Moderator: Redaktörer
"Idiot" är, som du skrev i en annan tråd, ett väldigt bra och användbart ord. (Helt apropå bara, vet inte varför jag kom att tänka på det...)
lasselite skrev:Jo, i en annan diskussion skrev någon att det kunde vara åtalbart att inte hålla sig till sanningen i sin marknadsföring. Det väckte min nyfikenhet.
Vad säger reklamen, egentligen? Påstås något som inte är sant?
Man kan ju påstå en massa saker utan att det för den sakens skull är en lögn. Så länge man inte specificerar sig. Man kan exempelvis hävda att man tillverkar världens bästa kabel, så länge man inte specar vad den är bäst på (som jag såg (om nån kabel) på hifi-consults sida). Man kan oxå bre på med; Crystal clear...blabla...high definition...blabla...dynamic range..., ja, ni vet. För det gäller ju i princip varenda skaplig kabel i universum.
Skulle marknadsförarna däremot gå loss som journalister i hifitidningar, då skulle de förmodligen bli fällda på en bråkdel av en sekund (men det är OK att citera ett sådant positivt utlåtande i marknadsföringen (hmmm, intressant...))
Så, nu vill jag veta om någon tillverkare i sin marknadsföring faktiskt hävdar att deras kabel har överlägsna ljudmässiga prestanda. Gör de det kan ju detta prövas. Och gör de inte det... så är ju det intressant.
fbk skrev::roll:
lasselite skrev:Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)
Skriver Jenving(?) någon stans att man får en hörbar förbättring?
P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst
Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)
P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst
Rydberg skrev:Vasego!"Idiot" är, som du skrev i en annan tråd, ett väldigt bra och användbart ord. (Helt apropå bara, vet inte varför jag kom att tänka på det...)
Du kanske har en spegel framför dig?
Johan_Lindroos skrev:Snacka om muppig tråd!
Det här tycker jag var en taskig och mycket låg nivå på inlägg från dig, Lasselite:Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)
Att kräva av folk att sitta och mejla en leverantör är ju helt befängt! Och "blåst", hur fan kan du sitta och skriva såna dumma saker till folk, för att sedan avsluta med en idiotiskt vald smiley?!? Fattar du inte att du sårar folk? "Blåst" i det avseendet du menar, kan ha två betydelser; antingen lurad av ett dåligt köp, eller korkad. Väldigt DUMT ordval av dig Lasselite!
Ragnwald skrev:"Världens bästa förstärkare" fordrar naturligtvis världens bästa kabel.
Blir då självklart att använda samma kabel externt som internt, fast då skärmad och semibal.
Skulle internkabeln vara sämre än den externa ?
Kolla vad som sitter inne i era apparater, ni som köper färdigbyggda förstärkare, de flesta av er kommer att bli överraskade.
Har sett snikiga sytrådar internt anslutna till dyra WBT-högtalarkontakter.
Undermåliga kretskort med bla för tunn kopparfilm, eller där man designat kretsarna så att signalvägen blir ordentligt påverkad.
Och då handlar det faktiskt om förstärkare som prisas i fackpress och på forum.
Hur jag vet det ?
Jag bygger själv, enbart åt mig själv och behöver därför "endast" stå till svars inför mig själv.
Vi 40- och 50-talister är ju en kapitalstark marknadsgrupp som reklammakarna vet att satsa på.
Det är klart att vi behöver mystiken, det oförklarliga, det sätter spänning och guldkant på tillvaron, så låt dem hålla på, men med lite sund kunskap i ämnet, tror jag inte vi låter oss luras så lätt.
Flint skrev:Starta en tidning själv. Få den att gå runt med bara tjat om korrekt återgivning, NAD208 och EKK osv.jonasp skrev:Vi skulle behöva en bättre hifi-press, det är min åsikt.
/J
Om jag hade startat en tidning hade jag inte skrivit ett ord om NAD208, det är trots allt en gammal och strulig förstärkare med högt andrahandsvärde*. Det finns ju intressantare saker att skriva om, t ex Rotel 1090 och Halcro, vilka båda täckts av en mkt intressant tidining.
Tyvärr saknar jag den heltidspassion för ljudåtergivning som krävs för att starta en tidning. Jag beundrar entusiasmen hos de som skriver i både MoLT, HiFioMystik och High Fidelity. Jag bara önskar att de två sistnämnda vore lite kunnigare. Läser jag en vanlig kommersiell blaska är det givetvis Stereophile som gäller.
mvh
Jonas
*) Högt men inte oförtjänt. Det är mycket förstärkare för pengarna även som begnagad, tycker jag.
jonasp skrev:Flint ska inte du starta en tidning? Den kan ju handla om t ex:
o Rörförstärkare, max 6W mer behövs inte
o Ingenjörer är dumma i huvudet
o Skit i klangen, bara det svänger
o Låt det brusa också, bara det svänger
Skulle verkligen vara ett steg framåt
lasselite skrev:Johan_Lindroos skrev:Snacka om muppig tråd!
Det här tycker jag var en taskig och mycket låg nivå på inlägg från dig, Lasselite:Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)
Att kräva av folk att sitta och mejla en leverantör är ju helt befängt! Och "blåst", hur fan kan du sitta och skriva såna dumma saker till folk, för att sedan avsluta med en idiotiskt vald smiley?!? Fattar du inte att du sårar folk? "Blåst" i det avseendet du menar, kan ha två betydelser; antingen lurad av ett dåligt köp, eller korkad. Väldigt DUMT ordval av dig Lasselite!
Nu får du nog både du och jag läsa en gång till. Jag ska läsa det jag skrev (och se om jag kan få till dina glasögon) Men du får jättegärna läsa det jag skrev en gång till.
Var har jag skrivit något om att maila? Supra har en hemsida, som mats länkar till. Och "kräver"? Jag har inte krävt något. Det var därför jag lade till smajlyn, för att det inte skulle uppfattas bokstavligt. Att vara blåst och att känna sig blåst är två olika saker (iaf enl mig). Och åter igen, den "idiotiskt valda" smajlyn var till för att det inte skulle tolkas bokstavligt.
NN: Hej!
(Min understrukning)2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningskiljaktligheter på fourmdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningskiljaktligheter INTE uttrycks på ett civilicerat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.
Flint skrev:jonasp skrev:Flint ska inte du starta en tidning? Den kan ju handla om t ex:
o Rörförstärkare, max 6W mer behövs inte
o Ingenjörer är dumma i huvudet
o Skit i klangen, bara det svänger
o Låt det brusa också, bara det svänger
Skulle verkligen vara ett steg framåt
Jag har inte klagat på pressen. Det var du som gjorde det.
Jag tänkte just skriva motsatsen, att jag inte skulle kunna driva en tidning på mina teser. Men du hann före. He, he.
lasselite skrev:fbk: subjektivistsvansen har talat(Återkom gärna när du har något relevant att tillföra.)
jonasp skrev:
Tja, ovanstående var närmast en reaktion på att du bad mig att starta en tidning. Nåja.
6 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares näringsverksamhet.
Detta gäller särskilt framställningar som avser
1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper,
15 § En näringsidkare som vid sin marknadsföring låter bli att lämna sådan information som är av särskild betydelse från konsumentsynpunkt får åläggas att lämna sådan information.
mats skrev:nu säger han som inte kan tänka enligt Öhman: att ja visst är det sytrådar i innerdelarna i våra apparater. Men där behövs det inte så tjocka kablar, eftersom det är så korta avstånd där i jämförelse med kabeln från förstärkaren till högtalaren.
Flint skrev:jonasp skrev:
Tja, ovanstående var närmast en reaktion på att du bad mig att starta en tidning. Nåja.
Man måste inse att tidningsförsäljning styrs av samma marknadskrafter som styr all annan handel. Det gäller att det helt enkelt finns en marknad. Marknaden för din "nisch" är liten. De som vill vara med i LTS är nog redan det. Det är dom som är din marknad. Det är bara dom du kan lita på och hur ofta byter ni förstärkare.
Rörmarknaden är möjligen lite större men en droppe i havet. Pengarna finns i den stora massan som inte är fanatiker utan bara handlar sig en stereo ibland. Det är mellan dom ytterligheterna tidningarna måste välja väg. Ingen lätt match. Hur de än väljer så är det någon grupp som blir förbannad.
Johan_Lindroos skrev:mats skrev:nu säger han som inte kan tänka enligt Öhman: att ja visst är det sytrådar i innerdelarna i våra apparater. Men där behövs det inte så tjocka kablar, eftersom det är så korta avstånd där i jämförelse med kabeln från förstärkaren till högtalaren.
Hej Mats!
Ditt inlägg är det enda kloka hittills jag sett i denna tråd.
Vee-Eight skrev:mats:
Det är nog inte för att det skall vara tunna kablar, utan att just längden som kablarna har i förstärkaren är rätt korta, i jämförelse med de anslutningskablar som skall användas.
‘a cable used for audio signal transmission offering better sound quality (in various ways) when connected a particular way round.’
...transfers the full power of the music along with the finest nuances of instrumental timbre and recording venue.
Callisto skrev:Vee-Eight skrev:mats:
Det är nog inte för att det skall vara tunna kablar, utan att just längden som kablarna har i förstärkaren är rätt korta, i jämförelse med de anslutningskablar som skall användas.
Det handlar väl snarare om vilken strömstyrka som kommer strömma igenom kabeln. Är den tunn så lär det inte vara några större strömmar. Titta in i ett kraftfullt slutsteg så ÄR det också riktigt grova kablar. Jag själv har grövre kablar i mitt steg än i högtalarkablarna![]()
.
Max_Headroom skrev:
Alltså, det där är ju rent humbug. En normal kabel är INTE riktningskänslig. Sådana kablar kan dock tillverkas, om man vill. Vad nu det skulle vara bra för?
Vee-Eight skrev:Callisto skrev:Vee-Eight skrev:mats:
Det handlar väl snarare om vilken strömstyrka som kommer strömma igenom kabeln. Är den tunn så lär det inte vara några större strömmar. Titta in i ett kraftfullt slutsteg så ÄR det också riktigt grova kablar. Jag själv har grövre kablar i mitt steg än i högtalarkablarna![]()
.
Visst är det så, men jag funderade i termerna att en kabel som är lång och tunn är sämre än en som är kort och tunn.
Callisto skrev:Max_Headroom skrev:
Alltså, det där är ju rent humbug. En normal kabel är INTE riktningskänslig. Sådana kablar kan dock tillverkas, om man vill. Vad nu det skulle vara bra för?
En rikningskänslig kabel som ger hörbar skillnad. Jag skulle gärna vilja undersöka den kabeln och se hur texturen ser ut. Jag har ägnat mycket tid till att undersöka texturer/atomstruktur hos olika material och har tillgång till avancerad röntgenutrustning.
Bring it on
Max_Headroom skrev:Callisto skrev:Max_Headroom skrev:
En rikningskänslig kabel som ger hörbar skillnad. Jag skulle gärna vilja undersöka den kabeln och se hur texturen ser ut. Jag har ägnat mycket tid till att undersöka texturer/atomstruktur hos olika material och har tillgång till avancerad röntgenutrustning.
Bring it on
Löd in en diod vet jag! Snabbt och enkelt.
Max_Headroom skrev:
Flint skrev:Max_Headroom skrev:
Japp, en kraftdiod direkt mellan polerna. Då blir förstärkaren en rörförstärkare vare sig den vill eller inte. 98% andratonsdist utlovas.
Callisto skrev:Max_Headroom skrev:
?
Callisto skrev:Det är den befintliga kabeln som ska analyseras och inte en massa olika modifieringar för att uppnå påtalad effekt, lite mer seriöst kan ni väl.
Jax skrev:Callisto skrev:Det är den befintliga kabeln som ska analyseras och inte en massa olika modifieringar för att uppnå påtalad effekt, lite mer seriöst kan ni väl.
Många hävdar ju att en kabel bränns in i en viss riktning (rena myten enligt mig) så du skulle ju kunna ta en symmetrisk kabel och köra den ett tag, sedan analysera den om den visar på förändringar.
Bill50x skrev:Jax skrev:Callisto skrev:Det är den befintliga kabeln som ska analyseras och inte en massa olika modifieringar för att uppnå påtalad effekt, lite mer seriöst kan ni väl.
Många hävdar ju att en kabel bränns in i en viss riktning (rena myten enligt mig) så du skulle ju kunna ta en symmetrisk kabel och köra den ett tag, sedan analysera den om den visar på förändringar.
Några menar att kablar behöver spelas in, dvs tar du en ny kabel och skiftar riktning hör du ingen skillnad. Men byter du riktning efter någon veckas spelning gör du det.
Mina egna kablar har jag spelat in i 8 års tid nu, men ännu inte orkat vända på så jag har ingen aning om dessa påståenden är riktiga
/ B
Callisto skrev:Att texturen skulle ändras pga av ett elektronflöde är ren rappakalja, det här är på samma nivå som virvlat vatten.
Det är avsevärda krafter inuti materialet (gitterstrukturen) som medför att materialet "väljer" en viss struktur. För att det ska ändra struktur måste åtminstone hög temperatur (i detta fallet metall) vara aktuell eller kraftig yttre påverkan av materialet.
Slartibartfast skrev:Callisto skrev:Att texturen skulle ändras pga av ett elektronflöde är ren rappakalja, det här är på samma nivå som virvlat vatten.
Det är avsevärda krafter inuti materialet (gitterstrukturen) som medför att materialet "väljer" en viss struktur. För att det ska ändra struktur måste åtminstone hög temperatur (i detta fallet metall) vara aktuell eller kraftig yttre påverkan av materialet.
Kämms som att du är en jävel på KOMA*!
Mvh Jocke
*KOnstruktionsMAterial
mats skrev:nu säger han som inte kan tänka enligt Öhman: att ja visst är det sytrådar i innerdelarna i våra apparater. Men där behövs det inte så tjocka kablar, eftersom det är så korta avstånd där i jämförelse med kabeln från förstärkaren till högtalaren.
Ragnwald skrev:Undrar varför Nagref använder tjockkabel till diskantelementen ?
Ragnwald skrev:Naqref™ skrev:Ragnwald skrev:Undrar varför Nagref använder tjockkabel till diskantelementen ?
Eh? EKUA?
Jo den e ju hyggligt fet, men såg att du använde något som liknade Supra Classic 1,5 i ett bygge, eller såg jag fel ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 37 gäster