Vad händer i Kina?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-08 12:06

Vad sker där på andra sidan av jorden?
Priset stiger på allt i hifi väg.
Nästan allt tillverkas av Kina nu för tiden.
Är det rätt att högtalare nästa kostar dubbelt så mycket nu än för några år sedan?
Elektronik har ökat i pris oxå.
Jag tror inte att många har råd att investera sina surt intjänade slantar på hifi.
Ja allt kanske har sin tid.. Köpa billigt och tillverkade i Kina verkar inte gälla längre.
Vilket land ska ta över våra behov av billig hifi?

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Nattlorden » 2022-08-08 12:12

Förstår om det kliar i fingrarna på några - men ingen politik av detta nu. // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-08 15:21

Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.

Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.

Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %. 8O

Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-08 15:35

Personligen tror jag att Kina brottas med en hel del problem, såsom inflation, högre löner, dolda kostnader som kommer fram, exempelvis i typ av miljöpåverkan. Folket blir mer medvetet i sin relation till omvärlden.
Kina stängde landet under pandemins början och sedan i omgångar och det var/är katastrof för Kina, som jag ser det. Den första nedstängningen skedde under deras Nyår. Det blev ett stort avbräck i tillgänglighet på produkter tillverkade i Kina. Där tappade många i Väst en stor del av sin projekterade omsättning.
Jag pratar nu av egen erfarenhet gällande företag jag samarbetat med där dessa företag aldrig återhämtade sig. De skulle leverera högtalarlanternor till USA.

Kina är fortfarande beroende av att Väst köper produkter tillverkade i Kina. Då det skapats en stark medelklass i Kina så blir läget annorlunda och Kina kan stå på egna ben gällande köpkraft, vad det nu kommer innebära?
Tror inte Rysslands köpkraft ens är i närheten av Västs köpkraft.

Kina är beroende av energitillgång och där är Ryssland en partner där Väst inte kan konkurrera.

Då blir det i nuvarande läge med kriget i Ukraina ett val mellan sälj till Västkonsumenter kontra import av energi. Vilket är viktigast för Kina?

En annan viktig parameter är transport och logistik från Kina till Väst. Dessa priser har mångdubblats sedan pandemins början och det är kö och väntetider i logistiken.
Det påverkar priset på Kinesiska produkter som säljs i Väst ganska rejält.

Så länge människor skapar kriser för sig själva och andra, så kommer det bli ganska turbulent på denna planet och det gäller även priser på industriprodukter. Tittar man utifrån på eländet så inbillar jag mig att det ser rätt kaotiskt ut.
Vad vill människorna uppnå egentligen? Det verkar vara fruktan och rädsla som styr beslut, och det mesta verkar vara låtsasfiender i form av fantasimissfoster som inte ens existerar annat än som hallucinationer.
Då brukar besluten bli usla. Vill nog säga att Putins beslut är usla och Pelosis beslut att besöka Taiwan var uselt. Hon är talman och inte politiker. Hon gör hela resan i eget personligt syfte. Så har det sagts i de artiklar jag läst.
President Joe Biden har sagt att USA:s militär inte ser resan till Taiwan ”som en bra idé”.
Eftersom Kinas reaktion är långt större än balanserat, så är det, som jag ser det, ett tecken på att Kina tar tillfället i akt för att genomföra saker som de annars har svårt att genomföra, exempelvis att avbryta hela miljösamarbetet.
Vad har en talmans personliga resa till Taiwan att göra med globalt miljösamarbete? Ingenting! Det logiska är att Kina egentligen inte vill ha sådant samarbete och nu har tillfället kommit då Kina kan skylla på USA. Det är USAs fel att Kina nu helt kommer strunta i miljön.
I samband med att Pelosis plan landade kallades USA:s ambassadör upp till det kinesiska utrikesdepartementet. Där han fick motta en varning att Washington ”kommer att få betala priset”.
Då undrar jag, priset för vaddå?

Det finns flera förklaringar till varför priser på produkter "made in China" har kraftigt höjts och kanske även dubblerats. Ser heller ingen ljusning på kort sikt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2022-08-08 18:11

Chi-fi är numera tji-fi

Gynnare av Europatillverkad elektronik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-08 23:52

I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.

Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.

Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %. 8O

Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.

Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... :roll: men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-09 01:01

FBK skrev:
I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.

Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... :roll: men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.

En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna :mrgreen:
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-09 01:12

VintageHiFi skrev:
FBK skrev:

Min förra Kvinna var inte alls sådan utan, "har du köpt en ny låda" :D 8) och jag skulle inte acceptera en sådan som styr så pass över en så man måste överge en hobby, det är ju helt knasigt :roll: Ett förhållande så måste man ju göra det bästa av varandras hobbys. Utan min bantade anläggning stavas kraftig minskad plånbok.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-09 11:08

FBK skrev:
VintageHiFi skrev:
FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.

Min förra Kvinna var inte alls sådan utan, "har du köpt en ny låda" :D 8) och jag skulle inte acceptera en sådan som styr så pass över en så man måste överge en hobby, det är ju helt knasigt :roll: Ett förhållande så måste man ju göra det bästa av varandras hobbys. Utan min bantade anläggning stavas kraftig minskad plånbok.

Jag känner massvis av denna typ när dom flyttat ihop så åker alla "fula" HiFi prylar ut, tillsammans med det mesta som gör ett rum lyssningsbart.
Resultatet i de flesta fallen brukar kunna sammanfattas med vitt & kalt. När det gäller ljud brukar det stanna vid några Sonos burkar.

Finns givetvis undantag men dom är få. Oftast beroende på att även partnern är lite intresserad.
Senast redigerad av VintageHiFi 2022-08-09 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-09 11:19

FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.

I fast penningvärde är det betydligt billigare med audioprodukter idag än på 80-talet. Dessutom är ljudkvaliteten överlag mycket högre. Dock har marknaden förskjutits mot livsstilsprodukter, portabelt ljud och hemmabio. Rena HiFi-produkter produceras numer i långt mindre volymer, vilket naturligtvis ger kännbara konsekvenser för audiofiler. Vinsterna är med få undantag ganska låga i HiFi-branschen även om bruttomarginalerna ofta är mycket höga. Om vinsterna vore höga så skulle det finnas långt fler företag på marknaden. HiFi-företagen maximerar sin vinst genom att sälja exklusiva produkter till högt pris i mindre volymer eftersom man inte tror att det finns någon massmarknad att sälja till.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 13:07

Ja det verkar vara små serier.
Tråkigt får våra konsumenter.
Handlarna måste få in tillräckligt med pengar.
Antingen måste dem sälja fler med lägre kvalitet eller få med hög kvalitet och högt pris.
De flesta vill sälja med högt pris.
Titta på stormarknader. De har nästan helt slutat att sälja hifi. TV går bra fortfarande.
Finns knappt ett högtalarpar att köpas där nu.
Nej du blir tvungen att handla från nätet eller dyrhifi butiker.
Ska det behöva vara så?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-09 13:24

Så länge det är många som inte fattar varför man behöver två högtalare ens så lär de nog inte försöka kränga några större system. Inte ens surroundljud kräver mer än en högtalare, typ ljudlimpa med surround. Slår man på stort kompletterar man med en basmodul också, om man lyckas smyga in den.
Nä, alla borde ha en egen mancave :) Typ: 3 r o k mancave och dusch...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 18:03

Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-09 18:05

LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Var är vi på väg?

Biltema :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-09 18:05

Var är vi på väg?

Mot Wireless.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 18:11

Wireless

Nja det blir kostsamt. Har inte råd.

Biltema

Jo jag har köpt där innan. Men kablarna oxidera och försämras med tiden.

Var därför jag letade efter något annat.
Finns det några andra billiga alternativ som inte oxidera?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2022-08-09 18:20

Var är vi på väg?

Jag har inte kollat i butikerna men enligt nätet finns det flera varianter som alla tre säljer:
https://www.elgiganten.se/search/h%25C3%25B6gtalarkabel
https://www.netonnet.se/search?query=h%C3%B6gtalarkabel
https://www.mediamarkt.se/sv/search.html?query=h%C3%B6gtalarkabel&searchProfile=onlineshop&channel=mmsesv
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 18:38

Jag hittade inga sladdar.
Skulle kanske ha frågat.
Man ska ju inte behöva fråga.
Tittade bland tillbehör och bland musikalternativ.
Man får nog beställa.
Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-09 19:33

hifikg skrev:
Var är vi på väg?

Biltema.... nu får du ge dig 8O Vilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema :? Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så :evil: :D
Senast redigerad av distad 2022-08-09 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 19:50

Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2022-08-09 19:54

Kjell.com har lite sladdar/kablat

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 20:44

Ska kika på kjell.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 20:47

Fick något tips om ethernet kabel. Någon som testat?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-09 20:49

LeifB skrev:Ska kika på kjell.

Nej, gynna Svenska hifi butiker istället och denna har flera billiga kopparkablar. https://www.hifi-punkten.se/kategori/154/loesmeter Det är en bra butik,har själv har handlat av dem.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 20:54

Sp-VIM är OFC. Lovande.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 21:02

NorStone DHCR-100.2
Någon som testat denna?
Orginell.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-09 21:03

FBK skrev:
hifikg skrev:
Var är vi på väg?

Biltema.... nu får du ge dig 8O Vilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema :? Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så :evil: :D

10k metern… njae

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 21:16

10k är alldeles för mycket.
Koppar eller försilvrad på sin höjd.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 21:30

Någon som har provat flätad kabel?
Ska ge lägre induktans.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-09 21:43

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:

10k metern… njae

:mrgreen: Väntade mig det svaret....

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-08-09 21:58

10k = 10 000, lite dyrt även om det vore för flera meter kabel :)
För övrigt är nog aIla kopparkablar OFC, eller?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-09 22:23

Mina fyrkantiga klossar från Kjell sitter bra och har inte degraderats på de år jag haft dem. Någon har t o m uttryckt att de ser rejäla ut, vill tro att det var FBK :)
Bilagor
click.jpg
click.jpg (54.34 KiB) Visad 3496 gånger

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 22:44

Är man nöjd så är allt bra.
Behöver inte kosta skjortan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-09 22:48

LeifB skrev:Är man nöjd så är allt bra.

SSSK låter lika bra, men känns som om de skulle kunna lossna vid minsta förflyttning eller åtgärd bakom apparaterna, sen kanske de oxiderar o har sig med tiden och kan orsaka hörbar glappkontakt. Har även nån sån där WBT kontakt, sån där som man snurrar o vrider o skruvar fast, sitter så in i hel... men låter bättre gör det inte, fast det är dyra märkeskablar. Röda.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2022-08-09 22:55

Kina byggd elektronik är för dyr…15inlägg senare, vilken kabel skall jag ha :D
Älskart :mrgreen:
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-09 23:31

Triggerhappy skrev:Kina byggd elektronik är för dyr…15inlägg senare, vilken kabel skall jag ha :D
Älskart :mrgreen:

Ja, en tråd som kom in på forumets kärnämne, inte ofta det händer :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-09 23:33

Här får fantasin flöda fritt.
Inga gränser.
De där dyra kontakterna fungerar säkert bra.
Men är dom värda priset??
Det är svårt att säga. Om inte ljudet blir bättre så undrar man ju. Visst är känslan värd något att man vet att de sitter där dem är.
Likadant med kablar.. Koppar eller silver??
Det kan vi alla har olika uppfattningar om.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-09 23:47

LeifB skrev:Wireless

Nja det blir kostsamt. Har inte råd.

Biltema

Jo jag har köpt där innan. Men kablarna oxidera och försämras med tiden.

Var därför jag letade efter något annat.
Finns det några andra billiga alternativ som inte oxidera?

Koppar oxiderar med tiden, ja. Men du påstår indirekt att det blir skillnad i ljudet. Eller har jag missförstått dig? Vilka mekanismer är det som ligger bakom denna försämring, anser du? Varför tror du att annan kopparkabel inte oxiderar?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-09 23:52

LeifB skrev:Jag hittade inga sladdar.
Skulle kanske ha frågat.
Man ska ju inte behöva fråga.
Tittade bland tillbehör och bland musikalternativ.
Man får nog beställa.
Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.

Kablar med kopparledare är generellt sett av syrefri koppar. Det behövs inte skrivas att den är av syrefri koppar. Vanlig elkabel till exempel, vilken som helst; är av syrefri koppar. Det är bara ett fåtal undantag som knappt säljs i Sverige som kan vara med t.ex. aluminiumkärna med ett lager koppar utanpå för att kunna löda/krympa/skruva den.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-09 23:55

LeifB skrev:Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?

Enligt dig, varför blir det diskanttapp? Det verkar som om du anser att det beror på att en annan metall skulle låta annorlunda, men argumentationen haltar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-09 23:59

LeifB skrev:Sp-VIM är OFC. Lovande.

Det finns inget speciellt med denna.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 00:01

Jag har bara sagt att oxiden ändrar på ljudet.
Det finns säkert en förklaring på detta.

Vad tror du om Kinas höjningar av priserna?
Känns som lite överdrivet om du frågar mig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-10 00:03

LeifB skrev:NorStone DHCR-100.2
Någon som testat denna?
Orginell.

Fantasifull beskrivning:

"Önskar Du en varmare klang med mycket basbotten? Då kan denna kabel vara helrätt för Dig!

DHCR-100.2 är en kabel det svänger om och dessutom i tjusig design!"
.

Du tyckte ju att du inte ville ha en kabel med diskanttapp, men här har du en sådan.
Givetvis har dock inte texten någon bärighet på faktiska prestanda.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-10 00:12

LeifB skrev:Jag har bara sagt att oxiden ändrar på ljudet.
Det finns säkert en förklaring på detta.

Men du har inte skrivit varför du tror att ljudet ändras. Tror du att hela kabeln har oxiderat inuti? Tror du att kontakteringen har varit bristfällig? Eller något annat? Vart jag vill komma är att du behöver fundera lite om vad du själv tror har hänt.
Vad tror du om Kinas höjningar av priserna?
Känns som lite överdrivet om du frågar mig.

Varför skapar du då en tråd om det om du nu tycker det är överdrivet?
Själv tror jag ingenting om trådämnet. Jag bryr mig inte om det.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 07:18

Ja du är lite aggressiv.
Hör att kabeln har förändrats av oxiden.
Sämre upplösning i diskanten.
Tycker att prisökningen i Kina är en aning överdriven.
Är den verkligen befogad?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 08:05

Fick ett bra svar:

Posted - 2022/08/10 : 07:34:08 Show Profile Email Poster Send pix a Private Message Reply
All koppar oxiderar omgående vid kontakt med syre.
Skillnaden med verklig OFC (Oxygene Free Copper) är att den invändigt skall ha en lägre syrehalt och altså vara renare. På ytan, där den exponeras för syre oxiderar även denna.

Koppar-oxid kan leda ström under vissa betingelser (t.ex höga spänningar). Egenskapen är dock inte linjär, varför den ofta beskrivs som en halvledare.

När silver kommer i kontakt med syre så utvecklas silver-oxid. Denna är en god ledare som, också är linjär med spänning. Men då ren silver (inte bland-silver som t.ex Sterling-silver) är mycket dyrt så är det få furunnat att använda denna till hifi, så används silver till att ytbelägga koppar (sk. försilvrad koppar).
Silvret ångas på kopparledaren och är extremt tunn. Syftet är enbart till för att skydda kopparen för kontakt med syre, så denna inte skall oxidera. Själv så använder jag denna typ av kabel som högtalarkabel.

Innan denna metod användes så förtennades kopparledare i samma syfte. Tennet ångades på koppar-ledaren för att förhindra uppkomst av halvledande koppar-oxider. Western Electric tillverkade kablar på detta sätt redan före WW2, vilka sedenare försökt kopierats av bla. Belden. WE hade dock en bommuls-isolering till skillnad från Beldens plast (troligen PVC). Att Beldens kable skulle vara en WE-kabel är mao helt felaktigt. Men om jag förstått det rätt så har de bägge iaf förtennade kopparledare.

Hur de olika typerna av material låter är något högst subjektivt, och få har nog haft möjligheten till en A-B jämförelse mellan ren (inte Stiring-silver) och koppar.
Kondo-san (numera bortgången legendarisk konstruktör på Audio Note/Konto) lär ha sagt att skillnaden mellan den legendariska rörförstärkaren Ongaku vs. andra förstärkare, ligger just i att Ongaku var byggd med silverkompnenter rakt igenom.
Det mest intresanta är dock att flera mycket ansedda (icke-snackare) producenter faktiskt har ren silvertråd i sina topp-modeller. Det gäller i talspolar (högtalare) såväl som signaltransformatorer, och i vissa fall film-kondensatorer, som Lowther, Audio Note, Kondo, Lundahl, Magnequest m.fl.
Flera (icke-snackande) konstruktörer framhäver även att ren silver har en positiv egenskap för ljudet. Som t.ex Morgan Jones och Allen Wright. Så någon sannaing tycks det finnas i detta.

För att återgå till ämnet..
Dålig (oren) koppar kan naturligtvis förekomma. Därtill kan en ohälsosam (fuktig) miljö accelerera oxidbildning. Isoleringens genomsläpphet och åldrande egenskaper (teflon är t.ex mer åldersbeständig än billig PVC) gör skillnad över tid.
Mitt tips är att köpa militärspecad kabel från t.ex Elfa. Kabel som är tillverkad från någon etablerad tillverkare som Habia, Belden eller Mogabi.
Själv så använder jag 24st AWG24 kablar som tvinnats ihop till högtalarkablar mha en borrmaskin. Utanpå allt en kabelstrumpa som håller ihop trådarna och ger ett städat visuellt intryck. Kabeln är en silverpläterad koppar-tråd med ETFE-isolering (en variant av Teflon).

Bygget av dessa kablar finns beskrivet i min "dagbok" här på hififorum om du vill se bilder.
Sunt förnuft och inget hokus-pokus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2022-08-10 08:54

Silver brukar sulfidera, inte oxidera. Det reagerar med det svavelväte som finns i luften och bildar den svarta silversulfid man inte sällan ser på silverbestick och smycken. Om jag inte minns fel är silversulfid en dålig ledare.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 09:41

Jasså silver är inte bra heller då?
Är det guld som gäller då?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-10 09:43

Koppar är en utmärkt metall för kablar; koppar är relativt billigt och har mycket hög konduktivitet. Guld är en relativt dålig ledare som därtill är en oerhört dyr metall.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 10:10

Ja guld är dyrt.
Tänkte att guld inte oxiderar.
Guldplättera är väl bra.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 10:56

Kan man förtenna ändarna så man slipper oxiden?
Är det ett bra alternatv att slippa oxid.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-10 10:59

Löd på kontaktdonen - svårare än så är det inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-10 12:20

LeifB skrev:Är man nöjd så är allt bra.

Finns bra men dyra kablar, och bra men billiga kablar.
Föredrar bra men billiga.

Samma gäller kontakter och lödning samt hur man klämmar fast kontakter. Ofta slarvas det med lödning/klämning

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-10 12:20

Morello skrev:Löd på kontaktdonen - svårare än så är det inte.

Ja det föredrar jag med.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-10 12:31

Man kan förstås pressa på donen eller nyttja så kallade "knivbananer" - alla tre metoderna ger en fullt adekvat kontaktövergång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 13:17

Morello
Ja det känns bra med de du föreslår.
Kontaktdon, var får man tag i såna?
Helst billiga?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-10 13:26

Om du specar vad du behöver är det enklare för Morello att svara.
Är det mellan elektronik ellet till högtalare, lågnivå, balanserat/obalanserat, phono, bananer, spade, XLR.
Vill du löda, klämma, skruva kontakten.
Ursäkta om jag missat om du redan skrivit det.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 13:53

Mellan förstärkare och högtalare.
Tar alla sorter.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-10 14:03

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-08-10 14:29

Tackar för länkar. Precis beställt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-10 19:34

LeifB skrev:Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.

OFC är väl all koppar?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 20:36

Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 21:14

De har börjat bli gröna.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-08-10 21:25

Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).

Som exempel kan vi ta Kjells kablar.

På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955

På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075

Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.

Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-10 21:45

Nu känner jag mig tvungen att slå till...
Bilagor
Skärmavbild 2022-08-10 kl. 21.44.36.png
Skärmavbild 2022-08-10 kl. 21.44.36.png (113.32 KiB) Visad 3633 gånger

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-10 21:45

Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-10 21:56

LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?

Jag har länge köpt kablar från svenska Supra det mesta beg men även en del nytt. Dom har fungerat alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-10 22:04

VintageHiFi skrev:
LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.

Jag har länge köpt kablar från svenska Supra det mesta beg men även en del nytt. Dom har fungerat alldeles utmärkt.

Jag kom över en klase Supra-kablar och en grendosa för en spottstyver så det är vad jag använder mest som strömkablar. Jag hör förstås ingen skillnad, men med Elfixen kan jag konstatera att de "läcker" mindre än vanliga datakablar mm så det ger lite feelgood.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-08-11 07:55

Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).

På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955

På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075

Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.

Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....

CCA betyder "copper clad aluminium" dvs det är en aluminiumtråd som är pläterad med koppar. Står det är det är koppartråd i en kabel, så är det OFC i nån form.

Conrad är ett tyskt företag.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-11 08:34

Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Kommer alla kablar därifrån?
Hur tänker ni?
Hur ofta byter ni kablar?
Är det ett bäst före datum på kablar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-11 09:39

LeifB skrev:Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.

All koppar oxiderar. OFC koppar (Oxygen free copper eller syrefri koppar på svenska) låter fint, och det är det också. Det är så fint att alla elektriska kablar tillverkas av det. Inte mycket till försäljningsargument, eller hur?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-11 10:25

LeifB skrev:Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Hur tänker ni?

Behövde en enkel Förlängningskabel till hörlurar så jag köpte en som är tillverkad i Tyskland då jag inte vill gynna Kina bygge i onödan.... Länge än så behöver man inte tänka, finns ett alternativ som är minst lika bra som inte är tillverkad i Kina köp det istället. Europa mår bättre om vi köper så mycket vi kan som är byggt här.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-11 10:33

Jag undviker också kinesisk manufaktur i den mån det går.
Däremot går det inte att undvika kinesiska komponenter. På senare tid har jag börjat kika på följesedlarna från bla Digikey - det är skrämmande hur mycket som är av kinesisk manufaktur. Jag tycker väst borde skruva upp tulltarifferna mot Kina (och andra skurkstater) avsevärt för att stimulera manufaktur i den civiliserade delen av världen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-11 11:24

Morello
Jag står bakom dig.
De står för det vi inte kan tolerera.
Tyvärr har det gått för långt.
Väst kommer bli förlorare i längden.
Strunta i politiken. Med hifi ska vi ha kul.
De få som är kvar med vårt intresse ska njuta av det så länge det går.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-08-11 11:35

Morello skrev:Jag undviker också kinesisk manufaktur i den mån det går.
Däremot går det inte att undvika kinesiska komponenter. På senare tid har jag börjat kika på följesedlarna från bla Digikey - det är skrämmande hur mycket som är av kinesisk manufaktur. Jag tycker väst borde skruva upp tulltarifferna mot Kina (och andra skurkstater) avsevärt för att stimulera manufaktur i den civiliserade delen av världen.

Håller med dig. Vi ska inte handla med Kina. En enda gång har jag beställt prylar därifrån, 4 artiklar som skickades med 4 olika försändelser. Totalkostnad för 3 kablar och en laddare lite drygt hundralappen. En vecka senare var det bara en kabel som fortfarande fungerade. Aldrig mer Kina för min del. Aldrig en iPhone eftersom de tillverkas där.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2022-08-11 12:05

LeifB skrev:De har börjat bli gröna.

Du skulle ha köpt dom hos Hakan, i Målila, istället för biltema. Han byter nämligen ut gröna saker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-11 12:23

Undvik Kinaprodukter, speciellt på sådant som är värt en del och som ev behöver service och reservdelar. Tex elbilar.
Kablar kan man köpa från andra = inget problem.

Vi behöver alla hjälpa till att minska exporten från diktatorer, och köpa från andra företag så de överlever.
Och som flera sagt redan, det billiga från Kina är ofta skräp. Så pengarna kastas bara bort. Köp kvalitet från en riktig procucent istället.
Ibland sker tillverkning eller montering i Kina, det kan man ibland inte undvika. Men man kan försöka.
Det riktigt jobbiga är de företag som Kina direkt/indirekt äger (= styr&påverkar,) som finns eller opererar i väst. Ett subtilt sätt att påverka utan att den stora massa människor vet om det.

BlueJeans kablar gillar jag. Billiga o bra. Familjeföretag. Köpt mycket därifrån
http://www.bluejeanscable.co.uk (USA-företag som nu har försäljning i europa)

https://www.amazon.com/s?i=merchant-ite ... 3ITPY3ZC5Y

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-08-11 15:06

Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-11 15:39

Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.

Som sagt så måste man väga fram och tillbaka lite och ibland finns inga alternativ till Kina byggen, så är verkligheten när man rör sig bland billiga/billigare Dac:ar tex. Jag tror fler och fler "tänkande personer" blir mycket mer medvetna när man ser vad som händer runt oss och hur och varför saker är som dem är. Så på lång sikt så tror jag Kina är en förlorare med då ligger jag under jord. Visst, sedan finns de där som bara köper och köper och skiter i allt, men de kommer också bli färre lång fram i framtiden. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-11 17:53

Kineserna är bra på vissa produkter.

Användarvisningsbild
BobHallon

Inläggav BobHallon » 2022-08-11 20:00

g kväll

dessa urklipp är från innan/början av covid så
ännu mer påverkan från kina/asien nu troligen :s

"While I am not a liberty to reveal too much on this topic, you would barf if you realized how much of that audiophile branded cable is sourced from four factories in China."

svagt minne av någon kommentar om std kablage 2 tillverkare i kina som håller i nästan allt.

amerikanska FTC kan ge tillverkare saftiga böter om de bryter mot reglerna o är för frikostiga med made in usa.

""Yep, and if you want to claim "Made in USA," you better have a very strong stomach. All it takes is one supplier not telling you they're using Chinese steel and you're fried. They really want 100%, and if you want to claim under "substantially all," you better have 100% proof and hope nothing changes. For every product.

Hence, "Assembled in USA."

True, but when it comes down to it, we have to prove it if the FTC comes knocking. Plus, there are exactly zero US manufacturers of thin-film resistors, etc. So it's better to claim "Assembled in USA," and explain what we mean by that on every product page. Makes life a lot more sane. ""

får se om/när tmsc o andra får igång fabriker i eu / us.

åter till de sista soldagarna :)
mvh magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-11 20:51

Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-08-12 01:41

Billiga produkter.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-08-12 03:04

FBK skrev:
Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.

Som sagt så måste man väga fram och tillbaka lite och ibland finns inga alternativ till Kina byggen, så är verkligheten när man rör sig bland billiga/billigare Dac:ar tex. Jag tror fler och fler "tänkande personer" blir mycket mer medvetna när man ser vad som händer runt oss och hur och varför saker är som dem är. Så på lång sikt så tror jag Kina är en förlorare med då ligger jag under jord. Visst, sedan finns de där som bara köper och köper och skiter i allt, men de kommer också bli färre lång fram i framtiden. :)

Redan Monty Python hade rätt många decennier sedan i ett av deras låtar, Kina kommer att dominera. Samma säger t.ex. en CIA rapport från 2005.
Och rätt länge nu så presterar deras elever bättre i skolan och de satsar mer på forskning än t.ex. USA.
Om de t.ex. designar DAC:ar bättre och billigare än "vi" i väst så ser jag inte heller det som ett problem. Problemet är att folket inte har egentlig inflytande men det är lite av ett annat problem som vi knappast löser heller genom att försöka göra kineserna fattigare, den båten har redan gått och går inte att ändra på. Lägg ihop Kina och Indien så har du en marknad som vida överstiger den vi har i EU och även USA inräknat, och det kommer ske inom en hyfsad nära framtid.

Säg att du är ett företag som letar efter ingenjörer. Går du till Kina så hittar du fler mycket lättare än man gör i väst, det blir alltså en enorm marknad.

Planeten kommer förstås bli väldigt lidande, för den osynliga handen är lite av en religion som bara kommer växa och växa.
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-08-12 03:05

LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?

Mycket, Kina blev inte världens fabrik utan anledning.
För 10 år sedan så hade jag aldrig funderat på att köpa DAC, förstärkare eller hörlurar från Kina, men senaste tiden så har dessa köp dominerat köpen i mitt hushåll.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-08-12 05:00

Halbermensch skrev:

Mycket, Kina blev inte världens fabrik utan anledning.
För 10 år sedan så hade jag aldrig funderat på att köpa DAC, förstärkare eller hörlurar från Kina, men senaste tiden så har dessa köp dominerat köpen i mitt hushåll.

Men den positionen har ju inte Kina uppnått - och vidmakthållit - utan bestående uppoffringar hos den kinesiska befolkningen.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-08-12 19:26

Någonsin hört talas om kinesiskt porslin? Samtliga andra utanför Kina, genom alla tider, har kopierat kinesiskt porslin. Där är kineserna originalet. Royal Copenhagens finaste kan vara i ungefär samma klass.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-08-12 20:16

Kineserna har lyckats minimera det där skramlet från porslinsskåpen
som kan uppstå när man skruvar upp volymen.

Mvh E*

PS. Jag har sopptallrikar vackert dekorerade med fladdermöss.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-08-12 23:43

Ok.. Inget bra elektronik då?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-13 02:05

Nu får vi hålla oss ifrån politik och bara ge svar på det jag frågar om då Nattis har koll på den här tråden som ni kan se på första sidan. DET SOM JAG VILL HA SVAR PÅ ÄR DETTA:: Hjälper jag den "Kinesiska folket" om jag köper Kina tillverkade grejer :?: Eller gör jag en tjänst åt Kinesiska staten som förtrycker sitt folk :?:
Vad och hur ska man göra när ett land som är en diktatur och behandlar sitt eget folk på ett dåligt sätt som vi väst aldrig skulle vilja bli behandlade. Ska vi köpa Kina tillverkade grejer och blunda för den Kinesiska staten och hoppas att den lilla människan "tjänar något" på att jag köper Kina grejer eller :?: Det ÄR DEN STORA FRÅGAN.. :?: och jag hoppas några kunniga personer som vet hur det fungerar i Kina kan svara på detta :?: :?: :?: :?:

När man läser här nu så får man känslan att det är okej att handla Kina grejer. Jag vet att detta är nära politik så håll er på rätt sida NU, men det är säkerligen fler än jag som känner tveksamhet inför att handla Kina grejer och inte tänka något på det Kinesiska folket eller tänker man fel då..... :? :?: . Jag har handlat Kina grejer, men jag försöker att gynna Europa och USA framför Kina om jag har möjlighet, som man inte alltid har. När det gäller Dac:ar så finns det bara Kina byggen om man bara har råd med en billigare så det blir svårt att att inte köpa Kina bygge.
Det här med kablar som också varit uppe på tapeten, är det någon som kollar upp vad deras kablar kommer ifrån ? Det är ju "inne" att köpa Biltema, något som jag aldrig skulle göra utan det finns ganska billiga kablar i Hifi handeln som jag hellre gynnar eller så tillverkar man egna och kollar ursprunget om man nu vill veta det. Man får oftast mycket bättre ljud med hembyggen........
Och nu gäller det HIFI och KABLAR som jag tänker främst på och inget annat för vi är på ett Ljudforum.

Jag tänker alltid på den lilla människan och inte stater eller företag då oftast inte går någon nöd på dem. Det är alltid den lilla människan som kommer i kläm och blir dåligt behandlad när stater är skurkar eller företag som bara tänker på pengar. Läste någonstans att tillverkarna i KIna vill ha mer betalt. Går något till löner eller är det bara mer vinst för företagen och ägarna till dem ? Vem äger Märkena/företagen som tillverkar en massa Dac:ar i Kina tex. :?:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 08:39

Hur ska man veta om det är ett litet privat kinesiskt företag som egentligen inte har så mycket med den kinesiska staten att göra? Visserligen gynnar man produktion i det landet men vem tjänar mest på det? Att våra västerländska företag tjänar storkovan därborta och att Kina är en stat som inte bryr sig speciellt mycket om miljö och människa i det stora hela är väl ingen hemlighet?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 09:47

Både den allmänne kineser och regimen har väl gynnats av att produktionskapaciteten (BNP) i kina ökat med ca 10 % årligen. Miljön har väl dock inte gynnats. Det är inget demokratiskt land men det är man ju inte ensamt om att vara.
Gärna för mig ”miljöskatt” på import från sådana länder. Det är inte så länge sedan vi diskuterade den gratis transport som fanns på privatimporterat från Kina. Men det var nog inte alla som gillade att vi tog betalt för transport samt lite skatt på sådant. Jag var definitivt för detta, Absolut!

Men om man byter perspektiv och ser saken ur ”mitt” eget perspektiv. Jag går relativt ofta och köper till skattjakten vi har när barn-barnen skall sova över hos oss. Då 3 skattjakter med saker att leka och pyssla med. Då vill jag ha saker de kan leka /pyssla/rita med. Jag har aldrig tittat på var dessa olika saker och pyssel samt ritgrejer kommer ifrån. Jag vill ju bara se det ur barnets perspektiv att de skall ha det bra hos oss.

De flesta större saker jag köper kommer absolut inte från Kina men solpanelerna gör det. Solpanelerna är till för att stärka mig och min familj. Då väljer jag ju det billigaste saken med hänsyn till kvalitén. Skulle alla kräva europeiska paneler så skulle ju det ju inte bli många anläggningar i denna delen av världen.

Vi har i genomsnitt en bra levnadsnivå som ju är möjlig genom att vi har handel och därför kan sälja våra produkter samt köpa billigt från exempelvis Kina men också från andra länder. Kina är nog inte längre det billigaste landet att använda för att producera saker.

..

Jag väntar på en rörförstärkare tillverkad i England men det kan ju finnas kinesiska komponenter i den. Men det känns inte som ett större problem för mig. De krav jag ställer på mig måste vara hanterbara. Så denna blev det.
Bild
Senast redigerad av Kronkan 2022-08-13 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 10:08

Jag bryr mig inte så mycket om var saker och ting är tillverkade
Gränsdragningen blir så luddig om man börjar gräva i det så det blir bara larvigt.

Däremot försöker jag undvika att köpa saker som är skräp. Då är det mycket lättare att skilja agnarna från vetet.

Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 10:16

Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.

Sådana finns väl men då är priset ett helt annat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 10:22

Vi är ett gammalt par som inte konsumerar mängder av billiga saker. Snarare tvärtom. Föredrar också lite kvalitetsprodukter som ju kan kosta, men inte nödvändigtvis.

Skulle kunna leasa en kinesiskt bil t ex. Hur det blir vet jag inte ännu. Jag måste ju betrakta saken ur vårt perspektiv. Vad som är möjligt, typ.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 10:31

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.

Sådana finns väl men då är priset ett helt annat.

Ja. Kanske inte nödvändigtvis, men generellt är det ju ofta så att kvalitet kostar. Men överprisat skräp finns det ju ochså gott om.

Rent filosofiskt kan man ju såklart argumentera för att allt som är så dåligt att det bara kan beskrivas som skräp är alldeles för dyrt, oavsett pris, och dessutom ett slöseri med ändliga resurser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-13 12:17

Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior, låg kvalitet, billigt. Idag är väl Made in Japan närmast ett tecken på kvalitet (hoppas jag, som får min först japanska bil någonsin levererad snart). Så kan det väl gå för kineserna också, men vi börjar vrida oss som maskar när de signalerar prishöjningar. Vilket blir nästa lågprisland? Vietnam? Svårt att hitta någon produkt som inte har en enda anstrykning av Kina numera. Min läckra iPhone, min nästa MacBook Pro, kanske finns det t o m komponenter från Kina i mina OA52!? NAD 208 är från den "japanska tiden" så den kanske klarar sig. Min DAC är tillverkad i Kina. Kostar nästan ingenting och går inte att skilja från betydligt dyrare speldosor. Det går nog inte att bedriva tillverkning i längden utan att de kinesiska arbetarna får ta del av ökat välstånd, så något gott borde komma ut av att jag köper en snorbillig DAC... eh... ja...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 12:20

Japanska bilar för leverans inom EU görs väl i Europa sedan länge? Hur är det med de Koreanska bilarna?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 12:34

hifikg skrev:Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior....

Så även bitvis i Svea Rike runt sekelskiftet 18-19 hundra och några dekader frammåt. Men mest industriprodukter för inhemskt bruk, som svarvar och dylikt.

Även Volvo "inspirerades" i sin begynnelse rätt ordentligt av redan befintlig design, precis som t.ex Koreanska bilar.
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg (42.96 KiB) Visad 3114 gånger

ffbc0fda71acb493337dadeff6b5d2a9--general-motors-vintage-cars.jpg
ffbc0fda71acb493337dadeff6b5d2a9--general-motors-vintage-cars.jpg (100.78 KiB) Visad 3104 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 16:55

Snygga förlagor.

Man kan också fundera på saken fast ur Sveriges och EU:s perspektiv. Vi kan ju just nu se på beroendet av Rysslands strategiska export av gas och olja och vilka konsekvenser detta får. Nu har väl inte Sverige varit det värre landet här.

Kina har väl tillgångar och exportvaror som inte lätt kan ersättas.

Det handlar här också om vår brist på lagerhållning. Som vi kunde se under pandemin.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-13 20:19

RogerGustavsson skrev:Hur ska man veta om det är ett litet privat kinesiskt företag som egentligen inte har så mycket med den kinesiska staten att göra? Visserligen gynnar man produktion i det landet men vem tjänar mest på det? Att våra västerländska företag tjänar storkovan därborta och att Kina är en stat som inte bryr sig speciellt mycket om miljö och människa i det stora hela är väl ingen hemlighet?

Bra frågor.....och det skulle man gärna vilja ha svar på..... Och jag instämmer i sista. Kunde de bygga här hemma förut så måste de tjäna en massa där borta även om någon hade synpunkt på det förut.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-13 12:18

LeifB skrev:Någon som har provat flätad kabel?
Ska ge lägre induktans.

Naqref hade några artiklar i MoLT för ca 20 år sedan:
https://www.lts.a.se/explorer/files/Tek ... lbygg1.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-13 20:52

Calleberg skrev:
hifikg skrev:Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior....

Så även bitvis i Svea Rike runt sekelskiftet 18-19 hundra och några dekader frammåt. Men mest industriprodukter för inhemskt bruk, som svarvar och dylikt.

Även Volvo "inspirerades" i sin begynnelse rätt ordentligt av redan befintlig design, precis som t.ex Koreanska bilar.
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg
...

Ja amazon liknar förstås Chrysler 300 från 1955:
Bild

Men även Alfa 1900 var väldigt lik och presenterades redan i början på 60-talet:
Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-06-15 17:23

Inga bättre alternativ?

Är du säker på det?
Detta går ju att mäta.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-06-15 17:33

LeifB skrev:Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Hur tänker ni?

Ja en kabel som är mer än ett halvår gammal är helt utspelad.
Det är känt bland alla riktiga hifikillar, och enstaka damer.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-06-15 21:47

Om ni vore konsekventa skulle ni gå runt med rumpan bar...

jansch

Inläggav jansch » 2024-06-16 00:48

AlbertHall skrev:
Inga bättre alternativ?

Är du säker på det?
Detta går ju att mäta.

Kul med lite sanningar........som får fysikens lagar att upphöra på typiskt audiofilmane'r.

Hur många"diskanttapp" blir det då från DAC, förförstärkare och slutsteg där signalen går igenom 100-tals lödpunkter?
Är diskanten helt borta då?
Eller gäller det bara kablar som syns eller något annat intelligent undantag?

jansch

Inläggav jansch » 2024-06-16 01:13

LeifB skrev:Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.

Alltså, all koppar oxiderar oavsett hur ren den är. Det beror på att det är en halvädel metall
och kan därmed förena sig med t.ex syre.
Även ädla metaller är inte riktigt så ädla som man kan önska i vissa lägen

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-16 09:51

MoonMartin skrev:Om ni vore konsekventa skulle ni gå runt med rumpan bar...

Men det är väl inte vi som kallas Moon…?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-16 11:46

hifikg skrev:Mina fyrkantiga klossar från Kjell sitter bra och har inte degraderats på de år jag haft dem. Någon har t o m uttryckt att de ser rejäla ut, vill tro att det var FBK :)

Nu vet jag inte om dessa är sådana, så tolka mig inte så... men vissa liknande visar sig vara guldpläterad plast.....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-06-17 13:01

Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).

Hur är det med Kjells elkabel? Är den OFC eller CCA (eller nåt annat)?

tex https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampor/lamptillbehor/sladdmontage/elkabel-skx-lopmeter-vit-p39668
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-17 13:27

Prozac skrev:

tex https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampor/lamptillbehor/sladdmontage/elkabel-skx-lopmeter-vit-p39668

OFC är vanlig koppar. CCA är ju copper clad aluminium. Ser att Conrad nämns i citatet. Conrad är ett tyskt företag grundat 1923 och återfinns numera i 17 länder i Europa. Conrad har även ett inköpskontor i Hong Kong. Antagligen importeras en hel del från Kina och andra länder i Asien likt Clas Ohlson, Kjell & Co med flera.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-06-17 13:44

RogerGustavsson skrev:
Prozac skrev:

OFC är vanlig koppar. CCA är ju copper clad aluminium. Ser att Conrad nämns i citatet. Conrad är ett tyskt företag grundat 1923 och återfinns numera i 17 länder i Europa. Conrad har även ett inköpskontor i Hong Kong. Antagligen importeras en hel del från Kina och andra länder i Asien likt Clas Ohlson, Kjell & Co med flera.

Nja, det är väl mest Kjell som nämns men är det inte märkligt att Kjells högtalarkabel 0,75 är CCA men att vanlig lampsladd 0,75 är OFC?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 15:00

Tja, vad händer i Kina? De bygger flest kärnkraftverk och andra kraftverk. De bygger i särklass mest atombomber och beräknas ha lika stor kärnvapenarsenal som USA inom 6 år.

Deras tekniska högskolor går framåt. Tror de varje år utbildar fler civilingenjörer än hela Europa tillsammans och har gjort så i minst 10 år nu. Om inte detta leder till något, så finns ingen anledning till utbildning och skolor på denna planet.

Då jag gick på KTH på 70-talet var KTH rankad på 4e plats i Världen. I top var alltid MIT, Harvard, Stanford, KTH, Ecole Polytechnique, Oxford och Cambridge.

Idag och för år 2025 ligger KTH på 74e plats.
USA leder, Storbritannien 2a och Kina på 3e plats.
Sverige har dock 3 universitet inom top 100.

Det intressanta är att Indien inte har ett utbildningsväsende som är konkurrenskraftigt bland de 100 främsta.
Ryssland har heller ingen konkurrenskraft.
De kanske har 1 var.

Sydkorea har mindre än vad jag trodde. Australien mer än vad jag trodde. Schweiz likaså. Singapore är alltid långt framme. Japan är fortfarande ok.

Jag kan nog tänka mig att Kinas satsningar ger framtida resultat som Stormakt inom alla områden som tänkas kan, även hifi.

Man kan googla på: antal högskolestudenter i kina.

Det som behöver hända är en inkomstökning i Kina så att det skapas mer jämvikt. USA måste minska sina globala skulder. De måste åter bli en exportnation.

Det är mina tankar just nu.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-17 16:55

Min erfarenhet av kinesiska ingenjörer är att de överlag inte alls håller samma klass som svenska dito. De examineras förstås i horder och arbetar många timmar, men det är lite si och så med bredden i kunnandet många gånger och framförallt är de generellt sett svaga på ingenjörsmässighet och kreativa lösningar.

Det råder dock inga tvivel om att Kina i kraft av sin enorma befolkning kommer att fortsätta att göra tekniska och ekonomiska framsteg även om kommandoekonomin och korruptionen sedan ganska länge har begränsat takten högst påtagligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 18:19

I-or skrev:Min erfarenhet av kinesiska ingenjörer är att de överlag inte alls håller samma klass som svenska dito. De examineras förstås i horder och arbetar många timmar, men det är lite si och så med bredden i kunnandet många gånger och framförallt är de generellt sett svaga på ingenjörsmässighet och kreativa lösningar.

Det råder dock inga tvivel om att Kina i kraft av sin enorma befolkning kommer att fortsätta att göra tekniska och ekonomiska framsteg även om kommandoekonomin och korruptionen sedan ganska länge har begränsat takten högst påtagligt.

Det är även min erfarenhet, men den erfarenheten jag införskaffat baseras på svenska ingenjörer över 35-40 år och med mer än 10-15 års arbetserfarenhet i jämförelse med kinesiska ingenjörer under 30 år med ingen eller max 5 års arbetserfarenhet. Min erfarenhet haltar därvidlag lite.

Personligen tror jag att det blir andra bullar om 10-15 år då Kineserna fått gå in sig i skorna. Dessutom är det en mycket stor andel internationella studenter på Kinesiska högskolor. De kan ta emot 20 % av hela jordens studenter har jag läst.

Kinas största svaghet, som jag ser det, är språket. Det duger inte med ett skriftspråk utan alfabet. Det bör dessutom finnas vokaler i alfabetet. Det är min övertygelse.
Sedan är den Kinesiska traditionen ännu inte på akademisk hög nivå.
En sak är att vara civilingenjör eller M.Sc., en helt annan sak är att vara PhD med 7-12 års extra forskning efter civilingenjörsexamen eller M.Sc. Men den tiden kommer nog på 2030-talet i Kina om inget oförutsett händer.

Det finns många Kinesiska studerande med M.Sc. i USA och i Storbritannien. Vad jag förstått är M.Sc. en studie på 4 år, medans Civilingenjörsexamen i Sverige tar 5 år av studier. (På min tid var det 4 år). Det är i så fall också en fördel för den svenska civilingenjören av idag i jämförelse med M.Sc. Men om Svensk nivå på Pisa inte höjs avsevärt, så får vi nog gå över bron för att få hit dugligt folk som har intelligens högre än en medelintelligent schimpans. :wink: 8)

Då jag ser på alla moderna "konstiga" arkitekturbyggen på broar och hus i Kina, så slås jag av 2 alternativa tankar. Antingen fungerar de funktionellt bra och länge eller så brakar de ihop som korthus. Fungerar de, så har de en hög kreativitet som Väst idag inte kan mäta sig med. Fungerar de inte så är det ytterligare en spik i kistan för Made in China. Uppriktigt sagt, jag har ingen aning.

Det jag är mest förundrad över är den destruktivitet i Europa och även USA som har blivit förhärskande.

Universitetsläraren.se skrev:Ett Kina på frammarsch, ett svajigt Europa och frågetecken kring USA:s roll. Det är några av de trender som ser ut att prägla högre utbildning under 2018.

Om vi börjar med Asien så är det mest anmärkningsvärda Kinas frammarsch.
Kina försöker bli den dominerande makten i högre utbildning och nå internationell excellens med ett antal av sina universitet.
Landet har också ambitioner att ta emot minst 500 000 internationella studenter senast 2020. Förra året nådde antalet internationella studenter i Kina sannolikt 400 000 efter en stadig ökning sedan 2011.
Antalet internationella studenter i Kina kan dock växa ännu snabbare tack vare en aggressiv offensiv inom högre utbildning med programmet ”One Belt, One Road”, som officiellt lanserades i juni 2017.
Programmet är tänkt att fördjupa kinesiska universitets kopplingar främst med universitet i Hongkong, Singapore, Vietnam och andra grannar runt Stilla Havet, men också i Ryssland, Turkiet och Östeuropa.

https://universitetslararen.se/2018/01/18/kina-flyttar-fram-positionerna/

Det står väl ganska klart varför de politiska zonerna är som de är. Börjar man samarbetet redan på skolstadiet, så skall det mycket till för att ändra på zon-bilden efteråt.

Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet. Jag började googla och läsa för någon timme sedan.
Här är en annan sida. https://www.tillvaxtanalys.se/publikationer/arkiv/utlandsbaserad-omvarldsbevakning-2009-2016/kortrapporter/2013-11-25-tre-viktiga-projekt-i-kinas-utbildningspolitik.html

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 19:27

Såg nyss detta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-oro-svenska-skolor-samst-i-europa-pa-studiero

Jag är inte imponerad. Sverige tävlar i att vara sämst i Europa och lyckas och vinner jumboplatsens excellenta trofé.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 23:26

https://universitetslararen.se/2021/10/13/forbud-mot-samarbete-med-kina-ar-ingen-bra-losning/

Verkar vara en bra artikel och relativt nyligen. Annars är de flesta artiklar från 2009- 2014 ungefär.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-18 00:44

Under mina ca 10 år med ständiga resor till Kina arbetade jag med många lokala ingenjörer som hade både 10 och 20 års yrkeserfarenhet och skillnaden mot de yngre ingenjörerna var i grunden inte speciellt stor inom områden som ingenjörsmässighet och kreativitet. En gång fick fabrikschefen som basade över ca 15 000 personer (huvudsakligen s.k. operatörer som plockade ihop komponenter för hand) ett litet utbrott och undrade varför hans över 100 man starka utvecklingsavdelning inte kunde lösa ett problem som jag löste på några timmar. Detta betyder dock inte att kineserna är inkompetenta, långt därifrån, men att de inte tänker som vi är tydligt. Det svenska självgående och ansvarstagande arbetssättet är närmast diametralt motsatt det kinesiska, men flexibiliteten är mycket stor i båda kulturerna, varför samarbetet oftast förlöper väl.

Om man sätter igång en utvecklings- eller produktionsprocess i Kina undrar man först av goda skäl hur det hela ska sluta för att bara något halvår eller ett år senare högeligen förvånas över att kineserna återigen har överträffat även högt ställda förväntningar. Något överdrivet kan man påstå att Kina känns som en gigantisk myrstack av ständigt pågående arbete som inte alltid framstår som helt genomtänkt men som ändå alltid leder till resultat i slutänden.

Det fanns oerhörda mängder kinesiska ingenjörer redan för 10 år sedan, så vi har nog sedan ganska länge sett vartåt det lutar. Den stora fördelen som Kina har är dels den stora riskbenägenheten bland företagen och dels den extremt höga arbetskapaciteten. Arbetsveckor om 60-70 timmar är helt normalt åtminstone periodvis även om allt fler kineser vill dra ned på arbetstiden. Till detta ska läggas ett enormt offentligt fokus på vad man betraktar som nyckelområden och en ständig prispress på den gigantiska produktionsapparaten med extrem konkurrens. Det blir dessutom inga 10-åringa utredningstider på grund av någon fläckig groda när man ska bygga snabbtågsbanor, motorvägar eller ett nytt dagbrott och dessutom sk-ter kineserna fullständigt i det s.k. Paris-avtalet och fortsätter att färdigställa 2 nya kolkraftverk i veckan. 8O

Nackdelarna är som skrivet var kommandoekonomin och korruptionen som har lett till mängder av felinvesteringar och bubblor som kommer att ta decennier att läka ut. Utvecklingen gick nästan ofattbart fort tidigare men tillväxten har saktat ned betydligt de senaste 5 åren eller så och problemen blir allt mer uppenbara. Inte heller den senaste formen av planekonomi fungerar väl i längden även om den naturligtvis är betydligt bättre än de kommunistiska 5-årsplanerna som ledde till massvält med ca 30 miljoner döda under 1960-talet.

Kinesiska skrivtecken är mycket riktigt en rejäl hämsko för landet. Som skolbarn ägnar kineserna massor av tid till att lära sig rita närmast perfekta tecken. Någon handstil existerar ej, alla skriver exakt likadant. Det största problemet är dock att hela den traditionella kulturen och det kommunistiska arvet lär Jing och Wei att man inte ska sticka ut alltför mycket och heller inte tänka alltför fritt.

Vad gäller den 5-åriga utbildningstiden på svenska tekniska högskolor så är jag inte odelat positiv. 4 år blev först 4,5 år och senast mycket riktigt 5 år. Jag skulle vilja påstå att kompetensen i stort sett är densamma. Skillnaden är att med dagens stora mängder studenter har tempot och kraven av naturliga skäl sänkts en hel del med inledning redan för närmare 30 år sedan.

Att Västvärlden i stort har sjabblat bort grundutbildningen under flera decennier och därmed öppnat upp för strävsamma asiater står helt klart. Ett rent fiasko med Sverige som antagligen den värsta syndaren, men ansvariga personer har väl varit naiva som vanligt. Jag börjar undra om det finns något speciellt naivitetsvirus som bara drabbar företrädare för den offentliga sektorn, då naivitet sällan drabbar det privata näringslivet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-18 02:16

Kanonbra inlägg med bra info. Jag vill ge 1 kommentar. Det gäller tidsåtgången idag kontra tidigare. Jag är helt övertygad om att civing på 5 år idag motsvarar civing på 4 år tidigare. Idag behövs 25% mer tid för samma sak. Men jag tror att motsvarande gäller M.Sc. D v s 4 år idag motsvarar 3-3,5 år tidigare. Det ger civing mer högutbildad än M.Sc. Både idag och tidigare.

Min erfarenhet är att kineserna oftast faktiskt förstår att de har mycket att lära av oss svenska civing eller möjligtvis av oss i väst. Det tyder på god självmedvetenhet och ödmjukhet. Det är inte många traditioner som har detta. Knappast i Frankrike eller en del andra länder i Europa eller Japan för den delen och många jag känner säger att Sydkorea är värst i det avseendet. Därvid har jag dock ingen erfarenhet.

En annan sak jag erfarit är att kineserna är livrädda för att bli plagierade eller sidosteppade. Därför smyger de med sina arbeten. De visar ogärna hur de kommit fram till resultat eller på vilket sätt de arbetar.
Detta hämmar team work högst avsevärt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2024-06-18 08:44

M.Sc=Masterutbildning=3+2 år
Magisterutbilning(finns knappt längre) =3+1 år.

En tvåårig masterexamen infördes i Högskoleförordningen från 1 juli 2007 som en påbyggnad på en kandidatexamen eller annan treårig examen på grundnivå, i enlighet med den europeiska Bolognaprocessen. Denna masterexamen kräver alltså totalt fem års högskolestudier, vilket motsvarar 300 högskolepoäng (ECTS credits) eller 200 poäng i det gamla svenska systemet. Detta till skillnad från den magisterexamen som kräver totalt fyra års studier, och som fortfarande kommer att finnas kvar i Sverige, dock i något modifierad tappning med krav på att man först tar ut en treårig examen.

https://sv.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Masterexamen_(svensk_examen)&diffonly=true

Civilingenjörsutbildningen är fem år, där du de två sista åren läser ett så kallat masterprogram. Masterprogrammet formar din specialistinriktning som ingenjör, och valmöjligheterna på KTH är många. De flesta masterprogram ges på engelska och du läser tillsammans med studenter från hela världen. Det gör att du redan i klassrummet börjar förbereda dig för studier och jobb utomlands.

Källa KTH, såklart.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-18 09:45

Aha, bra där. Jag läste på andra ställen på nätet och där stod 4 år för M.Sc. Skiljer det mellan Sverige och exempelvis USA eller Storbritannien? Eller har man standardiserat utbildningen globalt sett efter år 2007?

Den gamla Civing-examen i Sverige var lite udda i jämförelse med motsvarande M.Sc. utomlands.
På min tid valde man specialistinriktning efter 2 år och specialistinriktningen varade 2 år. Nu är det tydligen 3 år före specialistinriktning.

Jag ser nu att M.Sc. Skiljer från MSE Master of Science in Engineering, som motsvarar Civ.ing. Det verkar som att denna skillnad fortfarande består.

Då U68 infördes så var gymnasieutbildning med studentexamen annorlunda än fr.o.m. 1969.
Därefter blev kunskapsnivån på studenterna undan för undan lägre än den var tidigare. Mig veterligen så var man tvungen att införa ett extra år på högskolenivå på grund av denna kunskapsdiskrepans.

Själv började jag gymnasiet 1969 och tog studentexamen 1972 och blev M72 på KTH. M=Maskinteknik. Efter 2 år valde jag Reaktorteknologi som specialistinriktning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-18 19:39

Ämnet gällande naturvetenskaplig och teknisk utbildning är intressant.

Gällande Masters of Science: https://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Science
Här är några exempel.
Wiki skrev:Germany
Like all EU member states, Germany follows the Bologna Process. The Master of Science (M.Sc.) academic degree replaces the once common Diplom or Magister programs that typically lasted four to five years. It is awarded in science-related studies with a high percentage of mathematics. For the completion the student must accumulate 300 ECTS Credits, thus most Masters programs are two-year programs with 120 credits. The completion of a scientific thesis is required.

United Kingdom
The Master of Science (MSc) is typically a taught postgraduate degree, involving lectures, examinations and a project dissertation (normally taking up a third of the program). Master's programs usually involve a minimum of 1 year of full-time study (180 UK credits, of which 150 must be at master's level) and sometimes up to 2 years of full-time study (or the equivalent period part-time).
Taught master's degrees are normally classified into Pass, Merit and Distinction (although some universities do not give Merit).
Some universities also offer MSc by research programs, where a longer project or set of projects is undertaken full-time; master's degrees by research are normally pass/fail, although some universities may offer a distinction.

United States
The Master of Science (Magister Scientiæ) degree is normally a full-time two-year degree often abbreviated "MS" or "M.S." It is the primary type in most subjects and may be entirely course-based, entirely research-based or (more typically) a combination of the two. The combination often involves writing and defending a thesis or completing a research project which represents the culmination of the material learned.
Admission to a master's program is normally contingent upon holding a bachelor's degree and progressing to a doctoral program may require a master's degree.

Sweden
Like all EU member states, Sweden follows the Bologna Process. The Master of Science academic degree has, like in Germany, recently been introduced in Sweden. Students studying Master of Science in Engineering programs are rewarded both the English Master of Science Degree, but also the Swedish equivalent "Teknologisk masterexamen". Whilst "Civilingenjör" is an at least five year long education.

I Tyskland hette det Diplom-Ingenieur. Det var Tysklands motsvarighet till Svenska Civ.Ing. Dock var Civ.Ing. från KTH en betydligt högre rankad titel än Diplom-Ingenieur.

Hur den Akademiska världen av idag vet jag inte så mycket om. Det normala är att den tekniska kreativiteten kommer i forskningsstadiet mot att uppnå en doktorstitel.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-06-18 21:19

petersteindl skrev:Kanonbra inlägg med bra info.

Min erfarenhet är att kineserna oftast faktiskt förstår att de har mycket att lära av oss svenska civing eller möjligtvis av oss i väst. Det tyder på god självmedvetenhet och ödmjukhet. Det är inte många traditioner som har detta. Knappast i Frankrike eller en del andra länder i Europa eller Japan för den delen och många jag känner säger att Sydkorea är värst i det avseendet. Därvid har jag dock ingen erfarenhet.

En annan sak jag erfarit är att kineserna är livrädda för att bli plagierade eller sidosteppade. Därför smyger de med sina arbeten. De visar ogärna hur de kommit fram till resultat eller på vilket sätt de arbetar.
Detta hämmar team work högst avsevärt.

Har öppnat hightech-bolag i Kina, Sydkorea och bodde 5år i frankrike, delar dina insikter om Kina och Frankrike
Kan tillägga att Kineser vill påskina att de har koll, så de frågar ogärna. Dvs man får förklara om och om igen i förebyggande syfte...annars gissar de något och kodar fel.
Alla länders utvecklare har olika styrkor och svagheter (traditioner) som man behöver förstå.
Bäst gillar jag tyska utvecklare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-06-18 21:29

Bara hur folk framför en bil, skiljer massor i olika länder. Och tyvärr så är Svenskar inte i topp på den listan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-06-18 21:43

Helfestligt och förstås helt ovetenskapligt när folk börjar generalisera om hur ingenjörer från olika länder presterar - detta baserat på ett statistiskt underlag om ungefär noll. Jag har tex arbetat med cirka tio tyska ingenjörer som täckte hela registret från korkskalle till toppingenjör. Samma erfarenhet har jag av franska, japanska, amerikanska och kinesiska dito. Ingen slutsats att dra med andra ord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-06-18 22:04

Morello skrev:Helfestligt och förstås helt ovetenskapligt när folk börjar generalisera om hur ingenjörer från olika länder presterar - detta baserat på ett statistiskt underlag om ungefär noll. Jag har tex arbetat med cirka tio tyska ingenjörer som täckte hela registret från korkskalle till toppingenjör. Samma erfarenhet har jag av franska, japanska, amerikanska och kinesiska dito. Ingen slutsats att dra med andra ord.

Är du "säker" på att korkskallen "var ingenjör" ? 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-06-18 22:15

Morello skrev:Helfestligt och förstås helt ovetenskapligt när folk börjar generalisera om hur ingenjörer från olika länder presterar - detta baserat på ett statistiskt underlag om ungefär noll. Jag har tex arbetat med cirka tio tyska ingenjörer som täckte hela registret från korkskalle till toppingenjör. Samma erfarenhet har jag av franska, japanska, amerikanska och kinesiska dito. Ingen slutsats att dra med andra ord.

På individ nivå är det säkert så att man inget kan säga :| Men vilka universitet i världen som examinerar flest nobelpristagare, höga chefer och vilkas studenter som efter examen har den högsta lönen tror jag att det finns statistik över?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-06-18 22:37

dewpo skrev:

På individ nivå är det säkert så att man inget kan säga :| Men vilka universitet i världen som examinerar flest nobelpristagare, höga chefer och vilkas studenter som efter examen har den högsta lönen tror jag att det finns statistik över?

Å hå, motargument som inte adresserar prestation och som i själva argumentation sedan avslutas med en frågetecken. Ja ja, du kanske kan fråga din älskade tjattrobot om du vill veta.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-06-18 22:55

Johan_Lindroos skrev:
dewpo skrev:

Å hå, motargument som inte adresserar prestation och som i själva argumentation sedan avslutas med en frågetecken. Ja ja, du kanske kan fråga din älskade tjattrobot om du vill veta.

Varför inte. Så här svarade den.

------------------------------------------------------
Universitetet som har examinerat flest nobelpristagare är Harvard University.

Vill du veta mer om vilka nobelpristagare som har examinerats från Harvard eller andra universitet?

Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla som gått på MIT, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.

Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för MIT-alumner vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna MIT-alumner kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.

Det är viktigt att komma ihåg att dessa siffror är genomsnitt och att den faktiska lönen kan variera avsevärt beroende på individuella omständigheter.

Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla ingenjörer som gått på Stanford, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.

Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för Stanford-alumner med en ingenjörsexamen vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna Stanford-alumner med en ingenjörsexamen kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.

Det är viktigt att komma ihåg att dessa siffror är genomsnitt och att den faktiska lönen kan variera avsevärt beroende på individuella omständigheter.

-------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-06-18 23:04

Här är en Ranking över världens universitet :|

https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2023

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-06-18 23:19

Johan_Lindroos skrev:...
Ja ja, du kanske kan fråga din älskade tjattrobot om du vill veta.

Lite hatkärlek faktiskt,,, den jävla roboten är programmerad att vara sjukligt PK :evil: Men den är ganska bra på att sammanfatta PDF artiklar :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-06-18 23:21

dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:
dewpo skrev:

Vill du veta mer om vilka nobelpristagare som har examinerats från Harvard eller andra universitet?

Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla som gått på MIT, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.

Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för MIT-alumner vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna MIT-alumner kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.

Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla ingenjörer som gått på Stanford, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.

Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för Stanford-alumner med en ingenjörsexamen vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna Stanford-alumner med en ingenjörsexamen kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.

Det var inte jag eller någon annan som ville veta. Det var inte heller något svar på din fråga så din tjôtrobot duger uppenbarligen inte till mycket.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-06-18 23:27

Johan_Lindroos skrev:
dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Det var inte jag eller någon annan som ville veta. Det var inte heller något svar på din fråga så din tjôtrobot duger uppenbarligen inte till mycket.

Nej men den hjälpte mig att finna denna listan :|

dewpo skrev:Här är en Ranking över världens universitet :|

https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2023

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-19 00:48

Jag vill här poängtera att min erfarenhet av kinesiska ingenjörer sträcker sig över långt mer än ett 100-tal personer på ett 10-tal olika företag av varierande storlek över hela östra Kina under närmare 20 års tid. För finländska dito handlar det om kanske ett 50-tal och för tyska/österrikiska, liksom amerikanska dito, sådär ett 30-tal. Britter, fransmän, danskar och japaner kanske dryga dussinet i respektive fall. Här finns ingen större anledning att tveka över generella egenskaper även om spridningen naturligtvis inte är försumbar. I övrigt har jag nog i olika sammanhang råkat på minst något halvdussin ingenjörer från flertalet av världens mer framstående industriländer, men då börjar urvalet att bli väl glest.

Redan vid kontakter med något drygt halvdussin ingenjörer från ett visst land börjar dock vissa mönster att framträda beroende på både ingenjörskulturen och den allmänna kulturen i landet. Medelvärdet i en population är som bekant hyggligt stabilt redan vid en låg grad av provtagning förutsatt att spridningen är måttlig.

I Kina är man för övrigt sedan länge väl medvetna om att ingenjörsutbildningarna i stort inte håller måttet och har därför medvetet agerat för omfattande tekniköverföring (både via legala och illegala metoder) från Västvärlden och Japan samt Sydkorea för att täcka denna brist.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2024-07-26 22:06

Håller på med modelljärnväg och har upptäckt att kineserna har stora leverans problem. Verkar vara en regel att man får vänta upp till två till tre år innan företagen kan leverera beställda produkter. Dessutom verkar det som om ingen verkar ta på sig ansvaret till varför beställda varor blir försenade. Resultatet har blivit att inga företag vågar skicka nya beställningar till kinesiska företag. Funderar på om Syds Korea eller Thailand kan ta över företag från Kina. Alla kineser skyller bara på sina underleverantörer om det blivit förseningar och ingen verkar inse att inga företag vågar lägga in nya order.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-26 22:48

Helmut skrev:Håller på med modelljärnväg och har upptäckt att kineserna har stora leverans problem. Verkar vara en regel att man får vänta upp till två till tre år innan företagen kan leverera beställda produkter. Dessutom verkar det som om ingen verkar ta på sig ansvaret till varför beställda varor blir försenade. Resultatet har blivit att inga företag vågar skicka nya beställningar till kinesiska företag. Funderar på om Syds Korea eller Thailand kan ta över företag från Kina. Alla kineser skyller bara på sina underleverantörer om det blivit förseningar och ingen verkar inse att inga företag vågar lägga in nya order.

Verkar ju lysande att det inte fungerar i skurklandet. 8) Jag såg skillnad på utbud innan pandemin och efter, så det går uppenbart trögare för dem De får väl fortsätta bygga bilar som ingen villa ha. :mrgreen:

Tell

Inläggav Tell » 2024-07-27 12:18

Jag köpte mig precis ett par IEM eftersom jag var ute efter att ha en riktigt bra referensljudpryl, närmare bestämt ett par 7Hz Zero2 och en tillhörande dongle-DAC/amp Jcally JM20 för att driva lurarna med, gav sammanlagt 500kr för dom och för att komma upp i samma låga dist, brusnivå och raka frekvensgång hos en västerländsk produkt så behöver man ju gå upp ganska mycket mer i pris. Så exakt hur kunskapsnivån hos enskilda kinesiska ingenjörer är har jag ingen aning om, men dom lyckas oavsett leverera ruskigt bra grejer.
Detsamma gäller ju mycket annat dom tillverkar, så inte en chans att jag skulle köpa nånting dom i väst kan ge mig, jag har helt enkelt inte ens råd. Tack vare Kina så har det ju visat sig att dom företagen och deras i jämförelse undermåliga produkter är ganska så obsoleta. Sen vill jag personligen inte heller stötta USAniska tillverkare då jag inte vill stödja det sketna u-landet lika lite som vissa här vill stödja Kina.
För övrigt undrar jag hur det _verkligen_ är i Kina, för jag kan tänka mig att det mesta vi hör om det landet är vinklat på ett eller annat sätt efter år av rädsla för det dom (och även Ryssland) från framför allt USA. USA har ju en irrationell rädsla för allt som heter socialism, och dessutom är dom allmänt bra på att mobbas genom att kriga både här och där in the name of deras så kallade "demokrati".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-07-27 13:16

USA har ju knappast bojkottat handel med Kina, sitter lite i samma båt... Importen till USA: https://tradingeconomics.com/united-sta ... orts/china
Bara för att en del varumärken hör hemma i t.ex. USA, innebär det allt annat än att de produceras där.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2024-07-27 22:23

Tell skrev:För övrigt undrar jag hur det _verkligen_ är i Kina - - -

Den som söker kunskap om läget i Kina kan läsa exempelvis Utrikespolitiska institutets artikel om demokrati och rättigheter i landet: https://www.ui.se/landguiden/lander-och ... ttigheter/.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-27 22:54

Den ska jag läsa. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-21 07:37

distad skrev:Den ska jag läsa. :)

Fy fan, det var ingen trevlig läsning.

Återgå till Generellt om hifi