Topping Pre90 sista ordet, stereophile!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Topping Pre90 sista ordet, stereophile!!!

Inläggav dewpo » 2022-01-30 13:13

Efter att Toppning Pre90 topptestades av audiosciencereview startades denna tråd om förförstärkaren.
Nu har det äntligen kommit in ett nytt test från en mer betrodd källa "stereophile" :D Och här är vad de har att säga!

John Atkinson skrev:The Pre90 preamplifier's measured performance is simply superb. The fact that that performance can be achieved in such a small chassis and for such a low price suggests that Topping has some serious audio engineering talent in-house.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

jansch

Re: Topping Pre90 sista ordet, stereophile!!!

Inläggav jansch » 2022-01-30 14:15

Nyfiken fråga:
Vad är det som gör att du tycker Stereophile är "en mer betrodd källa"?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2022-01-30 14:22

It increments gain in 0.5dB steps via relays that switch among resistor arrays.

Detta är jag lite tveksam till. Dels finns potentiell påverkan p.g.a. vibrationer och dels åldras reläkontakter. Hur länge kan man lita på att den håller de utlovade prestanda?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-30 14:40

Ett par hundra tusen omslag för ett bra relä.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-01-30 14:44

jansch skrev:Nyfiken fråga:

Jag har fått intrycket från kommentarer har på faktiskt att Amir på "audiosciencereview" ibland mäter på ett sätt som skönmålar testobjekten :| Men det finns kanske liknade tendenser från John Atkinson på "sterophile" :?:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-30 14:49

Det är ju superbra om den är lika minst lika bra som mitt nuvarande 90-papps-försteg!
Nej, ingen ironi i det. Det går ju utmärkt att gå fördyrande omvägar till ett visst resultat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-01-30 15:03

Tror det är så att Stereophile ser var vindarna nu blåser och anpassar sig efter det. Just nu talas det mycket om billig elektronik från Kina med hyffsad prestanda. Då anpassar sig Stereophile efter det och gör ett reportage. John Atkinson är enligt mig en av de vettiga på Stereophile. Michael Fremer är en stor pajas.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-30 15:14

dewpo skrev:

Jag har fått intrycket från kommentarer har på faktiskt att Amir på "audiosciencereview" ibland mäter på ett sätt som skönmålar testobjekten :| Men det finns kanske liknade tendenser från John Atkinson på "sterophile" :?:

Mjaa, det gäller nog främst när det mäts på klass D, och Amir gör väl inget direkt fel utan gör som de flesta andra och mäter klass D med reducerad bandbredd.

Gör man inte det så går det i vissa fall inte mäta på dem alls, alternativt att uppmätt thd kommer se betydligt värre ut än det upplevs av lyssnaren. Med begränsad bandbredd blir det lite tvärtom och de ser ofta lite bättre ut än vad de egentligen är.

Atkinsons mätningar har gott rykte, det är det ENDA jag bryr mig om i Stereophiles " recensioner och att två oberoende mätningar kommer till likartade resultat är ju mycket mer värt än ett enskilt testresultat.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-30 15:18

Strmbrg skrev:Det är ju superbra om den är lika minst lika bra som mitt nuvarande 90-papps-försteg!
Nej, ingen ironi i det. Det går ju utmärkt att gå fördyrande omvägar till ett visst resultat.

Ja, jo, men försteg handlar ju inte bara om prestanda, utan om funktioner, utseende, känsla i handhavandet etcetera.
Sedan undviker jag allt som kommer från Kina och andra otrevliga diktaturer i den mån det är möjligt.
-Innehar F-skattsedel-

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-01-30 15:22

En annan sak som slår mig. Var kommer all den här tekniken ifrån. Kina är ju inte känt för att vara landet med dom stora innovationerna. Hur kan det komma sig att all denna lågpriselektronik helt plötsligt översvämmar marknaden. Om något år då har dom säkert Klass D förstärkare som låter hyffsat även i dom högre registren och klassar ut en bra Klass AB förstärkare. Har dom stulit tekniken eller har deras Ingenjörer plötsligt blivit världsledande. Tycker hela Kina cirkusen är otroligt bekymmersam.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-30 15:25

Morello skrev:
Strmbrg skrev:Det är ju superbra om den är lika minst lika bra som mitt nuvarande 90-papps-försteg!

Ja, jo, men försteg handlar ju inte bara om prestanda, utan om funktioner, utseende, känsla i handhavandet etcetera.
Sedan undviker jag allt som kommer från Kina och andra otrevliga diktaturer i den mån det är möjligt.

Instämmer i stort sett.
Frågan man kan ställa sig är emellertid om prestanda är likvärda men prisskillnaden är i storleksordningen 1:10 - så borde ett övervägande vara rimligt.
Nu begrep jag att Accuphasen var ohemult kostbar relativt prestanda och musikaliskt utbyte. Men jag valde att strunta i den skrala prisvärdheten och köpte trots den insikten.
Livslängden och "klenod-känslan" får vägas in också, för den som så önskar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-30 15:29

hifi_nirvana skrev:En annan sak som slår mig. Var kommer all den här tekniken ifrån. Kina är ju inte känt för att vara landet med dom stora innovationerna. Hur kan det komma sig att all denna lågpriselektronik helt plötsligt översvämmar marknaden. Om något år då har dom säkert Klass D förstärkare som låter hyffsat även i dom högre registren och klassar ut en bra Klass AB förstärkare. Har dom stulit tekniken eller har deras Ingenjörer plötsligt blivit världsledande. Tycker hela Kina cirkusen är otroligt bekymmersam.

Ingen aning om hur det ligger till med just Topping, men massvis med "västerländsk disajn, konstruktion och utveckling" ligger ju kvar i västerlandet. Det är ju när även tillverkningen skall ske där som det skiter sig och blir konkurrensproblematiskt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-30 15:31

Strmbrg skrev:
Morello skrev:

Instämmer i stort sett.
Frågan man kan ställa sig är emellertid om prestanda är likvärda men prisskillnaden är i storleksordningen 1:10 - så borde ett övervägande vara rimligt.
Nu begrep jag att Accuphasen var ohemult kostbar relativt prestanda och musikaliskt utbyte. Men jag valde att strunta i den skrala prisvärdheten och köpte trots den insikten.
Livslängden och "klenod-känslan" får vägas in också, för den som så önskar.

Det är möjligt att andrahandsvärdet är rätt skapligt på ett Accuphase försteg ochså, finns väl lite av en fanclub och dessutom är tillgången på begagnatmarknaden rätt begränsad.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-01-30 15:37

hifi_nirvana skrev:En annan sak som slår mig. Var kommer all den här tekniken ifrån. Kina är ju inte känt för att vara landet med dom stora innovationerna. Hur kan det komma sig att all denna lågpriselektronik helt plötsligt översvämmar marknaden. Om något år då har dom säkert Klass D förstärkare som låter hyffsat även i dom högre registren och klassar ut en bra Klass AB förstärkare. Har dom stulit tekniken eller har deras Ingenjörer plötsligt blivit världsledande. Tycker hela Kina cirkusen är otroligt bekymmersam.

Jag håller med :| Men minst lika bekymmersamt tycker jag det är att västerländska producenter helt verkar ha släppt massmarknaden och bara riktar in sig på penningstarka köpare. Att vanliga konsumenter bara har råd med kinesiskt ljud är förstås inte en utveckling som är bra för någon. Dessutom kan det underminera tilltron till det västerländska systemet. Börjar vanliga människor tro att bara ett kommunistiskt system kan tillverka varor vi har råd med befinner sig samhället på ett sluttande plan.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-30 15:59

dewpo skrev:Börjar vanliga människor tro att bara ett kommunistiskt system kan tillverka varor vi har råd med befinner sig samhället på ett sluttande plan.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-30 16:29

Stöld? Det här är ingenjörarsarbete av värdsklass. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-pa5-review-amplifier.28512/
Sen tycker jag också handel med Kina är problematiskt ur många aspekter.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?members/johnyang1997.5166/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-01-30 16:36

Morello skrev:

Ryska rör? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-30 16:39

Ingen som har något hett tips på något nordkoreanskt hifi-fabrikat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-30 16:56

Belker skrev:

Stöld? Det här är ingenjörarsarbete av värdsklass. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-pa5-review-amplifier.28512/

Fast det är ju många företag som inte har med den kinesiska staten att göra. Precis som i vår del av världen blir det allt större klyftor mellan befolkningen där en liten del verkar ha pengar som hö. De har i vare fall råd att skicka sina ungdomar till de bästa universiteten i västvärlden.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-01-30 16:57

Inte så många omdömen ännu på Amazon, men de som finns är ju väldigt positiva: https://www.amazon.com/Topping-Preampli ... 8H1ZX?th=1

Kanske en total "gamechanger" vad gäller förstärkarteknik så småningom?

jansch

Inläggav jansch » 2022-01-30 17:02

dewpo skrev:

OK, personligen tycker jag att mätningar är ett neutralt sätt att värdera ur konsumentsynvinkel. Massa subjektiva åsikter/kommentarer från journalister/recensenter vet jag inte hur man skall värdera.
John Atkinson är väl den som har bäst rykte generellt. Jag tycker dock inte att det är seriöst att bl.a mäta högtalare med mikrofoner som inte är avsedda för det och ej kalibrerade, det har ju hänt på Sterophile tyvärr.

En fundering... Ibland verkar det som journalister skriver artiklar utifrån Amirs tester. Det är ju bra så att dom har någon fast grund att stå på för sina uttalanden.
Fast det är som sagt bara en fundering.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-30 17:34

Strmbrg skrev:Ingen som har något hett tips på något nordkoreanskt hifi-fabrikat?

Risken är stor att lådan är tom.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-01-30 18:05

Belker skrev:

Kan hålla med om att för $349 så hittar du nog inget bättre. Men världsklass, nja det kan jag nog inte hålla med om. Kineserna har ju några andra stora uppfinningar bakom sig som håller världsklass. Kompassen, Papper och Svartkrut som exempel.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2022-01-30 18:52

Morello skrev:Ett par hundra tusen omslag för ett bra relä.

Dels har man en slitageberoende kontakt och kanske f.f.a. ett vibrationsberoende. Det finns givetvis bättre och sämre reläer, men att detta inte skulle vara något problem ö.h.t. ställer jag mig försiktigt tveksam till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-30 19:29

hifi_nirvana skrev:
Belker skrev:

Kan hålla med om att för $349 så hittar du nog inget bättre. Men världsklass, nja det kan jag nog inte hålla med om. Kineserna har ju några andra stora uppfinningar bakom sig som håller världsklass. Kompassen, Papper och Svartkrut som exempel.

Det är till att ha krav! :lol:
Gå till ASR och säg åt JohnYang att skärpa sig!

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-01-30 19:58

Belker skrev:
hifi_nirvana skrev:
Belker skrev:Stöld? Det här är ingenjörarsarbete av värdsklass. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-pa5-review-amplifier.28512/

En Klass D förstärkare med medelmåttlig prestanda monterad i en plast liknande leksakslåda. Är väl inget jag hoppar högt av. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-30 20:13

Ja, den är medelmåttig pga klen effekt, men undantaget det är den nr2 i ASRs ranking (och du är välkommen till diskussionstråden på ASR där mätning av klass d diskuteras. Där finns mer fakta och perspektiv än vad som brukar lyftas fram här). Han har också en DAC rankad nr1. Och nu senast ett försteg som inte ens Stereophile kan gå runt, trots att det är alldeles för billigt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-30 20:22

Belker skrev:Ja, den är medelmåttig pga klen effekt, men undantaget det är den nr2 i ASRs ranking (och du är välkommen till diskussionstråden på ASR där mätning av klass d diskuteras. Där finns mer fakta och perspektiv än vad som brukar lyftas fram här). Han har också en DAC rankad nr1. Och nu senast ett försteg som inte ens Stereophile kan gå runt, trots att det är alldeles för billigt.

Trådarna om produkter från Topping visar tyvärr på att kvaliteten inte alltid är på topp, så på så vis verkar man få det man betalar för.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-30 20:27

goat76 skrev:
Belker skrev:Ja, den är medelmåttig pga klen effekt, men undantaget det är den nr2 i ASRs ranking (och du är välkommen till diskussionstråden på ASR där mätning av klass d diskuteras. Där finns mer fakta och perspektiv än vad som brukar lyftas fram här). Han har också en DAC rankad nr1. Och nu senast ett försteg som inte ens Stereophile kan gå runt, trots att det är alldeles för billigt.

Trådarna om produkter från Topping visar tyvärr på att kvaliteten inte alltid är på topp, så på så vis verkar man få det man betalar för.

Absolut. Det kan ju härledas till konstruktion utan marginaler eller dålig QC. Jag tror det senare, för det känns inte som att produkterna degenereras som en top-fueltrimmad folkamotor. Det är DOA eller funkar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-30 20:51

hcl skrev:
Morello skrev:Ett par hundra tusen omslag för ett bra relä.

Dels har man en slitageberoende kontakt och kanske f.f.a. ett vibrationsberoende. Det finns givetvis bättre och sämre reläer, men att detta inte skulle vara något problem ö.h.t. ställer jag mig försiktigt tveksam till.

Baserat på vadå?

Reläerna i topping är Omron G6K och de håller mycket hög standard. Det går för övrigt inte någon ström att tala om varför slitaget vid omslag blir ohyggligt litet.
Kontrollera databladet.

Durability
Mechanical 50,000,000 operations min. (at 36,000 operations/hour)
Electrical 100,000 operations min. (with a rated load at 1,800 operations/hour)
-Innehar F-skattsedel-

jansch

Inläggav jansch » 2022-01-30 21:05

hifi_nirvana skrev:
Belker skrev:
hifi_nirvana skrev:Kan hålla med om att för $349 så hittar du nog inget bättre. Men världsklass, nja det kan jag nog inte hålla med om. Kineserna har ju några andra stora uppfinningar bakom sig som håller världsklass. Kompassen, Papper och Svartkrut som exempel.

En Klass D förstärkare med medelmåttlig prestanda monterad i en plast liknande leksakslåda. Är väl inget jag hoppar högt av. :)

Allt är relativt..... och Topping levererar ju pris/prestanda i särklass.
Vad tycker du är "medelmåttigt" när det gäller klass D konstruktionen? Vad är "världsklass" för liknande pengar eller det dubbla för den delen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-01-30 21:59

Alltså, så d-a gött!
Här kommer försteg som är i klass med, om inte bättre, än totalt överprisade prylar. Precis vad en sjuk mrknad behöver för att förhoppningsvis nyktra till något litet. Min syn på det hela.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-30 22:45

Är det bara jag som noterar uppenbara, regulatoriska brister?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-31 07:28

Morello skrev:Är det bara jag som noterar uppenbara, regulatoriska brister?

Det beror på vad du avser.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-01-31 08:16

Strmbrg skrev:

Det beror på vad du avser.

Kanske han avser följande?

John Atkinson skrev:Fig.3 plots the percentage of THD+noise in the Pre90's balanced output against the output voltage into 100k ohms. We usually specify clipping voltage as when the THD+N reaches 1%. However, as you can see from this graph, the output voltage actually decreases as the input voltage increases after the abrupt rise in distortion at 17V. The same behavior was apparent with the Pre90's balanced output driving 600 ohms (fig.4) and with the unbalanced output (fig.5). According to Topping, this behavior is due to the Pre90's protection circuit operating when the volume exceeds a preset limit.

Bild
Fig.3 Topping Pre90, balanced distortion (%) vs 1kHz output voltage into 100k ohms.
Senast redigerad av Almen 2022-01-31 09:39, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-01-31 09:04

Tänker du på jordsystemet?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-01-31 10:00

Ingångsimpedans 2 kOm balanserat och 9,9 kOhm obalanserat. En del kritik har framförts avseende detta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-31 10:57

jonasp skrev:

Tänker du på jordsystemet?

Bland annat, ja.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-31 12:14

sprudel skrev:Alltså, så d-a gött!
Här kommer försteg som är i klass med, om inte bättre, än totalt överprisade prylar. Precis vad en sjuk mrknad behöver för att förhoppningsvis nyktra till något litet. Min syn på det hela.

Jag håller med om att det är en bra utveckling om vi får bättre prestanda för mindre pengar, men kvalitet är också en faktor jag är beredd att betala för. Topping hade väl fortfarande haft marknadsmässigt billiga produkter även om priset höjdes med runt 50% eller mer, om en sådan höjning hade inneburit bättre kvalitetskontroller och längre livslängd p.g.a bättre val av material och eventuellt bättre komponenter så hade det väl varit väl värt ett högre pris?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2022-01-31 13:50

Trevlig, men dom glömde att sätta dit en ingångsväljare. Jag har inte orkat läsa om den har ingång för grammofon eller om man måste bygga ett RIAA-steg själv. Jag antar att man måste det. Tonkontroller har den inte heller, men det har nästan inga försteg. âr väl bara McIntosh som har något som funkar som jag känner till. Finns kanske någon mer som jag har missat.
Märkligt att detta med vettiga funktioner har svårt att slå igenom inom Hifi.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-01-31 15:00

goat76 skrev:

Jag håller med om att det är en bra utveckling om vi får bättre prestanda för mindre pengar, men kvalitet är också en faktor jag är beredd att betala för. Topping hade väl fortfarande haft marknadsmässigt billiga produkter även om priset höjdes med runt 50% eller mer, om en sådan höjning hade inneburit bättre kvalitetskontroller och längre livslängd p.g.a bättre val av material och eventuellt bättre komponenter så hade det väl varit väl värt ett högre pris?

Vilka komponenter är undermåliga Pre 90?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-31 15:53

sprudel skrev:
goat76 skrev:

Det vet jag inte, det var därför jag skrev "eventuellt bättre komponenter". Det var inte specifikt för Pre 90.
Det är iallafall uppenbart att felprocenten är väldigt hög för Toppings produkter överlag, det framgår tydligt när man läser diverse trådar på ASR, fabrikatet är tydligt överrepresenterat när det kommer till fel både vad gäller hårdvara och mjukvara. Det är ju synd om kvaliten inte kommer upp i nivå med den annars goda prestandan, jag betalar gärna extra för det.

https://www.google.com/search?q=site%3A ... nt=gws-wiz

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-31 15:54

Jag är litet förvånad att Stereophile testar en produkt som inte är i närheten av att satisfiera CE/UL-reglementet. Det är dessutom mycket bökigare i USA än i Europa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-31 16:13

Den har i alla fall ett "Hi-Res Audio" klistermärke. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-31 16:20

goat76 skrev:
sprudel skrev:
goat76 skrev:

Det vet jag inte, det var därför jag skrev "eventuellt bättre komponenter". Det var inte specifikt för Pre 90.
Det är iallafall uppenbart att felprocenten är väldigt hög för Toppings produkter överlag, det framgår tydligt när man läser diverse trådar på ASR, fabrikatet är tydligt överrepresenterat när det kommer till fel både vad gäller hårdvara och mjukvara. Det är ju synd om kvaliten inte kommer upp i nivå med den annars goda prestandan, jag betalar gärna extra för det.

Man får ju koma ihåg att Topping är extremt populärt bland ASRs medlemmar, och det avspeglas såklart i mängden felrapporter. Statistiskt kanske de inte är sämre än vilket annat märke som helst.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-31 16:26

Sannolikt. Jag googlade lite och det verkar som om ingen tagit upp det hittills på Interwebben. Du får gärna ge något konkret exempel eftersom jag inte har en susning - men är ivrig att lära. Det är i så fall synd på så rara ärtor.

Bästa,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-01-31 16:47

Morello skrev:Jag är litet förvånad att Stereophile testar en produkt som inte är i närheten av att satisfiera CE/UL-reglementet. Det är dessutom mycket bökigare i USA än i Europa.

Mina Topping apparater har åtminstone CE och FCC märkningar, förhoppningsvis äkta sådana.

Topping Pre90 CE.jpg
Topping Pre90 CE.jpg (415.01 KiB) Visad 1862 gånger
Senast redigerad av Zappa 2022-01-31 16:49, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-31 16:49

Belker skrev:
goat76 skrev:
sprudel skrev:

Man får ju koma ihåg att Topping är extremt populärt bland ASRs medlemmar, och det avspeglas såklart i mängden felrapporter. Statistiskt kanske de inte är sämre än vilket annat märke som helst.

Det är väl inte bara Topping som är populärt bland medlemmarna på ASR, jag ser inte alls lika många användare som har problem med sina produkter från RME, SMSL, Schiit, Genelec, KEF som alla hör till den populära floran av fabrikat på ASR. Var är alla felrapporteringar för dessa fabrikat annat än något enstaka måndags-ex?

Det är väl uppenbart att Topping har en onormalt hög felprocent, det måste väl du som hänger en del på ASR ha upptäckt, eller har du ändrat dig från föregående sida i denna tråd? :)

Belker skrev:
goat76 skrev:Trådarna om produkter från Topping visar tyvärr på att kvaliteten inte alltid är på topp, så på så vis verkar man få det man betalar för.

Absolut. Det kan ju härledas till konstruktion utan marginaler eller dålig QC. Jag tror det senare, för det känns inte som att produkterna degenereras som en top-fueltrimmad folkamotor. Det är DOA eller funkar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-31 17:02

Ser inte riktigt vad det är i en topping pre90 som skulle gå sönder i tid och otid.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-31 17:52

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

Det är väl inte bara Topping som är populärt bland medlemmarna på ASR, jag ser inte alls lika många användare som har problem med sina produkter från RME, SMSL, Schiit, Genelec, KEF som alla hör till den populära floran av fabrikat på ASR. Var är alla felrapporteringar för dessa fabrikat annat än något enstaka måndags-ex?

Det är väl uppenbart att Topping har en onormalt hög felprocent, det måste väl du som hänger en del på ASR ha upptäckt, eller har du ändrat dig från föregående sida i denna tråd? :)

Belker skrev:
goat76 skrev:Trådarna om produkter från Topping visar tyvärr på att kvaliteten inte alltid är på topp, så på så vis verkar man få det man betalar för.

Vaddå, ska jag behöva vara rimlig och konsekvent i vad jag skriver?! :wink:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-31 17:57

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Man får ju koma ihåg att Topping är extremt populärt bland ASRs medlemmar, och det avspeglas såklart i mängden felrapporter. Statistiskt kanske de inte är sämre än vilket annat märke som helst.

Belker skrev:Absolut. Det kan ju härledas till konstruktion utan marginaler eller dålig QC. Jag tror det senare, för det känns inte som att produkterna degenereras som en top-fueltrimmad folkamotor. Det är DOA eller funkar.

Vaddå, ska jag behöva vara rimlig och konsekvent i vad jag skriver?! :wink:

Nej, såklart inte. Förlåt!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-01-31 22:08

Fina mätdata, men saknar den inte en balanskontroll?
Om så är fallet går den ju bort på grund av det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-01-31 22:35

När nyttjar du balanskontrollen?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-31 22:40

På lördagar.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-01-31 22:48

Morello skrev:När nyttjar du balanskontrollen?

När jag justerar balansen i det inspelade fonogrammet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-01 00:27

Jag kan inte påminna mig att ha en enda skiva där balansen behöver justeras.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 00:40

Verkligen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-01 01:23

Du behöver inte ifrågasätta, jag skrev redan om min uppfattning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-01 01:33

AlbertHall är den första jag hört använda balanskontrollen för album och låtar, den trodde jag främst användes om man har problem med kanalbalansen i någon gammal apparat eller liknande.

Vad är det för musik som behöver det?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 02:03

De album där kanalbalansen inte är optimal. Det finns ju inspelningar där balansen kantrar åt något håll. Då kan en justering på kanske 0,5 db åt endera hållet vara av intresse. Vad är det för konstigt med det?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-01 09:11

Ser ut som att de använder en kraftförsörjning från meanwell av denna typ:
https://www.meanwell.com/webapp/product ... rod=IRM-20

Kanske inte exakt IRM20 men likväl en kretskortsmonterad PSU. En sådan kan förenkla förfarandet att få en produkt godkänd, dock hävdar jag att elektronikkonnässören konstruerar sin egen nätdel!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-01 09:20

AlbertHall skrev:De album där kanalbalansen inte är optimal. Det finns ju inspelningar där balansen kantrar åt något håll. Då kan en justering på kanske 0,5 db åt endera hållet vara av intresse. Vad är det för konstigt med det?

Konstigt sa jag inte, men jag tror det är ovanligt att använda balanskontrollen för att ändra balansen för ljudmixen i enskilda låtar.

Vad är det du lyssnar efter i de låtar du vill förändra balansen för, och kan du ge ett exempel på någon låt där du tycker balansen kantrar?

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-02-01 11:00

pLudio skrev:Den har i alla fall ett "Hi-Res Audio" klistermärke. :-)

Hi-Res Audio klistermärke kan man nog inte lita på. :D
https://www.aliexpress.com/item/3296957 ... 1c16YYBvEZ
Bilagor
chrome_Q1ohekthOw.png
chrome_Q1ohekthOw.png (1.1 MiB) Visad 1956 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-01 11:06

hifi_nirvana skrev:

Vad är det man ska lita på? Betyder lappen något? Är den ett certifikat?

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-02-01 11:10

Belker skrev:
hifi_nirvana skrev:

https://support.beyerdynamic.com/hc/en- ... logo-mean-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-01 11:11

jonasp skrev:Ser ut som att de använder en kraftförsörjning från meanwell av denna typ:
https://www.meanwell.com/webapp/product ... rod=IRM-20

Kanske inte exakt IRM20 men likväl en kretskortsmonterad PSU. En sådan kan förenkla förfarandet att få en produkt godkänd, dock hävdar jag att elektronikkonnässören konstruerar sin egen nätdel!

Ville köpa en liknande till ett Pass delningsfilter men fick inte som privatperson. Pass rekommenderade ett större extern klump märkt 60 W, tyckte den var väl stor. Pass kör den 60 W från Meanwell till flera av sina byggen såväl till gör-det-själv-produkterna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-02-01 11:12

Jodå, går att köpa på Farnell med flera.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-01 11:15

hifi_nirvana skrev:
Belker skrev:
hifi_nirvana skrev:Hi-Res Audio klistermärke kan man nog inte lita på. :D

Tack. Men det verkar ju inte vara några svåra krav för den här produkten.
"The analogue frequency response of headphones and amplifiers must be at least 40 kHz."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-01 11:19

Belker skrev:
hifi_nirvana skrev:
Belker skrev:Vad är det man ska lita på? Betyder lappen något? Är den ett certifikat?

Tack. Men det verkar ju inte vara några svåra krav för den här produkten.
"The analogue frequency response of headphones and amplifiers must be at least 40 kHz."

Är Hi-Res verkligen en märkning tänkt för ett försteg? :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-01 11:29

Kan ju klassas som pre-amp, så uppenbarligen.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-02-01 11:54

Jag är fortfarande väldigt nöjd med mina Topping Pre90 och Ext90. Ljudet är på topp och Pre90 är exceptionellt lågbrusig. För mig räcker de få funktionerna långt. Möjligheten att sätta en standard volym per ingång är trevlig, det är praktiskt att med en knapptryckning snabbsänka till en viss ljudnivå. Fjärrkontrollen är definitivt en svag länk som har jag ersatt med en välfungerande kontroll.

Topping Pre90 & Ext90.jpg
Topping Pre90 & Ext90.jpg (792.48 KiB) Visad 1909 gånger

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2022-02-01 12:19

Zappa skrev:Jag är fortfarande väldigt nöjd med mina Topping Pre90 och Ext90. Ljudet är på topp….
GÖTEBORG! :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-02-01 12:22

Rydberg skrev:
Zappa skrev:Jag är fortfarande väldigt nöjd med mina Topping Pre90 och Ext90. Ljudet är på topp….
GÖTEBORG! :mrgreen:

Ett omedvetet sådant. :lol:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-01 12:33

Zappa skrev:Jag är fortfarande väldigt nöjd med mina Topping Pre90 och Ext90. Ljudet är på topp och Pre90 är exceptionellt lågbrusig. För mig räcker de få funktionerna långt. Möjligheten att sätta en standard volym per ingång är trevlig, det är praktiskt att med en knapptryckning snabbsänka till en viss ljudnivå. Fjärrkontrollen är definitivt en svag länk som har jag ersatt med en välfungerande kontroll.

Den stora frågan, har du klistermärket på din Pre 90? :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-02-01 12:38

goat76 skrev:
Zappa skrev:Jag är fortfarande väldigt nöjd med mina Topping Pre90 och Ext90. Ljudet är på topp och Pre90 är exceptionellt lågbrusig. För mig räcker de få funktionerna långt. Möjligheten att sätta en standard volym per ingång är trevlig, det är praktiskt att med en knapptryckning snabbsänka till en viss ljudnivå. Fjärrkontrollen är definitivt en svag länk som har jag ersatt med en välfungerande kontroll.

Jajamän! :)

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-02-01 12:43

Zappa skrev:
goat76 skrev:

Är det äkta klistermärke :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-02-01 12:47

hifi_nirvana skrev:
Zappa skrev:
goat76 skrev:

Lika äkta som FCC och CE märkningarna. :wink:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-02-01 13:14

Zappa skrev:
hifi_nirvana skrev:
Zappa skrev:

Lika äkta som FCC och CE märkningarna. :wink:

Den är faktiskt listad på https://www.jas-audio.or.jp/english/hi- ... tuation-en

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-01 15:10

Sjabbliga inspelningar med tydlig obalans mellan kanalerna förekommer, men är ovanliga. Dock kan man ha en något varierande känslighet/frekvensgång för vänster och höger högtalare (inklusive tidiga laterala reflektioner), vilket kan leda till att vissa inspelningar beroende på frekvensinnehåll kantrar mer än andra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-01 15:12

Jag är mest van att man på grund av kanalobalans i elektroniken samt på grund av högtalarnas placering och samverkan med rummet har en permanent justering i systemet. Har aldrig justerat på enskilt fonogram (säger därmed inte att det aldrig skulle behövas).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-01 16:03

Man kan naturligtvis behöva både en permanent balansjustering och dessutom märka av att frekvensinnehållet i vissa inspelningar påverkar kanalbalansen. Här föreligger det en tydlig skillnad perceptuellt: om det handlar om elektronik kommer man att ha en konstant obalans som inte påverkas av inspelningarnas frekvensinnehåll eftersom frekvensgången endast påverkas marginellt, medan man för obalanser orsakade av högtalare och tidiga reflektioner kan märka ganska tydlig skillnad mellan olika inspelningar.

Dock är det förstås illa om man har kanalobalanser om någon dB eller så för elektroniken, vilket inte är helt ovanligt för högtalare (bredbandigt, smalbandigt handlar det om betydligt större skillnader). Speciellt billiga högtalare kan vara ganska hemska när frekvensgången skiljer en hel del mellan olika elementindivider med ett ljudsceneri som driver fram och tillbaka omväxlande mot vänster eller höger högtalare.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-01 16:05

Jag misstänker att mången kanalobalans från elektronik härstammar från potentiometrar. Jag har ett gammal NAD-försteg där hemma som permanent lutar åt ena sidan. Det vore extra roligt om obalansen kom från balanspoten! :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-01 16:20

Ja, oftast är det så, speciellt vid hög dämpning när det kan handla om åtskilliga dB för billiga potentiometrar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-01 17:15

Nu är det ju inget fel i sig om en ljudmix har mer energi i ena kanalen, det är ju helt upp till den som skapat mixen att exempelvis panorera ett dominerande ljudinslag/instrument åt det ena eller andra hållet i stereofältet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-01 18:02

Det är inte vad det handlar om här, utan att delar av mixen som med stor sannolikhet borde ha varit centrerade (t.ex. sångare) upplevs vara placerade en bit åt sidan, oftast p.g.a. högtalarnas brister och asymmetri i de tidiga laterala reflektionerna och ibland p.g.a. obalans i någon potentiometer.

Dessutom förekommer det att hela ljudsceneriet är tydligt förskjutet en bra bit åt sidan, vilket även framgår tydligt i frekvensspektrum, då i princip hela det känsliga frekvensområdet 500-8000 Hz har klart högre nivå. Här är ett extremt exempel, där höger kanal genomgående ligger ca 1-4 dB lägre än vänster kanal:

im so excited.png
im so excited.png (38.06 KiB) Visad 1699 gånger

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-02-01 18:12

Tycker det brukar hjälpa med att ändra lyssningspositionen några cm. Eller flytta en kudde eller något annat reflekterande om man upplever en snedvriden ljudbild. Då brukar det lösa problemet.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 18:30

Kör jag en monosignal ligger den klippfast centrerad som den skall. Men på vissa inspelningar gör det definitivt nytta att använda balanskontrollen som för övrigt är relästyrd. Alltså ingen undermålig potentiometer. Därmed anser jag att en balanskontroll är användbar. De försteg jag använt t ex NAD, Bryston och Benchmark har samtliga haft balanskontroller som jag till och från har använt. Till nytta.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-02-01 18:43

AlbertHall skrev:Kör jag en monosignal ligger den klippfast centrerad som den skall. Men på vissa inspelningar gör det definitivt nytta att använda balanskontrollen som för övrigt är relästyrd. Alltså ingen undermålig potentiometer. Därmed anser jag att en balanskontroll är användbar. De försteg jag använt t ex NAD, Bryston och Benchmark har samtliga haft balanskontroller som jag till och från har använt. Till nytta.

Är det vinyl, cd eller streaming vi talar om som du upplever att du behöver balansera. Kan du ge något exempel. Bara nyfiken om jag upplever detsamma.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 18:48

Jag spelar i princip uteslutande CD. Nu är det ju så att på de flesta fonogram behövs ju ingen justering. Men det förekommer. Jag får återkomma med något exempel när jag råkar spela ett sådant.
Men balanskontrollen vill jag helst inte undvara.

Nu skulle det ju kunnat vara så att jag har obalans mellan öronen, eller i elektronik, högtalare, rum osv. Men då borde ju detta höras permanent som en tiltning åt samma kanal. Så är inte fallet.

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-01 20:08

AlbertHall skrev:Jag spelar i princip uteslutande CD. Nu är det ju så att på de flesta fonogram behövs ju ingen justering. Men det förekommer. Jag får återkomma med något exempel när jag råkar spela ett sådant.
Men balanskontrollen vill jag helst inte undvara.

Nu skulle det ju kunnat vara så att jag har obalans mellan öronen, eller i elektronik, högtalare, rum osv. Men då borde ju detta höras permanent som en tiltning åt samma kanal. Så är inte fallet.

Allt beroende på frekvensspekrum....

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 21:25

Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Mahlers 6:a/Danska radion/Leif Segerstam. En fin inspelning. Absolut ingen obalans där. Stort djup och alla sektionerna på plats där de förväntas vara. Här behövs balanskontrollen inte.
Stort frekvensinnehåll.

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-01 22:32

AlbertHall skrev:Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Mahlers 6:a/Danska radion/Leif Segerstam. En fin inspelning. Absolut ingen obalans där. Stort djup och alla sektionerna på plats där de förväntas vara. Här behövs balanskontrollen inte.
Stort frekvensinnehåll.

Man får ju hoppas att den som gör slutmixning sitter i exakt korrekt "sweetspot" oavsett vilken inspelning det gäller.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 23:21

Ja, fan vet!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 00:36

I-or skrev:Det är inte vad det handlar om här, utan att delar av mixen som med stor sannolikhet borde ha varit centrerade (t.ex. sångare) upplevs vara placerade en bit åt sidan, oftast p.g.a. högtalarnas brister och asymmetri i de tidiga laterala reflektionerna och ibland p.g.a. obalans i någon potentiometer.

Dessutom förekommer det att hela ljudsceneriet är tydligt förskjutet en bra bit åt sidan, vilket även framgår tydligt i frekvensspektrum, då i princip hela det känsliga frekvensområdet 500-8000 Hz har klart högre nivå. Här är ett extremt exempel, där höger kanal genomgående ligger ca 1-4 dB lägre än vänster kanal:

im so excited.png

I de flesta fall är det ett fullt medvetet mixningsbeslut att placera sångarens röst något "off-center" i mixen, detta p.g.a att det ofta är så trångt just där då många andra ljudinslag som exempelvis bastrumma, virveltrumma och basgitarr även de gör sig bäst i en central position i mixen. Genom att förskjuta dessa ljudinslag lite i och runt mitten så öppnar det upp mixen märkbart, och ger den positiva effekten att alla dessa ljudinslag låter tydligare och inte lika krampaktigt ihoppackade.
Oftast märks inte detta av så länge man inte lyssnar efter det, men om du lyssnar igenom några bra mixade album så kommer du märka att sångarens röst placeras lite olika från låt till låt, och ibland ganska mycket.

Men med det sagt... klart det måste finnas några exempel på skeva mixar som inte var tänkta att vara det, det är dock svårt att veta vilka dessa är eftersom det inte finns några skrivna regler på hur en ljudmix ska vara balansmässigt. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 00:48

jansch skrev:
AlbertHall skrev:Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Stort frekvensinnehåll.

Man får ju hoppas att den som gör slutmixning sitter i exakt korrekt "sweetspot" oavsett vilken inspelning det gäller.

Med ljudmixar gjorda under den digitala eran (vilket nu trots allt ändå måste anses vara ganska långt tillbaka i tiden), så ser man ju exakt hur allt är panorerat i studioprogrammet. Alla kanaler börjar ju med "default"-inställningarna som 0% panorerade, om studioteknikern tvingas avvika från detta för att ljudinslagen ska låta centrerade i mixen så förstår han naturligtvis att balansen inte riktigt stämmer i hans monitorsystem. :)

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-02-02 01:20

Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.
Enligt mig, alltså :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 07:33

Ted_B skrev:Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.

Sången är för det mesta tillräckligt nära mitten att man inte tänker på att den ligger 5-15% åt utanför mittpunkten, det är först när man lyssnar efter det som man märker det.

Jag lyssnade på en låt för en tid sen som jag hört väldigt många gånger på, och jäklar vad förvånad jag blev att jag aldrig hade tänkt på att sången låg panorerad nästan hela vägen ut mot höger kanal. Det passade uppenbarligen bra för just den mixen. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-02-02 08:19

goat76 skrev:
Ted_B skrev:Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.

Sången är för det mesta tillräckligt nära mitten att man inte tänker på att den ligger 5-15% åt utanför mittpunkten, det är först när man lyssnar efter det som man märker det.

Jag lyssnade på en låt för en tid sen som jag hört väldigt många gånger på, och jäklar vad förvånad jag blev att jag aldrig hade tänkt på att sången låg panorerad nästan hela vägen ut mot höger kanal. Det passade uppenbarligen bra för just den mixen. :)

Vilken låt? Nyfiken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 08:33

hifikg skrev:
goat76 skrev:

Vilken låt? Nyfiken.

Det var någon låt med Shellac, jag får återkomma med vilken det var. Jag tror dock inte deras musik tilltalar dig, och du lär ju inte bli tagen på sängen att du inte upptäckt tidigare att sången är placerad så långt ut till höger. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-02-02 10:40

Så vad blir "domen"?

Om försteget Topping Pre90 jämförs mot ett erkänt bra försteg av klassisk sort oavsett prisklass. Hur står det sig då när det gäller transparens och funktioner? Finns det någon som har en faktisk åsikt om det. Gärna i jämförelse mot en referens.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-02-02 11:25

eljulio skrev:Så vad blir "domen"?

Om försteget Topping Pre90 jämförs mot ett erkänt bra försteg av klassisk sort oavsett prisklass. Hur står det sig då när det gäller transparens och funktioner? Finns det någon som har en faktisk åsikt om det. Gärna i jämförelse mot en referens.

Läs test på ASR eller Stereophile så kommer du fram till att det är i klass med det bästa som kan köpas ljudmässigt. Lull-lull kanske saknas men då kostar det.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-02-02 11:56

Någon borde flytta mönsterkorten från Pre90 och Ext90 till en lyxig fullbreddslåda med rattar och knappar av rang som gör att man bara vill sitta och vrida och smeka den. :-)

Det kompakta formatet är heller ingen höjdare med en massa kablar som drar i de små lätta lådorna.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-02-02 12:52

pLudio skrev:Någon borde flytta mönsterkorten från Pre90 och Ext90 till en lyxig fullbreddslåda med rattar och knappar av rang som gör att man bara vill sitta och vrida och smeka den. :-)

Det kompakta formatet är heller ingen höjdare med en massa kablar som drar i de små lätta lådorna.

Låter lite pervvo faktiskt, men "I feel you, brother". Det är ju lull-lullet som kostar. Att tillverka en bra krets med bra topologi är ju inte dyrare än att tillverka en dålig krets med dålig topologi. Kunskap och knowhow blir ju billigare per producerad enhet ju fler man gör, som det är vettigt att satsa på större serier och det får man inte till om man fördyrar med det som kostar mycket utan att inte ge något, dvs. i princip allt som väger.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-02-02 13:04

eljulio skrev:Så vad blir "domen"?

Har beställt en d:o.
Rapport kommer :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-02 13:30

goat76 skrev:
I de flesta fall är det ett fullt medvetet mixningsbeslut att placera sångarens röst något "off-center" i mixen, detta p.g.a att det ofta är så trångt just där då många andra ljudinslag som exempelvis bastrumma, virveltrumma och basgitarr även de gör sig bäst i en central position i mixen. Genom att förskjuta dessa ljudinslag lite i och runt mitten så öppnar det upp mixen märkbart, och ger den positiva effekten att alla dessa ljudinslag låter tydligare och inte lika krampaktigt ihoppackade.
Oftast märks inte detta av så länge man inte lyssnar efter det, men om du lyssnar igenom några bra mixade album så kommer du märka att sångarens röst placeras lite olika från låt till låt, och ibland ganska mycket.

Men med det sagt... klart det måste finnas några exempel på skeva mixar som inte var tänkta att vara det, det är dock svårt att veta vilka dessa är eftersom det inte finns några skrivna regler på hur en ljudmix ska vara balansmässigt. :)

Nej, detta är inte heller vad det handlar om. Det som beskrivs ovan gäller sångare som konsekvent placeras t.ex. 20-40 cm till vänster om centrum (med ett högtalaravstånd om ca 2,5 m) på i stort sett alla låtar inklusive monoproduktioner. Detta har absolut ingenting med ljudmixen att göra utan beror framförallt på högtalare och uppställning.

Dessutom förekommer det att man råkar på helt felproducerade alster som exemplet jag lade upp ovan (andra versioner av den låten uppvisar inte detta fel). Här hör man tydligt att hela mixen har förskjutits en bra bit åt vänster.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 18:10

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:

Vilken låt? Nyfiken.

Det var någon låt med Shellac, jag får återkomma med vilken det var. Jag tror dock inte deras musik tilltalar dig, och du lär ju inte bli tagen på sängen att du inte upptäckt tidigare att sången är placerad så långt ut till höger. :)

Shellac - "Mama Gina"
Steve Albinis röst befinner sig endast i höger kanal i denna låt, en låt jag lyssnat på tusentals gånger utan att ens lägga märke till detta under alla dessa år. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-02-02 19:55

Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-02-02 20:05

Vad är det mer än det hyfsat låga priset och den kanske goda prestandan som gör trådar om Topping-produkter så långa?

Min intressanta tråd i teknikdelen om Accuphases AAVA-volymkontroll tycks tämligen iskall, men den borde ju vara intressant att engagera sig i, tycker jag. Om inte annat kan man väl skriva några rader i syfte att avfärda hela konstruktionen som överarbetad, kostbar och praktiskt sett meningslös.
Nu har jag redan gjort det, insåg jag just...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 20:19

hifikg skrev:Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.

Ja, klart det är meningen.
Det jag ville säga var bara att det inte behöver låta helt fel bara för att rösten inte ligger exakt i mitten av ljudmixen, det tog över 20 år av lyssning av det albumet innan jag lade märke till hur rösten var panorerad i den låten. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-02-02 20:50

Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.
Förvisso sannolikt med öronen och hörselsinnet allesammans, men vi tycks lägga märke till lite olika saker i det vi lyssnar på. Sångrösters placering i ljudpanoramat är nog ett exempel på sådant som jag inte tänker så mycket på. Det kan såklart bottna i att det här hemma spelas väldigt sparsamt med musik med sånginslag. :roll:
Sparsamt med det mesta utöver scenframförd orkestermusik, kryddat med lite solopiano och en knivsudd stråkkvartett.
:)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 21:20

Strmbrg skrev:Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.
Förvisso sannolikt med öronen och hörselsinnet allesammans, men vi tycks lägga märke till lite olika saker i det vi lyssnar på. Sångrösters placering i ljudpanoramat är nog ett exempel på sådant som jag inte tänker så mycket på. Det kan såklart bottna i att det här hemma spelas väldigt sparsamt med musik med sånginslag. :roll:
Sparsamt med det mesta utöver scenframförd orkestermusik, kryddat med lite solopiano och en knivsudd stråkkvartett.

Precis, det är också det jag menar. Det är nog rätt få lyssnare som verkligen stör sig på, eller ens märker av om sångrösten inte ligger exakt i mitten av ljudpanoramat. Det är alltså fullt normalt att även ett ljudinslag som sångröster panoreras fritt till en plats i ljudpanoramat där den för den specifika ljudmixen gör sig bäst, dels ljudmässigt, dels konstnärsmässigt och dels av ljudtekniska skäl.

Som sagt, vid ren musiklyssning är det inte ens säkert att jag ens lägger märke till att sångrösten ligger längst ut till höger i ljudmixen. :)
Senast redigerad av goat76 2022-02-02 21:28, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-02 21:26

Strmbrg skrev:Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.

En inspelning med i huvudsak monoupptagning som panoreras in i stereobilden blir mer "precis" i stereobilden. Typiskt populärmusik.
Klassisk musik blir mycket mer "diffus"* i stereobilden då även om många mic:ar används tar dom upp fler instrument//röster per mikrofon. Man närmic:ar alltså inte så hårt och dessutom spelas allt in på en gång normalt = alla mic:ar får med en del av helheten.

*"Diffus" skall i detta sammanhang tolkas om närmare verkligheten. Den precision i stereobilden som populärmusik normalt har kan kanske motsvara live i ett större rum, kanske hemmamiljö men definitivt inte på konserter. (om man inte kör ut ALLT i ett PA-system och man sitter/står optimalt)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-04 15:22

[quote="hifikg"]Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.[/quote

"Konstnärligt", ja så kan man kallade det, men lika irriterande som en video på MTV

Balanskontrollen gör nytta., inget att snacka om. Jag tror heller inte att ansedda tillverkare har den i sina förförstärkare för att vara skojiga.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-04 15:38

AlbertHall skrev:
hifikg skrev:Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.[/quote

"Konstnärligt", ja så kan man kallade det, men lika irriterande som en video på MTV

Balanskontrollen gör nytta., inget att snacka om. Jag tror heller inte att ansedda tillverkare har den i sina förförstärkare för att vara skojiga.

Det går visst att prata om, vilket vi gjort på de tidigare sidorna. Du skulle återkomma med exempel på skivor som har snedställd kanalobalans, vi inväntar! Det framstår märkligt att du svarar på ett inlägg som inte har med kanalobalans att göra, som inte ens är från denna tråden, eller?!? En balanskontroll gör så klart nytta OM den behövs, men det är många som har påtalat för dig att det hör till ett fåtal undantag om det är digitala ljudkällor (LP-avspelning kan ha ganska sned kanalobalans). Men du vill fortfarande ta upp detta tycks det som. Den som gärna vill ha en balanskontroll köper förstås ett försteg/förstärkare med balanskontroll, det är ju inget konstigt med det.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-04 16:43

Nej, det är absolut inget konstigt. Den gör nytta om den behövs.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-04 16:52

Vi inväntar dina (fåtal?) exempel... :wink:

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-02-05 12:13

China’s schoolkids beat American students in all academic categories
The academic performance of American schoolchildren hasn't budged in two decades, despite billions of dollars in increased funding.
https://bigthink.com/the-present/pisa-t ... 5iTQblNFKo

USA ”djupt bekymrat” över Kinas nya teknik: ”Vet inte hur vi ska försvara oss”
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... ar-AAPH31q
(= sådant kan knappast vara stulet)

Ex-Google boss Eric Schmidt: US 'dropped the ball' on innovation
"That's significant because it shows how much China is focusing on research and development in comparison to the US.
For example, Chinese telecoms infrastructure giant Huawei spends as much as $20bn (£15.6bn) on research and development - one of the highest budgets in the world.
This R&D is helping Chinese tech firms get ahead in key areas like artificial intelligence and 5G. "
https://www.bbc.com/news/business-54100001

De investerar mer inom teknik och utbildar långt fler..
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-05 12:33

Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för fler ingångar än en och därmed inte behöver ett försteg?
Senast redigerad av goat76 2022-02-05 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-02-05 12:57

goat76 skrev:Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för flertalet ingångar?

Vad menas med "flertalet ingångar", är det "mer än hälften av ingångarna", eller helt enkelt bara "mer än en ingång"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-05 13:27

paa skrev:
goat76 skrev:Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för flertalet ingångar?

Vad menas med "flertalet ingångar", är det "mer än hälften av ingångarna", eller helt enkelt bara "mer än en ingång"?

Förlåt om "flertalet" var ett inkorrekt ordval och att det ställde till så mycket problem för dig. Tycker du verkligen det var svårt att förstå innebörden i det jag skrev, eller kändes det bara lite roligt att tråka en annan medlem på forumet?

Finns det ens en rimlighet att jag menade något annat än det du mycket väl vet att jag menade?
Bidra med något positivt istället, exempelvis ett svar på den ställda frågan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-02-05 16:21

goat76 skrev:
paa skrev:

Förlåt om "flertalet" var ett inkorrekt ordval och att det ställde till så mycket problem för dig. Tycker du verkligen det var svårt att förstå innebörden i det jag skrev, eller kändes det bara lite roligt att tråka en annan medlem på forumet?

Finns det ens en rimlighet att jag menade något annat än det du mycket väl vet att jag menade?
Bidra med något positivt istället, exempelvis ett svar på den ställda frågan.

Om jag kunnat svara hade jag gjort det. Men att det är fyra rekommenderade av 15 testade försteg står ju inte i någon relation till någon sorts marknadsundersökning, så det beror väl på vad Amir sett som intressant att testa, eller helt enkelt fått tag på bara?
Sen är det säkert så att det säljs betydligt fler slutsteg än försteg, främst för att användas med AV-receivrar i hemmabioanläggningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi