Moderator: Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Klart att kablar gör skillnad, någon som påstått nått annat.
Hos mig gör det enorm skillnad.
LeifB skrev:Kablar gör skillnad...
Har haft diverse märken med olika tekniska lösningar. Som en sann audiofil så låter olika kablar annorlunda. EKK i all ära... Jag har aldrig lyckats få till det med denna typ av kablar. Kanske mina förstärkare inte klarar ut denna typ av kablar. Eller att mina öron inte tycker om det sound dom ger. Billiga är dom men passar gör dom inte för mig.
Jag har haft Eichmann högtalarkabel eXpress 6 under några år och trodde jag hade hittat rätt äntligen. De har varit mig trogna dessa år.
Blev nyfiken på YYAudio Premium kablarna.
En del på forumet slog bakut direkt när jag sa TEMU. Ja jag hade inga förhoppningar alls men ville prova iallafall. Nyfiken som man är.
132kr kunde jag avvara. Dom var snygga och 3 kablar tvinnade med bra kontakter och en magnet i varje enda minskade inte min nyfikenhet. Inte för att jag vet vad magneterna gör för nytta men det kan säkert våra duktiga tekniker kanske tala om här.
Nu har jag lyssnat ca 15 timmar och funnit att ljudet har förändrats till det bättre i mitt system.
Vad har blivit bättre då?
1. Ljudet har blivit mer detaljerat.
2. Basen har gett bättre nyanser.
3. Mellanregistet har fått mer känsla.
4. Diskanten låter renare.
5. Det har blivit roligare att lyssna.
6. Stampa takten har infunnit sig.
Vet inte om det kan bli bättre. Nyfikenheten har dock stillat sig något. Har dock fått syn på kablar från samma firma YYAudio finns med silver också. Men dom säljs hos AliExpress. I.o.f.s. blir ljudet något ljusare och jag är inte säker på att jag gillar det. Andra kanske har erfarenhet och vill dela med sig?
Naturligtvis kostar dom mer men man lever bara en gång. Får se om jag tar steget upp någon gång.
LeifB skrev:Vad tror ni om dessa?
Nordost Valhalla.
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 01815257_1
LeifB skrev::D Vad är skillnaden mellan dessa två? Utom priset.
https://www.referenceaudio.se/produkt/n ... bZEALw_wcB
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... 011cae0435
30Hzbone skrev:
Väl medveten om att dessa kablar bara är lookalike, för den synsvage, i allt utom priset så beställde jag ett par 2.5 meters med bananer bara för att testa.
Dessa kablar är mina första högtalarkablar som tydligt behövde ett antal timmars "inkörning".
Kablarna sitter mellan en Primare I35DAC och ett par Dynaudio Emit 10 i mitt lilla pojkrum och det finns inget att klaga på vad gäller återgivningen, tvärtom så är jag mycket nöjd.
LeifB skrev:Så originalet tillverkas inte i Kina?
LeifB skrev:Kablar gör skillnad...
Har haft diverse märken med olika tekniska lösningar. Som en sann audiofil så låter olika kablar annorlunda. EKK i all ära... Jag har aldrig lyckats få till det med denna typ av kablar. Kanske mina förstärkare inte klarar ut denna typ av kablar. Eller att mina öron inte tycker om det sound dom ger. Billiga är dom men passar gör dom inte för mig.
Jag har haft Eichmann högtalarkabel eXpress 6 under några år och trodde jag hade hittat rätt äntligen. De har varit mig trogna dessa år.
En del på forumet slog bakut direkt när jag sa TEMU. Ja jag hade inga förhoppningar alls men ville prova iallafall. Nyfiken som man är.
132kr kunde jag avvara. Dom var snygga och 3 kablar tvinnade med bra kontakter och en magnet i varje enda minskade inte min nyfikenhet. Inte för att jag vet vad magneterna gör för nytta men det kan säkert våra duktiga tekniker kanske tala om här.
Nu har jag lyssnat ca 15 timmar och funnit att ljudet har förändrats till det bättre i mitt system.
Vet inte om det kan bli bättre. Nyfikenheten har dock stillat sig något. Har dock fått syn på kablar från samma firma YYAudio finns med silver också. Men dom säljs hos AliExpress. I.o.f.s. blir ljudet något ljusare och jag är inte säker på att jag gillar det. Andra kanske har erfarenhet och vill dela med sig?
Naturligtvis kostar dom mer men man lever bara en gång. Får se om jag tar steget upp någon gång.
Chris71 skrev:Skillnaden är som mellan en rolex och en telefon, den ena är byggd för att gör en uppgift och har via sitt varumärke uppnått en kult status där de kan ta betalt för det varumärket, det andra är en skamlös kopia som är producerad till lägsta möjliga kostnad för att efterapa utseendet av den första.
Men om man vill slå ihjäl all innovationskraft och utveckling så köper man självklart piratprodukter och hoppas att nån mindre begåvad person tror att det är den riktiga produkten, eller så besparar man sig allt detta besvär och köper en el eller högtalarkabel avsedd för att leda ström med ett tvärsnitt på 1,5mm2 så låter det likadant.
Johan_Lindroos skrev:30Hzbone skrev:
Väl medveten om att dessa kablar bara är lookalike, för den synsvage, i allt utom priset så beställde jag ett par 2.5 meters med bananer bara för att testa.
Dessa kablar är mina första högtalarkablar som tydligt behövde ett antal timmars "inkörning".
Kablarna sitter mellan en Primare I35DAC och ett par Dynaudio Emit 10 i mitt lilla pojkrum och det finns inget att klaga på vad gäller återgivningen, tvärtom så är jag mycket nöjd.
Du menar alltså att det egentligen lät konstigt när du kopplade in dem och sedan vande du dig med soundet. Eller?
Svar: Det menar jag inte men kommentaren är vad man kan förvänta sig från några medlemmar här på Faktiskt, trist.
Jag tänker på bilden i Ali Express som verkar vara ren plagiat rakt (själva bilden alltså). Du antyder kablarna bara ser likadana ut om man ser extremt dåligt. Hur ser kablarna ut i verkligheten jämför med bilden hos Ali Express?
Svar: Jag utryckte mig nog slarvigt, flåt, kablarna är väldigt lika de på bilden.
P.S. Ska vi tro på att du fick leverans från Kina hem till dig på under tre timmar?D.S.
Svar: Jag fick hia maj ett par veckor men det var det värt.
P.S.2 Även om priset inte är en ljudkvalitetsparameter så undrar jag lite över din prioritering att ha en förstärkare som kostar cirka sju gånger mer än högtalarna? D.S.2
Svar: Pojkrummet är bara drygt 12 m2 så därför lite mindre talare. Visst prioriterar jag bra ljud därav Primare och Dynaudio.
I35Dac köpte jag begagnad, innan branschens prisexplosition, så den kostade mig bara cirka tre gånger mer än högtalarna.![]()
I vardagsrummet finns också Primare och Dynaudio men där var talarna cirka 10 tusingar dyrare än stärkaren när inköpet gjordes.
Tell skrev:LeifB skrev:Kablar gör skillnad...
The placebo is strong with this one! Hade varit kul att sätta dig i ett redigt blindtest för att jämföra Temu-kabeln, EKK och Nordost, jag sätter en nordost-kabel på att du hör noll skillnad!Chris71 skrev:Skillnaden är som mellan en rolex och en telefon, den ena är byggd för att gör en uppgift och har via sitt varumärke uppnått en kult status där de kan ta betalt för det varumärket, det andra är en skamlös kopia som är producerad till lägsta möjliga kostnad för att efterapa utseendet av den första.
Men om man vill slå ihjäl all innovationskraft och utveckling så köper man självklart piratprodukter och hoppas att nån mindre begåvad person tror att det är den riktiga produkten, eller så besparar man sig allt detta besvär och köper en el eller högtalarkabel avsedd för att leda ström med ett tvärsnitt på 1,5mm2 så låter det likadant.
Innovation? På högtalarkablar? Där finns ingen innovation att hämta då en random klädhängare "låter" precis likadant som flensost-kabeln.
Tell skrev:Innovation? På högtalarkablar? Där finns ingen innovation att hämta då en random klädhängare "låter" precis likadant som flensost-kabeln.
LeifB skrev:Om originalet tillverkas i Kina så kan dom använda samma material till kopiorna. Kineserna har visat i flera fall att de gör kopior.
Hjalmar_Branting skrev:Ersatte mina Biltema kablar på skivspelaren med Nordost Odin2 reference, helt makalös skillnad.
hifikg skrev:Imperial-Blomman skrev:https://www.musix.com/pt/pt/p/Klotz-LY225Y-High-Flexible-Coax-Speaker-Cable-LY225K-blue-175756
Ja kör m denna kabel.
Vänd den rätt bara!!
jansch skrev:hifikg skrev:Imperial-Blomman skrev:https://www.musix.com/pt/pt/p/Klotz-LY225Y-High-Flexible-Coax-Speaker-Cable-LY225K-blue-175756
Ja kör m denna kabel.
Vänd den rätt bara!!
En högtalarkabel som är en koax????
Är det tillverkaren eller återförsäljaren (eller båda) som kallar den för koax?
hifikg skrev:Hjalmar_Branting skrev:Ersatte mina Biltema kablar på skivspelaren med Nordost Odin2 reference, helt makalös skillnad.
Ja, utan mat o dryck börjar man lätt hallucinera o kan höra massor av skillnader. Till man inte hör något alls.
RJohan skrev:jansch skrev:hifikg skrev:
Vänd den rätt bara!!
På sjuttiotalet lät mina polares rockband något självutnämnt geni bygga ett PA-system. Av någon anledning användes coax kablar till högtalarna, jag har fortfarande, 50 år efteråt inte förstått varför.
Calleberg skrev:LeifB skrev:Några synpunkter på denna rca till rca kabeln?
Ja! Undvik Pga: "Non-shielded construction ensures minimal signal loss, perfect for audiophiles seeking purity."
Hjalmar_Branting skrev:Misstänker att träklossarna på Nordost gör något med elektronflödet, liknande effekt som Entreqs trälådor.
LeifB skrev:Calleberg skrev:LeifB skrev:Några synpunkter på denna rca till rca kabeln?
Ja! Undvik Pga: "Non-shielded construction ensures minimal signal loss, perfect for audiophiles seeking purity."
Har inte en flätad kabel samma effekt som en skyddad? Tänker jag fel eller?
Calleberg skrev:LeifB skrev:Calleberg skrev:
Nu är det ju inte det huvudsaklga problemet, men...
Om du med "skyddad" menar skärmad så; nej det har den inte.
Är ditt Google trasigt igen?
Hjalmar_Branting skrev:LeifB skrev:Om originalet tillverkas i Kina så kan dom använda samma material till kopiorna. Kineserna har visat i flera fall att de gör kopior.
Nordost skriver att tillverkning sker hos dem i USA.
https://www.ftc.gov/business-guidance/resources/complying-made-usa-standard skrev:What does “all or virtually all” mean?
“All or virtually all” means that the final assembly or processing of the product occurs in the United States, all significant processing that goes into the product occurs in the United States, and all or virtually all ingredients or components of the product are made and sourced in the United States. That is, the product should contain no — or negligible — foreign content.
LeifB skrev:Några synpunkter på denna rca till rca kabeln?
https://www.aliexpress.com/item/4000532 ... 13a1111c64
30Hzbone skrev:På Nordost hemsida kan man läsa:
"Why has “Made in USA” been taken off Nordost products and packaging?
Nordost products have always been, and continue to be, designed, engineered, and assembled [min fetning] in the United States.
[---]
Undrar vad man menar med "raw materials" kan det möjligen vara själva kabeln som menas?
Ingenstans står det att läsa att kablarna är "manufactured" dvs. tillverkade i USA.
dewpo skrev:Reglerna för att få använda "Made in USA" är ganska stränga. Det är inte som i många andra länder att man kan montera ihop något bestående av utländska delar och kalla det "Made in XXX"...https://www.ftc.gov/business-guidance/resources/complying-made-usa-standard skrev:What does “all or virtually all” mean?
“All or virtually all” means that the final assembly or processing of the product occurs in the United States, all significant processing that goes into the product occurs in the United States, and all or virtually all ingredients or components of the product are made and sourced in the United States. That is, the product should contain no — or negligible — foreign content.
jansch skrev:hifikg skrev:Imperial-Blomman skrev:https://www.musix.com/pt/pt/p/Klotz-LY225Y-High-Flexible-Coax-Speaker-Cable-LY225K-blue-175756
Ja kör m denna kabel.
Vänd den rätt bara!!
LeifB skrev:Calleberg skrev:LeifB skrev:
Vad gör en flätad kabel då för nytta?
Svalander är förtjust i flätade kablar.
https://svalander.se/tips_fakta/hifi-ti ... atarskola/
Imperial-Blomman skrev:jansch skrev:hifikg skrev:
Vänd den rätt bara!!
De e båda.
Kabeln e tänkt för mobilt bruk å pa men funkar väldigt bra hemma åxå.
Ja har även provat å köra den som signalkabel m rca kontakter i ändarna m gott resultat.
jansch skrev:LeifB skrev:Calleberg skrev:
LeifB,
Det är skillnad på en BALANSERAD kabel/lösning och en kabel/lösning som arbetar med signal och signaljord, typ rca.
En balanserad kabel har signal(+) och signal(-), d v s två signalkablar som är fasförskjutna 180grader. Hela ide'n är då att om en störsignal påverkar ena ledaren kommer den andra också att påverkas av störsignalen lika mycket OM de två kablarna är fysiskt nära varann vilket dom är om dessa är tvinnade. Resultatet blir då: störsignal(+) + störsignal(-) = noll störsignal.
En rca-anslutning har signaljord d v s den är knuten till jordpotential. Det betyder att en störning kommer att "kortslutas" till signaljord. Endast signalledaren kommer att påverkas av en störning. Resultatet blir då: störsignal + 0 (jordad störsignal) = störsignal.
Av detta framgår då att signaljorden måste omsluta signalkabeln så att signalkabeln skyddas mot störningar. Alltså, signaljorden skall bilda en SKÄRM runt = skärmad kabel.
Hoppas denna enkla lite matörmässiga förklaring är tydlig nog....
Svalander hänvisning till gamla telefonbolag etc är lite "otydlig". Gammal hederlig telefoni bygger på BALANSERAD TEKNIK och han verkar också prata om +och - vilket då också är balanserad teknik.
Han skriver också att " ljudförbättringen är mycket stor". Nä, det är den inte! Det påverkar endast störnivån, t.ex brum.
Så, köp inga rca-sladdar som inte bygger på signal/skärm. Flätade rca-sladdar är ren idioti.
Notera, Balanserad teknik är signal(+) och signal (-), inget annat! Det ingår alltså ingen jord/jordfläta. Att man också brukar ha en jordfläta har inte med balansering att göra.
En jordfläta kan både förbättra och försämra den balanserade kabeln beroende på vad jorden ansluts.
LeifB skrev:En flätad kabel sänker induktansen.
jansch skrev:Imperial-Blomman skrev:jansch skrev:
De e båda.
Ja har även provat å köra den som signalkabel m rca kontakter i ändarna m gott resultat.
Det är då alltså en skärmad kabel, ingen koax.....
Almen skrev:jansch skrev:Imperial-Blomman skrev:
De e båda.
Det är då alltså en skärmad kabel, ingen koax.....
Tror det stavas hoax.
LeifB skrev:jansch skrev:LeifB skrev:
LeifB,
Det är skillnad på en BALANSERAD kabel/lösning och en kabel/lösning som arbetar med signal och signaljord, typ rca.
En balanserad kabel har signal(+) och signal(-), d v s två signalkablar som är fasförskjutna 180grader. Hela ide'n är då att om en störsignal påverkar ena ledaren kommer den andra också att påverkas av störsignalen lika mycket OM de två kablarna är fysiskt nära varann vilket dom är om dessa är tvinnade. Resultatet blir då: störsignal(+) + störsignal(-) = noll störsignal.
En rca-anslutning har signaljord d v s den är knuten till jordpotential. Det betyder att en störning kommer att "kortslutas" till signaljord. Endast signalledaren kommer att påverkas av en störning. Resultatet blir då: störsignal + 0 (jordad störsignal) = störsignal.
Av detta framgår då att signaljorden måste omsluta signalkabeln så att signalkabeln skyddas mot störningar. Alltså, signaljorden skall bilda en SKÄRM runt = skärmad kabel.
Svalander hänvisning till gamla telefonbolag etc är lite "otydlig". Gammal hederlig telefoni bygger på BALANSERAD TEKNIK och han verkar också prata om +och - vilket då också är balanserad teknik.
Han skriver också att " ljudförbättringen är mycket stor". Nä, det är den inte! Det påverkar endast störnivån, t.ex brum.
Så, köp inga rca-sladdar som inte bygger på signal/skärm. Flätade rca-sladdar är ren idioti.
Notera, Balanserad teknik är signal(+) och signal (-), inget annat! Det ingår alltså ingen jord/jordfläta. Att man också brukar ha en jordfläta har inte med balansering att göra.
En jordfläta kan både förbättra och försämra den balanserade kabeln beroende på vad jorden ansluts.
En flätad kabel sänker induktansen?
jansch skrev:LeifB skrev:jansch skrev:
LeifB,
Är det bra? Vad tycker du?
Hur mycket brum/störningar är du villig att acceptera för att få lägre induktans och högre kapacitans? Har högre/lägre induktans någon praktisk påverkan på din hifi-utrustning?
LeifB skrev:jansch skrev:LeifB skrev:
Är det bra? Vad tycker du?
Hur mycket brum/störningar är du villig att acceptera för att få lägre induktans och högre kapacitans? Har högre/lägre induktans någon praktisk påverkan på din hifi-utrustning?
Det bör väl bli annorlunda..
LeifB skrev:Bra!
Det låter annorlunda men subjektiv inte alltid bättre. Man får prova tills man är nöjd eller mer nöjdare. En del människor blir aldrig riktigt nöjd.
Om man nöjer sig med EKK då kommer man billigt undan. Om man inte är nöjd med EKK så letar man vidare. Jag har letat vidare hela livet. Det är fruktansvärt roligt...
LeifB skrev:jansch
Hahaha...
Så du menar att t.ex. Nordost som säljer kablar
för flera hundra tusen eller andra dyra kablar inte har kommit längre än 0.75mm2 lampsladd eller EKK?
Hahaha...
för flera hundra tusen eller andra dyra kablar inte har kommit längre än 0.75mm2 lampsladd eller EKK?
Hjalmar_Branting skrev:LeifB skrev:jansch
Hahaha...
Jepp, precis så!
En duglig ledare med tillräcklig konduktivitet gör jobbet lika bra.
Ev kapacitans,induktans och impedans är oftast försumbar i sammanhanget.
Sen är det som flera skriver, att ha en lampsladd på golvet kanske inte är så kul eller ser HiFi ut men det är ett annat kapitel.
Chris71 skrev:Hjalmar_Branting skrev:LeifB skrev:jansch
Hahaha...
Jepp, precis så!
En duglig ledare med tillräcklig konduktivitet gör jobbet lika bra.
Ev kapacitans,induktans och impedans är oftast försumbar i sammanhanget.
Sen är det som flera skriver, att ha en lampsladd på golvet kanske inte är så kul eller ser HiFi ut men det är ett annat kapitel.
Och för att understryka allvaret i denna kommentar, varenda krona som HB kan spendera på fina element från Purifi och Bliesma har han faktiskt tjänat på att ta reda på att fysikens lagar fortfarande är tillämpbara på riktigt tjocka dyra kablar som transporterar saker som är mer livsviktigt än musik konstigt nog, och för att göra skadan värre så är dessa kablar jättelånga och instrumenten som han mäter med är skitdyra och förlusterna kan beräknas i miljoner för kunderna, och inte ens då väljer man att ringa upp en High-end butik för att få råd om vilken kabel som är bäst.
Man köper för syftet, enligt specification och betalar en ordentlig slant för att ta reda på att det man trodde sig veta baserat på data om fysiska fakta stämmer i verkligheten, otroligt oromantiskt och fruktansvärt effektivt.
Chris71 skrev:En mer logisk förklaringsgrund som kanske är lättare att förstå om man slutar att studera glättiga broschyrer och istället läser något nyttigt på ett universitet eller bara minns vad som lärdes ut i grundskolan under kemi och fysiklektionerna.
Sen det periodiska uppkomst ca 1870 så har vi ganska bra koll på våra grundämnen och deras egenskaper, och ca 30år senare så fick vi kläm på vad elektroner var och hur de uppförde sig, helt man att en enda Audiofil varit inblandad.
Sen kan man ju konstatera att Tesla och Edison trättes lite om vilken metod för eldistributionsnät som var bäst om det borde vara effektiv likström eller växelström, vilket vi oxå vet idag.
Men sedan vi började lyssna på musik genom att flytta luft med hjälp av olika stora elektriska linjära motorer som knuffar på membran av olika slag så råder det ingen tvekan om att den primära ledaren i dessa konstruktioner är koppar och inget annat, och med hjälp av det periodiska systemet så vet vi exakt hur koppars elektriska egenskaper är baserat på antal elektroner och hur dessa är grupperade.
Så för att svara på din fråga, Nej ingen tillverkare av kabel har något unikt sätt att leda elektriciteten som utgör en signal, det är redan definierat inom kemin och fysiken, sen kan man välja att paketera det på olika sätt för att attrahera olika grupper av köpare, och det kommer se olika ut, det kommer potentiellt fungera olika effektivt beroende på hur mycket elektricitet som skall skickas, olika bra anslutningar har oxå viss inverkan.
Men när elektronerna hoppar runt därinne i kopparen så har den ingen aning om det är en EKK eller en Nordost, den gör precis som naturen har bestämt.
Om du undrar varför det är så, så kan jag bara uppmana dig att fundera på varför det finns jättedyra byxor utan fickor, så att man behöver köpa ännu dyrare handväskor som inte rymmer någonting och med så mycket pengar så kan man köpa en jätte jätte dyr bil som man inte klarar av att hantera om man inte är professionell racerförare och dessutom går dessa bilar inte att köra i stan, varför? för att världen är full med rika dumhuvuden antagligen.
VintageHiFi skrev:Ett lite tillägg, man ska inte förakta status.
Ett Casio digitalur för 500:- håller tom tiden bättre än ett automatiskt mästerverk för 2 000 000:- men som statussymbol är den hästlängder före Casio uret.
En högtalarkabel för 20:- metern överför i vissa fall audiosignalen bättre än en kabel för 500 000:- men för dom insatta är statusvärdet skyhögt högre oavsett hur det låter.
Just att den dyrare kabeln alltid låter bättre tar placebo hand om.
Låda, vad innehåller den?
Jag betalar inte 25000kr för en kabel med låda.
Hjalmar
För mig är en Tesla omöjlig att köpa.
Men visst den har blivit billigare med åren. Många som är besvikna Tesla ägare. Svårt att sälja nu för tiden. Det var lättare förr när dom inte visste att batteriet kostar multum att byta.
Tyvärr har andrahandsvärdet minskat betydligt..
Imperial-Blomman skrev:Vad e en coax isf om denna inte e det.
Den skärmar ju en centerledare.
jansch skrev:Imperial-Blomman skrev:Vad e en coax isf om denna inte e det.
Jo, en skärmad kabel uppfyller givetvis geometrin koaxial.
Inom elektonik skiljer man dock på skärmad kabel vars syfte i huvdsak är att skydda en signalledare för yttre störningar genom signaljord som omsluter denna.
En koaxialkabel använder TEM-teknik (transverse electric magnetic) för att överföring av högfrekvens utan större förluster, upptill sådär GigaHerzområdet.
Kabeln har då en karaktäristisk impedans, 50 - 100 ohm beroende på kabelns dimensioner. (Obs, detta inget att göra med kabelresistans och låga frekvenser).
Enkelt uttryckt, en koaxkabel måste då anpassa lasten till den karaktäristiska impedansen för att inte reflektion i kabeländan skall dämpa signalen.
En koax kan dock mycket väl användas för låga frekvenser, d v s audiosignaler utan problem. En vanlig skärmad kabel är dock inte tänkt/lämpad/dimesionerad för högfrekvens.
När man då nyttjar koax för audio kan man bortse från karaktäristisk impedans och dämpning och "bara" värdera kapacitans/meter. Koax har ofta mycket bra egenskaper som audiokablage.
För petimetern:
Jo, reflektion kan även uppstå vid lägre frekvenser men frekvens/våglängd resulterar i kilometerlånga kablar för att ha någon betydelse för audiofrekvenser.
Imperial-Blomman skrev:jansch skrev:Imperial-Blomman skrev:Vad e en coax isf om denna inte e det.
Jo, en skärmad kabel uppfyller givetvis geometrin koaxial.
Inom elektonik skiljer man dock på skärmad kabel vars syfte i huvdsak är att skydda en signalledare för yttre störningar genom signaljord som omsluter denna.
En koaxialkabel använder TEM-teknik (transverse electric magnetic) för att överföring av högfrekvens utan större förluster, upptill sådär GigaHerzområdet.
Kabeln har då en karaktäristisk impedans, 50 - 100 ohm beroende på kabelns dimensioner. (Obs, detta inget att göra med kabelresistans och låga frekvenser).
Enkelt uttryckt, en koaxkabel måste då anpassa lasten till den karaktäristiska impedansen för att inte reflektion i kabeländan skall dämpa signalen.
En koax kan dock mycket väl användas för låga frekvenser, d v s audiosignaler utan problem. En vanlig skärmad kabel är dock inte tänkt/lämpad/dimesionerad för högfrekvens.
När man då nyttjar koax för audio kan man bortse från karaktäristisk impedans och dämpning och "bara" värdera kapacitans/meter. Koax har ofta mycket bra egenskaper som audiokablage.
För petimetern:
Jo, reflektion kan även uppstå vid lägre frekvenser men frekvens/våglängd resulterar i kilometerlånga kablar för att ha någon betydelse för audiofrekvenser.
Tack för info
petersteindl skrev:Skare inta va låda på magen?
LeifB skrev:Låter galet med låda.
Står över.
Jag får nöja mig med en kabel för 132kr.
Ska testa signalkabel också.
Kanske slår till på Nordost..
AlbertHall skrev:petersteindl skrev:Skare inta va låda på magen?
Nej Peter. Atlantkabeln har ingen låda.
LeifB skrev:Svårt att säga om alla sakerna på TEMU är seriösa. Det är begränsningar i utbudet.
Om man går in och kikar så finns det bättre och sämre saker. Måste säga att vi är bortskämda i Europa. Enorma valmöjligheter som inte Kina kan komma i närheten av.
Bill50x skrev:Men varför stötta Temu överhuvudtaget? Köp lokalt istället så är det mycket enklare med garantifrågor och liknande. För att inte tala om onödiga transporter som subventioneras av Väst. Dvs jag får vara med och betala när andra handlar i Kina.
E skrev:Precis som du så gillar inte heller jag soundet som EKK ger! Men nu
måste jag ju inte sitta och säga EKK hela tiden, eftersom jag inte har
Tourettes.
Mvh E*
Bill50x skrev:Men varför stötta Temu överhuvudtaget? Köp lokalt istället så är det mycket enklare med garantifrågor och liknande. För att inte tala om onödiga transporter som subventioneras av Väst. Dvs jag får vara med och betala när andra handlar i Kina.
/ B
LeifB skrev:https://m.youtube.com/watch?v=6pcKmWrwWhg
Extrem bra clone.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:https://m.youtube.com/watch?v=6pcKmWrwWhg
Extrem bra clone.
Finns en mera detaljerad genomgång på tyska, https://www.youtube.com/watch?v=Od4e51LmIwk
Tell skrev:E skrev:Precis som du så gillar inte heller jag soundet som EKK ger! Men nu
måste jag ju inte sitta och säga EKK hela tiden, eftersom jag inte har
Tourettes.
Mvh E*
"Soundet som EKK ger"?
Morello skrev:Om man skall spilla tid på att göra ett plagiat - varför väljer man just Dartzeel?![]()
https://www.stereophile.com/content/dar ... asurements
goat76 skrev:På tal om kablar så har jag en liten sidofråga.
Kan olika kvaliteter på kablar för lågnivå-signaler så som för subwoofers ge någon märkbar skillnad för ljudet, ställer en sådan typ av signal några som helst krav på kablarna eller är man i hamn bara av att signalen når fram?
Chris71 skrev:goat76 skrev:På tal om kablar så har jag en liten sidofråga.
Kan olika kvaliteter på kablar för lågnivå-signaler så som för subwoofers ge någon märkbar skillnad för ljudet, ställer en sådan typ av signal några som helst krav på kablarna eller är man i hamn bara av att signalen når fram?
Om bägge kablarna är ledande och de inte passar någon kraftfull störkälla så kan man ganska säkert säga nej av följande skäl:
Dina örons känslighet för distortion i låga frekvenser är begränsad, dessutom så kommer högtalaren du lyssnar via ha en faktor *10 i distortion vad en riktigt dålig kabel skulle kunna orsaka.
Så som vanligt en kabel avsedd för ändamålet med ledare av koppar som är mekaniskt hel duger alla dagar i veckan.
goat76 skrev:På tal om kablar så har jag en liten sidofråga.
Morello skrev:goat76 skrev:På tal om kablar så har jag en liten sidofråga.
Se till att välja skärmad kabel på linjenivå samt högkvalitativa kontaktdon. Om inte längden är överdriven är kapacitansen av mindre vikt. RG58,59,62 och många andra är goda alternativ. Om jag skulle löda nya kablage till mitt eget system, skulle jag undvika de grövre varianterna och satsa på den avsevärt tunnare RG-174. Man bör ha i åminnelse att RCA-don är en enkel konsumentkontakt som inte hanterar lika stora mekaniska påkänningar som exempelvis BNC-don.
https://www.electrokit.com/rg174-50-ohm ... loEALw_wcB
Morello skrev:https://www.linn.co.uk/speakers/accessories/black-interconnects
Det ser ut som helt vanliga Neutrik-don (mkt hög standard) med Linn-märkning.
https://www.mouser.se/ProductDetail/REA ... 1oEALw_wcB
RogerGustavsson skrev:Möjligen tänkte du på https://www.mouser.se/ProductDetail/Neu ... Mu8w%3D%3D
I länken hamnar man på den billigare från Rean, lågprislinjen från Neutrik.
goat76 skrev:Morello skrev:https://www.linn.co.uk/speakers/accessories/black-interconnects
Det ser ut som helt vanliga Neutrik-don (mkt hög standard) med Linn-märkning.
https://www.mouser.se/ProductDetail/REA ... 1oEALw_wcB
Det ser ut att stämma. Jag brukar i vanliga fall sikta in på kontakter från Neutrik när det kommer till signal-kablar för ljudinspelning.
Chris71 skrev:Morello skrev:Om man skall spilla tid på att göra ett plagiat - varför väljer man just Dartzeel?![]()
https://www.stereophile.com/content/dar ... asurements
En kvalificerad gissning är att när man klivit över planket att köpa något för vad det ser ut att vara eller påstår sig imitera så har man redan lämnat allt som har med faktabaserad eller kvalitet per krona långt bakom sig, det är plötsligt viktigare att vara en mer eller mindre dålig kopia än att investera tid och pengar i något som kanske faktiskt är bättre men inte liknar en status pryl.
Det är ju faktiskt ett ganska udda beteende med tanke på att föremålet för dyrkan faktiskt minskar i status och exklusivitet minskar i takt med att kopiorna ökar, vilket ofelbart leder till att man kommer sitta med en dålig kopia av någon som förmodligen inte är så attraktivt och aldrig var så bra. Men som så mycket annat i dagen samhälle, den svåraste åkomman att bota är självskadebeteenden då de saknar rationalitet.
Morello skrev:Varför pressa kablage, när man i detta fall med fördel löder? Observera, retorisk fråga.
LeifB skrev:Test av clone Nordost och mycket annat intressant.
https://m.youtube.com/watch?v=9e0GrEV0mQs
LeifB skrev:Nu ska vi se vilket skräp som dom säljer på Aliexpress.
I just found this on AliExpress:
5 630,68kr | TransAudio D5PRO Clone Dartzeel NHB-108 Hi-End 300W HiFi Stereo 2.0 Channel D5Pro BC capacitor version Power Amplifier
https://a.aliexpress.com/_EwwCCzS
Naturligtvis kommer det en recension när den har anlänt. Har ett par försteg att prova med.
Dom pratar om 100-300 timmars inkörning.
LeifB skrev:Dartzeel NHB 108
Han har en krets som han har utvecklat i mer än 10 år som patenten har gått ut. Originalet kostade 50000 dollar. Originalet har 2 transformatorer.
Men kretsen är densamma.
https://www.stereophile.com/content/dar ... -amplifier
Väger 19kg.. Billigt skrot.. Under 7000kr hem till dörren. Valde BC varianten med bättre kondingarna.
LeifB skrev:Nu ska vi se vilket skräp som dom säljer på Aliexpress.
5 630,68kr | TransAudio D5PRO Clone Dartzeel NHB-108 Hi-End 300W HiFi Stereo 2.0 Channel D5Pro BC capacitor version Power Amplifier
https://a.aliexpress.com/_EwwCCzS
RogerGustavsson skrev:7000 kr är ju utan tull, moms och garanti.
RogerGustavsson skrev:HakanC skrev:När man handlar från AliE ingår tull och moms./quote]
Stämmer det verkligen?
RogerGustavsson skrev:Gränsen för tull verkar gå vid 1800 kr. Det blir förstås moms på tullen också och ofta tar de som gör förtullningen också ut en avgift.
RogerGustavsson skrev:HakanC skrev:När man handlar från AliE ingår tull och moms./quote]
Stämmer det verkligen? Kollade om priset ändras med momssatsen för olika länder, det gör det om än inte exakt. Rätt mycket mera fraktkostnad till Sverige jämfört med t.ex. Tyskland. Tull nämns inte någonstans.
RogerGustavsson skrev:Fast från Kanada är det väl tullfritt? Dock ska den igenom kontrollen här hemma.
Neuhausen skrev:Vad var det som fick tullavgift? Jag tycker att det mesta som är intressant inte har någon tullavgift.
LeifB skrev:Ännu en... Dubbla priset. Annan modell.
92 303,17kr | Replica Swiss DarTZeel NHB-368 amplifier without feedback BLT bridge balanced 360*2 HIFI post stage power amplifier Class A
https://a.aliexpress.com/_Evyf5bK
Bill50x skrev:LeifB skrev:Ännu en... Dubbla priset. Annan modell.
92 303,17kr | Replica Swiss DarTZeel NHB-368 amplifier without feedback BLT bridge balanced 360*2 HIFI post stage power amplifier Class A
https://a.aliexpress.com/_Evyf5bK
Nu kostar den 59 997,06kr...
Skulle aldrig i livet skicka en sådan summa till Kina med allt vad det innebär av besvär, risker vid garantier etc. För att inte tala om att provlyssning i sin egen anläggning inte är möjlig. Snyggt bygge dock, i alla fall vad man kan döma av bilderna. Men om man får det som syns på bilderna skulle inte jag lita på när det gäller Kina.
/ B
LeifB skrev:Vad säger dom som har handlat från Kina?
Neuhausen skrev:Jag har bara köpt något dyrare från Kina en gång, då var det kulskruvar till en CNC fräs för ganska mycket pengar och som jag räknade med så fick jag betala moms.
Jag tror att det beror på vilken frakt man väljer och vilken säljare man handlar av från på Aliexpress.
Det dyraste jag köpt nyligen kostade bara strax över tusenlappen och det blev ingen moms på det.
Tell skrev:Jag har handlat ganska mycket från Ali och Ebay, men nog aldrig över 1800kr och har aldrig åkt på tull. Har hänt att jag får trasiga eller bara dåliga ting och har oftast får tillbaka antingen hälften eller allt bara jag hör av mig till säljaren. Nån gång har jag varit tvungen att filma eller ta kort på att jag klipper sönder tingen men oftast så litar dom på en.
Men ja, jag köper aldrig superdyra prylar därifrån, inget jag vågar, både för att jag inte helt litar på kineserna med mina pengar och också för att det alltid är mer eller mindre grisen i säcken. Men är man lite smart så får det oftast bra iaf
LeifB skrev:Var du nöjd med kvaliten på varorna?
RogerGustavsson skrev:Det verkar vara en annan klon i den länken.
Neuhausen skrev:LeifB skrev:Var du nöjd med kvaliten på varorna?
Det måste vara rätt tillverkare i Kina då de inte drar sig för att sälja något som inte fungerar tillfredställande. Men det mesta jag köpt har varit bra.
Jag har svårt att tro att de bygger en sådan här förstärkare utan att ta genvägar med komponentvalet, även om de troligtvis lätt skulle kunna göra en exakt kopia av originalet för väldigt lite pengar. Vad jag förstår så är orginalet en enkel förstärkare i fina kläder och det lämpar sig bra för tillverkning i Kina.
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Det verkar vara en annan klon i den länken.
Ja jag var lite osäker. Men efter sidan 11 verkar det handla om den aktuella.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Det verkar vara en annan klon i den länken.
Ja jag var lite osäker. Men efter sidan 11 verkar det handla om den aktuella.
Jag tänkte på denna bild:
[ Bild ]
LeifB skrev:Dom som har många kondensatorer är väl lite snabbare i transienterna har jag hört.
Många men naggande god.
Det är väl därför bland annat att D5pro är så lyckad med 6x10000uF per kanal.
jansch skrev:Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.
Vilken slutsteg använder plastkondensator parallellt med elektrolyter? Har jag missat något?
VintageHiFi skrev:LeifB skrev:jansch
Vilken slutsteg använder plastkondensator parallellt med elektrolyter? Har jag missat något?
Här finns lite att läsa.
https://svalander.se/tips_fakta/hifi-ti ... ensatorer/
VintageHiFi skrev:jansch skrev:Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.
Kan du förtydliga.
Vad klassar du som riktigt stora elyter?
RogerGustavsson skrev:Det är väldigt vanligt med plastfilmkondensatorer parallellt med elektrolyterna, ofta sitter de på kretskorten nära de aktiva komponenterna för att göra störst nytta.
jansch skrev:VintageHiFi skrev:jansch skrev:Men givetvis också att riktigt stora elyter blir av naturen sämre.
Kan du förtydliga.
Vad klassar du som riktigt stora elyter?
Borde kanske skrivit: Ju större elyter desto sämre HF-egenskaper...Fast då hade jag fått skit för det.
Något förenklat kan man säga att ju större fysiska mått desto mer kapacitans, men också resistans (ESR) och induktans.
Som vanligt kan man dock räkna på det (om det finns en spec på kondensatorn) och då konstatera hur "ineffektiv" den är vid högre frekvenser. Man blir förvånad över hur en liten "plastkondensator" tar över "verksamheten" vid högre frekvenser.
Bill50x skrev:Men är det inte/har varit ganska vanligt att man parallellkopplar en lite konding med en stor? Vill minnas att en del av Hiragas konstruktioner hade den lösningen.
/ B
Imperial-Blomman skrev:De har gjorts förstärkare m hela knippen m små lytar istället för några stora lytar.
Kommer inte på nån sån stärkare just nu.
Neuhausen skrev:Jag kan tänka mig lite nytta med att ha små kondensatorer vid de stora elektrolyterna då man kanske redan då kan absorbera lite högfrekvent oljud i fulströmmen från vägguttaget. Sådant som de stora elektrolyterna inte kan glätta och som annars skulle börja glättas först vid kondensatorerna på kretskorten.
Neuhausen skrev:Du har rätt i att det inte är mycket utifrån som kommer hela vägen till glättningskondensatorerna. Även om jag inte tror att nätfilter är något man skall utgå från när produkten som bäst är China Export märkt, så är transformatorn ett filter.
Jag har inte tittat på hur mycket likriktningen ställer till med när dioderna arbetar med lågfrekvent sinus. Jag skall komma ihåg att göra det vid tillfälle. Vid switchning av fyrkantsvågor så är det ganska kaosartat, mycket hinner hända innan en vanlig kiseldiod kommer ihåg vad den skall göra spänningen över dioden ändras.
LeifB skrev:Ännu ett tips att byta kablarna inne i slutsteget mot silverkablar.
Ska ge ett mer distinkt och renare ljud enligt tipsare.
jansch skrev:LeifB skrev:Ännu ett tips att byta kablarna inne i slutsteget mot silverkablar.
Ska ge ett mer distinkt och renare ljud enligt tipsare.
Driver du med oss?
Ännu ett hett tips:
Ta bort topplattan på slutsteget och skölj hela innanmätet med
Svanenmärkt Yes diskmedel i ljummet vatten.
Ger ett ännu renare ljud än guldkablar, för att inte tala om silverkablar.
....och ännu ett:
Ta bort alla halvledare i signalvägen, dom tillför bevisligen olinjäriteter. Ersätt dessa med OCC kopplingstråd. OBS! tråden måste monteras rakt i signalvägen.
.....och ännu ett:
Bygg ett stativ till slutsteget i Österrikisk alpgran. Detta skapar ett luftigare Sound stage, ju högre desto luftigare.
Inga skruvskarvar, det förstör mikrodetaljer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster