Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Som JM skriver är vägen krokigare än man tror. Redan att konstruera en högtalare är mycket krokigt, sedan ska det designas och förpackas och lämpliga kanaler att avyttra produkterna måste upparbetas.
Ett tips kan vara att hitta någon samarbetspartner som kan komplettera dina kunskaper och vara en avlastning för dig.
paa skrev:För några årtionden sedan fanns det stora snickerier i Danmark som byggde högtalarlådor åt stora och små tillverkare. Sedan flyttade tillverkningen av lådor huvudsakligen till Kina. Tyvärr så kom det rena rip off och förfalskade kopior från fabrikerna, och idag kostar dessutom kontainerfrakten tio gånger mer än före pandemin, så detta är ju ett stort problem.
Vilka seriestorlekar är aktuella? Det krävs ju rätt stora beställningar för både lådor och högtalarelement för att få rätt rabatter.
Harryup skrev:Absolut inget är lätt med att tillverka och sälja högtalare. Räkna med att det inte räcker med att få fram en högtalare som låter bra och som en återförsäljare skall börja sälja. En fyrvägare med bra element och med kanske en 18" i låga basen skulle jag tippa har nästan ingen kundkrets i hifi-butiker. Den kommer med all säkerhet behöva kosta mellan 150'-200' paret till kund. Och som hifi-handlare så har man redan sina märken och flera importerar själva högtalare så att den är en mikroskopisk chans att en handlare skall våga satsa på någon liten okänd tillverkare.
Räkna med att börja med en demo på t.ex. en mässa vilket redan det kommer att sluka 250'. Så har du inte ett kapital på ett antal miljoner så kommer det att vara svårt att verka vara en seriös partner till en handlare hur bra högtalare man än kan göra.
Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
hifikg skrev:Du kan sälja "skiten" som byggsatser i ett enkelt utförande och erbjuda färdiga lådor, bättre finish osv mot pristillägg. För de verkliga gottegrisarna erbjuder du en byggsats/färdigmonterade högtalare med extra fina komponenter.
Vintologi skrev:hifikg skrev:Du kan sälja "skiten" som byggsatser i ett enkelt utförande och erbjuda färdiga lådor, bättre finish osv mot pristillägg. För de verkliga gottegrisarna erbjuder du en byggsats/färdigmonterade högtalare med extra fina komponenter.
Tror det där är dålig idé, det ska vara färdigt och klart för kunden och vi ska inte få folk att tänka "vi kan kanske bygga det här själva".
Vintologi skrev:Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
Bättre prestanda än alternativen.
Vill helst ha åtminstone en modell som klår alla andra alternativ (oavsett pris) men att slå allt under en miljon för duga tills vidare.
Vintologi skrev:Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
Vill helst ha åtminstone en modell som klår alla andra alternativ (oavsett pris) men att slå allt under en miljon för duga tills vidare.
Nattlorden skrev:Vintologi skrev:Belker skrev:Vad är din USP? Varför ska en köpa en högtalare av dig?
Hör av dig om 40 år när du har prototypen klar då...
Vintologi skrev:Billigaste modellen kommer kosta omkring 30000 styck och om 50% är ren vinst så behöver jag isf sälja 10 om året för att få en hyfsad försörjning. Är osäker kring vilken marginal man bör lägga på och hur lågt jag vill gå ner i pris för den billigaste modellen.
wendel skrev:Vintologi skrev:Billigaste modellen kommer kosta omkring 30000 styck och om 50% är ren vinst så behöver jag isf sälja 10 om året för att få en hyfsad försörjning. Är osäker kring vilken marginal man bör lägga på och hur lågt jag vill gå ner i pris för den billigaste modellen.
Nog bra om du sätter dig in i skattesystemet också innan du börjar räkna på hur mycket du har kvar till försörjning, om du inte vill köra allt svart.
Av de 150.000 du räknar med som ren vinst (om du vill ta ut allt i lön) försvinner först 20% i moms och därefter ca 25% i arbetsgivaravgift. Då återstår 90.000 av de 150.000 som blir din bruttolön och som du sen skall inkomstskatta för. Om du har ca 30% marginalskatt återstår ca 63.000 (pengar i fickan) av de 150.000.
Vill du istället för lön plocka ut utdelning (ur ditt tänkta AB) försvinner först 20% i moms, därefter ca 20% företagsskatt och sen skall du betala ca20% i skatt på det som blir kvar (blir kvar ca 75.000).
Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?
Har inte jättemycket erfarenhet men har redan skissat på högtalardesign osv.
Almen skrev:Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?
Starta ett företag (se till att få med namn på tänkta märken och modeller) och gör klart en prototyp (så nära slutdesign du orkar med) som du är nöjd med.
Sedan kommer det svåra, säkerställa elementtillgång och tillverkning.
Nattlorden skrev:De flesta av oss här vet hur man bygger lådor - en hel del av oss har byggt egna högtalare också... Kika i DIY-delen av forumet. Du får nog lyfta nivån avsevärt om du vill få någon att tro på att du skulle överträffa de bästa där.... innan du tar dig an proffsmärkena ute i världen...
PerStromgren skrev:Heja, heja! Alla sådana här initiativ är kul!
Ditt första steg är nog att konstruera och provbygga en prototyp, som du sedan lyssnar och mäter på. Jag tror att vi många här som är nyfikna på den.
Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Heja, heja! Alla sådana här initiativ är kul!
Ditt första steg är nog att konstruera och provbygga en prototyp, som du sedan lyssnar och mäter på. Jag tror att vi många här som är nyfikna på den.
Ska man ansöka om ex mönsterskydd när man har färdig design?
paa skrev:Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Heja, heja! Alla sådana här initiativ är kul!
Ska man ansöka om ex mönsterskydd när man har färdig design?
För en fyrkantig låda?
paa skrev:Ett fabrikat som började med ungeför samma ambitioner var Wavelit. Jag tror inte dom byggde många exemplar. Jag gissar att dom som bygger flest högtalare i Sverige idag är Procella.
Nattlorden skrev:Vad är "bättre prestanda"? Kan vi få lite målspec:ar?
miaber skrev:Var medveten om det kommer att behövas mycket medel (cash!) innan du kan ha en verksamhet att leva på inom rimlig tid. Med gott tålamod kanske man kan snåla lite.
Hur ser din kundgrupp ut?
Hur stor är din marknadspotential i den gruppen?
Hur når du denna grupp?
När du nått kundgruppen, hur övertygar du då denna att byta bort sina Marten, INO, B&W, JBL, Martin Logan, eller whatever till dina?
Kan bara önska dig lycka till.
Strmbrg skrev:Vad innebär ”...jag försöker få det så bra som möjligt...”?
Jag har aldrig förstått innebörden i denna i alla sammanhang mycket vanligt förekommande formulering.
Så bra som möjligt. Vad är möjligt? Hur vet man att man nått det möjligas gräns?
Det här blir filosofiskt, men icke desto mindre viktigt:
Ge två olika högtalarkonstruktörer samma förutsättningar avseende budget och lådstorlek. Blir deras resultat lika bra eller olika bra?
Dvs det är sannolikt betydligt mer än de där två begränsningarna som avgör.
RJohan skrev:Spännande tråd!
Mitt tips skulle då vara att börja med toppmodellen, den där som får folk som hört den att snacka. Säljer man en eller två eller tre får man in en del pengar så verksamheten kan fortsätta. Var INTE blyg när det gäller att ta betalt, men se till att det är snyggt och proffsigt gjort. När man väl börjar bli 'ett namn' kan man följa upp med volymmodeller.
Och, lycka till!!!!
Vintologi skrev:Enda problemet är att jag inte hittar lämpliga element för en värstingmodell så jag kommer bli tvungen att hålla tillbaka lite tyvärr, alternativt kan jag vänta tills dess att jag har en ordentlig top-modell redo.
RogerGustavsson skrev:Med tanke på hur liten marknad det är för stora och dyra högtalare. Redan de som är etablerade i branschen sedan länge säljer ju inga mängder av högtalare i högre prisklasser och de har återförsäljare även utomlands. Hur mycket kommer du själv att göra av produktionen? Kommer du att leja bort själva lådtillverkningen? En del tillverkare har ett stort kontaktnät bland hantverkare som underlättar.
dewpo skrev:Smarta högtalare är en växande marknad =>
https://www.statista.com/statistics/1022823/worldwide-smart-speaker-market-revenue/
Vintologi skrev:dewpo skrev:Smarta högtalare är en växande marknad =>
https://www.statista.com/statistics/1022823/worldwide-smart-speaker-market-revenue/
Är inte detta mest budgethögtalare?
Tycker det är ett dåligt koncept, opraktiskt.
dewpo skrev:Troligtvis lika opraktiskt som att inte ha knappsats på mobilenFramtiden alltså
Fast du har rätt det är mest billigt skräp i dagslägetfast det börjar komma exklusivare modeller
![]()
Jag gissar att det tar över även bland dyrare högtalare så småningom
Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.
Vintologi skrev:Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.
Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.
Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.
Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.
Vintologi skrev:Gäller att sammarbeta med rätt person isv, finns många sträckexempel på folk som blir utnyttjade/värre av affärspartner.
jansch skrev:Vintologi skrev:Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.
Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.
Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.
Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.
Impulssvar från högtalare är väldigt svåra att tolka, jag vet inte hur van du är att mäta på högtalare men vill man göra det lite lättare för sig så tolkar man istället tonkurvan on axis (och givetvis även tonkurvorna för de vinklar som är aktuella.)
Bill50x skrev:En gång i tiden skissades det på ett försteg hos LTS. Det skulle innehålla en massa finesser, loopar för ljudbehandlingkretsar, avancerade tonkontroller, massor med annat.
Det enkla delen sades det, var att det skulle låta bäst i världen vilket skulle vara en smal sak att fixa.
Någon som sett detta i produktion eller någonsin lyssnat på det?
På papperet kan man konstruera vilka fantastiska skapelser som helst, men som vi all vet (?) - "the proof of the pudding is in the eating".
Conan skrev:Jag tror marknaden och kundkretsen kan finnas där, men man måste komma fram med en helt vansinnigt bra högtalare som helt slår undan fötterna på marknaden. Om TS verkligen kan göra en högtalare med ett utpris mot kund på 20 lakan och som låter bättre än allt annat under miljon-strecket, så är det klart att folk kommer att köpa högtalaren.
På samma sätt skulle ju en elbil med en säkerhet som en XC90, en räckvidd som en Volvo S8 D4 samt en topphastighet som en Bugatti Veyron Super Sport gå åt som smör i solsken om den också kostade som en Dacia Sandero.'
Det gäller ju bara att göra den högtalaren/bilen så...
Kraniet skrev:Jag har funderat en del på det här också.
Som jag ser det finns det två segment inom HiFi.
Om vi tittar på de mest framgångsrika företagen i Sverige vad gäller HiFi så är det Marten och Genexxa/Proson/JWS/XTZ (tror de fortfarande är samma företag)
Den första började med galna byggen med accuton element och lådor i kolfiber osv. Det är sk "äkta high end och kostar därefter. Floskler och slå sig på brösten, man är bäst, använd med supraledande kablar fritt svävande i rummet osv osv.
Den senare är som bekant massproducent av kinaprodukter. Det började som JWS/Genexxa och var mestadels billig skit som lät ok. Sen utökade de till Proson som skulle va lite mer kvalitet. Sen efter 20 år kom de med XTZ som är nån slags mid/high end. Men nyckeln är att designa i Sverige och masstillverka allt i Kina.
Mellan de två aktörerna finns i princip ingen framgångsrik högtalartillverkare alls.
Teenage Engineering fick framgång med sin OD11 som är en nischad livsstilsprodukt med "crazy design" som tilltalar vissa individer.
Så man hamnar i ett dilemma. "Vettiga", "bra", högtalare till ett "bra pris" har liksom ingen marknad. Kundkretsen existerar inte eftersom intressen för HiFi hos gemene man är så lågt. Majoriteten av människor är ju nöjda att lyssna på musik uppspelat från telefonen. Har de högtalare hemma är det nåt billigt minisystem från Sony eller liknande, eller så har de en smarthögtalare, soundbar etc.
I mid-fi segmenten är konkurrensen helt enorm så där finns inte mycket att hämta heller. Inte om man vill ha lön för mödan. En trevägare för 10 000 som har den finish som behövs och de element och filter som krävs för att hävda sig går liksom inte att tjäna nånting på. Jag antar att det inte är intressant att sälja till självkostnadspris?
Vilket man förstås kan vara. Dvs att ha det som en sidohobby där man inte värdesätter arbetstiden så hårt utan ser det som en hobby.
Men man kan inte konkurrera mot Genexxa/JWS grejjen, smarta högtalare osv.
Och för min egen del så vill jag inte prata ormolja, exotiska material osv som Marten gjort för att bli stora.
Nånting däremellan existerar inte vad jag kan se.
Menar inte att klanka ner eller vara negativ. Det är bara min analys av det hela. Man måste komma ihåg att vi är en väldigt nischad grupp.
edit: just det, kom på vad en butikshandlare sa då jag frågande ang att få ställa upp ett bygge hos honom. Han var väldigt tillmötesgående, men han var väldigt tydlig med att de måste ha en bra finish om det ska vara säljbart. Det får absolut inte se ut som ett hembygge.
Zappa skrev:Det finns gott om sunkiga bärbara högtalare. En snygg, robust, högkvalitativ sådan med PEQ, mikingång (för att t ex koppla in elgitarr) och kraftigt batteri skulle vara något.
Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.
Bra PA-högtalare växer inte på trän dock. Personligen kan jag sakna riktigt feta hifi högtalare som XL-Fidelity PG-1800 men marknaden för sådana härligt monstruösa lådor är nog begränsad idag.
Zappa skrev:Det finns gott om sunkiga bärbara högtalare. En snygg, robust, högkvalitativ sådan med PEQ, mikingång (för att t ex koppla in elgitarr) och kraftigt batteri skulle vara något.
Vintologi skrev:Ett problem med aktiva högtalare är att om man bygger in förstärkare i en sluten låda så blir det begränsad ventilation, risk för överhettning.
Zappa skrev:Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.
Vintologi skrev:Har inte sett något överdrivet bra där hittills.
Zappa skrev:Bra PA-högtalare växer inte på trän dock. Personligen kan jag sakna riktigt feta hifi högtalare som XL-Fidelity PG-1800 men marknaden för sådana härligt monstruösa lådor är nog begränsad idag.
Vintologi skrev:Ett problem idag är att 'hifi'-högtalare tenderar att inte ha jättebra ljud-kapacitet. Ska bli ändring snart på det!
Vintologi skrev:jansch skrev:Vintologi skrev:Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.
Impulssvar från högtalare är väldigt svåra att tolka, jag vet inte hur van du är att mäta på högtalare men vill man göra det lite lättare för sig så tolkar man istället tonkurvan on axis (och givetvis även tonkurvorna för de vinklar som är aktuella.)
Det är 1:1 korrespondans mellan impulssvar och frekvensgång & fasgång.
Impulssvar som ser bra ut kräver att man reproducerar väldigt höga frekvenser.
Kollade på mätningen igen och det var steg-svar, inte impulssvar.
Kommer göra egna mätningar mellan de två diskanterna jag tvekar mellan (kan eventuellt komma att använda båda men för olika modeller).
Zappa skrev:Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.
Vintologi skrev:Har inte sett något överdrivet bra där hittills.
Strmbrg skrev:Jag hyser vissa - förvisso ej sakligt grundade - misstankar, som får mig släppa den här tråden nu.
Rekommenderar er andra att överväga detsamma.
Kalejdokom skrev:Zappa skrev:Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.Vintologi skrev:Har inte sett något överdrivet bra där hittills.
Oupps!
Almen skrev:Strmbrg skrev:Jag hyser vissa - förvisso ej sakligt grundade - misstankar, som får mig släppa den här tråden nu.
Rekommenderar er andra att överväga detsamma.
Jo, har nog funderat i liknande banor.
petersteindl skrev:(Har inte ens börjat)
JM skrev:Är jag dum i huvudet? Fattar ingenting?
Känner av trycket att inte skriva.
Får mobbningsvibbar.
Är ordet inte fritt?
JM
juanth skrev:JM skrev:Är jag dum i huvudet? Fattar ingenting?
Känner av trycket att inte skriva.
Får mobbningsvibbar.
Är ordet inte fritt?
JM
Jo, visst är ordet fritt.
Pm.
Conan skrev:Jag tror marknaden och kundkretsen kan finnas där, men man måste komma fram med en helt vansinnigt bra högtalare som helt slår undan fötterna på marknaden. Om TS verkligen kan göra en högtalare med ett utpris mot kund på 20 lakan och som låter bättre än allt annat under miljon-strecket, så är det klart att folk kommer att köpa högtalaren.
På samma sätt skulle ju en elbil med en säkerhet som en XC90, en räckvidd som en Volvo S8 D4 samt en topphastighet som en Bugatti Veyron Super Sport gå åt som smör i solsken om den också kostade som en Dacia Sandero.'
Det gäller ju bara att göra den högtalaren/bilen så...
RMA skrev:Har du tillverkat några prototyper eller är dom på teoristadiet?
Harryup skrev:Du får välja väg direkt, endera så säljer du direkt eller också via åf och då säljer du inga direkt, inga alls.
Om dom kostar 20' st att tillverka så går det inte att säja genom åf för 100', inte ens 150' för ett par. Skulle säga 15 gånger pengarna om alla led skall kunna sälja och att du kanske skall kunna skeppa utomlands genom ytterligare ett led. Framställ prototyper, ta med dom till en hygglig Åf och jämför med det ha har, både lyssningsmässigt och ekonomiska villkor. Räcker inte med att dom spelar skjortan av allt under en miljon om du inte kan få en Åf som säljer kostsammare produkter att vilja sälja dom. Och räkna inte med att du kommer sälja något par här heller. Marknaden är redan intecknad av andra.
/Harry
Manor skrev:Något som jag tycker saknas är bra/vettiga datorhögtalare som låter bra och ser snygga ut. Det är väl dock aktiva högtalare man måste satsa på då, misstänker jag.
Just ljud inom dator är oftast fokuserat på hörlurar, men vill man ha vettiga högtalare så blir det svårt (eller dyrt).
Inom datorområdet finns det också stora "influensers" på Youtube att gå via, något som tillbehörsföretag (musmattor, lampor, kablar, underlägg etc) verkar utnyttja.
Nu förstår jag att det inte var inom detta område som satsningen skulle vara...men kanske en vettig början som kan ge ringar på vattnet!!?
paa skrev:Hur kommer ersättningen för din egen arbetsinsats in i kalkylen?
Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?
Vilka regler gäller för immatrialrätt?
Kommer inte vara jättesvårt att göra produkter som slår allt hifiklubben säljer till lägre kostnad men detta är ingen garanti för att få några kunder tyvärr.
DQ-20 skrev:Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?
Vilka regler gäller för immatrialrätt?
Kommer inte vara jättesvårt att göra produkter som slår allt hifiklubben säljer till lägre kostnad men detta är ingen garanti för att få några kunder tyvärr.
Det första du skall tänkta på är kunden. Kardinalsfelet som nyföretagare gör är att de i för stor utsträckning utgår från vad DE vill göra, inte vad de tilltänkta kunderna vill ha. Det första du skall fråga dig är "Vad kan jag göra för någon annan?" [...]
Bästa,
DQ-20
MacBruce skrev:Ja, jo – det beror också på vad man egentligen vill sälja: sina egna idéer/insikter eller kundernas. Om man siktar på att "kränga vad som krängas kan", är väl dina råd utmärkta.
MacBruce skrev:Ja, jo – det beror också på vad man egentligen vill sälja: sina egna idéer/insikter eller kundernas. Om man siktar på att "kränga vad som krängas kan", är väl dina råd utmärkta.
Bill50x skrev:Om man alltid frågar kunden vad de vill ha så får man bara svaret om vad de redan känner til -och att det ska vara lite bättre.
Har man något helt nytt/bättre blir det svårare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster