Moderator: Redaktörer
I-or skrev:goat76 skrev:Som redan nämnts i första inlägget så finns det verktyg för att under mixning endast göra EQ-korrigeringar för den centrerade delen av stereofältet. Den funktionen går ofta under namnet Mid/Side EQ.
Här bör inflikas att ekvalisering av någon anledning är (eller kanske snarare var) verboten för s.k. puristinspelningar med fåmikrofonteknik. Lyckligtvis har sådant trams förpassats till den historiska skräphögen under de senaste decennierna.
Dock klangbalanserade teknikerna inspelningarna även utan ekvalisering när det begav sig genom att flytta mikrofonerna till lämpliga positioner (vilka aldrig ens är i närheten av åhörarpositionerna), där man bl.a. kan utnyttja strålningsloberna för instrumenten för att få till en hygglig klangbalans för fantomprojicerade ljudhändelser helt utan de mytiska stereosystemfelskompensationerna.
goat76 skrev:Det där är en väldigt naiv synvinkel. En liksidig lyssningstriangel är och har alltid varit en standarduppställning av högtalare, så sannolikheten att den skulle ändras är ungefär lika stor som att Sverige skulle införa danska som officiellt språk för vårat land. Det är bättre att vi utgår ifrån verkligheten istället för att sväva iväg i fantasier.
Man flyttar bara på problemet med en annan lyssningsvinkel.
petersteindl skrev:Personligen dissar jag de kurvor som Floyd Toole redovisar i sin bok, d v s att dessa kurvor skulle representera den medvetet varseblivna klangbalans man hör på det spektrala innehållet från ljudkällor i ett ekofritt rum.
Att kurvorna går att mäta för ett enskilt öra i ett konsthuvud är banalt. Man behöver inte ens mäta själv. Dessa HRTF kurvor följer nog med då man köper konsthuvudet. Men det representerar inte varsebliven klangbalans då båda öronen är i funktion och inblandade i hörandet där hjärnan sedan avkodar ett i CNS integrerat ljud från bägge öronen.
Det är en oerhört stor skillnad på monaural hearing kontra binaural hearing.
Befinner man sig i ett ekofritt rum och har en förankrad ljudkälla i given position och man har sitt huvud exempelvis 2,5 meter från ljudkällan och man vrider sitt huvud +/- 30 grader i horisontalplan, så hörs ingen väsentlig skillnad alls i det frekvensområde där Tooles kurvor uppvisar 10 dB skillnad vid 2 kHz. D v s hörseln fungerar inte på det sätt så som Tools kurvor visar.
Hörseln lyssnar som en binaural detektor och mätinstrument av ljud. HRTF är en överföringsfunktion/Transfer Function gällande hörselns detektion av riktning, d v s riktningshörandet.
Däremot, så framgår upplevda spektrala skillnader, i ekofritt rum, i frekvensområdet över 2 kHz, då man mäter eller lyssnar med långsamt svep av sinuston och håller huvudet konstant eller ställer in konstant sinuston på exempelvis 3 kHz och vrider huvudet långsamt. Detta är Stig Carlssons käpphäst.
I denna tråd finns har det diskuterats tidigare.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=72298&start=30#p2190954
petersteindl skrev:Goat, du skriver: ”att öka tydligheten”. Vad är i så fall tydlighet för egenskap?
Är det riktningstydlighet eller är det klangbalans på det spektrala innehållet? Är det tydligare riktning eller tydligare klang som menas?
Det är 2 helt separata entiteter som hörseln behandlar helt olika. Då gäller det att hålla isär dessa begrepp.
Speciellt vid inspelning.
petersteindl skrev:I-or, jag känner till allt det du här skriver.
Likväl dissar jag den kurva som Toole redovisar, som tyder på 10 dB differens vid 2 kHz.
Var och en kan ställa in den kurvan på sin eq och jämföra med rak kurva och hela tiden då med 1 högtalare.
Sedan kan var och en lyssna utan eq och vrida på huvudet +/- 30 grader och höra om skillnaden på ljudet ändras lika mycket. Eller kommer det låta i stort sett lika och lika illa oavsett sitt eget huvuds horisontella vinkel inom +/- 30 grader.
Ta ut högtalaren i frifält/trädgården och lyssna. Har ni ingen högtalare att tillgå utomhus, så ställ någon ni känner 2,5 meter bort och låt denne person läsa text. Vrid sedan ditt eget huvud 30 grader och lyssna på talarens röstklang och bedöm om den ändrar sig i paritet med dessa 10 dB eq vid 2 kHz som eq skulle ge.
Man kan använda ögonbindel vid dessa tester, eller blunda.
Talaren behöver inte flytta på sig. Det är bara för lyssnaren att vrida sitt eget huvud.
petersteindl skrev:Ganska vanligt fenomen. Oftast i samband med frisersalongens rumsresonanser som bussens lågfrekventa ljud accentuerar. Då ökar ljudnivån i frisersalongen högst betydligt och därmed låter bussen närmare än vad den skulle göra utan rumsresonanserna. Hade samma problem i Ljudbutiken på Scheelegatan år1980 till 1983, då vi installerade ytterligare fönster med mellanrum till de yttre fönsteglasen. Då minskades problemet högst avsevärt.
Men det är inga stereosystemfel.
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Ganska vanligt fenomen. Oftast i samband med frisersalongens rumsresonanser som bussens lågfrekventa ljud accentuerar. Då ökar ljudnivån i frisersalongen högst betydligt och därmed låter bussen närmare än vad den skulle göra utan rumsresonanserna. Hade samma problem i Ljudbutiken på Scheelegatan år1980 till 1983, då vi installerade ytterligare fönster med mellanrum till de yttre fönsteglasen. Då minskades problemet högst avsevärt.
Men det är inga stereosystemfel.
Naturligtvis inte.
Det är väl inget "fel" överhuvudtaget. Jag bara tänkte på hur ljud i verkliga verkligheten beter sig lite hursomhelst beroende på lyssningsmiljö och källa.
Mer som - har inte nästan allt vi hör en massa... "fel"? Och är inte hjärnan rätt bra på att fixa dem hyfsat?
Fixar den inte en del framför ett par högtalare också? (och/eller ställer till det..?)
goat76 skrev:petersteindl skrev:Goat, du skriver: ”att öka tydligheten”. Vad är i så fall tydlighet för egenskap?
Är det riktningstydlighet eller är det klangbalans på det spektrala innehållet? Är det tydligare riktning eller tydligare klang som menas?
Det är 2 helt separata entiteter som hörseln behandlar helt olika. Då gäller det att hålla isär dessa begrepp.
Den skillnad som jag upplever är att den EQ-justeringen jag lagt på sångarens röst gör att riktningstydligheten av sångarens centrala position mellan högtalarna ökar, men utöver det påverkas naturligtvis även klarheten i rösten som inte längre låter lika "dull".
Jag har gjort tre nya ljudfiler som är vanliga 2-kanalsspår, vilka du och vem som helst här utan multikanalsystem kan lyssna på och jämföra.
Ljudspår utan någon EQ-justering:
https://www.dropbox.com/scl/fi/r19xu6id ... uw2ez&dl=0
Ljudspår med en 3 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/1l6grdd5 ... 5at26&dl=0
Ljudspår med en 6 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vgirywtq ... 76p3f&dl=0
Kraniet skrev:Ang uppställningsvinkeln så anger Dolby 22-30 grader till frontarna i sina placeringsguider
IÖs kompenseringar av stereosystemfel uppgår väl förresten till något tiotal justeringar? Den enda som verkat fastnat i folks huven är den vid 1500 Hz (är väl den som varit enklast att förklara). Hans kompensering vid 1500 Hz är väl dessutom bara typ 1 dB eller nåt sådant? Andra kompenseringar ska väl handla om så lite som 0,5 dB? Jag kan förstås komma ihåg fel, svaren finns i sökfunktionen på forat
Sen finns det ju mer än ett sätt att hantera problemen. Carlssons högtalare är ju ett sätt tex.
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:Goat, du skriver: ”att öka tydligheten”. Vad är i så fall tydlighet för egenskap?
Den skillnad som jag upplever är att den EQ-justeringen jag lagt på sångarens röst gör att riktningstydligheten av sångarens centrala position mellan högtalarna ökar, men utöver det påverkas naturligtvis även klarheten i rösten som inte längre låter lika "dull".
Jag har gjort tre nya ljudfiler som är vanliga 2-kanalsspår, vilka du och vem som helst här utan multikanalsystem kan lyssna på och jämföra.
Ljudspår utan någon EQ-justering:
https://www.dropbox.com/scl/fi/r19xu6id ... uw2ez&dl=0
Ljudspår med en 3 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/1l6grdd5 ... 5at26&dl=0
Ljudspår med en 6 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vgirywtq ... 76p3f&dl=0
Jag har laddat ner och skall lyssna vid tillfälle.
En typ av jämförelse som bör göras, anser jag, och det är att jämföra dessa filer då man enkom spelar på 1 högtalare. De med balanskontroll har det enkelt. Vilken fil låter då bäst? Hur blir det i stället, då man spelar filerna via 2 högtalare? Kommer den ena filen utan eq återgiven med 1 högtalare att låta som en av de eq-ade filerna återgiven med 2 högtalare? Eller tycker man lika mellan filerna, oavsett om man lyssnar via 1 högtalare eller via 2 högtalare?
Det är ju det som kompensationen gäller. Hur skall huvudet vara vänt då man lyssnar på 1 högtalare? Blir det skillnad mellan filerna om man roterar huvudet lite?
goat76 skrev:Här är en video på 5 minuter som beskriver problemet på ett bra och kortfattat vis. Herren i videon tror jag dock överdriver problematiken en aning och beskriver det hela från ett "worst case scenario"-perspektiv, där skillnaden blir uppemot 6 dB från närfältslyssningen i studion jämfört med det längre lyssningsavståndet vid hemmalyssningen. Verkligheten är nog säkert den att en genomsnittlig lyssningsmiljö landar någonstans mittemmelan dessa extrema situationer, och att de EQ-korrigeringar som sker under mixning för att öka tydligheten av fantomprojicerade ljudobjekt säkert låter ganska rätt för de flesta.
[ YouTube ]
Kraniet skrev:Ett eventuellt problem med den här jämförelsen med centerhögtalaren är om frekvensgången hos centerhögtalaren är korrekt/relevant jämförelse?
Kraniet skrev: inspelningen är mastrad med stereohögtalare så va dippen närvarande vid mastring och borde ju då vara det som bäst återspeglar hur materialet på skivan är tänkt att låta?
Morello skrev:Ser nu att det finns filer för oss tvåkanalskonservativa - lyssnar och återkopplar under kvällen.
Thomas_A skrev:Av spåren jag lyssnat på låter den ojusterade rösten naturligast på mina högtalare, +6 dB sämst. Samma resultat med mina moddade DT150 hörlurar. Men då är mina högtalare redan +1.5 dB vid cirka 2 kHz.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Av spåren jag lyssnat på låter den ojusterade rösten naturligast på mina högtalare, +6 dB sämst. Samma resultat med mina moddade DT150 hörlurar. Men då är mina högtalare redan +1.5 dB vid cirka 2 kHz.
Jag la precis upp ljudfilerna i tråden på ASR.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster