Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Har liknande erfarenheter, fast tvåkanal enbart.
Dvs stora skilnader i lågbasutsträckning och "SLAM" som inte går att förklara med skillnader i tonkurva eller skillnad i uteffekt.
Jag kan börja med vad jag INTE tror det beror på.
Inte effekten
Inte "Slew rate"![]()
Och inom rimliga gränser inte heller "dämpfaktorn"
Däremot får jag en känsla av att det till största delen handlar om förmågan att driva svåra laster. Alltså låga impedanser med stor reaktiv del. En robust Strömförsörjning spelar stor roll, och jag tror att Switchade nätagg kanske kan ha en fördel jämfört med konventionella strömförsörjningar vdg. lågbasförmåga och slam rent generellt eftersom de är billigare än en bautatrafo och en massa kondingar med liknande prestanda.
Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Det här vet diverse marknadsavdelningar om varför det händer att 8 Ohms effekten ibland är lite onödigt lågt specat för att det skall se bättre ut på papperet.
Calleberg skrev:Har liknande erfarenheter, fast tvåkanal enbart.
Dvs stora skilnader i lågbasutsträckning och "SLAM" som inte går att förklara med skillnader i tonkurva eller skillnad i uteffekt.
Jag kan börja med vad jag INTE tror det beror på.
Inte effekten
Inte "Slew rate"![]()
Och inom rimliga gränser inte heller "dämpfaktorn"
Däremot får jag en känsla av att det till största delen handlar om förmågan att driva svåra laster. Alltså låga impedanser med stor reaktiv del. En robust Strömförsörjning spelar stor roll, och jag tror att Switchade nätagg kanske kan ha en fördel jämfört med konventionella strömförsörjningar vdg. lågbasförmåga och slam rent generellt eftersom de är billigare än en bautatrafo och en massa kondingar med liknande prestanda.
Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Det här vet diverse marknadsavdelningar om varför det händer att 8 Ohms effekten ibland är lite onödigt lågt specat för att det skall se bättre ut på papperet.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Tror inte det är så enkelt. Det finns rörslutsteg som inte alls följer den regeln och som ändå låter kraftfullt.
Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Min erfarenhet är att slutsteg med konventionell nätdel som dubblar utefekten i 4 Ohm och sedan även i 2 Ohm har vad som krävs för brutalhård basåtergivning. Dvs en 300 wattare i 8 Ohm som lämnar 600W i 4Ohm och 1200W i 2 Ohm är allt som behövs.
Tror inte det är så enkelt. Det finns rörslutsteg som inte alls följer den regeln och som ändå låter kraftfullt.
Nej, det är det säkerligen inte. Men nu är jag nyfiken på vilka rörslutsteg du menar.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:
Tror inte det är så enkelt. Det finns rörslutsteg som inte alls följer den regeln och som ändå låter kraftfullt.
Nej, det är det säkerligen inte. Men nu är jag nyfiken på vilka rörslutsteg du menar.
Exempelvis Audio Research D-150, Esoteric Audio Research 509 och några Michaelson & Austin.
Morello skrev:En ordentlig mätstudie av de tvenne apparaterna torde bringa klarhet.
Calleberg skrev:Du kan ju mixtra lite själv.![]()
Ta en vanlig multimeter och mät spänningen på högtalarutgången med högtalaren inkopplad vid 1kHz. Det finns bra signalgeneratorappar på appstore.
upprepa vid 35Hz och återkom med resultat.
Neuhausen skrev:Calleberg skrev:Du kan ju mixtra lite själv.![]()
Ta en vanlig multimeter och mät spänningen på högtalarutgången med högtalaren inkopplad vid 1kHz. Det finns bra signalgeneratorappar på appstore.
upprepa vid 35Hz och återkom med resultat.
Det är alltid bra att mixtra själv, även om jag tycker att den här tråden har mer med karaktären hos förstärkare att göra.
Man behöver mäta strömmen också om man använder en högtalare som last. Ett 0.1ohm motstånd i serie med högtalaren kan man man använda som shuntmotstånd för att mäta strömmen. Då blir strömmen tio gånger spänningen i volt man får över motståndet. Men det går att mäta ganska starka förstärkare med 10 ampere strömmätningen direkt i en multimeter. Det mer omständigt om man inte har två multimetrar.
Calleberg skrev:Neuhausen skrev:Calleberg skrev:Du kan ju mixtra lite själv.![]()
Ta en vanlig multimeter och mät spänningen på högtalarutgången med högtalaren inkopplad vid 1kHz. Det finns bra signalgeneratorappar på appstore.
upprepa vid 35Hz och återkom med resultat.
Det är alltid bra att mixtra själv, även om jag tycker att den här tråden har mer med karaktären hos förstärkare att göra.
Man behöver mäta strömmen också om man använder en högtalare som last. Ett 0.1ohm motstånd i serie med högtalaren kan man man använda som shuntmotstånd för att mäta strömmen. Då blir strömmen tio gånger spänningen i volt man får över motståndet. Men det går att mäta ganska starka förstärkare med 10 ampere strömmätningen direkt i en multimeter. Det mer omständigt om man inte har två multimetrar.
Finns ingen som helst anledning att mäta strömmen i detta fallet.
Krångla inte till det för Janne nu, då blir det nog inget mixtrande alls.
Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
... och Leland Sklar, säger den som har en särskild hylla för James Taylor, Jackson Brown, Crosby&Nash och annan västkustpop/rock.I-or skrev:... den amerikanska studioeliten som Abraham Laboriel, Dean Parks, JR Robinson, Greg Mathieson, Lenny Castro, Alex Acuna m.fl...
Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
goat76 skrev:Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
Är albumet ett måste fastän man finner musiken vara totalt menlös och trist?
goat76 skrev:Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
Är albumet ett måste fastän man finner musiken vara totalt menlös och trist?
goat76 skrev:Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
Är albumet ett måste fastän man finner musiken vara totalt menlös och trist?
Kermit116 skrev:Såvitt jag kan se så är det den enda platta MR gjort på Sheffield Labs, en tidigare platta som han gör på Warner omger han sig med ytterligare studiorävar som Paulinho Da Costa och Steve Gadd. Producerad av Tommy LiPuma Lyssnat snabbt. Den är vad avser musikinnehållet "värre".
goat76 skrev:Morello skrev:Det album/vax Isidor valt råkar även vara ett av populärmusikens mest välljudande (samt förstås musikaliskt förstklassigt) - ett måste i varje fonotek.
Är albumet ett måste fastän man finner musiken vara totalt menlös och trist?
eljulio skrev:Ruff är otroligt välljudande.Lyssnar nu via Qobuz. Det är provocerande att inte fler inspelningar kan vara av denna kvalité.
Morello skrev:eljulio skrev:Ruff är otroligt välljudande.Lyssnar nu via Qobuz. Det är provocerande att inte fler inspelningar kan vara av denna kvalité.
Som lax på löken lirar Sveriges kanske genom tiderna bästa trumslagare - Per Lindvall!
I-or skrev:Pat Coils inspelningar på samma bolag (Steps, Just Ahead och Schemes and Dreams) håller nästan den klassen också. Clair Marlos album Let it Go håller osedvanligt hög ljudkvalitet även om den inte är riktigt lika hög som för Ruff och Coil.
Ja, visst är det sorgligt att all populärmusik inte håller denna ljudkvalitet. Michael Ruffs nästan löjligt välljudande album album Speaking in Melodies är inspelat 1992 på Oceanway Studios av George Massenburg och är mastrat av Doug Sax. Egentligen ingen audiofilutrustning alltså, bara kunnigt folk med öron för ljudkvalitet. Övriga av de bästa albumen är inspelade antingen på Oceanway Studios eller Schnee Studios 1988-1994.
Tekniken har varit tillräckligt bra i decennier, men tyvärr är de flesta i studiobranschen halvdana lyssnare med bakvända arbetsmetoder. De kan ägna dagar åt en hårsmån brus, en nästan ohörbar knäpp eller åt att skapa någon knasig klangbalans för trummorna, men hör inte när svåra orenheter och överdriven kompression/effekter smetar ned hela mixen eller när mikrofonval/-placering är helt fel.
Sedan skruvar förstås masteringledet effektivt sönder den lilla ljudkvalitet som eventuellt fanns från början.
Kermit116 skrev:I-or o Morello har gjort mig nyfiken på Sheffield Labs ("-Det borde Du ha varit f längesedan, groddj-l!"), borde vi inte ha en särskild tråd för "Sheffield Labs" under "Skivrekommendationer"?!
Kraniet skrev:
Ja jag tycker det är smått otroligt hur dålig koll de har på vad som gör en bra inspelning för musikreproduktion i hem(hifi)miljö.
Just musiker och ljudtekniker är ofta enligt min erfarenhet de som har minst koll på vad bra reproduktion är.
Såg idag en förklarande video om vad en bra högtalare för mixning är. Personen ansåg sig tydligen veta nåt om tekniken men det va ju bara ren rappakalja. Lika illa som det är inom audiophila kretsar. Han lät lika säker på sig själv som olika audiophiler brukar låta.
Jag va förstås tvungen kommentera och sa det att det är tråkigt att de som sätter standarden för den kvalitet som blir vid uppspelning inte förstår mer om vad återgivning handlar om.
En person kommenterade på min kommentar och menade att tekniska aspekter som rör uppspelning (i tex hemmiljö) inte är relevant för en ljudteknikers jobb. Vilket ju borde anses lite anmärkningsvärt.
Just därför känns det som att många eventuellt positiva egenskaper bra fonogram har ofta är mer slump än resultatet av nån planerad mixning..
Morello skrev:eljulio skrev:Ruff är otroligt välljudande.Lyssnar nu via Qobuz. Det är provocerande att inte fler inspelningar kan vara av denna kvalité.
Som lax på löken lirar Sveriges kanske genom tiderna bästa trumslagare - Per Lindvall!
I-or skrev:Den i branschen extremt vanliga myten om "frekvensmaskering" är ett typexempel i sammanhanget. Detta är ett fenomen som av någon för branschfolk outgrundlig anledning bara existerar vid deras kladdiga och orena multimonoinspelningar med kompression och effekter - för fåmikrofoninspelningar av klangligt komplex musik med symfoniorkester, storband m.m. (eller en välgjord multimonoproduktion som t.ex. Speaking in Melodies) med mängder av olika stämmor med överlappande frekvensinnehåll är detta dock ett icke-problem.
I-or skrev:Nej, albumet Speaking in Melodies låter inte bra för att någon har tricksat med effekter utan för att någon den här gången inte har gjort det. Du bör inte fastna vid studiobluddret och fundera mer över den psykoakustiska bakgrunden. Skälet till att Massenburg fick till upptagning och mix är att Shefield Lab kräver minimalt kladdande av ljudteknikerna. Inspelningen genomfördes "live to two-track", vilket begränsar möjligheterna till förvanskning. Massenburgs normala produktioner är inte tillnärmelsevis lika bra och låter långt mer konventionellt, d.v.s. mer eller mindre grötigt.
I-or skrev:Kontemplera varför endast kladdiga multimonoproduktioner "frekvensmaskerar". Effekt- och kompressionsfria upptagningar av stora orkestrar uppvisar aldrig dessa problem. Naturligtvis är det så att hörselns mönsterigenkänning inte har några som helst svårigheter att separera bidragen från olika instrument förutsatt att dessa inte har förvanskats till oigenkännelighet.
I-or skrev:"Frequency juggling" eller andra studiotrick (det finns en hel uppsjö att välja mellan) är för en uppmärksam lyssnare alltid hörbara som en förvanskning av ljudkvaliteten för instrument och röster. Att mixen är minimalt förvanskad av kompression i det här fallet understöds av att Speaking in Melodies uppvisar mycket höga toppfaktorer både totalt och i basen, upp till ca 24 dB totalt och ca 23 dB i basen (f < 100 Hz). Inte mycket till kompression vare sig överlag eller på basgitarr/baskagge, alltså. Detta i kombination med en nästan total frånvaro av diverse effekter är skälet till det rena och dynamiska ljudet.
Användare som besöker denna kategori: oa51 och 28 gäster