Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav I-or » 2025-05-15 13:41

Jag har följande kommentarer:

1. Det är helt korrekt att klangavvikelserna i den otydligt definierade grupp avvikelser som anses utgöra de s.k. stereosystemfelen definitivt inte kan korrigeras vid avspelning på ett övergripande sätt. Stereosystemfelen har åtskilliga gånger diskuterats tidigare, bl.a. i nedanstående länkar.

Generellt om stereosystemfelskompensation:

viewtopic.php?p=2228537#p2228537


Klangavvikelser vid fantomprojektion:

viewtopic.php?p=2228933#p2228933


Klangavvikelser vid fantomprojektion och inverkan av centerhögtalare

viewtopic.php?f=10&t=72945&p=2219725&hilit=stereosystemfel#p2219725


Regnbågseffekten (d.v.s. att ljudsceneriet uppfattas vara något högre mitt mellan högtalarna):

viewtopic.php?p=2203644#p2203644

viewtopic.php?p=2332638#p2332638


2. Det är, till skillnad från vad många tror, långt ifrån skrivet i sten att lyssningsvinkeln alltid är 30 grader i musikstudior. Detta är förvisso den vanligaste uppställningen, men även om ITU för lyssningsrum föreskriver 30 grader och EBU föreskriver ungefär 30 grader skiljer vinklarna i praktiken högst betydligt mellan de två eller tre par studiomonitorer som typiskt utnyttjas vid lyssningen i större studior. Vanligen finner man vinklar mellan ca 20 och ca 30 grader och på detta sätt har det sett ut i samtliga större studior som jag har besökt. För inspelningar in situ av t.ex. akustisk jazzmusik och klassisk musik står monitorerna ofta uppställda med en vinkel om ca 22-25 grader, d.v.s. mycket likt typisk hemmiljö.

De akustiska förutsättningarna för studior och hem skiljer dessutom högst betydligt, varför en mindre lyssningsvinkel kan vara fördelaktig i det senare fallet, då förstareflektionerna mot sidoväggarna breddar ljudsceneriet något och dessutom leder till mindre väldefinierad fantomprojektion. Till detta kommer inverkan av högtalarväggen som också reducerar tydligheten för fantomprojektionen i hemmiljö. En något mindre lyssningsvinkel mildrar problemet även här.

Eftersom de akustiska förutsättningarna alltså är tydligt olika är det således inte rimligt att uppställningen i hemmiljö ska vara i det närmaste identisk med en av uppställningarna i studiomiljö även om det är den vanligaste.

För övrigt är skillnaderna för HRTF:er så pass små mellan vinklar om 23 (typisk lyssningsvinkel i hemmiljö) och 30 (vanligast i studiomiljö) grader att de i sammanhanget är försumbara. Här bör man även känna till att de individuella skillnaderna mellan olika lyssnare inte är försumbara för frekvenser runt 1 kHz och enorma för högre frekvenser.


https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/re ... !PDF-E.pdf

https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav goat76 » 2025-05-15 13:47

I-or skrev:
goat76 skrev:Som redan nämnts i första inlägget så finns det verktyg för att under mixning endast göra EQ-korrigeringar för den centrerade delen av stereofältet. Den funktionen går ofta under namnet Mid/Side EQ.


Här bör inflikas att ekvalisering av någon anledning är (eller kanske snarare var) verboten för s.k. puristinspelningar med fåmikrofonteknik. Lyckligtvis har sådant trams förpassats till den historiska skräphögen under de senaste decennierna.

Dock klangbalanserade teknikerna inspelningarna även utan ekvalisering när det begav sig genom att flytta mikrofonerna till lämpliga positioner (vilka aldrig ens är i närheten av åhörarpositionerna), där man bl.a. kan utnyttja strålningsloberna för instrumenten för att få till en hygglig klangbalans för fantomprojicerade ljudhändelser helt utan de mytiska stereosystemfelskompensationerna.


Ja, det finns absolut inga skäl att inte använda korrektionsverktyg när så behövs, diverse fel kan ju dessutom vara väldigt svåra att upptäcka vid själva inspelningsstadiet då kanske endast ett par hörlurar kan ha använts som monitorsystem där inspelningen ägde rum.

Jag tror att många audiofiler förutsätter att det orörda inspelade materialet är någon slags schablonbild av verklighetens ljud, och att all form av ”manipulation” av det inspelade materialet alltid kommer innebära en slags förvanskning och ett steg ifrån hur det i verkligheten lät. Många gånger behöver materialet bearbetas för att låta mer likt den verklighet så som det lät på plats. Att spela in något och få det att låta likt verkligheten är inte en lätt uppgift, och klart mycket svårare än att balansera in ett återgivningsljudsystem.

Man ska inte vara rädd för att använda de verktyg som finns tillgängliga, oavsett vad målet är med ljudproduktionen. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57954
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav Nattlorden » 2025-05-15 15:17

goat76 skrev:Det där är en väldigt naiv synvinkel. En liksidig lyssningstriangel är och har alltid varit en standarduppställning av högtalare, så sannolikheten att den skulle ändras är ungefär lika stor som att Sverige skulle införa danska som officiellt språk för vårat land. Det är bättre att vi utgår ifrån verkligheten istället för att sväva iväg i fantasier.

Man flyttar bara på problemet med en annan lyssningsvinkel.


Det var standard med häst och vagn också...

Om man bara flyttar problement vet du inte om du inte undersöker saken, utan det kan du inte bara kasta ur dig påståenden. :roll:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41113
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav petersteindl » 2025-05-15 15:31

Personligen dissar jag de kurvor som Floyd Toole redovisar i sin bok, d v s att dessa kurvor skulle representera den medvetet varseblivna klangbalans man hör på det spektrala innehållet från ljudkällor i ett ekofritt rum.

Att kurvorna går att mäta för ett enskilt öra i ett konsthuvud är banalt. Man behöver inte ens mäta själv. Dessa HRTF kurvor följer nog med då man köper konsthuvudet. Men det representerar inte varsebliven klangbalans då båda öronen är i funktion och inblandade i hörandet där hjärnan sedan avkodar ett i CNS integrerat ljud från bägge öronen.
Det är en oerhört stor skillnad på monaural hearing kontra binaural hearing.

Befinner man sig i ett ekofritt rum och har en förankrad ljudkälla i given position och man har sitt huvud exempelvis 2,5 meter från ljudkällan och man vrider sitt huvud +/- 30 grader i horisontalplan, så hörs ingen väsentlig skillnad alls i det frekvensområde där Tooles kurvor uppvisar 10 dB skillnad vid 2 kHz. D v s hörseln fungerar inte på det sätt så som Tools kurvor visar.

Hörseln lyssnar som en binaural detektor och mätinstrument av ljud. HRTF är en överföringsfunktion/Transfer Function gällande hörselns detektion av riktning, d v s riktningshörandet.

Däremot, så framgår upplevda spektrala skillnader, i ekofritt rum, i frekvensområdet över 2 kHz, då man mäter eller lyssnar med långsamt svep av sinuston och håller huvudet konstant eller ställer in konstant sinuston på exempelvis 3 kHz och vrider huvudet långsamt. Detta är Stig Carlssons käpphäst.

I denna tråd finns har det diskuterats tidigare.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=72298&start=30#p2190954
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav goat76 » 2025-05-15 17:44

Här är en video på 5 minuter som beskriver problemet på ett bra och kortfattat vis. Herren i videon tror jag dock överdriver problematiken en aning och beskriver det hela från ett "worst case scenario"-perspektiv, där skillnaden blir uppemot 6 dB från närfältslyssningen i studion jämfört med det längre lyssningsavståndet vid hemmalyssningen. Verkligheten är nog säkert den att en genomsnittlig lyssningsmiljö landar någonstans mittemmelan dessa extrema situationer, och att de EQ-korrigeringar som sker under mixning för att öka tydligheten av fantomprojicerade ljudobjekt säkert låter ganska rätt för de flesta. :)


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41113
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav petersteindl » 2025-05-15 17:53

Goat, du skriver: ”att öka tydligheten”. Vad är i så fall tydlighet för egenskap?

Är det riktningstydlighet eller är det klangbalans på det spektrala innehållet? Är det tydligare riktning eller tydligare klang som menas?

Det är 2 helt separata entiteter som hörseln behandlar helt olika. Då gäller det att hålla isär dessa begrepp.
Speciellt vid inspelning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav I-or » 2025-05-15 18:12

petersteindl skrev:Personligen dissar jag de kurvor som Floyd Toole redovisar i sin bok, d v s att dessa kurvor skulle representera den medvetet varseblivna klangbalans man hör på det spektrala innehållet från ljudkällor i ett ekofritt rum.

Att kurvorna går att mäta för ett enskilt öra i ett konsthuvud är banalt. Man behöver inte ens mäta själv. Dessa HRTF kurvor följer nog med då man köper konsthuvudet. Men det representerar inte varsebliven klangbalans då båda öronen är i funktion och inblandade i hörandet där hjärnan sedan avkodar ett i CNS integrerat ljud från bägge öronen.
Det är en oerhört stor skillnad på monaural hearing kontra binaural hearing.

Befinner man sig i ett ekofritt rum och har en förankrad ljudkälla i given position och man har sitt huvud exempelvis 2,5 meter från ljudkällan och man vrider sitt huvud +/- 30 grader i horisontalplan, så hörs ingen väsentlig skillnad alls i det frekvensområde där Tooles kurvor uppvisar 10 dB skillnad vid 2 kHz. D v s hörseln fungerar inte på det sätt så som Tools kurvor visar.

Hörseln lyssnar som en binaural detektor och mätinstrument av ljud. HRTF är en överföringsfunktion/Transfer Function gällande hörselns detektion av riktning, d v s riktningshörandet.

Däremot, så framgår upplevda spektrala skillnader, i ekofritt rum, i frekvensområdet över 2 kHz, då man mäter eller lyssnar med långsamt svep av sinuston och håller huvudet konstant eller ställer in konstant sinuston på exempelvis 3 kHz och vrider huvudet långsamt. Detta är Stig Carlssons käpphäst.

I denna tråd finns har det diskuterats tidigare.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=72298&start=30#p2190954


Min erfarenhet är att i ekofri miljö finns det HRTF-beroende skillnader som åtminstone i någon mån liknar de som Toole redovisar i Sound Reproduction. Dessa skillnader är i mitt fall mycket mindre och har dessutom inte samma frekvensgång. Ytterligare föreligger små skillnader mellan vänster och höger öra. Givet de enorma individuella variationerna och de icke-representativa egenskaperna för konsthuvudena ska man aldrig tolka in för mycket vad gäller detaljerna för generella HRTF:er.

Trumhinnorna registrerar förstås samma signal (spegelvänd) i Tooles exempel vare sig det handlar om vänster eller höger högtalare eftersom det handlar om mono, så den binaurala perceptionen är inte en avgörande faktor just här. För övrigt är Toole långt ifrån ensam om att uppmärksamma detta - liknande resonemang har förts sedan 1980-talet när HRTF-mätningar blev vanligt förekommande.

I reflektiv miljö blir resultaten mycket beroende av högtalarnas spridningsegenskaer, speciellt för tidiga horisontella reflektioner, i kombination med uppställning och rumsdämpning.

Den intresserade finner en bra genomgång av teori och mätteknik bakom HRTF:er här: https://www.researchgate.net/publicatio ... s_A_Review

Det viktiga är dock fortfarande att s.k. stereosystemfelskompensation inte är en framkomlig lösning ens teoretiskt sett.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav goat76 » 2025-05-15 18:32

petersteindl skrev:Goat, du skriver: ”att öka tydligheten”. Vad är i så fall tydlighet för egenskap?

Är det riktningstydlighet eller är det klangbalans på det spektrala innehållet? Är det tydligare riktning eller tydligare klang som menas?

Det är 2 helt separata entiteter som hörseln behandlar helt olika. Då gäller det att hålla isär dessa begrepp.
Speciellt vid inspelning.


Den skillnad som jag upplever är att den EQ-justeringen jag lagt på sångarens röst gör att riktningstydligheten av sångarens centrala position mellan högtalarna ökar, men utöver det påverkas naturligtvis även klarheten i rösten som inte längre låter lika "dull".

Jag har gjort tre nya ljudfiler som är vanliga 2-kanalsspår, vilka du och vem som helst här utan multikanalsystem kan lyssna på och jämföra.

Ljudspår utan någon EQ-justering:
https://www.dropbox.com/scl/fi/r19xu6id ... uw2ez&dl=0

Ljudspår med en 3 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/1l6grdd5 ... 5at26&dl=0

Ljudspår med en 6 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vgirywtq ... 76p3f&dl=0

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41113
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav petersteindl » 2025-05-15 19:00

I-or, jag känner till allt det du här skriver.

Likväl dissar jag den kurva som Toole redovisar, som tyder på 10 dB differens vid 2 kHz.

Var och en kan ställa in den kurvan på sin eq och jämföra med rak kurva och hela tiden då med 1 högtalare.
Sedan kan var och en lyssna utan eq och vrida på huvudet +/- 30 grader och höra om skillnaden på ljudet ändras lika mycket. Eller kommer det låta i stort sett lika och lika illa oavsett sitt eget huvuds horisontella vinkel inom +/- 30 grader.

Ta ut högtalaren i frifält/trädgården och lyssna. Har ni ingen högtalare att tillgå utomhus, så ställ någon ni känner 2,5 meter bort och låt denne person läsa text. Vrid sedan ditt eget huvud 30 grader och lyssna på talarens röstklang och bedöm om den ändrar sig i paritet med dessa 10 dB eq vid 2 kHz som eq skulle ge.

Man kan använda ögonbindel vid dessa tester, eller blunda.
Talaren behöver inte flytta på sig. Det är bara för lyssnaren att vrida sitt eget huvud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 22328
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav E » 2025-05-15 19:25

Senast redigerad av E 2025-05-15 19:30, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM
 
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav JM » 2025-05-15 19:26

petersteindl skrev:I-or, jag känner till allt det du här skriver.

Likväl dissar jag den kurva som Toole redovisar, som tyder på 10 dB differens vid 2 kHz.

Var och en kan ställa in den kurvan på sin eq och jämföra med rak kurva och hela tiden då med 1 högtalare.
Sedan kan var och en lyssna utan eq och vrida på huvudet +/- 30 grader och höra om skillnaden på ljudet ändras lika mycket. Eller kommer det låta i stort sett lika och lika illa oavsett sitt eget huvuds horisontella vinkel inom +/- 30 grader.

Ta ut högtalaren i frifält/trädgården och lyssna. Har ni ingen högtalare att tillgå utomhus, så ställ någon ni känner 2,5 meter bort och låt denne person läsa text. Vrid sedan ditt eget huvud 30 grader och lyssna på talarens röstklang och bedöm om den ändrar sig i paritet med dessa 10 dB eq vid 2 kHz som eq skulle ge.

Man kan använda ögonbindel vid dessa tester, eller blunda.
Talaren behöver inte flytta på sig. Det är bara för lyssnaren att vrida sitt eget huvud.

Peter du är väg mot något viktigt. Lösningen ligger inte i fysiken.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 832
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Ogjort » 2025-05-15 23:27

Hur förhåller sig stereosystemfel till "systemfel" vid ljudupplevelse direkt i verkliga verkligheten?

Typ: ett ögonblick när bussen åkte förbi så lär det som om den hoppade in i fönsternischen vid frisersalongen...

Nyfiken Olsén
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41113
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav petersteindl » 2025-05-15 23:46

Ganska vanligt fenomen. Oftast i samband med frisersalongens rumsresonanser som bussens lågfrekventa ljud accentuerar. Då ökar ljudnivån i frisersalongen högst betydligt och därmed låter bussen närmare än vad den skulle göra utan rumsresonanserna. Hade samma problem i Ljudbutiken på Scheelegatan år1980 till 1983, då vi installerade ytterligare fönster med mellanrum till de yttre fönsteglasen. Då minskades problemet högst avsevärt.

Men det är inga stereosystemfel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 832
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Ogjort » 2025-05-16 00:07

petersteindl skrev:Ganska vanligt fenomen. Oftast i samband med frisersalongens rumsresonanser som bussens lågfrekventa ljud accentuerar. Då ökar ljudnivån i frisersalongen högst betydligt och därmed låter bussen närmare än vad den skulle göra utan rumsresonanserna. Hade samma problem i Ljudbutiken på Scheelegatan år1980 till 1983, då vi installerade ytterligare fönster med mellanrum till de yttre fönsteglasen. Då minskades problemet högst avsevärt.

Men det är inga stereosystemfel.


Naturligtvis inte.
Det är väl inget "fel" överhuvudtaget. Jag bara tänkte på hur ljud i verkliga verkligheten beter sig lite hursomhelst beroende på lyssningsmiljö och källa.
Mer som - har inte nästan allt vi hör en massa... "fel"? Och är inte hjärnan rätt bra på att fixa dem hyfsat?
Fixar den inte en del framför ett par högtalare också? (och/eller ställer till det..?)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41113
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav petersteindl » 2025-05-16 01:59

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:Ganska vanligt fenomen. Oftast i samband med frisersalongens rumsresonanser som bussens lågfrekventa ljud accentuerar. Då ökar ljudnivån i frisersalongen högst betydligt och därmed låter bussen närmare än vad den skulle göra utan rumsresonanserna. Hade samma problem i Ljudbutiken på Scheelegatan år1980 till 1983, då vi installerade ytterligare fönster med mellanrum till de yttre fönsteglasen. Då minskades problemet högst avsevärt.

Men det är inga stereosystemfel.


Naturligtvis inte.
Det är väl inget "fel" överhuvudtaget. Jag bara tänkte på hur ljud i verkliga verkligheten beter sig lite hursomhelst beroende på lyssningsmiljö och källa.
Mer som - har inte nästan allt vi hör en massa... "fel"? Och är inte hjärnan rätt bra på att fixa dem hyfsat?
Fixar den inte en del framför ett par högtalare också? (och/eller ställer till det..?)


Jo, hjärnan är synnerligen bra på att avkoda inkommande ljudvågor så att ljud kan upplevas så adekvat som möjligt. Det mest luriga ljudfenomen jag vet är i gatukorsningar i stan med 2-3 våningshus eller mer.
Då man går på trottoaren och är nära korsningen, så kan en bil komma från vänster som man inte ännu ser, men det låter som den kommer från höger och det beror på att reflexen från ljudvågorna från bilen först når sidoväggen i huset vid trottoaren till höger om en, innan ljudet når runt närmaste hörn och innan bilen syns. Då kan man bli rejält lurad. Det är alltså inte ett eko, men det är en reflektion som når öronen innan bilens direktljud uppfattas. Då blir väggreflexen till höger så som det vore ett direktljud från en bil kommandes från höger. Ganska lurigt.

Vad gäller högtalarljud och ljudåtergivning så har jag en helt annan och ofta snarast en diametralt motsatt uppfattning hur det fungerar i jämförelse med alla människor genom alla tider. Jag vågar faktiskt påstå det. :D :lol: 8)

Jag har i stort sett dissat mycket av det som skrivs gällande ljud i akustikböcker och forskningslitteratur och gällande hörseln. Det finns dock vissa fantastiskt bra undantag och man får plocka smultronen i flertalet av akustikböckerna, lite här och lite där.
Jag är imponerad av Beranek - Acoustics. Hats off. Även vissa andra kioskvältare på området är bra, men har vissa fel. Ett exempel är Spatial Hearing: The Psychophysics of Human Sound Localization av Jens Blauert.
Boken är som en hörnsten på området, men det finns vissa fundamentala fel. Det gäller att komma förbi dessa och våga stå för sin sak, oavsett vad andra säger och tycker. Det kan man först göra då man under lång tid försökt falsifiera sina egna hypoteser men misslyckats och istället staplat vidimeringar av sina egna hypoteser.
Felen inom undersökningar på hörseln uppstår då undersökningarna görs via hörlurar och därefter extrapoleras till hur hörseln skulle höra externa ljudkällor. Det funkar inte.
Det är 2 helt skilda världar som egentligen är oförenliga.
Ett annat fel är de tidiga hypoteserna och undersökningarna gällande ITD, Interaural Time Difference. Dessa felantaganden har lett till många återvändsgränder på området.

Jag har förkastat det som kallas summing localization och ibland kallad Summationsprincipen i sin helhet gällande hur hörseln hör stereo med dess fantomprojicering av ljudobjekt. Jag har motvilligt accepterat den teorin även fast jag vet att min hörsel inte funkar enligt den teorin och ingen annans hörsel heller. Men i brist på annat. . .
Jag har även förkastat de teorier som vill avlägsna korskorrelationen mellan öronen vid stereolyssning med 2 högtalare. Idag ser jag det som befängt men jag var viss anhängare av detta synsätt för 10 år sedan.

Då finns det inte mycket kvar i teoriväg över hur hörseln detekterar riktning och speciellt vid fantomprojicering av ljudobjekt. Men det finns 1 princip som funkar perfekt gällande lokalisation av ljudkällor i stereo och den innebär en helt ny värld för ljudåtergivning med 2 eller fler kanaler/högtalare. Så ser jag på saken.

Jag har förkastat att fantomprojicering av ljudkällor/ljudobjekt skulle vara en slags illusion, eller något som hörseln bygger upp.
Jag har även förkastat teorierna att det finns fjädrar mellan luftmolekylerna så att luften fungerar som elastiskt medium. Det finns inga fjädrar mellan molekylerna i luften. Där är det vacuum. Men luften som medium beter sig som en elastisk fjäder, dock utan fjädrar. Matematiken blir samma men fysiken är helt olika. Då gäller det att ta reda på hur fysiken funkar.

Jag har även förkastat mycket annat gällande ljud som står i läroböckerna. Saker går att bevisa. Det är först då man vågar ta steget från gängse traditionella syn, som verkligheten tittar fram runt hörnet, d v s vad entiteten Ljud egentligen är och därmed hur ljudåtergivning egentligen borde ske.

Som jag ser det, så har mänskligheten inte ens påbörjat, eller kommit fram till startklossarna i, racet mot ljudåtergivningens målgång. Där väntar något helt annat än gårdagens och dagens ljud. Det finns/fanns vissa som närmade sig startklossarna eller som till och med stod i startklossarna, men längre än så har man ännu inte kommit.

Innan man hittat stereosystemfel, så måste man funnit det som man kan kalla stereosystemrätt. Man kan inte hitta fel om man inte vet vad som är rätt. Man letar där det är som ljusast d v s där man enklast kan mäta. Men informationen befinner sig i det fördolda mörkret än så länge.

Jag ämnar dock inte skriva gällande detta förrän då rätt tidpunkt gives och då i petersteindl?-tråden, hade jag tänkt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41113
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav petersteindl » 2025-05-16 02:00

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Goat, du skriver: ”att öka tydligheten”. Vad är i så fall tydlighet för egenskap?

Är det riktningstydlighet eller är det klangbalans på det spektrala innehållet? Är det tydligare riktning eller tydligare klang som menas?

Det är 2 helt separata entiteter som hörseln behandlar helt olika. Då gäller det att hålla isär dessa begrepp.
Speciellt vid inspelning.


Den skillnad som jag upplever är att den EQ-justeringen jag lagt på sångarens röst gör att riktningstydligheten av sångarens centrala position mellan högtalarna ökar, men utöver det påverkas naturligtvis även klarheten i rösten som inte längre låter lika "dull".

Jag har gjort tre nya ljudfiler som är vanliga 2-kanalsspår, vilka du och vem som helst här utan multikanalsystem kan lyssna på och jämföra.

Ljudspår utan någon EQ-justering:
https://www.dropbox.com/scl/fi/r19xu6id ... uw2ez&dl=0

Ljudspår med en 3 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/1l6grdd5 ... 5at26&dl=0

Ljudspår med en 6 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vgirywtq ... 76p3f&dl=0


Jag har laddat ner och skall lyssna vid tillfälle.

En typ av jämförelse som bör göras, anser jag, och det är att jämföra dessa filer då man enkom spelar på 1 högtalare. De med balanskontroll har det enkelt. Vilken fil låter då bäst? Hur blir det i stället, då man spelar filerna via 2 högtalare? Kommer den ena filen utan eq återgiven med 1 högtalare att låta som en av de eq-ade filerna återgiven med 2 högtalare? Eller tycker man lika mellan filerna, oavsett om man lyssnar via 1 högtalare eller via 2 högtalare?
Det är ju det som kompensationen gäller. Hur skall huvudet vara vänt då man lyssnar på 1 högtalare? Blir det skillnad mellan filerna om man roterar huvudet lite?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12801
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Kraniet » 2025-05-16 08:15

Ang uppställningsvinkeln så anger Dolby 22-30 grader till frontarna i sina placeringsguider

IÖs kompenseringar av stereosystemfel uppgår väl förresten till något tiotal justeringar? Den enda som verkat fastnat i folks huven är den vid 1500 Hz (är väl den som varit enklast att förklara). Hans kompensering vid 1500 Hz är väl dessutom bara typ 1 dB eller nåt sådant? Andra kompenseringar ska väl handla om så lite som 0,5 dB? Jag kan förstås komma ihåg fel, svaren finns i sökfunktionen på forat :)

Sen finns det ju mer än ett sätt att hantera problemen. Carlssons högtalare är ju ett sätt tex.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15319
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Harryup » 2025-05-16 10:52

Ser väl ett och annat problem med att justera i högtalarna för systemfel.
Hur väl fungerar kompensationen när man har olika frekvensgång mellan höger och vänster högtalare beroende på placering?
Och om man equar för att få "bästa" möjliga återgivning, hur mycket har man förstört eftersom justeringen ju kan blivit fullständigt raderad?
Hur försäkrar man sig om att man inte justerar bort höjningarna eftersom dom är "hemliga"?
Vilka fabrikat har kompenseringar i högtalare?
Kompenserar någon tillverkare eller codec för detta om man i en processor väljer fantomcenter eller inte? Eller om man väljer mellan fullområdescenter eller liten?
Blir det fel om man sätter en normal högtalare som center?
Vad händer om man sätter en kompenserad högtalare som center?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav I-or » 2025-05-16 11:03

Kraniet skrev:Ang uppställningsvinkeln så anger Dolby 22-30 grader till frontarna i sina placeringsguider

IÖs kompenseringar av stereosystemfel uppgår väl förresten till något tiotal justeringar? Den enda som verkat fastnat i folks huven är den vid 1500 Hz (är väl den som varit enklast att förklara). Hans kompensering vid 1500 Hz är väl dessutom bara typ 1 dB eller nåt sådant? Andra kompenseringar ska väl handla om så lite som 0,5 dB? Jag kan förstås komma ihåg fel, svaren finns i sökfunktionen på forat :)

Sen finns det ju mer än ett sätt att hantera problemen. Carlssons högtalare är ju ett sätt tex.


Återigen, det är principiellt omöjligt att övergripande korrigera klangavvikelsedelen av de kryptiska s.k. stereosystemfelen via frekvensgång och spridning eftersom dessa fel varierar beroende på metodiken vid inspelningen.

Dessutom är produktionsspridningen för frekvensgången för högtalare från Ino Audio (liksom alla andra tillverkare) långt större än 0,5 dB: viewtopic.php?f=3&t=73409
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav goat76 » 2025-05-16 12:12

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:Goat, du skriver: ”att öka tydligheten”. Vad är i så fall tydlighet för egenskap?

Är det riktningstydlighet eller är det klangbalans på det spektrala innehållet? Är det tydligare riktning eller tydligare klang som menas?

Det är 2 helt separata entiteter som hörseln behandlar helt olika. Då gäller det att hålla isär dessa begrepp.
Speciellt vid inspelning.


Den skillnad som jag upplever är att den EQ-justeringen jag lagt på sångarens röst gör att riktningstydligheten av sångarens centrala position mellan högtalarna ökar, men utöver det påverkas naturligtvis även klarheten i rösten som inte längre låter lika "dull".

Jag har gjort tre nya ljudfiler som är vanliga 2-kanalsspår, vilka du och vem som helst här utan multikanalsystem kan lyssna på och jämföra.

Ljudspår utan någon EQ-justering:
https://www.dropbox.com/scl/fi/r19xu6id ... uw2ez&dl=0

Ljudspår med en 3 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/1l6grdd5 ... 5at26&dl=0

Ljudspår med en 6 dB höjning vid 1,8 kHz och med en branthet på Q3:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vgirywtq ... 76p3f&dl=0


Jag har laddat ner och skall lyssna vid tillfälle.

En typ av jämförelse som bör göras, anser jag, och det är att jämföra dessa filer då man enkom spelar på 1 högtalare. De med balanskontroll har det enkelt. Vilken fil låter då bäst? Hur blir det i stället, då man spelar filerna via 2 högtalare? Kommer den ena filen utan eq återgiven med 1 högtalare att låta som en av de eq-ade filerna återgiven med 2 högtalare? Eller tycker man lika mellan filerna, oavsett om man lyssnar via 1 högtalare eller via 2 högtalare?
Det är ju det som kompensationen gäller. Hur skall huvudet vara vänt då man lyssnar på 1 högtalare? Blir det skillnad mellan filerna om man roterar huvudet lite?


De saker jag kan rapportera efter ett relativt snabbt lyssningstest med mina testfiler, är följande:

    1. Ljudfilen utan någon EQ-korrigering låter mer "dull"/avtrubbat när den spelas upp som fantomcenter än hur den låter när den spelas upp i endast vänster högtalare.

    2. Ljudfilerna med 3 dB samt den med 6 dB förstärkning vid 1,8 kHz låter som fantomcentrerade ljud mer likt ljudfilen utan EQ-justering panorerad till vänster högtalare.

    3. Både ljudfilerna med 3 dB samt den med 6 dB förstärkning vid 1,8 kHz låter av naturliga skäl ännu mer tydligare när de panoreras till vänster högtalare, men den ökade tydligheten låter nu aningen för påfrestande. Men nu är det ju så att den här typen av EQ åtgärd är tänkt att vinna tillbaka den förlorade energin som sker när ljudobjekten är fantomprojicerade, p.g.a den cancellation som sker när två ljudkällor spelar upp samma ljud från två olika riktningar, så EQ-åtgärden är enligt mig absolut inte önskvärd för annat än ljudobjekt som är fantomprojicerade.

    4. Det blir en skillnad i hur ljudet som är panorerat till vänster högtalare låter, beroende på om huvudet är riktat mot högtalaren eller om det är riktat mot en punkt mitt emellan högtalarna. Denna skillnad gör dock inte så att ljudet låter lika "dull"/avtrubbat som när det spelas upp av båda högtalarna som fantomcenter.

    5. När ljudet av sångarens röst spelas upp som fantomcenter så verkar det inte spela någon roll alls hur jag än vrider på huvudet, utan ljudet låter likadant oavsett huvudets riktning.


Är det ingen annan här som lyssnat på ljudfilerna?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Va! Inte en gång till?)

Inläggav goat76 » 2025-05-16 12:42

goat76 skrev:Här är en video på 5 minuter som beskriver problemet på ett bra och kortfattat vis. Herren i videon tror jag dock överdriver problematiken en aning och beskriver det hela från ett "worst case scenario"-perspektiv, där skillnaden blir uppemot 6 dB från närfältslyssningen i studion jämfört med det längre lyssningsavståndet vid hemmalyssningen. Verkligheten är nog säkert den att en genomsnittlig lyssningsmiljö landar någonstans mittemmelan dessa extrema situationer, och att de EQ-korrigeringar som sker under mixning för att öka tydligheten av fantomprojicerade ljudobjekt säkert låter ganska rätt för de flesta. :)

[ YouTube ]


Vill bara nämna den här videon igen.

Om man sitter relativt nära högtalarna med en hyfsat liten lyssningstriangel där direktljudet är dominerande, så blir det väldigt tydligt hur ljudet av det rosa bruset (som spelas upp i videon) tappar tydlighet/"bett"/skärpa i den absoluta mittpunkten, i jämförelse den ökade tydligheten bruset får när man lutar huvudet tillräckligt långt sideledes så att en av högtalarnas direktljud dominerar. Lyssna efter de finare detaljerna/skärpan i bruset som framgår mycket tydligare när ljudet kantrar över till den närmaste högtalaren.

Frågan är hur långt ifrån man måste sitta i ett normal-reflekterande rum innan man inte lägre hör en tydlig skillnad när man lutar sig åt sidan. Det är i en sådan lyssningsmiljö som problematiken har vänt till att bli ett problem åt den andra "extremen", alltså att de EQ-kompensationer som i de flesta fall gjorts i studion vid närfältslyssning för att få de fantomprojicerade ljudobjekten att låta tydligare, nu riskerar att istället låta överdrivet förstärkta.

Själv sitter jag relativt nära högtalarna i en liksidig lyssningstriangel (2x2x2m) där direktljudet är dominerande. Det jag upplever med de flesta ljudproduktioner är en skarp och distinkt låtande fantomcenter, utan vare sig oskärpa eller övertydlighet, så för mig är det ganska tydligt att någon efterhands-kompensation vare sig för programmaterial eller högtalare behövs. Ljudteknikerna verkar helt enkelt pricka rätt i de flesta fall med sina EQ-korrigeringar för min "middle of the road" uppställning och lyssningsavstånd. :)

Kraniet
 
Inlägg: 12801
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Kraniet » 2025-05-16 12:51

Ett eventuellt problem med den här jämförelsen med centerhögtalaren är om frekvensgången hos centerhögtalaren är korrekt/relevant jämförelse?

Om inspelningen är mastrad med stereohögtalare så va dippen närvarande vid mastring och borde ju då vara det som bäst återspeglar hur materialet på skivan är tänkt att låta?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav goat76 » 2025-05-16 13:26

Kraniet skrev:Ett eventuellt problem med den här jämförelsen med centerhögtalaren är om frekvensgången hos centerhögtalaren är korrekt/relevant jämförelse?


Man kan lätt kringgå eventuella avvikelser mellan fronthögtalarna och centerhögtalaren genom att göra det Peter nämnde och som jag gjorde nu på morgonen, att spela upp det ”äkta” monoljudet i antingen bara vänster eller höger högtalare. På så vis kringgår man både tonala avvikelser i frekvensgången och spridningsegenskaper som eventuellt finns mellan fronthögtalarna och centerhögtalare.

Kraniet skrev: inspelningen är mastrad med stereohögtalare så va dippen närvarande vid mastring och borde ju då vara det som bäst återspeglar hur materialet på skivan är tänkt att låta?


Den ljudfilen jag använder med Kurt Cobains sångröst ska vara de ”råa” obearbetade ljudfilerna så som de lät inspelade innan slutmixning. De är absolut inte gått igenom någon mastringsprocess och består egentligen av 3 olika ljudfiler, 2 nära placerade sångmikrofoner och en rumsmikrofon som jag bara gjort en ensam ljudfil utav. Det finns en liten möjlighet att filerna eventuellt gått igenom någon lättare inställd kompressor och kanske möjligtvis har fått en liten EQ-justering, men mest sannolikt så har Steve Albini som är känd för att vara försiktig med sådana verktyg främst format ljudet med sina val av mikrofoner och noga placering av dessa.

Jag minns inter var jag fick dessa ljudfiler ifrån, men jag råkar ha alla råa enskilda inspelningsspåren från tre av låtarna från In Utero. :wink:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36081
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Morello » 2025-05-16 13:32

Ser nu att det finns filer för oss tvåkanalskonservativa - lyssnar och återkopplar under kvällen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav goat76 » 2025-05-16 13:40

Morello skrev:Ser nu att det finns filer för oss tvåkanalskonservativa - lyssnar och återkopplar under kvällen.


Jag vill bara nämna att tvåkanalsspåren inte är volymnormaliserade. Först gjorde jag faktiskt det, men sen kom jag till slutsatsen att när det handlar om yttre hörselrelaterade orsaker av att ljudet ”förlorar något” p.g.a fantomprojicering, så blir jag aningen osäker på att någon volymnormalisering bör användas?

Vad anser ni andra om det?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav I-or » 2025-05-16 14:26

Normaliseringen är mest en smaksak här i mitt tycke. Man kan förstås anföra kritik i båda fallen, men skillnaderna framgår tydligt hur som helst.

Nu vet vi förstås absolut ingenting om frekvensgången för de mikrofoner som användes vid inspelningen och kan bara spekulera om eventuell ekvalisering. The circle of confusion är alltid ett otyg.

Jag tycker dock att 6 dB-spåret är tydligt överskarpt relativt röster in natura, men är även väl medveten om att speciellt många mansröster ofta får lite "hjälp" med övertonerna vid mixerbordet vid typiska inspelningar så att den som är van vid typisk populärmusik nog inte störs speciellt mycket.

Tilläggas bör att jag studerade snarlika effekter ganska ingående för drygt 15 år sedan när jag valde bort centerhögtalaren i hemmabiosystemet. Då kom jag fram till att den ofta överdrivna skarpheten* för röster i filmerna hyggligt kompenserades av frånvaron av centerhögtalare. Detta hade även fördelen att tona ned den ofta groteskt felaktiga klangbalansen för diverse ljudeffekter som glaskross m.m., men naturligtvis ekvaliserades även de värsta exemplen för att man skulle stå ut.


*Argumentet är att en förhöjd taluppfattbarhet blir följden, men goda egenskaper här bör eftersträvas redan vid inspelningen hellre än att fuskas fram vid efterbehandlingen. Skillnaden mellan olika produktioner är som de flesta känner till tyvärr gigantisk.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Thomas_A » 2025-05-23 13:33

Av spåren jag lyssnat på låter den ojusterade rösten naturligast på mina högtalare, +6 dB sämst. Samma resultat med mina moddade DT150 hörlurar. Men då är mina högtalare redan +1.5 dB vid cirka 2 kHz.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7055
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav goat76 » 2025-05-23 13:36

Thomas_A skrev:Av spåren jag lyssnat på låter den ojusterade rösten naturligast på mina högtalare, +6 dB sämst. Samma resultat med mina moddade DT150 hörlurar. Men då är mina högtalare redan +1.5 dB vid cirka 2 kHz.


Jag la precis upp ljudfilerna i tråden på ASR. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Thomas_A » 2025-05-23 13:42

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Av spåren jag lyssnat på låter den ojusterade rösten naturligast på mina högtalare, +6 dB sämst. Samma resultat med mina moddade DT150 hörlurar. Men då är mina högtalare redan +1.5 dB vid cirka 2 kHz.


Jag la precis upp ljudfilerna i tråden på ASR. :)


Svarade precis också... :)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav Thomas_A » 2025-05-24 13:02

Jag tänker att det borde finnas mycket kunskap här på forumet från studios kring hur EQ ska användas för det centrerade fantomljudet såsom röster som oftast är där. Finns det en standard eller görs det tills att det ”låter bra”?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster