Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Om du bara vill se frekvensspektrats innehåll utan att kunna mäta, så kan en app till smartphone duga.
Jag har använt AudioTools
Morello skrev:Solhaga, din animerade visningsbild är extraordinärt störande.
Zzombie skrev:Tänkte mäta upp mina ESL-988 och hitta dippen runt 70 Hz (total utsläckning) och korrigera den i SoX (om jag fattar hur man gör).
Kanske även kicka upp basen under 50 ett par dB.
solhaga skrev:Morello skrev:Solhaga, din animerade visningsbild är extraordinärt störande.
Bättre så?
pLudio skrev:Zzombie skrev:Tänkte mäta upp mina ESL-988 och hitta dippen runt 70 Hz (total utsläckning) och korrigera den i SoX (om jag fattar hur man gör).
Du kan inte avhjälpa en total utsläckning med EQ utan du får mäta och flytta runt.
Johan_Lindroos skrev:Zzombie, det blir billigt för dig för du behöver inte köpa några grejor.![]()
Zzombie skrev:Testade en schysst subba och irriterade mig på att delningsfiltret inte var tillräckligt bra.
Mycket transparens försvann.
Funderade på att göra ett passivt högpassfilter före slutsteget och koppla in subban direkt på förstegets utgång, men lade det på hyllan.
Går visst att köpa färdiga sådana inbyggda i kontakter.
pLudio skrev:Speciellt elektrostater skulle jag dela av till ett basmodulsystem.
goat76 skrev:Zzombie skrev:Testade en schysst subba och irriterade mig på att delningsfiltret inte var tillräckligt bra.
Mycket transparens försvann.
Funderade på att göra ett passivt högpassfilter före slutsteget och koppla in subban direkt på förstegets utgång, men lade det på hyllan.
Går visst att köpa färdiga sådana inbyggda i kontakter.
Eller så testar du en subwoofer från REL, låter dina frontar spela så djupt de klarar av på egen hand och där subwoofern bara tar vid där frontarna naturligt rullar av. Med crossovern inställd lågt vid rätt frekvens mot frontarna kommer du inte höra någon överlappning.
REL-subben kopplas med högnivå till samma bindningposter på förstärkaren som frontarna.
Zzombie skrev: Tänkte mäta upp mina ESL-988 och hitta dippen runt 70 Hz (total utsläckning) och korrigera den i SOX (om jag fattar hur man gör).
Zzombie skrev:Enligt mobilen rakt ned till ca 45 Hz, sedan faller det.
Dippen är precis där jag sitter. Flyttade soffan och högtalarna mot varandra ca 50 cm. Lite bättre.
Om jag skaffar subba/subbor finns det en dito våningen under som börjar klaga.
pLudio skrev:Johan_Lindroos skrev:Zzombie, det blir billigt för dig för du behöver inte köpa några grejor.![]()
Bara ett basmodulsystem.
Zzombie skrev:Syftet med tråden var först att hitta överkomliga grejer för att kolla frekvenskurvan.
Ville särskilt kolla dippen på ca 15 dB vid 70 Hz. Sekundärt att kicka in lite extra under 50-60 Hz.
Sedan lärde jag mig att det inte är en bra idé att öka vid 70 Hz, eftersom högtalaren redan levererar vid den frekvensen, med överbelastning som följd.
Logiskt. Det går att sänka toppar men inte att lyfta stora dippar.
Sedan fick jag förslag på att skaffa subbor (skaffar helst två), vilket i of sig är en lösning om jag spelar snällt.
Så nu får jag fundera. men tror mer på lösningen att avlasta i sådant fall, med passiva lågnivåfilter före slutsteget.
Jag höjer redan med Tilt -1 på Quaden...dock mer för att dämpa diskanten lite.
Zzombie skrev:Syftet med tråden var först att hitta överkomliga grejer för att kolla frekvenskurvan.
Ville särskilt kolla dippen på ca 15 dB vid 70 Hz. Sekundärt att kicka in lite extra under 50-60 Hz.
Sedan lärde jag mig att det inte är en bra idé att öka vid 70 Hz, eftersom högtalaren redan levererar vid den frekvensen, med överbelastning som följd.
Sedan fick jag förslag på att skaffa subbor (skaffar helst två), vilket i of sig är en lösning om jag spelar snällt.
Så nu får jag fundera. men tror mer på lösningen att avlasta i sådant fall, med passiva lågnivåfilter före slutsteget.
goat76 skrev:Zzombie skrev:Syftet med tråden var först att hitta överkomliga grejer för att kolla frekvenskurvan.
Ja, satsa på den lösning du tror passar bäst för din situation. Du verkar dock vara både nöjd med hur dina högtalare redan låter och verkar inte heller ha några större planer på att ljudsystemet ska prestera bättre vid högre volymer, därav mitt tips att införskaffa dig en REL som endast tar vid där frontarna viker av.
Tangband skrev:
Basen är tonhöjds-korrekt ( ingen otydlighet )
Baffel skrev:Soffsub , om det passar :
viewtopic.php?f=3&t=71680
Zzombie skrev:Sedan fick jag förslag på att skaffa subbor (skaffar helst två), vilket i of sig är en lösning om jag spelar snällt.
Tangband skrev:I den här tråden påstår Roger att hans Magnepan högtalare faller med 18dB/okt. Borde vara liknande med en elektrostat, men helt säker är jag inte.
viewtopic.php?t=57419
goat76 skrev:Baffel skrev:Soffsub , om det passar :
Varför?
Zzombie har inte sagt att eventuella subwoofers inte får synas, då är det bättre att istället kunna placera dem på mer optimal plats än under soffan.
goat76 skrev:Baffel skrev:Soffsub , om det passar :
Varför?
Zzombie har inte sagt att eventuella subwoofers inte får synas, då är det bättre att istället kunna placera dem på mer optimal plats än under soffan.
Baffel skrev:Om nu det är fråga om sub/ baslåda/ lådor så är det väl som vanligt bäst att börja med var man vill åstadkomma ( behövs ens sub/subbar) , hur rummet ser ut, hifi systemet, integrationen och sedan vad plånboken säger.
E skrev:Vad är det som orsakar utsläckningen runt 70 Hz?
Mvh E*
E skrev:Resistiv dämpning vid vägg bakom lyssningsplats eller under soffbordet (om hastighetsmax ligger där), eller möjligtvis bakom högtalarna? Helmholtz?
Måste båda högtalarna stå med samma avstånd till väggen bakom?
Sedan är hörseln tack och lov litet mer avancerad än en rundtagande mikrofon på lyssningsplats.
Mvh E*
I-or skrev:1. Dipoler producerar via sin utstrålningskarakteristik helt andra mönster av toppar/dalar i frekvensgången än monopoler. Dessutom fungerar elektrostatpaneler som hastighetsgeneratorer (låg kraft / stor area) snarare än tryckgeneratorer (hög kraft / liten area), vilket är en fördel i dessa sammanhang. Det går med en genomtänkt uppställning att utnyttja skillnaden i uppträdande mellan typiska basmoduler och panelhögtalare till sin fördel.
2. Det är inte att rekommendera att konstruera ett passivt delningsfilter för Quad 988 eftersom impedanskurvan inte lämpar sig särskilt väl för detta.
3. Man kan mycket väl höja dalar i frekvensgången, men inte mer än att systemet fortfarande räcker till. I praktiken betyder detta oftast att man inte bör höja dalarna mer än ca 5 dB.
4. REL:s mycket udda idéer om delning passar sällsynt illa för panelhögtalare, vilka utan undantag producerar relativt hög distorsion i den undre delen av passbandet.
5. Genelec 7050 har ett förhållandevis lågt prestanda/pris-förhållande.
6. Om man vill ha designmässigt passande, d.v.s. platta, basmoduler bör man överväga GDS-konstruktionen SB-1 https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71680 som ger långt högre prestanda än konstruktioner i samma prisklass från REL eller Genelec. Även om denna ursprungligen utvecklats för placering under soffor så kan den förstås ställas på längden, bredden eller tvären.
Morello skrev:En högtalare kännetecknas inte av "musikaliska prestanda", utan av dess tekniska prestanda.
I-or skrev:Detta börjar blir tröttsamt, läs på om fourierserier: https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_series.
Tangband skrev:Självklart är ej apparater och högtalare ”musikaliska”, men de kan dölja musikernas intentioner om återgivningen är mindre bra.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:I den här tråden påstår Roger att hans Magnepan högtalare faller med 18dB/okt. Borde vara liknande med en elektrostat, men helt säker är jag inte.
viewtopic.php?t=57419
Dipoler faller med 18 dB/oktav, teoretiskt. 12 dB från elementet och 6 dB/oktav för utsläckningen runt baffeln. Nu har dipoler som Quad och Magnepan en väldig peak i basen på nära håll, krävs för att få en någorlunda rak frekvenskurva ner i basen. Den peaken ger ett högt Q och då kan basen falla ännu lite mer under den fundamentala resonansen.
E skrev:Sedan är hörseln tack och lov litet mer avancerad än en rundtagande mikrofon på lyssningsplats.
Tangband skrev:
Huruvida en subbas upplevs som mer eller mindre tonhöjdskorrekt är nog svårare att mäta upp, eftersom det handlar om upplevd tonhöjd.
E skrev:E skrev:Sedan är hörseln tack och lov litet mer avancerad än en rundtagande mikrofon på lyssningsplats.
Vad jag menade med det här var att något kan se värre ut för en mikrofon än vad det är. Eftersom vi kan skilja på vad som är frontalt anländande ljud och vad som är bidrag från ett bekant rum. Med reservation för att jag kan ha missförstått något.
Mvh E*
Johan_Lindroos skrev:pLudio skrev:Zzombie skrev:Tänkte mäta upp mina ESL-988 och hitta dippen runt 70 Hz (total utsläckning) och korrigera den i SoX (om jag fattar hur man gör).
Du kan inte avhjälpa en total utsläckning med EQ utan du får mäta och flytta runt.
Exaktemente.
Zzombie, det blir billigt för dig för du behöver inte köpa några grejor.![]()
Att höja basen under 50 Hz hos just quadelektrostater är inte någon jättebra lösning eftersom den maximala ljudtryckskapaciteten i dessa är låg vid låga frekvenser. Om du vill labba lite för att kontrollera beteendet skulle du kunna nyttja någon förstärkare som har vanliga bas- och diskantkontroller och ratta lite. En bättre lösning vore att högpassfiltrera elektrostaterna och använda ett basmodulsystem.
E skrev:E skrev:Sedan är hörseln tack och lov litet mer avancerad än en rundtagande mikrofon på lyssningsplats.
Vad jag menade med det här var att något kan se värre ut för en mikrofon än vad det är. Eftersom vi kan skilja på vad som är frontalt anländande ljud och vad som är bidrag från ett bekant rum. Med reservation för att jag kan ha missförstått något.
Mvh E*
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:pLudio skrev:Du kan inte avhjälpa en total utsläckning med EQ utan du får mäta och flytta runt.
Exaktemente.
Zzombie, det blir billigt för dig för du behöver inte köpa några grejor.![]()
Att höja basen under 50 Hz hos just quadelektrostater är inte någon jättebra lösning eftersom den maximala ljudtryckskapaciteten i dessa är låg vid låga frekvenser. Om du vill labba lite för att kontrollera beteendet skulle du kunna nyttja någon förstärkare som har vanliga bas- och diskantkontroller och ratta lite. En bättre lösning vore att högpassfiltrera elektrostaterna och använda ett basmodulsystem.
Tydligen har både Johan_Lindroos och pLudio fel, I-or har precis berättat att det visst går att ta bort en total utsläckning med hjälp av EQ.
Mvh E*
E skrev:Beros kanske också på huruvida problemen är laterala eller i längsled?
Mvh E*
I-or skrev:Oändligt, eller förstås snarare nästan oändligt, djupa noder existerar normalt sett inte i praktiska akustiska system. Detta är tyvärr ett vanligt missförstånd. Dessutom existerar de bara i ett oändligt smalt frekvensintervall i teorin och när de blir riktigt djupa i praktiken så blir de också nästan infinitesimalt smala. Till detta kommer att hörseln är ganska okänslig för smala dalar.
I praktiken räcker det därför ganska långt att höja nivån med 5 dB för en dal. Man måste också förstå att det inte är någon principiell skillnad mellan att sänka toppar eller höja dalar (man kan lika gärna sänka alla frekvensband runt dalen som att höja dalen). Man får en jämnare frekvensgång på bekostnad av maximal bredbandig ljudtryckskapacitet hur man än gör och 5 dB lägre maximal ljudtrycksnivå är oftast ett acceptabelt pris för en jämnare frekvensgång.
Här är en simulering för en typisk uppställning med en bredare och ett par smalare dalar runt 60 Hz respektive 76 Hz och 116 Hz, utan och med optimal ekvalisering om max +5 dB:
Jag tror att samtliga Faktistianer skulle tycka att den röda kurvan motsvarar ett trevligt ljud.
I-or skrev:.
Genelec utnyttjar ett 8"-element i 7050 som dessutom har en mycket liten kavitetsvolym. Man uppger också max ljudtrycksnivå som 103 dB, vilket är mycket begränsat i sammanhanget nästan oavsett förutsättningar. ljudtrycksnivå.
goat76 skrev:Baffel blir nog imponerad.
Morello skrev:E skrev:Beros kanske också på huruvida problemen är laterala eller i längsled?
Är det så menar du?
JM skrev:I-or skrev:Oändligt, eller förstås snarare nästan oändligt, djupa noder existerar normalt sett inte i praktiska akustiska system. Detta är tyvärr ett vanligt missförstånd. Dessutom existerar de bara i ett oändligt smalt frekvensintervall i teorin och när de blir riktigt djupa i praktiken så blir de också nästan infinitesimalt smala. Till detta kommer att hörseln är ganska okänslig för smala dalar.
I praktiken räcker det därför ganska långt att höja nivån med 5 dB för en dal. Man måste också förstå att det inte är någon principiell skillnad mellan att sänka toppar eller höja dalar (man kan lika gärna sänka alla frekvensband runt dalen som att höja dalen). Man får en jämnare frekvensgång på bekostnad av maximal bredbandig ljudtryckskapacitet hur man än gör och 5 dB lägre maximal ljudtrycksnivå är oftast ett acceptabelt pris för en jämnare frekvensgång.
Här är en simulering för en typisk uppställning med en bredare och ett par smalare dalar runt 60 Hz respektive 76 Hz och 116 Hz, utan och med optimal ekvalisering om max +5 dB:
Jag tror att samtliga Faktistianer skulle tycka att den röda kurvan motsvarar ett trevligt ljud.
Tonkurvan ovan kommer sannolikt att upplevas som basfattig i enlighet med Fletcher Munsons isophon kurvor något beroende på aktuell SPL. Vilket jansch korrekt påpekade i inlägg tidigare i tråden. Så lite ekvalisering vore inte så dumt.
Att dipparna inte är hörbara är sannolikt pga maskering från omgivande frekvensers högre SPL. Gissning.
JM
I-or skrev:men när man uppfattar lokala dalar eller toppar så ändrar sig känsligheten ganska lite i detta begränsade frekvensområde. Mellan tummen och pekfingret kan man alltså bortse från detta.
I-or skrev: Som jag har tjatat om tidigare är vi självkalibrerande för vår egen hörsel och den ojämna frekvensgången här är redan en del av vad vi uppfattar som referensljud.
JM skrev:I-or skrev:men när man uppfattar lokala dalar eller toppar så ändrar sig känsligheten ganska lite i detta begränsade frekvensområde. Mellan tummen och pekfingret kan man alltså bortse från detta.
Förstår jag dig rätt att den ojämna tonkurvan är sekundär till rumsinducerade resonanser och på ett öppet fält skulle samma tonkurva vara rak och inte behöva PEQ? Om så missuppfattade jag situationen.I-or skrev: Som jag har tjatat om tidigare är vi självkalibrerande för vår egen hörsel och den ojämna frekvensgången här är redan en del av vad vi uppfattar som referensljud.
Menar du att vi normalt automatiskt lyssnar/läser av synmässigt rummets tonkurvepåverkande egenskaper och gör en mental kalibrering av tonkurvan likt PEQ? Vilket inte fungerar i ett ekofritt rum.
JM
I-or skrev:JM skrev:I-or skrev:Jag tror att samtliga Faktistianer skulle tycka att den röda kurvan motsvarar ett trevligt ljud.
Tonkurvan ovan kommer sannolikt att upplevas som basfattig i enlighet med Fletcher Munsons isophon kurvor något beroende på aktuell SPL.
Som jag har tjatat om tidigare är vi självkalibrerande för vår egen hörsel och den ojämna frekvensgången här är redan en del av vad vi uppfattar som referensljud.
Maarten skrev:Med anledning av en mängd diskussioner: Jag förstår inte varför man komplicerar saker och inte bara inte tänker att det är rak frekvensgång i lyssningsposition och minimal distortion som är målet, baserat på att det är ljudvågor vi hör och det är ljudvågor vi försöker reproducera.
---
Men jag kanske missar något här?
Morello skrev:Ja, precis - spelar man på en realistisk nivå behöver man givetvis inte kontemplera några Fletcher-Munson-kurvor.
Almen skrev:I-or skrev:JM skrev:Tonkurvan ovan kommer sannolikt att upplevas som basfattig i enlighet med Fletcher Munsons isophon kurvor något beroende på aktuell SPL.
Som jag har tjatat om tidigare är vi självkalibrerande för vår egen hörsel och den ojämna frekvensgången här är redan en del av vad vi uppfattar som referensljud.Maarten skrev:Med anledning av en mängd diskussioner: Jag förstår inte varför man komplicerar saker och inte bara inte tänker att det är rak frekvensgång i lyssningsposition och minimal distortion som är målet, baserat på att det är ljudvågor vi hör och det är ljudvågor vi försöker reproducera.
---
Nej, du missar inget.
Första gången man ser Fletcher-Munson-kurvorna så kan det vara frestande att tänka ungefär "Aha, då borde man ju kompensera för detta i sin anläggning!"
Men när man tänker efter lite och i sitt huvud följer kedjan "lyssning på ljud" - "inspelning av ljud" - "uppspelning av ljud" så inser man sitt feltänk ganska snabbt.
Maarten skrev:Almen skrev:I-or skrev:Som jag har tjatat om tidigare är vi självkalibrerande för vår egen hörsel och den ojämna frekvensgången här är redan en del av vad vi uppfattar som referensljud.Maarten skrev:Med anledning av en mängd diskussioner: Jag förstår inte varför man komplicerar saker och inte bara inte tänker att det är rak frekvensgång i lyssningsposition och minimal distortion som är målet, baserat på att det är ljudvågor vi hör och det är ljudvågor vi försöker reproducera.
---
Nej, du missar inget.
Första gången man ser Fletcher-Munson-kurvorna så kan det vara frestande att tänka ungefär "Aha, då borde man ju kompensera för detta i sin anläggning!"
Men när man tänker efter lite och i sitt huvud följer kedjan "lyssning på ljud" - "inspelning av ljud" - "uppspelning av ljud" så inser man sitt feltänk ganska snabbt.
Fint! Viktigt med denna separation mellan det som händer i den yttre världen (ljudvågorna och deras reproduktion) och det som händer inom lyssnaren (perception, psykologi etc), för att inte omöjliggöra analysen. Receptet för ljudvågorna är ju teoretiskt enkelt; återskapa dem bara!
E skrev:När jag skruvar ner volymen är det ofta för att inte störa grannar. Skulle det inte motverka syftet med nedskruvandet litet att då höja basregistret?
Mvh E*
goat76 skrev:Fast missar ni nu inte en avgörande parameter?
Om vi exempelvis spelar in en gitarr som spelas med hårda anslag så exciterar instrumentet rummet i inspelningen på ett helt annat sätt än om gitarren spelades försiktigt och mer lågmält. Vi kan därmed höra att gitarren spelades hårt och lät högt i inspelningsrummet oavsett om vi sedan spelar upp uppspelningen på ”realistisk” ljudnivå eller på betydligt lägre nivå, det som däremot skiljer och saknas vid den lägre uppspelningsnivån är väl just det som skulle kunna avhjälpas med en anpassningsbar Fletcher-Munson-kurva i uppspelningskedjan.
Hur många är det egentligen som i sitt lyssningsrum verkligen skulle vilja spela upp all typ av musik på ”realistisk ljudnivå”?
Man bör nog skilja på vad som är realistisk ljudnivå för ett live-sammanhang i en konserthall, och vad som är en mer realistisk uppspelningsnivå i ett normalstort lyssningsrum, så jag kan inte riktigt hålla med om att en, efter ljudnivå, anpassningsbar Fletcher-Munson-kurva skulle vara en rakt igenom dålig idé att ha i ljudanläggningen.
Maarten skrev:Med anledning av en mängd diskussioner: Jag förstår inte varför man komplicerar saker och inte bara inte tänker att det är rak frekvensgång i lyssningsposition och minimal distorsion som är målet, baserat på att det är ljudvågor vi hör och det är ljudvågor vi försöker reproducera.
Hela den elektriska kedjan är bara superpositionerade sinusvågor, sen tillkommer informationsförlust i omvandlingen från akustisk till elektrisk signal och vice versa ( dvs 3-dimensionell information i tiden till 1-dimensionell information i tiden och tvärtom vid uppspelning).
Hörsel och psykoakustik är irrelevanta avseende elektriska delar. Gällande informationsförluster finns väl lite olika tricks och angreppssätt, men målet bör ju vara minimalt med ingrepp.
Synsättet ovan gör alla val väldigt enkla i teorin men såklart svårare i praktiken. Men man slipper åtminstone förvirrande tankegångar.
goat76 skrev:E skrev:När jag skruvar ner volymen är det ofta för att inte störa grannar. Skulle det inte motverka syftet med nedskruvandet litet att då höja basregistret?
Om man tittar på Fletcher-Munson-kurvan så ser man att det inte handlar om några extrema kompensationer, så det påverkar nog ganska lite hur mycket mer grannarna hör musiken. Å andra sidan kanske man med en sådan kompensation kan sänka ytterligare något steg på volymkontrollen med bibehållet lyssningsbart resultat.
[ Bild ]
E skrev:Jag vet inte, det kanske var att ta i. Men 40 dB är nästan 40 dB över den akustiska störnivån (om det inte är väldigt dåligt väder utanför). Toppnivåer på 55–60 dB med rimligt dynamiskt material.
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster