Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:...när jag blundar. Eller då jag har släckt ner så de inte syns.
Nä, det är inte mina ord, utan sådant jag har noterat att några beskriver.
Då infinner sig rimligtvis frågan: När du ser högtalarna, låter det som att ljud kommer direkt ur dem då?
Strmbrg skrev:...när jag blundar. Eller då jag har släckt ner så de inte syns.
Då infinner sig rimligtvis frågan: När du ser högtalarna, låter det som att ljud kommer direkt ur dem då?
Harryup skrev:Nej, det låter inte som att ljudet kommer ur högtalarna vare sig man ser dom eller inte. Ljudbilden påverkas inte av ljus eller mörker men väl att man kanske kopplar av lite extra om rummet är lite mörkare men det låter lika stort. Dock går allt enkelt att sabba med dålig timing mellan delningarna.
shifts skrev:Harryup skrev:Nej, det låter inte som att ljudet kommer ur högtalarna vare sig man ser dom eller inte. Ljudbilden påverkas inte av ljus eller mörker men väl att man kanske kopplar av lite extra om rummet är lite mörkare men det låter lika stort. Dock går allt enkelt att sabba med dålig timing mellan delningarna.
Låter lite konstigt, då många inspelningar helt klart har ljud knutna till högtalarna. Hör du aldrig ljudet som om de kom direkt från högtalarna eller menar du att när inspelningen tillåter det så upplevs ljudet som om det inte kom från högtalarna?
Mirage skrev:Strmbrg skrev:...när jag blundar. Eller då jag har släckt ner så de inte syns.
Nej
Sitter jag i ett hörn på soffan och spelar med bara golvhögtalarna så hörs det att det kommer från högtalaren närmast. Växlar jag då till läget Trifield i försteget (Meridian), så att även centern spelar, så låter det inte som att det kommer från högtalarna, även om jag sitter i ett hörn (och ser högtalarna).
Mirage skrev:Jag har Trifield som grundinställning för både film/TV och musik/radio, eftersom jag ofta inte sitter i mitten. Sitter jag då i ett hörn, rakt framför ena golvhögtalaren, så låter det som att tal (och sång) kommer från mitt emellan centern och golvhögtalaren. Växlar jag till stereoläge så blir högtalaren framför mig mycket mer dominant.
Sitter jag i mitten och lyssnar på musik fördrar jag dock stereoläge, det ger mer djup och större "ljudbild". Med Trifield då så "faller det ihop" och röster hamnar lägre. Till film som inte har flerkanalsljud så föredrar jag dock Trifield.
Högtalarna från Revel har verkligen en bra förmåga att få ljudet att låta som att det inte kommer från högtalarna. Mina tidigare Mirage M-serie hade också denna förmåga, men det har ju inte speciell konstruktion med element även bakåt (bipoler).
Thomas_A skrev:Hos mig är ljudet (sterouppsättnig) fixerat vid mitten när jag har dialog via TV eller film. Detta oavsett om jag sitter i mitten mellan högtalarna eller om jag sitter snett (= rakt framför högtalaren).
DVD-ai skrev:Thomas_A skrev:Hos mig är ljudet (sterouppsättnig) fixerat vid mitten när jag har dialog via TV eller film. Detta oavsett om jag sitter i mitten mellan högtalarna eller om jag sitter snett (= rakt framför högtalaren).
Vad har du gjort för akustiska åtgärder i rummet generellt ?
Och menar du att valfritt tvprogram har en centrerad dialog även om du sitter snett ?
Och om du sitter mitt mellan mitten och så långt ut att du är i linje med högtalaren, hur håller det ihop där ?
Thomas_A skrev:DVD-ai skrev:Thomas_A skrev:Hos mig är ljudet (sterouppsättnig) fixerat vid mitten när jag har dialog via TV eller film. Detta oavsett om jag sitter i mitten mellan högtalarna eller om jag sitter snett (= rakt framför högtalaren).
Och menar du att valfritt tvprogram har en centrerad dialog även om du sitter snett ?
Och om du sitter mitt mellan mitten och så långt ut att du är i linje med högtalaren, hur håller det ihop där ?
- Högtalarna är nära vägg mot en dämppanel (Sounds of Science).
- Toe-in så att högtalarna korsar framför mig (höger högtalare är on-axis när jag sitter rakt framför vänster högtalare).
- De flesta program (som nyheter etc) har dialogen centrerad) oavsett var jag sitter mellan högtalarna. Även dialog på filmer. Musik varierar lite, beror på inspelning.
DVD-ai skrev:Thomas_A skrev:DVD-ai skrev:
- Högtalarna är nära vägg mot en dämppanel (Sounds of Science).
- Toe-in så att högtalarna korsar framför mig (höger högtalare är on-axis när jag sitter rakt framför vänster högtalare).
- De flesta program (som nyheter etc) har dialogen centrerad) oavsett var jag sitter mellan högtalarna. Även dialog på filmer. Musik varierar lite, beror på inspelning.
Tack för informationen !
Hur är efterklangen i rummet generellt ?
Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.
JM skrev:Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.
När och hur kommer den dominerande reflexen relativt direktljudet och hur är den relativa ljudstyrkan?
JM
Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.
Johan_Lindroos skrev:Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.
Ja, så brukar det vara.
Dessutom tyder värdena på det också.
Thomas_A skrev:Men rummet har i alla fall en skarp skiljelinje under och över 100 Hz.
JM skrev:Thomas_A skrev:Men rummet har i alla fall en skarp skiljelinje under och över 100 Hz.
Vilket värde tillskriver du mätningen?
JM
Thomas_A skrev:JM skrev:Thomas_A skrev:Men rummet har i alla fall en skarp skiljelinje under och över 100 Hz.
Vilket värde tillskriver du mätningen?
JM
Att det liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler? Jag visade grafen mestadels för att frågan kom upp.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:JM skrev:Vilket värde tillskriver du mätningen?
JM
Att det liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler? Jag visade grafen mestadels för att frågan kom upp.
Jag tror inte den kurvan visar korrekt efterklangstid. Om den så gjorde så är det i så fall inte ett rum som liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler.
Jag kan inte se hur skillnaden mellan 100 Hz och 80 Hz kan vara en faktor 2 i RT60.
MvH
Peter
Mirage skrev:[…] Växlar jag till stereoläge så blir högtalaren framför mig mycket mer dominant.
Thomas_A skrev:Jag undrar om det är möjligt att mäta effekten av ljudbildens placering.
Mirage skrev:Jag har aldrig testat. Ställde dem så att de pekar in 22-23 grader innan vi mätte och justerade in allt, sen har de fått stå så. I mitten låter det jättebra i stereo och på sidorna funkar det bra med Trifield. Med film funkar det bra i hela soffan, även om det är bäst i mitten.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Jag undrar om det är möjligt att mäta effekten av ljudbildens placering.
Kan du precisera vad du menar.
Det existerar ingen ljudbild i den objektiva fysikaliska akustiska världen. Ljudbild är något som byggs upp i hjärna och centrala nervsystem. Ljudbild är upplevd och ett fenomen som inte finns i den akustiska verkligheten.
Detta gäller oavsett om ljudkällorna är reella (t.ex. musikinstrument eller röster) eller virtuella (r.ex. Återgivna med wave Field Synthesis WFS) eller fantomprojicerade ljudobjekt där ljudkällorna t.ex. är högtalare, exempelvis 2 högtalare och stereofoni.
Jag har skrivit angående detta vid många tillfällen. Det är kanske den enskilt viktigaste saken inom ljud och ljudåtergivning att till fullo förstå.
Det är alltså någon form av akustisk kodad Input till hörseln som hörseln på något sätt avkodar och neuralt bygger upp någon form av neuralt fält som resulterar i varsebliven ljudbild i medvetandet.
Vill du mäta i den objektiva fysikaliska akustiska världen eller vill du på något sätt mäta i hjärna och nervsystem?
Mvh
Peter
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Jag undrar om det är möjligt att mäta effekten av ljudbildens placering.
Det existerar ingen ljudbild i den objektiva fysikaliska akustiska världen. Ljudbild är något som byggs upp i hjärna och centrala nervsystem. Ljudbild är upplevd och ett fenomen som inte finns i den akustiska verkligheten.
Detta gäller oavsett om ljudkällorna är reella (t.ex. musikinstrument eller röster) eller virtuella (r.ex. Återgivna med wave Field Synthesis WFS) eller fantomprojicerade ljudobjekt där ljudkällorna t.ex. är högtalare, exempelvis 2 högtalare och stereofoni.
Jag har skrivit angående detta vid många tillfällen. Det är kanske den enskilt viktigaste saken inom ljud och ljudåtergivning att till fullo förstå.
Det är alltså någon form av akustisk kodad Input till hörseln som hörseln på något sätt avkodar och neuralt bygger upp någon form av neuralt fält som resulterar i varsebliven ljudbild i medvetandet.
Vill du mäta i den objektiva fysikaliska akustiska världen eller vill du på något sätt mäta i hjärna och nervsystem?
Mvh
Peter
Det är jag helt med på. Men trots det bör signalen mätt med exempelvis konsthuvud och två mikrofoner vara annorlunda i det fallet man upplever att ljudbilden kommer från mitten eller rakt framifrån när man sitter mitt framför en högtalare i en stereouppsättning.
Strmbrg skrev:Ljud finns inte utanför hörselsinnet. Ljud finns inte utan ett hörselsinne.
Där utanför finns enbart lufttrycksvariationer, vilka under vissa omständigheter renderar i den upplevelse vi kallar för ljud.
E skrev:Om ett träd faller i skogen, …?
(Den här varianten är mycket roligare:
—If a man speaks his mind in a forest, and no woman hears him—is he still wrong?.
Jag hörde den av Sir Ken Robinson, men källan är en annan.).
Mvh E*
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Det är jag helt med på. Men trots det bör signalen mätt med exempelvis konsthuvud och två mikrofoner vara annorlunda i det fallet man upplever att ljudbilden kommer från mitten eller rakt framifrån när man sitter mitt framför en högtalare i en stereouppsättning.
Ok, då talar vi en synnerligen specifik sak, men ändock inte så specifik som det skulle kunna vara. Problemet är att du inför två helt skilda referenssystem, skilda dels i den spatiala världen, dels skilda i "klangvärlden".
Kodningen som jag pratar om kan exempelvis vara tonkurva.
Vi kan exempelvis ta denna tonkurva.
Hur låter denna tonkurva? Vad tror du?
MvH
Peter
Mvh
Peter
Ok, då talar vi en synnerligen specifik sak, men ändock inte så specifik som det skulle kunna vara. Problemet är att du inför två helt skilda referenssystem, skilda dels i den spatiala världen, dels skilda i "klangvärlden".
MvH
Peter
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:
MvH
Peter
Tonkurvan ovan låter i mina öron ljust, hårt och elakt.
Vad jag menar är att mäta dimensionen "högtalarna försvinner" i ett stereosystem, vilket trådtiteln nu anspelar på. I exemplet där man i en monosignal hör den närmaste högtalaren som dominerade när man lyssnar framför den, kontra att man hör att ljudet kommer mellan högtalarna, trots att man sitter rakt framför den ena högtalaren. Det torde ge olika mätning (sannolikt mätning krävande konsthuvud).
Det vore intressant om man kunde mäta det. Även om det inkluderar tonkurva.
MvH
Peter
Tonkurvan ovan låter i mina öron ljust, hårt och elakt.
Vad jag menar är att mäta dimensionen "högtalarna försvinner" i ett stereosystem, vilket trådtiteln nu anspelar på. I exemplet där man i en monosignal hör den närmaste högtalaren som dominerade när man lyssnar framför den, kontra att man hör att ljudet kommer mellan högtalarna, trots att man sitter rakt framför den ena högtalaren. Det torde ge olika mätning (sannolikt mätning krävande konsthuvud).
Det vore intressant om man kunde mäta det. Även om det inkluderar tonkurva.
Tonkurvan i bilden jag visade är en så kallad HRTF Head Related Transfer Funktion. Den kan beskriva en vinkel = 30 grader horisontellt från höger t.ex. och 0 grader vertikalt. Kan således vara där en högtalare står. Det är då tonkurva i hörselgången vid trumhinna. Det är alltså en spatial kodning som sker i frekvensplanet i form av förvrängd tonkurva som förvrängs runt lyssnaren. Det är en överlagrad kod som ger extern lokalisering av ljudobjekt, där totalen kallas ljudbild. Tonkurvan från högtalaren i sig skall vara spikrak för att uppnå denna HRTF kurva. Du kommer således uppleva perfekt klang från en reell ljudkälla som är belägen snett framifrån på höger sida. Men vid fantomprojicering blir resultatet inte korrekt så som man skulle kunna tro.
Problemet med stereo/fantomprojicering är att alla instrument och röster, var de än upplevs befinna sig i ljudbilden kommer att få samma HRTF oberoende av var ljudobjekten finns i ljudbilden. Då uppstår diskrepans mellan upplevt musikinstrument (reell ljudkälla) i förhållande till dess fantomprojicerade ljudobjekts (upplevt musikinstrument) vinkel och klang. Högtalarna ger ju konstant HRTF eftersom högtalarna står still och detta under förutsättning att lyssnaren också står still och inte rör huvudet. Detta med upplevd rak tonkurva versus riktning till fantomprojicerat ljudobjekt stämmer inte riktigt längre då ljudobjekten fantomprojiceras från andra vinklar än högtalarnas placering. Med en massa reflexer från väggar golv och tak så blir felen inte lika markanta som om det enbart skulle gälla direktljud. Det skall man vara glad för.
Med centerkanal a la Steindl så ändras hela detta koncept ganska rejält och både klang och lokalisation av ljudobjekt blir betydligt naturligare.
Att mäta ljudbild vet jag inte hur det skulle kunna ske, åtminstone inte just nu. Men jag har i vart fall förkastat mätning på 1 högtalare och definitivt förkastat lyssning på 1 högtalare för test. I stereosammanhang ser jag monotestande som stenålder. Jag är väldigt oimponerad av sådana testprocedurer. Spelar ingen roll vad gubbarna på Harman/Samsung säger.
MvH
Peter
petersteindl skrev:
Tonkurvan i bilden jag visade är en så kallad HRTF Head Related Transfer Funktion. Den kan beskriva en vinkel = 30 grader horisontellt från höger t.ex. och 0 grader vertikalt. Kan således vara där en högtalare står. Det är då tonkurva i hörselgången vid trumhinna. Det är alltså en spatial kodning som sker i frekvensplanet i form av förvrängd tonkurva som förvrängs runt lyssnaren. Det är en överlagrad kod som ger extern lokalisering av ljudobjekt, där totalen kallas ljudbild. Tonkurvan från högtalaren i sig skall vara spikrak för att uppnå denna HRTF kurva. Du kommer således uppleva perfekt klang från en reell ljudkälla som är belägen snett framifrån på höger sida. Men vid fantomprojicering blir resultatet inte korrekt så som man skulle kunna tro.
Problemet med stereo/fantomprojicering är att alla instrument och röster, var de än upplevs befinna sig i ljudbilden kommer att få samma HRTF oberoende av var ljudobjekten finns i ljudbilden. Då uppstår diskrepans mellan upplevt musikinstrument (reell ljudkälla) i förhållande till dess fantomprojicerade ljudobjekts (upplevt musikinstrument) vinkel och klang. Högtalarna ger ju konstant HRTF eftersom högtalarna står still och detta under förutsättning att lyssnaren också står still och inte rör huvudet. Detta med upplevd rak tonkurva versus riktning till fantomprojicerat ljudobjekt stämmer inte riktigt längre då ljudobjekten fantomprojiceras från andra vinklar än högtalarnas placering. Med en massa reflexer från väggar golv och tak så blir felen inte lika markanta som om det enbart skulle gälla direktljud. Det skall man vara glad för.
Med centerkanal a la Steindl så ändras hela detta koncept ganska rejält och både klang och lokalisation av ljudobjekt blir betydligt naturligare.
Att mäta ljudbild vet jag inte hur det skulle kunna ske, åtminstone inte just nu. Men jag har i vart fall förkastat mätning på 1 högtalare och definitivt förkastat lyssning på 1 högtalare för test. I stereosammanhang ser jag monotestande som stenålder. Jag är väldigt oimponerad av sådana testprocedurer. Spelar ingen roll vad gubbarna på Harman/Samsung säger.
MvH
Peter
I-or skrev:I princip ingen som sysslar med musikproduktion bryr sig det minsta om HRTF:er utan lyssnar sig bara fram till den klangbalans som de vill ha. Eftersom 99,9 % av alla fonogram är av multikanaltyp kan man ekvalisera fram exakt den klangbalans som önskas. För centralt placerade källor betyder detta att man subjektivt vid produktionen bl.a. fyller igen den på detta forum alldeles för omdiskuterade 1,7 kHz-dalen, vilken endast blir ett reellt problem när man t.ex. återger 5.1-produktioner utan centerkanal och därmed frångår standarduppställningen. Annorlunda uttryckt: om ditt system i möjligaste mån motsvarar de förhållanden som rådde vid produktionstillfället så hör du också vad produktionspersonalen hörde och då behöver man inte filosofera över HRTF:er m.m.
I-or skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Jo, men när det gäller klangbalansen är vi tillbaka i det snurriga "stereosystemfelstänkandet" igen. Det går utmärkt att ekvalisera centralt placerade källor i multikanalsinspelningar och hyggligt väl att hitta en mikrofonplacering som inte ger alltför skev klangbalans när det gäller mer puristiska fåmikrofoninspelningar. All lyssning sker med två högtalare vid normal musikproduktion och fonogrammet är redan fullständigt eller i hygglig grad kompenserat för HRTF-relaterade klangeffekter.
Centerkanalen kan dock förstås ha sin plats när det gäller att stabilisera ljudsceneriet eller möjliggöra även lyssningspositioner ut mot sidorna. 5.1-system är framtagna just med detta syfte, men standarden för musikåtergivning är och förblir tvåkanal.
I-or skrev:I princip ingen som sysslar med musikproduktion bryr sig det minsta om HRTF:er utan lyssnar sig bara fram till den klangbalans som de vill ha. Eftersom 99,9 % av alla fonogram är av multikanaltyp kan man ekvalisera fram exakt den klangbalans som önskas. För centralt placerade källor betyder detta att man subjektivt vid produktionen bl.a. fyller igen den på detta forum alldeles för omdiskuterade 1,7 kHz-dalen, vilken endast blir ett reellt problem när man t.ex. återger 5.1-produktioner utan centerkanal och därmed frångår standarduppställningen. Annorlunda uttryckt: om ditt system i möjligaste mån motsvarar de förhållanden som rådde vid produktionstillfället så hör du också vad produktionspersonalen hörde och då behöver man inte filosofera över HRTF:er m.m.
petersteindl skrev:
Det finns ingen som håller på så där, inte mig veterligen. Har aldrig hört talas om någon. Funkar inte för både lurar och högtalare. Det efterfrågas inte av någon uppdragsgivare. Tror inte ens de vill betala för det. Det påverkar inte heller försäljningen av musiken. Det behövs inte heller om man kör Bremen-3D med centerhögtalare. Det funkar för alla befintliga stereofonogram jag känner till. Enkel lösning som funkar i befintliga system och stereostandarder.
Det löser en del andra problem också.
MvH
Peter
Thomas_A skrev:Om man nu inte kör med Bell-lösning och tre kanaler eller modern varianter av den, så undrar jag fortsatt om det finns någon mätbart kring högtalarnas försvinnande i stereo. Tänkte nästan starta en tråd på ASR för att höra där.
I-or skrev:Jo, men när det gäller klangbalansen är vi tillbaka i det snurriga "stereosystemfelstänkandet" igen. Det går utmärkt att ekvalisera centralt placerade källor i multikanalsinspelningar och hyggligt väl att hitta en mikrofonplacering som inte ger alltför skev klangbalans när det gäller mer puristiska fåmikrofoninspelningar. All lyssning sker med två högtalare vid normal musikproduktion och fonogrammet är redan fullständigt eller i hygglig grad kompenserat för HRTF-relaterade klangeffekter.
I-or skrev:Faktum kvarstår att oavsett kompetensen hos musikproducerande figurer, så erhåller man för stereo i det närmaste de förhållanden som rådde vid produktionstillfället med två konventionellt uppställda högtalare, vilket medför att man som konsument hör just det som ska höras. Klangbalansering för HRTF:er för olika vinklar för L/R/C-förlagda ljud är således en icke-fråga.
Jag syftade naturligtvis på 5.1-ljud för musikåtergivning. 5.1 för film är från början en anpassning till biostandarden (där man av akustiska skäl måste ha en centerkanal, vilket man inte alls är tvungen att ha för hemmabio), där man dessutom har utnyttjat möjligheten för olika språk via centerkanalen som ger en något enklare lösning än att utnyttja L/R-kanalerna.
Maarten skrev:Thomas_A skrev:Maarten skrev:Ok, bra input Thomas! Citatet av Toole rör väl det som I-or skrev nedan?
Ja. Problemet är att om man vid en fantomprojektion redan klangkompenserat för nollgradersriktningen vid inspelningen användandes av ett stereopar så bör en monohögtalare som mäter perfekt inte låta korrekt. Så antingen är Harmans slutsatser fel avseende hur en högtalare i mono bör låta och mäta. Eller så är förklaringen är att inspelningen inte klangkompenserats och att Harman har helt rätt i att en högtalare i mono som återger en stereoinspelning låter naturligast när den mäter perfekt.
Men... Jag får inte ihop detta. Vad är det jag missar?
"Circle of confusion"?
Ex: Vi vänder på det:
1: Du har en mono-högtalare som mäter rakt (spridning kan vara linjärt fallande med ökad frekvens enligt någon vald karakteristika utifrån vad I-or skrev tidigare).
2: Du ställer upp 2 sådana högtalare för monitorlyssning. Nu kommer det att bli lite interferenser och kamfiltereffekter dem emellan samt du har den däringa HRTF-funktionen som påverkar lite. Du kommer nu att kompensera detta vid mixning (om du nu alls mixar) och/eller uppställning vid inspelning. Dvs, kompensationen finns då med i själva inspelningen väl?
3: Nu kommer denna inspelning att låta som avsett med likartad uppställning och egenskaper hos högtalarna i anläggningen.
Rimligen handlar väl detta om standard för inspelning och uppspelning och så länge den inte finns blir det väl fel hur man än gör?Audio’s “Circle of Confusion” is a term coined by Floyd Toole [1] that describes the confusion that exists within the audio recording and reproduction chain due to the lack of a standardized, calibrated monitoring environment. Today, the circle of confusion remains the single largest obstacle in advancing the quality of audio recording and reproduction.
....
Breaking the Circle of Circle of Confusion
As Toole points out in [1], the key in breaking the circle of confusion lies in the hands of the professional audio industry where the art is created. A meaningful standard that defined the quality and calibration of the loudspeaker and room would improve the quality and consistency of recordings. The same standard could then be applied to the playback of the recording in the consumer’s home or automobile. Finally, consumers would be able to hear the music as the artist intended.
https://seanolive.blogspot.com/2009/10/ ... usion.html
JM och Tangband, tittar ni inte för mycket på Harmans lyssningsrum istället för hur mätmetodiken går till, som väl tekniskt exkluderar lyssningsrummet och sen simulerar ett "vanlig rum"?
Se viewtopic.php?f=9&t=72216&start=150#p2187627
Alltså är väl följande gjort till rätt stor del?JM skrev:Spinoramadata map ffa spridning borde gå att med andra algoritmer korreleras till ditt rum.
Algoritmen borde då kunna räkna ut hur reflexerna kommer att uppträda i lyssningspositionen map ljudstyrka, ankomstid och tonkurva. Med indata map på högtalarplacering i rummet, lyssningsposition, rumstorleksdata, rumdämpnings variabler och högtalarens spridningsdata borde ge en inte så dålig simulering av flera relevanta fysiska stimuli i lysningspositionen.
Att därefter korrelera dessa fysikalika stimuli med en korrekt subjektiv dubbel blindstudie map några väl uppmätta högtalare typ Revel och Genelec.
JM
Dock ej med variabelt rum, utan;The objective of these measurements is to be able to anticipate how a loudspeaker might sound in a normally reflective room
E skrev:I-or skrev:Jo, men när det gäller klangbalansen är vi tillbaka i det snurriga "stereosystemfelstänkandet" igen. Det går utmärkt att ekvalisera centralt placerade källor i multikanalsinspelningar och hyggligt väl att hitta en mikrofonplacering som inte ger alltför skev klangbalans när det gäller mer puristiska fåmikrofoninspelningar. All lyssning sker med två högtalare vid normal musikproduktion och fonogrammet är redan fullständigt eller i hygglig grad kompenserat för HRTF-relaterade klangeffekter.
Ber om ursäkt för att jag inte har läst alla inlägg som postats i kväll.
Men jag är inte riktigt med på hur du tror att majoriteten av ljudteknikerna skulle
lyckas ratta in de pyttesmå vindlingar (nej, tangentbord, inte vinodlingar!), vilka
skiljer "stereosystemfelskompenserade" högtalare från en spikrak? Jag menar,
när man som konsument måste ekvalisera skiten ur så pass många fonogram!
I värsta fall med en inverterad NS-10-kurva, eller nåt annat drastiskt.
Proportionerna är liksom oerhörda.
Spikrak högtalare är förstås ett mål som man skulle önska att fler lyckades med.
Resten är ju överkurs, men är det verkligen fel/onödigt? Ingvar borde svara på
hur han har tänkt. Kanske kan Peter svara, som känner Ingvar.
Mvh E*
PS. Får en känsla av att jag frågat nåt liknande förut.
petersteindl skrev:Jag är faktiskt inte ens intresserad av hur det lät ur monitorhögtalarna vid produktionstillfället. Det är inget jag eftersträvar. Jag behöver inte ens höra hur det låter i producentens monitorstereo. Jag är intresserad av att återskapa den akustiska plattform man har i konserthus eller i en kyrka där musik framförs på akustiska instrument och mänskliga röster och där det egna lyssningsrummet blir akustiskt helt transparent och därmed inte hörs eller ens ger någon prägel. Är inspelningen gjord i ett konserthus med 10 000 kubikmeters volym, så skall det låta exakt på identiskt samma sätt även hemma. Detta är motsatsen till logetänk och monitorlyssning är inte ens i närheten. Det finns ingen producent som strävar efter detta ens en gång, de vet ju att det är omöjligt. Why bother?
Dock passar det inte in att framföra mina idéer för mycket och för ingående i olika trådar på forumet. Det blir mest tjafs. Det beror på att jag förkastar det mesta och det gäller även ofta det som står i böcker och i artiklar även som har genomgått peer review.
Som exempelvis när jag för 10-12 år sedan skrev på Forumet att det är inte det som finns på respektive trumhinna som man hör. Vore det så, så skulle hörseln inte behöva vara kognitiv och hörseln skulle vara linjär och tidsinvariant. Sedan finns det ytterligare flera andra orsaker som är ännu mera frapperande. Därför vill jag helst skriva om sådant i petersteindl?-tråden. Mina idéer bryter helt mot gängse. Jag går helt min väg, på mitt sätt och utan att ta hänsyn till några andra. Jag läser alla böcker om akustik, psykoakustik och neurofysiologi och anatomi för att om möjligt falsifiera mina hypoteser och teorier, men än så länge pekar allt det jag läst åt motsatsen, det styrker. Vi får se vart det slutar.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jag är faktiskt inte ens intresserad av hur det lät ur monitorhögtalarna vid produktionstillfället. Det är inget jag eftersträvar. Jag behöver inte ens höra hur det låter i producentens monitorstereo. Jag är intresserad av att återskapa den akustiska plattform man har i konserthus eller i en kyrka där musik framförs på akustiska instrument och mänskliga röster och där det egna lyssningsrummet blir akustiskt helt transparent och därmed inte hörs eller ens ger någon prägel. Är inspelningen gjord i ett konserthus med 10 000 kubikmeters volym, så skall det låta exakt på identiskt samma sätt även hemma. Detta är motsatsen till logetänk och monitorlyssning är inte ens i närheten. Det finns ingen producent som strävar efter detta ens en gång, de vet ju att det är omöjligt. Why bother?
I-or skrev:petersteindl skrev:Jag är faktiskt inte ens intresserad av hur det lät ur monitorhögtalarna vid produktionstillfället. Det är inget jag eftersträvar. Jag behöver inte ens höra hur det låter i producentens monitorstereo. Jag är intresserad av att återskapa den akustiska plattform man har i konserthus eller i en kyrka där musik framförs på akustiska instrument och mänskliga röster och där det egna lyssningsrummet blir akustiskt helt transparent och därmed inte hörs eller ens ger någon prägel. Är inspelningen gjord i ett konserthus med 10 000 kubikmeters volym, så skall det låta exakt på identiskt samma sätt även hemma. Detta är motsatsen till logetänk och monitorlyssning är inte ens i närheten. Det finns ingen producent som strävar efter detta ens en gång, de vet ju att det är omöjligt. Why bother?
Dock passar det inte in att framföra mina idéer för mycket och för ingående i olika trådar på forumet. Det blir mest tjafs. Det beror på att jag förkastar det mesta och det gäller även ofta det som står i böcker och i artiklar även som har genomgått peer review.
Som exempelvis när jag för 10-12 år sedan skrev på Forumet att det är inte det som finns på respektive trumhinna som man hör. Vore det så, så skulle hörseln inte behöva vara kognitiv och hörseln skulle vara linjär och tidsinvariant. Sedan finns det ytterligare flera andra orsaker som är ännu mera frapperande. Därför vill jag helst skriva om sådant i petersteindl?-tråden. Mina idéer bryter helt mot gängse. Jag går helt min väg, på mitt sätt och utan att ta hänsyn till några andra. Jag läser alla böcker om akustik, psykoakustik och neurofysiologi och anatomi för att om möjligt falsifiera mina hypoteser och teorier, men än så länge pekar allt det jag läst åt motsatsen, det styrker. Vi får se vart det slutar.
MvH
Peter
Det är en inställning som är så god som någon annan, men man måste vara tydlig med att man här lämnar återgivningstänkandet och mer närmar sig diverse signalprocessorer. Dock tror jag att man hade behövt ett musikformat med allmän acceptans som inbegrep åtminstone 4 kanaler för uppnå någon sorts realism för en akustisk händelse. Två kanaler räcker inte hur mycket man än sliter och drar i dem.
För egen del ekvaliserar jag som bekant i princip alla inspelningar helt efter eget tycke utan minsta subjektivistskam eftersom jag anser mig vara närmast oantastlig i detta avseende.
E skrev:Förstår mikrofonerna vilka ljud som kommer framifrån och vilka som kommer
bakifrån? Och hur återges bakifrån anländande ljud utan bakkanaler?
Mvh E*
Thomas_A skrev:Jag tror ämnet kring "högtalarna försvinner" har spårat iväg.
Peters lösning verkar vettig i många avseenden, men om man backar till stereosystemen så återstår det att lösa vad det är som gör att "högtalare försvinner" och om det kan mätas på ett vettigt sätt. Att mäta rakt framför högtalarna i två skilda system där det ena lyssningsmässigt har en centrerad fantomprojektion oavsett lyssningsposition (av en monokälla) vs. ett system där fantomprojektionen förflyttas mot den närmaste högtalaren, alltså.
Vad skulle inspelning med konsthuvud säga om man sedan avlyssnar med hörlurar? Inget alls kanske, men frågar ändå.
Strmbrg skrev:Peter skriver om att grundlura hörseln. Det där tror jag är hela grejen egentligen. Att åstadkomma den spikraka frekvensgången och andra apparatprestanda-fokuserade operationer är en annan sport. Självklart är den senare sporten inte alls frikopplad från den förra. Men det finns ingen stum koppling dem emellan. Det inses lätt (som det brukar heta) med en streckgubbe, en film på TV, en genomläsning av ett partitur eller en bok.
Det där andra, apparatfokuset, är i sin extrema form snarare ett fokus på ”DET SKA GÅ!” (att få en spikrak frekvenskurva hur utsträckt som helst, en återgivning av en halv Hz i 130 dB hur länge som helst och utan mätmöjlig distorsion.)
I-or skrev:Thomas_A skrev:Jag tror ämnet kring "högtalarna försvinner" har spårat iväg.
Peters lösning verkar vettig i många avseenden, men om man backar till stereosystemen så återstår det att lösa vad det är som gör att "högtalare försvinner" och om det kan mätas på ett vettigt sätt. Att mäta rakt framför högtalarna i två skilda system där det ena lyssningsmässigt har en centrerad fantomprojektion oavsett lyssningsposition (av en monokälla) vs. ett system där fantomprojektionen förflyttas mot den närmaste högtalaren, alltså.
Vad skulle inspelning med konsthuvud säga om man sedan avlyssnar med hörlurar? Inget alls kanske, men frågar ändå.
Det som gör att en högtalare "försvinner" och att en annan låter "högtalare" är egentligen både en funktion av direktljud och reflekterat ljud. Högtalare med stor spridning ger oftast ett mindre lokaliserat men även mer diffust ljud, men om direktljudet har en felaktig frekvensgång så blir den totala illusionen sämre oavsett.
Vad gäller till den närmaste högtalaren kollapsande stereoillusioner är det omöjligt att komma runt Haas precedenseffekt med annat än att man utnyttjar kraftig riktverkan, vilket i praktiken bara fungerar upp till en gräns. Med extremt invinklade högtalare med ordentlig riktverkan från någon kHz och uppåt blir amplituden så mycket högre från den bortre högtalaren att man till stor del behåller ett korrekt stereoperspektiv på bekostnad av en felaktig klangbalans för båda högtalarna. Alltför uttalad horisontell riktverkan kan vara problematiskt eftersom det tenderar att reducera laterala reflektioner till den grad att återgivningen till viss del liknar hörlurslyssning.
Det är fullt möjligt att erhålla en hygglig auralisering av ett par högtalare i ett rum (eller vilken annan akustisk situation som helst) m.h.a. konsthuvud och korrekt ekvaliserade hörlurar. Om man utnyttjade ett konsthuvud som helt och hållet efterliknade den individuella utformningen av öron, huvud och överkropp skulle illusionen kunna bli fantastiskt bra.
Slutligen så räcker det alltid med att återskapa ljudtrycket vid trumhinnorna för en närmast hundraprocentig illusion av vilken ljudhändelse som helst (undantaget känselns inverkan vid riktigt höga ljudtryck), vilket faktiskt låter sig göras med endast två högtalare även i rum, speciellt för en fix lyssningsposition. Idag är det inte ens speciellt avancerat, men kräver ganska omfattande mätningar av individberoende överföringsfunktioner. Mer allmänt kan man tänka sig avancerade lösningar med head tracking och mängder av överföringsfunktioner för olika positioner/huvudvinklar när man rör sig i rummet. Mycket av detta kan simuleras och behöver inte mätas. Vi kommer att få höra en hel del hyggliga exempel på sådant i framtiden (naturligtvis utan individualisering), men huruvida det blir allmänt accepterat av konsumenterna är mer tveksamt. Som tidigare nämnts tycks de flesta nöja sig med monohögtalare eller pluttiga ihopbyggda stereodito idag. Med lite tur bryter dock spel- eller filmindustrin ny mark och visar vägen för musikindustrin här.
I-or skrev:Thomas_A skrev:Jag tror ämnet kring "högtalarna försvinner" har spårat iväg.
Det som gör att en högtalare "försvinner" och att en annan låter "högtalare" är egentligen både en funktion av direktljud och reflekterat ljud. Högtalare med stor spridning ger oftast ett mindre lokaliserat men även mer diffust ljud, men om direktljudet har en felaktig frekvensgång så blir den totala illusionen sämre oavsett.
Vad gäller till den närmaste högtalaren kollapsande stereoillusioner är det omöjligt att komma runt Haas precedenseffekt med annat än att man utnyttjar kraftig riktverkan, vilket i praktiken bara fungerar upp till en gräns. Med extremt invinklade högtalare med ordentlig riktverkan från någon kHz och uppåt blir amplituden så mycket högre från den bortre högtalaren att man till stor del behåller ett korrekt stereoperspektiv på bekostnad av en felaktig klangbalans för båda högtalarna. Alltför uttalad horisontell riktverkan kan vara problematiskt eftersom det tenderar att reducera laterala reflektioner till den grad att återgivningen till viss del liknar hörlurslyssning.
Det är fullt möjligt att erhålla en hygglig auralisering av ett par högtalare i ett rum (eller vilken annan akustisk situation som helst) m.h.a. konsthuvud och korrekt ekvaliserade hörlurar. Om man utnyttjade ett konsthuvud som helt och hållet efterliknade den individuella utformningen av öron, huvud och överkropp skulle illusionen kunna bli fantastiskt bra.
Slutligen så räcker det alltid med att återskapa ljudtrycket vid trumhinnorna för en närmast hundraprocentig illusion av vilken ljudhändelse som helst (undantaget känselns inverkan vid riktigt höga ljudtryck), vilket faktiskt låter sig göras med endast två högtalare även i rum, speciellt för en fix lyssningsposition. Idag är det inte ens speciellt avancerat, men kräver ganska omfattande mätningar av individberoende överföringsfunktioner. Mer allmänt kan man tänka sig avancerade lösningar med head tracking och mängder av överföringsfunktioner för olika positioner/huvudvinklar när man rör sig i rummet. Mycket av detta kan simuleras och behöver inte mätas. Vi kommer att få höra en hel del hyggliga exempel på sådant i framtiden (naturligtvis utan individualisering), men huruvida det blir allmänt accepterat av konsumenterna är mer tveksamt. Som tidigare nämnts tycks de flesta nöja sig med monohögtalare eller pluttiga ihopbyggda stereodito idag. Med lite tur bryter dock spel- eller filmindustrin ny mark och visar vägen för musikindustrin här.
Thomas_A skrev:I-or skrev:Thomas_A skrev:Jag tror ämnet kring "högtalarna försvinner" har spårat iväg.
Jag tror dock det finns mer än detta rörande närmaste högtalaren. Jag har stor invinkling av högtalarna men knappast en riktverkan på högtalarna utan snarare bredspridande med jämnt fallande tonkurva vid högre vinklar. Sitter jag närmare högtalarna blir riktverkan tydligare men det räcker att sitta på plats i soffan så tiltar ljudbilden tillbaka igen. Jag tror att reflexer också bidrar till att diffusera bort högtalaren.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:I-or skrev:
Jag tror dock det finns mer än detta rörande närmaste högtalaren. Jag har stor invinkling av högtalarna men knappast en riktverkan på högtalarna utan snarare bredspridande med jämnt fallande tonkurva vid högre vinklar. Sitter jag närmare högtalarna blir riktverkan tydligare men det räcker att sitta på plats i soffan så tiltar ljudbilden tillbaka igen. Jag tror att reflexer också bidrar till att diffusera bort högtalaren.
Reflexer minskar precedence effekten. Då kvoten mellan reflexer/direktljud = 10 så har det visat sig att precedence upphör. I vissa sammanhang är det ytterst önskvärt t.ex. vid sound enhancement i konserthus och kyrkor. Extra högtalare utplacerade i lokalen nära lyssnarna skall öka hörbarheten utan att påverka lokalisation av artisten. Det är en svår konst. Oftast blir sådana system olyssningsbara, exempelvis på tågstationer och flygplatser och i många kyrkor.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Vad gäller att lura hörseln så sker det vid all lyssning via stereo och 2 högtalare där varje ljudobjekt man hör befinnandes mellan högtalarna. Principen med stereo är att hörseln skall luras att höra det som om ljudobjekten finns på plats på en position där inga ljudkällor finns. Det är själva principen för stereo och fantomprojicering av ljudobjekt där högtalarna som ljudkällor skall ge ifrån sig akustiska ljudvågor så att hörseln enbart hör de inspelade ljudkällorna såsom ljudobjekt som befinner sig mellan högtalarna d v s de reella ljudkällorna som är högtalarna skall inte höras. Enkom ljudobjekten skall höras. Ljudobjekten ger inte ifrån sig akustiska ljudvågor men det skall låta som om de gjorde det. Det är att lura hörseln.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:@ Thomas_A: Vad är det för diskantelement?
DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag aldrig någonsin hört en ljudanläggning som låter som om musiken uppstår naturligt framför mig, alltså både att ljuden är självklart närvarande i rummet och att ljuden i sig självt samtidigt låter trovärdigt.
Detta gäller oavsett om jag sitter på bästa platsen eller ej, men på bästa platsen så brukar man i bästa fall kunna få ljuden att närvara naturligt i rummet, även om enskilda ljud i sig sedan inte låter trovärdiga.
....
Jag tycker faktiskt att det mesta låter rätt kassa ärligt talat, och det menar jag nu inte sett till tonalitet, utan sett till just förmågan att få ljud att upplevas som om dom både närvarar i rummet/i en förlängning av rummet och att dessa ljud också i sig själva upplevs trovärdiga (flöjten låter som en faktisk flöjt osv...)
E skrev:Glöm inte heller att stereosystemfelen är många (och måste kompenseras för, så gott det nu går, när signalen skall dekodas av högtalarna). Jag har bara läst om några, och kommer dessutom bara ihåg hälften. Någon LTS-medlem som var på Ingvars föreläsning i Göteborg (tror jag det var)?
E skrev:Förstår mikrofonerna vilka ljud som kommer framifrån och vilka som kommer
I-or skrev:Slutligen så räcker det alltid med att återskapa ljudtrycket vid trumhinnorna för en närmast hundraprocentig illusion av vilken ljudhändelse som helst (undantaget känselns inverkan vid riktigt höga ljudtryck), vilket faktiskt låter sig göras med endast två högtalare även i rum, speciellt för en fix lyssningsposition. Idag är det inte ens speciellt avancerat, men kräver ganska omfattande mätningar av individberoende överföringsfunktioner. Mer allmänt kan man tänka sig avancerade lösningar med head tracking och mängder av överföringsfunktioner för olika positioner/huvudvinklar när man rör sig i rummet. Mycket av detta kan simuleras och behöver inte mätas. Vi kommer att få höra en hel del hyggliga exempel på sådant i framtiden (naturligtvis utan individualisering), men huruvida det blir allmänt accepterat av konsumenterna är mer tveksamt. Som tidigare nämnts tycks de flesta nöja sig med monohögtalare eller pluttiga ihopbyggda stereodito idag. Med lite tur bryter dock spel- eller filmindustrin ny mark och visar vägen för musikindustrin här.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Vad gäller att lura hörseln så sker det vid all lyssning via stereo och 2 högtalare där varje ljudobjekt man hör befinnandes mellan högtalarna. Principen med stereo är att hörseln skall luras att höra det som om ljudobjekten finns på plats på en position där inga ljudkällor finns. Det är själva principen för stereo och fantomprojicering av ljudobjekt där högtalarna som ljudkällor skall ge ifrån sig akustiska ljudvågor så att hörseln enbart hör de inspelade ljudkällorna såsom ljudobjekt som befinner sig mellan högtalarna d v s de reella ljudkällorna som är högtalarna skall inte höras. Enkom ljudobjekten skall höras. Ljudobjekten ger inte ifrån sig akustiska ljudvågor men det skall låta som om de gjorde det. Det är att lura hörseln.
Mvh
Peter
Dels finns inte ljudobjekten mellan högtalarna, dels ger därför inte de obefintliga ljudobjekten mellan högtalarna några lyssningsrumsreflexioner ifrån sig. Eftersom de inte finns där man luras att tycka att de finns.
De enda lyssningsrumsreflexioner som uppstår kommer från de lurande högtalarnas platser.
Det är väldigt mycket ”streckgubbe” över alltsammans. Utan en lättlurad, eller kanske snarare, samarbetande mottagare är det typ noll realism.
Maarten skrev:DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag aldrig någonsin hört en ljudanläggning som låter som om musiken uppstår naturligt framför mig, alltså både att ljuden är självklart närvarande i rummet och att ljuden i sig självt samtidigt låter trovärdigt.
Detta gäller oavsett om jag sitter på bästa platsen eller ej, men på bästa platsen så brukar man i bästa fall kunna få ljuden att närvara naturligt i rummet, även om enskilda ljud i sig sedan inte låter trovärdiga.
....
Jag tycker faktiskt att det mesta låter rätt kassa ärligt talat, och det menar jag nu inte sett till tonalitet, utan sett till just förmågan att få ljud att upplevas som om dom både närvarar i rummet/i en förlängning av rummet och att dessa ljud också i sig själva upplevs trovärdiga (flöjten låter som en faktisk flöjt osv...)
Håller med om ovan! Skulle vilja lägga till distorsion.E skrev:Glöm inte heller att stereosystemfelen är många (och måste kompenseras för, så gott det nu går, när signalen skall dekodas av högtalarna). Jag har bara läst om några, och kommer dessutom bara ihåg hälften. Någon LTS-medlem som var på Ingvars föreläsning i Göteborg (tror jag det var)?
Vilket år? 2003, 2005, 2007 eller 2010?E skrev:Förstår mikrofonerna vilka ljud som kommer framifrån och vilka som kommer
Utöver Peters svar med mikrofonkaraktäristik, så tolkar jag att följande mening från I-or ger svaret:I-or skrev:Slutligen så räcker det alltid med att återskapa ljudtrycket vid trumhinnorna för en närmast hundraprocentig illusion av vilken ljudhändelse som helst (undantaget känselns inverkan vid riktigt höga ljudtryck), vilket faktiskt låter sig göras med endast två högtalare även i rum, speciellt för en fix lyssningsposition. Idag är det inte ens speciellt avancerat, men kräver ganska omfattande mätningar av individberoende överföringsfunktioner. Mer allmänt kan man tänka sig avancerade lösningar med head tracking och mängder av överföringsfunktioner för olika positioner/huvudvinklar när man rör sig i rummet. Mycket av detta kan simuleras och behöver inte mätas. Vi kommer att få höra en hel del hyggliga exempel på sådant i framtiden (naturligtvis utan individualisering), men huruvida det blir allmänt accepterat av konsumenterna är mer tveksamt. Som tidigare nämnts tycks de flesta nöja sig med monohögtalare eller pluttiga ihopbyggda stereodito idag. Med lite tur bryter dock spel- eller filmindustrin ny mark och visar vägen för musikindustrin här.
Jag antar att det finns ett flertal överföringsfunktioner som "överlagras", t ex:
1: Rummet där musiken framförs och position där inspelningen upptas (vilket ger en viss frekvensgång i lyssningspositionen, superpositionerad utifrån direktljud och reflektioner)
2: Mikrofonkarakteristik (vilket ger en viss frekvensgång)
3: Högtalare och rum vid uppspelning inkl position av lyssnare (vilket ger en viss frekvensgång i lyssningspositionen, superpositionerad utifrån direktljud och reflektioner)
4: Lyssnarens individuella anatomi (vilket ger en viss frekvensgång vid trumhinnan)
Eller är det något mer?
5: Ytterligare en punkt är förstås kognitionen men det är psykologi och "utöver" ovan 4 punkter.
Alla 4 punkter ovan bör väl kunna beskrivas matematiskt och i slutändan är låter det rimligt att det är ljudtrycket vid trumhinnan som återskapas i mer eller mindre troget originalhändelsen, ie frekvensgångsavvikelser och tidsskillnader.
Punkt 3 ovan rör väl trådens ämne?
Och punkterna 1-3 själva återgivningskedjan.
petersteindl skrev:
Vad menar du med ”att återskapa ljudtrycket vid trumhinnorna för en närmast hundraprocentig illusion av vilken ljudhändelse som helst”?
Du skriver återskapa. Vilken ljudhändelse menar du skall återskapas?
Menar du att man med 2 högtalare kan återskapa de ljudtryck man hade på trumhinnorna som man hade då man lyssnade live på plats vid inspelningen i ett konserthus?
Kan du även ge exempel.
Det blandas nu rätt friskt i tråden mellan återgivning med 2 högtalare och återgivning med hörlurar. Det kräver två helt olika typer av inspelningar.
Men vad menar du skall återges, vilken ljudhändelse menar du skall återges?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Maarten skrev:Utöver Peters svar med mikrofonkaraktäristik, så tolkar jag att följande mening från I-or ger svaret:I-or skrev:Slutligen så räcker det alltid med att återskapa ljudtrycket vid trumhinnorna för en närmast hundraprocentig illusion av vilken ljudhändelse som helst (undantaget känselns inverkan vid riktigt höga ljudtryck), vilket faktiskt låter sig göras med endast två högtalare även i rum, speciellt för en fix lyssningsposition. Idag är det inte ens speciellt avancerat, men kräver ganska omfattande mätningar av individberoende överföringsfunktioner. Mer allmänt kan man tänka sig avancerade lösningar med head tracking och mängder av överföringsfunktioner för olika positioner/huvudvinklar när man rör sig i rummet. Mycket av detta kan simuleras och behöver inte mätas. Vi kommer att få höra en hel del hyggliga exempel på sådant i framtiden (naturligtvis utan individualisering), men huruvida det blir allmänt accepterat av konsumenterna är mer tveksamt. Som tidigare nämnts tycks de flesta nöja sig med monohögtalare eller pluttiga ihopbyggda stereodito idag. Med lite tur bryter dock spel- eller filmindustrin ny mark och visar vägen för musikindustrin här.
Jag antar att det finns ett flertal överföringsfunktioner som "överlagras", t ex:
1: Rummet där musiken framförs och position där inspelningen upptas (vilket ger en viss frekvensgång i lyssningspositionen, superpositionerad utifrån direktljud och reflektioner)
3: Högtalare och rum vid uppspelning inkl position av lyssnare (vilket ger en viss frekvensgång i lyssningspositionen, superpositionerad utifrån direktljud och reflektioner)
4: Lyssnarens individuella anatomi (vilket ger en viss frekvensgång vid trumhinnan)
Eller är det något mer?
5: Ytterligare en punkt är förstås kognitionen men det är psykologi och "utöver" ovan 4 punkter.
Alla 4 punkter ovan bör väl kunna beskrivas matematiskt och i slutändan är låter det rimligt att det är ljudtrycket vid trumhinnan som återskapas i mer eller mindre troget originalhändelsen, ie frekvensgångsavvikelser och tidsskillnader.
Vad är originalhändelsen? Hur definieras originalhändelsen?
Innan detta är klart definierat så kan det du skriver tolkas hur som helst.
Mvh
Peter
I-or skrev:[…] Med fler lyssnare i rummet behöver man naturligtvis fler högtalare.
I-or skrev:Den som är insatt i digital signalbehandling inser att allt detta leder fram till ett
s.k. MIMO-system med ganska hög komplexitet om man har många lyssnare.
I-or skrev:Med head tracking kan man bevara illusionen även om man rör på huvudet, men
om man vill ha fri rörlighet i rummet och behålla full auralisering vid högtalar-
lyssning blir det ganska komplext eftersom man måste simulera/beräkna
överföringsfunktioner för varje position.
I-or skrev:Om man nöjer sig med hörlurar så blir det naturligtvis enklare.
sprudel skrev:En lite annan reflektion på temat.
Häromkvällen lyssnade jag på dessa duktiga ungdomar i Mollösunds kyrka, en träkyrka med behaglig akustik.
Lyssnade noga och försökte urskilja placering av instrument och 3D-perspektiv i ljudbilden, med både öppna och slutna ögon. Jag sitter ungefär 5-6 m från musikerna.
Så vansinnigt holografiskt är det inte faktiskt, och inte så diskantrikt som man ofta vill tro att det är, när man blundar. Samspelet gör att instrumenten går ihop och skapar en helhet. Jag blir mer och mer övertygad om att vi gärna vill ha lite supernormala retningar från våra anläggningar för att åskådliggöra ”verkligheten”.
Inget fel i det, det är häftigt, men det skiljer sig från den äkta irl-upplevelsen.
Harryup skrev:sprudel skrev:En lite annan reflektion på temat.
Häromkvällen lyssnade jag på dessa duktiga ungdomar i Mollösunds kyrka, en träkyrka med behaglig akustik.
Lyssnade noga och försökte urskilja placering av instrument och 3D-perspektiv i ljudbilden, med både öppna och slutna ögon. Jag sitter ungefär 5-6 m från musikerna.
Så vansinnigt holografiskt är det inte faktiskt, och inte så diskantrikt som man ofta vill tro att det är, när man blundar. Samspelet gör att instrumenten går ihop och skapar en helhet. Jag blir mer och mer övertygad om att vi gärna vill ha lite supernormala retningar från våra anläggningar för att åskådliggöra ”verkligheten”.
Inget fel i det, det är häftigt, men det skiljer sig från den äkta irl-upplevelsen.
Ja, verkligheten är klart övervärderad. Har exakt samma erfarenhet som du. HiFi-diskant finns inte i verkligheten. Och många anläggningar ger inte tillräckliga transienter i valfritt frekvensområde. Något fel med verkligheten som inte bryr sig om att låta så högt många ggr men med stort tryck ändå.
HiFi-grunkor låter många ggr alldeles för högt för att ge transienter som känns. Och som vanligt är horn alltid det rätta svaret om man vill komma långt, men förstås inte första bästa horn utan det behöver vara av bättre sort.
En av de högtalare jag gillar är Spendor BC-1 och den låter i princip instängt bredvid andra högtalare. Men efter ett antal akustiska inspelningar börjar dom låta ganska neutralt och det mesta annat för ljust.
Maarten skrev:petersteindl skrev:Maarten skrev:Utöver Peters svar med mikrofonkaraktäristik, så tolkar jag att följande mening från I-or ger svaret:
Eller är det något mer?
Vad är originalhändelsen? Hur definieras originalhändelsen?
Innan detta är klart definierat så kan det du skriver tolkas hur som helst.
Mvh
Peter
Förslagsvis kan man definiera originalhändelsen som det ljudfält som förelåg vid vid en viss tidpunkt och som man vill återge. (Möjligt att man kan hamna i ett cirkelresonemang men man måste ju bestämma sig).
Om vid en viss tidpunkt (t1) och kan återskapa detta vid ett senare tillfälle (t2) så kan man säga att man har återgivit originalhändelsen (som här är skeendet vid t1). Problemet är väl att det är mycket svårt att tillräckligt exakt reproducera ett ljudfält över tid och rum? (I-or nämnde MIMO-system som ju är vanligt inom radiokommunikation och liknande lösningar kommer väl alltmer inom HF RF, t ex med 5g?).
Finessen med att istället utgå från ljudtrycket i trumhinnan är ju att det är gränssnittet mellan den fysikaliska domänen och den perceptuella domänen. Framförallt minskar man antalet frihetsgrader, vilket gör målet lättare att uppnå.
I-or svarade ovan på olika vägar att uppnå det. Här tänker jag (rätt eller fel?) att I-ors propagerande för ekvalisering blir en följdriktig konsekvens av den senare ansatsen.
petersteindl skrev: Det är efter den devisen/teorin jag konstruerar högtalare och applicerar mitt systemtänk för att möjliggöra för korrekt avkodning i hjärnan för att åstadkomma så korrekta mentala vektorprojiceringar som möjligt för att åstadkomma densamma ljudbild man skulle ha om man lyssnade live på ljudeventet före mikrofonerna.
Detta går inte att åstadkomma från något befintligt fonogram återgivet med 2 högtalare.
Däremot kan man med stormsteg närma sig korrekt mental avkodning med 3 högtalare L/R/C fram och det är enbart under förutsättning att man beräknar respektive högtalares insignal enligt givna algoritmer som jag funnit fram redan 1989/90 och sedan dess hemlighållit. Det kan användas på samtliga av dagens befintliga stereoinspelningar.
Fortfarande är det så att Originalljudhändelsen entydigt måste specificeras. Kan man inte specificera vilken händelse det är så kan man inte ge hörseln korrekt kod som input så att hörseln kan avkoda korrekt och därmed kunna återprojicera den ljudhändelsen.
Jag har tydligt preciserat vad jag menar med Originalljudhändelsen i min bild som jag vid flera tillfällen lagt ut på Faktiskt.
Men om man istället skulle kalla Originalljudhändelsen som den ljudändelse som uppstår i monitorlyssning av suspekt ljudtekniker med t.ex. godtyckliga in-ear lurar så är det bara att själv skaffa motsvarande godtyckliga in-ear lurar och se glad ut.
Conan skrev:petersteindl skrev: Det är efter den devisen/teorin jag konstruerar högtalare och applicerar mitt systemtänk för att möjliggöra för korrekt avkodning i hjärnan för att åstadkomma så korrekta mentala vektorprojiceringar som möjligt för att åstadkomma densamma ljudbild man skulle ha om man lyssnade live på ljudeventet före mikrofonerna.
Detta går inte att åstadkomma från något befintligt fonogram återgivet med 2 högtalare.
Däremot kan man med stormsteg närma sig korrekt mental avkodning med 3 högtalare L/R/C fram och det är enbart under förutsättning att man beräknar respektive högtalares insignal enligt givna algoritmer som jag funnit fram redan 1989/90 och sedan dess hemlighållit. Det kan användas på samtliga av dagens befintliga stereoinspelningar.
Fortfarande är det så att Originalljudhändelsen entydigt måste specificeras. Kan man inte specificera vilken händelse det är så kan man inte ge hörseln korrekt kod som input så att hörseln kan avkoda korrekt och därmed kunna återprojicera den ljudhändelsen.
Jag har tydligt preciserat vad jag menar med Originalljudhändelsen i min bild som jag vid flera tillfällen lagt ut på Faktiskt.
Men om man istället skulle kalla Originalljudhändelsen som den ljudändelse som uppstår i monitorlyssning av suspekt ljudtekniker med t.ex. godtyckliga in-ear lurar så är det bara att själv skaffa motsvarande godtyckliga in-ear lurar och se glad ut.
Det där låter för mig som att det är högtalarsystemet som ska skapa en ljudhändelse vare sig den finns kodad på fonogrammet eller inte. För hur ska man kunna "återprojicera" något med endast bristfällig information om denna originalljudhändelse?
1. En kammarensemble spelar några underbara stycken i en träkyrka utanför Säffle
2. En "suspekt ljudtekniker" utan vidare koll på läget spelar in stycket med en mikrofonplacering som inte på långa vägar är den optimala
3. Samma suspekta ljudtekniker mixar musiken med en sunkig monitoranläggning
4. Det görs en CD som inhandlas av audiofilen
5. Audiofilen spelar upp musiken och befinner sig återigen i Säffles träkyrka
Jag har lite svårt att se hur detta skulle kunna gå till.
petersteindl skrev:
Av ditt exempel att döma så har du helt missförstått det jag skrivit. Du får läsa igen och begrunda tills du förstått.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:Jag tycker nog att många inspelningar kan vara skyldiga till en diskanthöjd klang.
sprudel skrev:petersteindl skrev:
Av ditt exempel att döma så har du helt missförstått det jag skrivit. Du får läsa igen och begrunda tills du förstått.
MvH
Peter
Så snällt hade jag nog inte svarat på en medveten missuppfattning.
sprudel skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Thomas_A skrev:Jag kan hålla med Peter i den saken att "återskapa" det som ljudteknikerna hörde både är svårt och inte alltid eftersträvansvärt i min mening. Om ljudteknikern sitter med två monitorhögtalare på konsolen i närfält så är det inte det jag vill sitta och lyssna på i hemmamiljö. För att få maximalt med direktljud och minimalt med reflexer kan jag använda hörlurar istället. Jag vill snarare ha mer reflexer för att omslutas av musiken.
I-or skrev:Jag skulle nog påstå att alla försök att "utvinna" mer information ur inspelningen än vad som faktiskt finns där alternativt avsågs finnas där kräver någon form av valbar verkan. Detta låter sig alltså inte göras med samma uppställning/inställning för alla inspelningar. Skillnaderna mellan olika fonogram är gigantiska.
I praktiken blir då den enda genomgående verkningsfulla metoden en fiffig lösning med ett valbart utstrålningsmönster för högtalarna (knepigt i praktiken) eller signalbehandling och multikanalssystem á la Lexicon, Yamaha m.fl. (dock inte för att dessa har imponerat särskilt mycket på undertecknad annat än för vissa inspelningar).
Den överlag bästa "förbättring" med endast ganska obetydliga artefakter som jag har hört är fortfarande dipollinjekällor i ett optimalt utformat rum, men då bara för inspelningar av någon sorts naturligt akustiskt skeende. För typiska populärmusiksproduktioner fungerar det i många fall betydligt sämre.
Conan skrev:Thomas_A skrev:Jag kan hålla med Peter i den saken att "återskapa" det som ljudteknikerna hörde både är svårt och inte alltid eftersträvansvärt i min mening. Om ljudteknikern sitter med två monitorhögtalare på konsolen i närfält så är det inte det jag vill sitta och lyssna på i hemmamiljö. För att få maximalt med direktljud och minimalt med reflexer kan jag använda hörlurar istället. Jag vill snarare ha mer reflexer för att omslutas av musiken.
Det kanske inte är eftersträvansvärt men det borde vara eftersträvansvärt. Det ljudteknikern hör vid inspelning, mixning & mastring borde vara så musiken ska låta. Detta borde i varje fall gälla i stora drag vad gäller balans i ljudet och hur ljudbilden ligger. Sen kan det vara så att även om ljudteknikern har en super-anläggning för monitorlyssning, så kan det ju faktiskt låta bättre om du hemma i lyssningsrummet har en super-duper-duper-anläggning själv.
Thomas_A skrev:Conan skrev:Thomas_A skrev:Jag kan hålla med Peter i den saken att "återskapa" det som ljudteknikerna hörde både är svårt och inte alltid eftersträvansvärt i min mening. Om ljudteknikern sitter med två monitorhögtalare på konsolen i närfält så är det inte det jag vill sitta och lyssna på i hemmamiljö. För att få maximalt med direktljud och minimalt med reflexer kan jag använda hörlurar istället. Jag vill snarare ha mer reflexer för att omslutas av musiken.
Det kanske inte är eftersträvansvärt men det borde vara eftersträvansvärt. Det ljudteknikern hör vid inspelning, mixning & mastring borde vara så musiken ska låta. Detta borde i varje fall gälla i stora drag vad gäller balans i ljudet och hur ljudbilden ligger. Sen kan det vara så att även om ljudteknikern har en super-anläggning för monitorlyssning, så kan det ju faktiskt låta bättre om du hemma i lyssningsrummet har en super-duper-duper-anläggning själv.
Som sagt inte säkert; ljudteknikern måste ha samma smak som mig gällande exempelvis ration mellan reflekterat:direkt ljud. Gillar jag mer reflekterat ljud och ljudteknikern mer direkt ljud kommer vi uppleva olika saker från inspelningen. Klangbalansen må vara liknande, men den spatiala upplevelsen blir olika. Eller inte ens klangbalans blir lika när jag tänker efter...
Conan skrev:[…] Men när man lyssnar på musiken hemma från en CD så undrar man ju. Troligen
har det låtit mycket bättre vid slutmixningen än det gör hemma. […]
E skrev:Conan skrev:[…] Men när man lyssnar på musiken hemma från en CD så undrar man ju. Troligen
har det låtit mycket bättre vid slutmixningen än det gör hemma. […]
Du menar att de har haft kraftigt färgande högtalare/rum, alternativt hörselskador
eller dåligt kalibrerade inre referenser? Och att man skulle vilja att det medföljde
en kurva så man kan ekvalisera möget till något mer välljudande?![]()
Mvh E*
petersteindl skrev:Det bästa är att vakna ur sin förvrängda drömvärld som man tror gäller bara för att man tycker att så borde det vara där drömvärlden inte ens är i närheten av verkligheten. Back to Reality.
Mvh
Peter
Conan skrev:sprudel skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Jaha då får väl jag fråga lite snällt vad det är jag medvetet missuppfattat? Förklara.
hcl skrev:petersteindl skrev:Det bästa är att vakna ur sin förvrängda drömvärld som man tror gäller bara för att man tycker att så borde det vara där drömvärlden inte ens är i närheten av verkligheten. Back to Reality.
Mvh
Peter
Nu framgår det (i varje fall inte för mig) helt vad du menar med ovanstående, men kanske syftar du på att många har en förvriden uppfattning om hur det skall låta?
Min erfarenhet är att det som finns på fonogrammen (nåja, ljudfiler nu för tiden) håller en betydligt högre kvalitet än man skulle förmoda då man lyssnar via mediokra anläggningar eller illa rumsanpassade system. Med bra system framgår förvisso bristerna tydligare, men de stör samtidigt betydligt mindre och kan betraktas för vad de är och själva musiken kan accessas på ett mer direkt sätt (mentalt). Inspelningarna är frapperande ofta ändå ganska bra (i varje fall inspelningar med bra musiker).
hcl skrev:[…] det som finns på fonogrammen (nåja, ljudfiler nu för tiden) […]
Conan skrev:petersteindl skrev: Det är efter den devisen/teorin jag konstruerar högtalare och applicerar mitt systemtänk för att möjliggöra för korrekt avkodning i hjärnan för att åstadkomma så korrekta mentala vektorprojiceringar som möjligt för att åstadkomma densamma ljudbild man skulle ha om man lyssnade live på ljudeventet före mikrofonerna.
Det där låter för mig som att det är högtalarsystemet som ska skapa en ljudhändelse vare sig den finns kodad på fonogrammet eller inte. För hur ska man kunna "återprojicera" något med endast bristfällig information om denna originalljudhändelse?
1. En kammarensemble spelar några underbara stycken i en träkyrka utanför Säffle
2. En "suspekt ljudtekniker" utan vidare koll på läget spelar in stycket med en mikrofonplacering som inte på långa vägar är den optimala
3. Samma suspekta ljudtekniker mixar musiken med en sunkig monitoranläggning
4. Det görs en CD som inhandlas av audiofilen
5. Audiofilen spelar upp musiken och befinner sig återigen i Säffles träkyrka
Jag har lite svårt att se hur detta skulle kunna gå till.
Conan skrev:Troligen har det låtit mycket bättre vid slutmixningen än det gör hemma.
Harryup skrev:Conan skrev:Troligen har det låtit mycket bättre vid slutmixningen än det gör hemma.
Tycker du att "hemma" är en generell referens och samma gäller för alla anläggningar? Är lyssning i bilen också "hemma" eller är det "nästan borta"?
sprudel skrev:Conan skrev:sprudel skrev:
Jaha då får väl jag fråga lite snällt vad det är jag medvetet missuppfattat? Förklara.
Du vet ju mycket väl vad Peter syftar på egentligen, eller hur?
Så kontrar du med ett extremfall för att visa att hans syftning inte håller generellt för alla tänkbara möjligheter. Jag tänker att det är bättre att försöka tolka avsändarens syftning och försöka ge feedback på det. Men det är jag det, världen är fri.
Conan skrev:sprudel skrev:Conan skrev:
Du vet ju mycket väl vad Peter syftar på egentligen, eller hur?
Så kontrar du med ett extremfall för att visa att hans syftning inte håller generellt för alla tänkbara möjligheter. Jag tänker att det är bättre att försöka tolka avsändarens syftning och försöka ge feedback på det. Men det är jag det, världen är fri.
Nä jag vet faktiskt inte! Jag har gjort en tolkning av vad Peter skriver men det är ju tydligen missuppfattat. Kan du inte vara snäll och förklara för mig vad det är jag har missuppfattat. "Du vet ju mycket väl..." hjälper föga.
petersteindl skrev: Hur definierar du Ljudfält?
petersteindl skrev:
Nu kommer vi till finessen. Tryck och ljudtryck är skalära storheter. Det är således inga vektorstorheter. I och med detta existerar ingen riktning i storheten Ljudtryck! Jag upprepar. Det finns ingen riktning i ljudtryck. Ljudtryck representeras i skalärfält. Det är inte vektorfält.
Ljudfält som du nämner i sammanhanget gäller propagerande våg. Det är definitionen. Då finns storheten hastighet med och hastighet är vektor och har riktning, den riktning varmed vågen utbreder sig. Detta representeras i vektorfält.
Trumhinnorna registrerar inte Ljudfält. … då räcker det med att återskapa 2 skalära storheter som registreras. Därefter överlåts det till hjärnan att göra resten.
Men, eftersom hörseln faktiskt hör riktning så betyder det att riktningen fås fram i neurala processer i den mentala domänen.
….
Koden för detta ligger inte i hastighet på trumhinnorna utan det ligger i frekvensdomän d v s tonkurva samt i tidsdomän d v s tidsskillnad mellan trumhinnorna.
Så, med perfekt korrekt registrerad tid på respektive trumhinna och perfekt korrekt frekvensgång på respektive trumhinna som båda innefattar den kod som behövs för mental vektorprojicering, d v s då kan hjärnans neurala nätverk avkoda inkommande signal på perfekt korrekt sätt. Hjärnan jobbar med differens vid avkodning, inte summering, åtminstone vid just denna spatiala avkodning.
...
….
MvH
Peter
State-of-the-art systems for the reproduction of spatial audio suffer from a serious problem: The spatial properties of the reproduced sound can only be perceived correctly in a small part of the listening area, the so-called sweet spot. This restriction occurs because conventional reproduction of spatial audio is based on psychoacoustics, i. e. mainly intensity panning techniques. A solution to this problem calls for a new reproduction technique which allows the synthesis of physically correct wave fields of three-dimensional acoustic scenes. It should result in a large listening area which is not restricted to a particular sweet spot. A number of different approaches have been suggested. They can be roughly categorized into advanced panning techniques, Ambisonics, and wave field synthesis. Advanced panning techniques aim at enlarging the sweet spot well known from two-channel stereo or 5-channel surround sound systems. An example is the vector base amplitude panning tech- nique (VBAP) as described e.g. in [1]. Ambisonics systems represent the sound field in an enclosure by an expansion into three-dimensional basis functions. A faithful reproduction of this sound field requires recording techniques for the contributions of all relevant basis functions.
Abstract: This paper proposes a measure to evaluate sound field reproduction systems with an array of loudspeakers. The spatially-averaged squared error of the sound pressure between the desired and the reproduced field, namely the spatial error, has been widely used, which has considerable problems …. he measure proposed in this study is based on the beamforming powers of the desired and the reproduced fields. Simulation and experimental results show that the proposed measure is less sensitive to room reflections and the amplitude decay than the spatial error, which is likely to agree better with the human perception of source localization.
petersteindl skrev:I-or skrev:Jag skulle nog påstå att alla försök att "utvinna" mer information ur inspelningen än vad som faktiskt finns där alternativt avsågs finnas där kräver någon form av valbar verkan. Detta låter sig alltså inte göras med samma uppställning/inställning för alla inspelningar. Skillnaderna mellan olika fonogram är gigantiska.
I praktiken blir då den enda genomgående verkningsfulla metoden en fiffig lösning med ett valbart utstrålningsmönster för högtalarna (knepigt i praktiken) eller signalbehandling och multikanalssystem á la Lexicon, Yamaha m.fl. (dock inte för att dessa har imponerat särskilt mycket på undertecknad annat än för vissa inspelningar).
Den överlag bästa "förbättring" med endast ganska obetydliga artefakter som jag har hört är fortfarande dipollinjekällor i ett optimalt utformat rum, men då bara för inspelningar av någon sorts naturligt akustiskt skeende. För typiska populärmusiksproduktioner fungerar det i många fall betydligt sämre.
Ditt påstående kan missförstås. Jag skall modifiera det lite så att det blir sant.![]()
Den enda genomgående verkningsfulla metoden är en fiffig lösning med ett valbart utstrålningsmönster för högtalarna där 3 fronthögtalare används och matas med exakt beräknad signal där summan av dessa 3 kanaler är lika med summan av de två kanalerna som finns på inspelningen. Detta gäller godtycklig input.
Både Naqref och Lilltroll räknade på detta med min algoritm och kom fram till samma resultat. Lösningen jag har är transparent, men man går från 2 kanaler till 3 kanaler.
jockewe skrev:Jag har som tur är aldrig varit med om att det låter lika på en inspelning som min egen upplevelse när jag spelar.
Skillnaderna i olika produktioner kan vara enorma och oftast i pop/filmmusik sammanhang så spelas fiolen in i en ganska
död akustik. (undantaget många inspelningar i Atlantisstudion) Ibland hör man inte ens sitt instruments övertoner och ofta
monitorlyssnas det vid för hög volym så slutresultatet blir att man inte ens låter rent utan något för låg i tonhöjd t.ex.
Det är i princip omöjligt att inte anpassa sitt spel till den miljö man spelar i, en alltid återkommande del i kammarmusikspelande
är att någon i ensemblen går ut i salen och lyssnar, resultatet i en akustik kan vara att man måste flytta om musikerna, att alla
bastoner spelas mycket kortare än man tidigare repeterat, att man måste spela helt utan press/projektion i diskanten etc. etc.
Så ställer man dit mikrofonerna på bästa sätt - Hur ska vi spela?
1) Ensemblen kommer att spela en kompromiss och försöker att vara så glada ändå som det går.
2) Ljudproducenten kommer inte att vara helt nöjd med vårt spel.
3) Publiken försöker att ta så stor del av vårt musicerande som det är möjligt, det hjälper jättemycket att man kan "se" uttrycket i musiken också.
4) Fonogrammet är en helt fristående produkt/upplevelse och inte sällan den bästa upplevelsen av de 4, men ibland ett stolpskott som man skäms över.
Vill bara flika in i diskussionen att "verkligheten" inte finns, det som gör ett bra fonogram är erfarenheten hos alla inblandade.
Däri ligger att en erkänt duktig ljudproducent kommer att utnyttja all sin erfarenhet för att göra en fin produktion.
jockewe skrev:...Vill bara flika in i diskussionen att "verkligheten" inte finns ...
goat76 skrev:petersteindl skrev:I-or skrev:Jag skulle nog påstå att alla försök att "utvinna" mer information ur inspelningen än vad som faktiskt finns där alternativt avsågs finnas där kräver någon form av valbar verkan. Detta låter sig alltså inte göras med samma uppställning/inställning för alla inspelningar. Skillnaderna mellan olika fonogram är gigantiska.
Ditt påstående kan missförstås. Jag skall modifiera det lite så att det blir sant.![]()
Den enda genomgående verkningsfulla metoden är en fiffig lösning med ett valbart utstrålningsmönster för högtalarna där 3 fronthögtalare används och matas med exakt beräknad signal där summan av dessa 3 kanaler är lika med summan av de två kanalerna som finns på inspelningen. Detta gäller godtycklig input.
Både Naqref och Lilltroll räknade på detta med min algoritm och kom fram till samma resultat. Lösningen jag har är transparent, men man går från 2 kanaler till 3 kanaler.
Jag förstår om du inte vill berätta exakt hur din algoritm fungerar, men kanske kan du utan att fördjupa dig i själva matematiken berätta hur slutresultatet av denna uppdelning av stereosignalen fördelas mellan centerkanalen och de två frontkanalerna?
1. Låt säga att ett ljudobjekt i stereomixen är panorerat precis i mitten av stereofältet i center-position, separerar din algoritm ut detta ljud helt och hållet och endast spelas upp i centerhögtalaren utan några ljudliga spår alls av detta ljud i de övriga två kanalerna?
2. Är det endast de ljudobjekt med exakt mitt-position som spelas upp av centerhögtalaren, eller tar den helt eller delvis över "sysslan" från exempelvis den högra fronthögtalaren för ljudobjekt panorerade någonstans mellan center-position och vänstra högtalaren?
3. Berätta mer om du vill?
Nattlorden skrev:( Instinktivt känns det som en linjär panorering mellan center och sidor inte kan bli rätt, utan det borde vara längs någon kurvatur. Och nog behövs väl någon form av delay - i alla fall valbar, för alla rum kan ju tveksamt vara av en optimal form för de inbördes högtalaravstånden )
jockewe skrev:Jag har som tur är aldrig varit med om att det låter lika på en inspelning som min egen upplevelse när jag spelar.
Skillnaderna i olika produktioner kan vara enorma och oftast i pop/filmmusik sammanhang så spelas fiolen in i en ganska
död akustik. (undantaget många inspelningar i Atlantisstudion) Ibland hör man inte ens sitt instruments övertoner och ofta
monitorlyssnas det vid för hög volym så slutresultatet blir att man inte ens låter rent utan något för låg i tonhöjd t.ex.
Det är i princip omöjligt att inte anpassa sitt spel till den miljö man spelar i, en alltid återkommande del i kammarmusikspelande
är att någon i ensemblen går ut i salen och lyssnar, resultatet i en akustik kan vara att man måste flytta om musikerna, att alla
bastoner spelas mycket kortare än man tidigare repeterat, att man måste spela helt utan press/projektion i diskanten etc. etc.
1) Ensemblen kommer att spela en kompromiss och försöker att vara så glada ändå som det går.
3) Publiken försöker att ta så stor del av vårt musicerande som det är möjligt, det hjälper jättemycket att man kan "se" uttrycket i musiken också.
4) Fonogrammet är en helt fristående produkt/upplevelse och inte sällan den bästa upplevelsen av de 4, men ibland ett stolpskott som man skäms över.
Vill bara flika in i diskussionen att "verkligheten" inte finns, det som gör ett bra fonogram är erfarenheten hos alla inblandade.
Däri ligger att en erkänt duktig ljudproducent kommer att utnyttja all sin erfarenhet för att göra en fin produktion.
hifikg skrev:jockewe skrev:...Vill bara flika in i diskussionen att "verkligheten" inte finns ...
Djupt!
Conan skrev:2. Monitoranläggningen i studion är inte adekvat att spela in och mixa musik på. Det låter på ett sätt i studion men det är inte representativt för hur det återges på en neutral anläggning. Troligt då att det är en för "basig" balans på ljudet vilket gör att det som hamnar på fonogrammet är för bassvagt.
petersteindl skrev:[…] Så blir det om man inte koncentrerar sig på enbart ljudet. Men tittar man på
film så gör man inte det. […]
Maarten skrev:@Peter, jag citerar inte ditt långa inlägg i sin helhet, för inläggen tenderar att bli väl långa och diskussionen riskerar även bli alltmer tidsödande med alla detaljer som säkert kan dykas ner i inom området. Jag svarar först kort på din fråga:petersteindl skrev: Hur definierar du Ljudfält?
Svaret är i likhet vilket vågutbredningsfält som helst (i medium såsom ljud eller i annan materia eller icke medium såsom t ex EM-fält) med utbredning i tid och rum. Eller i linje med begreppet "sound field", som t ex denna sökning visar: https://scholar.google.se/scholar?hl=en ... und+field+
I övrigt ser jag inga motsättningar mot det du skrev och det jag skrev. Det jag ville ha fram var illustreras bäst i din beskrivning av skalärer och vektorer, där de senare kan representera ljudfält och de föregående ljudtryck. För övrigt tycker jag att du gav en bra beskrivning hur perceptuellt återskapande kan ske via frekvensrespons vid trumhinnorna och tidsskillnader mellan öronen:petersteindl skrev:
Nu kommer vi till finessen. Tryck och ljudtryck är skalära storheter. Det är således inga vektorstorheter. I och med detta existerar ingen riktning i storheten Ljudtryck! Jag upprepar. Det finns ingen riktning i ljudtryck. Ljudtryck representeras i skalärfält. Det är inte vektorfält.
Ljudfält som du nämner i sammanhanget gäller propagerande våg. Det är definitionen. Då finns storheten hastighet med och hastighet är vektor och har riktning, den riktning varmed vågen utbreder sig. Detta representeras i vektorfält.
Trumhinnorna registrerar inte Ljudfält. … då räcker det med att återskapa 2 skalära storheter som registreras. Därefter överlåts det till hjärnan att göra resten.
Men, eftersom hörseln faktiskt hör riktning så betyder det att riktningen fås fram i neurala processer i den mentala domänen.
….
Koden för detta ligger inte i hastighet på trumhinnorna utan det ligger i frekvensdomän d v s tonkurva samt i tidsdomän d v s tidsskillnad mellan trumhinnorna.
Så, med perfekt korrekt registrerad tid på respektive trumhinna och perfekt korrekt frekvensgång på respektive trumhinna som båda innefattar den kod som behövs för mental vektorprojicering, d v s då kan hjärnans neurala nätverk avkoda inkommande signal på perfekt korrekt sätt. Hjärnan jobbar med differens vid avkodning, inte summering, åtminstone vid just denna spatiala avkodning.
...
….
MvH
Peter
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
Jag förstår om du inte vill berätta exakt hur din algoritm fungerar, men kanske kan du utan att fördjupa dig i själva matematiken berätta hur slutresultatet av denna uppdelning av stereosignalen fördelas mellan centerkanalen och de två frontkanalerna?
1. Låt säga att ett ljudobjekt i stereomixen är panorerat precis i mitten av stereofältet i center-position, separerar din algoritm ut detta ljud helt och hållet och endast spelas upp i centerhögtalaren utan några ljudliga spår alls av detta ljud i de övriga två kanalerna?
2. Är det endast de ljudobjekt med exakt mitt-position som spelas upp av centerhögtalaren, eller tar den helt eller delvis över "sysslan" från exempelvis den högra fronthögtalaren för ljudobjekt panorerade någonstans mellan center-position och vänstra högtalaren?
I nuvarande läge är det inte lämpligt att jag förklarar något om tekniken eller hur stereosignalen fördelas.
Jag kan ge korta svar på dina numrerade frågor.
1. Nej. Det vore inte lämpligt. Till film funkar det eftersom synen hjälper hörseln att placera ljudet till den plats som synintrycket bestämmer. I talscener med t.ex. Humphrey Bogard och Ingrid Bergman där de är placerade till höger och vänster i bild medans ljudet kommer från en centerhögtalare i mono, så kommer man höra talet från Bogard från hans mun till höger och talet från Ingrid från hennes mun till vänster. Så blir det om man inte koncentrerar sig på enbart ljudet. Men tittar man på film så gör man inte det. Däremot, släcker man bilden och låter ljudet vara kvar så låter talet som kommen från en burk i mitten. Sedan lägger man till bilden igen och efter ett litet tag så försvinner talet från upplevda burken och låter ok och från respektive mun på bioduken. Att kombinera mono som ger en reell ljudkälla med stereo och fantomprojicering innebär att man inte kan sy ihop ljudbilden seemless. Det blir dålig integration.
2. Ja.
3. Jag har skrivit på flera ställen på faktiskt. Tänker vid tillfälle sammanställa allt i Steindl?-tråden.
Mvh
Peter
E skrev:petersteindl skrev:[…] Så blir det om man inte koncentrerar sig på enbart ljudet. Men tittar man på
film så gör man inte det. […]
Finns det individuella skillnader i hur bild- eller ljudfokuserade människor är?
Mvh E*
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
I nuvarande läge är det inte lämpligt att jag förklarar något om tekniken eller hur stereosignalen fördelas.
1. Nej. Det vore inte lämpligt. Till film funkar det eftersom synen hjälper hörseln att placera ljudet till den plats som synintrycket bestämmer. I talscener med t.ex. Humphrey Bogard och Ingrid Bergman där de är placerade till höger och vänster i bild medans ljudet kommer från en centerhögtalare i mono, så kommer man höra talet från Bogard från hans mun till höger och talet från Ingrid från hennes mun till vänster. Så blir det om man inte koncentrerar sig på enbart ljudet. Men tittar man på film så gör man inte det. Däremot, släcker man bilden och låter ljudet vara kvar så låter talet som kommen från en burk i mitten. Sedan lägger man till bilden igen och efter ett litet tag så försvinner talet från upplevda burken och låter ok och från respektive mun på bioduken. Att kombinera mono som ger en reell ljudkälla med stereo och fantomprojicering innebär att man inte kan sy ihop ljudbilden seemless. Det blir dålig integration.
2. Ja.
3. Jag har skrivit på flera ställen på faktiskt. Tänker vid tillfälle sammanställa allt i Steindl?-tråden.
Mvh
Peter
Bara lite följdfrågor på det...
Om ljuden inte är fullt separerade till centerhögtalaren och det fysiska avståndet mellan exempelvis den vänstra högtalaren (ägget på sidoväggen) och centerhögtalaren är ungefär likvärdigt med ett medelsnittligt fysiskt avstånd mellan ett par högtalare i vanlig "traditionell" stereouppställning, uppstår det då inte ungefär lika många likvärdiga och försämrande fantomprojicerings-effekter (eller om vi vill kalla det stereosystemfel) för de ljudobjekt som tidigare befann sig panorerade 50% mellan vänster högtalare och fantom-center?
Nu vet jag inte om ditt mål är en utökad stereobredd, eller om du fortfarande vill åstadkomma en likvärdig panorering av instrumenten för inspelningar som utgörs av mono-panorerade ljudobjekt? Men om det är det sistnämnda och att ett av de främsta målen med de sidoväggs-placerade högtalarna är att få bort refexerna från dessa väggar, skapar inte det nya fantomprojiceringar för de ljud som tidigare var knutna/fullt panorerade till höger eller vänster ljudkälla, när centerhögtalaren "drar" dessa ljudobjekt mot sig?
Allt det där var aningen komplicerat för mig att skriva, hoppas det går att förstås.
petersteindl skrev:jockewe skrev:Ibland hör man inte ens sitt instruments övertoner och ofta
Det mest intressanta du skriver är angående tonhöjd. Jag förmodar att ni spelar med rätt tonhöjd. Men i återgivningen är inte tonhöjden korrekt. Har jag tolkat det korrekt så?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
2. Ja.
Mvh
Peter
Bara lite följdfrågor på det...
Om ljuden inte är fullt separerade till centerhögtalaren och det fysiska avståndet mellan exempelvis den vänstra högtalaren (ägget på sidoväggen) och centerhögtalaren är ungefär likvärdigt med ett medelsnittligt fysiskt avstånd mellan ett par högtalare i vanlig "traditionell" stereouppställning, uppstår det då inte ungefär lika många likvärdiga och försämrande fantomprojicerings-effekter (eller om vi vill kalla det stereosystemfel) för de ljudobjekt som tidigare befann sig panorerade 50% mellan vänster högtalare och fantom-center?
Nu vet jag inte om ditt mål är en utökad stereobredd, eller om du fortfarande vill åstadkomma en likvärdig panorering av instrumenten för inspelningar som utgörs av mono-panorerade ljudobjekt? Men om det är det sistnämnda och att ett av de främsta målen med de sidoväggs-placerade högtalarna är att få bort refexerna från dessa väggar, skapar inte det nya fantomprojiceringar för de ljud som tidigare var knutna/fullt panorerade till höger eller vänster ljudkälla, när centerhögtalaren "drar" dessa ljudobjekt mot sig?
Allt det där var aningen komplicerat för mig att skriva, hoppas det går att förstås.
Kort svar. De ljud som i inspelning är helt knutna/fullt panorerade till höger eller till vänster kanal är inte fantomprojicerade. Det är egentligen inte ens stereo. Sådana ljud är panorerade som monosignaler i respektive kanal. Förr i tiden kallade man det för ping-pong stereo. Tyvärr är det många gamla fina jazzinspelningar som lider av detta. Popvärldens inspelningar likaså. Men det finns alternativ inbyggt för det också. Detta åtgärdade man förr i tiden på gamla försteg där man stegvis kunde blanda kanalerna. Bra knapp på sådana inspelningar.
Stereobredden kan ställas in, t.ex. så att instrument fantomprojiceras inom en viss bredd/vinkel.
Jag har demat systemet L/R/C på mässor där jag under mässans öppettider och efter öppettid haft sammanlagt mer än 600 personer som lyssnat och oberoende av var de satt i rummet upplevde alla samma ljudbild. Den slutsatsen drar jag eftersom ljudbilden var helt sömlös och de personer som förflyttade sig mellan olika stolar hörde ändock ingen skillnad i ljudbilden och varje instrument hade sin proportionerliga fokus.
Mvh
Peter
jockewe skrev:petersteindl skrev:jockewe skrev:Ibland hör man inte ens sitt instruments övertoner och ofta
Det mest intressanta du skriver är angående tonhöjd. Jag förmodar att ni spelar med rätt tonhöjd. Men i återgivningen är inte tonhöjden korrekt. Har jag tolkat det korrekt så?
Mvh
Peter
Mycket enklare än så, i ett litet studiobås hör man inte alla de övertoner från sitt instrument så som man brukar och om då inspelningsteknikern säger att man t.ex. är
"lite för hög" så får man ju tro på det. Många gånger har jag hört mitt "solo"ljud inspelat utan akustik och starkt monitorlyssnat och tyckt "hmm, ok". Sedan i slutmixen
så är fiolen lite låg intonationsmässigt.
Jag ville säga med mitt inlägg att fonogrammet är en fristående konst, ofta bättre än "verkligheten", kanske kunde det missuppfattas.
I en för liten lokal så spelar man svagare men för publikens (och sin egen) skull så ser man ut som att man satsar allt man har, man undviker för starka
attacker och spelar lösare. En fin tekniker sätter då miken kanske en dm närmare än brukligt och resultatet blir istället för platt, intimt. Typiskt exempel.
De finaste exempel på fonogram där högtalarna försvinner är en helt lyckad inspelning, teknikern lycklig och musikerna förvånade. (Sådär lät det ju inte alls)
hifikg skrev:Någonstans har jag en Dali-center liggande, skulle jag vinna något på att placera den mellan mina OA52? Hur ansluter jag den med ett tvåkanals-slutsteg? Använder den inte ens för film sedan jag dumpade min bio-receiver. 52:orna fixar det på egen hand även om subbarna gör en insats emellanåt.
petersteindl skrev:@goat76: Det funkar inte så som du skriver. Det offras inget, som jag ser det. Om du har dina 2 högtalare med ett avstånd mellan varandra på 3 meter, men med införande av center så sätter man istället 5,5 meter mellan högtalarna och centern mittemellan och med musik inspelat där man monitorerat instrument i enkom ena och/eller kanalen, så kan man välja att återge musiken med 3 meters bredd, d v s samma bredd som om man inte hade centern. Då har inget offrats.
Det trollas inte fram något annorlunda än den inspelade kod som finns. Det som åstadkoms är att förmedla den inspelade koden så att hörseln ges optimal möjlighet att avkoda så att hörseln enkelt kan höra korrekt ljudbild.
På köpet kan korrekt ljudbild höras i hela rummet, från vägg till vägg om högtalarna är konstruerade för att placeras vid rummets begränsningsytor och höger högtalare placeras på höger vägg och vänster högtalare placeras på vänster vägg och centern placeras på främre vägg d v s på den vägg jag kallar ljudfondvägg. Hela rummet blir sweet spot — sweet room.
Dessutom för det även med sig andra saker, exempelvis gällande första laterala sidoväggsreflexerna i inspelningslokalen som på plats har infallsvinkel 45-60 grader, men som i vanlig återgivning får 22,5-30 grader vilket är en stor geometrisk förvrängning.
Om den inspelade koden innehåller laterala sidoreflexer från inspelningslokalen så kommer Höger lateral förstareflex återges med centern och höger fronthögtalare som kan ha en infallsvinkel om 45 grader och Vänster lateral förstareflex återges med center och vänster fronthögtalare. Kommer direktljudet från mitten så återges det med alla 3 högtalare doch starkast från centern.
Det sista du skriver angående fördröjning i andra kanalen är ju 2 signaler med hög korrelation sinsemellan eftersom det är samma ljudkälla inspelat med 2 mikar och därmed kodad interchannel time difference d v s då är det stereo med fantomprojicering. I den inspelade koden finns då tidsdifferens och det vållar inga som helst problem.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:hifikg skrev:Någonstans har jag en Dali-center liggande, skulle jag vinna något på att placera den mellan mina OA52? Hur ansluter jag den med ett tvåkanals-slutsteg? Använder den inte ens för film sedan jag dumpade min bio-receiver. 52:orna fixar det på egen hand även om subbarna gör en insats emellanåt.
Nej, det tror jag inte. Centern bör ha samma frekvensgång och samma fasgång som sidohögtalarna och man måste ha kontroll över ljudnivåerna från högtalarna sinsemellan. Möjligtvis kan man därefter ratta in viss eq på centern vid 1,7 kHz om man finner det lämpligt.
Dessutom skulle jag inte använda centerhögtalare utan den algoritm jag har som fördelar signalerna på visst sätt mellan L/R/C.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:jockewe skrev:petersteindl skrev:
Mycket enklare än så, i ett litet studiobås hör man inte alla de övertoner från sitt instrument så som man brukar och om då inspelningsteknikern säger att man t.ex. är
"lite för hög" så får man ju tro på det. Många gånger har jag hört mitt "solo"ljud inspelat utan akustik och starkt monitorlyssnat och tyckt "hmm, ok". Sedan i slutmixen
Jag ville säga med mitt inlägg att fonogrammet är en fristående konst, ofta bättre än "verkligheten", kanske kunde det missuppfattas.
I en för liten lokal så spelar man svagare men för publikens (och sin egen) skull så ser man ut som att man satsar allt man har, man undviker för starka
attacker och spelar lösare. En fin tekniker sätter då miken kanske en dm närmare än brukligt och resultatet blir istället för platt, intimt. Typiskt exempel.
De finaste exempel på fonogram där högtalarna försvinner är en helt lyckad inspelning, teknikern lycklig och musikerna förvånade. (Sådär lät det ju inte alls)
Jag förstår fortfarande inte.
Här har du monitorlyssnat, skriver du.
Sedan har du lyssnat på slutmixen.
Har lyssningen på slutmixen skett vid senare tillfälle i annat rum och med andra prylar än vid monitorlyssningen? Kan exempelvis skett hemma hos dig, eller någon annanstans.
Eller har lyssning på slutmixen skett i samma rum via samma prylar som monitorlyssningen?
Mvh
Peter
goat76 skrev:petersteindl skrev:Jag tvivlar inte på att det finns goda fördelar med ditt ljudsystem, jag förstod att ordet "offras" riskerade att sätta en negativ klang på det jag försökte säga, men jag kom inte på något annat alternativt sätt att beskriva det eftersom en stor del i orsaken av införandet av centerhögtalaren är att få bukt med fantomprojicerings-problematiken.
Men det funkar precis så som jag sa. Om stereobredden är valbar och kan minskas från sin ursprungliga bredd så krävs det att centerhögtalaren och/eller den motsatta högtalaren tar över en viss del av sysslan att spela upp de ljud som tidigare endast spelades upp av exempelvis den vänstra högtalaren, annars kan inte sterebredden minskas till valbar bredd. Detta ljudinslag kommer därmed gå från att vara uppspelat som ett separata monoljud alstrat från en ensam ljudkälla till att nu uppfattas komma någonstans mellan vänstra högtalaren och centerhögtalaren, och ljudet är därmed nu en fantomprojicerat ljud alstrat av två eller fler ljudkällor.
Det jag nämde och som du kommenterade på slutet angående samma ljudkälla inspelad med två separat mikrofoner (med olika karaktär ska tilläggas för att uppnå signalskillnader) och sedan panorerade helt elektroniskt isolerade från varandra i vänster respektive höger kanal, och med en viss fördröjning för att skapa en stereobreddnings-effekt, blir naturligtvis inte fullt mono-kompatibla.
Jag har själv använt mig av detta när jag mixat musik och det bästa resultatet har blivit när dessa upptagningar är fullt separerade och bara blandas akustiskt. Om jag flyttar in dessa ljud säg 25-50% närmare mot mitten i ljudbilden så är det inte bara stereobredden som uppenbarligen minskas, det tonala påverkas och ljudet blir mer mer diffust p.g.a fasskillnaderna vilka som tidigare sagt inte gör sig lika tydligt när de bara blandas akustiskt.
juanth skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Någonstans har jag en Dali-center liggande, skulle jag vinna något på att placera den mellan mina OA52? Hur ansluter jag den med ett tvåkanals-slutsteg? Använder den inte ens för film sedan jag dumpade min bio-receiver. 52:orna fixar det på egen hand även om subbarna gör en insats emellanåt.
Nej, det tror jag inte. Centern bör ha samma frekvensgång och samma fasgång som sidohögtalarna och man måste ha kontroll över ljudnivåerna från högtalarna sinsemellan. Möjligtvis kan man därefter ratta in viss eq på centern vid 1,7 kHz om man finner det lämpligt.
Dessutom skulle jag inte använda centerhögtalare utan den algoritm jag har som fördelar signalerna på visst sätt mellan L/R/C.
Mvh
Peter
Vad är det som gör att du nämner just 1,7 kHz Peter?
I-or skrev:För att man inte ska erhålla klangmässiga problem från centerhögtalaren måste denna även för en centralt placerad lyssnare kompenseras för den HRTF-relaterade 1,7 kHz-toppen i frekvensgången, åtminstone när det gäller populärmusikinspelningar.
jockewe skrev:petersteindl skrev:jockewe skrev:Mycket enklare än så, i ett litet studiobås hör man inte alla de övertoner från sitt instrument så som man brukar och om då inspelningsteknikern säger att man t.ex. är
Har lyssningen på slutmixen skett vid senare tillfälle i annat rum och med andra prylar än vid monitorlyssningen? Kan exempelvis skett hemma hos dig, eller någon annanstans.
Eller har lyssning på slutmixen skett i samma rum via samma prylar som monitorlyssningen?
Mvh
Peter
Ursäkta stickspåret.
Jag vet ju hur min fiol ska låta baserat på spelning i rum med en godtagbar akustik.
Ibland är båset inte godtagbart för att jag ska höra det jag är van vid, miken däremot spelar in det jag producerar oavsett.
Min erfarenhet av tekniker som lyssnar 'för' starkt på instrument inspelade nästan helt utan akustik är att de tycker att intonationen är för hög.
(jag talar om 20-talet tillfällen kanske) När jag hör resultatet i studion på den ljudnivån kan jag kanske hålla med.
När jag sedan får höra det färdigmixade fonogrammet hemma hos mig så låter det som intonationen är något låg.
Apropå högtalare som försvinner så är jag där igen med ifrågasättandet av "verkligheten".
Spelar jag in mig i mono i en hyfsat död akustik och spelar upp ljudet i en fin högtalare hemma så låter det INTE som att det är min fiol som
låter från den platsen, det låter fult bara. Är inspelningen bra däremot så försvinner högtalaren och där är plötsligt fiolen på rätt plats.
Allt jag talar om är för enkla saker för den här tråden, jag vill bara få sagt att fonogram kan stå på egna ben och ge den 'upplevelse' av närhet
och exakt återgivning som inte fanns på inspelningsplatsen. HiFi får bli hög trovärdighet i stället för hög trohet.
På inspelningsplatsen fanns en annan upplevelse, vare sig bättre eller sämre men en annan.
E skrev:Det är väl det folk kallar för lådljud.
Mvh E*
petersteindl skrev:jockewe skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Ursäkta stickspåret.
Jag vet ju hur min fiol ska låta baserat på spelning i rum med en godtagbar akustik.
Ibland är båset inte godtagbart för att jag ska höra det jag är van vid, miken däremot spelar in det jag producerar oavsett.
Min erfarenhet av tekniker som lyssnar 'för' starkt på instrument inspelade nästan helt utan akustik är att de tycker att intonationen är för hög.
(jag talar om 20-talet tillfällen kanske) När jag hör resultatet i studion på den ljudnivån kan jag kanske hålla med.
När jag sedan får höra det färdigmixade fonogrammet hemma hos mig så låter det som intonationen är något låg.
Apropå högtalare som försvinner så är jag där igen med ifrågasättandet av "verkligheten".
Spelar jag in mig i mono i en hyfsat död akustik och spelar upp ljudet i en fin högtalare hemma så låter det INTE som att det är min fiol som
låter från den platsen, det låter fult bara. Är inspelningen bra däremot så försvinner högtalaren och där är plötsligt fiolen på rätt plats.
Allt jag talar om är för enkla saker för den här tråden, jag vill bara få sagt att fonogram kan stå på egna ben och ge den 'upplevelse' av närhet
och exakt återgivning som inte fanns på inspelningsplatsen. HiFi får bli hög trovärdighet i stället för hög trohet.
På inspelningsplatsen fanns en annan upplevelse, vare sig bättre eller sämre men en annan.
Det du säger, om jag förstår dig rätt, är att samma upptagning kan ge olika perceived pitch/tonhöjd vid olika uppspelningar.
Det tycker jag i så fall är synnerligen intressant.
Vad gäller verkligheten som referens, så blir det olika beroende på hur inspelningen görs.
Oavsett vilket, så är stereo med 2 högtalare ett markant sämre alternativ än om man går över till 3 högtalare enligt L/R/C samt använder den algoritm speciellt utvecklat för ändamålet.
Det är min uppfattning.
Mvh
Peter
jockewe skrev:Mycket enklare än så, i ett litet studiobås hör man inte alla de övertoner från
sitt instrument så som man brukar och om då inspelningsteknikern säger att
man t.ex. är "lite för hög" så får man ju tro på det. Många gånger har jag hört
mitt "solo"ljud inspelat utan akustik och starkt monitorlyssnat och tyckt "hmm,
ok". Sedan i slutmixenså är fiolen lite låg intonationsmässigt.
jockewe skrev:Jag ville säga med mitt inlägg att fonogrammet är en fristående konst, ofta bättre
än "verkligheten", kanske kunde det missuppfattas.
jansch skrev:petersteindl skrev:jockewe skrev:Ursäkta stickspåret.
Det du säger, om jag förstår dig rätt, är att samma upptagning kan ge olika perceived pitch/tonhöjd vid olika uppspelningar.
Vad gäller verkligheten som referens, så blir det olika beroende på hur inspelningen görs.
Oavsett vilket, så är stereo med 2 högtalare ett markant sämre alternativ än om man går över till 3 högtalare enligt L/R/C samt använder den algoritm speciellt utvecklat för ändamålet.
Det är min uppfattning.
Mvh
Peter
Det är är ju så vi fungerar. Upplevd pitch ökar i takt med ökad ljudnivå. Nästan en 1/4 ton mellan 20 och 100dB. Lite olika beroende på sammansättning av övertoner och olika forsknings/testresultat/förutsättningar.
petersteindl skrev:I-or skrev:För att man inte ska erhålla klangmässiga problem från centerhögtalaren måste denna även för en centralt placerad lyssnare kompenseras för den HRTF-relaterade 1,7 kHz-toppen i frekvensgången, åtminstone när det gäller populärmusikinspelningar.
Jag har aldrig hört att någon kompenserat för HRTF vid inspelning. Man kan ha rattat med speciell eq på varje enskild kanal vid multimik sound on sound tagningar.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:Det du säger, om jag förstår dig rätt, är att samma upptagning kan ge olika perceived pitch/tonhöjd vid olika uppspelningar.
Det är min uppfattning.
Mvh
Peter
Det är är ju så vi fungerar. Upplevd pitch ökar i takt med ökad ljudnivå. Nästan en 1/4 ton mellan 20 och 100dB. Lite olika beroende på sammansättning av övertoner och olika forsknings/testresultat/förutsättningar.
Jo, det vet jag. Men jag är övertygad om att det inte var 80 dB i ljudtrycksskillnad mellan de båda spelningarna. Tippar kanske 10-15 dB. Hur stor blir skillnaden i tonhöjd hos en violin då?
Att tonhöjd från violin skall gå från att vara för hög tonhöjd till att vara för låg tonhöjd i olika uppspelningar har jag faktiskt inte hört talas om tidigare. Har du? Om det är sådan monitorlyssning som skall återges hemma där musiker anpassar tonhöjd till monitorlyssningens ideal, så får ni gärna göra det, men räkna inte med mig. Det är väl det idealet Conan och många eller kanske de flesta eftersträvar, eller?
Jag väljer min referens på annat sätt. Det finns många inspelningstekniker internationellt sett som faktiskt spelar in klassisk musik och symfonier i konserthus med huvudmikrofonpar för direktljud och en viss inspelningsvinkel.
Gamla bra inspelningar från 60 och 70 talet kan också vara bra referens. Min erfarenhet är att om man får dessa att klinga som levande live, så blir övriga också som bäst.
MvH
Peter
Thomas_A skrev:Om nu ljudteknikerna kompenserar för kamfiltereffekterna i stereo så måste en tre-kanalslösning med center innehålla en motsvarande "anti-kompensation".
Vilket jag inte heller tror finns i de algoritmer som remixar en två-kanal till en tre-kanals dito.
JM skrev:
Visuell analogi mellan optimalt ljud och degraderat ljud.
Maskering från reflexer är en form av förvrängning av direktljudet liknande den förvrängning av originalsignalen distorsion ger. Förvrängningen leder till degradering av ljudet.
Vid icke degraderat ljud relativt originalhändelsen försvinner högtalarna.
Fysikaliska stimuli vid reproduktion: direktljud + reflexer i lyssningspositionen.
Maskering ger den neuropsykologiska förklaringen till degraderat ljud.
Överbelastat arbetsminne ger den neurofysiologiska förklaringen till degraderat ljud.
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00136/full
JM
Harryup skrev:Någon som vet om man fortfarande använder Lissajousgrafer för att hålla koll på signalerna i en studio?
Har sett det men det var länge sedan. Vilket ifs inte är konstigt då jag i princip aldrig besöker studiosar.
https://www.adventures-in-audio.com/visualizing-stereo-information-using-lissajous-figures
/Harry Up
E skrev:Mig inte gilla högtalare försvinna, mannen! Aina dålig på hitta dom, bror.
Mvh E*
galder skrev:Jag noterade att JM tog upp ett problem med binural ljudreprodukion för ett par högtalare. Korrekt?
Min kunskap på området får betraktas som ytterst bergränsad, gränsande till inget alls. Försökte dock ta reda på lite grand om utmaningarna på detta område, och har försökt att sammanställa dessa i följande stycken. Ni får ha överseende med eventuella icke korrekta uttryck m.m. Påstår inte att detta är en komplett eller korrekt sammanställning men ett försök i varje fall. Vad jag har förstått så finns det mer eller mindre bra åtgärder för dessa problem, men hur bra blir slutresultatet?
Problem med lokalisering
Ett problem med binural reproduktion via ett par högtalare är reversal och elevation problem. Högfrekvens spektrala signaler är vitala för fram-bak och vertikal lokalisering. Men problemet här är att dessa signaler inte kan stadigt replikeras i högtalaråtergivning pga de korta våglängderna för höga frekvenser. Inkorrekt dynamisk signal skapar fram-bak förvirring via statisk binural reproduktion via ett par högtalare. Ett par högtalare kan återskapa stabila upplevda virtuella källor i frontal-horizontal kvadranten, snarare än den fulla tredimensionella rymden.
Begränsad lyssningsbredd
Ett annat problem är den begränsade lyssningsbredden eller sweet spot. Kirkeby bevisade att ett par högtalare med smal utstrålning är fördelaktigt för stabiliteten av virtuellt ljud. Han menade vidare att stereo dipoler förbättrade stabiliteten av virtuellt ljud vid mellanfrekvenser till kostnaden av att skapa lågfrekvens svårt att proccessa pga att en stor höjning av lågfrekvent ljud är nödvändigt.
Klangfärgning, riktningsinformation
Ytterligare ett problem är klangfärgning. Alltså pga svårigheterna med cross-talk avgränsning, vilket leder till upplevd färgning av ljudet, särskilt vid höga frekvenser och för lyssnare utanför sweet-spot. Det är dock möjligt att reducera detta problem. Cross-talk försämrar även riktningsinformationen.
Återskapande av reflektioner
Att återskapa reflektioner vilka är avgörande för rumslig hörseluppfattning, och kontrollera uppfattat virtuellt avstånd.
Defekter kan uppstå till följd av detta återskapande, såsom klangfärgning, begränsat lyssningsområde och riktningsförvrängningar. Patent på förbättring av dessa defekter finns dock.
I-or skrev:Det är sedan länge tekniskt möjligt att lösa problemen ovan (allting förutsätter naturligtvis bl.a. en helt ny inspelningsstandard), men praktiskt sett är vi fortfarande ganska långt ifrån detta. Överföringsfunktionerna från högtalare till trumhinnor (4 stycken) måste vara noggrant återskapade och detta är svårt att åstadkomma för en lyssnare som inte befinner sig i exakt samma position hela tiden.
Dessutom får inte lyssnarens ytteröron/huvud/överkropp skilja sig alltför mycket från konsthuvudets (eller de använda HRTF:erna i det syntetiska fallet) för att man ska erhålla god återgivning för hela rymden omkring lyssnaren. Extra kritiskt är det i vertikalplanet, där vindlingarna i ytteröronen är som viktigast för lokaliseringen.
galder skrev:I-or skrev:Det är sedan länge tekniskt möjligt att lösa problemen ovan (allting förutsätter naturligtvis bl.a. en helt ny inspelningsstandard), men praktiskt sett är vi fortfarande ganska långt ifrån detta. Överföringsfunktionerna från högtalare till trumhinnor (4 stycken) måste vara noggrant återskapade och detta är svårt att åstadkomma för en lyssnare som inte befinner sig i exakt samma position hela tiden.
Dessutom får inte lyssnarens ytteröron/huvud/överkropp skilja sig alltför mycket från konsthuvudets (eller de använda HRTF:erna i det syntetiska fallet) för att man ska erhålla god återgivning för hela rymden omkring lyssnaren. Extra kritiskt är det i vertikalplanet, där vindlingarna i ytteröronen är som viktigast för lokaliseringen.
Inte behövs väl en ny inspelningsstandard. Allt tas om hand efteråt i kedjan, och byggs väl in i någon slags signalprocessor? Tekniken för detta är ju redan framtagen för 2st högtalare.
Det där med huvudrörelser verkar Apple ha kommit långt med. Man får väl sitta med något på huvudet, typ.
viewtopic.php?f=9&t=72313&p=2191767#p2191767
Angående återgivningen i vertikalplanet så påpekas det att rörelser fram/bak påverkade detta, inget specifikt nämndes om öronens vindlingar, vad jag minns.
galder skrev:Inte behövs väl en ny inspelningsstandard. Allt tas om hand efteråt i kedjan, och byggs väl in i någon slags signalprocessor? Tekniken för detta är ju redan framtagen för 2st högtalare.
Det där med huvudrörelser verkar Apple ha kommit långt med. Man får väl sitta med något på huvudet, typ.
viewtopic.php?f=9&t=72313&p=2191767#p2191767
Angående återgivningen i vertikalplanet så påpekas det att rörelser fram/bak påverkade detta, inget specifikt nämndes om öronens vindlingar, vad jag minns.
Ogjort skrev:Sitter jag i "stereomitt" och blundar och lyssnar på tv-nyheter i mono, så kommer ljudet mitt emellan högtalarna.
Tittar jag så kommer det omedelbart från TV:n som står rätt rejält till vänster. Är den som pratar i bild kommer
ljudet från munnen på den som talar... (man är väl inte dum)
Lite ungefär som samma när jag lyssnar på musik. Kan störas av att om jag tittar så är det ett fotoalbum som låter som en fiol.
Anders O.
Ogjort skrev:Sitter jag i "stereomitt" och blundar och lyssnar på tv-nyheter i mono, så kommer ljudet mitt emellan högtalarna.
Tittar jag så kommer det omedelbart från TV:n som står rätt rejält till vänster. Är den som pratar i bild kommer
ljudet från munnen på den som talar... (man är väl inte dum)
Lite ungefär som samma när jag lyssnar på musik. Kan störas av att om jag tittar så är det ett fotoalbum som låter som en fiol.
Anders O.
JM skrev:Att påstå att monoljud mittemellan högtalarna inte finns där i den hörandets verklighet är en lögn.
E skrev:JM skrev:Att påstå att monoljud mittemellan högtalarna inte finns där i den hörandets verklighet är en lögn.
Har du något exempel på någon som har påstått dylikt?
Mvh E*
Calleberg skrev:Inget heller syns om ingen är där som ser...![]()
Sorry...
Carry on...
Nattlorden skrev:...
Så det absolut mest magiska är när man faktiskt ser högtalarna men hjärnan kopplar inte ljudet till dem. Det tar lite tid att vänja sig vid att lyssna på musik någonstans de inte syns överhuvudtaget, eller så var det i alla fall för mig. Kanske blir lite lättare om man har mer annat att titta på än en vit bioduk, iofs...
Calleberg skrev:Nix ingen ironi denna gången![]()
Ville bara påtala att det gälller för samtliga sinnen.
Dessutom när vi ändå flummar loss på riktigt, Samtliga dessa sinnen är på intet sätt opåverkade av andra pågående stimuli.
T.ex: Flaskan med vin som smakade så bra i solen på uteserveringen i Provence... varför smakar samma vin inte riktigt lika bra hemma i ettan i ett höstgrått Bagarmossen ...
Fiktivt exempel, men gissar att det är lättare att relatera till för de flesta här än mina normala preferenser.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Nix ingen ironi denna gången![]()
Ville bara påtala att det gälller för samtliga sinnen.
Dessutom när vi ändå flummar loss på riktigt, Samtliga dessa sinnen är på intet sätt opåverkade av andra pågående stimuli.
T.ex: Flaskan med vin som smakade så bra i solen på uteserveringen i Provence... varför smakar samma vin inte riktigt lika bra hemma i ettan i ett höstgrått Bagarmossen ...
Fiktivt exempel, men gissar att det är lättare att relatera till för de flesta här än mina normala preferenser.
Ja, och frågan är om detta alls är flum för övrigt. Det har ju verklighets-bäring.![]()
Nå, vinet eller vad som helst som skall rendera en upplevelse tarvar ju både en avsändare och en mottagare. Upplevelsen finns inte i vinet, den finns i mottagaren. Vinet kan nog för det mesta utgöra förutsättningen för upplevelsen, men upplevelsen finns inte där.
Vi fokuserar nästan uteslutande på avsändaren när vi recenserar saker. Inte minst när vi bedömer hifi.
Calleberg skrev:Nej det är inte flum, men frågan om trädet som faller i skogen och varken syns hörs eller känns är lite mer åt det hållet.
...
Calleberg skrev:Ja lite kanske, det är ju sedan gammalt ett lite uttjatat filosofiskt spörsmål.
Och filosofi överlag tenderar ju att dra åt det flummiga hållet, speciellt amatörfilosofi som trädhistorien...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Om_ett_tr ... r_i_skogen
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 48 gäster