Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Har du ställt in timingen så att du är helt nöjd? Så att inte eventuella skillnader i drunknar i en inte optimal övergång?
Harryup skrev:Kanske inte bara testa med alla basar drivna utan bara med en och topparna?
I-or skrev:Först och främst är jag mycket imponerad av alla dina projekt. Enbart arbetskapaciteten får mig att kippa efter andan.
Jag tror att du får ganska svårt att höra skillnad mellan förstärkarna vid så pass låga frekvenser som det handlar om här om du undviker att överstyra dem. Oftast ligger de tydligaste skillnaderna högre i frekvens.
Här är i alla fall några exempel på basexcesser av olika slag som jag brukar använda vid lyssningstest. OBS! Detta är audiofilexempel på tung, låg och "snabb" bas, ej att förväxla med den vanliga gröten man brukar få stå ut med:
Spies - Music of Espionage (Telarc), "discofusion", där de flesta låtarna har tung och låg bas
Thom Rotella Band - Friends (DMP), grymt välinspelat bassolo vid 1:50 https://open.spotify.com/track/4FPAssAI5dstBg3M7UdEv6?si=eIhMogKNRAO4t_jKCB-hOg
Stravinsky - The Firebird Zinman/Baltimore SO (Telarc), bastrumman fr.o.m. 8:48 är enormt tung och "snabb" med "trumskinnsfladder" och enligt mig det som kommer närmast vad man hör i verkligheten
Ein Straussfest - Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), verkliga kanoner och åskväder
Tjajkovskij - 1812 Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), nyinspelning av klassikern (hörde verket i London med bomber i konsertsalen - publiken fick byta underkläder och krutdimman låg tät!) https://open.spotify.com/track/0dBbLVepLMNGz42LKso9rn?si=ljVxDXo1TByP32DfDF-06Q
Diverse Artister - Sheffield Drum & Track Record (Sheffield Labs), bl.a. trumsolon https://open.spotify.com/album/0kWu5YVPDx4uEbZ2fWE3CA?si=zqjwtQ0jSPutIoVYp5m4hA
Flim & the BB's - Funhouse (DMP), lekstuga med syntar och bitvis fullt tryck ned till 5! Hz https://open.spotify.com/track/3JRbarDt6yHwDkOoCSTpPf?si=gwqhtsGdRk2owjs14cyC8w
Bach - Toccata and Fugue in D minor Murray (Telarc), ingen basorgie är komplett utan kyrkorgel ned till 8 Hz
I-or skrev:Bach - Toccata and Fugue in D minor Murray (Telarc), ingen basorgie är komplett utan kyrkorgel ned till 8 Hz
solhaga skrev:Hittade de icke-klassiska på Discogs, tack för tipsen ännu en gång.
Almen skrev:solhaga skrev:Hittade de icke-klassiska på Discogs, tack för tipsen ännu en gång.
Jag har Eldfågeln och 1812 på CD om du är intresserad.
LTS använder väl allt som oftast OST för Det femte elementet för basutvärdering?
solhaga skrev:Almen skrev:Jag har Eldfågeln och 1812 på CD om du är intresserad.
Jag menade mer att de klassiska inte är intressanta för mig.
---
...det är inte låga ihållande sinustoner som är utslagsgivande för mig här [...] utan bastransienter om nu finns något av det under LP 600 Hz @ 24 db/oktav.
Almen skrev:Zinman med Baltimore (1991) är ju faktiskt lite klippt i topparna, även om det låter bra.
[ Bild ]
Jag fick skriva en klippfixare i Matlab
solhaga skrev:Tack I-or och Almen.
Lyssnade precis på Carmina Burana men det är nog inget för mina öron.
Den jag har är DGs med Eugen Jochum från 1968 i stereo.
Inledningen är för mina tinnitusöron väldigt skrikig, det kanske finns guldkorn längre in men jag orkar nog inte lyssna igenom hela.
Blindtestade med skärt och vitt brus och där hördes det skillnad.
Ett av slutstegen hade en något ljusare ton i båda fallen.
Nästa knapptryckning avslöjade att det var Trimodalen, men som synes ovan så ligger den någon dB högre över 620 Hz.
Om det är SLAPS-stegen som dalar här eller om Trimodalerna har något hyss för sig måste jag kolla upp.
Frekvensgången för SLAPS-stegen mot konstlast är helt rak, så jag får mäta upp den mot en riktig last.
Det motsvarande gäller givetvis för Trimodalen.
Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
solhaga skrev:Lyssnade precis på Carmina Burana men det är nog inget för mina öron.
Den jag har är DGs med Eugen Jochum från 1968 i stereo.
Inledningen är för mina tinnitusöron väldigt skrikig, det kanske finns guldkorn längre in men jag orkar nog inte lyssna igenom hela.
sammel skrev:Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med
Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
I-or skrev:Det låter typiskt snålkodat för mig (mycket låg bitrate). Inte oväntat, dock.
sammel skrev:Ni har säkert rätt men jag gillar musiken
Solhaga du behöver inte ta med denna låten som
är så snålkodad inga problem, ville bara bidra
men bidraget uppskattades inte det är okej för mig
Ska höra på Solhagas anläggning den 31 oktober
det blir kul
jonasp skrev:Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?I-or skrev:Det låter typiskt snålkodat för mig (mycket låg bitrate). Inte oväntat, dock.
Låter riktigt illa här också, utan att logga in då. Ett spår var 235 kB som varade i typ 20 sekunder - under 100 kbit/s med andra ord.
solhaga skrev:Annars kanske något verk av Kari Bremnes skulle duga
Zappa skrev:sammel skrev:Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med
Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...
I-or skrev:Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).
RogerGustavsson skrev:Zappa skrev:sammel skrev:Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med
Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...
Utan konto får du inte "Lossless CD quality". Står också "Normal" i listen nere till höger.
RogerGustavsson skrev:Zappa skrev:sammel skrev:Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med
Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...
Utan konto får du inte "Lossless CD quality". Står också "Normal" i listen nere till höger.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Zappa skrev:
Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...
Utan konto får du inte "Lossless CD quality". Står också "Normal" i listen nere till höger.
Precis.
Jag har inte bedömt ljudkvaliten på just den skivan som diskuteras här, men utan konto är det en AAC 96 kbps stream herrarna i tråden lyssnar på vilket de inte borde bedömma Tidals kvalitet på.![]()
I Zappas skärmdump ser man dessutom att det står NORMAL längst ner i högra hörnet, detta är AAC 96 kbps.
Med Tidal HIFI-konto får man kvaliten FLAC 1.4 Mbps på den skivan.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Zappa skrev:
Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...
Utan konto får du inte "Lossless CD quality". Står också "Normal" i listen nere till höger.
Precis.
Jag har inte bedömt ljudkvaliten på just den skivan som diskuteras här, men utan konto är det en AAC 96 kbps stream herrarna i tråden lyssnar på vilket de inte borde bedömma Tidals kvalitet på.![]()
I Zappas skärmdump ser man dessutom att det står NORMAL längst ner i högra hörnet, detta är AAC 96 kbps.
Med Tidal HIFI-konto får man kvaliten FLAC 1.4 Mbps på den skivan.
sammel skrev:Tack Roger ochgoat76 skrev:RogerGustavsson skrev:
Utan konto får du inte "Lossless CD quality". Står också "Normal" i listen nere till höger.
Precis.
Jag har inte bedömt ljudkvaliten på just den skivan som diskuteras här, men utan konto är det en AAC 96 kbps stream herrarna i tråden lyssnar på vilket de inte borde bedömma Tidals kvalitet på.![]()
I Zappas skärmdump ser man dessutom att det står NORMAL längst ner i högra hörnet, detta är AAC 96 kbps.
Med Tidal HIFI-konto får man kvaliten FLAC 1.4 Mbps på den skivan.
Tack RogerGustavsson och goat76 för klargörande info om kvaliten jag hade ingen aning om att det skiljde så mycket
och att låten slutade spelas efter 20 sekunder,det var dåligt, hade varit bättre med full kvalitet 20 sekunder.
Zappa skrev:sammel skrev:Tack Roger ochgoat76 skrev:
Precis.
Jag har inte bedömt ljudkvaliten på just den skivan som diskuteras här, men utan konto är det en AAC 96 kbps stream herrarna i tråden lyssnar på vilket de inte borde bedömma Tidals kvalitet på.![]()
I Zappas skärmdump ser man dessutom att det står NORMAL längst ner i högra hörnet, detta är AAC 96 kbps.
Med Tidal HIFI-konto får man kvaliten FLAC 1.4 Mbps på den skivan.
Tack RogerGustavsson och goat76 för klargörande info om kvaliten jag hade ingen aning om att det skiljde så mycket
och att låten slutade spelas efter 20 sekunder,det var dåligt, hade varit bättre med full kvalitet 20 sekunder.
Instämmer, det hade varit lämpligt med 20 sekunder i bästa kvalitet.
solhaga skrev:
Blindtestade med skärt och vitt brus och där hördes det skillnad.
Ett av slutstegen hade en något ljusare ton i båda fallen.
Nästa knapptryckning avslöjade att det var Trimodalen, men som synes ovan så ligger den någon dB högre över 620 Hz.
Om det är SLAPS-stegen som dalar här eller om Trimodalerna har något hyss för sig måste jag kolla upp.
Frekvensgången för SLAPS-stegen mot konstlast är helt rak, så jag får mäta upp den mot en riktig last.
Det motsvarande gäller givetvis för Trimodalen.
solhaga skrev:
Det enda signifikanta jag kan se är att Trimodalen har en avvikande frekvenskurva över 620 Hz.
solhaga skrev:
Samt att THD för alla drastiskt sjunker vid 330 Hz för att återgå en liten bit uppåt. En teori är att det har att göra med DSP:n; basen LP-filtreras vid 600 Hz @ 24 dB/oktav.
I-or skrev:Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).
solhaga skrev:Så nu har alla steg samma frekvenssvar samt att skärt och vitt brus låter lika.
---
Så den genvägen fanns inte, det blir till att gå den långa vägen...
Zappa skrev:I-or skrev:Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).
Spännande! Kan man få höra en av dig ekvaliserad inspelning jämfört med originalet? Själv har jag exempelvis experimenterat med att justera Patricia Barbers Cafe Blue med equalizer. Jag vill minnas att det var relativt försiktiga ingrepp men effekten var stor.
MichaelG skrev:I-or skrev:Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).
Jag har bara några få Telarc-skivor, men är generellt mycket nöjd med ljudkvalitén. Eldfågeln förstås, men min favorit är nog Prokofievs Alexander Nevsky + Löjtnant Kije med André Previn och LA filharmonikerna. Men det kanske är för att jag är så löjligt förtjust i musiken.
I-or skrev:Jag har inte fingrat på originalfilerna utan använder eq i mediaspelaren, vilken går att koppla till individuella album eller låtar. På bättre inspelningar är det oftast mycket små (kanske 0,5-1 dB) men någorlunda bredbandiga ingrepp. 70- och 80-talsmusik är ofta baslös och kräver en hel del lyft från ca 60 Hz och nedåt. Klåfingriga mastrare har en tendens att dels komprimera, dels höja nivån en aning i den övre diskanten, vilket ger en onaturligt "elektronisk" klang. Undantaget överdriven kompression går det att fixa det värsta med den ganska enkla 15-bandiga grafiska eq:n och göra favoritmusiken ljudkvalitetsmässigt uthärdlig i nästan samtliga fall. Framför allt vissa liveinspelningar är direkt hemska utan omfattande korrektion.
I-or skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).
Spännande! Kan man få höra en av dig ekvaliserad inspelning jämfört med originalet? Själv har jag exempelvis experimenterat med att justera Patricia Barbers Cafe Blue med equalizer. Jag vill minnas att det var relativt försiktiga ingrepp men effekten var stor.
Jag har inte fingrat på originalfilerna utan använder eq i mediaspelaren, vilken går att koppla till individuella album eller låtar. På bättre inspelningar är det oftast mycket små (kanske 0,5-1 dB) men någorlunda bredbandiga ingrepp.
I-or skrev:Ja, alla som är intresserade av ljudkvalitet och gärna diskuterar minimala/obefintliga skillnader från allehanda produkter bör prova att ekvalisera nivån med någon dB eller så här eller där (med en bandbredd om kanske en halv till en oktav) och fullständigt förbluffas över hur stor skillnad det faktiskt gör.
Strmbrg skrev:Det kanske beror litegrann på vad syftet med blindtestet är, men ska man inte lyssna på sådan musik man tycker om?
Det kanske kan bli knivigt förvisso, för vissa, om blindtestandet utförs på flera personer samtidigt. Åtminstone om de har väsensskild smak.
Max_Headroom skrev:Strmbrg skrev:Det kanske beror litegrann på vad syftet med blindtestet är, men ska man inte lyssna på sådan musik man tycker om?
Det kanske kan bli knivigt förvisso, för vissa, om blindtestandet utförs på flera personer samtidigt. Åtminstone om de har väsensskild smak.
Nej, man skall använda lagom dålig musik vid tester. Inte SÅ dåliga att man MÅSTE stänga av, men inte så bra att man sitter och lyssnar på musiken istället och det som skulle blivit en test av ljud uratar till en lång lyssnings session utan några egentliga resultat av något man inte visste redan innan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster