Moderator: Redaktörer
Knuttebaloa skrev:Är det här en dynamisk bit? Jag gissar att det är det.
https://tidal.com/track/12359468
Zappa skrev:Återkommer om jag hittar en låt som är odynamisk utan att vara tokkomprimerad.
pLudio skrev:Zappa skrev:Återkommer om jag hittar en låt som är odynamisk utan att vara tokkomprimerad.
John Cage 4'33''.
Metallica: Death Magnetic satte rekord i tokkomprimering när den släpptes. Humor att den finns i 24/96 nu.
Knuttebaloa skrev:I den här tråden tänkte jag att vi kunde fokusera dynamik i musik; vad det är, hur det ser ut och hur det låter. Och kanske lyfta trevliga exempel på hög- respektive lågdynamiska spår.
Jag tänker inte att vi ska fokusera musikförstörelse genom kompression i den här tråden.
Zzombie skrev:>Grattis! Det föll på andra inlägget.
Du vet uppenbarligen inte vad dynamik är.
Zzombie skrev:>Grattis! Det föll på andra inlägget.
Du vet uppenbarligen inte vad dynamik är.
RogerGustavsson skrev:Knuttebaloa skrev:Är det här en dynamisk bit? Jag gissar att det är det.
https://tidal.com/track/12359468
Ja, den har dynamik.
JM skrev:Dynamik förväxlas här med prominens/transienter. La Bamba är transientrik. På inspelat kassettband är dynamiken låg men utan distorsion kan uppspelningen vara transientrik. På CD är dynamiken högre. Distorsion/kompression sänker ofta transienter typ överstyrda inspelningar på kassettband eller CD.
JM
goat76 skrev:Gamla inspelningar hade en naturlig kompression orsakad av begränsningar i inspelningsutrustningen, när utrustningen blev allt bättre uppstod det problem med att starka ljud blev alltför dominerande och begravde ”små” ljud, därav blev kompressorn ett nödvändigt verktyg. Om jag förstått det hela rätt.
hcl skrev:Faktisk dynamik och upplevd dynamik är ofta inte alls samma sak. Upplevd dynamik kan lika gärna eller t.o.m. oftare vara ökad andel distorsion med ökad nivå. Ju mer distorsion desto mer upplevd dynamik. Det är dessutom den form av ”dynamik” vi i mycket hög utsträckning är upplärda och naturligt associerar till när vi säger att musikmaterial är dynamiskt. All kommersiell musik, nära nog undantagslöst, är skapad genom att utnyttja just denna effekt. Sådan dynamikregleringsutrustning har mycket länge varit och är studiostandard. Notera att detta startade redan för kanske 70-80 år sedan.
Följande citat är intressant (och gäller garanterat även majoriteten av samtliga ”audiofiler” inkl. vi här på faktiskt):
”Compression is part of the sound of contemporary music. Completely uncompressed music would sound lifeless and boring to most listeners. They crave more energy than unprocessed sound offers.”
Läs gärna:
https://musictechstudent.co.uk/music_technology_/history-and-development-of-compression/
hcl skrev:Faktisk dynamik och upplevd dynamik är ofta inte alls samma sak. Upplevd dynamik kan lika gärna eller t.o.m. oftare vara ökad andel distorsion med ökad nivå. Ju mer distorsion desto mer upplevd dynamik. Det är dessutom den form av ”dynamik” vi i mycket hög utsträckning är upplärda och naturligt associerar till när vi säger att musikmaterial är dynamiskt. All kommersiell musik, nära nog undantagslöst, är skapad genom att utnyttja just denna effekt. Sådan dynamikregleringsutrustning har mycket länge varit och är studiostandard. Notera att detta startade redan för kanske 70-80 år sedan.
Följande citat är intressant (och gäller garanterat även majoriteten av samtliga ”audiofiler” inkl. vi här på faktiskt):
”Compression is part of the sound of contemporary music. Completely uncompressed music would sound lifeless and boring to most listeners. They crave more energy than unprocessed sound offers.”
Läs gärna:
https://musictechstudent.co.uk/music_technology_/history-and-development-of-compression/
PekkaJohansson skrev:Först, några definitioner på dynamik:
- skillnaden mellan styrkeförhållanden i nedtecknad musik
- skillnaden mellan den svagaste och starkaste ton som en musiker frambringar på ett instrument
- skillnaden mellan ett mediums brusnivå och starkaste möjliga signal
- skillnaden mellan en musikproduktions medel- och toppvärde.hcl skrev:Faktisk dynamik och upplevd dynamik är ofta inte alls samma sak. Upplevd dynamik kan lika gärna eller t.o.m. oftare vara ökad andel distorsion med ökad nivå. Ju mer distorsion desto mer upplevd dynamik. Det är dessutom den form av ”dynamik” vi i mycket hög utsträckning är upplärda och naturligt associerar till när vi säger att musikmaterial är dynamiskt. All kommersiell musik, nära nog undantagslöst, är skapad genom att utnyttja just denna effekt. Sådan dynamikregleringsutrustning har mycket länge varit och är studiostandard. Notera att detta startade redan för kanske 70-80 år sedan.
Följande citat är intressant (och gäller garanterat även majoriteten av samtliga ”audiofiler” inkl. vi här på faktiskt):
”Compression is part of the sound of contemporary music. Completely uncompressed music would sound lifeless and boring to most listeners. They crave more energy than unprocessed sound offers.”
Läs gärna:
https://musictechstudent.co.uk/music_technology_/history-and-development-of-compression/
Gallimatias hela inlägget inklusive länken som bör läsas endast i avskräckande syfte. Några snabba kommentarer för att bemöta desinformation och mytspridning:
Nej, okomprimerad musik upplevs inte som livlös.
Nej, distorsion bidrar inte till intryck av större dynamik. Det vet alla som har jämfört en låg- och en högdistorderande version av samma inspelning.
Skillnaden mellan audiofiler och andra är just att audiofilen intresserar sig för och förstår att uppskatta skillnaden mellan processerade ljud och icke-processerade ljud.
Det går utmärkt att lyssna på högdynamisk musik samtidigt som man utför andra sysslor, även i bullriga miljöer. Prova gärna själv att jämföra i bilen!
Människor köper inte musik tack vare komprimering, utan trots den - de har ofta inget val.
Nej, naturligt dynamisk musik upplevs inte ha mindre "tryck" än komprimerad dito. Saker är som de är.
Jag hittar två korrekta utsagor i listan i länken, som ursprungligen kommer från ett inlägg av Steve Guttenberg: psykoakustiskt premierar vi starkare ljud (och därför är volymkontrollen en utmärkt uppfinning!) och kompression kan användas i konstnärligt syfte. Annars är det just missuppfattningar som de i länken som odlas av exempelvis masteringbranschen och som görs till argument för fortsatt musikförstöring - och det självuppfyllande argumentet "kompression används i nutida musik".
Med vänlig hälsning
Pekka
hcl skrev:Du har inte förstått vad jag skrev. Förlåt för att jag inte var tydlig nog!
hcl skrev:
Följande citat är intressant (och gäller garanterat även majoriteten av samtliga ”audiofiler” inkl. vi här på faktiskt):
”Compression is part of the sound of contemporary music. Completely uncompressed music would sound lifeless and boring to most listeners. They crave more energy than unprocessed sound offers.”
PekkaJohansson skrev:Nej, distorsion bidrar inte till intryck av större dynamik. Det vet alla som har jämfört en låg- och en högdistorderande version av samma inspelning.
hifikg skrev:Min första CD, en inspelning med Kroumata, utgiven av BIS, är synnerligen dynamisk (och försedd med varningsetikett o allt). En del rörelser mot slagverken är som viskningar, för att i nästa ögonblick avlösas av ett våldsamt utbrott med slag och skrik... gillar man slagverk vill man inte vara utan den inspelningen.
För ynka femton euro kan du bli ägare till ett exemplar:
https://bis.se/orchestras-ensembles/kroumata-percussion-ensemble/the-kroumata-percussion-ensemble
hcl skrev:goat76 skrev:Gamla inspelningar hade en naturlig kompression orsakad av begränsningar i inspelningsutrustningen, när utrustningen blev allt bättre uppstod det problem med att starka ljud blev alltför dominerande och begravde ”små” ljud, därav blev kompressorn ett nödvändigt verktyg. Om jag förstått det hela rätt.
Man förstod säkert redan tidigt att dynamik kunde ersättas med kompression+distorsion för att både ge materialet hög medelnivå och ändå inte tappa upplevd dynamik.
goat76 skrev:…vilket lätt kan leda till att musikproduktionen i sin helhet faktiskt uppfattas låta mindre dynamisk, detta trots att den rent mätmässigt egentligen förlorat en viss del av dynamiken.
hifikg skrev:Min första CD, en inspelning med Kroumata, utgiven av BIS, är synnerligen dynamisk (och försedd med varningsetikett o allt). En del rörelser mot slagverken är som viskningar, för att i nästa ögonblick avlösas av ett våldsamt utbrott med slag och skrik... gillar man slagverk vill man inte vara utan den inspelningen.
För ynka femton euro kan du bli ägare till ett exemplar:
https://bis.se/orchestras-ensembles/kroumata-percussion-ensemble/the-kroumata-percussion-ensemble
Eller nedladdning för 6 dollar så har du den redan idag... https://www.eclassical.com/en/basket.php
Knuttebaloa skrev:Är det någon som vill ta sig tid att förklara de här graferna? Vad är det man ser ifråga om dynamik? Med min kunskap säger de väldigt lite.
Kan jag med hjälp av REW ta fram uppgifter av det här slaget?
(Bilden lånad från annan tråd)
RogerGustavsson skrev:Här lite modernare sound.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/musikmix.wav
RogerGustavsson skrev:MasVis-tolkning finns på https://www.lts.a.se/lts/manual
Knuttebaloa skrev:Om två spår är i stora delar tysta. Det ena har en stark transient och det andra två lika starka. Är det första spåret mer dynamiskt då, eftersom RMS är lägre?
RogerGustavsson skrev:Knuttebaloa skrev:Om två spår är i stora delar tysta. Det ena har en stark transient och det andra två lika starka. Är det första spåret mer dynamiskt då, eftersom RMS är lägre?
Så kan det vara men det går även att titta på ett utsnitt av en ljudfil och då kan det synas om något gjorts övergripande typ komprimering eller ekvalisering. Genomsnittsnivån, RMS, ger det subjektiva intrycket av ljudnivån. Lägger man spåren på samma genomsnittsnivå försvinner vitsen med tokkomprimering/att låta starkt. Det här med att låta starkt var ju ett sätt att marknadsföra sig i radiovärlden, framförallt där man ville ha en stor marknadsandel som lockade reklampengar. Vi känner det kanske mera från TV. De av oss som är uppvuxna med radio och inte minst AM-radio kommer kanske ihåg "Voice of America"-soundet, gick inte att undvika när man rattade fram på frekvensskalan. Fet och högt ljud genom lämplig komprimering. Det har numera tagit över stora delar av musikutbudet.
goat76 skrev:Det kan väl vara intressant att ibland titta på lite skräckexempel på söndermastrad musik som många av de ovanstående exemplen, men vore det inte mer intressant för denna tråd att vi håller oss till jämförelser mellan (vid mastring) oförstörda musikverk och hur dessa kan upplevs sinsemellan vad gäller uppfattad musikalisk dynamik. Det är nog väldigt få personer på detta forum som tycker om söndermastrad musik.
goat76 skrev:Det kan väl vara intressant att ibland titta på lite skräckexempel på söndermastrad musik som många av de ovanstående exemplen, men vore det inte mer intressant för denna tråd att vi håller oss till jämförelser mellan (vid mastring) oförstörda musikverk och hur dessa kan upplevs sinsemellan vad gäller uppfattad musikalisk dynamik. Det är nog väldigt få personer på detta forum som tycker om söndermastrad musik.
The present study involved an acoustic analysis of dynamic range across a cross section of recorded music as well as a perceptual study comparing the efficacy of different compression schemes. The acoustic analysis revealed that the dynamic range of samples from popular genres, such as rock or rap, was generally smaller than the dynamic range of samples from classical genres, such as opera and orchestra. By comparison, the dynamic range of speech, based on recordings of monologues in quiet, was larger than the dynamic range of all music genres tested.
Från: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4753356/
Dynamic range compression serves different purposes in the music and hearing-aid industries. In the music industry, it is used to make music louder and more attractive to normal-hearing listeners.
RogerGustavsson skrev:De två är väl inte söndermastrade? Kan vi leta fram exempel där så skett?
Maarten skrev:Man behöver helt enkelt bra anläggningar för att dynamisk musik ska upplevas som attraktiv.
Maarten skrev:Klassisk musik borde väl generellt sett vara jämförelsevis dynamisk, utifrån flertalet av Pekkas definitioner ovan? (Håller för övrigt helt med i vad Pekka skrivit i inläggen här).
Magnuz skrev:Maarten skrev:Man behöver helt enkelt bra anläggningar för att dynamisk musik ska upplevas som attraktiv.
Inte bara det, man måste fläska på ordentligt med volymratten också.
Magnuz skrev:Maarten skrev:Man behöver helt enkelt bra anläggningar för att dynamisk musik ska upplevas som attraktiv.
Inte bara det, man måste fläska på ordentligt med volymratten också.
Magnuz skrev:goat76 skrev:…vilket lätt kan leda till att musikproduktionen i sin helhet faktiskt uppfattas låta mindre dynamisk, detta trots att den rent mätmässigt egentligen förlorat en viss del av dynamiken.
Hmm…
Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?
Nä, varför i grund och botten, menar jag.
Strmbrg skrev:I stort sett vad som helst i symfoni- och piano-/violinkonsertväg är bra exempel på ”ljudkomplex” musik, vilket jag har för mig att det då göllde.
Gärna på Chandos.
goat76 skrev:Magnuz, jag är inte helt säker på vad du ville ha sagt med ditt "Hmm..."
Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?
Nä, varför i grund och botten, menar jag.
Magnuz skrev:goat76 skrev:Magnuz, jag är inte helt säker på vad du ville ha sagt med ditt "Hmm..."
Bara att det nog fattades ett ”inte” i din text. Att musikproduktionen uppfattas låta mindre dynamisk trots att den mätmässigt förlorat en del av dynamiken låter inte riktigt rätt.
goat76 skrev:Ja, och det är inte alltid så att olika typer av ljudinslag ens kan samverka med varandra i samma ljudmix utan en viss del kompression, exempelvis sådana som innehåller en blandning av både elektriskt förstärkta ljudinslag och fullt akustiska ljudinslag. Dessa olika ljudinslag riskerar att drunkna i varandra om vartannat, vilket lätt kan leda till att musikproduktionen i sin helhet faktiskt uppfattas låta mindre dynamisk, detta trots att den rent mätmässigt egentligen har kvar mer av den ursprungliga dynamiken.
Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?
Nä, varför i grund och botten, menar jag.
Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?
Knuttebaloa skrev:Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?
Nä, varför i grund och botten, menar jag.
Det är häftigt juVarför är/upplevs det häftigt? Ja du... Den musik jag lyssnar mycket på skulle förmodligen skrämma slag på vilken apstackare som helst, så evolutionärt gynnsamt är det kanske inte..?
Lyssna och njut bara! Helst riktigt starkt![]()
https://tidal.com/track/145610169
Dynamik?
Strmbrg skrev:Ja, jo, vi har ju dryftat detta med fokus på ”brak å bom, djupbas, ljudtryck, pukor och kanoner” förr. Inte minst på grund av mitt ifrågasättande av det stora intresset av just dessa aspekter på musik.
Jag får dessutom är ungefär samma svar varje gång.
Så, det var inget…
Strmbrg skrev:Nej, inte överdrivet men ett väl stort fokus på vissa aspekter på ljud och dess återgivning.
Kanske min reflexion över detta bottnar i min personliga utveckling vad gäller musik och hifi.
Jag känner igen mig från förr, men har en lite annan syn på alltsammans numera.
Prioriterade ”häftighet” förr men inte nuförtiden.
Strmbrg skrev:Det finns andra saker som är svåra att få till också, men det är nog lite mer subtila saker.
Men jag vet och förstår på sätt och vis.
Strmbrg skrev:Nielsens symfonier med Thomson. Prokofievs diton med Järvi. Jeu de cartes med Järvi. Alla på Chandos.
Mahlers trea med Chailly på Decca.
RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?
philip skrev:Det är sällan jag jobbar med högdynamisk musik, men ibland så: https://youtu.be/g9j4el0gQA8
Även denna skiva som jag mastrade för många år sedan är ganska dynamisk: https://youtu.be/XYZnhocsFlQ
Generellt är det mest film- och konstmusik som har någon större dynamik. Utöver klassisk musik och live-inspelningar dvs.
Vh Philip
RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?
Strmbrg skrev:RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?
Jorå, värsta hiten! Oumph-oumph-oumph ba’!
Knuttebaloa skrev:I den här tråden tänkte jag att vi kunde fokusera dynamik i musik; vad det är, hur det ser ut och hur det låter. Och kanske lyfta trevliga exempel på hög- respektive lågdynamiska spår.
Jag tänker inte att vi ska fokusera musikförstörelse genom kompression i den här tråden.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?
Jorå, värsta hiten! Oumph-oumph-oumph ba’!
Köpte ett ex via Discogs, så nu är det bara att vänta o höra, hoppas tipset håller
Magnuz skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jorå, värsta hiten! Oumph-oumph-oumph ba’!
Köpte ett ex via Discogs, så nu är det bara att vänta o höra, hoppas tipset håller
Ja, mycket brak och bom var det. Inte så svårtillgänglig musik tycker jag men dramatisk och ganska mörk.
Magnuz skrev:Ja vilken är den ultimata versionen så väl musikaliskt som ljudmässigt? Det är min ständiga fråga när det gäller klassiska inspelningar och ingen människa orkar ju lyssna igenom allt… Borde vi inte ha en tråd där vi tar fram en lista på ultimata klassiska inspelningar?
När det gäller den här versionen av trean tycker jag att den låter helt ok men möjligen blir det lite vasst om man drar på så att brak-och-bom-ljuden blir riktigt maffiga.
Zzombie skrev:
Det finns redan sådana handböcker. Kanske inte så mycket med audiofilvinkeln, utan om själva framförandets kvalitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster