Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Här kan man lyssna själv via exempel med en lite mer avancerad reverb-mjukvara: https://www.denise.io/store/denise/PerfectRoom.
JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
Vid slutmixningen av en ljudproduktion i stereo adderas ofta artificiella reflexer till direktljudet för att skapa en spatial upplevelse.
Känner någon till vilken relativ ljudstyrka i dB och fördröjning i ms som vanligen används. För dominerande pålägg kommer att försämra ljudet. Finns det gränser?
JM
JM skrev:Många häftiga klart syntetiska effekter påvisades men ingen var i närheten av den mer naturtrogna spatiala upplevelsen mina dipolhögtalare kan ge.
Att mixningsingenjören har kraftfulla verktyg att optimera stereo ljudet i lådhögtalare i slutmixningssituationen räcker inte till för att skapa en ljudupplevelse mer likt verkligheten map spatialupplevelse.
Alla fysikaliska variabler går att simulera med de digitala verktygen utom infallsvinkeln och undvikandet av interferenser skapade av mixningen av direktljudet och reflexljudet som jag ser det.
JM skrev:Klart intressant länk. "Tail" funktionen är intressant inte bara för simulering av stora lokaler. Griesinger omnämner ofta sena (>200 ms) relativt svaga ffa lågfrekventa reflexers betydelse för en extra spatial upplevelse.
Testade programmet i ett par lådhögtalare, Yamaha NS-1000.
Många häftiga klart syntetiska effekter påvisades men ingen var i närheten av den mer naturtrogna spatiala upplevelsen mina dipolhögtalare kan ge.
Att mixningsingenjören har kraftfulla verktyg att optimera stereo ljudet i lådhögtalare i slutmixningssituationen räcker inte till för att skapa en ljudupplevelse mer likt verkligheten map spatialupplevelse.
Alla fysikaliska variabler går att simulera med de digitala verktygen utom infallsvinkeln och undvikandet av interferenser skapade av mixningen av direktljudet och reflexljudet som jag ser det.
Så gott som alla musikalster med pålagda artificiella reflexer går avnjuta att med en extra spatial upplevelse med mina dipolhögtalare.
Mina dipolhögtalare ger reflexer ffa lateralt ca 60 grader och är försenade ca 20 ms, dämpade ca 8 dB samt har en frekvenskurva nära direktljudets. Dessa variabler ligger nära konsensusforskningens optimum för bästa spatiala upplevelse i lyssningsrum.
Konsensusforskningens resultat, med Lokki i spetsen, bekräftades återigen att bästa spatiala upplevelsen av reflexer skapas vid ca 60 graders vinkel och sämsta vid 0 graders vinkel med alla andra variabler konstanta. Reflexer från alla andra vinklar än 60 grader ger en sämre ljudupplevelse enligt Lokki.
https://users.aalto.fi/~ktlokki/publica ... tml#intart
JM
JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
Vid slutmixningen av en ljudproduktion i stereo adderas ofta artificiella reflexer till direktljudet för att skapa en spatial upplevelse.
Känner någon till vilken relativ ljudstyrka i dB och fördröjning i ms som vanligen används. För dominerande pålägg kommer att försämra ljudet. Finns det gränser?
JM
Ogjort skrev:JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
JM
Användning av diverse manicker i dominerande musikproduktion har knappast som syfte att skapa något "naturligt".
Snarare tvärtom.
Särskilt då det sällan finns något "naturligt" att förhålla sig till.
Sen kan det göras subjektivt bra eller dåligt, förstås...
JM skrev:I-or vilken/vilka studier av S Olive hänvisar du till?
Var och hur visas att "Olive score" mäter vad den anses mäta?
Anser du att det går att påvisa att högtalare A upplevs som 4 gånger bättre än högtalare B?
JM
JM skrev:Ogjort skrev:JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
JM
Användning av diverse manicker i dominerande musikproduktion har knappast som syfte att skapa något "naturligt".
Snarare tvärtom.
Särskilt då det sällan finns något "naturligt" att förhålla sig till.
Sen kan det göras subjektivt bra eller dåligt, förstås...
Finns det några trix och eller tillfällen när mixen görs optimal relativt verkligheten.
Hur mycket reverb (map fördröjning, ljudstyrka, frekvens, mm) brukar du lägga på vid olika typiska inspelningar?
Hur skulle du egentligen vilja mixa ljudet map olika trix bla reverb och varför?
JM
JM skrev:Ser du dig mer som en konstnär där du skall skapa ditt bästa personliga avtryck i given kontext oberoende av verkligheten? Med given kontext menar jag att det är din uppdragsgivare som styr mer än du personligen skulle vilja? Konstnären vill aldrig göra en identisk kopia, typ ett foto, utan gör sin egen "verklighet" utifrån verkligheten.
JM
I-or skrev:JM skrev:I-or vilken/vilka studier av S Olive hänvisar du till?
Var och hur visas att "Olive score" mäter vad den anses mäta?
Anser du att det går att påvisa att högtalare A upplevs som 4 gånger bättre än högtalare B?
JM
goat76 skrev:Jag skulle vilja veta om någon av er har provat att lyssna på 4-kanalsspåret jag la upp?
Det vore intressant att få ta del av lite intryck av hur det låter i era surroundsystem. I mitt surroundsystem har jag inte varit särskilt noga med att nivåanpassa de bakre kanalerna efter någon viss standard utan bara valt en nivå jag subjektivt föredrar , så tycker ni det var det för lite eller för mycket reverb från de bakre högtalarna i era system, och tycker ni att det blev en förhöjd känsla och kanske en mer omsvepande upplevelse, eller tycker ni det blev sämre?
Det kanske inte var någon av er alls som laddade hem ljudfilen?
Johan_Lindroos skrev:Goat, jag har laddat ned filerna men hinner tyvärr inte lyssna än. Jag återkommer.
JM skrev:Hur fungerar Dolby Atmos vektoriellt? Fördelar programmet musiken efter lokalisationen där uppmätta högtalare finns i rummet? Grovt mellan "tummen o pekfingret" hur ser algoritmen ut.
JM
JM skrev:Half Elevation Vector Space
Something to make note of when using Dolby Atmos is that out of the box for both the object-bed and the channel-bed there is a limited vector space, specifically there is from the “floor” to the “ceiling” since this is originally designed for theater based mixing. That means that when translated to a virtual setting (expectations we would have for spatial audio mixing) we face our first observed limitation, we are missing 50% of the virtual mixing space.
https://research.mach1.tech/posts/obser ... al-mixing/
JM
Wiki skrev:VECTOR SPACE
In mathematics and physics, a vector space (also called a linear space) is a set whose elements, often called vectors, may be added together and multiplied ("scaled") by numbers called scalars. Scalars are often real numbers, but can be complex numbers or, more generally, elements of any field. The operations of vector addition and scalar multiplication must satisfy certain requirements, called vector axioms. The terms real vector space and complex vector space are often used to specify the nature of the scalars: real coordinate space or complex coordinate space.
Vector spaces generalize Euclidean vectors, which allow modeling of physical quantities, such as forces and velocity, that have not only a magnitude, but also a direction. The concept of vector spaces is fundamental for linear algebra, together with the concept of matrix, which allows computing in vector spaces. This provides a concise and synthetic way for manipulating and studying systems of linear equations.
Vector spaces are characterized by their dimension, which, roughly speaking, specifies the number of independent directions in the space. This means that, for two vector spaces over a given field and with the same dimension, the properties that depend only on the vector-space structure are exactly the same (technically the vector spaces are isomorphic).
Innenhof Studio skrev:In addition, the technology allows theoretically, an unlimited number of audio tracks. In contrast to the purely channel-based surround formats, vector-based metadata for moving objects can be included in the data stream. Then their coordinates are calculated by the receiver relative to the respective measured loudspeaker line-up.
petersteindl skrev:Metadata är för moving objects i filmen, skriver de. Helikopers som flyger eller bilar/motorcyklar som åker. Vad deras metadata innebär vet jag inte men i själva ordet ”meta”, med tanke på metafysik, så innebär det att det inte är verklig kodning, utan någon form av panorering som sker elektroniskt med pottar.
Vet inte om jag skulle kalla metadata för vektorbaserad kodning.
Mvh
Peter
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Metadata är för moving objects i filmen, skriver de. Helikopers som flyger eller bilar/motorcyklar som åker. Vad deras metadata innebär vet jag inte men i själva ordet ”meta”, med tanke på metafysik, så innebär det att det inte är verklig kodning, utan någon form av panorering som sker elektroniskt med pottar.
Vet inte om jag skulle kalla metadata för vektorbaserad kodning.
Mvh
Peter
Som noll-matematiker gissar jag att här råder språkförbistring.
Tror inte Dolby alls avser vektoranalys av det ena eller andra i strikt matematisk mening.
Jag tror de bara menar "ur lyssnarens position ljudets styrka och riktning".
Alltså att ljudet skall komma i rätt styrka från rätt riktning överensstämmande med det som avsågs vid mixning.
Att "intrimning" endast avser respektive högtalares styrkenivå i den rumsuppställning som råder.
Som vilken gammal 5.1-brus-inställning som helst.
Men jag gissar förstås.
/Anders O.
JM skrev:Mitt amatör uppfattning om hur metadata används för att ge rätt ljud för alla kanaler bygger på faktiska lokaliseringen av varje högtalare i det unika lyssningsrummet. Med mikrofonen i lyssningspositionen känner initiala programmet av var de olika högtalarna (höger, centrum,vänster, tak mm) är belägna i rummet och kan på så sätt med simpel vektoranalys ge varje högtalare lagom dos ljudstyrka/försening/mm i relation till tänkt spatial ljudbild.
Således skapas utifrån initiala vektoranalysen en rums-, högtalarplacerings- och lyssningspositionsspecifik fast matris för alla Atmosuppspelningar i detta rum.
Men jag förstår inte hur ljud-datan är beskaffade för klara denna transformering?
Det är inte ett antal fixa inspelade kanaler utan ngt annat som är inspelat - men vad?
"Lossless"? Var ligger gränsproblemen?
JM
goat76 skrev:JM skrev:Mitt amatör uppfattning om hur metadata används för att ge rätt ljud för alla kanaler bygger på faktiska lokaliseringen av varje högtalare i det unika lyssningsrummet. Med mikrofonen i lyssningspositionen känner initiala programmet av var de olika högtalarna (höger, centrum,vänster, tak mm) är belägna i rummet och kan på så sätt med simpel vektoranalys ge varje högtalare lagom dos ljudstyrka/försening/mm i relation till tänkt spatial ljudbild.
Således skapas utifrån initiala vektoranalysen en rums-, högtalarplacerings- och lyssningspositionsspecifik fast matris för alla Atmosuppspelningar i detta rum.
Men jag förstår inte hur ljud-datan är beskaffade för klara denna transformering?
Det är inte ett antal fixa inspelade kanaler utan ngt annat som är inspelat - men vad?
"Lossless"? Var ligger gränsproblemen?
JM
Som jag förstått det hela så bestämmer den som mixar ljudet var alla ljudobjekt ska vara belägna i det virtuella tredimensionella "Atmos-rummet". Sedan beroende på olika antal fysiska ljudkällor och var dessa är placerade i det fysiska rummet hos olika användare, så får dessa högtalare dra olika stora eller små andelar av "lasset" för att upprätthålla detta virtuella Atmos-rum i bästa möjliga mån. Ju fler högtalare man har i Atmos-systemet, desto bättre precision och en enklare beräkning får man för det virtuella rummet.
JM skrev:Metadata i samband med Atmos är den grunddata ur vilken Atmos kan skapa olika kanaler som ej är inspelade men väl anpassade till konfigurationenenligt mitt tidigare inlägg.
Algebra, vektorer och matriser är enkla sätt att nå slutprodukten men hur ser metadatan ut för Atmos?
Försökte fatta hur när Atmos var nytt men gav upp av tidsskäl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Metadata
JM
JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?
JM
JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?
JM
goat76 skrev:JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?
JM
Det är samma Atmos-mix som fungerar för både hörlurar och flerkanals-ljudsystem med massor av högtalare, så mixen kan uppenbarligen ”vecklas ut” från att handla om rena fasförskjutningar för hörlurslyssning till att även handla om fantomprojiceringar för flerkanals-ljudsystemen.
Hur mattematiken ser ut under huven för denna system-anpassande funktion vet nog bara Dolby själva.
JM skrev:goat76 skrev:JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?
JM
Det är samma Atmos-mix som fungerar för både hörlurar och flerkanals-ljudsystem med massor av högtalare, så mixen kan uppenbarligen ”vecklas ut” från att handla om rena fasförskjutningar för hörlurslyssning till att även handla om fantomprojiceringar för flerkanals-ljudsystemen.
Hur mattematiken ser ut under huven för denna system-anpassande funktion vet nog bara Dolby själva.
Dolby själva menar att Atmos är inte "lossy". Jag är inte övertygad. Men ni som kan jämföra hör ni en negativ skillnad?
JM
goat76 skrev:JM skrev:goat76 skrev:
Dolby själva menar att Atmos är inte "lossy". Jag är inte övertygad. Men ni som kan jämföra hör ni en negativ skillnad?
JM
Jag har inte något Atmos-system utan endast ett simpelt 5.2-system, men det Andrew Scheps säger är att det större utrymme som ges i Atmos, där varje enskilt ljudobjekt inte längre behöver klämmas ihop och trängas med övriga ljudobjekt som i en vanlig ”modern” tvåkanalsmix, vilket gör att färre EQ-anpassningar och andra ingrepp behövs då det inte längre sker lika många frekvens-maskeringar då fler högtalare delar på bördan.
En annan bra grej är att Atmos är det första ljudformatet med en normaliserings-standard som krav. En ljudmix inte håller sig under -18 LUFS så godkänns den inte, det är ju en grej som verkligen kan höja produktionsstandarden.
goat76 skrev:JM skrev:goat76 skrev:
JM
Jag har inte något Atmos-system utan endast ett simpelt 5.2-system, men det Andrew Scheps säger är att det större utrymme som ges i Atmos, där varje enskilt ljudobjekt inte längre behöver klämmas ihop och trängas med övriga ljudobjekt som i en vanlig ”modern” tvåkanalsmix, vilket gör att färre EQ-anpassningar och andra ingrepp behövs då det inte längre sker lika många frekvens-maskeringar då fler högtalare delar på bördan.
En annan bra grej är att Atmos är det första ljudformatet med en normaliserings-standard som krav. En ljudmix inte håller sig under -18 LUFS så godkänns den inte, det är ju en grej som verkligen kan höja produktionsstandarden.
JM skrev:goat76 skrev:JM skrev:Dolby själva menar att Atmos är inte "lossy". Jag är inte övertygad. Men ni som kan jämföra hör ni en negativ skillnad?
JM
Innebär kraven på Atmosmusik att de inte är utsatta för "Loudness war"?
JM
I-or skrev:Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).
goat76 skrev:I-or skrev:Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).
I helgen som var testade jag att mixa en låt av Nirvana till en 5.1-ljudmix vilket var rätt kul. Frågan är dock hur man egentligen bör nyttja de 5 kanalerna för en rocklåt bestående av trummor, basgitarr, två elgitarrer och sång, utan att det blir alltför gimmickaktigt.
Hur hade ni andra velat att instrumenten och sången skulle vara fördelade i ljudsfältet, vad anser ni vara en väl avvägd 5.1-mix för en sådan typ av rockinspelning?
I-or skrev:Objektbaserat ljud har sin bakgrund i gamingindustrin, där detta är mer självklart beroende på hur ljudeffekterna löpande skapas ur spatiella data i spelen.
Dolby Atmos har 128 kanaler att tillgå vid 48 kHz. För hemmabruk fördelas dessa vanligen i ett konventionellt arbetande s.k. bed layer som innehåller upp till 10 kanaler med 7.1.2-information (d.v.s. standardkanalerna för surroundljud plus två höjdkanaler) och information om upp till 118 ljudobjekt som kan flyttas runt via metadata beroende på hur rums-/tidsinformationen varierar (x,y,z,t). Hur denna uppackning till de fysiska kanalerna i återgivningssystemet ser ut beror på uppställningen:
https://professionalsupport.dolby.com/s/article/What-s-the-difference-between-beds-and-objects?language=en_US
https://blog.soundparticles.com/what-is-object-based-audio
Styrkan i objektbaseringen relativt ett konventionellt kanalbaserat system ligger i att man kan erhålla större noggrannhet för positioneringen av kritiska ljudobjekt (t.ex. ett rymdskepp som flyger förbi, ett svävande synthljud, en trumpetare i kulisserna eller, åtminstone teoretiskt sett, ett antal dominerande reflektioner i en konsertlokal) när uppställningen varierar.
För övrigt är egenskaperna för kodningen vanligen optimerad efter antingen hörlurar eller högtalare, så resultaten kommer att variera en del. Detta kan tyckas ganska dumt, för övrigt, då formatet principiellt sett borde vara helt oberoende av hårdvaran.
Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).
Harryup skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).
I helgen som var testade jag att mixa en låt av Nirvana till en 5.1-ljudmix vilket var rätt kul. Frågan är dock hur man egentligen bör nyttja de 5 kanalerna för en rocklåt bestående av trummor, basgitarr, två elgitarrer och sång, utan att det blir alltför gimmickaktigt.
Hur hade ni andra velat att instrumenten och sången skulle vara fördelade i ljudsfältet, vad anser ni vara en väl avvägd 5.1-mix för en sådan typ av rockinspelning?
Publikljud bak möjligen, instrument bak, nej tack på rock och pop. På akustiska events så kan man ju tänka sig att lokalen finns med i surroundkanalerna.
Ogjort skrev:Harryup skrev:goat76 skrev:
Publikljud bak möjligen, instrument bak, nej tack på rock och pop. På akustiska events så kan man ju tänka sig att lokalen finns med i surroundkanalerna.
Helt "producerad" musik har ju ingen "verklighet" att förhålla sig till. Så varför inte fläska på med alla medel som vetenskapen gjort tillgängliga?
Det är ju iofs krävande och knepigt att få till "obegränsade" surroundmixar som ger ett mervärde. Men kombon musik/ljudshow tycker jag kan vara
fantastiskt kul,läcker fin och bra.
[---]
Dark side of the Moon i surround? Jajjamän - klart mervärde.
[---]
En hel platta där rubbet kommer kraftigt beskuret och endast i vänster bakkanal? Förutom sången som endast återges under 80Hz i suben som ett svagt effektframkallat töcken.
Javisst - om det passar i sammanhanget.
Jag har så svårt att tänka mig att musik bör ha några som helst begränsningar.
/Anders O.
Ogjort skrev:Helt "producerad" musik har ju ingen "verklighet" att förhålla sig till. Så varför inte fläska på med alla medel som vetenskapen gjort tillgängliga?
Det är ju iofs krävande och knepigt att få till "obegränsade" surroundmixar som ger ett mervärde. Men kombon musik/ljudshow tycker jag kan vara fantastiskt kul,läcker fin och bra.
/Anders O.
Ogjort skrev:Harryup skrev:goat76 skrev:
Helt "producerad" musik har ju ingen "verklighet" att förhålla sig till. Så varför inte fläska på med alla medel som vetenskapen gjort tillgängliga?
Det är ju iofs krävande och knepigt att få till "obegränsade" surroundmixar som ger ett mervärde. Men kombon musik/ljudshow tycker jag kan vara
fantastiskt kul,läcker fin och bra.
Även ambiofonisk lyssning på nästan vad som helst ger oftast ett mervärde, tycker jag.
Det blir som en vana. Jag saknar direkt surroundkanalerna när de inte finns där.
Jag återvänder gärna - som alltid - till SACD-mixen på skivan "Låtar".
Underbar surroundmix! Men "verklig" - eller akustisk realistisk, nej absolut inte.
Dark side of the Moon i surround? Jajjamän - klart mervärde.
Eller de två Telepopmusik-skivorna Genetic World och Angel Milk som delvis är helt genialiskt producerade, som öppnar väldigt snyggt
och intressant vid ambiofonisk avlyssning. Det är ju ingenting som ens är tänkt så vid tillblivandet. Men kanonsnyggt ändå.
En hel platta där rubbet kommer kraftigt beskuret och endast i vänster bakkanal? Förutom sången som endast återges under 80Hz i suben som ett svagt effektframkallat töcken.
Javisst - om det passar i sammanhanget.
/Anders O.
Harryup skrev:Jag är glad för att jag inte hittills suttit i mitten av en orkester. Ser absolut ingen poäng med det om det inte är så stycket framförs.
Vi hade en kund i butiken en gång som jag tror spelade klarinett i London symfonikerna. Han lyssnade alltid till sina högtalare då dom var bakom honom eftersom det var mest riktig ljudupplevelse för honom. Har inte träffat någon annan som velat ha det så.
Almen skrev:
Ytterligare en sak som jag uppskattar med surroundmixar är tydligheten och den utökade dynamiken.
JM skrev:Om jag fattat rätt borde det gå att lura Atmos metadata vid initiala kollen av rumkontexten så att mängden pålagda spatialljudsskapande artificiella reflexer blir minimala i de två huvudfrontkanalerna? Möjligen lägre än vanligt stereoreverb? För att undvika "tårta på tårta" vid dipollyssning.
JM
Morello skrev:Almen skrev:
Ytterligare en sak som jag uppskattar med surroundmixar är tydligheten och den utökade dynamiken.
Hur menar du? Var god utveckla.
I never said I was afraid of dying.
I-or skrev:Mja, så skulle nog inte jag resonera. Däremot är multikanalsversionen i videogramsammanhang nästan alltid mindre sönderkomprimerad än fonogramversionen och har oftast även en tydligt annorlunda klangbalans.
petersteindl skrev:Varför inte mixa multikanal på ett lite mer infernaliskt sätt. Tag t.ex. gitarr. Man mixar varje ackord eller ton för sig under spelandets gång och låter så hela gitarrspelet gå via en slumptalsgenerator där varje respektive påföljande ton fördelas till olika kanaler och hoppar mellan alla kanaler så att varje ton spelas i olika högtalare än framifrån än bakifrån osv. Sedan gör man samma för trumsetet där man även har separata kanaler för respektive trumma och respektive cymbal.
Då kommer alla enskilda spelade toner hoppa runt mellan alla högtalare i ett infernaliskt virrvarr medans musikerna spelar.Jag menar, då man ändå håller på.
The infernal pingpång zound adventure.
petersteindl skrev:Varför inte mixa multikanal på ett lite mer infernaliskt sätt. Tag t.ex. gitarr. Man mixar varje ackord eller ton för sig under spelandets gång och låter så hela gitarrspelet gå via en slumptalsgenerator där varje respektive påföljande ton fördelas till olika kanaler och hoppar mellan alla kanaler så att varje ton spelas i olika högtalare än framifrån än bakifrån osv. Sedan gör man samma för trumsetet där man även har separata kanaler för respektive trumma och respektive cymbal.
Då kommer alla enskilda spelade toner hoppa runt mellan alla högtalare i ett infernaliskt virrvarr medans musikerna spelar.Jag menar, då man ändå håller på.
The infernal pingpång zound adventure.
Magnuz skrev:The Beatles gjorde ju något liknande i Tomorrow Never Knows. De klippte små bitar av band, kastade upp dem i luften och klistrade ihop dem som de landade, ungefär.
petersteindl skrev:Bra? Vad är det? Är samtliga nymastringar bra?
Det är klart det blir bra, man använder ju naturligtvis ingen komprimering eller limiter.
Man kunde mixa hela Beatles-katalogen så. Det vore väl ballt och nytt att höra John Lennons röst hoppa mellan kanalerna för varje ord han sjunger och likartat för alla gitarrer och trummor och de andras röster.
Då kan man snacka om surround.
Morello skrev:Almen skrev:
Hur menar du? Var god utveckla.
JM skrev:Var kan jag se totala utbudet av Atmos-mixad musik? Vilka är seriösa aktörer?
JM
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 19 gäster