Testade en värsting transparent kabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 11:09

Siltech kablaget låter liksom 'motståndsfritt' i brist på ett bättre ord. :) Väldigt 'lätt' i ljudet. Ökar bl.a 3Dkänslan finfint. I jämförelse en Kimber 4tc (högtalarkablage) och en Siltech i classicserien - 88an, tror jag det var, så är upplevs Siltech mer högupplöst! :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-17 11:15

Åter en hata annat är "billig kablage" tråd. Vad har ni för problem 8O ?, är det inte upp till var och en att själv avgöra om man hör skillnader och därefter bestämma pengar nivån på kablarna. Personligen så hör jag ibland inga skillnader och ibland stora skillnader mellan olika kablar. När jag och en kompis har testat kablar, så har vi ibland hört så stora och tydliga skillnader att vi har sagt, det här bör även LTSare höra annars så bör de byta hobby pga att de är döva :lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-17 11:17

Siltech kör de med koppar eller silver i sina kablar :?:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 11:22

Jag har för mig att de har sin egen legering av koppar och guld och silver, lite beroende på prisklass. Tror de dyrare enbart har silver och guld. :)

Citerat från http://www.siltechcables.com:
Siltech's research is based on high-tech metallurgy, advanced insulation materials, and precision construction. The Classic Series makes use of the classic Siltech-discovered metallurgic phenomena where gold atoms play a crucial role as fillers between silver crystals.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-17 11:28

Okej! Ja siltech skulle man vilja testa någon gång :) Ranefjord, har du lyssnat något på Robbans kabel sortiment på Audio Concept.
Analysis Plus
Audience
Nordic Concept

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 11:33

Nix, inte provat någon av dem än, men det går säkert att ordna. :) Kruxet är väl att jag kommer att bli uthängd som partisk (speciellt om de visar sig vara helt ok) av vår kompis kabel, mfl. :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-04-17 11:54

fbk skrev:Åter en hata annat är "billig kablage" tråd. Vad har ni för problem 8O ?

Varför uttrycker du dig på det viset? Det är väl ingen som "hatar" dyra kablar. Däremot är vi många som ifrågasätter prissättningen kring vissa produkter och det finns dessutom de som är så väl insatta så att de vet när de läser fakta och marknadsföringsdravel. Och då påtalar detta. Något som du tidigare refererat till som "sjukt beteende". xxxxx(Ändrade själv, onödigt)xxxxxx...

Vilka intressen företräder du? varför är det så viktigt för dig att dessa snordyra kvasivetenskapligt förklarade produkter inte ifrågasätts?

fbk skrev:det här bör även LTSare höra annars så bör de byta hobby pga att de är döva :lol:

LTS (som jag inte företräder och inte är medlem i) har, jag läst, påvisat skillnader mellan olika kablar och hur dessa påverkar samspelet mellan våra apparater och högtalare. Men detta handlar om kunskap om apparaterna och deras egenskaper samt matchning och inte om att i blindo prova sig och tro att "är det bara dyrt nog så blir det bättre".

När det kommer till din anläggning så är kablarna nog ditt minsta bekymmer :roll: Hoppas du får till rummet bättre i nästa bostad.
Senast redigerad av lasselite 2005-04-17 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 11:59

Ok, jag måste missat något inlägg tidigare... men snälla, inte ännu en dålig-stämning/personangrepps-tråd.

Att kalla folk för döva, samt 'har problem' är väl inte direkt en trevlig attidtyd? Snälla. jag orkar verkligen inte moderera idag. Det är så trist.

Användarvisningsbild
Maaril

Inläggav Maaril » 2005-04-17 12:04

Hej!

Känner en man som har hifiprylar för säkert 3-400000kr liggandes i ett spare-room, och byter lite ibland på kul! Hursomhelst så anlitade han en vän som är ingenjör att uppgradera sina Transparent (plus tror jag) till referens genom att kopiera komponenter och lösning. Vi jämförde dessa med Ultra(modellen under referens) Den här "uppgraderade" kabeln lät så illa att vi inte hade någon lust att lyssna längre. Tara Labs Air 2 för ett par tusen lät åtskilligt bättre, men Ultra´n blev den som stannade. Vet inte riktigt om det är så "bara". Säga vad man vill men de presterar väldigt fint(Ultran anser jag vara mkt prisvärd, jämfört med andra kablar) Har AB kört med ett par Tara Labs för 13000kr och skillnaden blen musik!

MVH Tomas

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-04-17 12:12

R: Håller med

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-17 12:38

Varför uttrycker du dig på det viset? Det är väl ingen som "hatar" dyra kablar
Ja vad gör ni annars. Ni öser ju galla över det hela tiden 8O Jag hör som jag skrivit förut ibland skillnader och ibland inte. Och när ni mer eller mindre idiotförklarar alla som använder dyrare kable än för 5kr så går ni för långt.

Vilka intressen företräder du? varför är det så viktigt för dig att dessa snordyra kvasivetenskapligt förklarade produkter inte ifrågasätts?

Jag företräder inga intressen alls, men jag anser att det är upp till var och en att lyssna och avgöra själv om det är skillnader utan att "jag vet bäst" gänget på Faktiskt.se ska tala om den enda riktiga sanningen som finns, dvs LTS-sanningen.
När det kommer till din anläggning så är kablarna nog ditt minsta bekymmer Hoppas du får till rummet bättre i nästa bostad.
8O Snacka om lågvatten märke.......... Sådant här är ganska typiskt påhopp på detta forum,ett klart övertramp :evil: Vet du hur min annlägning låter i mitt rum :?: Nej det vet du inte, så då bör du inte utala dig :evil: . Ett flertal personer har lyssnat på den och de tycker att den låter utmärkt, och då har en del av dem klart bättre grejer och förutsättningar i sina bostad.
Men jag ska inte bli förvånad egentligen lasselite, du har visat på Hififorum ett flertal gånger vad du är för en person. Ödmjukhet är inte din starka sida.
Så sluta att fjäska för Ranefjord
R: Håller med

Det får en att må illa :x

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-17 12:49

fbk:
Jag har inte sett några påhopp, galla eller whatever i tråden.
Men det är kanske fråga om att jag är tjockhudad och nästan omöjlig att trigga. Mao mkt trög.
Nåiallafall: du kan kanske ta ställning till trådskaparens ursprungliga kommentarer? Säga vad man vill men inte kan Callisto räknas in i den hemska LTS skaran.
Dimitri

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-17 13:02

Nej, jag är inte LTS medlem. Måste man vara det för att upptäcka att en kabel för 60 kilopix inte lät bättre (i mitt system) än en audioquest för ca 3 kilopix 8O 8) .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-17 13:02

dimitri!
Ja att du är tjockhudad har du rätt i :) , har aldrig sett dig bli upprörd det minsta i någon text som jag läst.
Och när jag skriver "ni", så vet de som det berör vilka det är.
Och att utala sig om hur det låter hos mig som lasselite gör är minst sagt förvånande. Han har ingen som helst aning om det. Och att skriva det han gör på ett sådant sätt får mig att må illa :x

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-17 13:19

Det som får en att tänka till är att i så gott som varenda hifi-blaska så är nästan alla rörande överrens om att dyrare kablar alltid "låter" bättre än billigare. Det är bara att läsa deras rescensioner över alla olika modeller. Spelar ingen roll om det är 10 st olika kablar i ett test (interconnect, högtalarkabel eller digitalkabel) så påvisar de mycket olika egenskaper hos alla dessa 10 kablar 8O . Samtidigt kan man alltid se att den dyraste är bäst 8) . Dessa personer gör även rescensioner av övrig hifiutrustning på andra sidor och då inställer sig frågan. Hur stor tillförlitlighet får man för dessa rescencenter egentligen?
När de kan skriva som de gör om kablar, hur kan man då lita på deras intryck på övrig utrustning......NADA 8) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 13:34

fbk skrev:Åter en hata annat är "billig kablage" tråd. Vad har ni för problem 8O ?, är det inte upp till var och en att själv avgöra om man hör skillnader och därefter bestämma pengar nivån på kablarna.

Jo, självklart är det så.

Men vad har du för problem? Är det inte upp till var och en att skaffa sig en uppfattning om den fysikaliska värld vi har runt oss?

Ingen har förbjudit dig att tro vad du vill, eller att spendera hur mycket pengar du vill på kablar.

Du får tro på tomtar också om du vill! Men varför får inte andra vara skeptiska? Du begär att få tycka vad du vill, men du ger inte andra samma rätt. Konstigare än så är det inte.

Låt mig därför säga en gång för alla: Du har samma rätt att tro på tomtar som dina medmänniskor har rätt att inte tro på dem (eller att tro på dem). Det borde du respektera.

OBS: Jag påstår inte att du tror på tomtar, men för resonemangets skulle utgår jag i det följande ifrån att du gör det.

Nåväl:
Att de som inte tror på tomtar kanske reagerar mot spridning av "tomtemyterna såsom varande sanningspåståenden" är inte så konstigt. Det måste man också få göra, bedrägeri är ju inte snällt alls.

Om du gör det motsatta, alltså reagerar på "spridning av idén att tomtar inte finns", så finns bara tre vettiga tillvägagångssätt för dig, som jag rekommenderar att du hörsammar:

1. Du måste respektera att bli ifrågasatt så länge du vill sprida tomtemyterna trots överväldigande brist på tomtebevis. I synnerhet så länge du vägrar delta i rationella diskussioner om fenomenen.

2. Du får acceptera att grupperna inte är överens, och att dina "vittnesmål" inte fungerar som argument när det är ett faktum att förklaringsmodellerna för dina upplevelser är legio. "Jamen jag tycker/tror ändå..." eller liknande är ju ganska meningslöst att yttra, för det vet ju alla redan.

3. Om du verkligen är intresserade av att komma längre kan du undersöka saken vetenskapligt. Lustigt nog kan man konstaterat att alla som gjort det har slutat tro på tomtar... :o

(Hypotetiskt skulle det kunna finnas en punkt 4 också, nämligen att du får bevisa att tomtar finns, så slipper du alla skeptiker. Lycka till... :wink: )

fbk skrev:Personligen så hör jag ibland inga skillnader och ibland stora skillnader mellan olika kablar. När jag och en kompis har testat kablar, så har vi ibland hört så stora och tydliga skillnader att vi har sagt, det här bör även LTSare höra annars så bör de byta hobby pga att de är döva :lol:

Fjantprat. :evil:

Självklart kan det höras skillnader ibland. Detta har det ju skrivits om många gånger i MoLt (är detta okänt för dig?). Häpnadsväckande hur korkade uttalanden man får utstå ibland. Läs på om vad folk anser, innan du hoppar på dem för något som du hittat på själv/inte ens stämmer.

Jag har för övrigt faktiskt aldrig stött på ett enda fall där någon "kabelfanatiker" kunna påvisa att deras upplevelser bottnar i verklig hörselförmåga. Tvärtom har de "mest troende" typiskt varit de som haft störst problem att höra verkliga skillnader (och dessutom "mest förmåga" att höra skillnader som inte finns. Då normalt i AA-tester).

Orsakerna till att man kan höra skillnader mellan olika kablar i en musikanläggning kan vara flera olika. De tre vanligaste torde vara - missanpassning - instrålad HF - inbillning.

Den som inte kan varken förstå problematiken eller skilja på dessa tre fenomen, borde kanske byta hobby? :lol:

Vh, Ing. Öhman

PS. Fast det beror förstås på vilken hobby man har... Om det är musiklyssning, och optimering av musikåtergivningen man är intresserad av, är det förstås bra att förstå problematiken och att klara av att skilja på olika fenomenen. :P

Men om hobbyn heter "fippla med apparater, drägla i hifi-tidskrifter, gå i branschens ledband och gå på så många myter som möjligt", jag då tar jag förstås tillbaka - håll fast vid hobbyn som vore det ditt liv! :wink: :) :lol:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-17 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-17 13:40

Amen och Hallelulja..

:roll:

// Jonas

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-17 13:41

IÖ, där fick du till det riktigt bra :) .

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-17 13:41

jag tycker att den här tråden visar rätt tydligt att det finns åtmisntånde några tomtar därute :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-17 13:43

jag tycker att den här tråden visar rätt tydligt att det finns åtmisntånde några tomtar därute

Håller helt med dig. Jag tror vi syftar på samma person :wink:

// Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 13:49

Det var inte den sortens tomtar som åsyftades i inlägget. :wink:

Vh, iö

PS. Vad är egentligen en Dogmatisk Mac-Taliban? Är det en slags tomte? :o
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-17 13:51, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-17 13:50

Den som inte instämmer med IÖ:s inlägg tycker jag istället ska komma med konstruktiva fakta och bemöta hans inlägg istället för att börja kalla den ena eller andra för "tomte".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 13:52

Tack Callisto, men det är lugnt, jag har förklaringen!

En Dogmatisk Mac-Taliban är inte en tomte, det är ett troll! :lol:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-17 13:55

"PS. Vad är egentligen en Dogmatisk Mac-Taliban? Är det en slags tomte?"

det är definitivt en förenklad världsbild. Dock helt rationell. Om man utgår från att MAC är bäst slipper man hålla på med en massa omständiga tester, trixande och dator-DYIande. Sparar massor med tid som kan läggas på att använda datorn istället.
Dogmatisk Mac-Taliban

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-17 13:58

Väl skrivet IÖ. Till en viss del, dock.
Det har varit en uppsplittande debatt om placebo mm för över ett år sedan. Låt oss inte återupprepa den.

Det finns (kan finnas) nytta med placebo.
Om en patient blir frisk tack vare sin tilltro till en medicin snarare än tack vare verkan av medicinen, så anser jag att det vore brottsligt att i "all välmening" upplysa patienten om att det var placebo.

Översatt till hifi: Det kan finnas lägen när det är bättre att låta bli att förklara. Tror jag.
Åas (å andra sidan) är det helt olika områden där livet kan stå på spel i det ena fallet och ngt annat (vad: prestige, självkänsla, ilska, annat) i det andra.
Så, jag vet inte. Dock ger sig debattörerna ut i den ibland skoningslösa, ibland omfamnande virtuella världen alldeles frivilligt, vilket kan tolkas som att de bör tåla mer än en patient som blir frisk tack vare placebo.
Dimitri

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 14:06

Problemet med hifi-placebo är väl att man sällan blir frisk å rik å vacker av den, snarare fattig...

Men kanske lycklig? :roll:

Nåja... 8)

Vh, iö

- - - - - - - - - - -

PS. Det som kan te sig som lycka när man sitter fast i det, kan te sig som bortslösad tid när man vaknat upp...

Tänk en person som levt lycklig i hela sitt liv, men plötsligt på dödsbädden slår det honom: Mitt liv har i huvudsak varit en matsmältningsprocess! Hajja paniken... 8O :o :(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-17 14:33

dimitri skrev:Det finns (kan finnas) nytta med placebo.
Om en patient blir frisk tack vare sin tilltro till en medicin snarare än tack vare verkan av medicinen, så anser jag att det vore brottsligt att i "all välmening" upplysa patienten om att det var placebo.

Jag tycker även att detta är tveksamt. Tänk om patienten startar ett institut som utför placebobehandlingen. Tänk om det leder till att andra patienter väljer institutets behandlingar i stället för behandlingar som fungerar. Jag vill nog ändå mena att äkta kunskap är det enda som håller i längden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 14:50

HalleluJA!

Kunskap ångrar man ju nästan aldrig. Okunskap däremot känns så (ibland nästan pinsamt :oops: ) dumt när man tittar tillbaka.

Har jag hört. :roll:

Vh, iö

Det allra värsta med okunskap är att det inte går att bygga någon försvarbar övertygelse av det. Bara känslomässiga övertygelser, men sådana är så veka att de som går omkring med dem vacklar och blir sura när de ifrågasätts. Det kan man ju begripa, för det är inget kul att behöva säga "ja men ja' tycker ju så!", när det är en fråga som är av objektiv art och ens inställning skulle ha kunnat försvaras, om den hade varit genomtänkt och rationell. Ifrågasättandet blir en kanske jobbig påminnelse om ens teoribildningsbrister därvidlag.
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-17 16:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-17 14:52

dimitri skrev:Det finns (kan finnas) nytta med placebo.

Tur då att det finns lagstiftning på området mediciner och behandlingsformer.

(Fast nu tilåter ju lagen inte heller att man kliniskt prövar om en aktiv substans verkligen har effekt genom att jämföra mot sockerpiller på en grup människor som lider av någon allvarlig åkomma. Någon jämförande studie kan då inte utföras. Det vore inte heller så värst etiskt försvarbart att låta en grupp människor få lida om det finns alternativa substanser att jämföra med.)

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-04-17 15:16

Hotspur skrev:Det där måste du säga, eftersom du ju jobbar med att sälja skräpet... :twisted:

Japp. Fick 3800:- plus semesterersättning för det inlägget. 8) (Även ifall jag i fin anda inte talade om vilka kablar jag har funnit smakfulla.. )
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi