Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Om man tänker sig en anläggning som låter hyggligt och man vill inte/kan inte byta ut högtalarna men däremot DVD'n och förstärkaren.
Om man då väljer något typ 668 och en rekommenderad förstärkare och får en återgivning som trots att rummet är så bra akustiskt som möjligt en skivsamling som är spelbar reducerad till ett par stycken och resten låter illa. Har man gjort ett bra val då?
Max_Headroom skrev:Ja, man har gjort rätt. Så långt. Men man är inte klar. Skaffa en programerbar EQ eller en Noolom så att dom värsta avarterna på dom olika skivorna blir uthärdliga, ja rent trevliga att lyssna på.
Morello skrev:Jag skulle vilja påstå att ytterst få av de skivor jag har som låter sunkigt, kan räddas med EQ.Gissningsvis mindre än 1%.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Ja, man har gjort rätt. Så långt. Men man är inte klar. Skaffa en programerbar EQ eller en Noolom så att dom värsta avarterna på dom olika skivorna blir uthärdliga, ja rent trevliga att lyssna på.
Så du menar att skillnaden mellan uruselt ljud och riktigt trevligt sådant bara är en skillnad i frekvensgång? Eller kan Noolom något mer?
/ B
Harryup skrev:Om man tänker sig en anläggning som låter hyggligt och man vill inte/kan inte byta ut högtalarna men däremot DVD'n och förstärkaren.
Om man då väljer något typ 668 och en rekommenderad förstärkare och får en återgivning som trots att rummet är så bra akustiskt som möjligt en skivsamling som är spelbar reducerad till ett par stycken och resten låter illa. Har man gjort ett bra val då?
IngOehman skrev:1. Om man bryr sig om ursprungstrohet på riktigt så försöker ma naturligtvis åka till Frankrike. Så man får äter den mat han tillagat, på exakt de råvaror som finns i hans region av Frankrike (=byter högtalare och fixar sitt rum så man får höra de inspelningar som gjort, så som de verkligen låter).
Harryup skrev:Vad ni är krångliga
Förutsättningen är att högtalarna är hela och byts inte av någon anledning spelar ingen roll varför. Arvegods, inbyggda passar precis in etc. Rummet är så bra det går akustiskt.
Och är man då inne på rätt spår om man köper "LTS-bättre" apparater och det då låter sämre? För det skall låta dåligt eftersom högtalare-rum låter illa ihop. Och man kan sitta och riktigt njuta av hur dåligt det låter.
Eller skall man som IÖ säger fortsätta med färgade apparater för att det ändå skall kunna bli minst dåligt totalt sett?
Jag tycker fortsätta med färgat är givet om man är det minsta musikintresserad.
Harryup skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja påstå att ytterst få av de skivor jag har som låter sunkigt, kan räddas med EQ.Gissningsvis mindre än 1%.
Håller med helt. Tappad information kan man inte återskapa.
Svante skrev:IngOehman skrev:1. Om man bryr sig om ursprungstrohet på riktigt så försöker ma naturligtvis åka till Frankrike. Så man får äter den mat han tillagat, på exakt de råvaror som finns i hans region av Frankrike (=byter högtalare och fixar sitt rum så man får höra de inspelningar som gjort, så som de verkligen låter).
Nu är det ju som det är med analogier, men jag kan inte låta bli att tycka att detta alternativ motsvarar att gå på konsert.
Harryup skrev:Men annars, eftersom jag råkar tillhöra dom som inte gillar att man utnämner folk till indirekt lite mindre avancerade dvs bara med LTS rekommenderade apparater så når man Nirvana eftersom dom inte färgar ljudet. Så alla andra söker ett färgat ljud.
dimitri skrev:MichaelG's svar sammanfattar väldigt väl vad jag tycker.
Köp det du trivs med och strunta i om LTS eller Gud själv eller ngn annan rekommenderar ngt annat eller har åsikter om ditt köp. Vilket de inte har om du inte frågar.
Dimitri
lasselite skrev:S: Nja, asså jag ska ju inte lägga ord i mun på dig. Men har inte ditt resonemang gått ut på att du vill komma närmre musiken med en färgande anläggning?
Här handlar det om att peta in "ej hörbart färgande" delar i en kedja som man inte vet mer om än att det mesta låter illa efter man gjort just det.
Dvs; är det alltid bäst med ej hörbart färgande elektronik? (å svaret torde vara att; näää, har du färgande högtalare, och vill ha en transparent kedja, så kan det vara motiverat att ha färgande elektronik (kanske inte bra, men motiverat i det hypotetiska fallet))
Iaf jag tycker det är en väsentlig skillnad. Men rätta mig gärna om jag har fel
dawen skrev:Självklart är det bättre att välja LTS rekommenderade prylar.
Det spelar ju ingen roll hur det låter, bara mätvärdena är de rätta
lasselite skrev:S: Nja, asså jag ska ju inte lägga ord i mun på dig. Men har inte ditt resonemang gått ut på att du vill komma närmre musiken med en färgande anläggning?
Här handlar det om att peta in "ej hörbart färgande" delar i en kedja som man inte vet mer om än att det mesta låter illa efter man gjort just det.
Dvs; är det alltid bäst med ej hörbart färgande elektronik? (å svaret torde vara att; näää, har du färgande högtalare, och vill ha en transparent kedja, så kan det vara motiverat att ha färgande elektronik (kanske inte bra, men motiverat i det hypotetiska fallet))
Iaf jag tycker det är en väsentlig skillnad. Men rätta mig gärna om jag har fel
lasselite skrev:I vad![]()
Gerhard46 skrev:Hurry_up är nog inte efter svar utan inlägg som spär på dennes fördommar om LTS och deras syn på ljudåtergivning.
My 2 cents, som man brukar se på internet-forum.
IngOehman skrev:Min fråga är:
Finns det någon här som INTE instämmer i det sätt som LTS resonerar?
Och som kan motivera det.
Vh, iö
Bill50x skrev:IÖ: Punkt 5. Vad avses med "färgning"? Är det all avvikelse från en "tråd med förstärkning?" För det är väl nästan bara linjär distorsion som kan kompenseras, ja förutom att slänga på lite HD så det låter naturligare
Vad annars skulle kunna kompenseras i ett dåligt fonogram?
/ B
Jax skrev:Bill50x skrev:IÖ: Punkt 5. Vad avses med "färgning"? Är det all avvikelse från en "tråd med förstärkning?" För det är väl nästan bara linjär distorsion som kan kompenseras, ja förutom att slänga på lite HD så det låter naturligare
Vad annars skulle kunna kompenseras i ett dåligt fonogram?
/ B
Frekvensgångsavvikelser mest i detta fallet men all distortion är färgning. Förr hade vi tonkontroller på förstärkarna men de var sällan optimala då vi sällan fick välja brytfrekvens på dem.
Om man nu tar ett ljud och lägger på harmonisk distortion så det låter "naturligare", låter det då naturligare än naturen självt?![]()
Harryup skrev:Jag kände en person tidigare som kunde höra på en inspelning i vilket konserthus i europa den var inspelad i på en godtycklig bra anläggning. Hur funka han? Så någon form av trohet mot originalet finns där även vid godtycklig med godtagbar färgning. Vi kollade honom med en 4-5 skivor och sen var det inte intressant längre.
IngOehman skrev: Tvärtom var de kanske superbt transparenta - men när han jämförde dem med apparater som färgade på ett sätt som kompenserade kedjans andra fel, blev slutsatsen att han hittat apparater utan hårdhet.![]()
Hetsporren skrev:IngOehman skrev: Tvärtom var de kanske superbt transparenta - men när han jämförde dem med apparater som färgade på ett sätt som kompenserade kedjans andra fel, blev slutsatsen att han hittat apparater utan hårdhet.![]()
Verkar sunt, alldeles oavsett. Jag vill inte heller ha nån "superbt transparent" hårdhet...
Om man tänker sig en anläggning som låter hyggligt och man vill inte/kan inte byta ut högtalarna men däremot DVD'n och förstärkaren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster