Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Ännu en till min-musiksmak-o-anläggning-är-mycket-bättre-än-alla-andras-tråd. Vad vill du få ut utav den denna gång?
Strmbrg skrev:Tell skrev:Ännu en till min-musiksmak-o-anläggning-är-mycket-bättre-än-alla-andras-tråd. Vad vill du få ut utav den denna gång?
Det var ju just det du tolkar in som jag skrev att jag INTE hade som syfte med tråden.
Men skit i mina trådar nu. Jag får gliringar om att jag skapar för många trådar. Det verkar störa det med.
Strmbrg skrev:Ja, här sitter man och lyssnar på lite stråkorkestermusik av njutbar och melodisk typ.
Lyssnar och funderar.
När jag lyssnar på sådan här musik så blir upplevelserna olika beroende på om jag stänger av andra aktiviteter eller ej. Typ, läser eller skriver.
Musiken är såpass innehållsrik avseende smådetaljer, rumsljud, övertoner, multimelodi- och instrumentmix, att mycket går perceptivt förlorat när jag samtidigt sysslar med annat. Lägger jag ihop laptopen så ökar perceptionen av detaljerna.
Lyssnar jag på mindre komplex musik så blir inte förändringen så stor när jag både sysslar och lyssnar som när jag bara lyssnar.
Utifrån detta så undrar jag om det inte även är så, att den här ljud-komplexa musiken ställer högre krav på anläggningens förmåga till detaljåtergivning.
Jag skriver inte alls detta i syfte att racka ner på personer som gillar viss musik. Det vore både lågt och främmande. Nej, det är hur det förhåller sig som intresserar mig.
Enkelt uttryckt:
Om musiken inte innehåller särskilt mycket av små-ljud, inte framförs av massor av instrument i en lokalklang och inte består av mängder av parallella stämmor, ja då finns det ju rimligtvis inte så mycket att "lyfta fram". Den extremt högupplösande anläggningen ger inte så mycket extra.
Nu bortser jag från baskapacitet och ljudtrycksdito, vilket såklart kan vara egenskaper som inverkar på den mesta musik.
Strmbrg skrev:Ja, här sitter man och lyssnar på lite stråkorkestermusik av njutbar och melodisk typ.
Lyssnar och funderar.
När jag lyssnar på sådan här musik så blir upplevelserna olika beroende på om jag stänger av andra aktiviteter eller ej. Typ, läser eller skriver.
Musiken är såpass innehållsrik avseende smådetaljer, rumsljud, övertoner, multimelodi- och instrumentmix, att mycket går perceptivt förlorat när jag samtidigt sysslar med annat. Lägger jag ihop laptopen så ökar perceptionen av detaljerna.
Lyssnar jag på mindre komplex musik så blir inte förändringen så stor när jag både sysslar och lyssnar som när jag bara lyssnar.
Utifrån detta så undrar jag om det inte även är så, att den här ljud-komplexa musiken ställer högre krav på anläggningens förmåga till detaljåtergivning.
Jag skriver inte alls detta i syfte att racka ner på personer som gillar viss musik. Det vore både lågt och främmande. Nej, det är hur det förhåller sig som intresserar mig.
Enkelt uttryckt:
Om musiken inte innehåller särskilt mycket av små-ljud, inte framförs av massor av instrument i en lokalklang och inte består av mängder av parallella stämmor, ja då finns det ju rimligtvis inte så mycket att "lyfta fram". Den extremt högupplösande anläggningen ger inte så mycket extra.
Nu bortser jag från baskapacitet och ljudtrycksdito, vilket såklart kan vara egenskaper som inverkar på den mesta musik.
I-or skrev:*Jag tror att Faktisktmedlemmarna förstår att typiska hifibegrepp som analytiskt eller musikaliskt ljud är trams och om det inte är rena hjärnspöken, så handlar det nästan uteslutande om skillnader i frekvensgång/spridning och distorsion.
Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen. Något som kan se komplext ut i frekvensdomänen i form av en massa spektrala komponenter ser inte längre komplex ut om den betraktas i tidsdomänen. Allt detta trams om att seriös musik är mer krävande än populärmusik och jazz är ingenting annat än just trams.
Olika typer av musik kan givetvis ställa olika krav på olika registers kapacitet.
Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen. Något som kan se komplext ut i frekvensdomänen i form av en massa spektrala komponenter ser inte längre komplex ut om den betraktas i tidsdomänen. Allt detta trams om att seriös musik är mer krävande än populärmusik och jazz är ingenting annat än just trams.
Olika typer av musik kan givetvis ställa olika krav på olika registers kapacitet.
Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen. Något som kan se komplext ut i frekvensdomänen i form av en massa spektrala komponenter ser inte längre komplex ut om den betraktas i tidsdomänen. Allt detta trams om att seriös musik är mer krävande än populärmusik och jazz är ingenting annat än just trams.
Olika typer av musik kan givetvis ställa olika krav på olika registers kapacitet.
music4ever skrev:Olika former av musik ger olika krav. Brukade ha blandskivor när jag åkte runt och testa prylar och då var det allt från elektronisk musik, metal, pop, jazz, blues, etc. Alla var utvalda av olika anledningar att testa systemen med. Någon högtalare som kanske lät rätt okej med akustisk musik totalt fallerade med en tung metallåt.
Morello skrev:Om man spisar seriös musik skall man väl röka seriös tobak och inte enkel jazztobak!
Baffel skrev:...
Verkar ju inte vara så enkelt som att musik x funkar på system y och tvärt om. Såklart något ni erfarna sedan länge vetat om
Strmbrg skrev:Man kan självklart definiera enkel, svårlyssnad, komplex, lättillgänglig, banal, allvarlig, mångtydbar eller lite vad som helst. Och dessutom definiera det på lite olika, mer eller mindre genomtänkta vis.
Min utgångspunkt just i den här tråden var enbart att tala om "enkel - komplex" utifrån perspektivet på ljudkomplexitet.
Alltså inte utifrån exempelvis vilka och hurdana psykologiska effekter musik kan ge hos en lyssnare. Ej heller huruvida och i vilken grad musik av olika slag kan skapa associationer till skeenden, så som programmusik är tänkt. Sådant är intressant, men det var inte det jag hade i åtanke.
Den musik du anger (den som jag känner till alltså) klassar jag som komplex ur ett ljudperspektiv. Det vill säga att musiken består av:Många instrument som spelar samtidigt
Många likadana instrument som spelar samtidigt
Många olika instrument som spelar samtidigt
Flera olika samtidiga stämmor/melodislingor
Instrument på olika avstånd från mikrofoner
Instrument på olika platser i en ljudreflekterande, ljudabsorberande och ljuddiffuserande stor lokal
Strmbrg skrev:Så kan det vara.
Nattlorden skrev:goat76 - jag började inte lyssna på rock(/metal/etc) på allvar innan jag fann mig med högtalare som var bra nog att kunna fixa att lösa upp det. Det var liksom ett "aha - är det därför folk gillar det?" om jag överdriver lite.
Strmbrg skrev:[...]
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
goat76 skrev:Högtalarna har ingen aning om vad musiken består utav, varken om det är en, tre eller hundra instrument som spelas på inspelningens tvåkanalsspår.
Strmbrg skrev:Hm, man kan ju kanske bortse från VILKEN musik som är enkel respektive komplex ljudmässigt.
Om man vill det alltså. Vill man inte bortse från det så blir det kanske svårare att bortse från det.
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Så kan det vara.
Inte bara kan vara, det är så...
Strmbrg skrev:Hm, man kan ju kanske bortse från VILKEN musik som är enkel respektive komplex ljudmässigt.
Om man vill det alltså. Vill man inte bortse från det så blir det kanske svårare att bortse från det.
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
PerStromgren skrev: Min poäng är att man lättare hör denna distorsion om instrumenten är kända av lyssnaren, vilket är enklare om de inte har passerat en massa, ibland okända, musikaliska distorsionslådor. Jag har dock full respekt för att de som har tung rockmusik som favvo hör "igenom" anläggningen om de är vana.
PerStromgren skrev:goat76 skrev:Högtalarna har ingen aning om vad musiken består utav, varken om det är en, tre eller hundra instrument som spelas på inspelningens tvåkanalsspår.
Nej, men lyssnaren har det, vilket är poängen!
Om lyssnaren kan höra dessa enskilda instrument eller inte, har att göra med överföringen i sin helhet, där lyssnarens anläggning (och rum) har en stor del. All sorts distorsion ställer till det. Min poäng är att man lättare hör denna distorsion om instrumenten är kända av lyssnaren, vilket är enklare om de inte har passerat en massa, ibland okända, musikaliska distorsionslådor. Jag har dock full respekt för att de som har tung rockmusik som favvo hör "igenom" anläggningen om de är vana.
Jag och Strömmis har liknande preferenser för musik, och dessutom liknande anläggningar, ska sägas.
music4ever skrev:Strmbrg skrev:Hm, man kan ju kanske bortse från VILKEN musik som är enkel respektive komplex ljudmässigt.
Om man vill det alltså. Vill man inte bortse från det så blir det kanske svårare att bortse från det.
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
"Detaljupplösningg" är ju inte allt. Om en låt har en basslinga som spelas kring säg 25 hz, och högtalarna inte kan återge det så spelar ju inga "detaljer" i världen någon roll om en stor del av låten inte ens återges.
Baffel skrev:[...] Så dyra högtalarkablar verkar ju fullständigt meningslöst i alla fall.
Baffel skrev:Hursomhelst. Högtalarkablar . Jämfört Biltemas 1,5 mm
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022320
Vs ett par dyra som tydligen gick på flera tusentals kronor nya (ska kolla upp vad de heter )
Jag och polaren testade med olika högtalare och förstärkare . Hyfsad utrustning , singel end rörförstärkare KT 88 slutrör + högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand. Resultat . Hörde absolut precis 0 skillnad på ljudet. Nada. Så dyra högtalarkablar verkar ju fullständigt meningslöst i alla fall.
Harryup skrev:En av de största anledningarna till mässjazz är att rummen ofta är dåligt isolerade ifrån varandra och skall man spela något annat så måste man turas om och det vill man inte om man betalt en hyra som kostar skjortan för ganska få timmar av ljud i montern.
Strmbrg skrev:Mäss-lyssning är meningslöst, tycker jag.
Det ger ingenting utöver att man hör hur det låter med den musik som spelas i den lokal som den spelas och från den plats man befinner sig på.
Vad är det jag skall bedöma? Just det eller en anläggning?
En väldigt intressant sak är att när jag oavsett på mässa eller i butik bett om storskalig symfonisk musik: Det finns inte.
Numera är det ju betydligt enklare eftersom man rattar fram något önskvärt från exempelvis Tidal.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Mäss-lyssning är meningslöst, tycker jag.
Det ger ingenting utöver att man hör hur det låter med den musik som spelas i den lokal som den spelas och från den plats man befinner sig på.
Vad är det jag skall bedöma? Just det eller en anläggning?
En väldigt intressant sak är att när jag oavsett på mässa eller i butik bett om storskalig symfonisk musik: Det finns inte.
Numera är det ju betydligt enklare eftersom man rattar fram något önskvärt från exempelvis Tidal.
Du var ju inne på Sheraton, 2010 eller 2011 eller 2012, då jag demade Bremen 3D8. Då spelade jag en del klassiskt, bl.a. Mahlers 4 symfoni. Vet inte om du minns.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Mäss-lyssning är meningslöst, tycker jag.
Det ger ingenting utöver att man hör hur det låter med den musik som spelas i den lokal som den spelas och från den plats man befinner sig på.
Vad är det jag skall bedöma? Just det eller en anläggning?
En väldigt intressant sak är att när jag oavsett på mässa eller i butik bett om storskalig symfonisk musik: Det finns inte.
Numera är det ju betydligt enklare eftersom man rattar fram något önskvärt från exempelvis Tidal.
Du var ju inne på Sheraton, 2010 eller 2011 eller 2012, då jag demade Bremen 3D8. Då spelade jag en del klassiskt, bl.a. Mahlers 4 symfoni. Vet inte om du minns.
Mvh
Peter
Jo det stämmer. Jag minns det nu. Fascinerande att du minns att du spelade just Mahlers 4.
Strmbrg skrev:Dr Steindl:
Jag har inte lyssnat på dina exempel eftersom jag känner flera av dem hyfsat väl sedan tidigare. Så de är alltså inte alls ignorerade.
Man kan självklart definiera enkel, svårlyssnad, komplex, lättillgänglig, banal, allvarlig, mångtydbar eller lite vad som helst. Och dessutom definiera det på lite olika, mer eller mindre genomtänkta vis.
Min utgångspunkt just i den här tråden var enbart att tala om "enkel - komplex" utifrån perspektivet på ljudkomplexitet.
Alltså inte utifrån exempelvis vilka och hurdana psykologiska effekter musik kan ge hos en lyssnare. Ej heller huruvida och i vilken grad musik av olika slag kan skapa associationer till skeenden, så som programmusik är tänkt. Sådant är intressant, men det var inte det jag hade i åtanke.
Den musik du anger (den som jag känner till alltså) klassar jag som komplex ur ett ljudperspektiv. Det vill säga att musiken består av:Många instrument som spelar samtidigt
Många likadana instrument som spelar samtidigt
Många olika instrument som spelar samtidigt
Flera olika samtidiga stämmor/melodislingor
Instrument på olika avstånd från mikrofoner
Instrument på olika platser i en ljudreflekterande, ljudabsorberande och ljuddiffuserande stor lokal
Kanske specifikt till dem som lätt blir störda av en intolkad attityd i mina inlägg:Det jag funderar över eller har som agenda är INTE huruvida viss musik är på något vis mer "högtstående" ur någotslags fisförnämt "sanningsperspektiv".
INTE huruvida de personer som föredrar viss musik är mer högtstående.
INTE huruvida jag är en bättre människa än du som lätt blir störd av det jag emellanåt skriver.
Jag kan emellanåt studsa omkring till Peps Persson, digga Alice Cooper titta på något klipp med Keith Moon eller George Clinton. Exempelvis.
Jag kan samtidigt förstå reaktioner på mina inlägg som tolkar dem som socialt positionerande, nedklankande och självförhävande. Jag förstår det eftersom den typen av människor som agerar i sådana syften finns. De är nog inte ens särskilt få utan kanske är de i majoritet i samhället. Vet ej. Men jag är medveten om att det förekommer.
Utifrån den ofta socialt bevakande, lättkränkta och infektionsbenägna stämning som råder i samhället så blir det såklart svårt att ernå trovärdighet för den som bara är ute efter att föra resonemang och fundera över hur saker förhåller sig, och gör just det, UTAN att blanda in socialiserande syften i tankar och handlingar.
Emellanåt känns den ambitionen närmast hopplöst utsiktslös.
Men skam den som ger sig.
jansch skrev:Kanske dumt att kommentera men det är tvärt om....
"kring 25Hz" är det nästan bara kyrkorgel, syntar och piano som kan spela (på ett piano är lägsta tonen 27,5Hz). Vanlig 4-strängad elbas har 41,2Hz som lägsta ton.
Strmbrg skrev:Ja, här sitter man och lyssnar på lite stråkorkestermusik av njutbar och melodisk typ.
Lyssnar och funderar.
När jag lyssnar på sådan här musik så blir upplevelserna olika beroende på om jag stänger av andra aktiviteter eller ej. Typ, läser eller skriver.
Musiken är såpass innehållsrik avseende smådetaljer, rumsljud, övertoner, multimelodi- och instrumentmix, att mycket går perceptivt förlorat när jag samtidigt sysslar med annat. Lägger jag ihop laptopen så ökar perceptionen av detaljerna.
Lyssnar jag på mindre komplex musik så blir inte förändringen så stor när jag både sysslar och lyssnar som när jag bara lyssnar.
Utifrån detta så undrar jag om det inte även är så, att den här ljud-komplexa musiken ställer högre krav på anläggningens förmåga till detaljåtergivning.
Jag skriver inte alls detta i syfte att racka ner på personer som gillar viss musik. Det vore både lågt och främmande. Nej, det är hur det förhåller sig som intresserar mig.
Enkelt uttryckt:
Om musiken inte innehåller särskilt mycket av små-ljud, inte framförs av massor av instrument i en lokalklang och inte består av mängder av parallella stämmor, ja då finns det ju rimligtvis inte så mycket att "lyfta fram". Den extremt högupplösande anläggningen ger inte så mycket extra.
Nu bortser jag från baskapacitet och ljudtrycksdito, vilket såklart kan vara egenskaper som inverkar på den mesta musik.
music4ever skrev:jansch skrev:Kanske dumt att kommentera men det är tvärt om....
"kring 25Hz" är det nästan bara kyrkorgel, syntar och piano som kan spela (på ett piano är lägsta tonen 27,5Hz). Vanlig 4-strängad elbas har 41,2Hz som lägsta ton.
Ja, och? Folk lyssnar på elektronisk musik.
jansch skrev:music4ever skrev:jansch skrev:Kanske dumt att kommentera men det är tvärt om....
"kring 25Hz" är det nästan bara kyrkorgel, syntar och piano som kan spela (på ett piano är lägsta tonen 27,5Hz). Vanlig 4-strängad elbas har 41,2Hz som lägsta ton.
Ja, och? Folk lyssnar på elektronisk musik.
Ja, jag skrev ju syntar men du missade nog det viktigaste - "men det är tvärt om" och resten av texten jag skrev......
Posta gärna en låt med basslinga kring 25Hz, jag hittar ingen.....
Harryup skrev:En av de största anledningarna till mässjazz är att rummen ofta är dåligt isolerade ifrån varandra och skall man spela något annat så måste man turas om och det vill man inte om man betalt en hyra som kostar skjortan för ganska få timmar av ljud i montern.
Nattlorden skrev:Jag brukar som del i mina tester använda Mike Oldfield "Five miles out" för att testa om återgivningen faller ihop när den får komplex och medvetet distad musik eller det bara drunknar i mer.
Så hör ni den spelas någonstans på en mässa, så är det nog jag som är där och frågat efter den...![]()
I-or skrev:Harryup skrev:En av de största anledningarna till mässjazz är att rummen ofta är dåligt isolerade ifrån varandra och skall man spela något annat så måste man turas om och det vill man inte om man betalt en hyra som kostar skjortan för ganska få timmar av ljud i montern.
Detta handlar inte om ljudnivå utan om signalkomplexitet. Det finns massor av musik med hög signalkomplexitet men med relativt låg ljudnivå som kan spelas för att demonstrera upplösningsförmåga, t.ex. stråkorkerstermusiken som Strmbrg nämner i trådstarten.
Harryup skrev:I-or skrev:Harryup skrev:En av de största anledningarna till mässjazz är att rummen ofta är dåligt isolerade ifrån varandra och skall man spela något annat så måste man turas om och det vill man inte om man betalt en hyra som kostar skjortan för ganska få timmar av ljud i montern.
Detta handlar inte om ljudnivå utan om signalkomplexitet. Det finns massor av musik med hög signalkomplexitet men med relativt låg ljudnivå som kan spelas för att demonstrera upplösningsförmåga, t.ex. stråkorkerstermusiken som Strmbrg nämner i trådstarten.
Har demat på mässor så jag vet att man pratar med grannarna om ljudnivåer och om vissa skivor stör extra mycket. Sen styrs ju även musikvalet av rumsakustiken, man spelar juinte sånt som sätter igång rummet på ett ogynnsamt sätt.
I-or skrev:Harryup skrev:I-or skrev:
Detta handlar inte om ljudnivå utan om signalkomplexitet. Det finns massor av musik med hög signalkomplexitet men med relativt låg ljudnivå som kan spelas för att demonstrera upplösningsförmåga, t.ex. stråkorkerstermusiken som Strmbrg nämner i trådstarten.
Har demat på mässor så jag vet att man pratar med grannarna om ljudnivåer och om vissa skivor stör extra mycket. Sen styrs ju även musikvalet av rumsakustiken, man spelar juinte sånt som sätter igång rummet på ett ogynnsamt sätt.
Återigen, det går alldeles utmärkt att spela signalmässigt komplex musik på låg ljudnivå, alldeles speciellt en stråkorkester som via lågt lågfrekvensinnehåll drar nytta av den högre ljudisoleringen mellan rummen för högre frekvenser.
petersteindl skrev:I-or skrev:Harryup skrev:
Har demat på mässor så jag vet att man pratar med grannarna om ljudnivåer och om vissa skivor stör extra mycket. Sen styrs ju även musikvalet av rumsakustiken, man spelar juinte sånt som sätter igång rummet på ett ogynnsamt sätt.
Återigen, det går alldeles utmärkt att spela signalmässigt komplex musik på låg ljudnivå, alldeles speciellt en stråkorkester som via lågt lågfrekvensinnehåll drar nytta av den högre ljudisoleringen mellan rummen för högre frekvenser.
I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.
Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.
Eftersom jag har jobbat i branschen sedan 1973/74 så har jag mycket stor erfarenhet av hifi-mässor. På 80-talet anlitades jag av Tysklands störste distributör av high end audio att hjälpa dem på alla tyska mässor. Jag fick ansvaret för att sätta upp högtalarna och sittplatserna, koppla ihop utrustning, montera och ställa in skivspelare och välja demomaterial d v s musik samt att vara på plats och vara dj under hela mässan medans vd för tyska företaget tog hand om press och handlare.
Vill nog påstå att ingen annan utställare i Tyskland hade en sådan väl fungerande mäss-struktur. Publiken applåderade, stannade kvar, kom fram och gratulerade, ja de var hänförda. I Berlin hade vi besökare frön DDR som återkom varje år och satt och lyssnade i timtal. Rummen vi hade var sällan under 100 kvadratmeter. De var fyllda med besökare från morgon till kväll. Vi slängde aldrig ut någon. De från DDR kom fram och tackade oss. De sökte visum varje år för att gå på varje mässa i Väst-Berlin och besöka vårt rum. Det var deras sporre fram till nästa år och det visste min Tyske vän. De kom inte dit för teknik. De kom inte dit för lektion. De kom inte dit för att jämföra ljud. Det handlar om musik som entertainment. De kom för känsloupplevelse av musik och musikevent förmedlad via ljudåtergivning. Jag vågar påstå att jag hade total kontroll över mässituationen och jag kunde välja rätt musik för var och en av besökarna utan att de behövde be om viss musik. Ibland hade de speciella önskemål som vi oftast tillgodosåg. Naturligtvis var stereoapparaterna de bästa och eftersom jag distribuerade samma märken i Sverige så visste jag vad som skulle kopplas ihop med vad och hur högtalarna skulle placeras.
Då det gäller musikval har jag under hela min karriär endast träffat en person jag litar på kan ta över min uppgift och vi jobbade tillsammans på mässor 1996-1997. Då demade jag mina egna Bremen-apparater.
Mäss-jazz är det enklaste valet att spela och skrämmer inte bort publik. Men det ger heller inget bestående intryck och det skapar ingen känslostämning i publiken.
Då jag demar så demar jag mig själv via musiken och jag gör det såsom jag själv vore en i publiken där jag är med och sätter stämningen. Det kräver full koll och totalt mentalt engagemang från att mässan öppnar till att siste man går ut efter stängning. Sedan är man totalt slut.
Musiken skall locka, fängsla och trollbinda samt försätta en i känslosvall, från tårar till glädje, från dans till meditativt avslappnande. Det är en resa i ens inre där tekniken glöms och ej heller märks.
Lyckas jag med det så kan jag välja exakt rätt tillfälle att spela avant garde jazz och komplex låg stråkmusik såsom det vore naturliga geografiska positiner man tar sig förbi får att komma till destination. Men det är inte alltid man kan vara på topp.
Mvh
Äggmannen
jansch skrev:Ja, jag skrev ju syntar men du missade nog det viktigaste - "men det är tvärt om" och resten av texten jag skrev......
Posta gärna en låt med basslinga kring 25Hz, jag hittar ingen.....
music4ever skrev:PerStromgren skrev: Min poäng är att man lättare hör denna distorsion om instrumenten är kända av lyssnaren, vilket är enklare om de inte har passerat en massa, ibland okända, musikaliska distorsionslådor. Jag har dock full respekt för att de som har tung rockmusik som favvo hör "igenom" anläggningen om de är vana.
Låter alla instrument lika? En fiol som fiol? Hur man spelar in påverkar det?
Sätter du 10 st audiofiler och lyssnar på X så kommer du ha kanske 11 olika åsikter hur nära det är verkligheten eller ej.
Strmbrg skrev:Det är ju dessvärre mycket inom konsumenthandeln som inte särskilt väl svarar mot konsumentönskemålen. Så, att det kapitalistiska grundreceptet "Tillgång och efterfrågan" styr i särskilt hög grad ställer jag mig lite tvivlande till .
RJohan skrev:...
Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!
Jag har sen dess förgäves försökt hitta inspelningar som låter så. Men, nä, jag har aldrig hittat någon, speciellt elgitarr låter bara fattigt och utsmetat. Alltså, rockmusik är inte inspelad så det går att referera till någon verklighet, det är en ren studioprodukt. Men det visste ni ju redan. Men, om någon kan peka på något som låter enligt mitt hörsleminne så kommer du göra en gammal man glad. En enda inspelning och jag kan dö nöjd.
hcl skrev:RJohan skrev:...
Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!
Jag har sen dess förgäves försökt hitta inspelningar som låter så. Men, nä, jag har aldrig hittat någon, speciellt elgitarr låter bara fattigt och utsmetat. Alltså, rockmusik är inte inspelad så det går att referera till någon verklighet, det är en ren studioprodukt. Men det visste ni ju redan. Men, om någon kan peka på något som låter enligt mitt hörsleminne så kommer du göra en gammal man glad. En enda inspelning och jag kan dö nöjd.
Bl.a. detta har jag velat göra sedan vi startade vår verksamhet, men vi har faktiskt inte stött på något band som vill det. Alla verkar vilja att det låter som andra inspelade band.
RJohan skrev:Kan du inte smyga ut några extra mickar för en parallell 'audiophil'-inspelning? Behöver ju inte ges ut, bara för att se hur resultatet blir?
RJohan skrev:Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!
Jag har sen dess förgäves försökt hitta inspelningar som låter så. Men, nä, jag har aldrig hittat någon, speciellt elgitarr låter bara fattigt och utsmetat. Alltså, rockmusik är inte inspelad så det går att referera till någon verklighet, det är en ren studioprodukt. Men det visste ni ju redan. Men, om någon kan peka på något som låter enligt mitt hörsleminne så kommer du göra en gammal man glad. En enda inspelning och jag kan dö nöjd.
music4ever skrev:Olika former av musik ger olika krav. Brukade ha blandskivor när jag åkte runt och testa prylar och då var det allt från elektronisk musik, metal, pop, jazz, blues, etc. Alla var utvalda av olika anledningar att testa systemen med. Någon högtalare som kanske lät rätt okej med akustisk musik totalt fallerade med en tung metallåt.
petersteindl skrev:I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.
Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.
goat76 skrev:RJohan skrev:Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!
Jag har sen dess förgäves försökt hitta inspelningar som låter så. Men, nä, jag har aldrig hittat någon, speciellt elgitarr låter bara fattigt och utsmetat. Alltså, rockmusik är inte inspelad så det går att referera till någon verklighet, det är en ren studioprodukt. Men det visste ni ju redan. Men, om någon kan peka på något som låter enligt mitt hörsleminne så kommer du göra en gammal man glad. En enda inspelning och jag kan dö nöjd.
Nästan alla produktioner/inspelningar inom genren Noise Rock består av ”råa” inspelade gitarrer där i princip ingen bearbetning/behandling har gjorts i efterhand för att forma ljudet snällare. Men de tekniska begränsningarna som råder vid både inspelning och uppspelning så att man verkligen fångar det där trycket blir nog i de flesta fall väldigt svårt. Varje steg i kedjan begränsar onekligen det ursprungliga kraftfulla ljudet tills det inte längre låter lika övertygande.
Normal ”radio-rock” låter ju alltid totalt överbearbetad och ”försnällad” för att uppnå någon slags accepterad form för allmänhetens öron. Pudelrock.
Högtalarna som man sedan använder vid uppspelning måste ju även de ha vissa egenskaper för att kunna återge kraften och de starka och snabba transienterna på ett trovärdigt sätt.
sportbilsentusiasten skrev:music4ever skrev:Olika former av musik ger olika krav. Brukade ha blandskivor när jag åkte runt och testa prylar och då var det allt från elektronisk musik, metal, pop, jazz, blues, etc. Alla var utvalda av olika anledningar att testa systemen med. Någon högtalare som kanske lät rätt okej med akustisk musik totalt fallerade med en tung metallåt.
+1
Med tillägget att detta gäller alla delar i en anläggning.
Alla musik blir givetvis mer njutningsfullt återgiven i en bättre anläggning. Annars är anläggning inte bättre, möjligtvis suboptimerad. Det kan vara ok det med såklart om man mest lyssnar på en typ av musik.
Nattlorden skrev:RJohan skrev:Kan du inte smyga ut några extra mickar för en parallell 'audiophil'-inspelning? Behöver ju inte ges ut, bara för att se hur resultatet blir?
Hade ju varit häftigt om man gett ut en dubbelplatta med samma låtar, men med denna skillnaden... och sedan de facto låtit konsumenterna ha sin uppfattning om det... det kanske hade blivit en rejäl snackis på nätet och en "öronöppnare" för vissa, förhoppningsvis många.
RJohan skrev:...
Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.
RJohan skrev:sportbilsentusiasten skrev:music4ever skrev:Olika former av musik ger olika krav. Brukade ha blandskivor när jag åkte runt och testa prylar och då var det allt från elektronisk musik, metal, pop, jazz, blues, etc. Alla var utvalda av olika anledningar att testa systemen med. Någon högtalare som kanske lät rätt okej med akustisk musik totalt fallerade med en tung metallåt.
+1
Med tillägget att detta gäller alla delar i en anläggning.
Alla musik blir givetvis mer njutningsfullt återgiven i en bättre anläggning. Annars är anläggning inte bättre, möjligtvis suboptimerad. Det kan vara ok det med såklart om man mest lyssnar på en typ av musik.
Jo, dålig anläggning har jag i bilen. Det som låter bra hemma låter (förhållandevis) bra i bilen. Det som låter skit hemma, låter absolut inte plötsligt bra i bilen. ALLT låter bättre hemma, men skillnaden blir större.
Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.
Strmbrg skrev:RJohan skrev:...
Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.
Eller så räcker det om den "klarar" den musik man vill lyssna på.
Fast det kanske är samma sak.
RJohan skrev:För allan del, jag hör ju aldrig på Jularbo eller Trip Hop (det senare vet jag inte ens vad det är, men jag är ju en gammal gubbe).
RJohan skrev:goat76 skrev:RJohan skrev:Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!
Jag har sen dess förgäves försökt hitta inspelningar som låter så. Men, nä, jag har aldrig hittat någon, speciellt elgitarr låter bara fattigt och utsmetat. Alltså, rockmusik är inte inspelad så det går att referera till någon verklighet, det är en ren studioprodukt. Men det visste ni ju redan. Men, om någon kan peka på något som låter enligt mitt hörsleminne så kommer du göra en gammal man glad. En enda inspelning och jag kan dö nöjd.
Nästan alla produktioner/inspelningar inom genren Noise Rock består av ”råa” inspelade gitarrer där i princip ingen bearbetning/behandling har gjorts i efterhand för att forma ljudet snällare. Men de tekniska begränsningarna som råder vid både inspelning och uppspelning så att man verkligen fångar det där trycket blir nog i de flesta fall väldigt svårt. Varje steg i kedjan begränsar onekligen det ursprungliga kraftfulla ljudet tills det inte längre låter lika övertygande.
Normal ”radio-rock” låter ju alltid totalt överbearbetad och ”försnällad” för att uppnå någon slags accepterad form för allmänhetens öron. Pudelrock.
Högtalarna som man sedan använder vid uppspelning måste ju även de ha vissa egenskaper för att kunna återge kraften och de starka och snabba transienterna på ett trovärdigt sätt.
Roligt att få lite 'inside information' om hur det fungerar i studion!
hcl skrev:Bl.a. detta har jag velat göra sedan vi startade vår verksamhet, men vi har faktiskt inte stött på något band som vill det. Alla verkar vilja att det låter som andra inspelade band.
goat76 skrev:Nejdå, jag jobbar inte med musikproduktion, bara intresserad och gör egna inspelningar på amatörnivå där elgitarr utgör en väsentlig del av musiken.![]()
Gitarren är i stora drag obehandlad med ytterst små justeringar för att passa in bättre i mixen med övriga instrument, men i det stora hela är det en väldigt rå inspelning. Signalen har dock gått igenom diverse flaskhalsar som mikrofoner, mikrofonförstärkare, A/D-omvandlare och bråka med andra instrument ihoppackat i ett stereospår, sedan ska den spelas upp genom ungefär lika många steg där ytterligare flaskhalsar finns och musiken spelas sedan knappast upp i full styrka i de flestas hem. Det blir därför svårt att förvänta sig att det ska bli något riktigt live-tryck.
sportbilsentusiasten skrev:RJohan skrev:sportbilsentusiasten skrev:+1
Med tillägget att detta gäller alla delar i en anläggning.
Alla musik blir givetvis mer njutningsfullt återgiven i en bättre anläggning. Annars är anläggning inte bättre, möjligtvis suboptimerad. Det kan vara ok det med såklart om man mest lyssnar på en typ av musik.
Jo, dålig anläggning har jag i bilen. Det som låter bra hemma låter (förhållandevis) bra i bilen. Det som låter skit hemma, låter absolut inte plötsligt bra i bilen. ALLT låter bättre hemma, men skillnaden blir större.
Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.
Kan rekommendera Bumester HIFI i Merca E-klass. Valde bilen mycket tack vare den och akustikpaketet som genom tjocka rutor och 2cm extra isolering i dörrar/golv gör bilen tyst upp till 140 där det börjar susa svagt från sidorutorna.
Skitbra stereo, men du får testa flera och köpa den som låter bäst. De är lite olika bra.
RJohan skrev:sportbilsentusiasten skrev:RJohan skrev:
Jo, dålig anläggning har jag i bilen. Det som låter bra hemma låter (förhållandevis) bra i bilen. Det som låter skit hemma, låter absolut inte plötsligt bra i bilen. ALLT låter bättre hemma, men skillnaden blir större.
Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.
Kan rekommendera Bumester HIFI i Merca E-klass. Valde bilen mycket tack vare den och akustikpaketet som genom tjocka rutor och 2cm extra isolering i dörrar/golv gör bilen tyst upp till 140 där det börjar susa svagt från sidorutorna.
Skitbra stereo, men du får testa flera och köpa den som låter bäst. De är lite olika bra.
Betvivlar jag inte. Min favorit har alltid varit Dynaudio i Volvo C70 från sent 90-tal. Eftersom jag jobbat åt dem var jag på fabriken i U-valla och kollade. Jo, det var 'riktiga' hemmaelement på mellan och diskant, basar var 8" runt om. Byt ut elektroniken till modern med fördröjning, dämpa upp dörrarna ordentligt och lådor till basarna bak. Pro logicvarianten med en extra högtalare i instrumentbrädan lät fullständigt apa, dock, men det måste man ju inte använda.
Synd att bilen var så kass, tysta är de ju knappast heller. Men nu kanske de har slutat sjunka i pris och blivit en investering?
Fast som sportbilsentasiuast har jag hellre kass ljud i min mittmotorvagn. Bilar ska köras.
sportbilsentusiasten skrev:RJohan skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kan rekommendera Bumester HIFI i Merca E-klass. Valde bilen mycket tack vare den och akustikpaketet som genom tjocka rutor och 2cm extra isolering i dörrar/golv gör bilen tyst upp till 140 där det börjar susa svagt från sidorutorna.
Skitbra stereo, men du får testa flera och köpa den som låter bäst. De är lite olika bra.
Betvivlar jag inte. Min favorit har alltid varit Dynaudio i Volvo C70 från sent 90-tal. Eftersom jag jobbat åt dem var jag på fabriken i U-valla och kollade. Jo, det var 'riktiga' hemmaelement på mellan och diskant, basar var 8" runt om. Byt ut elektroniken till modern med fördröjning, dämpa upp dörrarna ordentligt och lådor till basarna bak. Pro logicvarianten med en extra högtalare i instrumentbrädan lät fullständigt apa, dock, men det måste man ju inte använda.
Synd att bilen var så kass, tysta är de ju knappast heller. Men nu kanske de har slutat sjunka i pris och blivit en investering?
Fast som sportbilsentasiuast har jag hellre kass ljud i min mittmotorvagn. Bilar ska köras.
Ja Volvo runt 1998-2000 hade duktigt bra stereo! Hade en V70GLT
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.
Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.
Såklart handlar det om musikvalet om man ska gå in eller inte.
Vad är din erfarenhet avseende vad som ska spelas för att locka in besökare?
Skiljer det sig i olika länder?
MichaelG skrev:Jag tillhör dem som faktiskt gillar s.k. mässjazz. Lättlyssnad, trevlig musik med fint ljud. Och inte alls nödvändigtvis slätstruken, eller utan musikaliska kvaliteter. Dock är den ju inte särskilt utmanande och jag lyssnar i princip aldrig aktivt på sådan musik hemma. Däremot har jag ofta på det i bakgrunden när jag gör annat, exempelvis läser. Därför har jag ju aldrig problem på mässor där det ju faktiskt spelas ganska mycket mässjazz. Men jag tycker nog att några av er är litet orättvisa mot flera utställare. Jag tycker nog att typ 25-30% av utställarna (normalt) faktiskt är måna om att spela musik som innebär olika utmaningar för de produkter som demas. Visst, det kanske inte alltid är den musik som jag skulle valt, men det är ändå musik med såväl musikaliska som ljudtekniska kvaliteter och utmaningar. Och det räcker för att jag ska njuta och vara glad!
Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.
Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.
Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.
Såklart handlar det om musikvalet om man ska gå in eller inte.
Vad är din erfarenhet avseende vad som ska spelas för att locka in besökare?
Skiljer det sig i olika länder?
Det skiljer sig i olika länder. Det är lite beroende på vilka högtalare man använder.
I Tyskland funkar en del Klassisk musik. Tysk pop funkar. ECM-skivor. Pop med sångerskor vars röst låter rent och snyggt.
Då besökarna väl är inne kan man spela ett och annat spår som Bertil Alving har spelat in.
I USA är det mer amerikansk pop om man vill attrahera publiken som står utanför rummet. Även Mäss-jazz med kvinnliga sångerskor.
I Japan så kan man gärna använda Japanska skivor med japanska trummor och diskantrika instrument med mycket energi i diskanten. De har andra öron än vi. Även pianomusik i fff går utmärkt. Jazztrios funkar alltid.
Sedan beror det på om det är en ren High-End mässa eller inte. Det fiffiga med popmusik, där det finns kvinnlig soloröst med, är att man då kan välja skivor där rösten går fram naturligt. Då finns det i alla fall något att känna igen. Ren elektronisk musik är ok efter ett tag om det är spännande klanger som spelas.
På franska mässor är det förvånansvärt lite fransk chanson som spelas. Det är lite synd för ofta är det bra ljud och bra artister. Däremot kan man lira Jazz och klassiskt, nästan hursomhelst, bara det är Miles Davis.Inte fullt så. De är allätare men tycks skämmas lite för deras egen chansonkultur, vilket jag tycker är konstigt. Harry Belafonte är helt ok. Även i USA. Leonard Cohen funkar överallt.
OBS! Nu svarar jag på om man vill få in publik i rummet.
Mvh
Peter
MichaelG skrev:Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.
Jag kan hålla med, men menar egentligen bara den förhållandevis lättillgängliga och välproducerade jazzmusik som ofta spelas på mässor. Jag ser absolut inget fel, eller negativt i detta. Däremot förstår jag att det finns forumkamrater som använder detta begrepp som något negativt. Men det får stå för dem.
sportbilsentusiasten skrev:Skulle tro att begreppet "mässjazz" står för ALL musik som inte alls anstränger en anläggning. Behöver alltså inte vara jazz.
Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.
RJohan skrev:[...]Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!
RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?
MichaelG skrev:Jazztrio med sågtand - det är grejor det!
Nattlorden skrev:RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?
Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?
I-or skrev:Kul! Två, i termer av modern musik, huvudsakligen bra inspelningar som jag är väl bekant med.
Nattlorden skrev:RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?
Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?
RJohan skrev:Elgitarr har jag också 'spelat', och jodå, det är väl så krävande. Alla instrument är på något sätt krävande. All musik är på något sätt krävande, riktigt skränig punk är också krävande.
Nattlorden skrev:RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?
Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?
RJohan skrev:Kan man då kalla de som går på HiFi-mässor för mässjazzare?
Men visst, Diana Krell låter väl trevligt spelat genom ungefär vad som helst. Och om jag demade (eller för den delen om jag har HiFi-kompisar hemma) så spelar jag ju sånt som jag tycker låter bra på min anläggning/den apparat jag ska dema och i längden sälja. Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande? Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!
sportbilsentusiasten skrev:RJohan skrev:Kan man då kalla de som går på HiFi-mässor för mässjazzare?
Men visst, Diana Krell låter väl trevligt spelat genom ungefär vad som helst. Och om jag demade (eller för den delen om jag har HiFi-kompisar hemma) så spelar jag ju sånt som jag tycker låter bra på min anläggning/den apparat jag ska dema och i längden sälja. Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande? Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!
Diana Krell är bra grejer!
RJohan skrev:Nattlorden skrev:RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?
Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?
Eller kanske du menar nåt i stil med: En triangelvåg från en synt innehåller många övertoner som kan ge upphov till en hel del dist när det blandas med övrig musik, resultat att en hel del av musiken döljs i bland och övertonerna? Det köper jag. Ha! Då kan vi ju bli av med den gamla iden med 'det måste vara riktiga instrument' (underförstått från en symfoniorkester).
Okej, jag missförstod nog dej i första svaret, men som sagt, alltid kul att tjata.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?
Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?
Exakt.
Distat ljud återgiven korrekt är svårt. Lyssna på Madonnas Music-album. Väldigt njutbart om anläggningen kan återge all dist. Metallicas Death Magnetic likaså.
I-or skrev:hcl skrev:Bl.a. detta har jag velat göra sedan vi startade vår verksamhet, men vi har faktiskt inte stött på något band som vill det. Alla verkar vilja att det låter som andra inspelade band.
Keep tryin'! Kanske kan du smålura på dem ett lite mer ursprungstroget sound i alla fall. Någonstans måste revolutionen börja.
jonasp skrev:sportbilsentusiasten skrev:RJohan skrev:Kan man då kalla de som går på HiFi-mässor för mässjazzare?
Men visst, Diana Krell låter väl trevligt spelat genom ungefär vad som helst. Och om jag demade (eller för den delen om jag har HiFi-kompisar hemma) så spelar jag ju sånt som jag tycker låter bra på min anläggning/den apparat jag ska dema och i längden sälja. Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande? Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!
Diana Krell är bra grejer!
![]()
![]()
![]()
Frågan är om det avses ett styck Sentec Diana plus ett styck kralligt Krell-steg, eller om det är någon som döpt sitt älskade Krell-steg till Diana, eller...
Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen.
Goldfinger skrev:Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen.
Det är inte i mottagandet felen sker, ser man till högtalare så glider alla högtalare mer eller mindre i tidsdomänen, problemet är störst runt delningar där det ofta uppstår impedans/fas-svingar, det är inte ovanligt med högtalare där enstaka frekvenser bryter upp och blir skitjobbiga, sker oftast under komplex musik där flera ljudslingor ligger ovanpå varandra, där kan man sålla sämre filter från bättre, fenomenet syns inte i en vanlig mätning med endimensionellt frekvenssvep.
Däremot kan man höra det med varierande musik, en högtalare som ligger närmare konstant grupplöptid än en annan kommer att ha mindre maskeringseffekter eftersom frekvensgången hålls mer kontrollerad.
Det finns en anledning till att de flesta utställare använder glesa inspelningar med få aktörer/källor i musiken, det går oftast inte fel då, när högtalarna slipper provokation.
Goldfinger skrev:Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen.
Det är inte i mottagandet felen sker, ser man till högtalare så glider alla högtalare mer eller mindre i tidsdomänen, problemet är störst runt delningar där det ofta uppstår impedans/fas-svingar, det är inte ovanligt med högtalare där enstaka frekvenser bryter upp och blir skitjobbiga, sker oftast under komplex musik där flera ljudslingor ligger ovanpå varandra, där kan man sålla sämre filter från bättre, fenomenet syns inte i en vanlig mätning med endimensionellt frekvenssvep.
Däremot kan man höra det med varierande musik, en högtalare som ligger närmare konstant grupplöptid än en annan kommer att ha mindre maskeringseffekter eftersom frekvensgången hålls mer kontrollerad.
Det finns en anledning till att de flesta utställare använder glesa inspelningar med få aktörer/källor i musiken, det går oftast inte fel då, när högtalarna slipper provokation.
Goldfinger skrev:Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen.
Det är inte i mottagandet felen sker, ser man till högtalare så glider alla högtalare mer eller mindre i tidsdomänen, problemet är störst runt delningar där det ofta uppstår impedans/fas-svingar, det är inte ovanligt med högtalare där enstaka frekvenser bryter upp och blir skitjobbiga, sker oftast under komplex musik där flera ljudslingor ligger ovanpå varandra, där kan man sålla sämre filter från bättre, fenomenet syns inte i en vanlig mätning med endimensionellt frekvenssvep.
Däremot kan man höra det med varierande musik, en högtalare som ligger närmare konstant grupplöptid än en annan kommer att ha mindre maskeringseffekter eftersom frekvensgången hålls mer kontrollerad.
Det finns en anledning till att de flesta utställare använder glesa inspelningar med få aktörer/källor i musiken, det går oftast inte fel då, när högtalarna slipper provokation.
Goldfinger skrev:Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen.
Det är inte i mottagandet felen sker, ser man till högtalare så glider alla högtalare mer eller mindre i tidsdomänen, problemet är störst runt delningar där det ofta uppstår impedans/fas-svingar, det är inte ovanligt med högtalare där enstaka frekvenser bryter upp och blir skitjobbiga, sker oftast under komplex musik där flera ljudslingor ligger ovanpå varandra, där kan man sålla sämre filter från bättre, fenomenet syns inte i en vanlig mätning med endimensionellt frekvenssvep.
Däremot kan man höra det med varierande musik, en högtalare som ligger närmare konstant grupplöptid än en annan kommer att ha mindre maskeringseffekter eftersom frekvensgången hålls mer kontrollerad.
Det finns en anledning till att de flesta utställare använder glesa inspelningar med få aktörer/källor i musiken, det går oftast inte fel då, när högtalarna slipper provokation.
goat76 skrev:Goldfinger skrev:Morello skrev:Apparater och högtalare har givetvis ingen aning om vad signalen representerar eller hur många enskilda instrument som finn med - apparaterna tar bokstavligen talat signalen som den kommer i tiden - apparaten arbetar per definition i tidsdomänen.
Det är inte i mottagandet felen sker, ser man till högtalare så glider alla högtalare mer eller mindre i tidsdomänen, problemet är störst runt delningar där det ofta uppstår impedans/fas-svingar, det är inte ovanligt med högtalare där enstaka frekvenser bryter upp och blir skitjobbiga, sker oftast under komplex musik där flera ljudslingor ligger ovanpå varandra, där kan man sålla sämre filter från bättre, fenomenet syns inte i en vanlig mätning med endimensionellt frekvenssvep.
Däremot kan man höra det med varierande musik, en högtalare som ligger närmare konstant grupplöptid än en annan kommer att ha mindre maskeringseffekter eftersom frekvensgången hålls mer kontrollerad.
Det finns en anledning till att de flesta utställare använder glesa inspelningar med få aktörer/källor i musiken, det går oftast inte fel då, när högtalarna slipper provokation.
Mycket intressant!![]()
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
De utvecklare av högtalare som inte har tagit detta på allvar och kanske mest har testat sina konstruktioner med diverse frekvenssvep och inte med mer komplexa signaler med tvära täta kast vad gäller transienter, samt med ständigt varierande och slumpartad styrka för olika frekvensområden, dessa utvecklare verkar helt enkelt inte förstått att en musiksignal är mycket mer komplex och de verkar ha glömt bort att högtalarens slutgiltiga uppgift är att klara av just en sådan komplex signal som musiken kan bestå av.
En högtalare som inte klarar av all typ av musik är helt enkelt en dålig musikförmedlare, man märker det bara olika mycket beroende på vilket programmaterial som spelas.
goat76 skrev:Mycket intressant!![]()
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
Goldfinger skrev:Din fråga om huruvida man kan mäta sig till hur filtret uppför sig med flerdimensionell signal är intressant, har funderat på det själv, kanske någon annan har koll?
music4ever skrev:goat76 skrev:Mycket intressant!![]()
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
Tror att i de flesta fallen så beror det på distorsion från högtalarna.
music4ever skrev:goat76 skrev:Mycket intressant!![]()
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
Tror att i de flesta fallen så beror det på distorsion från högtalarna.
Morello skrev:music4ever skrev:
Tror att i de flesta fallen så beror det på distorsion från högtalarna.
Ja, samt frekvensgång - överdriven energi i tex presensregistret ger en påfrestande klang, som blir ännu värre med intensiv/tät musik; i alla fall i mina öron. Adekvat klangbalans och låg distorsion är nyckeln till det "perfekta ljudet".
Morello skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:Mycket intressant!![]()
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
Tror att i de flesta fallen så beror det på distorsion från högtalarna.
Ja, samt frekvensgång - överdriven energi i tex presensregistret ger en påfrestande klang, som blir ännu värre med intensiv/tät musik; i alla fall i mina öron. Adekvat klangbalans och låg distorsion är nyckeln till det "perfekta ljudet".
Goldfinger skrev:goat76 skrev:Goldfinger skrev:
Det är inte i mottagandet felen sker, ser man till högtalare så glider alla högtalare mer eller mindre i tidsdomänen, problemet är störst runt delningar där det ofta uppstår impedans/fas-svingar, det är inte ovanligt med högtalare där enstaka frekvenser bryter upp och blir skitjobbiga, sker oftast under komplex musik där flera ljudslingor ligger ovanpå varandra, där kan man sålla sämre filter från bättre, fenomenet syns inte i en vanlig mätning med endimensionellt frekvenssvep.
Däremot kan man höra det med varierande musik, en högtalare som ligger närmare konstant grupplöptid än en annan kommer att ha mindre maskeringseffekter eftersom frekvensgången hålls mer kontrollerad.
Det finns en anledning till att de flesta utställare använder glesa inspelningar med få aktörer/källor i musiken, det går oftast inte fel då, när högtalarna slipper provokation.
Mycket intressant!![]()
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
De utvecklare av högtalare som inte har tagit detta på allvar och kanske mest har testat sina konstruktioner med diverse frekvenssvep och inte med mer komplexa signaler med tvära täta kast vad gäller transienter, samt med ständigt varierande och slumpartad styrka för olika frekvensområden, dessa utvecklare verkar helt enkelt inte förstått att en musiksignal är mycket mer komplex och de verkar ha glömt bort att högtalarens slutgiltiga uppgift är att klara av just en sådan komplex signal som musiken kan bestå av.
En högtalare som inte klarar av all typ av musik är helt enkelt en dålig musikförmedlare, man märker det bara olika mycket beroende på vilket programmaterial som spelas.
Precis, jag har haft exempel på högtalare som jag upplevt legat väldigt nära varandra i sättet att återge, med en speciell genre av musik, där skillnaden blivit högst tydlig vid annat material, här menar jag skillnader som varken har med ljudtryckskapacitet eller frekvensomfång att göra, kan närmast beskrivas som ett tydligt informationstapp.
jansch skrev:Kan någon visa en oscilloscopbild på "en komplex signal" eller där "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"?
jansch skrev:Goldfinger skrev:goat76 skrev:
Mycket intressant!![]()
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
De utvecklare av högtalare som inte har tagit detta på allvar och kanske mest har testat sina konstruktioner med diverse frekvenssvep och inte med mer komplexa signaler med tvära täta kast vad gäller transienter, samt med ständigt varierande och slumpartad styrka för olika frekvensområden, dessa utvecklare verkar helt enkelt inte förstått att en musiksignal är mycket mer komplex och de verkar ha glömt bort att högtalarens slutgiltiga uppgift är att klara av just en sådan komplex signal som musiken kan bestå av.
En högtalare som inte klarar av all typ av musik är helt enkelt en dålig musikförmedlare, man märker det bara olika mycket beroende på vilket programmaterial som spelas.
Precis, jag har haft exempel på högtalare som jag upplevt legat väldigt nära varandra i sättet att återge, med en speciell genre av musik, där skillnaden blivit högst tydlig vid annat material, här menar jag skillnader som varken har med ljudtryckskapacitet eller frekvensomfång att göra, kan närmast beskrivas som ett tydligt informationstapp.
Jag hänger inte alls med i detta resonemang.......
Citat: "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra" Citat: "......och inte med komplexa signaler..." Citat: "Utvecklare verkar helt enkelt inte förstått...osv" Citat: "tvära täta kast....osv".
Detta är för mej resonemang där komplexiteten ligger hörselsinnets tolkning av informationen.
Kan någon visa en oscilloscopbild på "en komplex signal" eller där "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"?
Är vitt brus den mest komplexa signalen för en högtalare???
Jag antar utifrån resonemanget att det är den mest komplicerade signalen av alla - slumpartad fördelning av oändligt antal frekvenser presenterade under väldigt kort tid och extremt "tätt"?! Snacka om MÅNGA ljudslingor ovanpå varandra!
Jag TROR (vet, men kan egentligen inte bevisa) att vi lättare kan höra bristerna med viss musik, inte att det egentligen är "svårare" för högtalaren att producera ljudet.
OBS! Såklart att t.ex ett musikstycke kan vara frekvensmässigt eller effektmässigt begränsat och därmed lättare att återge eller sakna energi i vårt känsligaste område. Vidare kan "tät musik" lättare ge termisk kompression osv.... Men för en högtalare finns inte "komplex musik" i form av t.ex symfoniorkester contra "mässjazz" som då är "enkel".
Nattlorden skrev:jansch skrev:Kan någon visa en oscilloscopbild på "en komplex signal" eller där "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"?
Självklart inte. Det krävs film i så fall.
goat76 skrev:jansch skrev:Goldfinger skrev:
Precis, jag har haft exempel på högtalare som jag upplevt legat väldigt nära varandra i sättet att återge, med en speciell genre av musik, där skillnaden blivit högst tydlig vid annat material, här menar jag skillnader som varken har med ljudtryckskapacitet eller frekvensomfång att göra, kan närmast beskrivas som ett tydligt informationstapp.
Jag hänger inte alls med i detta resonemang.......
Citat: "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra" Citat: "......och inte med komplexa signaler..." Citat: "Utvecklare verkar helt enkelt inte förstått...osv" Citat: "tvära täta kast....osv".
Detta är för mej resonemang där komplexiteten ligger hörselsinnets tolkning av informationen.
Kan någon visa en oscilloscopbild på "en komplex signal" eller där "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"?
Är vitt brus den mest komplexa signalen för en högtalare???
Jag antar utifrån resonemanget att det är den mest komplicerade signalen av alla - slumpartad fördelning av oändligt antal frekvenser presenterade under väldigt kort tid och extremt "tätt"?! Snacka om MÅNGA ljudslingor ovanpå varandra!
Jag TROR (vet, men kan egentligen inte bevisa) att vi lättare kan höra bristerna med viss musik, inte att det egentligen är "svårare" för högtalaren att producera ljudet.
OBS! Såklart att t.ex ett musikstycke kan vara frekvensmässigt eller effektmässigt begränsat och därmed lättare att återge eller sakna energi i vårt känsligaste område. Vidare kan "tät musik" lättare ge termisk kompression osv.... Men för en högtalare finns inte "komplex musik" i form av t.ex symfoniorkester contra "mässjazz" som då är "enkel".
"flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"
Det Goldfinger menar med det är nog mer en "målande" beskrivning av tät och intensiv musik med en produktion där många ljud-element överlappar varandra i mixen. Med en viss högtalare kan detta mest låta som en tjock och ganska illa låtande ljudmassa, medans det på en annan högtalare som hanterar detta bättre gör att alla dessa ljudinslag låter mer separerade och dynamiska trots att mixen har en hög intensitet och täthet, ett slags "lugn i kaoset" bibehålls.
Goldfinger menar nog alltså inte ordagrant att det ligger flera ljudslingor på varandra, själva stereospåret består som vi alla vet naturligtvis endast av två separata spår vilket är det enda högtalaren "ser".
"......och inte med komplexa signaler..."
Det jag menade med det var att varken ett frekvenssvep eller ett statiskt brusande ljud påminner speciellt mycket om en musiksignal, intensiv musik kan innehålla "tvära täta kast" mellan vilka ytterligheter i frekvenskurvan som helst, och vilka avvikelser som helst vad gäller ljudnivå från ena hundradelen till nästa.
Många "utvecklare verkar helt enkelt inte förstått" att ett frekvenssvep eller statiska signaler inte är speciellt representativt för en musiksignal, det dynamiska förloppet från musiken och de tvära snabba kasten mellan ytterligheter saknas ju helt.
Baffel skrev:Goldfinger skrev:Din fråga om huruvida man kan mäta sig till hur filtret uppför sig med flerdimensionell signal är intressant, har funderat på det själv, kanske någon annan har koll?
Petersteindel om någon borde ju känna till om det går mäta detta. Vad det nu är du upplever.
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Jag hänger inte alls med i detta resonemang.......
Citat: "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra" Citat: "......och inte med komplexa signaler..." Citat: "Utvecklare verkar helt enkelt inte förstått...osv" Citat: "tvära täta kast....osv".
Detta är för mej resonemang där komplexiteten ligger hörselsinnets tolkning av informationen.
Kan någon visa en oscilloscopbild på "en komplex signal" eller där "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"?
Är vitt brus den mest komplexa signalen för en högtalare???
Jag antar utifrån resonemanget att det är den mest komplicerade signalen av alla - slumpartad fördelning av oändligt antal frekvenser presenterade under väldigt kort tid och extremt "tätt"?! Snacka om MÅNGA ljudslingor ovanpå varandra!
Jag TROR (vet, men kan egentligen inte bevisa) att vi lättare kan höra bristerna med viss musik, inte att det egentligen är "svårare" för högtalaren att producera ljudet.
OBS! Såklart att t.ex ett musikstycke kan vara frekvensmässigt eller effektmässigt begränsat och därmed lättare att återge eller sakna energi i vårt känsligaste område. Vidare kan "tät musik" lättare ge termisk kompression osv.... Men för en högtalare finns inte "komplex musik" i form av t.ex symfoniorkester contra "mässjazz" som då är "enkel".
"flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"
Det Goldfinger menar med det är nog mer en "målande" beskrivning av tät och intensiv musik med en produktion där många ljud-element överlappar varandra i mixen. Med en viss högtalare kan detta mest låta som en tjock och ganska illa låtande ljudmassa, medans det på en annan högtalare som hanterar detta bättre gör att alla dessa ljudinslag låter mer separerade och dynamiska trots att mixen har en hög intensitet och täthet, ett slags "lugn i kaoset" bibehålls.
Goldfinger menar nog alltså inte ordagrant att det ligger flera ljudslingor på varandra, själva stereospåret består som vi alla vet naturligtvis endast av två separata spår vilket är det enda högtalaren "ser".
"......och inte med komplexa signaler..."
Det jag menade med det var att varken ett frekvenssvep eller ett statiskt brusande ljud påminner speciellt mycket om en musiksignal, intensiv musik kan innehålla "tvära täta kast" mellan vilka ytterligheter i frekvenskurvan som helst, och vilka avvikelser som helst vad gäller ljudnivå från ena hundradelen till nästa.
Många "utvecklare verkar helt enkelt inte förstått" att ett frekvenssvep eller statiska signaler inte är speciellt representativt för en musiksignal, det dynamiska förloppet från musiken och de tvära snabba kasten mellan ytterligheter saknas ju helt.
Goat76 - Jag uppfattade det nog också så.....
Goldfinger skrev:Precis, jag har haft exempel på högtalare som jag upplevt legat väldigt nära varandra i sättet att återge, med en speciell genre av musik, där skillnaden blivit högst tydlig vid annat material, här menar jag skillnader som varken har med ljudtryckskapacitet eller frekvensomfång att göra, kan närmast beskrivas som ett tydligt informationstapp.
jansch skrev:Baffel skrev:Goldfinger skrev:Din fråga om huruvida man kan mäta sig till hur filtret uppför sig med flerdimensionell signal är intressant, har funderat på det själv, kanske någon annan har koll?
Petersteindel om någon borde ju känna till om det går mäta detta. Vad det nu är du upplever.
Filterkomponenter (kondensatorer och spolar) "uppför sig" enligt fysikens lagar. Man kan räkna ut vilken impedans respektive ton ger oavsett hur komplex signalen är. Spelar ingen roll om den består av 2 toner eller 2000 toner.
I-or skrev:Exakt, du kanske tycker att B&W CDM1 har bäst klangbalans tills musiken börjar bli komplex och då föredrar du Audio Physic Scorpio. Detta kan bero på frekvensgång/spridning och/eller distorsion. Man kan tolerera ett något framhävt frekvensområde mellan kanske 3-7 kHz vid lägre komplexitet, men när musiken blir mer stökig och innehåller mer effekt i området i fråga låter det inte bra längre. Det kan också vara så att dalen i Audio Physic Scorpios frekvensgång överensstämmer med en likaledes lägre nivå i distorsionsprodukterna här.
music4ever skrev:I-or skrev:Exakt, du kanske tycker att B&W CDM1 har bäst klangbalans tills musiken börjar bli komplex och då föredrar du Audio Physic Scorpio. Detta kan bero på frekvensgång/spridning och/eller distorsion. Man kan tolerera ett något framhävt frekvensområde mellan kanske 3-7 kHz vid lägre komplexitet, men när musiken blir mer stökig och innehåller mer effekt i området i fråga låter det inte bra längre. Det kan också vara så att dalen i Audio Physic Scorpios frekvensgång överensstämmer med en likaledes lägre nivå i distorsionsprodukterna här.
Vilket också är en bra anledning att ha med "stökiga" låtar när man testar högtalare. Det är ganska ofta som högtalare kollapsat när jag spelat musik som är stökig/dynamiskt komprimerad/har "jobbig" höjning kring 2-4 kHz.
Baffel skrev:Några förslag , generellt för att testa högtalarna:
https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/b ... o-engineer
https://www.whathifi.com/features/10-be ... r-speakers
Baffel skrev:Nej. Allmänt bara.
Men pröva de trudelutterna om du känner för det.
goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.
PerStromgren skrev:Baffel skrev:Nej. Allmänt bara.
Men pröva de trudelutterna om du känner för det.
Visst, men jag var på jakt efter det som kallas komplex musik, som är besvärligare än enkel musik.
Baffel skrev:Några förslag , generellt för att testa högtalarna:
https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/b ... o-engineer
https://www.whathifi.com/features/10-be ... r-speakers
PerStromgren skrev:Har du lust att ge ett exempel som jag kan prova på min anläggning, vilken normalt används för att avnjuta just enklare musik? Ge gärna också tips på vilka kollapseffekter jag ska lyssna efter.
goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.
music4ever skrev:goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.
Antagligen dist.
Baffel skrev:Nice. . Den ska spisas ikväll.Har aldrig hört den själv.
Vad tycker du annars Peter om de förslag för utvärdering som What hifi rekommenderar? För basic?
RogerGustavsson skrev:Lyssnar på Max Roach nu. Lite bullrig bas, bred ljudbild. Kan nog reta gallfeber på hustrun med detta album. Lite antingen eller när det gäller musiken, jag tar in den men förmodligen inte alla.
petersteindl skrev:Baffel skrev:Nice. . Den ska spisas ikväll.Har aldrig hört den själv.
Vad tycker du annars Peter om de förslag för utvärdering som What hifi rekommenderar? För basic?
De hade många skivor som jag själv gärna lyssnar på. Dock är det så att jag lyssnar inte på musik för att höra vissa saker. Jag bedömer helheten och vilken entertainmentfaktor det har för mig.
Så, det är de skivor med musik i första rummet som är det gemensamma mellan mitt lyssnande på musik och deras musikval.
Exempel:
Sergei Prokofiev Romeo & Juliet med Previn. Jag spelade versionen med Lorin Maazel oftare. Båda var bra.
Arvo Pärt - Tabula Rasa
Pink Floyd - Money
Carl Orff - Carmina Burana: O Fortuna
Tom Waits - I Hope That I Don't Fall In Love With You
Nina Simone - I Put A Spell On You
Bruce Springsteen - Terry's Song
Igor Stravinsky - The Rite of Spring
Gershwin’s Rhapsody in Blue.
Jag kan i min profession variera från att lyssna på musik kontra att lyssna efter vissa saker i musiken. Dessa saker kan variera. Det kan antingen vara en melodislinga eller röstläge eller cymbaltillslag eller annat, såsom exempelvis inspelningslokalens storlek. Instrumentplacering i rummet. Det beror på vad jag för stunden är ute efter.
Då jag lyssnar under utvecklingsarbete så kan jag lyssna efter olika saker.
Då jag lyssnar som musikkonsument så blir det entertainmentfaktorn som sätter lyssningen och det är den grundläggande avgörande faktorn för mig. Music is entertainment. The more entertainment - the better. Detta gäller under förutsättning att man vill ha entertainment. Man skulle faktiskt kunna tänka sig motsatsen d v s att det musikaliska budskapet inklusive soundet skall vara så fult och uselt som möjligt och då blir braighetsfaktorn högre desot uslare och fulare det är. Ändamålet helgar medlen.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster