Moderator: Redaktörer
så mitt FM-ljud är fullt jämförbart med CD
Nagrania skrev:xeizo skriver:så mitt FM-ljud är fullt jämförbart med CD
Är det verkligen möjligt, vad ska vi i.s.f. då ha DAB till.Jag har ett S/N på -46dB när jag lyssnar på SR med min FM tuner. Jag för min del tycker att det blir mycket bättre när man lyssnar på DAB. Men nu har regering och riksdag dragit det så länge och inte kunnat fatta något slutgiltigt beslut, så att det numera finns det bättre system än DAB. Om vi väntar ännu lite längre så kanske det kommer något ytterligare bättre.
xeizo skrev:Jo, FM brusar, men det låter bra(here we go again, subjektivisten vs ...).
Bill50x skrev:
Visst är det kul. Audiofiler vill ha fler bitar, högre samplingfrekvens, fler kanaler. DAB är relativt snålkodat, typiskt 256kb/s eller mindre. Och det skulle vara bättre än FM?
/ B
Style skrev:Bill50x skrev:
Visst är det kul. Audiofiler vill ha fler bitar, högre samplingfrekvens, fler kanaler. DAB är relativt snålkodat, typiskt 256kb/s eller mindre. Och det skulle vara bättre än FM?
/ B
i england där DAB är stort nu sänds kanppast nåt över 128, mycket tom lägre än så.
xeizo skrev:Det är mp4 sänd via AM det rör sig om, det kommer till att börja med att ha extremt mycket bättre räckvidd än DAB. Vi kommer att kunna ta in Luxemburg igen. Det kommer sannolikt att ha mycket färre störningar också, samt att det har möjlighet till många fler digitala tjänster. Dessutom kommer det att gå att sända i många olika kvalitetsnivåer anpassade efter innehållet, den högsta kvalitén låter med all sannolikhet bättre än DAB.
Vanlig hederlig FM låter dock bättre än båda, men dras ju med en del störningar och kvitter om man inte har optimal mottagning. Dessbättre har jag själv optimal mottagning så mitt FM-ljud är fullt jämförbart med CD bortsett från att dom flesta kanaler är alldeles för hårt komprimerade. P2 kan det dock bitvis låta grym hifi om.
Harryup skrev:Bill50x skrev:
Det låter ju fint...... Kanske nåt annat än DAb då är att föredra?
/ B
Skulle kanske vara Gösser då?
xeizo skrev:Jo, FM brusar, men det låter bra(here we go again, subjektivisten vs ...). Själv ligger jag på stadiga 60dB på nästan alla kanaler och kvitterfritt, det finns ingen kanal som sänds ut med mer än 60dB dynamik så man lär inte missa några detaljer iaf ...
xeizo nyss skrev:Nicam är knappast bättre än FM, det är bara 10 bitar och det hörs.
E skrev:medan Nattlordens FM-mottagning exempelvis verkar ha 46 dB
guldfisk skrev:Dags för uppdatering: Enligt DN säger Pagrotsky nej till DAB.
phon skrev:...
DAB är inget jag kommer att sakna, jag ser det mest som en störning. Det hade för övrigt aldrig fungerat som radio i ett hem, fel frekvens, den går inte in i hus särskilt bra.
Bättre då att digitalisera UKV-bandet där FM ligger nu. Sändarna finns ju redan, och alla centralantenner och hela midevippen .....
Margaux skrev:Det är väl bara en tidsfråga innan musikindustrin lobbat till sig en ny standard där en finansiell autogiro-drm funktion gör att framtidens radio dels inte kan spelas in, dels att pengar (10 kr) dras automatisk från ditt autogiro för varje låt som du spelar på radion.
Martin skrev:Till saken hör även digital-TV-tvånget med en extra box/fjärr. Detta gör säkert att antikänslan mot DAB späs på.
Martin skrev:Jag ställer mig tveksam till behovet/efterfrågan på DAB-radio i hemmet. Ofta har man ju en dator i hemmet och kan lyssna på webradio utan att behöva köpa en speciell apparat för radiolyssning.
Nattlorden skrev:E skrev:medan Nattlordens FM-mottagning exempelvis verkar ha 46 dB
Hur blev en icke-tunerägande Nattlord inblandad här?
Nattlorden skrev:Lugnt, jag bara var lite undrande...
Vad Nagrania sysslar med har jag icke pejl på, men jag sysslar med något minst sagt dator-relaterat, ja.
Johan_Lindroos skrev: ...
Jag vill bara upplysa övriga läsare om att detta påstående inte är sant. Allt handlar bara om hur man väljer att dimensionera sändarnätet.
guldfisk skrev:Jag är skeptisk till att bredbandsuppkoppling kan nå rundradions täckningsgrad och driftsäkerhet på ett bra tag. Viktigt meddelande till allmänheten måste dessutom funka även när strömmen (oftast också bredbandet) har gått.
Vee-Eight skrev:mats:
Tillåt mig tvivla. Men siba.se kränger ju Technics sl-1210, skivspelarmotsvarigheten till Königstiger. Värt en eloge kanske.
profbd skrev:nej jag vet men det känns bättre att satsa mina pengar på ett abbonemang någonstans än att betala licens till staten
canal+ satsning på hdtv är ju lite intersant
om man kunde få flera kanaler i hd så tror jag det blir dags för parrabol
Morello skrev:Vad händer om man skickar in två toner i hans system - låt oss säga 100 Hz + 20 kHz. Hur kan man i efterhand lista ut att det fanns en ton på 20 kHz?
Bill50x skrev:Morello skrev:Vad händer om man skickar in två toner i hans system - låt oss säga 100 Hz + 20 kHz. Hur kan man i efterhand lista ut att det fanns en ton på 20 kHz?
Det sker väl på samma sätt som i alla digitala system - gissar vad som fanns där från början
/ B
guldfisk skrev:Mja, välja själv har man inte tid eller ork med alltid. Jag tycker att det kan vara trevligt med andra som serverar mig musik jag inte alltid kände till. Enkelt är huvudordet.
Argumentet med dålig mottagning gör ju bredbandsradio till ett dåligt alternativ. Dubbelriktad kommunikation kräver ju en sändare hos lyssnaren, onödigt komplicerat och batterikrävande.
Jag är skeptisk till att bredbandsuppkoppling kan nå rundradions täckningsgrad och driftsäkerhet på ett bra tag. Viktigt meddelande till allmänheten måste dessutom funka även när strömmen (oftast också bredbandet) har gått.
Jag tänkte mig stationär mottagning och där är bredband via kabel säkert bäst.
Annars tycker jag att digital mellanvåg känns rätt, där är täckningen ganska bra, om man nu skall ha envägsradio alltså.
phon skrev:Johan_Lindroos skrev: ...
Jag vill bara upplysa övriga läsare om att detta påstående inte är sant. Allt handlar bara om hur man väljer att dimensionera sändarnätet.
Det har du naturligtvis rätt i, med en sändare i varje buske når man in överallt. Med oändligt mycket pengar kan man göra nästan vadsomhelst, det är väl där nånstans Paggan har sina problem.
Det som sänds just nu når i vart fall inte in i byggnader lika bra som den FM-radio som sänds just nu. Sen är penetration i byggnader även frekvensberoende som alla känner till, och dagens DAB sänds på högre frekvens än dagen FM. Möjligen är skillnaden inte väldigt stor mellan 100 och 200 meg, men det är en skillnad ändå.
Fast huvudanledningen till att skippa DAB är att den är helt onödigt, tycker jag. Jag kör på linjen bredband istället, och där den viktigaste skillnaden är att lyssnaren skall bestämma när en viss låt, en viss intervju eller ett visst inslag skall sändas.
Sändningar skall vara lyssnarstyrda i tiden, inte opersatörsstyrda. Jag vill läsa min bok själv, när jag har lust. Inte lyssna på när nån annan läser min bok på bestämda tider. Likadant med radio och TV. Företag och organisationer får gärna göra bra program, bra låtar, skriva bra böcker och så vidare. Dom får gärna ta betalt för det också.
Däremot vill jag inte styras tidsmässigt att avnjuta innehållet i produktionerna. Det måste vara upp till den enskilde att bestämma när han vill lyssna på något, läsa något eller titta på något. Därför pod-radio eller pod-TV och liknande lösningar, radio- on-demand i det här fallet. Det finns ju till ganska stor del redan, men jag tycker att alla sändningar skall ske på det sättet.
Då är ju naturligtvis Teracoms nät obehövligt på ett sätt, men det går att använda som bredbandslänkar till besvärliga områden, eller när man är mobil.
DAB-kodad podradio kanske?
Det viktigaste i det hela är att det inte sänds ut tidsstyrda strömmar av radio eller TV-program. Programmens utsändning skall initieras av att en lyssnare begär en sändning för att han vill lyssna just då.
Och går nätet inte att använda så är det väl bara att lägga ned, finns massor av gammal kommunikationsstruktur som är nedlagd. Ångbåtar över atlanten, propellerplan eller linbanor med kalktransport till hamnen i mälaren. Vinylskivor för att ta en närliggande produkt.
Behåll gärna några sändare så kan folk om hundra år damma av sin FM eller DAB-tuner och vara lite nostalgiska.
Morello skrev:Johan,
Varför nyttjas inte AM-bandet i Sverige? I England(senast jag var där) lyssnades det mycket på AM.Reklamkanalernas ljudkvalitet blir ändå inte lidande av AM, med tillhörande brus och taskig bandbredd.
phon skrev:guldfisk skrev:Mja, välja själv har man inte tid eller ork med alltid. Jag tycker att det kan vara trevligt med andra som serverar mig musik jag inte alltid kände till. Enkelt är huvudordet.
Argumentet med dålig mottagning gör ju bredbandsradio till ett dåligt alternativ. Dubbelriktad kommunikation kräver ju en sändare hos lyssnaren, onödigt komplicerat och batterikrävande.
Jag är skeptisk till att bredbandsuppkoppling kan nå rundradions täckningsgrad och driftsäkerhet på ett bra tag. Viktigt meddelande till allmänheten måste dessutom funka även när strömmen (oftast också bredbandet) har gått.
Bra invändningar. Jag tänkte mig stationär mottagning och där är bredband via kabel säkert bäst. Täckningsgraden är nog bättre med bredband, FM-sändningarna når inte så långt utanför Sverige.
För mobil mottagning passar ju radiobaserad förbindelse rätt bra, blir långa kablar annars. Annars tycker jag att digital mellanvåg känns rätt, där är täckningen ganska bra, om man nu skall ha envägsradio alltså.
Fast min huvudfråga är att jag inte vill ha push-radio (eller push-TV) utan vill bestämma själv när jag vill lyssna, och på vad. Hur är egentligen lite mindre intressant men det kräver ju, som du säger, tvåvägsförbindelse. Man kan även ha skvalradio on-demand om man inte hinner/orkar tänka ut program själv.
Märkte häromdagen att jag tydligen lever som jag lär när jag fick tips om ett inslag på radions P1. Första tanken var att kolla på sr.se och där fanns ju inslaget, bara att lyssna direkt. Hade ingen tanke alls på att titta i nån tidning och använda köksradion, speciellt som jag inte har haft nån dagstidning på många många år.Gillar inte den strukturen heller
![]()
Undersökte lite lätt i omgivningen, de flesta tittade i tidning när inslaget går, konstaterar att dom missat det och väntar sedan på reprisen 3 dagar senare. Och den missar dom antagligen också. Gamla strukturer ändrar man inte så lätt.
Max_Headroom skrev:Många (inte här, dock) snackar om att det är SÅ viktigt att få in så många kanaler som möjligt. Diskutioner om kvalitet, såväl kulturellt osm tekniskt, verkar helt kommit bort. Vad ska vi med en massa nya kanaler till, när kvaliteten i dom som finns (framför allt P3) behöver höjas kraftigt.
mats skrev:Håller med Johan att det är lite överraskningen man kan få på radio o på tv (svappandet)
guldfisk skrev:Vad är kvalitet?
Nischad musik för dig.
Stor spännvidd i materialet.
Välgenomförda intervjuer.
Inspelningskvalitet.
Välinformerade och trevliga DJ.
etc.
P3 kanske visst uppfattas ha hög kvalitet av dem som tillhör målgruppen. Kanske ni inte hör till målgruppen? Kanske behövs det fler kanaler så att någon passar just dig?
Hubba skrev:Ville bara tipsa om dessa produkter.
[url=http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=m500§ion=stationary]Roku M500[/url]
Och det utan att datorn behöver vara igång.
Hubba skrev:Hallå,
Ville bara tipsa om dessa produkter.
[url=http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=squeezebox§ion=stationary]Squeezebox[/url]
[url=http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=m500§ion=stationary]Roku M500[/url]
Hubba skrev:Hej,
Jag köpte av jens of sweden funkade klockrent.
Min PC är 3 år gammal 2,2 Ghz 512 Mb/Ram, men du skall kunna köra slimserver på med en pc på 800mhz/256Mb ram.
Sen måste du ha ett nätverk, trådlöst eller trådat.
Hubba skrev:Grattis,
Jag tror inte att du kommer att bli besviken, se bara till att du uppgraderar till senaste mjukvaran 2.5.75. Det är med den releasen av mjukvara du får wma stöd (det behövs för svenska radikanaler). Jag har samlat på mig en länklista över Svenska radiokanaler, om du är intresserad så kan jag maila den till dig.
Mvh
Hubba
perstromgren skrev:Hubba skrev:Grattis,
Jag tror inte att du kommer att bli besviken, se bara till att du uppgraderar till senaste mjukvaran 2.5.75. Det är med den releasen av mjukvara du får wma stöd (det behövs för svenska radikanaler). Jag har samlat på mig en länklista över Svenska radiokanaler, om du är intresserad så kan jag maila den till dig.
Mvh
Hubba
Tack för tipset om mjukvara. Ja, skicka gärna länklistan!
Webbsändningar, podcasting och sändningar via 3G-näten nämns som alternativ, men dom kan väl kvalitetsmässigt inte mäta sig med FM eller DAB?
NyTeknik skrev:Tekniken som Lars Liljeryd har uppfunnit kallas Sbr - Spectral Band Replication - och är ett slags turbo som kan användas tillsammans med vilken ljudkomprimeringsteknik som helst. Genom att ta bort diskanten och sedan "hitta" den igen på matematisk väg gör Sbr ljudkomprimeringen mer än dubbelt så effektiv.
Bill50x skrev:Nu är DAB ett avslutat kapitel i Sverige. Läs på http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=43976.
Webbsändningar, podcasting och sändningar via 3G-näten nämns som alternativ, men dom kan väl kvalitetsmässigt inte mäta sig med FM eller DAB?
Så den egentliga frågan är väl snarare "Är radion död nu?"
/ B
E skrev:Blir inte det en syntetisk diskant? Och hur låter det?
Morello skrev:Ytterligare exempek på regimens "experiment", vilka bekostas med skattemedel.320 miljoner slutade notan på.
Till detta kan adderas alla pengar som medborgarna investerat i DAB-mottagare.
Morello skrev:Jag vet inte hur många DAB-mottager det finns rutn om i riket.
Morello skrev:Jag vet inte hur många DAB-mottager det finns rutn om i riket.
Man skulle kunna misstänka att man i framtiden kommer att kunna anskaffa en DAB-radio relativt billigt på begagnatmarknaden.
Morello skrev:Johan,
Jag tycker Paggans argument är tveksamma. Att man måste byta ut en massa FM-mottagare kunde man väl ha räkna ut redan från början?
guldfisk skrev:Jag tänkte vara hjälpsam och länka till utbildnings- och kulturdepartementets skrivelse, så att vi vet vad vi pratar om:
http://www.regeringen.se/sb/d/6164/a/55563
Ljudkvalitet nämns faktiskt på två-tre ställen.
flateartharn skrev:Man undrar hur många av de som skriver här som lyssnat på SR-DAB?
flateartharn skrev:För det första ljudet. FM må ha tekniska brister men en enkel Naim NAT-03 tuner låter långt mycket bättre än DAB. DAB-tekniken verkar tappa information i mängder vilket gör att musiken låter avslagen. I Pure-tunern lät basen mer o.k. via DAB än FM men inget annat. Och Naim-tunern kör över DAB minst 634 gånger.
Det andra är utbudet.
I dagens skick så är inte nedläggning av DAB något jag sörjer.
Nagrania skrev:[...] och jag tycker inte heller webradio är ett alternativ som är gott nog.....det låter helt enkelt rent förjävligt.
Det tycker inte jag!
FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Nagrania skrev:FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Det är ju just detta att man använder sig endast av 97Kb/s. och inte 256Kb/s. Det gör ju att ljudet låter kompakt utan att andas. Om man vill göra en rättvis jämförelse så bör man nog ansluta sin FM-radio till en kabel eller en bra antenn.
Nagrania skrev:FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Det är ju just detta att man använder sig endast av 97Kb/s. och inte 256Kb/s. Det gör ju att ljudet låter kompakt utan att andas.
Man bör kanske ha en bra FMradio också.... Den jämförelse som gjordes här ovan är nog att tveklöst betrakta som meningslös, t o m irrelevant.
Magnuz skrev:Nagrania skrev:FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Det är ju just detta att man använder sig endast av 97Kb/s. och inte 256Kb/s. Det gör ju att ljudet låter kompakt utan att andas.
Det låter dock bra för att vara 97Kb/s. Nu var det iofs klassisk musik som nog ofta är mindre känslig för komprimering (datareduktion alltså) än rock och pop men ändå.
Morello skrev:Vad grundar du påståendet om att klassisk musik inte skulle drabbas lika illa av snålkodning?
guldfisk skrev:Aftenposten/Forbruker.no i Norge har gjort ett test med fem DAB-radioapparater plus en hel del diskussion om digitalradio. Långt ned i artikeln hävdar bl a NRK:s distributionschef att AAC inte klarar avbrott så bra, pga långsam avkodning, medan MP2 är bättre lämpad.
Nagrania skrev:Jag har läst lite tekniska data på sändare och med den utstyrning som gäller så får man inte bättre S/N än 47dB och ett THD på 0,5%.
Nagrania skrev:
Jag har läst lite tekniska data på sändare och med den utstyrning som gäller så får man inte bättre S/N än 47dB och ett THD på 0,5%.
Det kan väl ändå inte stämma att S/N skulle ligga på den nivån? Det är ju i klass med ett bättre kasettdäck utan brusreducering. Har kört igång min Yamaha CT-7000 tuner i helgen och inte brusar det likt ett kassettdäck utan brusreducering.
Compared to radio services using MPEG Audio Layer II, radio services using HE-AAC v2 will fail later (they can cope with a slightly lower DAB signal quality), but the margin from error free reception to loss of reception is smaller.
SVT Text skrev:Dab-radio Norge satsar i år mer på det
digitala radiosystemet dab. Från juni
sänder NRK 13 radiokanaler både via
internet, dab och marknätet som byggs
för digital-tv. Ytterligare tre
kanaler lanseras bara via webben, där-
ibland surroundljudskanalen NRK 5.1.
Det analoga FM-nätet skall idag enligt Sveriges Radios sändningstillstånd täcka 99,8% av Sveriges befolkning. En täckningsgrad som få av de digitala transmissionsteknikerna kan uppfylla utan stora investeringar. Det analoga FM-nätet har dessutom en yttäckning på 90%.
För att erhålla 90% yttäckning krävs:
FM - ca 140 sändare per nät
DMB/DAB - ca 200-300 sändare per nät
För att få 25-30 % yttäckning krävs:
3G - ca 11000 stationer/sändare per nät
DVB-H - ca 3000-11000 stationer/sändare per nät
Nagrania skrev:DAB ska ju läggas ner och det har ju kostat väldigt mycket att driva i alla år som provsändningarna pågått. DAB är ju en av anledningarna till att SR måste spara 100 miljoner unde detta året.
Jag har en DAB-mottagare som ligger i mitt förvaringsskåp, hade den inkopplad ett tag men sedan P1 försvann och inga vettiga kanaler finns att lyssna på så finns det ingen anledning till att ha den inkopplad längre...Richard skrev:Orsaken till att det inte satsas på DAB är att det inte finns någon efterfrågan bland konsumenterna, de flesta lyssnar ändå på bilstereon eller köksradion, vilket fungerar tillräckligt bra för de flesta.
Richard skrev: Orsaken till att det inte satsas på DAB är att det inte finns någon efterfrågan bland konsumenterna, de flesta lyssnar ändå på bilstereon eller köksradion, vilket fungerar tillräckligt bra för de flesta. Det blir också för dyrt att satsa på DAB.
Koffe skrev:... Eller så är det bara politik - ett sista försök att behålla statlig kontroll. Och ett jättelikt "save ass"- försök från vissa grupperingar på bla SR. IP-regerar.
guldfisk skrev:Då har delrapport 2 från Radio- och TV-verkets utredning "Framtidens radio" kommit. Synpunkter kan tydligen lämnas till RTVV fram till 15 oktober.
RTVV:s pressmeddelande:
http://www.rtvv.se/se/Press/Nyheter/070629/
Direktlänk till rapporten:
http://www.rtvv.se/_upload/Publikatione ... 070629.pdf
(Hinner inte läsa nu.)
guldfisk skrev:Finns det några billiga och gärna batteridrivna IP-mottagare som klarar skivan både hemma och borta med och utan WiFi? Mobiltelefoner räknas inte - det ska vara en separat apparat.
guldfisk skrev:Nu är slutrapporten från RTVV kommit:
http://www.rtvv.se/_upload/infomatrial/ ... _tillg.pdf
(Jag har inte hunnit läsa något av den ännu.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster