Moderator: Redaktörer
I-or skrev:För övrigt anser jag att FM-radio inte på något sätt kan låta riktigt bra.
I-or skrev:Nu vet jag inte hur många här som tycker att HE-AAC i 160 kb/s är särskilt välljudande, men ungefärligen här går ljudkvalitetsgränsen även för närmast perfekt FM (se Table 10 i länkad pdf nedan). För vad som kan tolkas som hygglig FM motsvarande majoriteten av svenska FM-sändare går gränsen runt 96 kb/s (se Table 11 i länkad pdf nedan).
https://www.tubejack.nl/wp-content/uploads/2016/04/DABzweden.pdf
gcs skrev:Frekvensomfånget i en FM sändning är inte dåligt. Det handlar om 20-16,600 KHz och S/N >-50dB. Anledningen till att man inte har större frekvensomfång beror på att man måste lämna plats pilottonen på 19KHz. Det är den som gör att man kan sända stereo.
DAB sändningarna är betydligt bättre då du har ett frekvensomfång upp till 20KHz och med lägre brus eftersom det är digitalt.
Harryup skrev:Direktsändningar via en Tandberg 3001, Yamaha CT7000 eller T2 kan låta riktigt bra. Antennen är förstås viktig och hur viktig den är går ju inte att se som på en Tv.
Strmbrg skrev:Jag erinrar mig från tidigare resonemang om det upplevt fina, luftiga ljudet på P2 har förklarats med graden av dynamikbegränsning.
Hej!
Jag har en fråga angående vad ni gör med de som pratar i P2:s musikprogram eftersom det låter så jämrans illa. När jag lyssnar på musiken så låter det alldeles underbart, det är fin dynamik så att man kan dra upp volymen och få en naturlig uppspelning.
Men när sedan radioprataren kommer in måste man kasta sig på volymkontrollen och dra ned 12-15 dB, eftersom dels medelnivån är extremt höjd, och dels någon sorts EQ/kompression lagts på så att det väser och skriker i diskanten. Jättejobbigt!
Alltså:
1) Varför är det inte samma medelnivå på pratet som på musiken?
2) Varför låter diskanten så illa?
Man kan väl enkelt säga att han höll med mig om problematiken, det är en pågående diskussion på SR. I princip har man två extremer att optimera på: de som slölyssnar på musiken på låg volym och blir sura när de inte kan höra vad som sägs emellan låtarna, och de som lyssnar koncentrerat på musiken på naturlig nivå och får ont i öronen av radiopratarna.
Enligt honom ställer de pratet högre dagtid på vardagar, och lägre på kvällar och helger. Det argumentet kan jag köpa, att folk slölyssnar lite mer på dagtid, men jag påpekade också att det är många program på helger och kvällar som verkar ha vardags-inställning. Han skulle vidarebefordra synpunkterna.
Problemet blir dels att inte alla håller med lågpratsförespråkarna (varav han var en), och dels att det kanske är lite dålig styrning på direktiven för hur mycket som skall komprimeras och i vilka program.
De tekniska problemen förutom nivåhöjningen på pratet är dels FM-tekniken i sig* - man använder viss generell komprimering och en diskanthöjning/-sänkning (motsvarande pre-emphasis) som kan låta illa om man inte har full kontroll på det, och dels att trenden har gått mot närmickning i studion, med medföljande spektrumförskjutning och s-problematik.
Han jobbade för att man flyttar bort från mikrofonen och får med lite mer rumsklang, men hans idéer delas inte av alla. Många gillar det här närmickade, komprimerade, "in your face".
Summa summarum höll han med mig i det mesta, och jag gav honom alla välljudsförespråkares fulla stöd!
Kralle skrev:"Utgångspunkten, bestämd av radions chefstekniker efter att ha gjort stora lyssnarundersökningar, är att topparna på talet ska ligga 6 dB lägre än topparna på musiken. Det här gäller för samtliga program i P2 under den här tiden på dygnet. 6 dB är två hörbara steg. Min röst ska alltså ligga lägre än musiken.
Lyssnar man på Söndagsmorgon, som många gör, i en stor stereo med hög volym blir det här ändå för starkt med rösten. Kvällarnas sändningar däremot har kvar den ursprungliga dynamiken, och där ska talet vara ännu svagare jämfört med morgonen."
Almen skrev:Kralle skrev:"Utgångspunkten, bestämd av radions chefstekniker efter att ha gjort stora lyssnarundersökningar, är att topparna på talet ska ligga 6 dB lägre än topparna på musiken. Det här gäller för samtliga program i P2 under den här tiden på dygnet. 6 dB är två hörbara steg. Min röst ska alltså ligga lägre än musiken.
Lyssnar man på Söndagsmorgon, som många gör, i en stor stereo med hög volym blir det här ändå för starkt med rösten. Kvällarnas sändningar däremot har kvar den ursprungliga dynamiken, och där ska talet vara ännu svagare jämfört med morgonen."
Det blir ju problematiskt att referera toppnivån på talet till toppnivån på musiken, om talet är mycket mindre dynamiskt (både till sin natur och på grund av komprimering) än musiken.
Eller rättare sagt: klantigt att använda sig av toppnivåjämförelse när man borde använda medelnivån för det.
Per Feltzin skrev:Vill man fördjupa sig ytterligare i den här frågan rekommenderar jag starkt Anders Olséns två program under rubriken P2 Dokumentär och titeln Vad är det som låter?
Anders J skrev:Problemet är olösligt. Med rätt inställning är samtliga missnöjda, hälften tycker att talet är för starkt och hälften att det är för svagt!
Anders J skrev:Problemet är olösligt. Med rätt inställning är samtliga missnöjda, hälften tycker att talet är för starkt och hälften att det är för svagt!
Anders J skrev:På FM-nätet är det ju inte så lätt!
I-or skrev:Nu vet jag inte hur många här som tycker att HE-AAC i 160 kb/s är särskilt välljudande, men ungefärligen här går ljudkvalitetsgränsen även för närmast perfekt FM (se Table 10 i länkat JAES-paper nedan). För vad som kan tolkas som hygglig FM motsvarande majoriteten av svenska FM-sändare går gränsen runt 96 kb/s (se Table 11 i länkat JAES-paper nedan).
https://www.tubejack.nl/wp-content/uploads/2016/04/DABzweden.pdf
E skrev:Kan man inte sända 5.1? Och skaffa sig en FM-mottagare som kan ta emot detta?
Annars får de väl sända musiken i mono och så kan lyssnaren välja önskad baluns med reglaget för kanalbalans.
Eller så får slölyssnare börja slölyssna även på talet.
Kralle skrev:Anders J skrev:Problemet är olösligt. Med rätt inställning är samtliga missnöjda, hälften tycker att talet är för starkt och hälften att det är för svagt!
"Problemet" löses med ett eller två tryck på fjärrkontrollens volymreglage.
jonasp skrev:Även vid lyssning på P2 via billiga hörlurar via webben uppfattar jag mellanpratsrösten som mycket märkligt klingande med väldigt störande sibilanser. Och då lyssnade jag på svag ljudvolym.
goat76 skrev:jonasp skrev:Även vid lyssning på P2 via billiga hörlurar via webben uppfattar jag mellanpratsrösten som mycket märkligt klingande med väldigt störande sibilanser. Och då lyssnade jag på svag ljudvolym.
Som dewpo påpekar, visst har du valt den bästa kvalitén på streamen så att du inte sitter och lyssnar på 32 kbps?
Jag tycker till skillnad från dig att det låter väldigt tydligt och bra i mellanpratet, visst hör man att det används en kompressor men utan den hade nog rösten på det korta avstånd till mikrofonen blivit aningen för okontrollerad i ljudstyrka.
Som sagt, jag tycker det låter väldigt tydligt och bra, aningen starkt kanske jämfört med musiken men inte så det stör speciellt mycket.
jonasp skrev:Nu har jag dubbelkollat. 192 kbps. (Jag kan bara välja mellan två strömmar i min webbläsare, "låg" eller "automatiskt", låg blir 48 kbps och automagisk blir 192 kbps.)
goat76 skrev:jonasp skrev:Nu har jag dubbelkollat. 192 kbps. (Jag kan bara välja mellan två strömmar i min webbläsare, "låg" eller "automatiskt", låg blir 48 kbps och automagisk blir 192 kbps.)
Okej, jag tänkte att det kanske kunde vara förklaringen till det du uppfattade som väldigt störande sibilanser. Kanske var hörlurarna eller att du möjligtvis är mer känslig än mig för de ljuden?
Strmbrg skrev:Jag erinrar mig från tidigare resonemang om det upplevt fina, luftiga ljudet på P2 har förklarats med graden av dynamikbegränsning.
RogerGustavsson skrev:Ja, närmickat är det ju i de flesta radiosändningar från studio..
jonasp skrev:Mmmmm. Jag får prova P2 i stora anläggningen igen och dra på lite. Har inte gjort det på ett tag.
Strmbrg skrev:I bilen är det "inga problem". Där låter både musiken och presentatörerna i studion okay.
Hemma, med digitalradio, så låter musiken rätt bra men presentatörerna låter jättemysko. Det låter "tjockt" och inbäddat om dem.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:I bilen är det "inga problem". Där låter både musiken och presentatörerna i studion okay.
Hemma, med digitalradio, så låter musiken rätt bra men presentatörerna låter jättemysko. Det låter "tjockt" och inbäddat om dem.
Skumt att det låter så hos dig, hos mig låter mellanpratet väldigt tydligt och klart.
Visst är det närmickat, lagomt komprimerat och säkert förstärkt i vissa frekvenser för ökad tydligheten, men dessa saker hjälper att lyfta fram rösterna på ett väldigt tydligt sätt. Jag tycker det passar bra för ändamålet vilket här är att det som sägs ska komma fram så bra som möjligt.
Kralle skrev:Strmbrg skrev:Jag erinrar mig från tidigare resonemang om det upplevt fina, luftiga ljudet på P2 har förklarats med graden av dynamikbegränsning.
Vore intressant att läsa den tråden. Lyckas inte hitta den dock.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:I bilen är det "inga problem". Där låter både musiken och presentatörerna i studion okay.
Skumt att det låter så hos dig, hos mig låter mellanpratet väldigt tydligt och klart.
Visst är det närmickat, lagomt komprimerat och säkert förstärkt i vissa frekvenser för ökad tydligheten, men dessa saker hjälper att lyfta fram rösterna på ett väldigt tydligt sätt. Jag tycker det passar bra för ändamålet vilket här är att det som sägs ska komma fram så bra som möjligt.
Ja, jag vet inte om det är digitalutsändningen som är orsaken. I bilen är det ju analogt och hemma har jag bara lyssnat digitalt.
hcl skrev:Kralle skrev:Strmbrg skrev:Jag erinrar mig från tidigare resonemang om det upplevt fina, luftiga ljudet på P2 har förklarats med graden av dynamikbegränsning.
Vore intressant att läsa den tråden. Lyckas inte hitta den dock.
Ja så blir det (beroende på vad man syftar på med "luftigt"). Med en kompressor blir de svagare partierna starkare (relativt sett) så rumsljud och efterklangen lyfts fram, vilket kan uppfattas som mer ambient och "luftigt".
Strmbrg skrev:Musiken låter okay (trots den låga upplösningen) men mellansnackarna låter inbäddade.
Märkligt, det måste vara fel på mina grejor.
hcl skrev:Ja så blir det (beroende på vad man syftar på med "luftigt"). Med en kompressor blir de svagare partierna starkare (relativt sett) så rumsljud och efterklangen lyfts fram, vilket kan uppfattas som mer ambient och "luftigt".
Strmbrg skrev:Nu lyssnar jag på P2 via nätet och via de hyfsat fina Stax-lurarna:
Programledaren Erik Schüldt låter väldigt "torr". Men det är nog snarast så att jag skulle vilja ha rösten med aningens mer rumsakustik eller konstgjord efterklang.
Det blir liksom "direktljud till 100%", vilket låter lite mysko - både med högtalarna och med lurarna.
RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Nu lyssnar jag på P2 via nätet och via de hyfsat fina Stax-lurarna:
Programledaren Erik Schüldt låter väldigt "torr". Men det är nog snarast så att jag skulle vilja ha rösten med aningens mer rumsakustik eller konstgjord efterklang.
Det blir liksom "direktljud till 100%", vilket låter lite mysko - både med högtalarna och med lurarna.
På P2 är det ofta musik som kräver lite volympådrag och så kommer programledaren in med en ljudnivå som skrämmer en. Att mellansnacket ligger så högt i nivå stör mig allra mest. Visst är rösten "torr" också.
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:På P2 är det ofta musik som kräver lite volympådrag och så kommer programledaren in med en ljudnivå som skrämmer en. Att mellansnacket ligger så högt i nivå stör mig allra mest. Visst är rösten "torr" också.
Håller med om allt!
RJohan skrev:Hur f*n väljer man upplösning i webbläsaren i en PC?
Almen skrev:jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:På P2 är det ofta musik som kräver lite volympådrag och så kommer programledaren in med en ljudnivå som skrämmer en. Att mellansnacket ligger så högt i nivå stör mig allra mest. Visst är rösten "torr" också.
Håller med om allt!
Japp, det är det jag pratade om tidigare, och som en dåvarande teknisk chef på P2 höll med om.
De som inte har den problematiken är ju bara att gratulera.
jonasp skrev:Almen skrev:jonasp skrev:
Håller med om allt!
Japp, det är det jag pratade om tidigare, och som en dåvarande teknisk chef på P2 höll med om.
De som inte har den problematiken är ju bara att gratulera.
Det var ditt inlägg som fick mig att lyssna mer noga på mellanpratet och på skillnaden mellan musik och mellanprat.
jonasp skrev:RJohan skrev:Hur f*n väljer man upplösning i webbläsaren i en PC?
Öppna upp med pilen i spelkontrollen längst ner på sidan så kan du välja mellan reducerad eller automagisk kvalitet. Det var 48 resp 192 kbit om jag nu minns rätt.
Kralle skrev:På https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5370227
kan man läsa
[i]"Utgångspunkten, bestämd av radions chefstekniker efter att ha gjort stora lyssnarundersökningar, är att topparna på talet ska ligga 6 dB lägre än topparna på musiken. Det här gäller för samtliga program i P2 under den här tiden på dygnet. 6 dB är två hörbara steg. Min röst ska alltså ligga lägre än musiken..
Ogjort skrev:Min kompromiss när det gäller "löpande" produktion, inte specialgrejer, är så här:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1718766
Det vore mycket intressant att få veta litet vad ni tycker. Här vet jag ju hur rösterna låter i verkliga verkligheten,
och exakt vad JAG har gjort med dem - och skillnaden före och efter den häringa automatiska kompressionen.
Här finns ju också en direkt jämförelse mellan P2:s interninspelade "jingelröst" som ligger först, och efterföljande programledarprat.
Rösterna här är inspelade "hemma hos" i ett vanligt bostadsrum, vilket också förstås ger lite annorlunda karaktär.
Synpunkter är mycket välkomna.
Almen skrev:
Men visst hör man en viss kompression på Camillas och Carls röster, och även lite vassa s-ljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster