Moderator: Redaktörer
HenrikTornquist skrev:Jag vet inte om jag var otydlig i min frågeställning. Det som alltid låtit bra låter fortfarande bra. Somligt låter bättre. Men det som tidigare låtit tveksamt eller dåligt, det låter ofta sämre nu. Frågan är om det bättre rummet tar fram det dåliga mer än det sämre rummet. De fysiska apparaterna är desamma som tidigare.
I-or skrev:Min erfarenhet är att allt låter bättre på en bra anläggning, men att skillnaderna mellan bra och dåliga inspelningar ökar. Detta kan av vissa lyssnare tolkas som att de dåliga inspelningarna låter sämre än tidigare.
MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
distad skrev:Mitt råd är, byt högtalare så kommer skivsamlingen bli trevligare.
I-or skrev:Min erfarenhet är att allt låter bättre på en bra anläggning, men att skillnaderna mellan bra och dåliga inspelningar ökar. Detta kan av vissa lyssnare tolkas som att de dåliga inspelningarna låter sämre än tidigare.
MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
HenrikTornquist skrev:distad skrev:Mitt råd är, byt högtalare så kommer skivsamlingen bli trevligare.
Byt till vad? Jag är rätt nöjd med mina pi60.
JM skrev:Med högupplösande anläggning typ Quad upplevs fler detaljer. Nyanserna i ljudet är mer framträdande oberoende av distorsion eller ej i ekofrittrum.
Upplevd distorsion kan minskas hos normalhörande i ekofrittrum.
1. Med ökande volym över 85 dB.
2. Tät musik.
Rummet kan ge upplevd förvrängning av upplevt ljud hos normalhörande i subekozonen.
Starka och/eller tidiga reflexer förvränger ljudet - i synnerhet hos tät musik. Förvrängningen är ej lika framträdande vid långsamt tal eller gles musik. Inte ovanligt i vanliga lyssningsrum.
Rummet och nedsatt hörsel ger ytterligare förvrängning av upplevt ljud.
Åldersnedsatt hörsel ger förvrängning av upplevt ljud. Ytterligare ökad ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer, diskanten minskar, separeringen av enskilda ljud minskar - mm
Förvärvad överkänslighet för vissa frekvenser - hyperakusis. Ökar ljudförvrängningen med ökande starka/tidiga reflexer. Hyperakusis är vanligt och ofta ej medvetet.
Befäst hörselskada vid vissa frekvenser ökar känsligheten för ljudförvrängning av starka/tidiga reflexer.
Minskning av rummets ljudförvrängning kan ske genom att öka direktljudet relativt reflexerna.
Siegfried Linkwitz på sin ålders höst placerade högtalare närmare lyssningspositionen.
JM
MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
Goldfinger skrev:Rum med ofördelaktig akustik ger sameness helt enkelt, fonogrammen låter mer lika varandra i kvalitet gentemot ett rum med fördelaktig akustik.
Det är rummets egenskaper som bidrar med egenljud i olika grad.
Tänker på min barndom när jag i halvöppen planlösning skulle överrösta syrrans dubbeldäckare med min egen av samma storlek, det kunde vara Carola mot Pernilla i ett sammelsurium av dist minns jag, men då är vi inne på ämnet överhörning och således off-topic.
Bill50x skrev:Om musiken låter sämre på en miljonanläggning än en köksradio är det inte musiken som är dåligt inspelad/mixad/mastrad utan miljonanläggningen som är kass.
Hur svårt kan det vara?
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Om musiken låter sämre på en miljonanläggning än en köksradio är det inte musiken som är dåligt inspelad/mixad/mastrad utan miljonanläggningen som är kass.
Hur svårt kan det vara?
Nja, det finns faktiskt vissa saker som en bra anläggning ”förvärrar” och en sådan är lågfrekvent skräp. Det finns förvånansvärt många inspelningar med lågfrekvent buller som blir störande i en anläggning som återger hela registret men som inte hörs i en köksradio. Som tur är går det ju att eq:a bort eländet.
Goldfinger skrev:Med lågrekvent buller, menar du brister i akustiken i inspelningslokalen eller nåt annat som tillförts vid produceringsprocessen till färdig media?
Magnuz skrev:Goldfinger skrev:Med lågrekvent buller, menar du brister i akustiken i inspelningslokalen eller nåt annat som tillförts vid produceringsprocessen till färdig media?
Oftast är det väl ventilationssystem och liknande tänker jag. Det finns en hel del inspelningar av klassisk musik med det här problemet.
JM skrev:MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
Hur tänker du att Umik/REW kan ge användbar information hur HenrikTornquist upplever ljudförvrängningen?
JM
E skrev:Minskar man inte ventilationen rejält i tysta passager på konserthus?
Jag tycker att störnivån är onödigt hög där jag brukar gå.
Man borde ha en väl tilltagen kapacitet och köra full ventilation före
konsert samt i pausen i stället, tycker jag nog.
(Brukar vara ~25 min paus.)
Mvh E*
Maarten skrev:Smorgar: Intressant är att dina första högtalare sannolikt var 'objektivt bättre' än dina senare högtalare, bortsett från olika spridningsmönster där OA principen har stor påverkan och är uppskattad av en del och säkerligen i hög grad av dig. Gissningsvis är det rejält lägre distorsion i Primus (jämfört mot OA14) vilket kan ge de effekter du beskriver. Men även frekvensgång kan betona olika register och plocka fram detaljer men också störande brister.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... rimus_360/
distad skrev:Maarten skrev:Smorgar: Intressant är att dina första högtalare sannolikt var 'objektivt bättre' än dina senare högtalare, bortsett från olika spridningsmönster där OA principen har stor påverkan och är uppskattad av en del och säkerligen i hög grad av dig. Gissningsvis är det rejält lägre distorsion i Primus (jämfört mot OA14) vilket kan ge de effekter du beskriver. Men även frekvensgång kan betona olika register och plocka fram detaljer men också störande brister.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... rimus_360/
sannolikt objektivt bättre'
Vem bestämmer att det är så ? Om, nu andra tycker att något "låter bättre", har fel öron ? är det något annat fel på dem ?
distad skrev:Maarten skrev:Smorgar: Intressant är att dina första högtalare sannolikt var 'objektivt bättre' än dina senare högtalare, bortsett från olika spridningsmönster där OA principen har stor påverkan och är uppskattad av en del och säkerligen i hög grad av dig. Gissningsvis är det rejält lägre distorsion i Primus (jämfört mot OA14) vilket kan ge de effekter du beskriver. Men även frekvensgång kan betona olika register och plocka fram detaljer men också störande brister.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... rimus_360/
sannolikt objektivt bättre'
Vem bestämmer att det är så ? Om, nu andra tycker att något "låter bättre", har fel öron ? är det något annat fel på dem ?
HenrikTornquist skrev:distad skrev:Maarten skrev:Smorgar: Intressant är att dina första högtalare sannolikt var 'objektivt bättre' än dina senare högtalare, bortsett från olika spridningsmönster där OA principen har stor påverkan och är uppskattad av en del och säkerligen i hög grad av dig. Gissningsvis är det rejält lägre distorsion i Primus (jämfört mot OA14) vilket kan ge de effekter du beskriver. Men även frekvensgång kan betona olika register och plocka fram detaljer men också störande brister.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... rimus_360/
sannolikt objektivt bättre'
Vem bestämmer att det är så ? Om, nu andra tycker att något "låter bättre", har fel öron ? är det något annat fel på dem ?
Om vi utgår från termen hifi så är det väl ganska enkelt att objektivt rangordna bättre och sämre. Att sen några gillar bättre och några sämre är väl tycke och smak.
E skrev:MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
Se bara till att dra för gardinerna för att slippa utpressningsförsök
från de smygfilmare vilka har fångat hur du går omkring och klappar.
Mvh E*
MoonMartin skrev:E skrev:MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.
Se bara till att dra för gardinerna för att slippa utpressningsförsök
från de smygfilmare vilka har fångat hur du går omkring och klappar.
Mvh E*
Va e du så tyken för? Om du inte förstod varför man klappar, vore det inte bättre att bara knipa? Luktar facebookkommentar lång väg. Spara sådant till ditt trollkonto på fejan.
I-or skrev:Det finns en gammal audiofilmyt som säger att en ny anläggning som "lyfter fram" tidigare ohörda detaljer alltid är bättre än den föregående. Detta är dock oftast ett utslag av en förändrad frekvensgång, vilket alls icke enbart leder till positiva effekter. Det är relativt ovanligt att lägre distorsion leder till större hörbarhet för detaljer, medan disighet och vasshet/hårdhet (beroende på typen av olinjäriteter) korrelerar starkt med distorsionen.
Today, the circle of confusion remains the single largest obstacle in advancing the quality of audio recording and reproduction.
MoonMartin skrev:Dom där diskanterna lät som papptrumpeter på sockerknarkat barnkalas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster