fbk skrev:Åter en hata annat är "billig kablage" tråd. Vad har ni för problem

?, är det inte upp till var och en att själv avgöra om man hör skillnader och därefter bestämma pengar nivån på kablarna.
Jo, självklart är det så.
Men vad har
du för problem? Är det inte upp till var och en att skaffa sig en uppfattning om den fysikaliska värld vi har runt oss?
Ingen har förbjudit dig att tro vad du vill, eller att spendera hur mycket pengar du vill på kablar.
Du får tro på tomtar också om du vill! Men varför får inte andra vara skeptiska? Du begär att få tycka vad du vill, men du ger inte andra samma rätt. Konstigare än så är det inte.
Låt mig därför säga en gång för alla: Du
har samma rätt att tro på tomtar som dina medmänniskor har rätt att
inte tro på dem (eller att tro på dem). Det borde du respektera.
OBS: Jag påstår inte att du tror på tomtar, men för resonemangets skulle utgår jag i det följande ifrån att du gör det.Nåväl:
Att de som inte tror på tomtar kanske reagerar mot spridning av
"tomtemyterna såsom varande sanningspåståenden" är inte så konstigt. Det måste man också få göra, bedrägeri är ju inte snällt alls.
Om du gör det motsatta, alltså reagerar på
"spridning av idén att tomtar inte finns", så finns bara tre vettiga tillvägagångssätt för dig, som jag rekommenderar att du hörsammar:
1. Du måste respektera att bli ifrågasatt så länge du vill sprida tomtemyterna trots överväldigande brist på tomtebevis. I synnerhet så länge du vägrar delta i rationella diskussioner om fenomenen.
2. Du får acceptera att grupperna inte är överens, och att dina "vittnesmål" inte fungerar som argument när det är ett faktum att förklaringsmodellerna för dina upplevelser är legio.
"Jamen jag tycker/tror ändå..." eller liknande är ju ganska meningslöst att yttra, för det vet ju alla redan.
3. Om du verkligen är intresserade av att komma längre kan du undersöka saken vetenskapligt. Lustigt nog kan man konstaterat att alla som gjort det har slutat tro på tomtar...
(Hypotetiskt skulle det kunna finnas en punkt 4 också, nämligen att du får bevisa att tomtar finns, så slipper du alla skeptiker. Lycka till...

)
fbk skrev:Personligen så hör jag ibland inga skillnader och ibland stora skillnader mellan olika kablar. När jag och en kompis har testat kablar, så har vi ibland hört så stora och tydliga skillnader att vi har sagt, det här bör även LTSare höra annars så bör de byta hobby pga att de är döva

Fjantprat.
Självklart kan det höras skillnader ibland. Detta har det ju skrivits om många gånger i MoLt (är detta okänt för dig?). Häpnadsväckande hur korkade uttalanden man får utstå ibland.
Läs på om vad folk anser, innan du hoppar på dem för något som du hittat på själv/inte ens stämmer.
Jag har för övrigt faktiskt aldrig stött på ett enda fall där någon "kabelfanatiker" kunna påvisa att deras upplevelser bottnar i verklig hörselförmåga. Tvärtom har de "mest troende" typiskt varit de som haft störst problem att höra verkliga skillnader (och dessutom "mest förmåga" att höra skillnader som
inte finns. Då normalt i AA-tester).
Orsakerna till att man kan höra skillnader mellan olika kablar i en musikanläggning kan vara flera olika. De tre vanligaste torde vara - missanpassning - instrålad HF - inbillning.
Den som inte kan varken förstå problematiken eller skilja på dessa tre fenomen, borde kanske byta hobby?
Vh, Ing. Öhman
PS. Fast det beror förstås på vilken hobby man har... Om det är musiklyssning, och optimering av musikåtergivningen man är intresserad av, är det förstås bra att förstå problematiken och att klara av att skilja på olika fenomenen.
Men om hobbyn heter "fippla med apparater, drägla i hifi-tidskrifter, gå i branschens ledband och gå på så många myter som möjligt", jag då tar jag förstås tillbaka - håll fast vid hobbyn som vore det ditt liv!

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).