Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
paa skrev:Har det gått så långt att audiofiler blivit fula gubbar?
I-or skrev:... och billjud
Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
FBK skrev:Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
Det finns knappt någon återväxt därav så kommer 2-kanals Hifi att dö ut med tiden. Du får väl se hur det ser ut om 20-30år... jag är rätt säker på att jag har rätt, annars hade vi haft en massa ungtuppar på forumet.
FBK skrev:Magnuz skrev:Bland ”vanligt folk” har det nog alltid varit så.
Det finns knappt någon återväxt därav så kommer 2-kanals Hifi att dö ut med tiden. Du får väl se hur det ser ut om 20-30år... jag är rätt säker på att jag har rätt, annars hade vi haft en massa ungtuppar på forumet.
Jansson skrev:paa skrev:Har det gått så långt att audiofiler blivit fula gubbar?
Nej det tror jag verkligen inte men äckliga och gamla och har garage.
I-or skrev:Jag tror att en stor anledning, förutom ovanstående anledningar, till att nörderiet har minskat är att tekniken i det stora hela har blivit bättre och mer lättillgänglig så att det finns mindre anledning att gräva ned sig i detaljerna. Vettigt konstruerade "smarta" högtalare har totalt sett långt, långt bättre egenskaper än 70-talets kompaktanläggningar även ljudkvalitetsmässigt. Ljudanläggningarna kommer bara att fortsätta att bli bättre och billigare även om de flesta inte har något behov av riktigt högklassiga/dyra/utrymmeskrävande system, utan klarar sig med livsstilsprylar eller uppspelning via ljudlimpan under TV:n (vilket i princip är på väg att bli en ren bildskärm, eventuellt med viss "smarthet"). Tekniken utvecklas, användningen förändras, men folk har fortfarande ett stort behov av ljud och bild i hemmet.
Högklassig musikåtergivning må intressera färre, men kommer inte att försvinna i framtiden. Ljudanläggningen som heligt altare kommer vi dock inte att se länge till. Ingenjörerna tänker om och försöker få till optimerade lösningar som passar dagens och morgondagens konsumenter, vilka vill ha bra ljudåtergivning, helst i hela hemmet, men även kompakta och snygga lösningar.
I-or skrev:Vem har påstått att musik- och teknikintresset skulle ha minskat? Musikintresset är ganska avgjort större än någonsin och teknikintresset fortsätter att vara stort, men riktas åt andra håll. Ett par stora högtalare på paradplats i vardagsrummet blir alltmer ovanligt och detta beror inte på att det är kvinnan som vinner striden, utan på helt andra orsaker som ändrade inredningsideal och på att de flesta sedan länge har insett att de sällan lyssnar fokuserat och därför inte har något behov av en klassisk stereoanläggning. Tjock-TV:n åkte ut fortare än kvickt när tekniken medgav detta, vilket även har blivit fallet för den klassiska stereoanläggningen.
Sony m.fl. stora drakar har utvecklat pyttesmå "trådlösa" högtalare för att de ska kunna smälta in i inredningen. Sonos erbjuder sedan ganska länge en liten och förhållandevis klen subwoofer, men har nu tagit fram en mycket mindre variant om ett par liters volym, vilken naturligtvis i praktiken knappt kan klassificeras som woofer. Marknaden efterfrågar hela tiden mindre enheter, vilka dessutom måste vara "trådlösa" (nätanslutningen kommer man sällan ifrån). Anledningen till att man ändå kan få till hyggligt ljud beror på relativt modern teknik som DSP och klass-D-förstärkare i kombination med bättre simuleringsverktyg.
Vad gäller fortsatt hygglig försäljning av traditionella (passiva eller aktiva) högtalare, beror detta på att antalet konsumenter på världsmarknaden har ökat enormt mycket sedan 80-talet, på hemmabions framväxt och på att hemmastudio för musikproduktion fortsätter att växa. Att HiFi-branschen (tvåkanalsljud) har befunnit sig i kris både i USA och Europa i över 20 år är väl känt och det har publicerats hundratals artiklar i branschpressen angående detta. Audioområdet i stort fortsätter dock med snabb och stadig tillväxt om ca 5-10 % per år, något beroende på vilket segment man tittar på.
I-or skrev:Naturligtvis är HiFi-branschen döende. Ingenting av det jag har fört fram ovan påstår något annat, tvärtom. Dessutom kommer jag inte att sörja frånfället, HiFi har alltid handlat om alldeles för mycket trams och ren desinformation.
Vi kan dock vara helt säkra på att apparater för god ljudåtergivning även fortsättningsvis kommer att finnas att tillgå i överflöd. Mindre, billigare och bättre.
I-or skrev:Naturligtvis är HiFi-branschen döende. Ingenting av det jag har fört fram ovan påstår något annat, tvärtom. Dessutom kommer jag inte att sörja frånfället, HiFi har alltid handlat om alldeles för mycket trams och ren desinformation.
Vi kan dock vara helt säkra på att apparater för god ljudåtergivning även fortsättningsvis kommer att finnas att tillgå i överflöd. Mindre, billigare och bättre.
Frågan jag ställer mig efter ditt inlägg är: vad är god ljudåtergivning?
HenrikTornquist skrev:
Frågan jag ställer mig efter ditt inlägg är: vad är god ljudåtergivning? Är det vad en bra hifi-anläggning presterar, eller är det vad de bästa blåtandslådorna mäktar med? Nog för att min lilla vattentäta Jbl duger i duschen när jag rakar mig, eller i trädgården när jag ska grilla, men jag skulle inte vilja ha den som enda musikåtergivare i hemmet. För aktiv lyssning tarvas det bättre grejor.
FBK skrev:Så allt som medlemmar här har och som inte kostar en massa pengar duger inte som musikåtergivare enligt dig ? Man måste köpa något som mäter korrekt och kostar 100.000kr.
Jag som då har ett par högtalare som kostar 4000kr nya är bara skräp då och kan jämföras emot en JBL Boombox 3 för 5400kr ? Eller ett par piP osv. Jag hade förut ett par studio (Adam Audio) högtalare för 15.000kr som lät mycket bra för pengen i mina öron. Hur de mätte vet jag inte, men bra lät de. Det verkar som vanligt folk med vanliga plånböcker som inte kan köpa högtalare för 100.000kr får nöja sig med voodoo, möbelfinish osv. Det är inga riktiga högtalare för 2-kanals återgivning. Att lyssna på musik på ett korrekt sätt utan voodoo, möbelfinish osv. har blivit jätte dyrt, så nu vet vi det. Bra att du klargjorde det I-or så vi vet vad vi har. De allra flesta sitter med undermåliga högtalare på forumet. Bara att börja svälta i 1-2år så vi kan köpa något som har hög prestanda och som verkligen duger som musik återgivare.
I-or skrev:FBK skrev:Så allt som medlemmar här har och som inte kostar en massa pengar duger inte som musikåtergivare enligt dig ? Man måste köpa något som mäter korrekt och kostar 100.000kr.
Jag som då har ett par högtalare som kostar 4000kr nya är bara skräp då och kan jämföras emot en JBL Boombox 3 för 5400kr ? Eller ett par piP osv. Jag hade förut ett par studio (Adam Audio) högtalare för 15.000kr som lät mycket bra för pengen i mina öron. Hur de mätte vet jag inte, men bra lät de. Det verkar som vanligt folk med vanliga plånböcker som inte kan köpa högtalare för 100.000kr får nöja sig med voodoo, möbelfinish osv. Det är inga riktiga högtalare för 2-kanals återgivning. Att lyssna på musik på ett korrekt sätt utan voodoo, möbelfinish osv. har blivit jätte dyrt, så nu vet vi det. Bra att du klargjorde det I-or så vi vet vad vi har. De allra flesta sitter med undermåliga högtalare på forumet. Bara att börja svälta i 1-2år så vi kan köpa något som har hög prestanda och som verkligen duger som musik återgivare.
Budgetalternativ finnes NATURLIGTVIS också, här har vi ett par hemstudioprodukter med i relation till priset goda prestanda:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.20711/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17338/
Hemmabioprodukt med goda prestanda som förvisso bör kombineras med ekvalisering i basen eller basmodul:
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/arendal_1961_tower/
En och annan HiFi-högtalare ger även bra valuta för pengarna:
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153
dewpo skrev:Jag är inte lika pessimistisk angående framtiden som ni övrigaJag tror detta är en tillfällig svacka
Just nu lever vi i en värld där människor fascineras av hur små det går att göra prylar
Människor förundras av vad mobiltelefoner och gadget högtalare klarar av
Nästkommande generation kommer ta dessa små prylar förgivet
Och när människor inte längre förundras över hur något så smått kan leverera så stort
Så kommer de inte längre överväldigas av förväntans effekter
Och fårståss inse att större är bättre
I-or skrev:Vinylens återkomst får nog trots allt betraktas som ett retromode på marginalen och kommer knappast att göra några större avtryck för hur majoriteten spelar upp musiken.
goat76 skrev:I-or skrev:Vinylens återkomst får nog trots allt betraktas som ett retromode på marginalen och kommer knappast att göra några större avtryck för hur majoriteten spelar upp musiken.
Precis, ur ett världsmarknadsperspektiv är och förblir vinyl i högsta grad bara en parantes. Att vinylformatets lilla uppvaknande från döden skulle göra än det ena eller det andra för musikåtergivningen i stort är väldigt verklighetsfrånvänt att ens tro.
music4ever skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Vinylens återkomst får nog trots allt betraktas som ett retromode på marginalen och kommer knappast att göra några större avtryck för hur majoriteten spelar upp musiken.
Precis, ur ett världsmarknadsperspektiv är och förblir vinyl i högsta grad bara en parantes. Att vinylformatets lilla uppvaknande från döden skulle göra än det ena eller det andra för musikåtergivningen i stort är väldigt verklighetsfrånvänt att ens tro.
Vad baserar du det på?
Kronkan skrev:Nu tror jag inte att det blir en stor ökning av kvalificerade stereoanläggningar på grund av detta.
Kronkan skrev:Det är ju enkelt att googla så man kan stå på hygglig grundom man så vill.
Att vinylförsäljningen i USA i år kanske når försäljningssiffran 40 miljoner är väl inget marginellt fenomen.
Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi...
I-or skrev:Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi...
![]()
![]()
Har bitarna färdats för långt genom cyberrymden och blivit trötta och omusikaliska på vägen?
goat76 skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:
Vad baserar du det på?
Det baserar jag på att det med allra största sannolikhet går minst sisådär 100 tusen streamande hörlurslyssnare för varje vinylrigg-ägare i världen, och då har jag ändå lagt ribban lågt. Tänk bara Tokyo så inser nog även du hur otroligt liten påverkan vinyl har ur ett världsmarknadsperspektiv.
goat76 skrev:Kronkan skrev:Nu tror jag inte att det blir en stor ökning av kvalificerade stereoanläggningar på grund av detta.
…Vilket är vad det nu handlar om i denna tråd. Den ökade vinylförsäljningen gör varken bu eller bä ur ett världsmarknadsperspektiv vad gäller återväxten av ”traditionell” stereoåtergivning.
music4ever skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:Nu tror jag inte att det blir en stor ökning av kvalificerade stereoanläggningar på grund av detta.
…Vilket är vad det nu handlar om i denna tråd. Den ökade vinylförsäljningen gör varken bu eller bä ur ett världsmarknadsperspektiv vad gäller återväxten av ”traditionell” stereoåtergivning.
Vad baserar du det på?
goat76 skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:
Vad baserar du det på?
På sunt förnuft.
music4ever skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:
Vad baserar du det på?
På sunt förnuft.
Inget alltså. Bra, som jag trodde.
Bill50x skrev:En icke tillfixad fil låter lika bra på Tidal som från CD. Problemet är att skivbolagen distribuerar sämre låtande versioner av musiken än vad som ursprungligen släpptes,
/ B
Kronkan skrev:Det är inte mängden ettor och nollor som far genom luften som har betydelse för om det är stereo till och med hifi.
Jag har högtalare som via blåtand spelar mono. Jag har till och med en fm-radio som klarar detta att man sänder via blåtand. Detta har inget med stereo att göra.
Det ovan är ju inte per definition fel. Men det är inte hifi.
goat76 skrev:Tycker du på riktigt att det är svårt att förstå hur extremt liten vinylmarknaden är bland dagens konsumenter av musik i stort? Den lilla skara människor som eventuellt lockas till att köpa en HiFi-anläggning p.g.a vinylens lilla uppsving är så liten att det är totalt ointressant, och ja, man behöver bara sunt förnuft för att förstå det utan att ens behöva leta fram en enda undersökning.
Magnuz skrev:goat76 skrev:Tycker du på riktigt att det är svårt att förstå hur extremt liten vinylmarknaden är bland dagens konsumenter av musik i stort? Den lilla skara människor som eventuellt lockas till att köpa en HiFi-anläggning p.g.a vinylens lilla uppsving är så liten att det är totalt ointressant, och ja, man behöver bara sunt förnuft för att förstå det utan att ens behöva leta fram en enda undersökning.
Nja, det är nog inte ointressant för den likaledes mycket lilla traditionella hifi-marknaden. Att jämföra med vad svensson lyssnar på som bakgrundsbrus blir inte relevant.
I-or skrev:FBK skrev:Så allt som medlemmar här har och som inte kostar en massa pengar duger inte som musikåtergivare enligt dig ? Man måste köpa något som mäter korrekt och kostar 100.000kr.
Budgetalternativ finnes NATURLIGTVIS också, här har vi ett par hemstudioprodukter med i relation till priset goda prestanda:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.20711/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17338/
Hemmabioprodukt med goda prestanda som förvisso bör kombineras med ekvalisering i basen eller helst en basmodul:
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/arendal_1961_tower/
En och annan HiFi-högtalare ger även bra valuta för pengarna:
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153
I-or skrev:Om man utgår ifrån faktisktianernas lyssningsvanor så kan man lugnt konstatera att strömningstjänster och CD dominerar ordentligt vad gäller musikkonsumtion även för audiofiler idag. Vinyl är även här ett format på marginalen.
Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi […]
E skrev:Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi […]
Varför skulle inte strömmat (från hårddisk eller strömningstjänster)
kunna vara HiFi?
Mvh E*
Kronkan skrev:E skrev:Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi […]
Varför skulle inte strömmat (från hårddisk eller strömningstjänster)
kunna vara HiFi?
Mvh E*
Tekniskt kan det vara så men i praktiken är detta undantag.
I praktiken har väl snarare det blivit sämre förutsättningar för high fidelity. Begreppet fanns till och med innan stereo kom.
Den behandling som numera används på musik bl a genom att dynamiken begränsas innebär ju avsteg från den inremeningen med detta begrepp.
goat76 skrev:Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.
Nej, alla versioner finns då inte från de streamingtjänster jag abonnerar på. Man får hålla till godo med senaste, ofta dynamikreducerade, version av nästan allt.
RogerGustavsson skrev:Inget utom att det skulle kosta en del.
goat76 skrev:Kronkan skrev:E skrev:Varför skulle inte strömmat (från hårddisk eller strömningstjänster)
kunna vara HiFi?
Mvh E*
I praktiken har väl snarare det blivit sämre förutsättningar för high fidelity. Begreppet fanns till och med innan stereo kom.
Den behandling som numera används på musik bl a genom att dynamiken begränsas innebär ju avsteg från den inremeningen med detta begrepp.
Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.
Kronkan skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:
Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.
Självklart går det till och med att på sin egen hårddisk lagra vad man själv valt som kvalitetsutgåvor. Men det är ju undantaget som bekräftar regeln. Då är det perfektionister typ Sprudel som både har viljan och kompetensen. Det är inte speciellt många av den kalibern. Samtliga få har här också en kompetent stereoanläggning. Det är en del av överlevande från hifins guldålder.
goat76 skrev:Kronkan skrev:goat76 skrev:
Självklart går det till och med att på sin egen hårddisk lagra vad man själv valt som kvalitetsutgåvor. Men det är ju undantaget som bekräftar regeln. Då är det perfektionister typ Sprudel som både har viljan och kompetensen. Det är inte speciellt många av den kalibern. Samtliga få har här också en kompetent stereoanläggning. Det är en del av överlevande från hifins guldålder.
Då antar jag att du nu har förstått att man kan streama precis alla de kvalitetsutgåvor man har i sin ägo, och att streaming inte är bunden till någon specifik kvalitet och är därmed precis lika mycket HiFi som allt annat. Ditt initiala uttalande att streaming inte har något att göra med HiFi stämmer alltså inte.
Kronkan skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:
Då antar jag att du nu har förstått att man kan streama precis alla de kvalitetsutgåvor man har i sin ägo, och att streaming inte är bunden till någon specifik kvalitet och är därmed precis lika mycket HiFi som allt annat. Ditt initiala uttalande att streaming inte har något att göra med HiFi stämmer alltså inte.
Läsa vad jag skriver.
Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi och man kan möjligtvis reducera frågan till stereo vilket det nog ofta inte är. För lyssnade man framförallt på radio och sedan kom ju också tv vilket ju inte bara var prat. Det fanns innan vinylen 78 varvare/stenkakor. Bilradio hade man tidigt. En del hade ju bandspelare. Så musiklyssning, dans, musicerande vid strandkanten med gitarr o s v. Gänget jag var med i hade ju en rockband samtidigt sjöng man visor. Man hade batteriradio.
En del på den tiden hade också intresse i återgivningsdelen. En del hänger väl här.
Om man nu spelar musikså verkar det vara över en högtalare.
goat76 skrev:Tycker du på riktigt att det är svårt att förstå hur extremt liten vinylmarknaden är bland dagens konsumenter av musik i stort? Den lilla skara människor som eventuellt lockas till att köpa en HiFi-anläggning p.g.a vinylens lilla uppsving är så liten att det är totalt ointressant, och ja, man behöver bara sunt förnuft för att förstå det utan att ens behöva leta fram en enda undersökning.
paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men i Polestar 3 är det i alla fall 25 högtalarelement för stereon (och tre för billvarseljudet) drivet med en 28 kanals Dolby Atmos-förstärkare på totalt 1750W.
I-or skrev:paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men i Polestar 3 är det i alla fall 25 högtalarelement för stereon (och tre för billvarseljudet) drivet med en 28 kanals Dolby Atmos-förstärkare på totalt 1750W.
Men den gode Thomas blir såklart en riktig audiofil när det handlar om ljudet i Polestar-bilarna eftersom biltillverkarna tjänar enorma pengar på sådan extrautrustning. Det är ganska intressant att ljudanläggningen i bilen är en riktig statussymbol (ju mer exklusivt gammalt HiFi-varumärke, desto bättre) medan motsvarigheten i hemmet nästan är bortglömd idag.
petersteindl skrev:Man måste skilja på produkt kontra produktkategori.
Bilstereo är produktkategori. H-K måste förnya sina produkter inom bilstereo. Vinylen är produktkategori. Nya vinylspelare introduceras. Ljudlimpan är produktkategori. Specifika produkter inom ljudlimpor har en livscykel.
I-or skrev:paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men den gode Thomas blir såklart en riktig audiofil när det handlar om ljudet i Polestar-bilarna eftersom biltillverkarna tjänar enorma pengar på sådan extrautrustning. Det är ganska intressant att ljudanläggningen i bilen är en riktig statussymbol (ju mer exklusivt gammalt HiFi-varumärke, desto bättre) medan motsvarigheten i hemmet nästan är bortglömd idag.
jonasp skrev:B&W. Är den kass?
sportbilsentusiasten skrev:jonasp skrev:B&W. Är den kass?
Enl mig ja, låter digitalt processat. Mittensystemet (Bose?) låter mer äkta musik.
dewpo skrev:I-or skrev:paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Det mest intressanta tycker jag annars inte är att ljudanläggningen i bilen spelar stor rollUtan att just "bilen" blivit statussymbolen nummer ett i Sverige, speciellt på landsbygden
Här där jag bor så kan det stanna en bil i styvt halvmiljon klassen, eller ännu mer och ur kliver en gubbe som ser ut som han lagt varenda krona han äger på bilen och det blev inget kvar till kläder på kroppen
Jag tycker det är mycket fascinerande människor kan brinna så för en produkt "bilen" att de spenderar nästan vilka summor som helst på den medans de skiter i allt annat
sportbilsentusiasten skrev:I-or skrev:paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Ja säkert.
Allt för att sälja mer såklart.
Men stereon är troligen lika dålig som värstinganläggningen i Volvo (Dynadio eller B&O minns inte)
paa skrev:dewpo skrev:I-or skrev:
Det mest intressanta tycker jag annars inte är att ljudanläggningen i bilen spelar stor rollUtan att just "bilen" blivit statussymbolen nummer ett i Sverige, speciellt på landsbygden
Här där jag bor så kan det stanna en bil i styvt halvmiljon klassen, eller ännu mer och ur kliver en gubbe som ser ut som han lagt varenda krona han äger på bilen och det blev inget kvar till kläder på kroppen
Jag tycker det är mycket fascinerande människor kan brinna så för en produkt "bilen" att de spenderar nästan vilka summor som helst på den medans de skiter i allt annat
Gubben kanske äger flera hundra hektar bördig skog, och skulle kunna köpa vilka kläder han vill, och det kanske han gjort också!
RJohan skrev:paa skrev:dewpo skrev:Det mest intressanta tycker jag annars inte är att ljudanläggningen i bilen spelar stor rollUtan att just "bilen" blivit statussymbolen nummer ett i Sverige, speciellt på landsbygden
Gubben kanske äger flera hundra hektar bördig skog, och skulle kunna köpa vilka kläder han vill, och det kanske han gjort också!
Jo. Jag är själv bilgalning (dyr j***a tysk premiumsportbil), gubbe, boende på landet och fullständigt ointresserad av kläder (köps bara när det är rea). Dessutom närmast fattigpensionär. Det kallas prioritering.
dewpo skrev:RJohan skrev:paa skrev:Gubben kanske äger flera hundra hektar bördig skog, och skulle kunna köpa vilka kläder han vill, och det kanske han gjort också!
Jo. Jag är själv bilgalning (dyr j***a tysk premiumsportbil), gubbe, boende på landet och fullständigt ointresserad av kläder (köps bara när det är rea). Dessutom närmast fattigpensionär. Det kallas prioritering.
Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressantJag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella intressen typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse
Bara vi som verkligen har egna intressen som inte delas av personer i vår omgivning tycks förstå skillnaden
dewpo skrev:Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressantJag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse
Bara vi som verkligen har egna intressen som inte delas av personer i vår omgivning tycks förstå skillnaden
paa skrev:dewpo skrev:Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressantJag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse
Jag gissar att invandrare från t.ex USA, England, Tyskland, Japan och Frankrike inte skulle vara speciellt förvånade över svenskars intresse för veteranbilar.
dewpo skrev:paa skrev:dewpo skrev:Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressantJag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse
Jag gissar att invandrare från t.ex USA, England, Tyskland, Japan och Frankrike inte skulle vara speciellt förvånade över svenskars intresse för veteranbilar.
Rätt gissat! Invandraren jag pratade med kom inte från något av ovan nämnda länderJag får nog förtydliga mig lite, han sa att en gammal Ferrari eller något liknade var förstås värdefulla även i hans hemland. Men inte gamla vardagsbilar eller amerikanare som är ett vanliga hobby-bilar här. Själv är jag mer fascinerad över priset på gamla mopeder
Som i mitt tycke nått orimliga nivåer. Men detta att olika produkter värderas olika i olika kulturer gäller ju många saker. Heriz mattor anses ju finare än andra "jämförbara" persiska nomad/by-mattor här västvärlden och betingar ett högre pris
I Iran är de inte dyrare än andra mattor med jämförbar knut-täthet och ullkvalitet. När sådana skevheter i värderingen uppkommer så finns det förstås många "duktiga" handelsmän som utnyttjar situationen. Nu tycker jag nog att det ändock finns en koppling mellan pris och kvalité allt som oftast, Även om en hype runt vissa produkter ibland sätter detta samband ur spel...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster