Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.
Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.
Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %.
Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.
FBK skrev:I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.
Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.
Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %.
Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.
Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns....men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.
VintageHiFi skrev:FBK skrev:I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.
Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns....men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.
En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig.
FBK skrev:VintageHiFi skrev:FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig.
Min förra Kvinna var inte alls sådan utan, "har du köpt en ny låda"![]()
och jag skulle inte acceptera en sådan som styr så pass över en så man måste överge en hobby, det är ju helt knasigt
Ett förhållande så måste man ju göra det bästa av varandras hobbys. Utan min bantade anläggning stavas kraftig minskad plånbok.
FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre...Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Var är vi på väg?
Var är vi på väg?
hifikg skrev:LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Var är vi på väg?
Biltema
LeifB skrev:Ska kika på kjell.
FBK skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Var är vi på väg?
Biltema
Biltema.... nu får du ge digVilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema
Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så![]()
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Biltema
Biltema.... nu får du ge digVilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema
Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så![]()
10k metern… njae
LeifB skrev:Är man nöjd så är allt bra.
Behöver inte kosta skjortan.
Triggerhappy skrev:Kina byggd elektronik är för dyr…15inlägg senare, vilken kabel skall jag ha![]()
Älskart
LeifB skrev:Wireless
Nja det blir kostsamt. Har inte råd.
Biltema
Jo jag har köpt där innan. Men kablarna oxidera och försämras med tiden.
Var därför jag letade efter något annat.
Finns det några andra billiga alternativ som inte oxidera?
LeifB skrev:Jag hittade inga sladdar.
Skulle kanske ha frågat.
Man ska ju inte behöva fråga.
Tittade bland tillbehör och bland musikalternativ.
Man får nog beställa.
Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.
LeifB skrev:Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?
LeifB skrev:Sp-VIM är OFC. Lovande.
LeifB skrev:NorStone DHCR-100.2
Någon som testat denna?
Orginell.
LeifB skrev:Jag har bara sagt att oxiden ändrar på ljudet.
Det finns säkert en förklaring på detta.
Vad tror du om Kinas höjningar av priserna?
Känns som lite överdrivet om du frågar mig.
LeifB skrev:Är man nöjd så är allt bra.
Behöver inte kosta skjortan.
Morello skrev:Löd på kontaktdonen - svårare än så är det inte.
VintageHiFi skrev:Här är en bra tråd i ämnet.
Wago 215 funkar fint.
viewtopic.php?t=7981
https://www.conrad.se/p/wago-wago-gmbh- ... 6&vat=true
https://www.conrad.se/p/wago-wago-gmbh- ... -st-731722
LeifB skrev:Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.
LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?
VintageHiFi skrev:LeifB skrev:Så det är Kinas fel. De kunde jag gissat innan.
Dålig kvalitet. Om man inte precisera de kablar som man vill ha. Det mesta från biltema är väl tillverkade i Kina?
Jag har länge köpt kablar från svenska Supra det mesta beg men även en del nytt. Dom har fungerat alldeles utmärkt.
Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).
Som exempel kan vi ta Kjells kablar.
På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955
På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075
Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.
Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....
LeifB skrev:Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.
LeifB skrev:Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Kommer alla kablar därifrån?
Hur tänker ni?
Hur ofta byter ni kablar?
Är det ett bäst före datum på kablar?
Morello skrev:Jag undviker också kinesisk manufaktur i den mån det går.
Däremot går det inte att undvika kinesiska komponenter. På senare tid har jag börjat kika på följesedlarna från bla Digikey - det är skrämmande hur mycket som är av kinesisk manufaktur. Jag tycker väst borde skruva upp tulltarifferna mot Kina (och andra skurkstater) avsevärt för att stimulera manufaktur i den civiliserade delen av världen.
LeifB skrev:De har börjat bli gröna.
Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.
FBK skrev:Halbermensch skrev:Köper man kina-produkter, vilket många av oss gjort och kommer att fortsätta göra så är det bäst att låta bli att importera direkt från Kina, får då kan man få garanti-problem (räcker med att läsa Topping PA5 tråden @ ASR). Bättre istället att använda sig av sidor som hifitalo och audiophonics.
Som sagt så måste man väga fram och tillbaka lite och ibland finns inga alternativ till Kina byggen, så är verkligheten när man rör sig bland billiga/billigare Dac:ar tex. Jag tror fler och fler "tänkande personer" blir mycket mer medvetna när man ser vad som händer runt oss och hur och varför saker är som dem är. Så på lång sikt så tror jag Kina är en förlorare med då ligger jag under jord. Visst, sedan finns de där som bara köper och köper och skiter i allt, men de kommer också bli färre lång fram i framtiden.
LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?
Halbermensch skrev:LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?
Mycket, Kina blev inte världens fabrik utan anledning.
För 10 år sedan så hade jag aldrig funderat på att köpa DAC, förstärkare eller hörlurar från Kina, men senaste tiden så har dessa köp dominerat köpen i mitt hushåll.
LeifB skrev:Ok, vilka produkter är kineserna bra på då?
Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.
Sådana finns väl men då är priset ett helt annat.
hifikg skrev:Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior....
RogerGustavsson skrev:Hur ska man veta om det är ett litet privat kinesiskt företag som egentligen inte har så mycket med den kinesiska staten att göra? Visserligen gynnar man produktion i det landet men vem tjänar mest på det? Att våra västerländska företag tjänar storkovan därborta och att Kina är en stat som inte bryr sig speciellt mycket om miljö och människa i det stora hela är väl ingen hemlighet?
LeifB skrev:Någon som har provat flätad kabel?
Ska ge lägre induktans.
Calleberg skrev:hifikg skrev:Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior....
Så även bitvis i Svea Rike runt sekelskiftet 18-19 hundra och några dekader frammåt. Men mest industriprodukter för inhemskt bruk, som svarvar och dylikt.
Även Volvo "inspirerades" i sin begynnelse rätt ordentligt av redan befintlig design, precis som t.ex Koreanska bilar.
...
LeifB skrev:Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?
LeifB skrev:Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Kommer alla kablar därifrån?
Hur tänker ni?
Hur ofta byter ni kablar?
Är det ett bäst före datum på kablar?
AlbertHall skrev:LeifB skrev:Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?
Är du säker på det?
Detta går ju att mäta.
LeifB skrev:Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.
MoonMartin skrev:Om ni vore konsekventa skulle ni gå runt med rumpan bar...
hifikg skrev:Mina fyrkantiga klossar från Kjell sitter bra och har inte degraderats på de år jag haft dem. Någon har t o m uttryckt att de ser rejäla ut, vill tro att det var FBK
Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).
På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955
På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075
Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.
Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....
Prozac skrev:Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).
Hur är det med Kjells elkabel? Är den OFC eller CCA (eller nåt annat)?
tex https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampor/lamptillbehor/sladdmontage/elkabel-skx-lopmeter-vit-p39668
RogerGustavsson skrev:Prozac skrev:Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).
Hur är det med Kjells elkabel? Är den OFC eller CCA (eller nåt annat)?
tex https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampor/lamptillbehor/sladdmontage/elkabel-skx-lopmeter-vit-p39668
OFC är vanlig koppar. CCA är ju copper clad aluminium. Ser att Conrad nämns i citatet. Conrad är ett tyskt företag grundat 1923 och återfinns numera i 17 länder i Europa. Conrad har även ett inköpskontor i Hong Kong. Antagligen importeras en hel del från Kina och andra länder i Asien likt Clas Ohlson, Kjell & Co med flera.
I-or skrev:Min erfarenhet av kinesiska ingenjörer är att de överlag inte alls håller samma klass som svenska dito. De examineras förstås i horder och arbetar många timmar, men det är lite si och så med bredden i kunnandet många gånger och framförallt är de generellt sett svaga på ingenjörsmässighet och kreativa lösningar.
Det råder dock inga tvivel om att Kina i kraft av sin enorma befolkning kommer att fortsätta att göra tekniska och ekonomiska framsteg även om kommandoekonomin och korruptionen sedan ganska länge har begränsat takten högst påtagligt.
Universitetsläraren.se skrev:Ett Kina på frammarsch, ett svajigt Europa och frågetecken kring USA:s roll. Det är några av de trender som ser ut att prägla högre utbildning under 2018.
Om vi börjar med Asien så är det mest anmärkningsvärda Kinas frammarsch.
Kina försöker bli den dominerande makten i högre utbildning och nå internationell excellens med ett antal av sina universitet.
Landet har också ambitioner att ta emot minst 500 000 internationella studenter senast 2020. Förra året nådde antalet internationella studenter i Kina sannolikt 400 000 efter en stadig ökning sedan 2011.
Antalet internationella studenter i Kina kan dock växa ännu snabbare tack vare en aggressiv offensiv inom högre utbildning med programmet ”One Belt, One Road”, som officiellt lanserades i juni 2017.
Programmet är tänkt att fördjupa kinesiska universitets kopplingar främst med universitet i Hongkong, Singapore, Vietnam och andra grannar runt Stilla Havet, men också i Ryssland, Turkiet och Östeuropa.
En tvåårig masterexamen infördes i Högskoleförordningen från 1 juli 2007 som en påbyggnad på en kandidatexamen eller annan treårig examen på grundnivå, i enlighet med den europeiska Bolognaprocessen. Denna masterexamen kräver alltså totalt fem års högskolestudier, vilket motsvarar 300 högskolepoäng (ECTS credits) eller 200 poäng i det gamla svenska systemet. Detta till skillnad från den magisterexamen som kräver totalt fyra års studier, och som fortfarande kommer att finnas kvar i Sverige, dock i något modifierad tappning med krav på att man först tar ut en treårig examen.
Civilingenjörsutbildningen är fem år, där du de två sista åren läser ett så kallat masterprogram. Masterprogrammet formar din specialistinriktning som ingenjör, och valmöjligheterna på KTH är många. De flesta masterprogram ges på engelska och du läser tillsammans med studenter från hela världen. Det gör att du redan i klassrummet börjar förbereda dig för studier och jobb utomlands.
Wiki skrev:Germany
Like all EU member states, Germany follows the Bologna Process. The Master of Science (M.Sc.) academic degree replaces the once common Diplom or Magister programs that typically lasted four to five years. It is awarded in science-related studies with a high percentage of mathematics. For the completion the student must accumulate 300 ECTS Credits, thus most Masters programs are two-year programs with 120 credits. The completion of a scientific thesis is required.
United Kingdom
The Master of Science (MSc) is typically a taught postgraduate degree, involving lectures, examinations and a project dissertation (normally taking up a third of the program). Master's programs usually involve a minimum of 1 year of full-time study (180 UK credits, of which 150 must be at master's level) and sometimes up to 2 years of full-time study (or the equivalent period part-time).
Taught master's degrees are normally classified into Pass, Merit and Distinction (although some universities do not give Merit).
Some universities also offer MSc by research programs, where a longer project or set of projects is undertaken full-time; master's degrees by research are normally pass/fail, although some universities may offer a distinction.
United States
The Master of Science (Magister Scientiæ) degree is normally a full-time two-year degree often abbreviated "MS" or "M.S." It is the primary type in most subjects and may be entirely course-based, entirely research-based or (more typically) a combination of the two. The combination often involves writing and defending a thesis or completing a research project which represents the culmination of the material learned.
Admission to a master's program is normally contingent upon holding a bachelor's degree and progressing to a doctoral program may require a master's degree.
Sweden
Like all EU member states, Sweden follows the Bologna Process. The Master of Science academic degree has, like in Germany, recently been introduced in Sweden. Students studying Master of Science in Engineering programs are rewarded both the English Master of Science Degree, but also the Swedish equivalent "Teknologisk masterexamen". Whilst "Civilingenjör" is an at least five year long education.
petersteindl skrev:Kanonbra inlägg med bra info.
Min erfarenhet är att kineserna oftast faktiskt förstår att de har mycket att lära av oss svenska civing eller möjligtvis av oss i väst. Det tyder på god självmedvetenhet och ödmjukhet. Det är inte många traditioner som har detta. Knappast i Frankrike eller en del andra länder i Europa eller Japan för den delen och många jag känner säger att Sydkorea är värst i det avseendet. Därvid har jag dock ingen erfarenhet.
En annan sak jag erfarit är att kineserna är livrädda för att bli plagierade eller sidosteppade. Därför smyger de med sina arbeten. De visar ogärna hur de kommit fram till resultat eller på vilket sätt de arbetar.
Detta hämmar team work högst avsevärt.
Morello skrev:Helfestligt och förstås helt ovetenskapligt när folk börjar generalisera om hur ingenjörer från olika länder presterar - detta baserat på ett statistiskt underlag om ungefär noll. Jag har tex arbetat med cirka tio tyska ingenjörer som täckte hela registret från korkskalle till toppingenjör. Samma erfarenhet har jag av franska, japanska, amerikanska och kinesiska dito. Ingen slutsats att dra med andra ord.
Morello skrev:Helfestligt och förstås helt ovetenskapligt när folk börjar generalisera om hur ingenjörer från olika länder presterar - detta baserat på ett statistiskt underlag om ungefär noll. Jag har tex arbetat med cirka tio tyska ingenjörer som täckte hela registret från korkskalle till toppingenjör. Samma erfarenhet har jag av franska, japanska, amerikanska och kinesiska dito. Ingen slutsats att dra med andra ord.
dewpo skrev:Morello skrev:Helfestligt och förstås helt ovetenskapligt när folk börjar generalisera om hur ingenjörer från olika länder presterar - detta baserat på ett statistiskt underlag om ungefär noll. Jag har tex arbetat med cirka tio tyska ingenjörer som täckte hela registret från korkskalle till toppingenjör. Samma erfarenhet har jag av franska, japanska, amerikanska och kinesiska dito. Ingen slutsats att dra med andra ord.
På individ nivå är det säkert så att man inget kan sägaMen vilka universitet i världen som examinerar flest nobelpristagare, höga chefer och vilkas studenter som efter examen har den högsta lönen tror jag att det finns statistik över?
Johan_Lindroos skrev:dewpo skrev:Morello skrev:Helfestligt och förstås helt ovetenskapligt när folk börjar generalisera om hur ingenjörer från olika länder presterar - detta baserat på ett statistiskt underlag om ungefär noll. Jag har tex arbetat med cirka tio tyska ingenjörer som täckte hela registret från korkskalle till toppingenjör. Samma erfarenhet har jag av franska, japanska, amerikanska och kinesiska dito. Ingen slutsats att dra med andra ord.
På individ nivå är det säkert så att man inget kan sägaMen vilka universitet i världen som examinerar flest nobelpristagare, höga chefer och vilkas studenter som efter examen har den högsta lönen tror jag att det finns statistik över?
Å hå, motargument som inte adresserar prestation och som i själva argumentation sedan avslutas med en frågetecken. Ja ja, du kanske kan fråga din älskade tjattrobot om du vill veta.
Johan_Lindroos skrev:...
Ja ja, du kanske kan fråga din älskade tjattrobot om du vill veta.
dewpo skrev:Johan_Lindroos skrev:dewpo skrev:
Å hå, motargument som inte adresserar prestation och som i själva argumentation sedan avslutas med en frågetecken. Ja ja, du kanske kan fråga din älskade tjattrobot om du vill veta.
Varför inte. Så här svarade den.
------------------------------------------------------
Universitetet som har examinerat flest nobelpristagare är Harvard University.
Vill du veta mer om vilka nobelpristagare som har examinerats från Harvard eller andra universitet?
Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla som gått på MIT, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.
Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för MIT-alumner vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna MIT-alumner kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa siffror är genomsnitt och att den faktiska lönen kan variera avsevärt beroende på individuella omständigheter.
Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla ingenjörer som gått på Stanford, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.
Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för Stanford-alumner med en ingenjörsexamen vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna Stanford-alumner med en ingenjörsexamen kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa siffror är genomsnitt och att den faktiska lönen kan variera avsevärt beroende på individuella omständigheter.
-------------------------------------------------------
Johan_Lindroos skrev:dewpo skrev:Johan_Lindroos skrev:
Varför inte. Så här svarade den.
Universitetet som har examinerat flest nobelpristagare är Harvard University.
Vill du veta mer om vilka nobelpristagare som har examinerats från Harvard eller andra universitet?
Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla som gått på MIT, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.
Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för MIT-alumner vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna MIT-alumner kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.
Det finns ingen officiell statistik över snittlönen för alla ingenjörer som gått på Stanford, eftersom det beror på många faktorer som examen, bransch, erfarenhet och geografisk plats.
Men enligt olika undersökningar och rapporter ligger den genomsnittliga startlönen för Stanford-alumner med en ingenjörsexamen vanligtvis mellan $80 000 och $100 000 USD per år. Medianlönen för erfarna Stanford-alumner med en ingenjörsexamen kan vara betydligt högre, ofta överstigande $150 000 USD per år.
-------------------------------------------------------
Det var inte jag eller någon annan som ville veta. Det var inte heller något svar på din fråga så din tjôtrobot duger uppenbarligen inte till mycket.
dewpo skrev:Här är en Ranking över världens universitet![]()
https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2023
Helmut skrev:Håller på med modelljärnväg och har upptäckt att kineserna har stora leverans problem. Verkar vara en regel att man får vänta upp till två till tre år innan företagen kan leverera beställda produkter. Dessutom verkar det som om ingen verkar ta på sig ansvaret till varför beställda varor blir försenade. Resultatet har blivit att inga företag vågar skicka nya beställningar till kinesiska företag. Funderar på om Syds Korea eller Thailand kan ta över företag från Kina. Alla kineser skyller bara på sina underleverantörer om det blivit förseningar och ingen verkar inse att inga företag vågar lägga in nya order.
Tell skrev:För övrigt undrar jag hur det _verkligen_ är i Kina - - -
distad skrev:Den ska jag läsa.
Användare som besöker denna kategori: Britt-Gunnar, Google [Bot] och 26 gäster