Moderator: Redaktörer
lasselite skrev::oops:![]()
![]()
Jag hörde skillnad ifrån köket
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är faktiskt sant. På en fest satt vi å spelade kort å snacka skit. Vi gled in på hifi, ochjag hävdade att jag kunde höra skillnad på mp3 < 192. Så kompisen drog in i vardagsrummet och började växla mellan, vad jag trodde mp3/cd. Men han ville luras och hade växlat mellan cd i dator och cd i digitalt ansluten dvd.
Skillnaden var tydlig, och jag hade rätt, men felvarje gång.
Slutsats, alla datorer låter inte lika bra som din![]()
Följdfråga: om man kopplar digitalt in i förstärkaren, spelar datorns ljudkort då mindre roll?
lasselite skrev:Slutsats, alla datorer låter inte lika bra som din![]()
Morello skrev:Min erfarenhet av ljudkort är att de flesta är helt oanvändbara för musikåtergvning och/eller mätändamål.
iffe skrev:...så kommer fler och fler att gå över till dator som signalkälla. Utanför hifikretsar är det redan ett faktum.
perstromgren skrev:Hur modern dator behövs för att hysa CD-samlingen? Duger något gammalt härke från blocket.se som får ett nytt ljudkort?
David_A skrev:Har precis kopplat in datorn till stereon för att göra lite seriösa utvärderingar om hur pass bra den egentligen är rent ljudmässigt. Datorn är en IBM thinkpad på 1.1ghz,384 mb RAM. Ljudkortet är ett externt Soundblaster Extidgy som är anslutet via USB.
Rippade av några skivor med Exact audio copy till Flac, och spelar upp dessa via Winamp inställd på directsound.
Ljudkortet skickar sinalen optiskt till Tacten, och jämförelseobjektet(Pioneer 668) via coax. Alltså helt och hållet en jämförelse i den digitala domänen och inget annat.
Nu är jag visserligen jäkligt förkyld, så seriösare tester får vänta lite. Men ändå måste jag få säga att det låter mycket bättre än vad jag förväntat mig. Nästan lite för bra! Blundar jag och skiftar mellan digitalingångarna på Tacten så kan jag inte såhär direkt påpeka några uppenbara skillnader.
Intressant, hade räknat med en skillnad typ som MP3.. men icke!
Detta är som sagt ett första intryck, får återkomma om några dagar då förkylningen lagt sig.
xeizo skrev:Det alla tycks ha glömt i den här tråden är den enskilt mest ljudkvalitetsbegränsande faktorn i CD ljud via High End CD-spelare eller CD-ljud via dator. Det är inte hårdvaran i sig. Det är CD:n. Den är ju för tusan bara inspelad i 16 bitar/44.1kHz!
Jag har mätt på enklast möjliga vis, genom att leta upp mina mest dynamiska CD och inte hittat mer än ca 75dB, vilket ju är väldans långt från 16 bitar, inte sant? Har du mera dynamiska exempel?
xeizo skrev:Jag har mätt på enklast möjliga vis, genom att leta upp mina mest dynamiska CD och inte hittat mer än ca 75dB, vilket ju är väldans långt från 16 bitar, inte sant? Har du mera dynamiska exempel?
Det beror ju på att alla CD är multibandskomprimerade under mastringen, dessutom vill man inte utnyttja "full upplösning" eftersom det blir för hög distorsion på dom svagaste nivåerna då.
xeizo skrev:Dessa live-ljud låter som jag sa väldigt mycket bättre i 24-bitar än 16 bitar.
xeizo skrev:Självklart skulle det inte höras någon som helst skillnad om jag spelade in en befintlig CD i 16 resp. 24 bitar, vilket det inte heller gör.
xeizo skrev:Vad beträffar bandbredden, "nya"(rätt gamla) psykoakustiska rön gör gällande att vi kan höra skillnad på frånvaron respektive närvaron av frekvenser upp till 50kHz. Men då rör det sig inte om kontinuerliga toner, sådana är ohörbara vid dom frekvenserna, det är transienter det rör sig om och tydligen är vår hörsel så utformad att vi kan uppfatta mycket högfrekventa transienter.
Morello skrev:Även det Soundblaster jag hade lät illa.
Vill även minnas att dessa tvenne kort hade på tok för små kopplingskondensatorer, varför undre gränsfrekvens var för hög.
Xeizo: Om du visste hur mycket dynamik det egentligen finns i vardagliga ljud skulle du inte vara så tvärsäker. Jag var på en demo en gång där Stig Carlsson visade hur det(enligt honom) behövdes en förstärkare på minst 2x1000W för att med ett par "normala" högtalare någotsånär naturligt återge ljudet av en vanlig dörr som slängs igen.
...
Alla CD-skivor mastras, och däri inbegrips i stort sett samtliga fall någon form av komprimering för att göra skivan mer "lyssningsvänlig". Vilket den i allmänhet subjektivt sätt också blir.
xeizo skrev:Du ger dig inte, va?
xeizo skrev:Låt mig nöja mig med att säga att jag hör skillnad, och att det inte behövs någon überutrustning för att höra den skillnaden, skillnaden ökar ju fler instrument mixen innehåller dvs när komplexiteten ökar. Ett enskilt instrument återges lättare med lägre kvalitet.
xeizo skrev:Eller menar du att du inte hör någon skillnad mellan äkta live och hifi-utrustning? Då antingen ljuger du för sig själv eller är halvdöv, men om så inte är fallet och du inser att där finns en skillnad inser du säkert också att det finns en massa grader av denna skillnad på vägen mellan ytterligheterna CD-format via högtalare och äkta livemusik. 24-bitars återgivning finns någonstans däremellan.
xeizo skrev:Dither är inget återskapande av förlorad information, det är bara ett sätt att på konstgjord väg minska risken för vad man uppfattar som riktigt störande digital distorsion.
xeizo skrev:Om du visste hur mycket dynamik det egentligen finns i vardagliga ljud skulle du inte vara så tvärsäker. Jag var på en demo en gång där Stig Carlsson visade hur det(enligt honom) behövdes en förstärkare på minst 2x1000W för att med ett par "normala" högtalare någotsånär naturligt återge ljudet av en vanlig dörr som slängs igen. Pratar vi då om musik skapad av kreativa artister innehållande tom mindre normala ljud så inser vi lätt att det behövs en del dynamik för att täcka upp för allt.
xeizo skrev:Alla CD-skivor mastras, och däri inbegrips i stort sett samtliga fall någon form av komprimering för att göra skivan mer "lyssningsvänlig". Vilket den i allmänhet subjektivt sätt också blir.
xeizo skrev:Vad gäller dynamik och distorsion kan du gärna försöka uppsöka digitala musikerforum där användarna har absolut samma synpunkter som mig när det gäller vinsterna i ljudkvalitet mellan olika format och värdet av maximal dynamik i första inspelningsskedet.
xeizo skrev:Enda anledningen att spela in i 16 bitar idag är om man har en för långsam dator, för lite hårddiskutrymme, eller planerar att spela in vansinnigt många spår simultant. Annars är 24 bitar standard, nermixning och mastring sker till 16 bitar eftersom det är konsumentstandard.
silvervarg skrev:
En förhoppning från min sida är att stor lagrigskapacitet på skivorna skulle möjliggöra att flera versioner lagras på samma skiva. Dvs en mp3 version, en komprimerad CD-version och en högdynamik-version gärna i 24 bitar.
På detta sätt skulle man kunna tillgodose alla konsumenters behov. Merkostnaden (arbetet) i produktionen bör bli ytterst liten.
MagnusT skrev:Ljud från PC till high-end ljudanläggning är en jättespännande fråga tycker jag. Hur långt kan man komma egentligen, speciellt om man inte vill köra en bamsereceiver med spdif utan hellre analogt ut från datorn direkt till slutstegen.
xeizo skrev:edit. det där med ASIO eller kernelstreaming har inte längre någon betydelse för hifibruk under XP SP2 och med nyare mediaspelare. Alla kör med DX 9.0-interfacet, vilket inbegriper kernelstreaming, vilket ger optimal ljudkvalitet för avspelning.
xeizo skrev:Och jag tycker inte att jag hör skillnad mellan 16 och 24 bitar är ett starkt uttallande, för det hörs väldigt tydligt på "min" musik.
David_A skrev:asså.. om jag vill ha ett externt ljudkort.. som dessutom kan gå att köra via USB, vilket ska jag då satsa på? Det viktigaste är enbart att det inte samplar om som mitt Extidgy. I övrigt ska jag bara köra digitalt ut, så DA omvandlarna får vara hur kass som helst
LypsylateX skrev:David_A skrev:asså.. om jag vill ha ett externt ljudkort.. som dessutom kan gå att köra via USB, vilket ska jag då satsa på? Det viktigaste är enbart att det inte samplar om som mitt Extidgy. I övrigt ska jag bara köra digitalt ut, så DA omvandlarna får vara hur kass som helst
M-audio Transit skulle jag, som vanligt, vilja rekommendera. DA-omvandlarna är imho schyssta också om man skulle få för sig att använda dom.
David_A skrev:Audiophile USB kostar 1495:- på Luthman.
Finns det någon anledning att välja firewire kortet?
David_A skrev:Är Transit kortet billigare? Går det fortfarande att köpa?
n3mmr skrev:Slutsatsen av detta och trådens första inlägg ihop skulle ju kunna vara att Apple har bättre standardljudkort än PC i allmänhet.
Det tror jag är sant, faktiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster