Moderator: Redaktörer
PeterE skrev:Gain har jag ställt in på max då den går till 6+db och innan det så lät ljudet mycket lägre.
PeterE skrev:Tråden som du länkade till beskrev nåt som kallas VMAX men hur aktiverar jag då det i min HK?
En av anledningarna till att jag kopplar in denna moderna förstärkare är att jag bor i en hyresrätt där jag har problem med dom ojordade uttagen så jag tror att det kan vara säkrare att köra på jordat då strömmen inte är okej i dom jordade uttagen.
Nad hade ju Soft klipping som gjorde att grejerna fick lite extra kraft.
Min gamla Nad 3400 monitor series skulle ha gjort 8or runt den här HK stärkaren!
Men jag kan också misstänka att Harman kardon 990 är väldigt överskattade eller så är mina Sonab OA-116 väldigt tungdrivna.
avr7000 skrev:PeterE skrev:Tråden som du länkade till beskrev nåt som kallas VMAX men hur aktiverar jag då det i min HK?
En av anledningarna till att jag kopplar in denna moderna förstärkare är att jag bor i en hyresrätt där jag har problem med dom ojordade uttagen så jag tror att det kan vara säkrare att köra på jordat då strömmen inte är okej i dom jordade uttagen.
Min gamla Nad 3400 monitor series skulle ha gjort 8or runt den här HK stärkaren!
Men jag kan också misstänka att Harman kardon 990 är väldigt överskattade eller så är mina Sonab OA-116 väldigt tungdrivna.
Något är fel på apparaten eller felinställt....
HK990 har kraft nog att få konerna att lämna dina OA116 om du drar på max med en frisk 990
PeterE skrev:Tråden som du länkade till beskrev nåt som kallas VMAX men hur aktiverar jag då det i min HK?
Baffel skrev:PeterE skrev:Tråden som du länkade till beskrev nåt som kallas VMAX men hur aktiverar jag då det i min HK?
Om du har VMAX dvs . Koppla ur den bara . Stäng av den . Men har du en sådan funktion på din?
Harman Kardon’s HK 3480 is the world’s first
stereo receiver to offer VMAx®. VMAx is a propri-
etary signal-processing technique that creates
an open, spacious sound field when only two
loudspeakers are available. VMAx circuitry is able
to decode the ambience of a concert hall or
theater from a stereo recording.
Mitt tips ta kontakt med HK direkt. De var snabba. Är det något fel med processorerna så hjälper det inte hur duktig du är med lödkolven.
PeterE skrev:...
Jag kör den i Analogt läge just nu.
...
STDI skrev:PeterE skrev:...
...
Du skriver om analogt resp digitalt flera gånger i tråden. Vad är analogt resp digitalt läge för denna förstärkare? Finns det inställning som väljer analogt eller digitalt?
Med tanke på att den t ex inte har några justeringsrattar för bas och diskant utan de ligger under menyer så äri princip allt digitalt. Även volymkontrollen är digital. Eller? Även om man kopplar in en analog källa via vanliga RCA-anslutningar går den väl genom digitala steg i förstärkaren.
Dessutom undrar jag om du läst manualen. Den borde ge svar på alla inställningar och om du då inta kan få rätt på den så är det något fel. För nog ska du kunna kräma ur rejält ur den jämfört med vintage-apparater som du brukar använda. Såvida dina vintage-apparater inte varit riktiga monster.
Frisk skrev:Nu vet jag inget om förstärkaren, men, har den någon impedans-switch någon stans? Står den rätt i förhållande till högtalare? Missade byta från 8 till 4 på min NAD vid byte från pi60s till i32s då gick slutsteget varmare än det normalt gjort.
avr7000 skrev:Bas och diskant är bara tillgängliga om du kör Audio mode i DSP Path eller EQ1, EQ2, EQ3....
Frisk skrev:Jag antar DSP är en inbyggd DSP i förstärkaren. Om jag fattat tråden rätt är det i denna du ställer vilka sigalvägar som nyttjas så som pre out etc.
Har du inte gjort några egna inställningar (du är nöjd med) kör en fabriksåterställning på maskinen och följ manualen från sidan 1 och framåt.
Det är för många osäkerheter och oklarheter för stunden. En DSP eller processor tycks ju finnas i produkten och användas oavsett om du kör analoga eller digitala signaler. Jag tror inte något är trasigt utan bara att den behöver konfigureras korrekt för din setup.
Börja med en känd utgångspunkt(förslagsvis fabriksåterställning) och konfigurera upp dina respektive in och utgångar som du vill ha det.
Du skriver att du har låg nivå ut, vad innebär det? Vad är det för volymkontroll på den? Vilken nivå står den på och vad går den till? Är det en ren lågnivåingång eller har den någon EQ som RIAA eller liknande?
Maccis skrev:Hittade service manualen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 0Y300w7Tzq
Verkar finnas en del mätpunkter mm.
Har den fungerat till 100%?
Digitalkortet i den kanske har pajat - antar att DSP mm justeras där.
Maccis skrev:Tror inte du kan uppdatera den.
Detta skall göras genom dataporten på baksiden enl. manualen du fick, om nu HK har släppt någon.
Tror digitalkortet är trasigt.
Händer ju på hammabiostärkarna oxå - Onkyo har ju vart hårt drabbat och har haft reparationsprogram på detta.
Maccis skrev:Kan du skruva ut didgitalkortet - skulle du ju kunna "baka" det i ugnen, detta för att "reflowa" alla lödningar, dvs försöka få glappande/spruckna lödpunkter att sammansmälta igen.
Maccis skrev:Finns dock en risk med att baka kort i ugn.
De kan bli "överbakade" och då är de bara att kasta. Har du otur smälter flera punkter ihop under kretsar/processorer mm och då är det skräp.
Baffel skrev:Eftersom HK hade problem med vissa modeller så finns det en extra lång garantitd. Om den gäller för denna vet jag ej men det kan man kolla med tja låt säga typ HKs support.
Garantin gäller dock inte om man sätter igång att grilla den i ugnen.
Frisk skrev:Har du läst mitt tidigare inlägg? Har du läst manualen? Jag kollade snabbt igenom manualen och det ser ut som du måste ställa fysisk ingång för varje ingångsväljare, är det korrekt ställt? Är korrekt högtalarutgång ställd för ingången, även med DSP aktiverad?
Jag repeterar:
Börja med fabriksåterställning läs och ställ därefter in förstärkaren från sidan 1 och framåt enligt manualen. Det är för många osäkerheter nu.
Baffel skrev:Är inte det en standardprocedur när det jävlas med tex mobiler, paddor datorer över lag etc . Återställ till fabriksinställningar . Sen det vanliga, då raderad
alla inställningar som är gjorda . Men det kanske inte är något du vill spara?
Baffel skrev:Är inte det en standardprocedur när det jävlas med tex mobiler, paddor datorer över lag etc . Återställ till fabriksinställningar . Sen det vanliga, då raderas
alla inställningar som är gjorda . Men det kanske inte är något du vill spara?
Vad tusen tillhör det för DSP möget i din förstärkare ? Det är väl bara förinställda ljudbilder som du aktiverar , eller det kanske finns andra fiffigheter med det i din förstärkare ? Går inte det att koppla ur så du kan köra raka rör utan att färga ljudet?
Jag tyckte i alla fall att det VMAX i min HK (för att få olika ljudbilder) var rena rama tramset.
Maccis skrev:Lyser det rött i de optiska ingångarna när du väljer en optisk ingång?
Det skall det väl göra i både sändare och mottagare?
Frisk skrev:Maccis skrev:Lyser det rött i de optiska ingångarna när du väljer en optisk ingång?
Det gör det väl bara i sändaren?
Men att välja t.ex. optisk in för CD istället för rca borde inte krävs någon aktiv aktivering av DSP vad jag såg i manualen utan bara ställa att ingången ska använda en av de optiska kanalerna.
Maccis skrev:Lyser det rött i de optiska ingångarna när du väljer en optisk ingång?
Frisk skrev:Vad nyttjar du för källa? Har du kollat och dubbelkollat att den är ansluten till samma optiska ingång du valt i förstärkaren? Samt är den högtalarutgång där högtalarna är inkopplade är vald? Eller ligger högtalarvalet kvar även när du byter vilken källa som nyttjas?
Har du testat din källa med aktuell kabel till en annan enhet så källan ger ut optisk signal och kabeln är hel?
Svarade på inlägget innan men tror svaret passar ganska bra på svaret till mig också.
Frisk skrev:Hittade detta:
Firmware Reset (press "Level Settings" button & "Speaker 1" together)
Ted_B skrev:Har du verkligen läst igenom manualen?
Skickat från min J9210 via Tapatalk
PeterE skrev:Frisk skrev:Hittade detta:
Jag provade att hålla in speaker 1 och level settings tillsammans men det hände ingenting.
Eller gör jag det i fel läge?
Frisk skrev:PeterE skrev:Frisk skrev:Hittade detta:
Jag provade att hålla in speaker 1 och level settings tillsammans men det hände ingenting.
Eller gör jag det i fel läge?
Fick söka lite till, verkar som det ska göras i stanby-läge.
PeterE skrev:Jo men nu har den vaknat till liv igen då jag tror att den blev för varm!
Jag fick faktiskt öppna plåten så att den skulle svalna snabbare och då såg jag samtidigt hur välbyggd den är.
Men jag vet inte om fläktarna fungerar det kan också vara därför som den blir varm så snabbt.
Den gamla ägaren förstod sig inte på apparaten.
Baffel skrev:For example, the Pentium 4 2.8 GHz has 68.4 W typical thermal power and 85 W maximum thermal power. When the CPU is idle, it will draw far less than the typical thermal power. Datasheets normally contain the thermal design power (TDP), which is the maximum amount of heat generated by the CPU, which the cooling system in a computer is required to dissipate. Both Intel and Advanced Micro Devices (AMD) have defined TDP as the maximum heat generation for thermally significant periods, while running worst-case non-synthetic workloads; thus, TDP is not reflecting the actual maximum power of the processor. This ensures the computer will be able to handle essentially all applications without exceeding its thermal envelope, or requiring a cooling system for the maximum theoretical power (which would cost more but in favor of extra headroom for processing power).[3][4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Processor ... issipation
Så dålig kylning kan ställa till det. Dålig konstruktion , som min reparatör påpekade ang vissa HK modeller.
tordnilsson skrev:Angående värmeproblem i HK990 så händer det att tempavkänningen på kylarna driver lite med tiden och då startar inte fläktarna när de skall, sedan stänger
steget ner tills dess att den har svalnat lite, det går att modifiera matningen till fläktarna så att de startar vid en något lägre temp / matas med lite högre spänning.
Det är 12 V-fläktar som drivs med låg spänning, typ 5-6 V.
Det finns ngn mod ute på nätet, minns dock inte riktigt var. Prova Google.
Baffel skrev:tordnilsson skrev:Angående värmeproblem i HK990 så händer det att tempavkänningen på kylarna driver lite med tiden och då startar inte fläktarna när de skall, sedan stänger
steget ner tills dess att den har svalnat lite, det går att modifiera matningen till fläktarna så att de startar vid en något lägre temp / matas med lite högre spänning.
Det är 12 V-fläktar som drivs med låg spänning, typ 5-6 V.
Det finns ngn mod ute på nätet, minns dock inte riktigt var. Prova Google.
Säkert väldans bra och vettigt men vill bara påminna om detta med den förlängda garantitiden . Den var/ är väldigt lång på vissa HK . Kolla det först innan man börjar skruva och mecka med den. Om man vill kunna nyttja garantin dvs. Tycker jag kan vara värt att dra iväg ett mail eller slå en pling till HK för att kolla i alla fall.
Om den stänger av pga dålig kylning kan man väl testa att köra med en extern fläkt som blåser på och kyler . ? Detta innan man börjar skruva och mecka med den menar jag.
STDI skrev:PeterE skrev:...
...
Du skriver om analogt resp digitalt flera gånger i tråden. Vad är analogt resp digitalt läge för denna förstärkare? Finns det inställning som väljer analogt eller digitalt?
Med tanke på att den t ex inte har några justeringsrattar för bas och diskant utan de ligger under menyer så äri princip allt digitalt. Även volymkontrollen är digital. Eller? Även om man kopplar in en analog källa via vanliga RCA-anslutningar går den väl genom digitala steg i förstärkaren.
Dessutom undrar jag om du läst manualen. Den borde ge svar på alla inställningar och om du då inta kan få rätt på den så är det något fel. För nog ska du kunna kräma ur rejält ur den jämfört med vintage-apparater som du brukar använda. Såvida dina vintage-apparater inte varit riktiga monster.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 40 gäster