Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Det blir väl närmast en semantisk fråga - kan något vara en illusion även om man vet att det ”borde” vara det. En ”riktig” illusion inbegriper kanske att man tror att något faktiskt förhåller sig på ett visst sätt i verkligheten, fast det inte gör det.
Wikipedia skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck.
Conan skrev:Magnuz skrev:Det blir väl närmast en semantisk fråga - kan något vara en illusion även om man vet att det ”borde” vara det. En ”riktig” illusion inbegriper kanske att man tror att något faktiskt förhåller sig på ett visst sätt i verkligheten, fast det inte gör det.
Ja innefattar begreppet "illusion" att vi faktiskt blir "lurade" också? Verkar vara så enligt Wikipedia:Wikipedia skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck.
Vad kallas det då när man vet t.ex. att Bob Marley inte är närvarande i lyssningsrummet men det ändå låter som har står där mellan högtalarna. Återgivning?
JM skrev:1.) Ljud upplevs vanligen reellt utan illusionsupplevelse.
2.) Samma ljud upplevs av vissa som en illusion pga relativa kunskaper.
3.) De flesta lyssnare upplever reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen.
4.)Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg.
5.) Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten.
6.) Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen.
7.) Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen upplevelsen blir en illusion.
JM
Strmbrg skrev:
Vad innebär egentligen "att något ÄR"? Alltså totalt sett. Inte en fråga att svara på, utan en att ha i åtanke.
Strmbrg skrev:Jag förstår inte vad som står i det första inlägget.
Det betyder inte alls att jag ifrågasätter det som står där, men det betyder att jag inte hänger med, och kan därmed inte kommentera vad-det-nu-är-som-förmedlas.
Ljud finns bara som konsekvens av ett stimulerat hörselsinne. Ljud finns inte utan ett stimulerat hörselsinne.
Om inget stimulerat hörselsinne involveras är det bara fråga om lufttrycksförändingar i luften.
Med andra ord så låter det inte när trädet faller i skogen, om ingen med ett hörselsinne är i tillräcklig närhet.
Det enda som sker är att lufttrycksvariationer skapas av rörelser under skeendet.
Ljud existerar inte utanför hörselsinnet. Där utanför existerar enbart lufttrycksvariationerna. Lufttrycksvariationer är en fysikalisk företeelse. Ljud uppstår först inne i en varelse som har förmågan att omvandla lufttrycksvariationerna till en viss typ av förnimmelse. Inte heller "i en mikrofon" uppstår ljudet, om den står där i den trädfallande skogen. Det är enbart transmission av en fysikalisk händelse.
Men det var nog inte alls vad JM var inne på.
goat76 skrev:
Det är väl klart att man inte behöver bli lurad att tro på illusionen för att ta del av den, wikipedia tar uppenbarligen inte hänsyn till att illusion inte alltid behöver handla om trolleri. Varje gång du själv tittar på diverse optiska illusioner, måste det då vara så att du inte vet att det handlar om just optiska illusioner för att du ska kunna ta del av illusionseffekterna?
Strmbrg skrev:Ibland tänker jag på att ord och formuleringar är väldigt grovhuggna, inexakta och inkompletta för att beskriva verkligheten med.
Orden är alldeles för få, för mångtydiga och för otillräckligt kombinerbara för att beskriva verkligheten.
goat76 skrev:Conan skrev:Magnuz skrev:Det blir väl närmast en semantisk fråga - kan något vara en illusion även om man vet att det ”borde” vara det. En ”riktig” illusion inbegriper kanske att man tror att något faktiskt förhåller sig på ett visst sätt i verkligheten, fast det inte gör det.
Ja innefattar begreppet "illusion" att vi faktiskt blir "lurade" också? Verkar vara så enligt Wikipedia:Wikipedia skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck.
Vad kallas det då när man vet t.ex. att Bob Marley inte är närvarande i lyssningsrummet men det ändå låter som har står där mellan högtalarna. Återgivning?
Det är väl klart att man inte behöver bli lurad att tro på illusionen för att ta del av den, wikipedia tar uppenbarligen inte hänsyn till att illusion inte alltid behöver handla om trolleri. Varje gång du själv tittar på diverse optiska illusioner, måste det då vara så att du inte vet att det handlar om just optiska illusioner för att du ska kunna ta del av illusionseffekterna?
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Ja innefattar begreppet "illusion" att vi faktiskt blir "lurade" också? Verkar vara så enligt Wikipedia:
Jag är inte så säker på att nåt kan sägas vara en illusion utan att man blir "lurad" s.a.s. Ta en Elvis-imitatör som uppträder på firmafesten: Du konstaterar att; "Shit den där snubben är verkligen lik Elvis", men är den en illusion av att ni har Elvis där på festen?
JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan illusionsupplevelse. Samma ljud upplevs av vissa som en illusion pga relativa kunskaper.
De flesta lyssnare upplever reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen upplevelsen blir en illusion.
JM
JM skrev:JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan illusionsupplevelse. Samma ljud upplevs av vissa som en illusion pga relativa kunskaper.
De flesta lyssnare upplever reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen upplevelsen blir en illusion.
JM
The Problem of Perception is a pervasive and traditional problem about our ordinary conception of perceptual experience. The problem is created by the phenomena of perceptual illusion and hallucination: if these kinds of error are possible, how can perceptual experience be what we ordinarily understand it to be: something that enables direct perception of the world? These possibilities of error challenge the intelligibility of our ordinary conception of perceptual experience; the major theories of experience are responses to this challenge.
https://plato.stanford.edu/entries/perc ... em/#ArgIll
I fysikalisk mening är alla perceptioner illusioner.
Vi hör bara 20 - 20 000 Hz men fysikaliskt kan vi mäta avsevärt fler frekvenser.
Vi ser bara en bråkdel av alla mätbara våglängder.
Fysikaliska mätbara modeller av vår omgivande värld beskriver bara mätbara delar. Det finns således ännu ej mätbara delar av världen.
Således beskriver fysiken endast en delmängd av omgivande värld. När nya mätmetoder upptäcks revideras inte så sällan tidigare fysikaliska modeller.
Vi vanliga dödliga som inte kan mäta allt i vår omgivning måste lita på våra personliga perceptioner med alla dess fel.
Perceptioner av färger och deras subjektiva namnbeskrivningar varierar ofta från person till person.
Perceptioner av högtalarljud varierar kraftigt mellan tränade lyssnare och personer från gatan.
All vanlig kommunikation mellan människor bygger på subjektiva perceptioner med alla dess brister fel.
Där är perceptionerna är på något sätt tillräckligt bra i vanliga livet.
Dessa tillräckligt bra perceptioner uppfattas aldrig som illusioner även om de är i fysikalisk mening illusioner.
Således är det bara i relation till fysiken som perceptionerna är illusioner.
JM
JM skrev:Nä.
goat76 skrev:JM skrev:Nä.
Nu är det rätt svårt att veta exakt vilken av mina frågeställningar du svara "nä" på men...
Perceptionen är nog mest sannolikt densamma för både "tränade" och "otränade" lyssnare, de hör precis samma ljud, men preferenserna och beskrivningarna kan nog säker skilja sig åt mellan dessa grupper.
JM skrev:goat76 skrev:JM skrev:Nä.
Nu är det rätt svårt att veta exakt vilken av mina frågeställningar du svara "nä" på men...
Perceptionen är nog mest sannolikt densamma för både "tränade" och "otränade" lyssnare, de hör precis samma ljud, men preferenserna och beskrivningarna kan nog säker skilja sig åt mellan dessa grupper.
Misstänker att du förväxlar individuella perceptioner med objektiva mätningar.
Vi kan aldrig veta om du eller jag har liknande perceptioner. Perceptioner är inga objektiva upplevelser.
Utan dina o mina perceptioner är sannolikt olika färgade av tidigare upplevelser, skador i örat mm.
I stora grupper av normalhörande kan dubbel bindtest ge en skattning av gruppens gemensamma perception men aldrig utifrån några få observationer.
JM
goat76 skrev:JM skrev:goat76 skrev:
Misstänker att du förväxlar individuella perceptioner med objektiva mätningar.
Vi kan aldrig veta om du eller jag har liknande perceptioner. Perceptioner är inga objektiva upplevelser.
Utan dina o mina perceptioner är sannolikt olika färgade av tidigare upplevelser, skador i örat mm.
I stora grupper av normalhörande kan dubbel bindtest ge en skattning av gruppens gemensamma perception men aldrig utifrån några få observationer.
JM
Nej, jag pratar endast om rent lyssnande, inte om mätningar.
Menar du att erfarna "tränade" lyssnare skulle ha en annan perception än oerfarna "otränade" lyssnare när det kommer till just den ljudupplevelsen?
JM skrev:Illusionen finns bara när när du personligen vet ljudet inte relaterar till fysiken i vid bemärkelse. Människans perception är lättlurad.
JM
JM skrev:I ditt exempel går perceptionen från icke illusion till illusion pga att contexten förändras.
JM
jansch skrev:JM skrev:Illusionen finns bara när när du personligen vet ljudet inte relaterar till fysiken i vid bemärkelse. Människans perception är lättlurad.
JM
Det var ju min öppna fråga....
Ditt svar antyder att en illusion bara finns när jag VET att det är en illusion.
Vad är det då om jag INTE VET att det är en illusion och först efteråt upptäcker eller någon person påtalar det för mej långt efteråt. Att det var "MIN VERKLIGHET" innan förstår jag ju men det var ju ingen VERKLIGHET.
Filosofisk kan man ju säga att verkligheten är olika för människosläktet och bara finns i varje människas bild av vad som är verkligt, men jag ogillar det svaret.
Det är väl lite "antingen eller". D v s antingen är det en illusion ELLER verklighet.
Almen skrev:jansch skrev:JM skrev:Illusionen finns bara när när du personligen vet ljudet inte relaterar till fysiken i vid bemärkelse. Människans perception är lättlurad.
JM
Ditt svar antyder att en illusion bara finns när jag VET att det är en illusion.
Vad är det då om jag INTE VET att det är en illusion och först efteråt upptäcker eller någon person påtalar det för mej långt efteråt. Att det var "MIN VERKLIGHET" innan förstår jag ju men det var ju ingen VERKLIGHET.
Filosofisk kan man ju säga att verkligheten är olika för människosläktet och bara finns i varje människas bild av vad som är verkligt, men jag ogillar det svaret.
Det är väl lite "antingen eller". D v s antingen är det en illusion ELLER verklighet.
Men jag tror ändå att du är inne på något, där. Vad hjärnan och vårt medvetande anbelangar är det vi upplever alltid en illusion, eftersom hjärnan konstant skapar en tolkning, en bild, eller en illusion av verkligheten. Vår tolkning av detta kan sedan bara vara mer eller mindre korrekt med avseende på vad som "egentligen" har hänt.
jansch skrev:Almen skrev:jansch skrev:
Men jag tror ändå att du är inne på något, där. Vad hjärnan och vårt medvetande anbelangar är det vi upplever alltid en illusion, eftersom hjärnan konstant skapar en tolkning, en bild, eller en illusion av verkligheten. Vår tolkning av detta kan sedan bara vara mer eller mindre korrekt med avseende på vad som "egentligen" har hänt.
Jovisst, men då blir ordet "illusion" svårt att definiera, för att ine tala om "verklighet". Vem betämmer vad som är 100% verklighet och 0% illusion.
Jag gillar 80/20-regeln.
Är det Elvis som står där och sjunger? Nja, det kan man säga - fast bara lite Elvis, sådär 20%......
jansch skrev:Almen skrev:jansch skrev:
Jovisst, men då blir ordet "illusion" svårt att definiera, för att ine tala om "verklighet". Vem betämmer vad som är 100% verklighet och 0% illusion.
JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan tankar på att upplevelsen är en illusion. Endast ett fåtal tillskriver visst hörande som en illusion.
Samma ljud intellektualiseras av vissa som en illusion pga relativa kunskaper. Egentligen kan av samma skäl allt hörande intellektualiseras till illusioner pga kunskaper i den tekniska dimensionen. Subjektivt hörande beaktar bara en delmängd av allt mätbart ljud i den tekniska dimensionen.
De flesta lyssnare upplever personligen reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen som den faktiska subjektiva upplevelsen i den psykologiska dimensionen av verkligheten kan intellektualiseras till en illusion.
JM
jansch skrev:JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan tankar på att upplevelsen är en illusion. Endast ett fåtal tillskriver visst hörande som en illusion.
Samma ljud intellektualiseras av vissa som en illusion pga relativa kunskaper. Egentligen kan av samma skäl allt hörande intellektualiseras till illusioner pga kunskaper i den tekniska dimensionen. Subjektivt hörande beaktar bara en delmängd av allt mätbart ljud i den tekniska dimensionen.
De flesta lyssnare upplever personligen reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen som den faktiska subjektiva upplevelsen i den psykologiska dimensionen av verkligheten kan intellektualiseras till en illusion.
JM
Så.........
Alla här på faktiskt.io, som vet hur stereo fungerar och dessutom ser sina 2 högtalare, har en reel upplevelse när dom lyssnar på musik. Det finns ingen illusion i det sammanhanget.
Vad är det då? Verklighet? Fantasi?
Eller är det kort och gott fantomprojektion, en bugg, där evoutionen inte tog höjd för att identskt ljud kan komma från 2 eller flera ljudkällor.
JM, du fokuserar på stereobilden/fantomprojektin inte på generell 2 eller3 dimensionell upplevelse med en orkester "bakom skynket" . Är själva musiken också reel? Om jag hör en cello via stereo - är det en illusion eller verklighet.
JM skrev:The Problem of Perception is a pervasive and traditional problem about our ordinary conception of perceptual experience. The problem is created by the phenomena of perceptual illusion and hallucination: if these kinds of error are possible, how can perceptual experience be what we ordinarily understand it to be: something that enables direct perception of the world? These possibilities of error challenge the intelligibility of our ordinary conception of perceptual experience; the major theories of experience are responses to this challenge.
https://plato.stanford.edu/entries/perc ... em/#ArgIll
JM
jansch skrev:Peter,
Jag har gjort ungefär samma "resa" som du i ämnet, jag märker det på det sätt du skriver.
Jo, jag har läst artikeln och den säger mej egentligen ingenting då de inte lyckas ha några vettiga definitioner.
Jag har dock en annan uppfattning än dej när det gäller hörselsinnets roll, och därmed också alla sinnens roll -
Informationsinhämtning och därmed också samverkan med andra sinnen. Ock... det är väl helt ok att vi tycker olika.
I denna tråd tycker jag det är lite "kul" att ställa begreppet "verklighet" mot "illusion", ungefär som svart/vitt vilket sannolikt inte är möjligt. På grund därav ville jag "stressa" problematiken med att illusion och verklighet är olika för olika människor. Fantasi är ett mycket lättare begrepp om man lever sig in i återgiven musik så att det känns verkligt.
Oxford University Press skrev:C. Daniel Geisler, Sc.D., is Emeritus Professor of Neurophysiology and of Electrical and Computer Engineering at the University of Wisconsin-Madison.
C. Daniel Geisler skrev:The first stage in any auditory system is sound detection.
Strmbrg skrev:Finns "lukt"?
Finns den utan att en varesle med luktsinne registrerar?
Eller är det bara gaser och molekyler då?
Eller är det inte "samma sak" med "lukt" som med "ljud" och "ljus"?
I så fall: Varför då?
idea skrev:Varför utgå från att saker och företeelser bara finns om människan "observerar" dem. I så fall - fanns stjärnor och planeter innan människan kunde observera dem eller uppstod de först i samma ögonblick som vi obsererar dem?
Ljus kan beskrivas som vågrörelser eller partiklar men det är ju bara vår beskrivning av ljus. Det är inte ljus.. Samma sak med ljud, lukt och alla sinnesintryck det är vår beskrivning av upplevelsen. Min uppfattning är att de finns oavsett om vi observerar dem eller inte så om ett träd faller i skogen så skapar den det vi beskriver som ljud oavsett om någon är där och hör det.
Strmbrg skrev:idea skrev:Varför utgå från att saker och företeelser bara finns om människan "observerar" dem. I så fall - fanns stjärnor och planeter innan människan kunde observera dem eller uppstod de först i samma ögonblick som vi obsererar dem?
Ljus kan beskrivas som vågrörelser eller partiklar men det är ju bara vår beskrivning av ljus. Det är inte ljus.. Samma sak med ljud, lukt och alla sinnesintryck det är vår beskrivning av upplevelsen. Min uppfattning är att de finns oavsett om vi observerar dem eller inte så om ett träd faller i skogen så skapar den det vi beskriver som ljud oavsett om någon är där och hör det.
Då har vi olika uppfattning. Åtminstone delvis och åtminstone om jag förstår det du skriver på det sätt som du menar.
Det fallande trädet orsakar samma molekylrörelser i luften oavsett om vi är på plats eller ej. Ljudet däremot är en transformering av de där molekylrörelserna. Transformeringen sker i ett hörselsinne.
Jag vet inte varför man ska utgå från att existens föreligger först då en varelse observerar. Svaret på det kan jag inte ge, eftersom jag inte alls har den uppfattningen.
Ponera att det finns varelser/organismer som reagerar på ett annat sätt på en luftmolekylrörelse: Vi reagerar genom att vår hjärna processar fram en ljudupplevelse. En annan, icke-hörande varelse kanske transformerar samma fenomen till en upplevelse av förnimmelse i dess hud.
Skrivbordet skrev:Hej Peter!
Du får ursäkta att jag inte kan uttrycka mig med den korrekta terminologin.
Jag greppar att du menar att input är där ljudvågen startar. Luften är det medium som transporterar ljudet till mottagaren, alltså människans trumhinna.
Men... Samtidigt som jag hör ljudet, så lokaliserar jag var ljudkällan finns, och vilket ljud det är, t ex en knackning på en dörr. Allt detta sker samtidigt; eller?
Dessutom borde mina kunskaper om det rum jag befinner mig i hjälpa till att lokalisera varifrån ljudet kommer; jag vet och ser var dörren är. Och mina tidigare erfarenheter av hur en knackning låter borde hjälpa mig att detektera vilket ljud det är fråga om, eller?
Gott nytt år, 2024!
Strmbrg skrev:
Ponera att det finns varelser/organismer som reagerar på ett annat sätt på en luftmolekylrörelse: Vi reagerar genom att vår hjärna processar fram en ljudupplevelse. En annan, icke-hörande varelse kanske transformerar samma fenomen till en upplevelse av förnimmelse i dess hud.
Ponera att jag får ångest av Arnold Schönbergs Pianokonsert.
Ponera att jag befinner mig skogen och förnimmer den musiken renderat av att någon har glömt kvar sin ghettoblaster som på full sula renderar i de luftmolekylrörelser som i sin tur renderar i att jag förnimmer den ångestframkallande musiken.
ÄR det ångest där i skogen då? Eller ÄR det ångest i MIG?
Transformation, som jag ser det.
sprudel skrev:Hoppar in här, kunde inte låta bli. Gott Nytt År alla förresten!![]()
Det som ställer till det är begreppsdefinitionen. Flera hänvisar till ”verkligheten” och vanligtvis så menar man detektionen av ett objekt ur mänskligt perspektiv, med våra tillgångar av olika sinnen och deras kompetens. Om vår uppfattning av ”verkligheten skiljer sig åt så är det en illusion?![]()
Men, vi har alla en subjektiv uppfattning av objektet, detektionen tolkas och behandlas, allt för att göra världen begriplig.
Hur är det då med ”verkligheten”, är det ett facit över objektets fysiska egenskaper? Nej, det är det inte.
Objektet kan studeras ur en rad olika perspektiv, via röntgenstrålning, magnetkamera, reflektion av ljusvågor, ljudvågor, värmestrålning osv osv.
För varje emitter och detektor inom respektive disciplin får vi ett resultat.
Tittar vi på fenomenet ljud så handlar det i vårt fall med återgivning av inspelad musik som elektriskt överförs till membran som bildar ett sammelsurium av longitudinella vågrörelser i luftrummet. Vad är då ”verkligheten”?
Rent fysiskt kan vi detektera vågrörelserna genom att vända på den tidigare proceduren och använda mikrofon igen, av det som ursprungligen registrerats med en mikrofon, för att åskådliggöra detta visuellt på olika sätt i grafer. På så sätt ”stannar” vi förloppet och kan granska det ur ett annat perspektiv. Men notera att detektionen via mikrofon alltid är en andrahandsinformation, objektet är membranrörelserna som i nästa steg sätter luftmolekyler i rörelse, vilka i sin tur registreras av mikrofonen och omvandlas elektriskt.
Musik då? Relaterat till ovanstående resonemang är vi lyssnare i en situation där vi subjektivt via våra begränsade sinnen, men väl utvecklade hjärna, hänvisade till en illusion. En illusion som inte är densamma för olika individer pga en mängd orsaker, men ändå relativt väl överensstämmande. Men en illusion är det alltid då vi aldrig kommer åt objektet ur ett facitperspektiv, facit är beroende av detektorns egenskaper, och vilken detektor vi valt att utgå ifrån. Så snart vi mäter, är objektet ett annat. Känns det igen?
JM skrev:sprudel skrev:Hoppar in här, kunde inte låta bli. Gott Nytt År alla förresten!![]()
Det som ställer till det är begreppsdefinitionen. Flera hänvisar till ”verkligheten” och vanligtvis så menar man detektionen av ett objekt ur mänskligt perspektiv, med våra tillgångar av olika sinnen och deras kompetens. Om vår uppfattning av ”verkligheten skiljer sig åt så är det en illusion?![]()
Men, vi har alla en subjektiv uppfattning av objektet, detektionen tolkas och behandlas, allt för att göra världen begriplig.
Hur är det då med ”verkligheten”, är det ett facit över objektets fysiska egenskaper? Nej, det är det inte.
Objektet kan studeras ur en rad olika perspektiv, via röntgenstrålning, magnetkamera, reflektion av ljusvågor, ljudvågor, värmestrålning osv osv.
Tittar vi på fenomenet ljud så handlar det i vårt fall med återgivning av inspelad musik som elektriskt överförs till membran som bildar ett sammelsurium av longitudinella vågrörelser i luftrummet. Vad är då ”verkligheten”?
Rent fysiskt kan vi detektera vågrörelserna genom att vända på den tidigare proceduren och använda mikrofon igen, av det som ursprungligen registrerats med en mikrofon, för att åskådliggöra detta visuellt på olika sätt i grafer. På så sätt ”stannar” vi förloppet och kan granska det ur ett annat perspektiv. Men notera att detektionen via mikrofon alltid är en andrahandsinformation, objektet är membranrörelserna som i nästa steg sätter luftmolekyler i rörelse, vilka i sin tur registreras av mikrofonen och omvandlas elektriskt.
Musik då? Relaterat till ovanstående resonemang är vi lyssnare i en situation där vi subjektivt via våra begränsade sinnen, men väl utvecklade hjärna, hänvisade till en illusion. En illusion som inte är densamma för olika individer pga en mängd orsaker, men ändå relativt väl överensstämmande. Men en illusion är det alltid då vi aldrig kommer åt objektet ur ett facitperspektiv, facit är beroende av detektorns egenskaper, och vilken detektor vi valt att utgå ifrån. Så snart vi mäter, är objektet ett annat. Känns det igen?
Det är meningslöst att relatera till verkligheten utan att exakt definiera verklighetens kontext.
Hörandet är relaterat till endast 3 konsekutiva grundläggande "verkligheter". Till varje av de 3 "verkligheterna" finns ytterligare undergrupper.
I fysikaliska mätbara verkligheten - kan tex frekvenser uppmätt med mikrofon. Stimuli av neurofysiologiska verkligheten.
I neurofysiologiska mätbara verkligheten - kan tex frekvensernas syreförbrukning mätas i viss del av hjärnan med fMRI. Stimuli av neuropsykologiska verkligheten.
I neuropsykologiska mätbara verkligheten - kan tex större gruppers åsikter relativt tex viss musik mätas med dubbel bildstudier (EJ "BLINDSTUDIER").
Psykoakustikens grundfel är att denna principiellt viktiga uppdelning inte görs utan verkligheterna sammanblandas till en oftast meningslös begreppsförvirring. Vilket tydligt framkommer i publicerade artiklar och alltför ofta här på Faktisk.io.
Gott slut och gott Nytt År!
JM
Skrivbordet skrev:Strmbrg skrev:
Ponera att jag får ångest av Arnold Schönbergs Pianokonsert.
Ponera att jag befinner mig skogen och förnimmer den musiken renderat av att någon har glömt kvar sin ghettoblaster som på full sula renderar i de luftmolekylrörelser som i sin tur renderar i att jag förnimmer den ångestframkallande musiken.
ÄR det ångest där i skogen då? Eller ÄR det ångest i MIG?
Transformation, som jag ser det.
Hej Strmbrg
Nu kommer jag att tänka på Kant och hans ”Das Ding an sich”. Är det inte han som menar att t ex ett föremål har en sorts objektiv egenskap (tinget i sig) och att vi sedan kan uppleva föremålet på olika sätt, beroende vem man är. Men den objektiva egenskapen kan vi inte uppfatta, vi kan bara se den genom våra ”filter”. Tinget i sig är pianokonserten. Vi upplever den genom vårt ”filter”. Du får en negativ upplevelse, jag får en positiv.
Skrivbordet skrev:Okej,Strmbrg
Om vi säger så här då:
Konstnärens verk som är kända för allmänheten har ju givits ett värde på marknaden. Borde då inte detta okända konstverk ha ett värde i sig eftersom de andra konstverken har givits ett visst värde?
Eller är det alltid så att ett föremåls värde är avhängigt människans bedömning?
sprudel skrev:
Tack för respons. Tycker nog att du bör ta bort begreppet ”verkligheten” helt ur dina tre aspekter och kalla det helt sonika mätbart. Då blir det ännu bättre. Bekymret med alla tre är validitet och reabilitet, huvudsakligen de två senare, men så är ”verkligheten” beskaffad.
JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan tankar på att upplevelsen är en illusion. Samma ljud intellektualiseras av vissa som en illusion pga relativa kunskaper. Egentligen kan av samma skäl allt hörande intellektualiseras till illusioner.
De flesta lyssnare upplever personligen reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen som den faktiska subjektiva upplevelsen i den psykologiska upplevelsen av verkligheten kan intellektualiseras till en illusion.
JM
Strmbrg skrev:...kan kanske ha kopplingar till - eller likheter med någon "lära", någon mer eller mindre känd filosofs tankar, eller annat redan befintligt...![]()
Calleberg skrev:Strmbrg skrev:...kan kanske ha kopplingar till - eller likheter med någon "lära", någon mer eller mindre känd filosofs tankar, eller annat redan befintligt...![]()
Jovars, det kan man nog allt säga att det har.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Strmbrg skrev:...kan kanske ha kopplingar till - eller likheter med någon "lära", någon mer eller mindre känd filosofs tankar, eller annat redan befintligt...![]()
Jovars, det kan man nog allt säga att det har.
Det var inte så uttömmande kommenterat, tycker jag.
Så, vad säger du om resonemangen som sådana? VEM som tänkt är inte alls så intressant som VAD som tänkts. Det förra - såväl som det senare i dess återberättande form vill säga - handlar ju bara om att läsa på om andras tankar. Det kan ju vem som helst göra med hjälp av läsförståelse, koncentrationsförmåga och minneskapacitet.
Strmbrg skrev:Ja, jo, det begriper jag ju att det filosoferats en hel del kring det där trädet... Ämnet som sådant är knappast nytt.
Men hur ser DITT resonemang ut?
Calleberg skrev:Strmbrg skrev:Ja, jo, det begriper jag ju att det filosoferats en hel del kring det där trädet... Ämnet som sådant är knappast nytt.
Att det är för banalt för att lägga någon större energi på.![]()
Bara att jag skrev "dilemma" kände jag var att ta till överord.
Strmbrg skrev:Utan varelser eller organismer på plats - varelser eller organismer som besitter de egenskaper som tarvas för att inne i varelserna rendera i någon form av konsekvens, i form av en upplevelsemässig reaktion - så är världen totalt svart och totalt tyst och totalt luktfri. Världen kan heller inte kännas i form av palpering av en yta eller i form av en massas tröghet, eller liknande.
INGENTING.
ALLT det som renderar i nervreaktioner i form av ljus, ljud, ytbeskaffenhet, huttrande obehag, doftande välbehag eller annat - allt detta finns emellertid där hela tiden. OAVSETT huruvida en "sensorisk varelse" är närvarande, iakttagande i realtid/efteråt eller ej.
Världen fanns (såvitt min föreställningsförmåga medger möjligheter att tänka) långt innan "sensoriska varelser" fanns. Alla egenskaperna i världen fanns också. I fysikalisk form. Enbart i fysikalisk form.
Emellertid och dock:
Det lät inte. Det "syntes" inte. Det luktade inte. Det kändes inte.
INGENTING.
Samma sak nu som då. Om vi tänker oss att vi "stänger av" alla sensoriska varelser för en stund.
---
Så ser min tankegång ut.
Den kan kanske ha kopplingar till - eller likheter med någon "lära", någon mer eller mindre känd filosofs tankar, eller annat redan befintligt.
Men det är i så fall ett sammanträffande.
Det är för övrigt resonemang (som ovanstående och mer eller mindre snarlika) som intresserar just mig. Inte kunskap om namn på filosofer och vad de tänkt och vad "den skolan" kallas et cetera. Detta faktum må värderas som synd, olämpligt, mig i fatet liggande, min trovärdighet och prestige till last, viktigt att åtgärda...
Förvänta er därför inte någon vettig respons från just mig kring slikt. Är NOLL påläst.
Gott nytt varv runt solen!
jansch skrev:Strmbrg skrev:Utan varelser eller organismer på plats - varelser eller organismer som besitter de egenskaper som tarvas för att inne i varelserna rendera i någon form av konsekvens, i form av en upplevelsemässig reaktion - så är världen totalt svart och totalt tyst och totalt luktfri. Världen kan heller inte kännas i form av palpering av en yta eller i form av en massas tröghet, eller liknande.
INGENTING.
ALLT det som renderar i nervreaktioner i form av ljus, ljud, ytbeskaffenhet, huttrande obehag, doftande välbehag eller annat - allt detta finns emellertid där hela tiden. OAVSETT huruvida en "sensorisk varelse" är närvarande, iakttagande i realtid/efteråt eller ej.
Världen fanns (såvitt min föreställningsförmåga medger möjligheter att tänka) långt innan "sensoriska varelser" fanns. Alla egenskaperna i världen fanns också. I fysikalisk form. Enbart i fysikalisk form.
Emellertid och dock:
Det lät inte. Det "syntes" inte. Det luktade inte. Det kändes inte.
INGENTING.
Samma sak nu som då. Om vi tänker oss att vi "stänger av" alla sensoriska varelser för en stund.
---
Så ser min tankegång ut.
Den kan kanske ha kopplingar till - eller likheter med någon "lära", någon mer eller mindre känd filosofs tankar, eller annat redan befintligt.
Men det är i så fall ett sammanträffande.
Det är för övrigt resonemang (som ovanstående och mer eller mindre snarlika) som intresserar just mig. Inte kunskap om namn på filosofer och vad de tänkt och vad "den skolan" kallas et cetera. Detta faktum må värderas som synd, olämpligt, mig i fatet liggande, min trovärdighet och prestige till last, viktigt att åtgärda...
Förvänta er därför inte någon vettig respons från just mig kring slikt. Är NOLL påläst.
Gott nytt varv runt solen!
Om man se på det hela lite krasst så håller jag med dej - delvis.
Mäniskan och alla varelser skapar uppleveler av fysikaliska händelser.
T.ex ljud kunde lika gärna skapa en upplevelsen av en bild, det är väl ungfär så fladdermusens navigeringsförmåga och möjlighet att fina föda fungerar. Om man tar hörseln som exempel hos människan ser det FÖRENKLAT ut såhär:
- En detektor som har förmågan att känna av ljudvågor/dynamiskt tryck = trumhinna/hörselben/ovala fönstret
- En enkoder som har förmåga att omvandla rörelse till nervimpulser = vätska/sinneshåren
- Transmissionsledningar till hjärnan = Hörselnerven
- En processor som omvandlar nervimpulser till ljudupplevelse = hörselcentrum i hjärnan
- Ett dynamiskt minne = delar av hjärnan där vi minns ljudupplevelser/erfarenhet.
Nu är det ju mer komplicerat än så, inte minst har vi samverkan mellan sinnen som inte skall underskattas. Dessutom är gränsdragning mellan detektor, enkoder osv nog inte lätt.
Nu till min "point". Allt handlar om HUR detektorns signal TOLKAS i processorn(hjärnan). Människan skulle lika gärna kunna uppfatta ljud som en bild eller som värmevariationer osv.
Evolutionen har helt enkelt "valt" ett tolkningssätt som är optimalt för oss människor.... och för t.ex fladdermusen mm.
Blinda mullvadar har ju ingen möjlighet att "se" ljus men dom "ser" ju på annat sätt. D v s deras olika sinnen räcker ju till för att leva ett fullvärdigt liv utifrån mullvadens synvinkel.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Strmbrg skrev:Ja, jo, det begriper jag ju att det filosoferats en hel del kring det där trädet... Ämnet som sådant är knappast nytt.
Att det är för banalt för att lägga någon större energi på.![]()
Bara att jag skrev "dilemma" kände jag var att ta till överord.
Så, om det är banalt:
Hur ser du då att det ligger till?
jansch skrev:...
Nu till min "point". Allt handlar om HUR detektorns signal TOLKAS i processorn(hjärnan). Människan skulle lika gärna kunna uppfatta ljud som en bild eller som värmevariationer osv.
---
Strmbrg skrev:jansch skrev:...
---
Och, utifrån detta HUR - som vi betonar båda två - så kan man föra resonemanget vidare. Exempelvis kan man banka in det i hifi.
Då kan den - som inte bara kan nöja sig med att spisa lite vax - fundera över sambandet mellan avsändare och mottagare.
Mottagaren reagerar på det som avsändaren tillgängliggör. Det tillgängliggjorda ÄR inte en orkester i en konsertsal. Det tillgängliggjorda är något som rent fysikaliskt är mer olikt än likt en orkester i en konsertsal.
Vi fokuserar emellertid nästan helt på avsändarens egenskaper och kvaliteter. Vi tänker inte särskilt mycket på mottagarens diton. Likafullt är det mottagaren som skall processa altsammans så att det blir såpass snarlikt orkestern att det blir tillräckligt för att kunna tillgodogöras utan oacceptabel ansträngning.
Tar jag nu upp datorn under det jag lyssnar på musiken och börjar pilla med den samtidigt - ja då försämras illusionen. Djupet, microdetaljerna, luftigheten... allt blir påverkat i negativ riktning.
The sense of balance or equilibrioception is the perception of balance and spatial orientation. It helps prevent humans and nonhuman animals from falling over when standing or moving. Equilibrioception is the result of a number of sensory systems working together; the eyes (visual system), the inner ears (vestibular system), and the body's sense of where it is in space (proprioception) ideally need to be intact.
The vestibular system, the region of the inner ear where three semicircular canals converge, works with the visual system to keep objects in focus when the head is moving. This is called the vestibulo-ocular reflex (VOR).
The balance system works with the visual and skeletal systems (the muscles and joints and their sensors) to maintain orientation or balance. Visual signals sent to the brain about the body's position in relation to its surroundings are processed by the brain and compared to information from the vestibular and skeletal systems.
petersteindl skrev:Just företeelsen ljud är ett fysikaliskt objektivt naturfenomen. Den delen av fysiken kallas akustik d v s fenomenet ljud är ett akustiskt fenomen. Dock kan det vara på sin plats att skilja på det fysikaliska/akustiska och det av människans perception akustiskt upplevda. Det objektiva akustiska fenomenet Ljud har en mängd egenskaper som fysikaliskt kan beskrivas med matematiska formler. Därmed är det deterministiskt och styrs av naturlagar.
Just företeelsen Ljud är mycket speciell. Vad gäller de andra sinnena hos människan, så behöver de inte he samma typ av funktion. Varje sinne bör analyseras helt separat för sig för att kunna förstås. Sedan, efter det att man förstått lite mer från analysen så kan man övergå till syntesen, d v s då man summerar olika sinnen till en syntes.
Själv tror jag inte att smaksinnet och luktsinnet har samma typ av funktion hos människan som synen och hörseln.
Hundens luktsinne är dock helt annorlunda i och med att de kan dofta riktning. Då är det ett organ som kan detektera vektorer genom doft. De kan snabbt orientera sig i omvärlden via sitt luktsinne.
Man kan dock och bör analysera synen som sinne hos människan för att detektera ljus inklusive färg och då är det lämpligt att förstå ljus som fysikalisk företeelse. Ljus är en elektro-magnetisk vågrörelse som dessutom innefattar partiklar med massa som kallas fotoner.
Det vi ser med ögonen är dels direkt elektro-magnetisk strålning från ljuskälla (solen, lampor, eld, blixt, från objekt med hög värme/energi), dels indirekt elektro-magnetisk strålning från reflekterat ljus (månen, alla objekt som reflekterar ljus t.ex. träd, gräs, materia av olika slag, osv).
Ljud hör vi, dels direkt, i form av ljudkällor som alstrar ljudet ifråga, dels indirekt i form av reflexer som uppstår i akustisk miljö d v s i miljö med begränsningsytor som ljud-vågor kan reflekteras mot.
I syntesen mellan ljus/syn och ljud/hörsel, så är en viktig gemensam sak att analysera, nämligen vår varseblivning om vår geografiska plats. Det innefattar mer än vad man kan tro. Det handlar om att orientera sig i omvärlden och det innefattar vad som är upp och vad som är ner. Det betyder att synens rumsliga tredimensionella koordinatsystem skall synkas gentemot hörselns koordinatsystem som är helt i 4π d v s runtomkring i alla riktningar.
Båda koordinatsystemen måsta ha samma origo och koordinataxlarna åt samma håll. Det är bra att veta vad som är uppochned. Synens koordinatsystem är kartesiskt (x,y,z) och hörselns är med sfäriska koordinater.
Sfäriska koordinater används i en form av tredimensionella koordinatsystem för att bestämma en punkts position med ett avstånd och två vinklar. Koordinaterna betecknas vanligen med r, φ och θ. Punkten Origo är hos människan förlagt mitt i vårt huvud. Framåt är i näsans riktning. Nedåt är i riktning mot fötterna och r = avståndet radien på sfären.
Där ingår vårt balanssinne. Utan balanssinne skulle människan inte ens existera.
Balanssinnet är det sinne som fastställer kroppens inriktning i förhållande till tyngdkraften så att en gynnsam kroppsställning kan bibehållas, står det på svenska Wiki.
Vill man komma närmare pudelns kärna är engelska Wiki nästa alltid att föredra.The sense of balance or equilibrioception is the perception of balance and spatial orientation. It helps prevent humans and nonhuman animals from falling over when standing or moving. Equilibrioception is the result of a number of sensory systems working together; the eyes (visual system), the inner ears (vestibular system), and the body's sense of where it is in space (proprioception) ideally need to be intact.
The vestibular system, the region of the inner ear where three semicircular canals converge, works with the visual system to keep objects in focus when the head is moving. This is called the vestibulo-ocular reflex (VOR).
The balance system works with the visual and skeletal systems (the muscles and joints and their sensors) to maintain orientation or balance. Visual signals sent to the brain about the body's position in relation to its surroundings are processed by the brain and compared to information from the vestibular and skeletal systems.
Även känseln ingår här samt våra muskler i armar och ben.
I våra inneröron finns det som kallas Equilibrioception.
Det vestibulära systemet i våra inneröron består av labyrinten i inneröronen som känner av acceleration av huvudet och förhållandet till jordens dragningskraft. Det är det kartesiska koordinatsystemet.
Detta är fysikaliska objektiva fenomen som detekteras av våra orienterande sinnen.
Jag råder alla att glömma allt tjafs om hallucinationer och illusioner i samband med fenomenet ljud i den akustiska objektiva världen. Jag har själv sett ljud som ett slags inre upplevt fenomen. Det var ungefär 15 år sedan. Det är filosofiska resonemang som känns balla i stundens ögonblick i brist på kunskap. Vissa filosofer, psykologer och neuropsykologer samt hifi-människor kanske lever kvar i kvasi-filosofiska drömmar om verklighetens existens.
Ljud är ett svårt ämne och tar tid att lära sig och det kan enbart ske under förutsättning att man vill lära sig. Det är inte alla som vill lära sig. Många vill vara egna och annorlunda och blir helt förblindade i sin egen lilla illusionsvärld. Var och en bestämmer över sig själv och sitt tänkande. Att byta kunskapsinriktning från inbillad vanföreställning till sanning är kanske människans svåraste uppgift i livet, men ingen omöjlighet. Åtminstone inte för Stenmark.
jansch skrev:petersteindl skrev:Just företeelsen ljud är ett fysikaliskt objektivt naturfenomen. Den delen av fysiken kallas akustik d v s fenomenet ljud är ett akustiskt fenomen. Dock kan det vara på sin plats att skilja på det fysikaliska/akustiska och det av människans perception akustiskt upplevda. Det objektiva akustiska fenomenet Ljud har en mängd egenskaper som fysikaliskt kan beskrivas med matematiska formler. Därmed är det deterministiskt och styrs av naturlagar.
Just företeelsen Ljud är mycket speciell. Vad gäller de andra sinnena hos människan, så behöver de inte he samma typ av funktion. Varje sinne bör analyseras helt separat för sig för att kunna förstås. Sedan, efter det att man förstått lite mer från analysen så kan man övergå till syntesen, d v s då man summerar olika sinnen till en syntes.
Själv tror jag inte att smaksinnet och luktsinnet har samma typ av funktion hos människan som synen och hörseln.
Hundens luktsinne är dock helt annorlunda i och med att de kan dofta riktning. Då är det ett organ som kan detektera vektorer genom doft. De kan snabbt orientera sig i omvärlden via sitt luktsinne.
Man kan dock och bör analysera synen som sinne hos människan för att detektera ljus inklusive färg och då är det lämpligt att förstå ljus som fysikalisk företeelse. Ljus är en elektro-magnetisk vågrörelse som dessutom innefattar partiklar med massa som kallas fotoner.
Det vi ser med ögonen är dels direkt elektro-magnetisk strålning från ljuskälla (solen, lampor, eld, blixt, från objekt med hög värme/energi), dels indirekt elektro-magnetisk strålning från reflekterat ljus (månen, alla objekt som reflekterar ljus t.ex. träd, gräs, materia av olika slag, osv).
Ljud hör vi, dels direkt, i form av ljudkällor som alstrar ljudet ifråga, dels indirekt i form av reflexer som uppstår i akustisk miljö d v s i miljö med begränsningsytor som ljud-vågor kan reflekteras mot.
I syntesen mellan ljus/syn och ljud/hörsel, så är en viktig gemensam sak att analysera, nämligen vår varseblivning om vår geografiska plats. Det innefattar mer än vad man kan tro. Det handlar om att orientera sig i omvärlden och det innefattar vad som är upp och vad som är ner. Det betyder att synens rumsliga tredimensionella koordinatsystem skall synkas gentemot hörselns koordinatsystem som är helt i 4π d v s runtomkring i alla riktningar.
Båda koordinatsystemen måsta ha samma origo och koordinataxlarna åt samma håll. Det är bra att veta vad som är uppochned. Synens koordinatsystem är kartesiskt (x,y,z) och hörselns är med sfäriska koordinater.
Sfäriska koordinater används i en form av tredimensionella koordinatsystem för att bestämma en punkts position med ett avstånd och två vinklar. Koordinaterna betecknas vanligen med r, φ och θ. Punkten Origo är hos människan förlagt mitt i vårt huvud. Framåt är i näsans riktning. Nedåt är i riktning mot fötterna och r = avståndet radien på sfären.
Där ingår vårt balanssinne. Utan balanssinne skulle människan inte ens existera.
Balanssinnet är det sinne som fastställer kroppens inriktning i förhållande till tyngdkraften så att en gynnsam kroppsställning kan bibehållas, står det på svenska Wiki.
Vill man komma närmare pudelns kärna är engelska Wiki nästa alltid att föredra.The sense of balance or equilibrioception is the perception of balance and spatial orientation. It helps prevent humans and nonhuman animals from falling over when standing or moving. Equilibrioception is the result of a number of sensory systems working together; the eyes (visual system), the inner ears (vestibular system), and the body's sense of where it is in space (proprioception) ideally need to be intact.
Även känseln ingår här samt våra muskler i armar och ben.
I våra inneröron finns det som kallas Equilibrioception.
Det vestibulära systemet i våra inneröron består av labyrinten i inneröronen som känner av acceleration av huvudet och förhållandet till jordens dragningskraft. Det är det kartesiska koordinatsystemet.
Detta är fysikaliska objektiva fenomen som detekteras av våra orienterande sinnen.
Jag råder alla att glömma allt tjafs om hallucinationer och illusioner i samband med fenomenet ljud i den akustiska objektiva världen. Jag har själv sett ljud som ett slags inre upplevt fenomen. Det var ungefär 15 år sedan. Det är filosofiska resonemang som känns balla i stundens ögonblick i brist på kunskap. Vissa filosofer, psykologer och neuropsykologer samt hifi-människor kanske lever kvar i kvasi-filosofiska drömmar om verklighetens existens.
Ljud är ett svårt ämne och tar tid att lära sig och det kan enbart ske under förutsättning att man vill lära sig. Det är inte alla som vill lära sig. Många vill vara egna och annorlunda och blir helt förblindade i sin egen lilla illusionsvärld. Var och en bestämmer över sig själv och sitt tänkande. Att byta kunskapsinriktning från inbillad vanföreställning till sanning är kanske människans svåraste uppgift i livet, men ingen omöjlighet. Åtminstone inte för Stenmark.
Dilemmat är nog att vi ofta använder samma ord (ljud/sound) för 2 olika företeelser. Jag väljer därför ofta begreppet "ljudupplevelse" för att särskilja.
Tyvärr ser man ofta en direkt koppling mellan ljud och hörande, även i faktalitteratur D v s ljud är tryckförändringar, propangerande vågor, i luften i spektrat 20-20kHz.
Ibland också med tillägget infra- och ultraljud i den mening att det finns ljud vi inte hör.
Man verkar bl.a glömma bort att ljud kan förmedlas i alla fluider och fasta ämnen.
En fundering som jag ofta haft är om en kristall svänger med, låt oss säga 1MHz, uppstår då ljud?
På något konstigt och definitivt icke logiskt vis ser jag en övre gräns på sådär 100kHz för "ultraljud".
Ett annat "problematiskt" område är att särskilja på begreppen vibrationer och ljud......
jansch skrev:petersteindl skrev:
Bra inlägg! Jag återkommer till dessa saker. Tror du kommer bli lika förvånad som jag blev då jag förstod ett och annat gällande ljud. Tioöringen måste trilla ner. Då faller halva myntarsenalen ut ur systemet och in i skålen. Aha, är upplevelsen. Är det så det är. Men i så fall. . . Det är då det roliga börjar. Kunskap är som ett pussel med 1 miljon bitar av kunskapskvanta. Nu gäller det att vända alla pusselbitar så man kan se dem. Därefter lägger man pussel. Man börjar med hörnbitarna. Sedan tar man bitarna med en rak sida. Lägger man ihop alla dessa så har man ringat in pusslet. Gränserna är lagda. Nu arbetar man sig inåt. Det bästa är om man är flera och jobbar i team för inlärning och resultatets skull. Alla kan bidra. Det bygger på erfarenhet. Erfarenhet bygger på felaktiga slutsatser man själv gjort som man inser var felaktiga. Det är en viktig del av läggandet av pusslet. Det höjer kunskapsnivån dramatiskt och ger insikt. Been there, done that, så att säga. Vi gamlingar har ju fått gå igenom en del. Vi har ett visst försprång. Men om en 25-åring lär sig hela konkarongen på ett år så har hen ett dramatisk försprång. Vi har dock erfarenheten.
Hur kommer det sig att din inställning är att jag förstår mindre än du?
Att "min 10-örig inte har trillat ner" medan du har koll på verkligheten?
En kvartskristall svänger/vibrerar harmoniskt på sin resonansfrekvens plus övriga harmoniska udda deltoner, speciellt om man vill ha mycket höga resonansfrekvenser. Självsvängning i kontrollerad form är en fördel för högt Q-värde.
Nu var ju frågeställningen om piezoelektriskt material som fås att självsvänga vid 1MHz kan anses avge ljudvågor, inte vad piezoelektrisk material har för grundläggande egenskaper. Att kristallen vibrerar vid resonans och därmed också påverkar omgivande luftmolekyler är klarlagt.
Mekanik. Massa + fjädring i resonans där fjädern kan ta spjärn mot något och har koppling till massan som därmed kan röra sig och svänga i kombination med fjäderns egenskaper. Pendelverkan mellan energiformer i symbios med varandra i slutet energisystem. Ju mindre förluster och speciellt resistiva förluster desto mer svängning.Tillförs energi så kan energin överföras från systemet med bibehållen energi i systemet. Energin kan då färdas bort från systemet. Typ. . . Så där lite kortfattat.
Om det var en kommentar på min kommentar om vibrationer kontra ljud:
Man måste skilja på ljud och självsvängning/resonans, det är 2 helt olika fysikaliska egenskaper. Vid resonans påverkar elastisitetsmodulen för materialet i fråga genom töjning, man drar isär/trycker ihop molekylerna/atomerna från ett "jämviktsläge"med en extern kraft. Vid ljud sker en "kedjereaktion" mellan atomer/molekyler med ljudhastigheten (våghastigheten i mediet/PS). (hoppas det är tydligt beskivet, man kan nog misstolka det om man vill)
I t.ex stål är ljudhastigheten (våghastigheten) ca 5km/s (beroende på legering) medan en stålfjäders resonans följer Hookes Lag, d v s kan anta (i princip) vilket värde som helst.
jansch skrev:Peter,
Jag har gjort ungefär samma "resa" som du i ämnet, jag märker det på det sätt du skriver.
Jo, jag har läst artikeln och den säger mej egentligen ingenting då de inte lyckas ha några vettiga definitioner.
Jag har dock en annan uppfattning än dej när det gäller hörselsinnets roll, och därmed också alla sinnens roll -
Informationsinhämtning och därmed också samverkan med andra sinnen. Ock... det är väl helt ok att vi tycker olika.
jansch skrev:Man måste skilja på ljud och självsvängning/resonans, det är 2 helt olika fysikaliska egenskaper.
Vid resonans påverkar elastisitetsmodulen för materialet i fråga genom töjning, man drar isär/trycker ihop molekylerna/atomerna från ett "jämviktsläge"med en extern kraft.
Vid ljud sker en "kedjereaktion" mellan atomer/molekyler med ljudhastigheten (våghastigheten i mediet/PS). (hoppas det är tydligt beskivet, man kan nog misstolka det om man vill)
I t.ex stål är ljudhastigheten (våghastigheten) ca 5km/s (beroende på legering) medan en stålfjäders resonans följer Hookes Lag, d v s kan anta (i princip) vilket värde som helst.
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:
Bra inlägg! Jag återkommer till dessa saker. Tror du kommer bli lika förvånad som jag blev då jag förstod ett och annat gällande ljud. Tioöringen måste trilla ner. Då faller halva myntarsenalen ut ur systemet och in i skålen. Aha, är upplevelsen. Är det så det är. Men i så fall. . . Det är då det roliga börjar. Kunskap är som ett pussel med 1 miljon bitar av kunskapskvanta. Nu gäller det att vända alla pusselbitar så man kan se dem. Därefter lägger man pussel. Man börjar med hörnbitarna. Sedan tar man bitarna med en rak sida. Lägger man ihop alla dessa så har man ringat in pusslet. Gränserna är lagda. Nu arbetar man sig inåt. Det bästa är om man är flera och jobbar i team för inlärning och resultatets skull. Alla kan bidra. Det bygger på erfarenhet. Erfarenhet bygger på felaktiga slutsatser man själv gjort som man inser var felaktiga. Det är en viktig del av läggandet av pusslet. Det höjer kunskapsnivån dramatiskt och ger insikt. Been there, done that, så att säga. Vi gamlingar har ju fått gå igenom en del. Vi har ett visst försprång. Men om en 25-åring lär sig hela konkarongen på ett år så har hen ett dramatisk försprång. Vi har dock erfarenheten.
Hur kommer det sig att din inställning är att jag förstår mindre än du?
Att "min 10-örig inte har trillat ner" medan du har koll på verkligheten?
En kvartskristall svänger/vibrerar harmoniskt på sin resonansfrekvens plus övriga harmoniska udda deltoner, speciellt om man vill ha mycket höga resonansfrekvenser. Självsvängning i kontrollerad form är en fördel för högt Q-värde.
Nu var ju frågeställningen om piezoelektriskt material som fås att självsvänga vid 1MHz kan anses avge ljudvågor, inte vad piezoelektrisk material har för grundläggande egenskaper. Att kristallen vibrerar vid resonans och därmed också påverkar omgivande luftmolekyler är klarlagt.
Mekanik. Massa + fjädring i resonans där fjädern kan ta spjärn mot något och har koppling till massan som därmed kan röra sig och svänga i kombination med fjäderns egenskaper. Pendelverkan mellan energiformer i symbios med varandra i slutet energisystem. Ju mindre förluster och speciellt resistiva förluster desto mer svängning.Tillförs energi så kan energin överföras från systemet med bibehållen energi i systemet. Energin kan då färdas bort från systemet. Typ. . . Så där lite kortfattat.
Om det var en kommentar på min kommentar om vibrationer kontra ljud:
Man måste skilja på ljud och självsvängning/resonans, det är 2 helt olika fysikaliska egenskaper. Vid resonans påverkar elastisitetsmodulen för materialet i fråga genom töjning, man drar isär/trycker ihop molekylerna/atomerna från ett "jämviktsläge"med en extern kraft. Vid ljud sker en "kedjereaktion" mellan atomer/molekyler med ljudhastigheten (våghastigheten i mediet/PS). (hoppas det är tydligt beskivet, man kan nog misstolka det om man vill)
jansch: Det är ofta du går in i en slags försvarsställning genom att gå till anfall. Anfall är bästa försvar sägs det.
Nåväl, av det jag läser av det du skriver samt av vad som står i böcker och i artiklar drar jag slutsatsen att det finns vissa saker som jag förstått gällande fenomenet ljud som många andra inte ännu förstått.
Jag ställde en fråga (därav frågetecknet på slutet) om din inställning till min kunskap. Hur du får det till "försvarsställning" kan bara du svara på. Du vill ju också ha svar på dina frågor du ställer. Det finns inget "dolt" i min fråga, bara nyfkenhet om hur du kommit till den slutsatsen.
I detta sammanhang kan det vara på sin plats att du har feltolkat det du läst ( dragit fel "slutsats") avseende vår diskussion om hörseln som detektor.
Du skriver: "om det är så att hörseln som sinne är den detektor av ljud, så skall hörseln detektera ljud"
I senare inlägg refererar du till Geisler och citerar ur hans bok under rubriken: TASK OF THE EAR" och vidare bl.a "Thus the ear during the process of detecting and encoding the acoustic signal......"
Jag håller alltså med Geisler att örat är en detektor och enkoder men hörslen/hörselsinnets uppgift är nåt helt annat.
Om jag ska ta en dålig liknelse är som att säga att en ratt är en bil. Skrev i ett annat inlägg en förenklad bild av hörselsinnets ingående funktioner: detektor-enkoder-transmissionledning-processor-minne.
Jag vet att du är noggrann/petig med definitioner vilket är bra. Så även jag även om jag ibland föredrar vardagsord för att öka förståelsen för de som inte är insatta i ämnet. t.ex informationsinsamling. Återkommer till det ordet.
Den slutsatsen drar jag på grund av att innan jag förstod, så skrev jag i princip samma saker som andra d v s jag hade samma slags tankebanor, men jag nöjde mig aldrig med det.
Efter att ha förstått, åtminstone vissa fundamentala saker som gått de flesta förbi, så fick jag göra rockad. Jag har konfronterat lilltroll med mina synpunkter och idéer gällande fenomenet ljud och han är på. Så var det inte dessförinnan. Han hade heller inte funderat i dessa banor.
Lilltroll är ju Civ.ing. på området elektroteknik och elektroakustik med inriktning på akustik, psykoakustik, tal och musikakustik och forskade på KTH på området. Han är ingen nybörjare precis.
Du nämner nu "verkligheten" som ord. Verkligheten är vad den är.
Det jag diskuterar är fenomenet Ljud. Jag diskuterar inte något annat än det.
Ni andra får gärna diskutera verkligheten i en slags filosofisk anda så som ni tycker verka lämpligt ur er synvinkel.
Jag tyckte ditt inlägg var ett bra inlägg i debatten. Därför skrev jag det.
Jag har egentligen inget mer att tillägga i denna tråd. Tråden är för mig osund.
Ljud som företeelse verkar vara så pass infekterat att det ter sig som en slags cancerartad sjukdom.
Det får andra hålla på med.
Du skrev tidigare så här:jansch skrev:Peter,
]ag har dock en annan uppfattning än dej när det gäller hörselsinnets roll, och därmed också alla sinnens roll -
Du skriver att du ser annorlunda på våra sinnen. Jag svarade dig på förra sidan och frågade vad du menar med informationsinhämtning. Är inte detta detektion av information?
Du gav aldrig något svar.
Detektion är en delmängd av informationsinhämtning. D v s för att överhuvudtaget kunna inhämta information måste man veta vara den finns och vilken form informationen finns, annars hittar man ingen information.
Detektion/detektor är ett typiskt "uppslagsord, noterbart är dock att man ibland definierar detektor som detektor + enkoder. Detektor + enkoder borde kallas för transducer (en rak översättning till svenska blir inte helt korrekt.
Hoppas mitt svar är nöjakigt, så hoppas jag att jag får svar på min fråga också)
Du ser ljud som = ljudvåg, vad jag kan se.
Nej! jag har ju nyligen i inlägg förklarat att ljud/sound är tvetydigt.
Inget konstigt med det. Det står så på de flesta ställen. Men jag ser vågrörelse som en egenskap hos ljud då ljud transporteras bort från ljudkällan. Jag ser ljudvåg som ljudvåg och ljud som ljud.
Ljudvåg är vågrörelse av fenomenet ljud som startat denna vågrörelse. Det är något som skapats strax innan vågrörelsen tar vid. Energi in och energi ut ur ett system där energin sedan transporterats bort via vågrörelse.
Jag ser det snarast som Ljud-våg, eller LJUD-våg. Jag separerar Ljud från våg och analyserar dels ljud innan vågrörelsen bildats, dels själva vågrörelsen.
Ljud är ljud och vågrörelse är vågrörelse. Vågen transporterar energi från ljud-källan och fortskrider med våghastigheten i det medium som vågen fortskrider i. Ljud har alstrats dessförinnan d v s innan vågen bildats och fortskrider som våg och transport av Ljud-energi har uppstått. Man går från viloläge som startpunkt. Man tillför energi i någon form och viloläget upphör då att gälla och energi i form av mekanisk/akustisk rörelse sker i någon form på grund av massa fjädring. Rörelse per tidsenhet ger hastighet och i start-up är det partikelhastighet och inte våghastighet. Ljud ges av acceleration från viloläget. Det är ett flöde av partiklar, om en gas t.ex. luft är mediet.
Då kan man räkna på Ljud-Intensitet = Ljud-tryck multiplicerat med partikelhastighet, eller Ljud-effekt eller Ljud-energi. Olika aspekter på fenomenet Ljud. Partikelhastighet är allt annat än våghastighet. De är olika aspekter på fenomenet Ljud. Men vad är Ljud i sig? Den som beskriver detta bäst är Beranek i boken Acoustics. En annan bok är Auditory Neuroscience: Making sense of Sound.
[ Bild ]
Slutligen: Du nämner följande.jansch skrev:Man måste skilja på ljud och självsvängning/resonans, det är 2 helt olika fysikaliska egenskaper.
Vid resonans påverkar elastisitetsmodulen för materialet i fråga genom töjning, man drar isär/trycker ihop molekylerna/atomerna från ett "jämviktsläge"med en extern kraft.
Vid ljud sker en "kedjereaktion" mellan atomer/molekyler med ljudhastigheten (våghastigheten i mediet/PS). (hoppas det är tydligt beskivet, man kan nog misstolka det om man vill)
Töjvågor kan betraktas som specialfall av tryckvågor. Genom att mediet kan expandera transversellt blir det mera kompressibelt i vågriktningen.
Därför är töjvågens hastighet alltid lägre än tryckvågens i samma medium.
Vi pratar här våghastigheter i ett medium.
Böjvågor, till skillnad från töjvågor, i stavar och plattor förekommer i många elektroakustiska komponenter.
De kopplar starkt till omgivande media eftersom partikelutslaget överallt överförs till dessa med full amplitud. Man kan jämföra med torsionsvågor som inte kopplar alls till omgivningen.
Därför är böjvågor viktiga, tex för ljudtransmission via byggnadselement.
Vågtypen har frekvensberoende hastighet, s.k. dispersion, vilket gör den teoretiskt svårbehandlad.
Det finns olika vågtyper i material. Menar du att den ena vågtypen inte skulle vara ljudvåg medans den andra vågtypen är ljudvåg?
sprudel skrev:Hoppar in här, kunde inte låta bli. Gott Nytt År alla förresten!![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster