Faspenna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Faspenna

Inläggav LeifB » 2023-01-04 13:35

Jag har äntligen skaffat en faspenna.
Har ni tips på hur man använder en sån?
Hur får man alla apparaterna i samma fas?
Är det bättre att ha de inkopplade i olika uttag?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Faspenna

Inläggav Bill50x » 2023-01-04 14:45

LeifB skrev:Jag har äntligen skaffat en faspenna.

Vill också veta hur man använder faspennan.
Själv har jag ett mycket mer arbetskrävande sätt att få till det. Kopplar ur alla kablar ur apparaterna (utom nätsladden). Ansluter alla apparater till samma grenkontakt. Med en multimeter kollar jag vilken "polaritet" (dvs vända kontakten) som ger lägst spänning mellan chassis/hölje och jord. Därefter kopplar jag in nödvändig utrustning för att få musik (= så få apparater som möjligt) och vänder på hela grenkontaktens anslutning för att lyssna på vad som låter bäst. Därefter kopplar jag in resterande utrustning en-och-en och kollar att den först inkopplade utrustningen (tex cd/förstärkare/högtalare) inte låter sämre - för varje apparat.

Ju färre apparater man har ju enklare blir det, jag ryser vid tanken på inkopplade delningsfilter, separata basförstärkare, EQ's och liknande :-)

Men om ma kunde använda en faspenna för att snabbt få det rätt vore en stor hjälp...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 14:45

Bara lite basfakta först.
En faspenna känner normalt av om det finns spänning, d v s spänning relativt jord där du själv är jorden när du håller i pennan eller skruvmejseln som det brukar vara. " nollan" i eluttaget har maximalt några volt vilket faspennan inte reagerar för. En faspenna består oftast av glimlampa och motstånd.

Det är alltså lätt att konstatera vad som är fas i eluttaget.
I Sverige kan vi ju vända även på jordade stickproppar vilket gör att fas och nolla lätt kan växlas in till apparaten.
I många länder, t.ex Polen, har liknande stickpropp men ett 3:e anslutning "hona" med jord som sitter asymmetriskt och går då inte att vända.
I Sverige är det numer vanligt med en s.k. E/F-hybrid och då kan man nyttja t.ex en "Polsk" förlängningssladd i Sverige.

Det är ju vanligt med ojordade apparatsladdar av typ Europlug (dom platta ojordade) vilket i första hand beror på att apparaterna är dubbelisolerade och i andra hand för att dom är konstruerade för att vara okänsliga för fasväxling.
Nu är det ju så att många apparater kan vara känsliga för växling och det verkar som att det främst är "High End" som ibland drabbas. Dess konstruktörer verkar inte ha riktig koll på vad dom håller på med.
Noterbart är att proffesionell mätutritning numer ofta har Europlug utan något som helst problem med brum etc trots att dynamiken ofta är 10-potenser bättre än hifigrejor.

Att enkelt ta reda på vad som borde vara fas/nolla är ofta inte lätt (d v s när det brummar minst) rent tekniskt. Det går ju inte t.ex med en faspenna.
Det bästa är att lyssna eller mäta brum på utgången. Alltså vända på kontakten och mäta /lyssna. Har man en serie av apparater i signalled blir det mycket testande.

Detta blir ju i sig som att ta Alvedon för tandvärk - har en apparat Europlug eller vilken svensk vaiant som helst skall den hålla specarna oavsett hur stickproppen vänds.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 15:13

Tackar, men jag fattar inte ännu hur man kan vara säker.
Finns det inget lättare sätt var fasen ska vara i kontakten eller sladden så att säga?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 15:47

Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 16:00

LeifB skrev:Tackar, men jag fattar inte ännu hur man kan vara säker.
Finns det inget lättare sätt var fasen ska vara i kontakten eller sladden så att säga?

Nä,
Då Europlug och övriga Svenska och förövrigt mång andra länders kontakter är symmetriska finns det inget som specar vad fasen skall hamna. (viktigt! vi pratar om nätanslutningar, inget annat)

Ett exempel:
Ett vanligt klassiskt slutsteg med nättransformar. Nättransformatorn har en primärlindning där fas och nolla är ansluten till vardera ändan på lindningen som är lindad runt en järnkärna. För transformatorn är det ointressant vad som är fas och nolla, även sekundärlindningen som är ansluten till en likriktarbrygga "bryr sig inte om" vad som är fas/nolla. den är ju galvaniskt separerad från primärlindningen.
Nu är vi inne i skalet på apparaten oh då gäller det att konstruera rätt och undvika att fas-ledningar och i viss mån 0-ledningar in till trafon inte kan störa resten av elektronken. Alltså, vi vet inte vad som är ingående fas och nolla och dom ska behandlas lika.
En transfrmator kan också lindas taskigt och då kan kanske en viss "polaritet störa mer, Fast osannolikt.
Senast redigerad av jansch 2023-01-04 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 16:04

RogerGustavsson skrev:Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.

I kontakten till apparaten har vi en fas en nolla och jord. Om man dra ut sladden så ser jag med hjälp av faspennan var fasen är. Antingen höger eller vänster beroende hur jag sätter in i dosan. Jorden är i mitten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 16:06

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.

I kontakten till apparaten har vi en fas en nolla och jord. Om man dra ut sladden så ser jag med hjälp av faspennan var fasen är. Antingen höger eller vänster beroende hur jag sätter in i dosan.

Fast du ser antagligen inte hur den är kopplad i transformatorns lindning.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 16:09

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:

I kontakten till apparaten har vi en fas en nolla och jord. Om man dra ut sladden så ser jag med hjälp av faspennan var fasen är. Antingen höger eller vänster beroende hur jag sätter in i dosan.

Nej det går inte att se. Jag har 2 monosteg så det är viktigt att dom har samma fas iallafall.
Men försteget är svårare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 16:17

Nu får du inte förväxla fas till apparaterna med den fas som skickas ut på utgångarna. De har inte med varandra att göra.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 16:21

RogerGustavsson skrev:Nu får du inte förväxla fas till apparaterna med den fas som skickas ut på utgångarna. De har inte med varandra att göra.

Nej det har inte med dom att göra.
Bara ström in.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 16:49

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:

Nej det går inte att se. Jag har 2 monosteg så det är viktigt att dom har samma fas iallafall.
Men försteget är svårare.

Nej, det finns ingen grund till att dom behöver samma fasanslutning till elnätet.

Men i detta fall är det ju enkelt, dom är säkerligen kopplade intern på samma sätt om det inte är något hembygge. Då kan du ju mäta att t.ex fasen ligger i vänstra stiftet på båda.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 17:35

I alla normalfall är metalliskt hölje kopplat till jord OM apparaten har jordad stickpropp. Annars skall den vara dubbelisolerad innanför skalet.
Man kan dock hitta gamla "burkar" där det är lite "si och så". T.ex gamla gitarrförstärkare.
För att vara lite tydligare: Det finns ett antal klassningar inom eu och dessutom en historik som inte följer dessa klassningar.

Har man jordat hölje kan det finnas en RC-länk mellan signaljord och skyddsjord vilket medför att det kan "sticka till" i handen om man rör vid chassit och OM ej jordat uttag används.

Bortsätt från allt detta - Om det gör stor skillnad (apparaten håller inte sin spec) när man vänder på kontakten är det ett konstruktionfel.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-04 17:43

Har också dubbla monosteg,POA6600A.Orginal matarkabel modell ojordad lampsladd.
Spelar ingen som helst roll hur jag vänder stickkontakten.
Antingen så hör jag för dåligt (vilket jag gör utan hjälpmedel) eller har jag för dåliga grejer,välj själv :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-04 18:38

Det hela är ganska enkelt. Stick i apparatsladdens kontakt i väggen/grendosan och ser till att faspennan lyser när du sticker in den på den sida där bokstaven L (live) är. Om pennan piper i det andra hålet så vänder du kontakten i vägguttaget eller grendosan.

Jag läste inte alla långa inlägg innan jag skrev detta, så någon kanske sa detta redan. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 18:47

goat76 skrev:Det hela är ganska enkelt. Stick i apparatsladdens kontakt i väggen/grendosan och ser till att faspennan lyser när du sticker in den på den sida där bokstaven L (live) är. Om pennan piper i det andra hålet så vänder du kontakten i vägguttaget eller grendosan.

Jag läste inte alla långa inlägg innan jag skrev detta, så någon kanske sa detta redan. :)

Nej du var först. :D
Jag ska testa detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 18:53

Den faspenna jag har sticker man inte i några hål. Det är avståndet från apparaten som provas som ger olika utslag. Jag har valt det som ger störst avstånd innan lampan lyser. Fast jag tor inte jag har testat mina nuvarande prylar alls...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-04 19:00

Jag pratar om kontakthålen i den kontakt som man sticker in i apparaten. L som står för ”Live” ska vara den sida som faspennan indikerar/lyser/piper för. Om inte så bör kontakten i den andra änden, den som sitter i väggen eller grendosan vändas.

A5C664F7-BAD1-477E-82CF-2A1C1BBA35A2.jpeg
A5C664F7-BAD1-477E-82CF-2A1C1BBA35A2.jpeg (51.75 KiB) Visad 2397 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 19:02

Aha, mina slutsteg har fasta kablage.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 19:06

goat76 skrev:Jag pratar om kontakthålen i den kontakt som man sticker in i apparaten. L som står för ”Live” ska vara den sida som faspennan indikerar/lyser/piper för. Om inte så bör kontakten i den andra änden, den som sitter i väggen eller grendosan vändas.

A5C664F7-BAD1-477E-82CF-2A1C1BBA35A2.jpeg

+1 :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 19:30

Då säger det väl inte så mycket om apparatens uppträdande om bara mäter i sladden?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-04 21:12

Jag läste nån stans nån gång att om man har en nätbrunn där en sån där kontakt som visas ovan passar (IEC 13/14) så kan det vara olika hur stiften är kopplade till transformatorn. Det skulle även vara så att i apparater från USA är de vanligtvis kopplade tvärtom mot apparater från andra länder. Jag vet inte om detta är sant, förmodligen behöver man lyfta på locket och reda ut hur det är kopplat om man vill får ordning på det här.

För att dra en liten anekdot så kan jag berätta om när jag var i en butik i Vimmerby för att lyssna på högtalare. När vi lyssnat en stund själva så kom butiksinnehavaren in och sa att det var något som lät fel. Han vände då på stickproppen till förstärkaren och konstaterade sedan nöjt att nu lät det som det skulle. Min kompis och jag hörde ingen skillnad, men jag köpte högtalarna. Jag har inte lagt någon energi på detta hemma, men jag har en faspenna.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 21:21

Mirage skrev:Jag läste nån stans nån gång att om man har en nätbrunn där en sån där kontakt som visas ovan passar (IEC 13/14) så kan det vara olika hur stiften är kopplade till transformatorn. Det skulle även vara så att i apparater från USA är de vanligtvis kopplade tvärtom mot apparater från andra länder. Jag vet inte om detta är sant, förmodligen behöver man lyfta på locket och reda ut hur det är kopplat om man vill får ordning på det här.

För att dra en liten anekdot så kan jag berätta om när jag var i en butik i Vimmerby för att lyssna på högtalare. När vi lyssnat en stund själva så kom butiksinnehavaren in och sa att det var något som lät fel. Han vände då på stickproppen till förstärkaren och konstaterade sedan nöjt att nu lät det som det skulle. Min kompis och jag hörde ingen skillnad, men jag köpte högtalarna. Jag har inte lagt någon energi på detta hemma, men jag har en faspenna.

Testa vettja. Kostar inget. :P

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-04 21:27

Jag tycker att jag mår bäst när lampan lyser och med pennan i höger
hand. Någon som provat med två pennor?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-04 21:33

E skrev:Jag tycker att jag mår bäst när lampan lyser och med pennan i höger
hand. Någon som provat med två pennor?

Nej, men det kändes inte alls bra när jag stack in ett gem i "L".
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 22:22

Mirage skrev:Jag läste nån stans nån gång att om man har en nätbrunn där en sån där kontakt som visas ovan passar (IEC 13/14) så kan det vara olika hur stiften är kopplade till transformatorn. Det skulle även vara så att i apparater från USA är de vanligtvis kopplade tvärtom mot apparater från andra länder. Jag vet inte om detta är sant, förmodligen behöver man lyfta på locket och reda ut hur det är kopplat om man vill får ordning på det här.

Det är inte ovanligt att toroidtransformatorer har likadan färg på primärlindningens kablar. Då vet inte ens apparattillverkaren hur den är kopplad till L och N i nätbrunnen!
Fast spelar det nån roll.....åtminstone tycker transformatortillverkaren att det är skit samma.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2023-01-04 22:28

jansch skrev:
RogerGustavsson skrev:
Bortsätt från allt detta - Om det gör stor skillnad (apparaten håller inte sin spec) när man vänder på kontakten är det ett konstruktionfel.

Utdrag från vad som blir en inbäddat boktips
med det mesta inklusive EMC undantagsregel:

"Box 9 Strange solutions from blind search
Even simple evolutionary search processes sometimes produce highly unexpected results, solutions that satisfy a formal user-defined criterion in a very different way than the user expected or intended.

The field of evolvable hardware offers many illustrations of this phenomenon. In this field, an evolutionary algorithm searches the space of hardware designs, testing the fitness of each design by instantiating it physically on a rapidly reconfigurable array or motherboard. The evolved designs often show remarkable economy. For instance, one search discovered a frequency discrimination circuit that functioned without a clock—a component normally considered necessary for this function. The researchers estimated that the evolved circuit was between one and two orders of magnitude smaller than what a human engineer would have required for the task. The circuit exploited the physical properties of its components in unorthodox ways; some active, necessary components were not even connected to the input or output pins! These components instead participated via what would normally be considered nuisance side effects, such as electromagnetic coupling or power-supply loading.

Another search process, tasked with creating an oscillator, was deprived of a seemingly even more indispensible component, the capacitor. When the algorithm presented its successful solution, the researchers examined it and at first concluded that it “should not work.” Upon more careful examination, they discovered that the algorithm had, MacGyver-like, reconfigured its sensor-less motherboard into a makeshift radio receiver, using the printed circuit board tracks as an aerial to pick up signals generated by personal computers that happened to be situated nearby in the laboratory. The circuit amplified this signal to produce the desired oscillating output.16

In other experiments, evolutionary algorithms designed circuits that sensed whether the motherboard was being monitored with an oscilloscope or whether a soldering iron was connected to the lab’s common power supply. These examples illustrate how an open-ended search process can repurpose the materials accessible to it in order to devise completely unexpected sensory capabilities, by means that conventional human design-thinking is poorly equipped to exploit or even account for in retrospect.

The tendency for evolutionary search to “cheat” or find counterintuitive ways of achieving a given end is on display in nature too, though it is perhaps less obvious to us there because of our already being somewhat familiar with the look and feel of biology, and thus being prone to regarding the actual outcomes of natural evolutionary processes as normal—even if we would not have expected them ex ante. But it is possible to set up experiments in artificial selection where one can see the evolutionary process in action outside its familiar context. In such experiments, researchers can create conditions that rarely obtain in nature, and observe the results."

Från Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies Reprint Edition
by Nick Bostrom (Author)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-04 22:33

jansch skrev:

Det är inte ovanligt att toroidtransformatorer har likadan färg på primärlindningens kablar. Då vet inte ens apparattillverkaren hur den är kopplad till L och N i nätbrunnen!
Fast spelar det nån roll.....åtminstone tycker transformatortillverkaren att det är skit samma.

Nej, jag hörde ingen skillnad i butiken och tror inte jag skulle göra det hemma heller.

För den som vill testa själv så kan det vara intressant att veta att det inte är så lätt att veta om man kopplat ”rätt”, även om man har en faspenna. Det enda säkra är väl att lyssna vilket som låter bäst!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 22:56

ChristianAndersson skrev:
jansch skrev:
RogerGustavsson skrev:

Utdrag från vad som blir en inbäddat boktips
med det mesta inklusive EMC undantagsregel:

"Box 9 Strange solutions from blind search
Even simple evolutionary search processes sometimes produce highly unexpected results, solutions that satisfy a formal user-defined criterion in a very different way than the user expected or intended.

The field of evolvable hardware offers many illustrations of this phenomenon. In this field, an evolutionary algorithm searches the space of hardware designs, testing the fitness of each design by instantiating it physically on a rapidly reconfigurable array or motherboard. The evolved designs often show remarkable economy. For instance, one search discovered a frequency discrimination circuit that functioned without a clock—a component normally considered necessary for this function. The researchers estimated that the evolved circuit was between one and two orders of magnitude smaller than what a human engineer would have required for the task. The circuit exploited the physical properties of its components in unorthodox ways; some active, necessary components were not even connected to the input or output pins! These components instead participated via what would normally be considered nuisance side effects, such as electromagnetic coupling or power-supply loading.

Another search process, tasked with creating an oscillator, was deprived of a seemingly even more indispensible component, the capacitor. When the algorithm presented its successful solution, the researchers examined it and at first concluded that it “should not work.” Upon more careful examination, they discovered that the algorithm had, MacGyver-like, reconfigured its sensor-less motherboard into a makeshift radio receiver, using the printed circuit board tracks as an aerial to pick up signals generated by personal computers that happened to be situated nearby in the laboratory. The circuit amplified this signal to produce the desired oscillating output.16

In other experiments, evolutionary algorithms designed circuits that sensed whether the motherboard was being monitored with an oscilloscope or whether a soldering iron was connected to the lab’s common power supply. These examples illustrate how an open-ended search process can repurpose the materials accessible to it in order to devise completely unexpected sensory capabilities, by means that conventional human design-thinking is poorly equipped to exploit or even account for in retrospect.

The tendency for evolutionary search to “cheat” or find counterintuitive ways of achieving a given end is on display in nature too, though it is perhaps less obvious to us there because of our already being somewhat familiar with the look and feel of biology, and thus being prone to regarding the actual outcomes of natural evolutionary processes as normal—even if we would not have expected them ex ante. But it is possible to set up experiments in artificial selection where one can see the evolutionary process in action outside its familiar context. In such experiments, researchers can create conditions that rarely obtain in nature, and observe the results."

Från Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies Reprint Edition
by Nick Bostrom (Author)

Jag antar att du med inlägget vill påpeka att "Allt kan hända".

Vilket undantag i EMC-direktivet påverkar hifi-utrustning?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2023-01-04 23:26

Shatterer of words

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:10

Hjalmar_Branting skrev:Antingen så hör jag för dåligt (vilket jag gör utan hjälpmedel) eller har jag för dåliga grejer,välj själv :mrgreen:

Jag röstar på för dåliga grejer. Ge till mig istället och skaffa något bättre. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-01-05 09:49

Primare är ju en tillverkare som i sina instruktioner ofta säger att ”live” ska vara till vänster (när du tittar in i nätbrunnen bakifrån)
Vet inte om det har någon betydelse, men kanske är de konsekventa med den interna ledningsdragningen?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-05 10:12

gflar skrev:Primare är ju en tillverkare som i sina instruktioner ofta säger att ”live” ska vara till vänster (när du tittar in i nätbrunnen bakifrån)
Vet inte om det har någon betydelse, men kanske är de konsekventa med den interna ledningsdragningen?

Har testat med vänster (fas) för samtliga uttag.
Min första reaktion blev att det verkar fungera utmärkt.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-05 21:34

ChristianAndersson skrev:OT var mitt inlägg,

EMC är mångfasetterat https://kth.instructure.com/courses/657/files/105753/download?download_frd=1

Ja, EMC är "mångfasetterat"!

Men, så lätt att testa när det gäller hifi!
Kostnaden är också helt rimlig, man behöver t.ex inget EMC tätt rum för att konstatera att man uppfyller kraven. Man kan t o m själv, som glad amatör fixa till en testutrustning.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-01-07 13:44

Jag har kanske läst slarvigt, men uppfattade inte att du fått något bra svar. Så här har jag gjort:

1. Koppla ur alla apparater ur nätet och från varann.
2. För pennan mot väggurtaget för att avgöra vilken sida som är fas (=pennan lyser). Markera denna sida.
2. Koppla in valfri apparat till nätet, sätt på apparaten och för faspennan långsamt mot densamma till dess den börjar lysa (finns säkert andra varianter med ljud, etc).
3. Notera hur långt ifrån apparaten pennan var när den börjar lysa. Vänd på nätkontakten och upprepa proceduren.
4. Markera det läge på kontakten där pennan börjar lysa så nära apparaten som möjligt. Ofta är det ganska tydligt att ett läge är "bättre" än det andra. När de är mycket lika (dvs svårt att avgöra vilket som är närmast) är min erfarenhet att det inte heller spelar någon roll.
5. Koppla bort apparaten från nätet och koppla in nästa apparat och upprepa proceduren. Glöm inte att markera vilket läge där du kan föra pennan närmast apparaten innan den börjar lysa.
6. När du gjort alla apparater så vet du - och har markerat - vad som är fas i väggurtaget och hur respektive kontakt ska vara vänd för att ge minsta utslag med pennan. Några apparater är inte markerade för att det inte spelade någon roll hur kontakten var vänd.
7. Koppla sedan ihop allt igen och gör alla kopplingar till nätet utifrån vad som gett minst utslag med pennan.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-07 14:00

MichaelG skrev:Jag har kanske läst slarvigt, men uppfattade inte att du fått något bra svar. Så här har jag gjort:

1. Koppla ur alla apparater ur nätet och från varann.
2. För pennan mot väggurtaget för att avgöra vilken sida som är fas (=pennan lyser). Markera denna sida.
2. Koppla in valfri apparat till nätet, sätt på apparaten och för faspennan långsamt mot densamma till dess den börjar lysa (finns säkert andra varianter med ljud, etc).
3. Notera hur långt ifrån apparaten pennan var när den börjar lysa. Vänd på nätkontakten och upprepa proceduren.
4. Markera det läge på kontakten där pennan börjar lysa så nära apparaten som möjligt. Ofta är det ganska tydligt att ett läge är "bättre" än det andra. När de är mycket lika (dvs svårt att avgöra vilket som är närmast) är min erfarenhet att det inte heller spelar någon roll.
5. Koppla bort apparaten från nätet och koppla in nästa apparat och upprepa proceduren. Glöm inte att markera vilket läge där du kan föra pennan närmast apparaten innan den börjar lysa.
6. När du gjort alla apparater så vet du - och har markerat - vad som är fas i väggurtaget och hur respektive kontakt ska vara vänd för att ge minsta utslag med pennan. Några apparater är inte markerade för att det inte spelade någon roll hur kontakten var vänd.
7. Koppla sedan ihop allt igen och gör alla kopplingar till nätet utifrån vad som gett minst utslag med pennan.

Verkar vara en logisk metod.
Sund och riktig. Vet att en del elektronik inte påverkas av fasen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-08 03:46

Jag har mätt över 100 volt i höljet på några apparater men jag gissar att det är ganska låg ström då jag bara känner en vibration under fingret när jag drar det mot metallen.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-08 03:55

jansch skrev:Nej, det finns ingen grund till att dom behöver samma fasanslutning till elnätet.

Arbetade några år på Xelex i Stockholm och trots att dom gjorde några förstärkare för audiobruk var det mest industrielektronik de producerade. En av konstruktörerna var en förnuftig man med alla fötter på jorden och han fnyste åt alla som tyckte att man behövde lyssna på en förstärkare, det räckte med att mäta den. MEN, just när det gällde att vända kontakten rätt i eluttaget menade han att det kunde ha betydelse, där gällde det att få alla apparater att "spela i takt". Jag hängde inte helt med i resonemanget men såvitt jag förstod handlade det om att apparaterna (som) drevs med växelström och att transformatorerna i de anslutna apparaterna (detta var före de switchade nätdelarnas intåg) skulle vara synkade med avseende på 50 Hz-växlingen. Så om man då har två monosteg är det absolut lämpligt att dessa ligger "i fas".

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-08 04:10

Bill50x skrev:

Jag har mätt över 100 volt i höljet på några apparater men jag gissar att det är ganska låg ström då jag bara känner en vibration under fingret när jag drar det mot metallen.

Du borde börja slicka på dem.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-09 13:19

Man kan köpa en grunka som kan visa riktning på alla kontakter även ifrån lampor, element, ojordade apparater. Det kan bli lika men i regel är en sida "bättre" än den andra.
https://audioconcept.se/produkt/oehlbach-phaser/

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-01-09 13:25

Hela grejen att testa och vända stickkontakter är som att ställa en hink under takläckan.

Rätt metod är att använda jordade stickkontakter ( eleminerar potentialskillnader mellan apparaterna ) och koppla
in alla apparater i kontaktlister med jordanslutning. Kan man sedan koppla kontaktlisten i ett jordat vägguttag
når man ända fram. Skulle detta mot förmodan orsaka brum får man justera sitt signalkablage.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-09 14:29

Bill50x skrev:
jansch skrev:Nej, det finns ingen grund till att dom behöver samma fasanslutning till elnätet.

Arbetade några år på Xelex i Stockholm och trots att dom gjorde några förstärkare för audiobruk var det mest industrielektronik de producerade. En av konstruktörerna var en förnuftig man med alla fötter på jorden och han fnyste åt alla som tyckte att man behövde lyssna på en förstärkare, det räckte med att mäta den. MEN, just när det gällde att vända kontakten rätt i eluttaget menade han att det kunde ha betydelse, där gällde det att få alla apparater att "spela i takt". Jag hängde inte helt med i resonemanget men såvitt jag förstod handlade det om att apparaterna (som) drevs med växelström och att transformatorerna i de anslutna apparaterna (detta var före de switchade nätdelarnas intåg) skulle vara synkade med avseende på 50 Hz-växlingen. Så om man då har två monosteg är det absolut lämpligt att dessa ligger "i fas".

/ B

Det där är nonsens av två anledningar:

1. I slutsteg har man med få undantag helvågslikriktning, vilket medför att ripplet får en frekvens om 100 Hz - monostegen kommer alltså ha ripplet i fas

2. Huruvida ripplet i monostegen är i eller ur fas saknar förstås relevans. (Varför skulle det vara relevant?)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-09 14:33

Harryup skrev:Man kan köpa en grunka som kan visa riktning på alla kontakter även ifrån lampor, element, ojordade apparater. Det kan bli lika men i regel är en sida "bättre" än den andra.
https://audioconcept.se/produkt/oehlbach-phaser/

Man kan även spola ned en tusing i toaletten. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-09 15:48

Morello skrev:
Bill50x skrev:

1. I slutsteg har man med få undantag helvågslikriktning, vilket medför att ripplet får en frekvens om 100 Hz - monostegen kommer alltså ha ripplet i fas

2. Huruvida ripplet i monostegen är i eller ur fas saknar förstås relevans. (Varför skulle det vara relevant?)

Nonsens eller ej, jag uppfattade denne konstruktör som en mycket vederhäftig person och som var mycket kritisk mot allsköns "hifi-pladder". Så när han för en gångs skull höll med lyssnade jag extra noggrant. Min återgivning av hans synpunkt kan mycket väl vara felaktigt återgivning, det var ju från en tid när du knappt fanns ;-)

Oavsett, jag har vid tider när jag orkat vara extra seriös kämpat med fasen på strömförsörjningen och trott mig höra förbättringar i vissa lägen. Men så länge man lyssnar på Spotify, CD och annat digitalt krafs spelar det nog inte så stor roll - hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-09 15:55

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Arbetade några år på Xelex i Stockholm och trots att dom gjorde några förstärkare för audiobruk var det mest industrielektronik de producerade. En av konstruktörerna var en förnuftig man med alla fötter på jorden och han fnyste åt alla som tyckte att man behövde lyssna på en förstärkare, det räckte med att mäta den. MEN, just när det gällde att vända kontakten rätt i eluttaget menade han att det kunde ha betydelse, där gällde det att få alla apparater att "spela i takt". Jag hängde inte helt med i resonemanget men såvitt jag förstod handlade det om att apparaterna (som) drevs med växelström och att transformatorerna i de anslutna apparaterna (detta var före de switchade nätdelarnas intåg) skulle vara synkade med avseende på 50 Hz-växlingen. Så om man då har två monosteg är det absolut lämpligt att dessa ligger "i fas".

Nonsens eller ej, jag uppfattade denne konstruktör som en mycket vederhäftig person och som var mycket kritisk mot allsköns "hifi-pladder". Så när han för en gångs skull höll med lyssnade jag extra noggrant. Min återgivning av hans synpunkt kan mycket väl vara felaktigt återgivning, det var ju från en tid när du knappt fanns ;-)

Oavsett, jag har vid tider när jag orkat vara extra seriös kämpat med fasen på strömförsörjningen och trott mig höra förbättringar i vissa lägen. Men så länge man lyssnar på Spotify, CD och annat digitalt krafs spelar det nog inte så stor roll - hahaha!

/ B

Jag håller med att jag hör skillnad på rätt fas och fel.
Kan förstås skilja mer eller mindre beroende på elektroniken man använder.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 16:10

Med rimligt kompetent konstruerad elektronik är hörbarheten definitivt lika med noll. Jag gjorde för många år sedan ganska ingående lyssningstest angående detta och dessutom räcker det oftast med en snabb titt på mätdata för att konstatera att det måste vara så.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-09 16:25

I-or skrev:Med rimligt kompetent konstruerad elektronik är hörbarheten definitivt lika med noll. Jag gjorde för många år sedan ganska ingående lyssningstest angående detta och dessutom räcker det oftast med en snabb titt på mätdata för att konstatera att det måste vara så.

Jag tror på vad du säger. Dyr elektronik bygger bort sånt. Jag med billigare elektronik får slåss med fasen.
Det är mest i ljudbilden som finner skillnaden.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 16:47

Det räcker med att undanta riktigt skräp, vilket kan handla om både billiga och dyra produkter. Även huvuddelen av billiga produkter tillhör kategorin rimligt kompetent konstruerad elektronik. Prova att testa blint med sedvanlig statistisk utvärdering, så får du se att det är lätt hänt att man bjuder in till hjärnspöken.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-09 16:51

I ljudbilden föreligger absolut inte några skillnader; excessivt läckage mellan fas/nolla samt skyddsjord/chassie kan i förekommande fall orsaka högre störnivå/brum.
-Innehar F-skattsedel-

Solveit

Inläggav Solveit » 2023-01-09 17:19

Morello skrev:I ljudbilden föreligger absolut inte några skillnader; excessivt läckage mellan fas/nolla samt skyddsjord/chassie kan i förekommande fall orsaka högre störnivå/brum.

Precis det problemet hade jag med brum som jag inte förstod till min SMPS, inbyggd, mätte och såg att fasen gick in på uppmärkta nollan.
Vände på kontakten och brummet försvann.
Har också en trafo 15-0-15V som delar på 230V inspänningen så kan ha varit den som var med och spökade också.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Solveit

Inläggav Solveit » 2023-01-09 17:22

Solveit skrev:
Morello skrev:I ljudbilden föreligger absolut inte några skillnader; excessivt läckage mellan fas/nolla samt skyddsjord/chassie kan i förekommande fall orsaka högre störnivå/brum.

Precis det problemet hade jag med brum som jag inte förstod till min SMPS, inbyggd, mätte och såg att fasen gick in på uppmärkta nollan.
Har också en trafo 15-0-15V som delar på 230V inspänningen så kan ha varit den som var med och spökade också.
Har "star ground" med 10 ohms motstånd till höljet.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Solveit

Inläggav Solveit » 2023-01-09 17:22

Solveit skrev:
Solveit skrev:

Har "star ground" med 10 ohms motstånd till höljet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-09 17:23

Störnivå är väl bara ett problem för ljudöverkänsliga människor med
diverse diagnoser. :?

Mvh E*

Solveit

Inläggav Solveit » 2023-01-09 18:36

E skrev:Störnivå är väl bara ett problem för ljudöverkänsliga människor med

Mvh E*

50Hz brum vill inte jag ha i mina högtalare ivarjefall...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-09 21:14

Solveit skrev:

Mvh E*

50Hz brum vill inte jag ha i mina högtalare ivarjefall...

Nej vem vill ha det.
Allt som stör vill vi undvika.
Hur det än påverka stereon.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-10 13:56

Att vända kontakter är gratis, så varför inte bara prova?

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-10 15:49

Så du menar att det inte kan vara kontraproduktivt att göra sig av med
störkällor om man är "ljudöverkänslig"? :)

Mvh E*

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-10 18:25

E skrev:Så du menar att det inte kan vara kontraproduktivt att göra sig av med
störkällor om man är "ljudöverkänslig"? :)

Mvh E*

Jag tror ju att du vet svaret....

Att köpa/satsa på elektronik som efteråt visar sig vara en undermålig produkt är inte lätt att acceptera för självkänslan.
D v s att "bita i det sura åpplet".
Vi är extremt "duktiga" på att försvara våra beslut.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-10 19:44

jansch skrev:Att köpa/satsa på elektronik som efteråt visar sig vara en undermålig produkt är inte lätt att acceptera för självkänslan.

Nu är det inte så mycket elektronik inblandat när man vänder en kontakt.

/ B

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-10 20:49

Bill50x skrev:
jansch skrev:Att köpa/satsa på elektronik som efteråt visar sig vara en undermålig produkt är inte lätt att acceptera för självkänslan.

/ B

Va?
Det är ju det i ändan som brummar, inte sladden.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-10 20:51

jansch skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Va?

Har du fjärtat Jansch? :D

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-10 22:07

goat76 skrev:
jansch skrev:
Bill50x skrev:Nu är det inte så mycket elektronik inblandat när man vänder en kontakt.

/ B

Va?

Har du fjärtat Jansch? :D

Den som ändå kunde det......efter en stor portion med spagetti o köttfärssås som middag....

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-10 22:39

Kan ljudupplevelsen spela ett spratt.
Placebo..
Har ni råkat ut för de?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-01-12 15:44

Jag har jagat brum och störningar hemma i höst, det har visat sig vara min dator dom dels skickar tillbaka störningar på nätet samt via HDMI till receiver.
Från receivern så går denna störning sedan till stereon via main out till försteget...
Men en till märklig parameter är att ju längre bort datorn befinner sig (rent fysiskt) från försteget, ju mindre störningar (surr) får jag i högtalarna.

Lösningen för mig har varit:

1: Se till att datorn är 2m bort från övrig elektronik, detta var den stora skillnaden.
2: Ha en optisk HDMI kabel mellan dator och receiver, detta minskade kvarvarande störning ganska mycket.
3: sätta övrig elektronik i en strömlöst med inbyggt filter för DC, detta minskade brum från transformatorer i slutstegen.

Att vända kontakter hos mig hade absolut 0 inverkan, men jag har upplevt problem tidigare i livet som har löst sig genom att vända kontakter....
Men inte denna gång :)

Nu är bakgrundsbruset mycket lågt, man måste lägga örat mot diskanten för att kunna förnimma det alls.
Så jag är nöjd :)
Senast redigerad av DVD-ai 2023-01-12 16:47, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-12 16:16

DVD-ai skrev:Jag har jagat brum och störningar hemma i höst, det har visat sig vara min dator dom dels skickar tillbaka störningar på nätet samt via HDMI till receiver.
Från receivern så går denna störning sedan till stereon via main out till försteget...
Men en till märklig parameter är att ju längre bort datorn befinner sig (rent fysiskt) från försteget, ju mindre störningar (surr) får jag i högtalarna.

Lösningen för mig har varit:

1: Se till att datorn är 2m bort från övrig elektronik, detta var den stora skillnaden.
2: Ha en optisk HDMI kabel mellan dator och receiver, detta minskade kvarvarande störning ganska mycket.
3: sätta övrig elektronik i en strömlöst med inbyggt filter för DC, detta minskade brum från transformatorer i slutstegen.

Att vända kontakter hos mig hade absolut 0 inverkan, men jag har upplevt problem tidigare i livet som har löst sig genom att vända kontakter....
Men inte denna gång :)

Nu är bakgrundsbruset mycket lågt, man måste lägga örat mot diskanten för att kunna förnimma det alls.
Så jag är nöjd :)

Detta löste

Jag ska starta en tråd om detta som du skriver om DVD-a då jag råkat ut för grej som jag inte gjort hemskt många år, så jag mins ej när det var sist. Men jag har fattat att mycket grejer kan ställa till det rejält och jag tror att man får inte tumma för mycket på kvalite helt enkelt när det gäller vissa grejer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-13 09:31

FBK
Kul on du vill starta en tråd om ämnet.
Man lär sig alltid något nytt.
Fas och ström relaterat. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-13 12:29

LeifB skrev:FBK

Det handlar om pipande ljud ur högtalarna när du inte spelar musik och brum dvs. sådant Det där med strömmen är ett mindre problem.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-01-13 16:53

FBK skrev:
LeifB skrev:FBK

Det handlar om pipande ljud ur högtalarna när du inte spelar musik och brum dvs. sådant Det där med strömmen är ett mindre problem.

Har apparaten tinnitus ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-01-15 00:46

Gryphon gör det enkelt att få rätt fas då den är utmärkt (L) på förstärkaren (se bild) Bara att kolla med faspennan att fasen är uppe till vänster när man tittar in i IEC-kontakten som ett V.
Bilagor
05E42D61-8217-46B6-8B35-388031B03438.jpeg
05E42D61-8217-46B6-8B35-388031B03438.jpeg (100.73 KiB) Visad 1728 gånger
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2023-01-22 10:44

Bill50x skrev:

/ B

Så blir det om jordanslutning saknas. Med flit för att undvika jordslingor, eller vägguttaget är inte jordat.

Tycker hela den här diskussionen är märklig. Om det spelar roll hur man vänder sin kontakt så skulle inte jag använda apparaten. Det lär finnas allvarliga konstruktionsproblem.

Roligt experiment: koppla in en dator, inte laptop, till ett ojordat uttag och ställ det bredvid ett vattenburet element. Sätt er, utan byxor, på en stol. Tryck ett ben mot datorchassit och ett mot elementet. Garanterat roligt - not... Gör inte det...
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-22 21:02

Till mina senaste köp från Primare en DD15 och I25 Prisma följde det med faspenna.
I manualerna beskrivs hur fasen det skall kopplas och detekteras. 8)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2023-01-23 14:28

Oehlbach fasttestare (finns på Svalander) är absolut säkrast för att kolla hur apparaten ska kopplas. Den kompletterar man med en (lyckligtvis betydligt billigare) vägguttagsprovare från Jula, så man vet vilket hål man ska stoppa fasstiftet i. Denna vägguttagsprovare visar inte bara fasen utan även om jorden är rätt kopplad. Tack vare den upptäckte jag att elektrikern hade slarvat med jordledningen i min lägenhet, så en sådan borde alla ha. Oehlbach fasttestare är däremot kanske lite mer av nördinstrument, men om man vill bli poppis kan man ta med den hem till bekanta och lära dem att koppla rätt...

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-23 18:03

olaume skrev:

Oehlbach fasttestare (finns på Svalander) är absolut säkrast för att kolla hur apparaten ska kopplas. Den kompletterar man med en (lyckligtvis betydligt billigare) vägguttagsprovare från Jula, så man vet vilket hål man ska stoppa fasstiftet i. Denna vägguttagsprovare visar inte bara fasen utan även om jorden är rätt kopplad. Tack vare den upptäckte jag att elektrikern hade slarvat med jordledningen i min lägenhet, så en sådan borde alla ha. Oehlbach fasttestare är däremot kanske lite mer av nördinstrument, men om man vill bli poppis kan man ta med den hem till bekanta och lära dem att koppla rätt...

Vad gör en Oehlbach fastestare som inte en testmejsel från Jula för 19:90 gör? Går det att skruva i en spårskruv med Oelbach:en?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-23 18:37

Är det en sådan här som åsyftas?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-405058/

Om det sedan är de anslutna apparaternas som ska testas för t.ex. minsta utstrålning ger inte den där vägguttagsprovaren svar. Då ska det till en faspenna för beröringsfri avkänning. Jag använder en oftast för att leta trasiga säkringar. Ett exempel på faspenna:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... na-008167/

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-08-03 02:35

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... na-013738/

Fungerar en sådan?

Jag har jordade uttag hemma, går det att testa rätt fas på apparaterna ändå?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-08-03 11:47

Min faspenna är av den här typen, den indikerar spänning en bra bit ut från källan. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... gK9hvD_BwE

Den du visar verkar vara av samma typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-08-03 14:25

Goldfinger skrev:Min faspenna är av den här typen, den indikerar spänning en bra bit ut från källan. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... gK9hvD_BwE

Den du visar verkar vara av samma typ.

Topp! :D

Får kanske bli ett sommarnöje att gå igenom maskinparken.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-08-04 13:20

RogerGustavsson skrev:Är det en sådan här som åsyftas?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-405058/

Om det sedan är de anslutna apparaternas som ska testas för t.ex. minsta utstrålning ger inte den där vägguttagsprovaren svar. Då ska det till en faspenna för beröringsfri avkänning. Jag använder en oftast för att leta trasiga säkringar. Ett exempel på faspenna:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... na-008167/

Alltså nej, Öhlbachen indikerar även för apparater utan jord och visar utan att man behöver koppla isär apparater för att mäta vilket läge som är ganska bäst (eftersom ibland spelar det ingen roll).
Så med Öhlbachen kan man testa en ledlampa för att se hur den borde vara inkopplad.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-08-05 18:06

Vad skulle Öhlbachen göra som man inte kan göra med en multimeter och faspenna menar ni?
En bra faspenna används främst för att identifiera var en kabel går i en vägg (som man inte ser, men som man kan mätas sig till) och för att kolla att en brytare verkligen bryter fasen och inte nollan.
Helst ska en brytare bryta både fas OCH nolla.

Jag sommarjobbade på gymnasiet som elektriker och fick lära mig hur man kopplar inkommande till elmätare/elcentral och hur man ansluter 3-fas och enfas-laster i en byggnad.
Även installerat värmeväxlare, redan på 80-talet - det du exmag :mrgreen:
En utbildad "riktig" elektriker kollade allt jag gjorde, och återkopplade förbättringar. Nyttigt.

Tack vare det upptäckte jag ett felkopplat elsystem i det nybyggda radhuset 10 år senare. Köptes nyckelfärdigt.
Fattade misstankar då jag öppnade elcentralen, som sedan bekräftades med mätningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-08-10 15:17

Öhlbachen mäter på apparaten vilken del av nätdelen som är lämpligt att koppla till fas och nolla. Sverige tillhör ju en minoritet av länder där man enkelt kan vända en stickkontakt. Om det är hörbart eller inte beror ju på om det faktiskt är hörbart just där och då.
Men skall man vända apparater som är kopplade i kedjor så är det ju inte givet att man kopplar alla på en visst sätt. Faspennan ser jag mera som att man kan identifiera vilken sida fasen verkligen är kopplad till i vägguttaget. Och förstås ha koll på om det är el i sladden eller inte.
Har för mig att det är tyska Audio som redovisar i alla tester vilken sidan som leverantören rekommenderar att man kopplar till fas och det skiljer faktiskt på rekommendationerna. Har ibland hört skillnad, ibland inte. Numera litar jag på en grunka motsvarande Öhlbachen och nöjer mig med det.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-10 16:55

Ett gammalt försteg m slutsteg ja hade för länge sedan tyckte ja va lite
jobbigt å byta kablar när ja testade.
De kittla som faan när ja gjorde fel.
De visa sej att ja hade 125V mellan chassina när de va felfasat.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-08-22 12:44

Imperial-Blomman skrev:Ett gammalt försteg m slutsteg ja hade för länge sedan tyckte ja va lite

Otroligt..
Något måste vara fel!

Jag har testat faspenna.
När den lyser längre ifrån apparaten då är det fel fas. Det är enkelt att komma fram till när den har rätt fas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-22 13:05

Imperial-Blomman skrev:Ett gammalt försteg m slutsteg ja hade för länge sedan tyckte ja va lite

Vill minnas att LTS mätte upp något liknande på ett amerikanskt slutsteg.

https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 2/#page=29

Återgå till Generellt om hifi