I-or skrev:Jag tror att vi i framtiden kommer att få se alltmer datorkontrollerad matristeknik (mic/speaker array) för riktverkan i allehanda akustiska sammanhang. S.k. acoustic cameras med oerhört precis riktverkan för kartläggning av källegenskaper, då oftast för buller från fordon, industrimaskiner eller försvar började dyka upp redan runt millennieskiftet, men priset var skyhögt.
Mötet var i Ljudbang Studios; Ljud och film, på Söder Mälarstrand i Münchenbryggeriet. De visade tekniken i samband med en långfilm de spelat in live där det klättrades på en bergvägg och de kunde spela in ljudet och samtalen från några hundra meters håll. Annars sker sånt tal i en studio efteråt med pålagda ljudeffekter.
Nu spelades det in in natura så att säga där ljudet var slående realistiskt. Det är inte ofta jag blir imponerad.
Sedan styrdes kosan in till stora filmstudion med mixerbord och datorer. De kunde manipulera ljudet från bärbar dator som vi besökare kunde leka med, eller åtminstone tala om vad vi ville ha gjort. Jag var synnerligen nyfiken och ställde konkreta frågor om vad man kunde ställa in medans jag tittade på dataskärmen. Efter ett tag började jag och andra inse att möjligheterna i stort sett var obegränsat. Det var bara att dra i reglar på dataskärmen så kunde man ändra riktningsegenskaperna in absurdum. Det görs alltså efter inspelning. Då var jag imponerad hur man kunde ändra hela den akustiska miljön i varje enskild riktning efteråt.
I klartext, man spelar in med en mikrofon innehållandes 4 kapslar. Det behövs 4 kanaler vid inspelning.
Kapslarna på Sennheiser AMBEO VR Mic levererar A-format. En rå 4-kanalssignal som måste konverteras till ett nytt paket av fyra kanaler, Ambisonics B-format.
Detta görs med den speciellt designade Sennheiser AMBEO A-B format konverter plug-in som finns tillgänglig för fri nedladdning för VST, AU och AAX format för den Digitala Audio Workstation som användaren använder, både för PC och Mac. B-formatet är en W, X, Y, Z representation av ljudfältet som omger mikrofonen. W är summan av alla fyra kapslarna, medan X, Y och Z är tre virtuella dubbelriktade mikrofonkarakteristika som representerar fram/bak, vänster/höger och upp/ner. Detta gör att alla riktningar av mikrofonerna kan avlyssnas medan man spelar upp Ambisonics B.
Efter inspelning med 4 kanaler kan man extrahera vilka riktningar man vill samt variera upptagningsvinkeln i den riktningen precis som man vill och lägga olika riktningar i olika kanaler. Man kan få stereo i 2 kanaler eller 3 kanaler eller 100 kanaler, allt efter tycke och smak och behov. Exempel: Man sätter 1 mikrofon i konserthuset på lyssnarplats. Spelar in 4 kanaler. Extraherar takreflexen, sidoreflexer och direktljud från orkesterns olika instrument och lägger allt i separata kanaler och spelar upp i ett multikanalssystem med fronthögtalare, sidohögtalare på ens sidoväggar hemma och takhögtalare i ens tak samt efterklangshögtalare runt om, om det behövs. Kul!
Tekniken ser jag som ett totalt paradigmskifte inom mikrofonteknik. Det är som att ha en ballong som känner av ljudvågor runt om i 4 pi, där man mitt i ballongen har en punkt. Från denna punkt kan man sedan dra en axel mot ballongens yta i godtyckligt vald riktning och sedan kan man ställa in inspelningskonen/rymdvinkeln i den riktningen från ballongens centrum. Då fås ett sfäriskt koordinatsystem. Sedan transformeras detta till ett kartesiskt koordinatsystem. Denna teknik kommer säkerligen att förfinas och jag undrar hur dagens B&K är. För mätändamål bör man veta tonkurvan i varje specifik riktning. Sedan bör man kunna digitalt korrigera varje riktnings tonkurva så att den blir spikrak. Det kan ju läggas in i hela systemets programvara, men jag vet inte hur långt tekniken kommit.
För övrigt var Ingvar Ö också där och naturligtvis Ingemar Ohlsson. För övrigt var Ljudbang studio en mycket positiv överraskning. Så mycket roliga prylar och museiföremål inom ljud har jag aldrig sett på samma plats och med en väldigt skön och avslappnad stämning.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.