnissliga fioler och en massa sådant.

PS
Resonemangen kan rent mentalt bli ungefär lika märkliga som de populära uttrycken "Så snart som möjligt" och "Så bra som möjligt".
Vad är möjligt? Vad är mycket nära verkligheten? Hur är det då? Och för vem? Ingen ids definiera det och då blir ju alltsammans meningslöst. Men ändå kastar man ur sig dylika uttryck. Det vill säga, man grottar gärna ner sig i detaljer och metoder, men man ids inte tydligt och för alla - eller ens sig själv - definiera ett mål eller ett syfte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-01 18:21

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
jansch skrev:

Kan du förklara lite närmare. Vad mäter du med för mätinstrument? Var fick du ut 11,32 volt? Om det är toppvärdet du mäter så är det toppvärdet. Eller är det RMS du mäter från cd-spelaren? Och multiplicerar därefter med spänningsförstärkningen i slutsteget för att få 11,32 volt?

Mvh
Peter

Det var RMS-värdet mätt från CD-spelaren (0.4 V tror jag, är minst 10 år sedan ). Slutsteget förstärkte med 28.3 ggr, borde gett 11.32 V ut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-01 18:36

Då är det 11,32*11,32/5 = 25 watt rms.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-06-01 20:04

Perfector skrev:Fördelen med att sitta hemma är att jag kan bestämma hur nära orkestern jag vill sitta.

Fan så svårt för mig som jobbar i en symfoniorkester ;)
När jag ska lyssna hemma vill jag absolut aldrig att det ska låta likt där vi sitter och producerar ljudet på scen för att det ska blandas bra till publik.
Enkelt uttryckt, hemma = så svagt det går utan att man måste anstränga sig FÖR mycket för att höra precis allt :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-01 20:07

jockewe skrev:
Perfector skrev:Fördelen med att sitta hemma är att jag kan bestämma hur nära orkestern jag vill sitta.

När jag ska lyssna hemma vill jag absolut aldrig att det ska låta likt där vi sitter och producerar ljudet på scen för att det ska blandas bra till publik.
Enkelt uttryckt, hemma = så svagt det går utan att man måste anstränga sig FÖR mycket för att höra precis allt :)

Då är vi överens ju.
Varje morgon börjar med lite klassiskt för att väcka dagen försiktigt, på alldeles lagom volym.

jansch

Inläggav jansch » 2020-06-01 22:59

RogerGustavsson skrev:
jansch skrev:

Kanske missförstår jag dej.......
Effekten dubblas ju bara om man jämför multiplar av halva våglängder av sinus respektive fyrkantvåg (om man utgår från samma spänningssving). Alltså inte intermittent.
.....eller jämför du en kontinuerlig sinus medeleffekt med t.ex en enskild fyrkantspuls. Det är ju endast när max spänningssving bibehålls, oavsett tid, som effekten är fördubblad.
Vid normal lyssning kommer bara dubbel effekt att produceras vid överstyrning när ett "tak" bildas och då enbart under den tid som "taket" finns.

jansch

Inläggav jansch » 2020-06-01 23:13

Det där är ju en myt....

Det är balansen mellan bl.a direktljud och reflekterat ljud som speglar avståndet, inte bara hur högt ljudet är.

Detta är fundamentalt för att kunna bedömma avstånd till ljud som har en stor dynamik. Tur att vi inte bedömmer avstånd så primitivt.... då hade människorasen inte överlevt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-01 23:52

Strmbrg skrev:
darkg skrev:Mja, det är nog (i princip) möjligt idag att komma mycket nära, dvs inkl. reproducera intryck från andra sinnen än hörseln, med lite pigg virtual reality.

Det är det jag menar. Det går att komma mycket nära. Fast någon kanske tycker att det där som någon menar är "mycket nära" är ganska långt ifrån.
Vi talar mycket och gärna om tekniken, formler och annat "stumt" som man kan lära sig utantill, eller åtminstone förstå hur man skall använda.
Det påstås saker om vad som krävs i effekt, ljudtryck, dynamiskt spann, frekvensomfång etcetera för att det skall bli riktigt bra. Eller kanske det till och med hävdas vad som krävs för att det skall bli "korrekt"...
Men samtidigt: Riktigt bra för vem? Exempelvis: Någon kanske inte ger sig förrän basen når rakt ner till 10 Hz, men lägger samtidigt inte så stort fokus på djupet i ljudbilden.

Jag har tänker inte så mycket kring det där om mätvärden. Dels för att jag inte har kompetensen, men det är självklart inte alls oväsentligt. Men mitt enkla fokus ligger på huruvida jag upplever realism utan distraherande saker i det jag hör.
Jag konstaterar att jag får en god illusion av realism med den effekt och de högtalare jag har att tillgå.
Det är inte där jag upplever begränsningarna. Snarare handlar begränsningarna som jag störs av om brister i lokalklang, konstig mikning, fnissliga fioler och en massa sådant.

PS
Resonemangen kan rent mentalt bli ungefär lika märkliga som de populära uttrycken "Så snart som möjligt" och "Så bra som möjligt".
Vad är möjligt? Vad är mycket nära verkligheten? Hur är det då? Och för vem? Ingen ids definiera det och då blir ju alltsammans meningslöst. Men ändå kastar man ur sig dylika uttryck. Det vill säga, man grottar gärna ner sig i detaljer och metoder, men man ids inte tydligt och för alla - eller ens sig själv - definiera ett mål eller ett syfte.

Det är väl väldigt svårt och samtidigt väldigt lätt på samma gång att veta när det låter rätt. :)

Det lätta är att när det väl låter rätt för just dig, så är det också rätt för just dig. Du kan anpassa ditt lyssningsrums efterklang och det ljud som når dina öron på lyssningsplats med val av högtalare och hur dessa är uppställda i rummet tills alla faktorer bidrar på ett sätt som just du uppskattar. Det finns inget fel här då det bara är upp till dig hur just DU vill ha det.

Det svåra för att inte säga det omöjliga (om man nu inte var med vid själva inspelningen) är att veta hur det verkligen skulle låta. Det räcker ju inte med att återge den information som återfinns på skivans data så oförvanskat som möjligt och sen tro att man vet hur det lät eller var tänkt att låta, för ingen av oss kan med säkerhet veta vilka ljudliga avvikelser lyssningsrummet hade studion vad gäller högtalare, uppställning och akustik vilket alla är avgörande faktorer för hur den slutgiltiga datan formades.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-01 23:53

jansch skrev:

Det där är ju en myt....

Det är balansen mellan bl.a direktljud och reflekterat ljud som speglar avståndet, inte bara hur högt ljudet är.

Detta är fundamentalt för att kunna bedömma avstånd till ljud som har en stor dynamik. Tur att vi inte bedömmer avstånd så primitivt.... då hade människorasen inte överlevt.

Ju högre jag spelar, desto närmare instrumenten kommer jag och därmed kan jag bestämma hur nära orkestern jag vill sitta.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-02 00:47

Även för mig är förhållandet direktljud/akustik (och tider) viktiga för att uppleva avståndsskillnader. Som när man byter plats i en konsertsal. Närmre blir det torrare akustiskt (större andel direktljud) och längre ifrån diffusare.

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2020-06-02 07:33

För några decennier sedan extraknäckte jag som biografmaskinist och vid en av biograferna i min stad som hade nyinstallerad "4-kanal DolbyStereo" monterade vi in en effektmätare (LED) på skoj. Huruvida den visade rätt kan jag inte svara för men vid fullsatt salong om ca 400 platser och en ljudnivå som fick en del i publiken att höra av sig indikerade mätaren i mittkanalen omkring 20Watt. Filmen var ApocalypsNow. Förstärkarna var specade till 125W/kanal och högtalarna var av märket AltecLansing (modell kommer jag inte ihåg). Bra lät dom i alla fall.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-02 07:46

Perfector skrev:
jansch skrev:

Det där är ju en myt....

Ju högre jag spelar, desto närmare instrumenten kommer jag och därmed kan jag bestämma hur nära orkestern jag vill sitta.

Nej, det där stämmer ju inte Perfector. Ett instrument upplevs olika på olika avstånd, inte bara ljudnivån från det. En inspelning har fångat ett avstånd till instrumentet och det ändrar inte volymkontrollen på.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-02 07:51

Du missförstår mig.
Om jag spelar högt till väldigt högt hamnar jag i knät på musikerna.
Om jag spelar så jag kan konversera min fru så sitter jag längre ifrån dom.
Det är om du så vill en metafor, inte ett fysiskt faktum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2020-06-02 08:06

Hehe, när jag hade McIntosh MC-402 så noterade jag på VU-mätarna att de peakade nära 400 W då och då när jag spelade riktigt starkt, alltså precis under klippning på slutsteget.
Så man har olika behov antar jag :mrgreen:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-02 08:35

Se'n får man ju skilja på toppvärde och medelvärde.
Jag tror att min var medelvärdesvisande.

jansch

Inläggav jansch » 2020-06-02 10:31

Perfector skrev:Du missförstår mig.

Perfector - gör en test med din åskinspelning. Tycker du att du kommer närmare blixten vid högre volym?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-02 11:54

Med VU-mätare enligt standard visas väl varken den eller andra? Mätarna ska visa en "volume unit". https://en.wikipedia.org/wiki/VU_meter
Toppvärdesvisande utstyrningsinstrument av mätartyp visar sällan det absoluta toppvärdet, åtminstone inte för de högsta frekvenserna.
Slutsteget Yamaha B1 hade väldigt snabba viasarinstrument som jag tror hade en stigtid på 100µs. Nagra bandspelare hade väl en stigtid på 10ms? En VU-mätare 0.3s? Utstyrningsinstrument utan rörliga delar kan ha vad som helst.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-06-02 12:06

jockewe skrev:

Då är du kanske inte en sådan där som främst lyssnar efter om högtalarna korrekt kan återge skillnaden mellan uppstråk och nedstråk? ;-)

Killen, som övertog min verksamhet då jag hade drabbats av en hörselskada, berättade att han hade haft besök av en sådan person (konsertmästare).
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-02 12:07

Gör gärna en inspelning av något på olika avstånd och kolla om du kan kompensera det med volympådraget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-02 12:22

RogerGustavsson skrev:

Gör gärna en inspelning av något på olika avstånd och kolla om du kan kompensera det med volympådraget.

Nu missförstår du per batteridrift.
Precis som att jag flyttar mellan första och sista bänk så kan jag "simulera" det med volymkontrollen och därmed bestämma hur när jag vill sitta orkestern.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-02 12:37

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Precis som att jag flyttar mellan första och sista bänk så kan jag "simulera" det med volymkontrollen och därmed bestämma hur när jag vill sitta orkestern.

Fast det är väl precis det Roger och jansch påpekar att det inte fungerar på det viset. Det inspelade verket ändrar inte mirakulöst avståndet av de upptagande mikrofonerna efter hur du vrider på volymreglaget.

Sen att olika högtalare ”släpper” vid olika ljudtryck är en annan sak...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-02 13:14

goat76 skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Fast det är väl precis det Roger och jansch påpekar att det inte fungerar på det viset. Det inspelade verket ändrar inte mirakulöst avståndet av de upptagande mikrofonerna efter hur du vrider på volymreglaget.

I frifält sker avståndsbedömning till ljudkällan med den nivå som ljudkällan hörs i förhållande till den nivå som man logiskt sett förknippar med ljudkällan på visst avstånd. I frifält finns inga reflexer och då är det den uppfattade ljudnivån som kommer in och sätter avståndsbedömning.

Jag citerar från Wiki även fast det inte är tillräckligt uttryckt att det faktiskt är den uppfattade ljudnivån som är den helt dominanta faktorn vid avståndsbedömning i frifält. I extremt närfält är ljudvågen snarast att ses som sfärisk då den når öronen och då finns det ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Det beskrivs i punkt 6. Efter större avstånd kan man betrakta ljudvågorna som plana ljudvågor och det försvårar avståndsbedömningen avsevärt. Det blir en paradox mellan avståndslagen som säger att ljudnivån sjunker 6 dB per avståndsdubblering kontra att vågen upplevs som en plan ljudvåg. Spelar man känd ljudkälla via en högtalare som ger 84 dB på lyssnarplats och höjer nivån med 6 dB så upplevs det som att ljudkällan kommit halvvägs närmare. Avståndsbedömning sker i stor utsträckning kognitivt d v s igenkännande via erfarenhet och minne av ljudkällan.

Wiki skrev:Distance of the sound source

The human auditory system has only limited possibilities to determine the distance of a sound source. In the close-up-range there are some indications for distance determination, such as extreme level differences (e.g. when whispering into one ear) or specific pinna (the visible part of the ear) resonances in the close-up range.

The auditory system uses these clues to estimate the distance to a sound source:

1. Direct/ Reflection ratio: In enclosed rooms, two types of sound are arriving at a listener: The direct sound arrives at the listener's ears without being reflected at a wall. Reflected sound has been reflected at least one time at a wall before arriving at the listener. The ratio between direct sound and reflected sound can give an indication about the distance of the sound source.

2.Loudness: Distant sound sources have a lower loudness than close ones. This aspect can be evaluated especially for well-known sound sources.

3.Sound spectrum: High frequencies are more quickly damped by the air than low frequencies. Therefore, a distant sound source sounds more muffled than a close one, because the high frequencies are attenuated. For sound with a known spectrum (e.g. speech) the distance can be estimated roughly with the help of the perceived sound.

4. ITDG: The Initial Time Delay Gap describes the time difference between arrival of the direct wave and first strong reflection at the listener. Nearby sources create a relatively large ITDG, with the first reflections having a longer path to take, possibly many times longer. When the source is far away, the direct and the reflected sound waves have similar path lengths.

5. Movement: Similar to the visual system there is also the phenomenon of motion parallax in acoustical perception. For a moving listener nearby sound sources are passing faster than distant sound sources.

6. Level Difference: Very close sound sources cause a different level between the ears.

Att höja nivå eller att ändra presence d v s området från 1 kHz till 2 kHz förändrar avståndsbedömning till ljudkällan avsevärt.

I rum där även reflexer finns med så blir kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud dominant faktor för avståndsbedömning men inte helt avgörande.

Det är den informationen som ges efter undersökningar med försökspersoner i frågan och står beskrivet i läroböcker i ämnet. Min egen erfarenhet finner samma sak.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-02 13:59

Närvaroregistret är väl snarast vid pass 3-5 kHz.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-02 14:55

Morello skrev:Närvaroregistret är väl snarast vid pass 3-5 kHz.

Närvaroregistret skriver du. Menar du det engelska ordet presence? 3-5 kHz upplevs av de flesta som tillhörandes diskanten. Jag har sett att det idag kallas presenceområdet i det att det ger ökad klarhet om man höjer. Jag kanske borde använt ett annat ord.

Min erfarenhet då jag på 70-talet labbat med att höja och sänka olika frekvensregister var att området kring 1,5 kHz påverkade avståndsbedömning till ljudkälla, speciellt på sång och tal, och på den tiden kallades det tonområdet för presens eller närvaro på svenska. Fick man in rätt nivåändring där så kunde man labba med akustisk förankring i djupled utan att ändra timbre i samma paritet. Det var lite speciellt. Under detta område blev det lätt burkigt, över detta område blev det lätt skrikigt, medans avståndsbedömningen inte ändrades i paritet med timbreförändring.

Engelska ordet presence tycks idag snarast beskriva klarhet, men jag tippar att det kan variera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-02 15:07

När du skriver närvaro, menar du det finska ordet läsnäolo? :mrgreen:

Kanske är enklare om man talar/skriver i termer av frekvens istället - det ä ju entydigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-02 15:20

Morello skrev:När du skriver närvaro, menar du det finska ordet läsnäolo? :mrgreen:

Kanske är enklare om man talar/skriver i termer av frekvens istället - det ä ju entydigt.

Nej, då jag skriver närvaro så menar jag närvaro vilket är ett kort avstånd till ljudkälla och det är motsatsen till frånvaro vilket är långt avstånd och däremellan finns en linje som ljudkällan kan uppfattas befinna sig på. Detta kan faktiskt varieras genom att höja och sänka området kring 1,5 kHz utan att för den skull ändra klangen i samma omfattning, åtminstone då man spelar stereo.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-02 16:56

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Perfector skrev:Nu missförstår du per batteridrift.

I frifält sker avståndsbedömning till ljudkällan med den nivå som ljudkällan hörs i förhållande till den nivå som man logiskt sett förknippar med ljudkällan på visst avstånd. I frifält finns inga reflexer och då är det den uppfattade ljudnivån som kommer in och sätter avståndsbedömning.

Jag citerar från Wiki även fast det inte är tillräckligt uttryckt att det faktiskt är den uppfattade ljudnivån som är den helt dominanta faktorn vid avståndsbedömning i frifält. I extremt närfält är ljudvågen snarast att ses som sfärisk då den når öronen och då finns det ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Det beskrivs i punkt 6. Efter större avstånd kan man betrakta ljudvågorna som plana ljudvågor och det försvårar avståndsbedömningen avsevärt. Det blir en paradox mellan avståndslagen som säger att ljudnivån sjunker 6 dB per avståndsdubblering kontra att vågen upplevs som en plan ljudvåg. Spelar man känd ljudkälla via en högtalare som ger 84 dB på lyssnarplats och höjer nivån med 6 dB så upplevs det som att ljudkällan kommit halvvägs närmare. Avståndsbedömning sker i stor utsträckning kognitivt d v s igenkännande via erfarenhet och minne av ljudkällan.

The human auditory system has only limited possibilities to determine the distance of a sound source. In the close-up-range there are some indications for distance determination, such as extreme level differences (e.g. when whispering into one ear) or specific pinna (the visible part of the ear) resonances in the close-up range.

The auditory system uses these clues to estimate the distance to a sound source:

1. Direct/ Reflection ratio: In enclosed rooms, two types of sound are arriving at a listener: The direct sound arrives at the listener's ears without being reflected at a wall. Reflected sound has been reflected at least one time at a wall before arriving at the listener. The ratio between direct sound and reflected sound can give an indication about the distance of the sound source.

2.Loudness: Distant sound sources have a lower loudness than close ones. This aspect can be evaluated especially for well-known sound sources.

3.Sound spectrum: High frequencies are more quickly damped by the air than low frequencies. Therefore, a distant sound source sounds more muffled than a close one, because the high frequencies are attenuated. For sound with a known spectrum (e.g. speech) the distance can be estimated roughly with the help of the perceived sound.

4. ITDG: The Initial Time Delay Gap describes the time difference between arrival of the direct wave and first strong reflection at the listener. Nearby sources create a relatively large ITDG, with the first reflections having a longer path to take, possibly many times longer. When the source is far away, the direct and the reflected sound waves have similar path lengths.

5. Movement: Similar to the visual system there is also the phenomenon of motion parallax in acoustical perception. For a moving listener nearby sound sources are passing faster than distant sound sources.

6. Level Difference: Very close sound sources cause a different level between the ears.

Att höja nivå eller att ändra presence d v s området från 1 kHz till 2 kHz förändrar avståndsbedömning till ljudkällan avsevärt.

I rum där även reflexer finns med så blir kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud dominant faktor för avståndsbedömning men inte helt avgörande.

Det är den informationen som ges efter undersökningar med försökspersoner i frågan och står beskrivet i läroböcker i ämnet. Min egen erfarenhet finner samma sak.

Mvh
Peter

Jag tvivlar inte på att det stämmer att ett ensamt ljud i frifält kan uppfattas vara både närmare eller längre bort än det verkligen är ifall att ljudet är starkare eller svagare, men det gäller väl som sagt en uppspelad ljudkälla som ska simulera ett ljud från verkligheten i just frifält.

Om vi istället talar om lyssning av en symfoni-inspelning i ett normalstort rum från ett par högtalare i traditionell stereo-uppställning, så kan vi väl i kontrast till ditt ovanstående inlägg konstatera att det i de allra flesta fall handlar om lyssning i närfält, och det med en inspelning som redan innehåller ett inspelat avstånd till orkestern. Detta inspelade avstånd är mest troligtvis ett klart större avstånd än det avstånd som finns i lyssningsrummet mellan högtalarna och lyssnaren.
"Gångvägen" i en vanlig stereo-uppställning är därför helt enkelt för kort för att påverka det uppfattade avståndet till den inspelade informationen speciellt mycket vid sänkning eller höjning av ljudnivån, helst med tanke på att höjningen/sänkningen påverkas all den inspelade informationen likvärdigt mycket, både det inspelade direktljudet och det inspelade rumsljudet.

Kanske kan det uppfattade avståndet till symfoniorkestern påverkas en liten aning, men mest kommer man bara uppfatta musikverket i sin helhet som antingen starkare eller svagare, inte längre bort eller närmare.

1. Testa att lyssna på en inspelning med en symfoniorkester på normal lyssningsnivå och sänk sedan ljudet sakta, uppfattar du orkestern som om den skulle befinna sig längre och längre bort vid varje sänkning?

2. Ifall du uppfattar orkestern befinna sig längre och längre bort vid varje nivåsänkning, hur påverkas då din uppfattning av de starkare partierna i verket, upplever du att orkestern förflyttar sig närmare dig som lyssnare?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-02 17:13

goat76 skrev:2. Ifall du uppfattar orkestern befinna sig längre och längre bort vid varje nivåsänkning, hur påverkas då din uppfattning av de starkare partierna i verket, upplever du att orkestern förflyttar sig närmare dig som lyssnare?

[trams]Om jag drar på en dynamisk inspelning av t ex Våroffer och sluter ögonen, ja då blir det åka av! [/trams] :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-02 17:25

Törs man försöka förklara sig.
Jag gör ett försök.
Varje sommar så förskönas Trosa av ett stort antal musiker som spelar live på byns utekrogar.
Om man sitter uppe på kullen hos mig blir det precis så högt som man vill ha för att kunna konversera sina gäster.
Går jag ner i byn så blir det högre ju närmare jag kommer tills det blir så hög volym att man knappt kan höra sig själv tänka.
Alltså kan jag genom att välja vilken volym jag tycker känns trevlig åxå bestämma hur nära orkestern jag vill komma.
Om jag sedan hemma spelar musik så det låter behagligt i örat och man kan prata med andra utan att skrika, då har jag skenbart förflyttat mig bort från musikerna på samma sätt med den skillnaden att avståndets volym ställs in med volymkontrollen istället för med fötterna.
Därmed anser jag mig ha rätt när jag säger att man kan bestämma hur nära musiken man vill sitta genom att höja eller sänka volymen.
Men det är jag det, och min fru som förstår exakt vad jag menar och avser.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-06-02 18:00

Perfector skrev:Törs man försöka förklara sig.
Jag gör ett försök.
Varje sommar så förskönas Trosa av ett stort antal musiker som spelar live på byns utekrogar.
Om man sitter uppe på kullen hos mig blir det precis så högt som man vill ha för att kunna konversera sina gäster.
Går jag ner i byn så blir det högre ju närmare jag kommer tills det blir så hög volym att man knappt kan höra sig själv tänka.
Alltså kan jag genom att välja vilken volym jag tycker känns trevlig åxå bestämma hur nära orkestern jag vill komma.
Om jag sedan hemma spelar musik så det låter behagligt i örat och man kan prata med andra utan att skrika, då har jag skenbart förflyttat mig bort från musikerna på samma sätt med den skillnaden att avståndets volym ställs in med volymkontrollen istället för med fötterna.
Därmed anser jag mig ha rätt när jag säger att man kan bestämma hur nära musiken man vill sitta genom att höja eller sänka volymen.
Men det är jag det, och min fru som förstår exakt vad jag menar och avser.

Du får fråga live-musikerna som spelar på byns ute-krogar om de kan höja nivån (eller kanske sänka beroende på hur nära du vill sitta) lite i övre mellanregistret och lägre diskanten så att det låter rätt på kullen hemma hos dig! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2020-06-02 18:19

Hur hög är kullen då, den du tycker är perfekt att lyssna ifrån? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-02 18:24

kneten skrev:Hur hög är kullen då, den du tycker är perfekt att lyssna ifrån? :mrgreen:

14 meter över havet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-02 19:13

MacBruce skrev:Då är du kanske inte en sådan där som främst lyssnar efter om högtalarna korrekt kan återge skillnaden mellan uppstråk och nedstråk? ;-)

Killen, som övertog min verksamhet då jag hade drabbats av en hörselskada, berättade att han hade haft besök av en sådan person (konsertmästare).

Typ som gamla svenska Wood Speakers ena slogan "inte visste jag att John Lennon bet på naglarna" då? :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-02 20:05

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Mvh
Peter

Jag tvivlar inte på att det stämmer att ett ensamt ljud i frifält kan uppfattas vara både närmare eller längre bort än det verkligen är ifall att ljudet är starkare eller svagare, men det gäller väl som sagt en uppspelad ljudkälla som ska simulera ett ljud från verkligheten i just frifält.

Om vi istället talar om lyssning av en symfoni-inspelning i ett normalstort rum från ett par högtalare i traditionell stereo-uppställning, så kan vi väl i kontrast till ditt ovanstående inlägg konstatera att det i de allra flesta fall handlar om lyssning i närfält, och det med en inspelning som redan innehåller ett inspelat avstånd till orkestern. Detta inspelade avstånd är mest troligtvis ett klart större avstånd än det avstånd som finns i lyssningsrummet mellan högtalarna och lyssnaren.
"Gångvägen" i en vanlig stereo-uppställning är därför helt enkelt för kort för att påverka det uppfattade avståndet till den inspelade informationen speciellt mycket vid sänkning eller höjning av ljudnivån, helst med tanke på att höjningen/sänkningen påverkas all den inspelade informationen likvärdigt mycket, både det inspelade direktljudet och det inspelade rumsljudet.

Kanske kan det uppfattade avståndet till symfoniorkestern påverkas en liten aning, men mest kommer man bara uppfatta musikverket i sin helhet som antingen starkare eller svagare, inte längre bort eller närmare.

1. Testa att lyssna på en inspelning med en symfoniorkester på normal lyssningsnivå och sänk sedan ljudet sakta, uppfattar du orkestern som om den skulle befinna sig längre och längre bort vid varje sänkning?

2. Ifall du uppfattar orkestern befinna sig längre och längre bort vid varje nivåsänkning, hur påverkas då din uppfattning av de starkare partierna i verket, upplever du att orkestern förflyttar sig närmare dig som lyssnare?

Närfält är inte någon antonym/motsats till frifält/ekofritt. Däremot är diffusljudfält motsatsen till ekofritt. Närfält är då ljudkällan har mindre avstånd än 1 cm - 0,5 meter beroende på applikation. Så, nej, det är inte lyssning i närfält då man lyssnar på stereon hemma. Däremot lyssnar man i diffusljudfält på en inspelning som också är gjord i diffusljudfält. Multimikrofon-tagningar är ofta i närfält, åtminstone av röster. Annars är det ofta lite längre än närfält men ofta ekofritt eller näst intill ekofritt.

Du måste tro att jag antingen är tonåring eller inte har sysslat med ljud. Ungefär sådana tester har jag gjort långt innan du ens var född. :wink: :) Men man gör inte exakt sådana tester om man vill uppnå resultat. Det beror på hörselns adaptionsförmåga eller snarast vår perceptions adaptionsförmåga. Man ändrar i större steg och stegvis, exempelvis 10 dB och då får man tänka till hur sådant test skall genomföras för att få ett tolkningsbart resultat.

Man kan t.ex. ha 20 försökspersoner varav 10 lyssnar 10 dB starkare än de andra 10 personerna och var och en får fylla i en svarsblankett angående avståndsbedömning till vissa musikinstrument eller röster. Om resultatet blir att genomsnittet av de 10 som lyssnade på högre ljudnivå fyller i ett kortare avstånd än de andra så finns det i sådan test en korrelation mellan ljudnivå och upplevt avstånd till ljudkälla.

Det finns en hel del gamla undersökningar angående avståndsbedömning och angående lokalisering av ljudobjekt. Dessutom finns det långt mer intelligenta tester på området än du kan föreställa dig. Det visar sig nämligen att om du sitter på en stol som kan dras i sidled och du lyssnar på en inspelad röst via högtalare där högtalaren exempelvis är placerad 4 meter framför dig, men där avståndet från dig till högtalare ökar då stolen drar dig exempelvis rakt i sidled till vänster om högtalaren som är rundstrålande d v s frekvensgången ändras inte. Du skall dock hela tiden titta rakt fram, inte mot högtalaren då du har en vinkel till högtalaren. Då kommer högtalaren få en lyssningsvinkel till dina öron som ändras ju längre till vänster du hamnar (Det är som att flytta sig sidledes i soffan då man lyssnar på stereo, men nu är det mono och enkom 1 högtalare).

Men det intressanta är att olika efterklangstid i inspelningen får den inspelade ljudkällan/musikinstrument/röst att lokaliseras på olika avstånd bakom högtalaren och detta avstånd ändras beroende på hur långt stolen dragit dig i sidled och ändras beroende på efterklangstid i inspelningen och olika efterklangstid i uppspelningen och ändras med uppspelad ljudnivå och med den inspelade ljudkällans riktningskarakteristik i ett inspelat diffusljudfält.
Det betyder att då försökspersonen uppskattar avståndet till den inspelade rösten så kommer rösten förflytta sig längs en båge, bakom och runt högtalaren och denna båge har inte högtalaren som centrum beroende på lyssningsrummets akustik och beroende på inspelad akustik och förhållandet däremellan. Det betyder också att den inspelade rösten faktiskt förflyttar sig bakom högtalaren i sidled trots att det bara är mono samt ändrar avstånd.

I sådana experiment har man faktiskt kunna avgöra vilka ljudfält som ger mest korrekt avståndsbedömning till inspelade ljudkällor. Man kan tro att om inspelningen sker ekofritt så kommer rösten låta som den har avståndet noll till högtalaren men så är ej fallet. Rösten kan vara framför högtalaren beroende på uppspelningslokalens akustik eller snarast brist på akustik d v s med för kort efterklang. Det är absolut inte ekofritt som gäller om avståndsbedömning skall få faktisk relevans av inspelade akustiska ljudkällor, vare sig vid inspelning eller uppspelning skall ekofritt gälla. Kan kanske vara bra att veta.

Vill man ha korrekt avståndsbedömning i sin stereo så gäller diffusljudfält och korrekta diffusljudfält, inte för mycket och inte för lite efterklang. Så, det är mycket som påverkar lyssningsresultat om man nu är intresserad av det och inte enbart är intresserad av att få "rätt" eller få sista ordet på ett forum. Übung macht den Meister gäller fortfarande och kunskap behövs för att få viss insikt i ämnet perception och akustik.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-02 20:40

Peter, tycker du likt Perfector att bara genom att sänka volymen på stereon så får det den relativt närinspelade orkestern att verka befinna sig mycket längre bort, typ att du och dina tonårskompisar sitter och dricker folköl på en kulle och att musikerna då låter ungefär som om de spelar i byn nadanför? :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-02 20:42

goat76 skrev:Peter, tycker du likt Perfector att bara genom att sänka volymen på stereon så får det den relativt närinspelade orkestern att verka befinna sig mycket längre bort, typ att du och dina tonårskompisar sitter och dricker folköl på en kulle och att musikerna då låter ungefär som om de spelar i byn nadanför? :)

Det är jag som befinner mig längre bort, inte orkestern.
Big difference

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-02 20:53

goat76 skrev:Peter, tycker du likt Perfector att bara genom att sänka volymen på stereon så får det den relativt närinspelade orkestern att verka befinna sig mycket längre bort, typ att du och dina tonårskompisar sitter och dricker folköl på en kulle och att musikerna då låter ungefär som om de spelar i byn nadanför? :)

Jag har inte provat. Vilken folköl gäller det? 8) Var ligger byn Nadanför? :wink: :)

Mvh
Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-06-03 09:17

Hittade lite ang ljudtrycken som musiker i en symfoniorkester utsätts för. Verkar ligga mellan 80-100 dBA för de flesta, förutom slagverkarena som kan utsättas för mer än 115 dB.
Vad det säger om ljudtrycket ute i salongen vet jag dock inte.

http://www.speech.kth.se/prod/publicati ... 31-048.pdf
https://academic.oup.com/annweh/article/55/8/893/264708
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-06-03 09:25

Sitter man framför blåset så händer det en del grejor också. Har man bara mätt med sitt "eget" instrument så är ju värdet begränsat.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-06-03 10:06

På en High fidelity skiva jag har har finns en inspelning av champagnegaloppen. Den börjar ju väldigt väldigt försiktigt. Rattar man in ljudet på de första tonerna ungefär så som det låter i konsertsalen så blir det satikens högt i de högsta partierna. Tror låten/inspelningen tangerar 26 dB i dynamiskt omfång.

Det är en väldigt spännande låt i en bra anläggning och på rätt ljudnivå.

Skulle kunna tänka mig att man bör kunna återge ljudnivåer på 90 dB kortvarigt för att komma nära konsertsalen.

Jag känner mig lomhörd efter en kväll på Norrlandoperan. Det är absolut högre ljudnivåer inne i konsertsalen än jag normalt spelar hemma. Då brukar jag sitta i "mitten mitten" i konsertsalen. 10m kanske från främsta musikern?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-03 11:15

Perfector skrev:

Det är jag som befinner mig längre bort, inte orkestern.
Big difference

Men då är det ju jättekonstigt att du drar paralleller mellan den upplevelse du får när du rent fysiskt sitter långt ifrån en live-spelande orkester och den upplevelsen du får av att sänka volymen på stereon. Du säger att du genom att sänka volymen kan välja det upplevda avståndet till orkestern, men den enda jämförbara parametern är att ju att ljudnivån blir likartad, alla andra parametrar i ljudet så som exempelvis det inspelade rumsljudet vittnar ju om att hela ljudnivån bara är sänkt. Det finns helt enkelt för mycket annan information på inspelningen för att man ska kunna sitta och låtsas att orkestern befinner sig längre bort bara för att man sänker volymen.

Din liknelse är i nivå med när barn håller för sina ögon och därmed tror att ingen kan se dem. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-03 11:23

Å va du e träig.
du vill inte alls förstå, eller hur?
Men du är välkommen ändå.
Allt går att missförstå om bara viljan finns

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-03 11:38

Perfector skrev:Å va du e träig.
du vill inte alls förstå, eller hur?
Men du är välkommen ändå.
Allt går att missförstå om bara viljan finns

Jag missförstår dig inte, jag tycker bara din liknelse är på en barnslig nivå. :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-06-03 16:35

Nattlorden skrev:
MacBruce skrev:Då är du kanske inte en sådan där som främst lyssnar efter om högtalarna korrekt kan återge skillnaden mellan uppstråk och nedstråk? ;-)

Typ som gamla svenska Wood Speakers ena slogan "inte visste jag att John Lennon bet på naglarna" då? :mrgreen:

:-) Jomen, man måste nagelfara sina lyssningsintryck, det finns inga genvägar...
Antropomorfiera mera!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-03 16:38

Kraniet skrev:På en High fidelity skiva jag har har finns en inspelning av champagnegaloppen. Den börjar ju väldigt väldigt försiktigt. Rattar man in ljudet på de första tonerna ungefär så som det låter i konsertsalen så blir det satikens högt i de högsta partierna. Tror låten/inspelningen tangerar 26 dB i dynamiskt omfång.

Skulle kunna tänka mig att man bör kunna återge ljudnivåer på 90 dB kortvarigt för att komma nära konsertsalen.

Jag känner mig lomhörd efter en kväll på Norrlandoperan. Det är absolut högre ljudnivåer inne i konsertsalen än jag normalt spelar hemma. Då brukar jag sitta i "mitten mitten" i konsertsalen. 10m kanske från främsta musikern?

Jo, ljudet på Norrlandsoperan är ungefär 10 dB starkare i verkligen än det starkaste jag spelar hemma , med Beethovens 3:a som symfonikerna framförde nyligen . Så var det då jag mätte med mobilapp senast. Då satt jag i mitten av salongen.

10 dB motsvarar väl en skillnad på förstärkareffekt mellan 10 watt och 100 watt ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-03 18:25

Tangband skrev:
Kraniet skrev:På en High fidelity skiva jag har har finns en inspelning av champagnegaloppen. Den börjar ju väldigt väldigt försiktigt. Rattar man in ljudet på de första tonerna ungefär så som det låter i konsertsalen så blir det satikens högt i de högsta partierna. Tror låten/inspelningen tangerar 26 dB i dynamiskt omfång.

Jo, ljudet på Norrlandsoperan är ungefär 10 dB starkare i verkligen än det starkaste jag spelar hemma , med Beethovens 3:a som symfonikerna framförde nyligen . Så var det då jag mätte med mobilapp senast. Då satt jag i mitten av salongen.

10 dB motsvarar väl en skillnad på förstärkareffekt mellan 10 watt och 100 watt ?

Till Kraniet.
Prova Ravels Bolero då :-)
Där kan man prata om ökning.
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.
Finns även inspelning med Tomita där han spelar med ännu mer bravur.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-06-03 20:32

Perfector skrev:...
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.

Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?
2xOA12(T22+B65OAII), OA51.2, OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-03 21:41

STDI skrev:

Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?

På ren svenska.
skit på dig.
Är det det enda ni duger till här?
Att hitta gnällspikar som ni drar i så fort ni kan.
Du vet förbannat väl vad jag menar men föredrar att var pissinterlektuell och göra en gris av det.
Det var prat om volymen inte närheten till nånting.
Vilket tråkigt liv att alltid behöva hitta nå't att missförstå.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-03 22:09

Perfector skrev:
STDI skrev:

På ren svenska.
skit på dig.
Du vet förbannat väl vad jag menar men föredrar att var pissinterlektuell och göra en gris av det.

Om jag har sagt något som förargat dig så får jag säga förlåt, för det har inte varit min avsikt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-03 22:20

goat76 skrev:
Perfector skrev:
STDI skrev:Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?

På ren svenska.
skit på dig.

Om jag har sagt något som förargat dig så får jag säga förlåt, för det har inte varit min avsikt.

Du har inget sagt som förargar, men det finns vissa element som ska göra en ploj av allting och det är sååå tröttsamt.
Håll du huvudet högt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-06-03 22:33

Perfector skrev:
STDI skrev:

På ren svenska.
skit på dig.

...

På tal om att missförstå. Jag vet inte vad du menar med tanke på vad du tidigare skrivit om olika avstånd och olika ljudvolym. Därför ställde jag en fråga. Men men...
2xOA12(T22+B65OAII), OA51.2, OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 22:54

För min del så innebär avståndet till en orkester betydligt så mycket mer än nivån/volymen. Ju längre bort man befinner sig ju mer påverkan får man från miljön runtomkring, tex. Det vet alla som varit på festival och vandrar omkring på området. Det vet alla konsertbesökare som sitter på olika avstånd från en orkester. Att skillnaden mellan 1:a och 21:a bänkrad skulle kunna kompenseras hemma med att vrida på volymkontrollen faller på sin egen orimlighet.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-03 22:59

Bill50x skrev:För min del så innebär avståndet till en orkester betydligt så mycket mer än nivån/volymen. Ju längre bort man befinner sig ju mer påverkan får man från miljön runtomkring, tex. Det vet alla som varit på festival och vandrar omkring på området. Det vet alla konsertbesökare som sitter på olika avstånd från en orkester. Att skillnaden mellan 1:a och 21:a bänkrad skulle kunna kompenseras hemma med att vrida på volymkontrollen faller på sin egen orimlighet.

/ B

Är det någon som påstått det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 23:02

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:För min del så innebär avståndet till en orkester betydligt så mycket mer än nivån/volymen. Ju längre bort man befinner sig ju mer påverkan får man från miljön runtomkring, tex. Det vet alla som varit på festival och vandrar omkring på området. Det vet alla konsertbesökare som sitter på olika avstånd från en orkester. Att skillnaden mellan 1:a och 21:a bänkrad skulle kunna kompenseras hemma med att vrida på volymkontrollen faller på sin egen orimlighet.

Är det någon som påstått det?
Ahhh, nu ser jag, har blandat ihop två trådar. Sorry!

/ B

jansch

Inläggav jansch » 2020-06-03 23:31

Både i denna tråden och i andra aktuella trådar diskuteras "maxnivåer" i dB, d v s både ljudtryck utifrån hörselns perspektiv och möjligt ljudtryck från en förstärkare/högtalare utan klipping.

Detta ger helt olika grundförutsättningar och går inte att jämföra!!!!!!

Jag inser att detta låter konstigt för många.....

Först och främst - begreppet "peak" (contra RMS eller "medelvärde") har ingenting att göra med maximalt möjlig SPL.

För att mäta SPL "peakar" finns det tre begrepp som också är definierade som standard - "Slow", "Fast" och "Impulse"
- "Fast" är ungefär som hörseln uppfattar transienter. D v s hörseln hör korta transienter ganska dåligt.
- "Impulse" definierades för att bl.a. kunna mäta kanonskott och används t.ex. för airbag-tester, ljudbangar och liknande.

Dock även "Impulse" har en "stigtid" då den är definierad under analoga tidsåldern då det inte var lätt att få en analog visare att registrera extremt korta pulser korrekt. Alltså inte heller "Impulse" registrerar maxvärden utan tar tid på sig att bygga upp registrerat värde.

Summering
Man bör faktiskt använda oscilloshop för att konstatera när en förstärkare klipper om det inte finns någon krets som indikerar klippning.
Dessutom, Aldrig jämföra maximal möjlig utnivå med t.ex en orkesters uppmätta maximala SPL.

Återgå till Generellt om hifi